• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП
  • 2

«Капітальний ремонт елементів благоустрою території з улаштуванням баскетбольного майданчику з урахуванням потреб людей з обмеженими фізичними можливостями в межах вулиць: Балківська, Дюківська, Степана Олійника (сквер «Курсантські сходи») у м. Одесі»

Всі документи, що готуються учасником безпосередньо до участі у процедурі закупівель викладаються українською мовою. Категорія замовника - органи державної влади та органи місцевого самоврядування. Місцезнаходження - Україна, 65091, Одеська обл., м. Одеса, вул. Комітетська, 10-А.

Завершена

3 260 400.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 16 302.00 UAH
Період оскарження: 06.05.2025 14:33 - 08.06.2025 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП

Скарга на умови

Номер: 38db88b7383a4d5882c86b1bfd29a0a4
Ідентифікатор запиту: UA-2025-05-06-009056-a.b1
Назва: Скарга на умови
Скарга:
Пов'язані документи: Учасник Орган оскарження Замовник
Дата розгляду скарги: 27.05.2025 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 20.05.2025 16:10
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 30.05.2025 15:42
Дата виконання рішення Замовником: 06.06.2025 11:29
Коментар замовника щодо усунення порушень: Внесено зміни
Автор: ТОВ "УКРСЕРВІСГРУП", Віктор Дементьєв +380487934931 ukrainian.servicegroup@gmail.com

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: a4f2594589c2486b9df17f9ed2914195
Заголовок пункту скарги: 1. У пункті 6 Розділу «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» тендерної документації та у Переліку документів та/або інформація, ..., вимагається: «З метою одержання всієї інформації, яка може бути необхідною для підготовки Пропозиції та підписання Договору, Учасникам необхідно в період уточнень обстежити об’єкт
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: 1. У пункті 6 Розділу «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» тендерної документації та у Переліку документів та/або інформація, які подаються учасником процедури закупівлі, наведеному у додатку № 9 до тендерної документації, вимагається:
«З метою одержання всієї інформації, яка може бути необхідною для підготовки Пропозиції та підписання Договору, Учасникам необхідно в період уточнень обстежити об’єкт, на якому мають виконуватись роботи та подати в складі пропозиції довідку про огляд об`єкта, за підписом представника Замовника та датою відвідування/огляду/обстеження об`єкта. Витрати, пов’язані з оглядом та отриманням інформації, покладаються на Учасника».

Встановлюючи таку вимогу, Замовник порушує принцип рівного доступу до участі в процедурі закупівлі, передбачений Законом України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон). Зазначена вимога є незаконною, оскільки:
1. Порушує право учасників на конфіденційність інформації, змушуючи їх до прямої взаємодії із Замовником до завершення тендеру;
2. Створює корупційні ризики, адже вимагає обов’язкового контакту з представником Замовника для отримання підпису на довідці;
3. Не має правового підґрунтя в частині покладення на учасників обов’язку здійснення огляду за відсутності детальних технічних характеристик у тендерній документації.
Таким чином, вимога про надання довідки про огляд об`єкта є дискримінаційною, невиправданою та такою, що порушує права потенційних учасників, у тому числі Скаржника та наступні принципи закупівель:
- добросовісна конкуренція серед учасників;
- максимальна економія, ефективність та пропорційність;
- відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель;
- недискримінація учасників та рівне ставлення до них;
- запобігання корупційним діям і зловживанням.
Встановлення Замовником дискримінаційної вимоги щодо надання довідки про огляд об`єкта є необґрунтованою та такою, що суперечить вимогам Закону, адже за таких умов, з підстав, незалежних від суб’єкта господарювання, зокрема Скаржника, Замовник може не надати наведену довідку, що в подальшому може стати з не залежних від учасника торгів підстав причиною відхилення такої тендерної пропозиції.
Відповідно до частини другої статті 25 Господарського кодексу України органам державної влади і органам місцевого самоврядування, що регулюють відносини у сфері господарювання, забороняється приймати акти або вчиняти дії, що визначають привілейоване становище суб'єктів господарювання тієї чи іншої форми власності, або ставлять у нерівне становище окремі категорії суб'єктів господарювання чи іншим способом порушують правила конкуренції. У разі порушення цієї вимоги органи державної влади, до повноважень яких належить контроль та нагляд за додержанням антимонопольно-конкурентного законодавства, а також суб'єкти господарювання можуть оспорювати такі акти в установленому законом порядку.
Відповідно до частини другої статті 31 Господарського кодексу України дискримінація суб'єктів господарювання не допускається.
Частиною першою статті 5 Закону встановлено, що публічні закупівлі здійснюються, зокрема, за принципами , недискримінації учасників, відкритості та прозорість на всіх стадіях закупівель.
Відповідно до частини четвертої статті 5 Закону замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
Частиною четвертою статті 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України «Про доступ до публічної інформації» та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.
Дії замовника в частині встановлення у тендерній документації вищенаведених вимог порушують вимоги частини першої статті 5 та частини четвертої статті 22 Закону, якими передбачена недискримінація учасників, а також права та законні інтереси Скаржника, пов’язані з його участю у даній процедурі закупівлі, та принципи недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, передбачені частиною першою статті 5 Закону.

На підставі зазначеного, просимо Комісію зобов’язати Замовника внести зміни до тендерної документації шляхом виключення вимог, зазначених у пункті 6 Розділу «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» тендерної документації та у Переліку документів та/або інформація, які подаються учасником процедури закупівлі, наведеному у додатку № 9 до тендерної документації, а саме:
«З метою одержання всієї інформації, яка може бути необхідною для підготовки Пропозиції та підписання Договору, Учасникам необхідно в період уточнень обстежити об’єкт, на якому мають виконуватись роботи та подати в складі пропозиції довідку про огляд об`єкта, за підписом представника Замовника та датою відвідування/огляду/обстеження об`єкта. Витрати, пов’язані з оглядом та отриманням інформації, покладаються на Учасника».

Докази:
Рішення Комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель від 20.02.2023 № 1913-р/пк-пз (пункт 3).
Рішення Комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель від 23.04.2025 № 6513-р/пк-пз (пункт 1).
Рішення Комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель від 24.04.2025 № 6577-р/пк-пз (пункт 1).
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 2
Номер: c35b438ebc54475a944772ef6be4836b
Заголовок пункту скарги: до підпункту 3.1 пункту 3 Переліку документів, які вимагаються замовником для підтвердження відповідності учасника встановленим кваліфікаційним критеріям, наведеному у Додатку № 1 до тендерної документації, вимагається надати: «3.1. Довідка про виконання аналогічного договору, ...відгука від замовника ..."
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: 2. Відповідно до підпункту 3.1 пункту 3 Переліку документів, які вимагаються замовником для підтвердження відповідності учасника встановленим кваліфікаційним критеріям, наведеному у Додатку № 1 до тендерної документації, вимагається надати:
«3.1. Довідка про виконання аналогічного договору, за підписом уповноваженої особи та скріплена печаткою Учасника – таблиця № 3. Підтверджується сканованими копіями документів, виготовлених з оригіналів зазначеного договору, відгука від замовника або генерального підрядника, або підрядника, або субпідрядника про його виконання, відгук повинен бути на фірмовому бланку з номером та датою видачі відгуку (не раніше оголошення про проведення процедури закупівлі в системі prozorro.gov.ua, також містити назву закупівлі та номер оголошення, предмета закупівлі), містити інформацію про номер та дату договору до якого надається відгук, про якість виконаних робіт, своєчасність, наявність чи відсутність зауважень.».

Таким чином, замовником вимагається надання відгуку датованого не раніше 06.05.2025, щоб він мав назву даної закупівлі та номер оголошення, даного предмета закупівлі що проводиться Замовником, що є дискримінаційною вимогою та такою, що не відповідає статті 16 Закону та створює для учасників додаткові перешкоди для участі у процедурі закупівлі. За час своєї господарської діяльності Скаржник має значний досвід виконання робіт з капітального ремонту.
Нелогічним у даній вимозі також є те, що відгук має містити назву закупівлі та номер оголошення, предмета закупівлі що проводиться Замовником, нам не зрозуміло, чому роботи за аналогічним договором має виконувати підрядник, а відгук видаватися з посиланням на дану оголошену процедуру закупівлі. Таким чином, такий відгук, ми як активний учасник закупівель зможемо використати лише 1 раз до даної закупівлі, а потім нам треба знову звертатися до наших контрагентів, що не є економічним з точки зору затрат часу та трудоресурсів на зазначене. На підставі вищевикладеного у нас як потенційного учасника даної закупівлі виникає питання: яким чином інформація про номер оголошення, предмет закупівлі що проводиться Замовником та дата відгуку може вплинути на наявність у нас досвіду?
Відповідно до частини другої статті 16 Закону замовник установлює один або декілька з таких кваліфікаційних критеріїв, серед яких, зокрема, наявність документального підтвердження досвіду виконання аналогічного договору. Таким чином, законодавцем передбачено наявність досвіду виконання аналогічного договору та його документальне підтвердження, проте, не обмежено право підтверджувати наявність досвіду виконання аналогічного договору наявними аналогічними договорами за попередні роки, або конкретний та відгуками, що видані у попередні роки, що підтверджують виконання аналогічних договорів. На наявність досвіду, якість виконання договору та його оцінку жодним чином не впливає дата видачі відгуку. В той же час, Замовник, встановлюючи вимоги до реквізитів відгука та інформації про процедуру закупівлі що проводиться Замовником, штучно звужує та обмежує участь у Закупівлі.
Крім того, ми як потенційні підрядники наразі не маємо правовідносин з нашими попередніми замовниками та не можемо впливати на рішення щодо надання документів, перелічених вище.
Висунута вимога обумовлює створення дискримінаційних умов. Дискримінаційними вважаються вимоги, яким може відповідати обмежена кількість учасників. За таких умов, взяти участь у процедурі закупівлі не мають змоги всі суб’єкти господарювання, а лише ті, що мають відгуки, видані після 06.05.2025 та які містять всю необхідну інформацію за переліком Замовника.
Виходячи з наведеного, взяти участь у процедурі закупівлі зможуть учасники, які мають відгук саме з датою видачі відгуку (не раніше оголошення про проведення процедури закупівлі в системі prozorro.gov.ua, також містити назву закупівлі та номер оголошення, предмета закупівлі), що є дискримінаційним по відношенню до інших учасників процедури закупівлі, у тому числі, Скаржника.
Ми маємо позитивний досвід та відгуки від контрагентів, які ми намагаємося отримувати одразу після виконання договорів, а не під кожну закупівлю окремо. Але надати наявні в нас документи надати на виконання оскаржуваної нами вимоги, ми не можемо, адже наші документи не відповідатимуть вимогам тендерної документації.
Така вимога для нас є дискримінаційною та підлягає редагуванню. Тому на підставі вищевикладеного просимо зобов’язати Замовника внести зміни до тендерної документації та видалити оскаржувану в даному пункті вимогу, а саме щодо надання: відгуку (не раніше оголошення про проведення процедури закупівлі в системі prozorro.gov.ua, також містити назву закупівлі та номер оголошення, предмета закупівлі).

Докази:
Лист-відгук від 17.12.2024 №01-24/1077 до договору №47/22 від 09.09.2022 р.;
Договір № 47/22 від 09.09.2022 р.;
Рішення Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель від 06.02.2023 № 1307-р/пк-пз (пункт 2);
Рішення Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель від 28.12.2021 № 28458-р/пк-пз (пункт 3).
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 3
Номер: 6b4388415c6c4c0d8193e10fe37ef5b7
Заголовок пункту скарги: 3. У пункті 6 розділу «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» тендерної документації встановлено: «Учасники у складі пропозиції надають договірну ціну у форматі, який наведений у додатку 30 або 31 (п. 5.2.) КНУ «Настанова з визначення вартості будівництва», та обов’язково включають кошти на покриття додаткових витрат
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Технічна специфікація предмета закупівлі
Тип порушення: Технічна специфікація предмета закупівлі
Опис суті пункту скарги:
3. У пункті 6 розділу «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» тендерної документації встановлено:
«Учасники у складі пропозиції надають договірну ціну у форматі, який наведений у додатку 30 або 31 (п. 5.2.) КНУ «Настанова з визначення вартості будівництва», та обов’язково включають кошти на покриття додаткових витрат пов’язаних з інфляційними процесами. Розрахунок відповідно до «Настанова з визначення вартості будівництва» та згідно графіку виконання робіт.».

Але, даної вимоги або вимоги щодо надання договірної ціни немає в Додатку № 9 до тендерної документації, в якому міститься перелік документів та/або інформації, які подаються учасником процедури закупівлі.

Відповідно до пункту 28 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 12 травня 2023 р. № 471) (далі – Особливості):
«Тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей.

Тендерна документація повинна містити перелік документів та/або інформації, які подаються учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції, та перелік документів та/або інформації, які подаються переможцем процедури закупівлі. Зазначені переліки оформляються як окремі додатки до тендерної документації».

Крім того, відповідно до пункту 44 Особливостей вказано: «Відсутність документів або інформації, що не передбачені додатками до тендерної документації, зазначеними в абзаці десятому пункту 28 Особливостей, не є підставою для відхилення замовником тендерної пропозиції такого учасника процедури закупівлі відповідно до пункту 44 Особливостей.».

Таким чином, Замовником в пункті 6 розділу «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» тендерної документації встановлено вимогу щодо надання договірної ціни у форматі, який наведений у додатку 30 або 31 (п. 5.2.) КНУ «Настанова з визначення вартості будівництва», але при цьому перелік документів та/або інформації, які подаються учасником процедури закупівлі (Додаток № 9 до тендерної документації) не містить такої вимоги, що може стати причиною неправомірного відхилення пропозиції Скаржника за умови відсутності у складі його пропозиції договірної ціни.

Відповідно до Проекту договору, який є складовою частиною тендерної документації встановлено, що невід’ємною частиною цього договору є Договірна ціна. Таким чином при укладанні договору документ «Договірна ціна» обов’язково буде складатись. При цьому додатки до тендерної документації не містять вимоги надати відповідний розрахунок ні у складі пропозиції Учасників, ні для переможця закупівлі, ні під час укладання договору про закупівлю. Таким чином виникає обгрунтоване побоювання неправомірного відхилення пропозиції Скаржника за звинуваченням у відмові від підписання договору за умови, якщо Замовник при укладанні договору заявить, що складена переможцем договірна ціна чимось відрізняється від змісту тендерної пропозиції.

П. 5.1 Настанови з визначення вартості будівництва передбачає, що ціна пропозиції учасника процедури закупівлі (договірна ціна) формується на підставі вартості будівельних робіт, до складу якої включаються прямі, загальновиробничі та інші витрати на будівництво об’єкта, прибуток, кошти на покриття адміністративних витрат будівельних організацій, кошти на покриття ризиків у випадках, передбачених у пункті 4.40 цієї Настанови, кошти на покриття додаткових витрат, пов’язаних з інфляційними процесами, кошти на сплату податків, зборів, обов’язкових платежів.

Таким чином Скаржнику незрозуміло з умов тендерної документації на якому етапі здійснення закупівель встановлюється вимога надати договірну ціну, яка буде невід’ємною частиною укладеного договору про закупівлю. Це, в свою чергу, не дає Скаржнику правильно сформувати свою тендерну пропозицію, щоб в подальшому це не стало підставою для неправомірного відхилення пропозиції Скаржника.

Зважаючи на зазначене, Замовником тендерна документації сформована (розроблена) з порушенням вимог законодавства, зокрема пункту 28 Особливостей.

На підставі вищевикладеного просимо зобов’язати Замовника внести зміни до тендерної документації та доповнити Перелік документів та/або інформація, які подаються учасником процедури закупівлі, наведений у Додатку №9 до тендерної документації абзацом:
«Учасники у складі пропозиції надають договірну ціну у форматі, який наведений у додатку 30 або 31 (п. 5.2.) КНУ «Настанова з визначення вартості будівництва», та обов’язково включають кошти на покриття додаткових витрат пов’язаних з інфляційними процесами. Розрахунок відповідно до «Настанова з визначення вартості будівництва» та згідно графіку виконання робіт.».

Докази:
Постанова Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1178-2022-%D0%BF#n605);
Рішення Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель від 24.04.2025 № 6577-р/пк-пз (пункт 4).


Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 4
Номер: 1063fbb220134d8385f5c8e795d1f561
Заголовок пункту скарги: до пункту 1 Розділу «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» тендерної документації вимагається: «Тендерна пропозиція подається в електронному вигляді шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, у яких зазначається інформація про ціну та завантаження файлів з: … - інформацією про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі,...
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Технічна специфікація предмета закупівлі
Тип порушення: Технічна специфікація предмета закупівлі
Опис суті пункту скарги:
4. Відповідно до пункту 1 Розділу «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» тендерної документації вимагається:
«Тендерна пропозиція подається в електронному вигляді шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, у яких зазначається інформація про ціну та завантаження файлів з:

- інформацією про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, а також відповідну технічну специфікацію, яка повинна містити перелік та обсяги робіт, без зазначення вартості окремих складових робіт(у разі потреби (плани, креслення, малюнки чи опис предмета закупівлі));…».

Також, у Згідно з Переліком документів та/або інформація, які подаються учасником процедури закупівлі, наведеним у додатку №9 до тендерної документації, серед документів тендерної пропозиції вимагається надати:
«- інформацією про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, а також відповідну технічну специфікацію, яка повинна містити перелік та обсяги робіт, без зазначення вартості окремих складових робіт(у разі потреби (плани, креслення, малюнки чи опис предмета закупівлі));»

У пункті 6 Розділу «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» тендерної документації вимагається:
«Учасники процедури закупівлі повинні надати у складі пропозицій документи, які підтверджують відповідність пропозиції учасника технічним, якісним, кількісним та іншим вимогам до предмета закупівлі, встановленим замовником.
Ціна тендерної пропозиції.
Ціна тендерної пропозиції, яка є вищою, ніж очікувана вартість предмета закупівлі, визначена замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів, не приймається до розгляду замовником.
Ціна пропозиції Учасника означає суму, за яку Учасник передбачає виконати замовлення на виконання всіх видів робіт, передбачених у технічному завданні тендерної документації Замовника.
Ціна пропозиції, за яку Учасник згоден виконати замовлення, розраховується відповідно до технічного завдання тендерної документації з урахуванням вимог щодо енергоефективності матеріалів, обладнання та робіт згідно із законодавством.
В ціні пропозиції Учасник визначає вартість усіх запропонованих до виконання підрядних робіт з урахуванням робіт, що виконуються субпідрядними організаціями.
При визначені ціни пропозиції або її складових визначається ціна з урахуванням ПДВ, якщо учасник не є платником ПДВ, зазначається інші обов’язкові податки та збори згідно з чинним законодавством України.
Розрахунок договірної ціни, локальні кошториси та відомості ресурсів (або підсумкову відомість ресурсів), виконується відповідно до КНУ «Настанова з визначення вартості будівництва».
Учасники у складі пропозиції надають договірну ціну у форматі, який наведений у додатку 30 або 31 (п. 5.2.) КНУ «Настанова з визначення вартості будівництва», та обов’язково включають кошти на покриття додаткових витрат пов’язаних з інфляційними процесами. Розрахунок відповідно до «Настанова з визначення вартості будівництва» та згідно графіку виконання робіт.
Замовник має право на перевірку складових частин договірної ціни.
Ціну пропозиції слід визначати відповідно до вимог технічного завдання та строків визначених вимогами документації щодо термінів закінчення робіт, технології виконання робіт, використання матеріалів і конструкцій, якості будівельно-монтажних робіт, а також з дотриманням діючих норм і правил виконання будівельно-монтажних робіт, технічної експлуатації будівельної техніки і безпечних умов праці. Учасник визначає ціну на роботи, які він пропонує виконати за Договором, з урахуванням податків і зборів, що сплачуються або мають бути сплачені, витрат на транспортування, навантаження, розвантаження, сплату митних тарифів, усіх інших витрат.

Інформація щодо обсягу робіт згідно з технічним завданням - Додаток № 3…»

Відповідно до пункту 1 розділу «Оцінка тендерної документації» тендерної документації:
«До оцінки та/або розгляду тендерних пропозицій приймається сума, що становить загальну вартість тендерної пропозиції кожного окремого учасника, розрахована з урахуванням вимог щодо технічних, якісних та кількісних характеристик предмету закупівлі, визначених цією документацією, в тому числі з урахуванням включення до ціни податку на додану вартість (ПДВ), якщо учасник є платником ПДВ, інших податків та зборів, що передбачені чинним законодавством, та мають бути включені таким учасником до вартості товарів, робіт або послуг.
Після оцінки тендерних пропозицій замовник розглядає на відповідність вимогам тендерної документації тендерну пропозицію, яка визначена найбільш економічно вигідною.».


Крім того, у пункті 2 розділу «Оцінка тендерної документації» тендерної документації вимагається:
«Учасник, тендерна пропозиція якого рішенням Замовника визначена переможцем процедури закупівлі, зобов’язаний протягом чотирьох днів з дати оприлюднення повідомлення про намір укласти договір надати Замовнику через особистий кабінет електронного майданчика в Системі «Prozorro» скановані копії заповнених та підписаних тендерних форм «Пропозиція» (Додаток № 4 до тендерної документації), договірну ціну у форматі, який наведений у додатку 30 (п. 5.2.) КНУ «Настанова з визначення вартості будівництва».
Несвоєчасне надання вищезазначених документів або їх невідповідність вимогам визначеним тендерною документацією буде розглянута Замовником, як відмова від підписання договору про закупівлю відповідно до вимог тендерної документації або укладення договору про закупівлю та така пропозиція буде відхилена.».
Також, у пункті 2 Додатку № 8 до тендерної документації вимагається: «Учасник, тендерна пропозиція якого рішенням Замовника визначена переможцем процедури закупівлі, зобов’язаний протягом чотирьох днів з дати оприлюднення повідомлення про намір укласти договір надати Замовнику через особистий кабінет електронного майданчика в Системі «Prozorro» скановані копії заповнених та підписаних тендерних форм «Пропозиція» (Додаток № 4 до тендерної документації), договірну ціну у форматі, який наведений у додатку 30 (п. 5.2.) КНУ «Настанова з визначення вартості будівництва».

Оприлюднений Замовником проєкт договору про закупівлю підрядних робіт за державні кошти (далі – проект Договору) містить уточнення:
«Визначення інших понять, що зустрічаються в Договорі, ідентично визначенням «Загальних умов укладення та виконання договорів підряду в капітальному будівництві», затверджених Постановою Каібінету Міністрів України № 668 від 01.08.2005 р. (зі змінами), КНУ «Настанова з визначення вартості будівництва», затвердженої Наказом Міністерства розвитку громад та територій України (Мінрозвитку) від 01.11.2021 року №281 (зі змінами)».

У пункті 1.1. проєкту Договору встановлено:
«Підрядник зобов'язується виконати роботи, зазначені у проектній документації, а Замовник - прийняти від Підрядника завершені роботи та оплатити їх, за наявності бюджетних коштів на рахунку Замовника».

Відповідно до пункту 4.10. проєкту Договору вимагається:
«Розрахунок вартості виконаних робіт проводиться Підрядником щомісячно, відповідно до КНУ «Настанова з визначення вартості будівництва» і погодженої договірної цін.».

Виходячи з даної вимоги, Замовник встановив, що учасник повинен здійснити відповідно до КНУ «Настанова з визначення вартості будівництва» (далі – Настанова) розрахунок ціни тендерної пропозиції, який включає розрахунок договірної ціни, локальні кошториси та відомості ресурсів (або підсумкову відомість ресурсів), розрахунок коштів на покриття додаткових витрат пов’язаних з інфляційними процесами.
У наданому Замовником Технічному завданні (Додаток 3 до тендерної документації) відсутня повна інформація, необхідна для здійснення розрахунку договірної ціни відповідно до вимог Настанови. Це унеможливлює участь у процедурі закупівлі для будь-якого потенційного учасника, а також подальше надання обґрунтованого розрахунку договірної ціни у разі визнання учасника переможцем для укладення договору про закупівлю. Вважаємо зазначені вимоги дискримінаційними. У зв’язку з цим Замовник повинен надати Технічне завдання, сформоване відповідно до положень Настанови, на підставі наступного:
У пункті 1.1. Настанови зазначено:
«Ця Настанова визначає основні правила застосування кошторисних норм та нормативів з ціноутворення у будівництві для визначення вартості нового будівництва, реконструкції, капітального ремонту будинків, будівель і споруд будь-якого призначення, їх комплексів та частин, лінійних об’єктів інженерно-транспортної інфраструктури (крім автомобільних доріг загального користування), а також реставрації пам’яток архітектури та містобудування (далі – будівництво).
Ця Настанова є обов’язковою для визначення вартості будівництва об’єктів, що споруджуються із залученням бюджетних коштів, коштів державних і комунальних підприємств, установ та організацій, а також кредитів, наданих під державні гарантії (далі – державні кошти). Застосування цієї Настанови при будівництві об’єктів із залученням інших джерел фінансування обумовлюється договором».

З огляду на те, що предметом цієї закупівлі є «Капітальний ремонт елементів благоустрою території з улаштуванням баскетбольного майданчику з урахуванням потреб людей з обмеженими фізичними можливостями в межах вулиць: Балківська, Дюківська, Степана Олійника (сквер «Курсантські сходи») у м. Одесі», розрахунок тендерної пропозиції учасниками, у тому числі Скаржником, має обов’язково здійснюватися відповідно до положень Настанови, зокрема розділу V «Визначення вартості об’єкта будівництва при складанні ціни пропозиції учасника процедури закупівлі (договірної ціни)».

В пункті 5.1 Настанови вказано: «Для розрахунку ціни пропозиції учасника процедури закупівлі (договірної ціни) замовник надає відомість обсягів робіт, відомість ресурсів до неї без цін або затверджену проектну документацію.»
Таким чином, з положень Настанови випливає, що Замовник для розрахунку ціни повинен надати на вибір або відомість робіт з відомістю ресурсів до неї або затверджену проекту документацію.

Натомість у Додатку 3 до тендерної документації Замовником розміщено Технічне завдання, яке містить лише найменування робіт та витрат з відповідними обсягами. Фактично було надано лише відомість обсягів робіт (із переліком устаткування, але без переліку матеріалів), без обов’язкової до надання відомості ресурсів без цін. Це позбавляє учасників можливості коректно сформувати пропозицію відповідно до положень Настанови.

Тобто, в додатку 3 до Тендерної документації Замовник розмістив Технічне завдання, в якому міститься лише інформація з Найменуванням робіт та витрат, їх обсяги, тобто Замовник надав лише відомість обсягів робіт (з переліком устаткування, без переліку матеріалів), але не надав відомість ресурсів до неї без цін.

Не надання відомості ресурсів до відомості обсягів робіт чи затвердженої проектної документації позбавляє учасників зрозуміння яке саме конкретно обладнання чи матеріали передбачені проектними рішеннями, проте всупереч вимогам Настанови тендерна документація не містить відомості ресурсів до відомості обсягів робіт або затвердженої проектної документації. Це суперечить вимогам пункту 3 частини другої статті 22 Закону та порушує права Скаржника, адже учасники повинні чітко розуміти що саме передбачено до закупівлі згідно технічного завдання, а відсутність такого чіткого розуміння ставить учасників у нерівне становище.

Отже, Технічне завдання замовника не узгоджується з положеннями Настанови.

Окремо звертаємо увагу, що Додаток 3 до тендерної документації містить технічне завдання, в якому зазначено найменування робіт та витрат (Локальний кошторис 02-01-01 на Капітальний ремонт елементів благоустрою (Роздiл 1. Покриття; Роздiл 2. Декоративна стінка ДС1), Локальний кошторис 02-01-02 на Малі форми. Огорожа (Роздiл 1. Малі форми; Роздiл 2. Огорожа), Локальний кошторис 02-01-03 на Озеленення (Роздiл 1. Озеленення)), та вичерпний перелік устаткування:

п/п Найменування робіт та витрат Одиниця
виміру Кількість
Устаткування
Баскетбольна стійка з кільцем та сіткою шт 2
Волейбольні стійки з сіткою шт 2
Лавка садова SKsklad 93/65 Коричневий (8883) шт 10
Урна "Куб" (28 л.) шт 9

Однак, Технічне завдання містить ряд робіт, для виконання яких без наявності відомості ресурсів до відомості обсягів робіт без цін Замовника, існує багатоваріантність використання матеріальних ресурсів, що може призвести до суттєвих відхилень запропонованих Скаржником матеріалів від тих, які передбачені технічними рішеннями проекту, що може призвести до порушення технології виконання робіт та/або необхідності коригування специфікації до договору про закупівлю (у разі його укладання) та/або виникнення необґрунтованих гарантійних випадків та/або виникнення аварійних ситуацій в майбутньому.


Так, наведене технічне завдання містить перелік таких робіт, у яких відсутні характеристики (тип, марка, тощо) матеріалів, які повинен використати Скаржник, а саме:

п/п Найменування робіт та витрат Одиниця
виміру Кількість
1 2 3 4
47 Улаштування парканів із готових ґратчастих щитів висотою понад 1,6 м до 2,0 м з установленням стовпів м2 16,8
52 Садіння кущів-саджанців у групи в ями розміром 0,5х0,5 м шт 7

Зокрема, відсутній опис характеристик щитів та кущів-саджанців (пункти 47, 52 Технічного завдання відповідно).

Разом з тим, Замовник у Додатку 3 до тендерної документації (у Технічному завданні) встановив вимогу: «Посилання в технічних специфікаціях, відомостях робіт, відомостях ресурсів на конкретні торгівельні марки чи фірми, патент, конструкцію або тип предмета закупівлі, джерело його походження або виробника передбачає можливість включення Учасником еквівалентів зазначених позицій. Еквівалентом вважається матеріали та/або обладнання, що відповідає технічним та технологічним характеристикам матеріалів та/або обладнання, передбаченого проектом».

З огляду на викладене постає обґрунтоване питання: яким чином Скаржник може «застосувати» еквівалент запропонованих позицій, якщо в тендерній документації відсутні технічні та технологічні характеристики, функціональні вимоги (опис), зокрема щодо матеріалів? Відсутність відповідної інформації унеможливлює коректне визначення технічних параметрів товарів або робіт, які є предметом закупівлі, що, у свою чергу, порушує принцип рівного доступу до участі в процедурі закупівлі та створює дискримінаційні умови для учасників.

Додатково слід наголосити, що Закон визначає правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави, територіальних громад та об’єднаних територіальних громад.
З 19.10.2022 на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі відповідно до Закону з урахуванням Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості), яка прийнята Урядом на виконання вимог Закону.
При цьому відповідно до п. 4 Розділу І Порядку визначення предмету закупівлі, затвердженого наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 15.04.2020 № 708 визначення предмета закупівлі робіт здійснюється замовником згідно з пунктом 27 частини першої статті 1 Закону за об’єктами будівництва та з урахуванням положень кошторисних норм України «Настанова з визначення вартості будівництва», затверджених наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 01 листопада 2021 року № 281, галузевих будівельних норм ГБН Г.1-218-182:2011 «Ремонт автомобільних доріг загального користування. Види ремонтів та переліки робіт», затверджених наказом Державної служби автомобільних доріг України від 23 серпня 2011 року № 301, національного стандарту ДСТУ 8747:2017 «Автомобільні дороги. Види та переліки робіт з ремонтів та експлуатаційного утримання», затвердженого наказом державного підприємства «Український науково-дослідний і навчальний центр проблем стандартизації, сертифікації та якості» від 20 грудня 2017 року № 434.
Згідно з оголошенням про проведення відкритих торгів UA-2025-05-07-002591-a, здійснюється закупівля робіт.
Відповідно до пункту 28 Особливостей тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей.

У пункті 33 частини першої статті 1 Закону передбачено:
«технічна специфікація до предмета закупівлі - встановлена замовником сукупність технічних умов, що визначають характеристики товару (товарів), послуги (послуг) або необхідні для виконання робіт щодо об’єкта будівництва, що можуть включати показники впливу на довкілля й клімат, особливості проектування (у тому числі щодо придатності для осіб із обмеженими фізичними можливостями), відповідності, продуктивності, ресурсоефективності, безпечності, процедури забезпечення якості, вимоги щодо найменування продукції, під яким вона продається, термінологію, символи, методику випробувань і тестування, вимоги до пакування, маркування й етикетування, інструкції для користувачів, технологічні процеси й технології виробництва на будь-яких етапах життєвого циклу робіт, товару чи послуги»

Частиною першою статті 23 Закону встановлено, що «Технічна специфікація повинна містити опис усіх необхідних характеристик товарів, робіт або послуг, що закуповуються, у тому числі їх технічні, функціональні та якісні характеристики». При цьому «технічні специфікації можуть бути у формі переліку експлуатаційних або функціональних вимог, у тому числі екологічних характеристик, за умови, що такі вимоги є достатньо точними, щоб предмет закупівлі однозначно розумівся замовником і учасниками».

Таким чином, оприлюднене Технічне завдання містить неузгодженості в частині відсутності точних характеристик (опису) всіх матеріалів, необхідних для виконання робіт, що унеможливлює однозначне розуміння всіх вимог технічного завдання замовником і учасниками, у тому числі Скаржником, та впливає та зміст тендерної пропозиції та запропоновані Скаржником технічні та якісні характеристики щитів та кущів-саджанців можуть відрізнятися від тих, що визначені замовником.

Тобто, Технічне завдання складено замовником з порушенням вимог, встановлених Законом, а отже у Скаржника відсутні можливість надати у складі пропозиції документи, які у повній мірі підтверджують відповідність пропозиції учасника технічним, якісним, кількісним та іншим вимогам до предмета закупівлі, встановленим замовником.

Оскільки тендерна документації не містить ні відомості ресурсів, а ні затвердженої проектної документації, а у технічному завданні відсутні характеристики (тип, марка, тощо) матеріалів, які повинен використати Скаржник, а саме щитів та кущів-саджанців, зазначених у до пунктах 47, 52 Технічного завдання відповідно, Скаржник позбавлений можливості врахувати при складанні ціни пропозиції в повній мірі усі ресурси, які включені в кошторисну вартість об'єкта будівництва, що може в подальшому призвести до порушення технології виконання робіт, порушенню затверджених проектних рішень, можливості дотримання гарантійних строків та інших відхилень.
Відсутність у тендерній документації відомості ресурсів без цін або затвердженої проектної документації, або характеристик (тип, марка, тощо) щитів та кущів-саджанців, не дає можливість учасникам належним чином сформувати тендерну пропозицію, що є дискримінаційним по відношенню до учасників даної процедури закупівлі, зокрема, Скаржника.

Вважаємо, що Замовник повинен усунути дане порушення та надати технічне завдання з узгодженою інформацією в частині видів робіт та необхідних матеріалів для їх виконання, або надати інформацію для розрахунку ціни пропозиції учасника процедури закупівлі (договірної ціни) як того вимагає пункт 5.1 Настанови, а саме надати АБО відомість робіт з відомістю ресурсів до неї без цін АБО затверджену проекту документацію.

На підставі зазначеного, просимо Комісію зобов’язати Замовника усунути вищеописані дискримінаційні умови, у тому числі ті, що зазначені в технічній специфікації, та внести зміни до тендерної документації шляхом доповнення технічного завдання інформацією для розрахунку ціни пропозиції учасника процедури закупівлі (договірної ціни) як того вимагає пункт 5.1 Настанови, а саме надати відомість робіт з відомістю ресурсів до неї без цін або затверджену проекту документацію, або доповнити Технічне завдання (Додаток 3 до тендерної документації) вичерпними характеристиками усіх матеріалів (зокрема, щитів та кущів-саджанців), необхідних для виконання робіт, передбачених даною закупівлею.

Докази:
КНУ «Настанова з визначення вартості будівництва»;
Рішення Комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель від 26.03.2024 № 5459-р/пк-пз (пункт 5);
Закон України «Про публічні закупівлі»

На підставі положень Постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування», зазначаємо про порушення Замовником порядку проведення процедури закупівлі відкритих торгів з особливостями:

Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації