• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП
  • 1

«ДК 021: 2015 код 45310000-3 — Електромонтажні роботи (Монтаж та налаштування обладнання для захисту від потрапляння блискавки в Спеціалізованій школі №43 «Грааль» з поглиленним вивченням предметів суспільно-гуманітарного циклу за адресою: м. Київ, вул. Преображенська, 17)»

Завершена

1 132 213.20 UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 5 661.07 UAH
Період оскарження: 29.04.2025 14:47 - 05.07.2025 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП

Порушення законодавства у сфері публічних закупівель

Номер: 2fb508c0152442559042a1495200efb9
Ідентифікатор запиту: UA-2025-04-29-007963-a.c2
Назва: Порушення законодавства у сфері публічних закупівель
Скарга:
Дата розгляду скарги: 20.05.2025 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 13.05.2025 17:51
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 22.05.2025 17:42
Дата виконання рішення Замовником: 02.06.2025 15:59
Коментар замовника щодо усунення порушень: Рішення Постійно діючої колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель № та 8025-р/пк-пз від 20.05.2025 щодо внесення змін до тендерної документації в процедурі закупівлі «ДК 021: 2015 код 45310000-3 — Електромонтажні роботи (Монтаж та налаштування обладнання для захисту від потрапляння блискавки в Спеціалізованій школі №43 «Грааль» з поглиленним вивченням предметів суспільно-гуманітарного циклу за адресою: м. Київ, вул. Преображенська, 17)» Виконано.
Автор: ТОВ "ПБВ-ЕЛЕКТРО", Іван Мадяр +380675060118 pbv-mii@ukr.net

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: 9fd1a53d8961443f967d3054c58e96e8
Заголовок пункту скарги: Порушення законодавства у сфері публічних закупівель
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Інші умови тендерної документації
Тип порушення: Інші умови тендерної документації
Опис суті пункту скарги: 29.04.2025 Управління освіти Солом'янської районної в місті Києві державної адміністрації (далі – Замовник) оголосило процедуру закупівлі відкриті торги (з врахуванням Особливостей) в електронній системі закупівель за предметом закупівлі: ДК 021: 2015 код 45310000-3 — Електромонтажні роботи (Монтаж та налаштування обладнання для захисту від потрапляння блискавки в Спеціалізованій школі №43 «Грааль» з поглиленним вивченням предметів суспільно-гуманітарного циклу за адресою: м. Київ, вул. Преображенська, 17), (далі – Процедура закупівлі).
Процедура закупівлі здійснюється відповідно до тендерної документації (зі змінами), затвердженої рішенням уповноваженої особи Замовника від 29.04.2025 № 80 (далі – Тендерна документація), Закону 922, Особливостей та інших нормативно правових актів, передбачених Тендерною документацією.
Варто зазначити, що 09.05.2025 через електронну систему закупівель Замовник оприлюднив зміни до Тендерної документації у вигляді нової її редакції, затвердженої рішенням уповноваженої особи Замовника від 09.05.2025 № 97 (далі – Тендерна документація зі змінами), разом із переліком змін.
Пунктом 3⁷ «Прикінцевих та перехідних положень» Закону 922 установлено, що на період дії правового режиму воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування особливості здійснення закупівель товарів, робіт та послуг для замовників, передбачених Законом 922, визначаються Кабінетом Міністрів України із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз та з дотриманням вимог, встановлених пунктом 3⁸ цього розділу.
Відповідно до абзацу 1 пункту 3 Особливостей замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону 922, проводять закупівлі з урахуванням Особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом 922.
Згідно абзаців 1 пункту 28 Особливостей тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону 922 з урахуванням Особливостей.
За абзацом 1 частини 3 та частини 4 статті 22 Закону 922 тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.
Тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України «Про доступ до публічної інформації» від 13.01.2011 № 2939-VI (далі – Закон 2939) та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.
Товариство з обмеженою відповідальністю «ПБВ-ЕЛЕКТРО» (далі – Скаржник) вважає умови Процедури закупівлі, викладені в Тендерній документації зі змінами, такими, що суперечать нормам законодавства України у сфері публічних закупівель, в тому числі Закону 922 та Особливостей, та такими, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, з огляду на наступне.

Відповідно до підпункту 1.1. пункту 1 розділу ІІІ Тендерної документації зі змінами тендерна пропозиція подається в електронному вигляді через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, де зазначається інформація про ціну, інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним критеріям, наявність/відсутність підстав, установлених п. 31 Особливостей і в цій тендерній документації, та шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у цій тендерній документації, а саме: Вимоги зазначені в Додатку № 2 до Тендерної документації.
Згідно з підпунктами 6.1. та 6.2. розділу ІІІ Тендерної документації зі змінами учасники процедури закупівлі повинні надати у складі тендерних пропозицій інформацію та документи, які підтверджують відповідність тендерної пропозиції учасника технічним, якісним, кількісним та іншим вимогам до предмета закупівлі, установленим замовником, зазначених Замовником в Додатку №3 до Тендерної документації.
Технічні, якісні характеристики предмета закупівлі та технічні специфікації до предмета закупівлі визначаються з урахуванням вимог, визначених частини четвертою статті 5 Закону 922.
За вимогами останнього абзацу Додатку 2 та останнього абзацу Додатку 3 до Тендерної документації зі змінами для підтвердження якості запропонованого обладнання (блискавкоприймачі, стержні, наконечники), що буде монтуватись, учасник повинен надати у складі пропозиції лист про те, що обладнання буде новим та таким, що не було в експлуатації. Замовник вимагає підтвердження того, що запропоновані послуги (та товари, які є складовою частиною даних послуг) за своїми характеристиками відповідають вимогам, установленим у тендерній документації. Тому у складі пропозиції необхідно надати документи, які підтверждують якість такого обладнання: сертифікати відповідності або якості, видані органом з оцінки відповідності, та завірені підписом, печаткою виробника. Якщо ж учасник не є виробником, пропозиція повинна містити письмове підтверждення від виробника, що його обладання відповідає технічним вимогам до предмету закупівлі.
Наведені вимоги передбачені і переліком змін до Тендерної документації, тобто додані лише у новій редакції Тендерної документації зі змінами. У попередній редакції Тендерної документації такі вимоги відсутні. Тим самим питання оскарження за цією скаргою стосується вимоги Тендерної документації зі змінами, що введена після оприлюднення таких змін.
Відповідно до абзацу 1 і 5 пункту 59 Особливостей скарги, що стосуються тендерної документації, можуть подаватися до органу оскарження з моменту оприлюднення оголошення про проведення відкритих торгів, але не пізніше ніж за три дні до кінцевого строку подання тендерних пропозицій, установленого до внесення змін до тендерної документації.
Після закінчення встановленого для подання скарг строку, передбаченого абзацом першим цього пункту, скарги можуть подаватися лише щодо змін до тендерної документації, внесених замовником, протягом п’яти днів з моменту оприлюднення таких змін на веб-порталі Уповноваженого органу, але не пізніше ніж за три дні до дати, встановленої для подання тендерних пропозицій, яка була встановлена під час внесення таких змін.
Таким чином ця скарга не порушує приписи та строки пункту 59 Особливостей.
Сама оскаржувана вимога останнього абзацу Додатку 2 та останнього абзацу Додатку 3 до Тендерної документації зі змінами є необґрунтованою, абсурдною та неправомірною.
По-перше: згідно з цією оскаржуваною вимогою учасник повинен надати сертифікати відповідності або якості, видані органом з оцінки відповідності.
Законом України «Про технічні регламенти та оцінку відповідності» від 15.01.2015 № 124-VIII (далі – Закон 124) правові та організаційні засади розроблення, прийняття та застосування технічних регламентів і передбачених ними процедур оцінки відповідності, а також здійснення добровільної оцінки відповідності.
Статтею 1 Закону 124 передбачено наступні терміни:
- оцінка відповідності - процес доведення того, що задані вимоги, які стосуються продукції, процесу, послуги, системи, особи чи органу, були виконані;
- орган з оцінки відповідності - орган (підприємство, установа, організація чи їх структурний підрозділ), що здійснює діяльність з оцінки відповідності, включаючи калібрування, випробування, сертифікацію та інспектування;
- підтвердження відповідності - видача документа про відповідність, яка ґрунтується на прийнятому після критичного огляду рішенні про те, що виконання заданих вимог було доведене;
- сертифікація - підтвердження відповідності третьою стороною, яке стосується продукції, процесів, послуг, систем або персоналу.
Виходячи із положень Закону 124 вбачається, що орган з оцінки відповідності за результатом такої оцінки може видати саме сертифікат відповідності. Проте не передбачено, що такий орган видає чи може видавати саме сертифікат якості.
Таким чином оскаржувана вимога в частині витребування як альтернативи сертифікату якості, виданого саме органом з оцінки відповідності, суперечить приписам чинного законодавства, а також обмежує конкуренцію та призводить до дискримінації учасників, в тому числі і Скаржника, оскільки виконати її зможуть лише учасники, які нададуть саме сертифікати відповідності, видані органом з оцінки відповідності, або як альтернативу сертифікати якості, видані саме органом з оцінки відповідності.
По-друге: згідно з цією оскаржуваною вимогою учасник повинен надати сертифікати відповідності або якості, видані органом з оцінки відповідності, та завірені підписом, печаткою саме виробника.
Скаржник не є виробником обладнання, що буде монтуватися (блискавкоприймачі, стержні, наконечники) враховуючи умови Дефектних актів Додатку 3 до Тендерної документації зі змінами. Також Скаржник не є постачальником подібних товарів, а лише виконавцем робіт/надавачем послуг, частиною яких є монтування подібного обладнання.
Відповідно немає сертифікатів, що вимагаються згідно з оскаржуваною вимогою останнього абзацу Додатку 2 та останнього абзацу Додатку 3 до Тендерної документації зі змінами.
Скаржник неодноразово звертався в минулому до Товариства з обмеженою відповідальністю «Лео лайтмен Україна», що є представником компанії LEO LIGHTMAN, яка виготовляє блискавкоприймачі, стержні та наконечники, із запитом щодо отримання документів, що стосуються виробника наведеного обладнання.
Наприклад із Зверненням від 25.04.2024 № 272 (далі – Звернення 272) і Зверненням від 25.04.2024 № 271 (далі – Звернення 271), які відправлено засобами поштового зв’язку ТОВ «Нова Пошта» згідно квитанції від 25.04.2024 (що додається), а також Звернення від 30.04.2025 № 338 (далі – Звернення 338) щодо надання подібного гарантійного листа та сертифікатів, яке відправлено засобами поштового зв’язку ТОВ «Нова Пошта» згідно квитанції від 02.05.2025 (що додається). Проте відповіді на ці звернення Скаржник так і не отримав.
Тобто отримати сертифікати відповідності або якості завірені саме виробником обладнання є неможливим.
Крім того, предметом закупівлі є послуги зі встановлення блискавкозахисту, а не закупівля товару – обладнання.
Таким чином оскаржувана вимога в частині витребування сертифікатів відповідності або якості, видані саме органом з оцінки відповідності, та завірені підписом, печаткою саме виробника є такою, що обмежує конкуренцію та призводить до дискримінації учасників, в тому числі і Скаржника, оскільки виконати її зможуть лише учасники, які нададуть у складі пропозиції сертифікати відповідності або якості, видані саме органом з оцінки відповідності, та завірені підписом, печаткою саме виробника.
Схожа позиція викладена в рішенні Комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (далі – Комісія) від 29.04.2025 № 6796-р/пк-пз (далі – Рішення 6796).
По-третє: згідно з цією оскаржуваною вимогою учасник, у разі якщо не є виробником, його пропозиція повинна містити письмове підтверждення від виробника, що його обладання відповідає технічним вимогам до предмету закупівлі.
Знову ж таки, як зазначено вище, враховуючи неодноразові звернення Скаржника до представника виробника обладнання, отримання подібного лита підтвердження від виробника обладнання є неможливим. Тим більше, коли Скаржник є надавачем послуг чи виконавцем робіт по встановленню такого обладнання, та не є постачальником такого обладнання.
Крім того, також як зазначено вище, предметом закупівлі є послуги, а не товар.
Нагадаю технічні вимоги до предмета закупівлі, зокрема за Додатком 3 до тендерної документації зі змінами, визначають перелік та обсяги послуг, які повинен надати учасник. Водночас такі вимоги не визначають технічні вимоги до предмету закупівлі як до обладнання.
Тому і виконати вимогу в поточній редакції апріорі неможливо.
Таким чином оскаржувана вимога в частині витребування саме письмового підтверждення від виробника, що його обладання відповідає саме технічним вимогам до предмету закупівлі, є такою, що не узгоджується з предметом закуіпвлі, а також обмежує конкуренцію та призводить до дискримінації учасників, в тому числі і Скаржника, оскільки виконати її зможуть лише учасники, які є виробниками обладнання або які нададуть у складі пропозиції саме письмове підтверждення від виробника, що його обладання відповідає саме технічним вимогам до предмету закупівлі.
В цій частині також можна застосувати позицію Комісії за Рішенням 6796.
По-четверте: відповідно до частин 5 і 6 статті 23 Закону 922 замовник може вимагати від учасників підтвердження того, що пропоновані ними товари, послуги чи роботи за своїми екологічними чи іншими характеристиками відповідають вимогам, установленим у тендерній документації. У разі встановлення екологічних чи інших характеристик товару, роботи чи послуги замовник повинен в тендерній документації зазначити, які маркування, протоколи випробувань, декларація або сертифікати можуть підтвердити відповідність предмета закупівлі таким характеристикам.
Якщо учасник не має відповідних маркувань, протоколів випробувань чи сертифікатів і не має можливості отримати їх до закінчення кінцевого строку подання тендерних пропозицій із причин, від нього не залежних, він може подати технічний паспорт на підтвердження відповідності тим же об’єктивним критеріям. Замовник зобов’язаний розглянути технічний паспорт і визначити, чи справді він підтверджує відповідність установленим вимогам, із обґрунтуванням свого рішення.
У вимогах останнього абзацу Додатку 2 та останнього абзацу Додатку 3 до Тендерної документації зі змінами Замовник визначив конкретний вичерпний перелік документів, які повинен надати учасник для підтвердження відповідності обладнання, а саме сертифікати відповідності або якості, а також письмове підтвердження від виробника.
Проте в супереч приписам частини 6 статті 23 Закону 922 Замовник не встановив можливості надання технічного паспорту як альтернативи у випадку відсутності в учасника подібних сертифікатів чи підтвердження.
Таким чином вимоги останнього абзацу Додатку 2 та останнього абзацу Додатку 3 до Тендерної документації зі змінами порушують приписи частини 6 статті 23 Закону 922. Тобто не узгоджуються з чинним законодавством України.
По-п’яте: відповідно до абзацу 3 Пункту 54 Особливостей Замовник має право з власної ініціативи або у разі усунення порушень вимог законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку органу державного фінансового контролю відповідно до статті 8 Закону 922, або за результатами звернень, або на підставі рішення органу оскарження внести зміни до тендерної документації та/або оголошення про проведення відкритих торгів. У разі внесення змін до тендерної документації та/або оголошення про проведення відкритих торгів строк для подання тендерних пропозицій продовжується замовником в електронній системі закупівель, а саме - в оголошенні про проведення відкритих торгів таким чином, щоб з моменту внесення змін до тендерної документації та/або оголошення про проведення відкритих торгів до закінчення кінцевого строку подання тендерних пропозицій залишалося не менше чотирьох днів.
Поряд з цим згідно з абзацами 1 і 2 пункту 67 Особливостей після оприлюднення в електронній системі закупівель скарги електронна система закупівель автоматично зупиняє початок електронного аукціону (якщо відкриті торги проводяться із застосуванням електронного аукціону)/не розкриває інформацію, зазначену в тендерній пропозиції (тендерних пропозиціях), у тому числі інформацію про ціну/приведену ціну тендерної пропозиції (тендерних пропозицій) (якщо відкриті торги проводяться без застосування електронного аукціону) та не оприлюднює рішення замовника про відміну відкритих торгів, договір про закупівлю і звіт про результати проведення закупівлі з використанням електронної системи закупівель.
Замовнику забороняється вчиняти будь-які дії та приймати будь-які рішення щодо процедури закупівлі, у тому числі приймати рішення про відміну відкритих торгів, укладення договору про закупівлю, крім дій, спрямованих на усунення порушень, зазначених у скарзі.
Тендерна документація зі змінами оприлюднена 09.05.2025.
Починаючи з 03.05.2025 розпочато оскарження за Скаргою Скаржника від 02.05.2025 № 346, що зареєстрована в електронній системі закупівель за № UA-2025-04-29-007963-a.c1, (далі – Скарга 346). Скарга 346 прийнята до розгляду 06.05.2025 згідно з рішенням Комісії від 06.05.2025 № 7168-р/пк-пз.
Варто зазначити, що питаннями оскарження за Скаргою 346 не передбачають в себе подібних питань, зокрема щодо необхідності включення в редакцію Тендерної документації вимог, які передбачені приписами останнього абзацу Додатку 2 та останнього абзацу Додатку 3 до Тендерної документації зі змінами.
Тим самим вбачається, що Замовник вніс зміни до Тендерної документації в частині долучення до умов закупівлі вимог останнього абзацу Додатку 2 та останнього абзацу Додатку 3 до Тендерної документації зі змінами, під час оскарження Процедури закупівлі, тобто вчинив дії, що не спрямовані на усунення порушень, зазначених в Скарзі 346.
Відповідно до абзацу 2 пункту 59 Особливостей скарги, що стосуються прийнятих рішень, дій чи бездіяльності замовника, що відбулися до закінчення строку, встановленого для подання тендерних пропозицій, можуть подаватися протягом чотирьох днів з дати, коли суб’єкт оскарження дізнався або повинен був дізнатися про порушення своїх прав унаслідок рішення, дії чи бездіяльності замовника, але не пізніше ніж за три дні до встановленого на момент прийняття такого рішення, дії чи бездіяльності замовника кінцевого строку подання тендерних пропозицій.
Таким чином ця скарга стосується також оскарження рішень та дій Замовника, вчинених до закінчення строку подання тендерних пропозицій, оскільки Замовником порушено норми абзацу 2 пункту 67 Особливостей.
Враховуючи викладене, з метою усунення вимог, що не узгоджуються із предметом закупівлі та законодавством, обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, Замовник повинен внести зміни до Тендерної документації зі змінами шляхом виключення вимог останнього абзацу Додатку 2 та останнього абзацу Додатку 3 до Тендерної документації зі змінами, а також скасувати рішенням уповноваженої особи Замовника від 09.05.2025 № 97, яким затверджено нову редакцію Тендерної документації зі змінами, адже таке рішення прийнято з порушенням абзацу 2 пункту 67 Особливостей.

Відповідно до частини 1 статті 5 Закону 922 закупівлі здійснюються за такими принципами: добросовісна конкуренція серед учасників; максимальна економія, ефективність та пропорційність; відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; недискримінація учасників та рівне ставлення до них; об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі; запобігання корупційним діям і зловживанням.
Скаржник у відповідності до виду своєї діяльності та досвіду надання послуг, що відповідає предмету закупівлі, має на меті взяти участь в Процедурі закупівлі. Оскаржувані умови Тендерної документації зі змінами, а також неправомірні дії Замовника, обмежують можливість участі, як Скаржника, так і інших учасників, в Процедурі закупівлі, а також обмежують право Скаржника в участі в прозорих та чесних торгах, які здійснюються з дотриманням принципів здійснення закупівель, оскільки умови Процедури закупівлі викладені в Тендерній документації зі змінами та дії замовника є такими, що суперечать нормам законодавства України у сфері публічних закупівель, в тому числі Закону 922, Особливостям та іншим нормативно-правовим актам, зазначеним вище, що унеможливлює належну підготовку тендерної пропозиції Скаржника, та в свою чергу є такими, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, порушують принципи здійснення закупівель, як описано вище. Захист прав та законних інтересів Скаржника можливий за допомогою подання цієї скарги до органу оскарження.
Перелік документів (доказів), що підтверджують наявність у Скаржника порушених прав та охоронюваних законом інтересів, що пов’язані з його участю в Процедурі закупівлі, які відповідно є додатками до цієї скарги:
- Рішення 6796;
- Звернення 272;
- Звернення 271;
- Звернення 338;
- Квитанція від 02.05.2025;
- Квитанція від 25.04.2024;
- Скарга 346.
Згідно з частини 6 статті 10 Закону 922 доступ до інформації, оприлюдненої в електронній системі закупівель, є безоплатним та вільним. Інформація про закупівлю, визначена цим Законом, розміщується в електронній системі закупівель безоплатно через авторизовані електронні майданчики. Інформація про закупівлі, зазначена у частині першій цієї статті, оприлюднюється відповідно до вимог Закону України "Про доступ до публічної інформації", у тому числі у формі відкритих даних. В електронній системі закупівлі, крім інформації, зазначеної у частині першій цієї статті, може оприлюднюватися інша інформація.
Тим самим інші документи, а саме Тендерна документація і додатки до неї, на які робить посилання Скаржник, наявні у відкритому доступі в електронній системі закупівель.
Вимоги: Зобов'язати замовника скасувати рішення (повністю чи частково)

Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Зобов’язати замовника скасувати інші рішення
Скарга
Виконана замовником
КЕП

Скарга на дискримінаційні вимоги тендерної документації

Номер: edbd81d4c8274db5a6889f50f07cf6ba
Ідентифікатор запиту: UA-2025-04-29-007963-a.c1
Назва: Скарга на дискримінаційні вимоги тендерної документації
Скарга:
Пов'язані документи: Учасник Орган оскарження Замовник
Дата розгляду скарги: 14.05.2025 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 06.05.2025 18:01
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 19.05.2025 14:56
Дата виконання рішення Замовником: 02.06.2025 15:58
Коментар замовника щодо усунення порушень: Рішення Постійно діючої колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель № № 7725-р/пк-пз від 14.05.2025 щодо внесення змін до тендерної документації в процедурі закупівлі «ДК 021: 2015 код 45310000-3 — Електромонтажні роботи (Монтаж та налаштування обладнання для захисту від потрапляння блискавки в Спеціалізованій школі №43 «Грааль» з поглиленним вивченням предметів суспільно-гуманітарного циклу за адресою: м. Київ, вул. Преображенська, 17)» Виконано.
Автор: ТОВ "ПБВ-ЕЛЕКТРО", Іван Мадяр +380675060118 pbv-mii@ukr.net

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: fb9082d0f1ac49a5a3b89343c23ec038
Заголовок пункту скарги: Вимоги тендерної документації не узгоджуються з предметом закупівлі та являються дискримінаційними
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Технічна специфікація предмета закупівлі
Тип порушення: Технічна специфікація предмета закупівлі
Опис суті пункту скарги: 1. За умовами розділу 4 Додатку 2 та Додатку 3 до Тендерної документації для підтвердження якості послуг Учасник повинен надати завірені належним чином копії власних або залучених у субпідрядної організації наступних сертифікатів відповідності:
4) сертифікат, який підтверджує впровадження системи енергетичного менеджменту, яка забезпечує постійне покращення у сфері якості, безпеки та охорони навколишнього середовища, а саме сертифікат ДСТУ ISO 50001:2020 (ISO 50001:2018,IDT) «Системи енергетичного менеджменту або інший аналогічний сертифікат, виданий органом сертифікації;
5) сертифікат ДСТУ CEN/TS 54-14:2021. CEN/TS 54-14:2018, IDT «Системи пожежної сигналізації та оповіщення. Частина 14. Настанови щодо побудови, проектування, монтування, пусконалагоджування, введення в експлуатацію, експлуатування та технічного обслуговування», виданий органом сертифікації чи інший аналогічний сертифікат, виданий органом сертифікації;
Варто зазначити, що предметом закупівлі є послуги з монтажу та налаштування обладнання для захисту від потрапляння блискавки.
Національний стандарт ДСТУ ISO 50001:2020 (ISO 50001:2018,IDT) стосується підтвердження можливості організації створити системи і процеси, необхідні для постійного поліпшення енергетичної результативності, охоплюючи енергетичну ефективність, використання енергії та споживання енергії.
Національний стандарт ДСТУ CEN/TS 54-14:2021 (CEN/TS 54-14:2018, IDT) стосується послу/робіт щодо побудови, проектування, монтування, пусконалагоджування, введення в експлуатацію, експлуатування та технічного обслуговування системи пожежної сигналізації.
Додатком 3 до Тендерної документації визначено об’єми робіт щодо надання послуг за предметом закупівлі у вигляді дефектних актів. Поряд з цим наведені об’єми не передбачають роботи/послуги щодо енергетичного менеджменту та/або пов’язані з енергетичним менеджментом, чи щодо побудови, проектування, монтування, пусконалагоджування, введення в експлуатацію, експлуатування та технічного обслуговування системи пожежної сигналізації.
Тобто наведена вимога розділу 4 Додатку 2 та Додатку 3 до Тендерної документації не узгоджується з предметом закупівлі.
Крім того у Скаржника відсутній сертифікат, що вимагається за оскаржуваною вимогою. Тому вимога розділу 4 Додатку 2 та Додатку 3 до Тендерної документації є також такою, що обмежує конкуренцію та призводить до дискримінації учасників. Виконати таку вимогу зможуть лише учасники, які нададуть:
- сертифікат, який підтверджує впровадження системи енергетичного менеджменту, яка забезпечує постійне покращення у сфері якості, безпеки та охорони навколишнього середовища, а саме сертифікат ДСТУ ISO 50001:2020 (ISO 50001:2018,IDT) «Системи енергетичного менеджменту або інший аналогічний сертифікат, виданий органом сертифікації;
- сертифікат ДСТУ CEN/TS 54-14:2021. CEN/TS 54-14:2018, IDT «Системи пожежної сигналізації та оповіщення. Частина 14. Настанови щодо побудови, проектування, монтування, пусконалагоджування, введення в експлуатацію, експлуатування та технічного обслуговування», виданий органом сертифікації чи інший аналогічний сертифікат, виданий органом сертифікації.
Враховуючи викладене, з метою усунення вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також що неузгоджуються із предметом закупівлі замовник повинен внести зміни до Тендерної документації, а саме в умовах розділу 4 Додатку 2 та Додатку 3 до Тендерної документації виключити слова та цифри:
«4) сертифікат, який підтверджує впровадження системи енергетичного менеджменту, яка забезпечує постійне покращення у сфері якості, безпеки та охорони навколишнього середовища, а саме сертифікат ДСТУ ISO 50001:2020 (ISO 50001:2018,IDT) «Системи енергетичного менеджменту або інший аналогічний сертифікат, виданий органом сертифікації;
5) сертифікат ДСТУ CEN/TS 54-14:2021. CEN/TS 54-14:2018, IDT «Системи пожежної сигналізації та оповіщення. Частина 14. Настанови щодо побудови, проектування, монтування, пусконалагоджування, введення в експлуатацію, експлуатування та технічного обслуговування», виданий органом сертифікації чи інший аналогічний сертифікат, виданий органом сертифікації;».
Схожа позиція викладена в рішенні Комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (далі – Комісія) від 17.08.2023 № 12986-р/пк-пз (далі – Рішення 12986).
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 2
Номер: 431cd44a3a624b94ad6d02d0125cf2ac
Заголовок пункту скарги: Вимоги тендерної документації не узгоджуються з предметом закупівлі та являються дискримінаційними
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Технічна специфікація предмета закупівлі
Тип порушення: Технічна специфікація предмета закупівлі
Опис суті пункту скарги: 2. За умовами розділу 4 Додатку 2 та Додатку 3 до Тендерної документації для підтвердження якості послуг Учасник повинен надати завірені належним чином копії власних або залучених у субпідрядної організації наступних сертифікатів відповідності:
7) гарантійний (-і) лист (-и) від виробника (-ів) обладнання, що буде монтуватися учасником (блискавкоприймачі, стержні, наконечники), (або представництва (-в) чи філії виробника (-ів) – якщо їх відповідні повноваження поширюються на територію України або імпортера (-ів)) або офіційного представника виробника, в якому виробник (-и) (або представництво (-а) чи філія виробника (-ів) – якщо їх відповідні повноваження поширюються на територію України або імпортер (-ри)) або офіційний представник виробника в якому гарантуватиме учаснику поставку обладнання для належного монтажу та у встановлені строки із зазначенням номеру даної закупівлі, з наданням сертифікату ISO 9001:2015, виданий органом сертифікації, разом із звітом аудиту або інший аналогічний сертифікат, виданий органом сертифікації, разом із звітом аудиту щодо виробництва, постачання систем блискавкозахисту та сертифікату ISO 45001:2018, виданий органом сертифікації, разом із звітом аудиту або інший аналогічний сертифікат, виданий органом сертифікації, разом із звітом аудиту щодо виробництва, постачання систем блискавкозахисту, при цьому, такі сертифікати повинні бути видані на ім`я виробника (або представництва (-в) чи філії виробника (-ів) – якщо їх відповідні повноваження поширюються на територію або імпортера (-ів)) або офіційного представника виробника від яких буде надаватися гарантійний лист . Якщо гарантійний лист надається не від виробника, Замовник просить учасників надати у пропозиції документ від представництва чи філії виробника – якщо їх відповідні повноваження поширюються на територію України або від імпортера, або від офіційного представника виробника, з інформацією про його офіційний статус та надане йому від виробника право здійснювати гарантійне та сервісне обслуговування всього необхідного обладнання, зазначеного з тендерній документації (перелік такого обладнання потрібно зазначити у листі), та можливість поставки такого обладнання для належного монтажу та у встановлені строки, із зазначенням номеру даної закупівлі.
Знову ж таки предметом закупівлі є послуги з монтажу та налаштування обладнання для захисту від потрапляння блискавки.
Скаржник не є виробником обладнання, що буде монтуватися (блискавкоприймачі, стержні, наконечники) враховуючи умови Дефектних актів Додатку 3 до Тендерної документації. Також Скаржник не є постачальником подібних товарів, а лише виконавцем робіт/надавачем послуг, частиною яких є монтування подібного обладнання. Відповідно Скаржник немає гарантійного листа та сертифікатів, що вимагаються згідно з оскаржуваною вимогою розділу 4 Додатку 2 та Додатку 3 до Тендерної документації.
Скаржник неодноразово звертався в минулому до Товариства з обмеженою відповідальністю «Лео лайтмен Україна», що є представником компанії LEO LIGHTMAN, яка виготовляє блискавкоприймачі, стержні та наконечники, із запитом щодо отримання подібного гарантійного листа та сертифікатів, що вимагається за оскаржуваною вимогою розділу 4 Додатку 2 та Додатку 3 до Тендерної документації. Наприклад із Зверненням від 25.04.2024 № 272 (далі – Звернення 272) та Зверненням від 25.04.2024 № 271 (далі – Звернення 271), які відправлено засобами поштового зв’язку ТОВ «Нова Пошта» згідно квитанції від 25.04.2024 (що додається). Проте відповіді на Звернення 272 Скаржник не отримав.
Також Скаржник направив Звернення від 30.04.2025 № 338 (далі – Звернення 338) щодо надання подібного гарантійного листа та сертифікатів, яке відправлено засобами поштового зв’язку ТОВ «Нова Пошта» згідно квитанції від 02.05.2025 (що додається) та засобами електронної пошти в адресу зазначену на офіційній сторінці виробника (далі – Скріншот екрану звернення до виробника 338). Скаржник не в змозі отримати від постачальника гарантійний лист та сертифікати від обставин, які незалежні від нього. Скаржник також невзмозі вплинути на виробника (-ів) обладнання, що буде монтуватися учасником (блискавкоприймачі, стержні, наконечники), (або представництва (-в) чи філії виробника (-ів) – якщо їх відповідні повноваження поширюються на територію України або імпортера (-ів)) або офіційного представника виробника, в якому виробник (-и) (або представництво (-а) чи філія виробника (-ів) – якщо їх відповідні повноваження поширюються на територію України або імпортер (-ри)) або офіційний представник виробника, щодо надання вказаного гарантійного листа та сертифікатів.
Таким чином виконати оскаржувану вимогу зможуть лише учасники, які нададуть усі документи, що вимагається цією вимогою.
Витребування таких документів жодним чином не впливатиме на якість надання послуг за предметом закупівлі.
Варто наголосити, що сертифікати, які вимагаються за оскаржуваною вимогою розділу 4 Додатку 2 та Додатку 3 до Тендерної документації повинні бути видані на виді діяльності з постачання. Водночас предметом закупівлі є послуга, а не товар.
Тим самим оскаржувана вимога розділу 4 Додатку 2 та Додатку 3 до Тендерної документації не узгоджується і з предметом закупівлі.
Схожа позиція викладена в рішенні Комісії від 16.07.2024 № 12227-р/пк-пз (далі – Рішення 12227).
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 3
Номер: 3380949c787b41da805d0239902fdeed
Заголовок пункту скарги: Вимоги тендерної документації не узгоджуються з предметом закупівлі та являються дискримінаційними
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Технічна специфікація предмета закупівлі
Тип порушення: Технічна специфікація предмета закупівлі
Опис суті пункту скарги: 3. За умовами розділу 4 Додатку 2 та Додатку 3 до Тендерної документації у разі запропонування Учасником заміни устаткування на аналогічне та (або) зміни технічних рішень, відмінних від передбачених проектом, наявним у Замовника, Учасник у складі пропозиції повинен надати проект із запропонованим обладнанням, складений відповідно до норм чинного законодавства України, та за власний рахунок провести коригування, погодження та експертизу проектно-кошторисної документації у відповідності до чинного законодавства України (експертний висновок також повинен міститися у складі пропозиції).
Відповідно до пункту 3 розділу І Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого Наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від15.04.2020 № 708, що зареєстрований в Міністерстві юстиції України 09.06.2020 за № 500/34783, предмет закупівлі товарів і послуг визначається замовником згідно пунктами 21 і 34 частини 1 статті 1 Закону 922 та за показником четвертої цифри Єдиного закупівельного словника.
Як вже згадувалось вище, предметом закупівлі є послуги з монтажу та налаштування обладнання для захисту від потрапляння блискавки, що визначено за ДК 021:2015: 45310000-3 — Електромонтажні роботи.
Закупівля послуги з коригування проектно-кошторисної документації здійснюється за кодом ДК 021:2015:71320000-7 — Послуги з інженерного проектування.
Закупівля послуги погодження та експертизу проектно-кошторисної документації здійснюється за кодом ДК 021:2015 – 71319000-7 Експертні послуги.
Коригування, погодження та експертизу проектно-кошторисної документації у відповідності до чинного законодавства України (експертний висновок також повинен міститися у складі пропозиції) не є та не може бути частиною предмета закупівлі.
Тому оскаржувана умова закупівлі в частині здійснення коригування, погодження та експертизу проектно-кошторисної документації не узгоджується з предметом закупівлі, що не дає можливості учасникам належним чином сформувати свої пропозиції та є дискримінаційним по відношенню до них.
Схожа позиція викладена в рішенні Комісії від 28.08.2024 № 14461-р/пк-пз (далі – Рішення 14461) та від 18.11.2024 № 18485-р/пк-пз (далі – Рішення 18485).
Варто також зауважити, що оскаржувана умова розділу 4 Додатку 2 та Додатку 3 до Тендерної документації передбачає можливість заміни устаткування на аналогічне та (або) зміни технічних рішень, відмінних від передбачених проектом, що зокрема передбачено обсягами робіт Дефектних актів за Додатком 3 До тендерної документації.
Згідно з пунктом 33 частини 1 статті 1 Закону 922 технічна специфікація до предмета закупівлі - встановлена замовником сукупність технічних умов, що визначають характеристики товару (товарів), послуги (послуг) або необхідні для виконання робіт щодо об’єкта будівництва, що можуть включати показники впливу на довкілля й клімат, особливості проектування (у тому числі щодо придатності для осіб із обмеженими фізичними можливостями), відповідності, продуктивності, ресурсоефективності, безпечності, процедури забезпечення якості, вимоги щодо найменування продукції, під яким вона продається, термінологію, символи, методику випробувань і тестування, вимоги до пакування, маркування й етикетування, інструкції для користувачів, технологічні процеси й технології виробництва на будь-яких етапах життєвого циклу робіт, товару чи послуги.
За частиною 1 статті 23 Закону 922 технічна специфікація повинна містити опис усіх необхідних характеристик товарів, робіт або послуг, що закуповуються, у тому числі їх технічні, функціональні та якісні характеристики. Характеристики товарів, робіт або послуг можуть містити опис конкретного технологічного процесу або технології виробництва чи порядку постачання товару (товарів), виконання необхідних робіт, надання послуги (послуг).
Частиною 4 статті 23 Закону 922 встановлено, що технічні специфікації не повинні містити посилання на конкретні марку чи виробника або на конкретний процес, що характеризує продукт чи послугу певного суб’єкта господарювання, чи на торгові марки, патенти, типи або конкретне місце походження чи спосіб виробництва. У разі якщо таке посилання є необхідним, воно повинно бути обґрунтованим та містити вираз "або еквівалент".
Приміткою до Дефектних актів Додатку 3 до Тендерної документації визначено, що будь-які посилання в технічних вимогах на конкретну торговельну марку чи фірму, патент, конструкцію або тип предмета закупівлі, джерело його походження або виробника, передбачає надання еквіваленту (технічні характеристики еквіваленту не повинні бути гіршими).
Варто зазначити заміни устаткування на аналогічне та (або) зміни технічних рішень, відмінних від передбачених проектом не може визначатися як еквівалент вже встановленим вимогам.
Тим самим оскаржувана вимога розділу 4 Додатку 2 та Додатку 3 до Тендерної документації не узгоджується із вимогами чинного законодавства України, в тому числі законодавства у сфері публічних закупівель, та з іншими вимогами Тендерної документації.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 4
Номер: 07530b4a4636438d8d379c7859543fdf
Заголовок пункту скарги: Вимоги тендерної документації не узгоджуються з приписом чинного Законодавства України, предметом закупівлі та являються дискримінаційними
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: 4. За умовами пункту 2 розділу 1 Додатку 2 до Тендерної документації учасник повинен підтвердити свою відповідність кваліфікаційному критерію – наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід.
Відповідно до підпункту 2.3. пункту 2 розділу 1 Додатку 2 до Тендерної документації учасник повинен надати в складі пропозиції довідку щодо вивчення матеріалів атестації робочих місць за умовами праці, видану щодо Учасника або субпідрядної організації територіальним органом управлінням Держпраці (відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 01.08.1992 № 442). Така інформаційна довідка повинна містити інформацію про рівні потенційно небезпечних виробничих факторів на робочих місцях.
Постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.1992 № 442 затверджено Порядок проведення атестації робочих місць за умовами правці (далі – Порядок 442).
Згідно з пунктами 1 і 2 Порядку 442 Атестація робочих місць за умовами праці (надалі - атестація) проводиться на підприємствах і організаціях незалежно від форм власності й господарювання, де технологічний процес, використовуване обладнання, сировина та матеріали є потенційними джерелами шкідливих і небезпечних виробничих факторів, що можуть несприятливо впливати на стан здоров'я працюючих, а також на їхніх нащадків як тепер, так і в майбутньому. Основна мета атестації полягає у регулюванні відносин між роботодавцем і працівниками у галузі реалізації прав на здорові й безпечні умови праці, пільгове пенсійне забезпечення, пільги та компенсації за роботу у несприятливих умовах.
Тобто така атестація не здійснюється в імперативно обов’язковому порядку і стосується взаємовідносин між Скаржником та його працівниками, та жодним чином не стосується якості надання послуг за предметом закупівлі зі сторони Скаржника.
Суть кваліфікаційного критерію «наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід» полягає в наявності в учасників працівників. Атестація робочих місць жодним чином не впливає на досвід/компетентність працівників, робоче місце якого проатестовано чи не проатестовано.
Крім того положеннями Порядку 442 не передбачено надання територіальним органом управлінням Держпраці інформаційних довідок щодо результатів атестації. А також не визначено, що підприємства мають надавати/подавати чи реєструвати проведену атестацію робочих місць до територільних органів управління Держпраці, чи що повноваження чи обов’язок Державної служби з питань охорони праці (Держпраці) вивчати матеріали атестації робочих місць за умовами праці.
Скаржником здійснювалась атестація робочих місць з врахуванням вимог Порядку 442, що підтверджується наприклад Наказом Скаржника від 25.03.2024 № 07-ОП «Про результати атестації робочих місць за умовами праці для визначення права працівників на пільги та компетенції, передбачені чинним законодавством» (далі – Наказ 07), Протоколом засідання комісії по проведенню атестації робочих місць за умовами праці Скаржника від 25.03.2024 № 2 (далі – Протокол 2), Картами умов праці професії (посади) електрозварний ручного зварювання, головний інженер, інженер-проектувальник і електромонтер, Протоколами досліджень шкідливих впливів від 11.03.2024.
Водночас Скаржник немає та не зможе отримати довідку щодо вивчення матеріалів атестації робочих місць за умовами праці, видану щодо Учасника або субпідрядної організації територіальним органом управлінням Держпраці, зокрема яка повинна містити інформацію про рівні потенційно небезпечних виробничих факторів на робочих місцях.
Варто також наголосити, що виходячи з припису підпункту 2.4. пункту 2 розділу 1 Додатку 2 до Тендерної документації допускається залучення працівників за договорами ЦПХ. Проте атестація за Порядком 442 не може проводитися щодо професії за договором цивільно-правового характеру.
Виходячи з викладено вбачається насутпний висновок, що оскаржувана вимога підпункту 2.3. пункту 2 розділу 1 Додатку 2 до Тендерної документації:
- Не узгоджується із приписами чинного законодавства України, в тому числі закупівельного законодавства, адже не узгоджується з цільовим призначенням наведеного кваліфікаційного критерію;
- Не узгоджується із іншими вимогами Тендерної документації, зокрема за підпунктом 2.4. пункту 2 розділу 1 Додатку 2 до Тендерної документації;
- Є такою, що обмежує конкуренцію та призводить до дискримінації учасників, оскільки виконати її зможуть лише учасники, які нададуть довідку щодо вивчення матеріалів атестації робочих місць за умовами праці, видану щодо Учасника або субпідрядної організації територіальним органом управлінням Держпраці, що буде містити інформацію про рівні потенційно небезпечних виробничих факторів на робочих місцях.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 5
Номер: 943ea30bb4ec4a6691ed500c53dc0ef0
Заголовок пункту скарги: Невідповідність тендерної документації вимогам законодавства та предмету закупівлі
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Умови проекту договору
Тип порушення: Умови проекту договору
Опис суті пункту скарги: 5. Відповідно до підпункту 3.1. пункту 3 розділу VI Тендерної документації проект договору складається замовником з урахуванням особливостей предмету закупівлі відповідно до Додатку № 4 до Тендерної документації.
За умовами пункту 4 розділу VI Тендерної документації істотні умови договору про закупівлю, укладеного відповідно до пунктів 10 і 13 (крім підпунктів 13 та 15 пункту 13) цих особливостей, не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадків:
2) погодження зміни ціни за одиницю товару в договорі про закупівлю у разі коливання ціни такого товару на ринку, що відбулося з моменту укладення договору про закупівлю або останнього внесення змін до договору про закупівлю в частині зміни ціни за одиницю товару. Зміна ціни за одиницю товару здійснюється пропорційно коливанню ціни такого товару на ринку (відсоток збільшення ціни за одиницю товару не може перевищувати відсоток коливання (збільшення) ціни такого товару на ринку) за умови документального підтвердження такого коливання та не повинна призвести до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю на момент його укладення;
7) зміни встановленого згідно із законодавством органами державної статистики індексу споживчих цін, зміни курсу іноземної валюти, зміни біржових котирувань або показників Platts, ARGUS, регульованих цін (тарифів), нормативів, середньозважених цін на електроенергію на ринку “на добу наперед”, що застосовуються в договорі про закупівлю, у разі встановлення в договорі про закупівлю порядку зміни ціни;
9) зменшення обсягів закупівлі та/або ціни згідно з договорами про закупівлю робіт з будівництва об’єктів нерухомого майна відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 25 квітня 2023 р. № 382 “Про реалізацію експериментального проекту щодо відновлення населених пунктів, які постраждали внаслідок збройної агресії Російської Федерації” (Офіційний вісник України, 2023 р., № 46, ст. 2466), якщо розроблення проектної документації покладено на підрядника, після проведення експертизи та затвердження проектної документації в установленому законодавством порядку.
Пунктом 7.2. Проєкту договору за Додатком 4 до Тендерної документації передбачено, що Істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадків:
Істотні умови договору про закупівлю, укладеного відповідно до пунктів 10 і 13 (крім підпунктів 13 та 15 пункту 13) цих особливостей, не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадків:
2) погодження зміни ціни за одиницю товару в договорі про закупівлю у разі коливання ціни такого товару на ринку, що відбулося з моменту укладення договору про закупівлю або останнього внесення змін до договору про закупівлю в частині зміни ціни за одиницю товару. Зміна ціни за одиницю товару здійснюється пропорційно коливанню ціни такого товару на ринку (відсоток збільшення ціни за одиницю товару не може перевищувати відсоток коливання (збільшення) ціни такого товару на ринку) за умови документального підтвердження такого коливання та не повинна призвести до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю на момент його укладення;
7) зміни встановленого згідно із законодавством органами державної статистики індексу споживчих цін, зміни курсу іноземної валюти, зміни біржових котирувань або показників Platts, ARGUS, регульованих цін (тарифів), нормативів, середньозважених цін на електроенергію на ринку “на добу наперед”, що застосовуються в договорі про закупівлю, у разі встановлення в договорі про закупівлю порядку зміни ціни;
9) зменшення обсягів закупівлі та/або ціни згідно з договорами про закупівлю робіт з будівництва об’єктів нерухомого майна відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 25 квітня 2023 р. № 382 “Про реалізацію експериментального проекту щодо відновлення населених пунктів, які постраждали внаслідок збройної агресії Російської Федерації” (Офіційний вісник України, 2023 р., № 46, ст. 2466), якщо розроблення проектної документації покладено на підрядника, після проведення експертизи та затвердження проектної документації в установленому законодавством порядку.
Наведені умови проєкту договору визначено з редакції випадків можливості внесення змін до істотних умов договору за підпунктами 2, 7 і 9 пункту 19 Особливостей.
Своєю чергою, як вже зазначено вище, предметом Процедури закупівлі є послуги, а не товар, в тому числі не товар – електрична енергія, чи навіть роботи з будівництва. Тим самим наведені умови підпунктів 2, 7 і 9 пункту 7.2. Проєкту договору Додатку 4 до Тендерної документації не можуть бути застосовані до закупівлі послуг за предметом Процедури закупівлі. Тобто наведені умови підпунктів 2, 7 і 9 пункту 7.2. Проєкту договору Додатку 4 до Тендерної документації не узгоджуються з видом предмету Процедури закупівлі. Наявність такої неузгодженості призведе до неможливості виконання сторонами договору належним чином.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
Скарга
Виконана замовником
КЕП

СКАРГА на неправомірне рішення Замовника

Номер: 645108721c484ffeb6bafb00402c1698
Ідентифікатор запиту: UA-2025-04-29-007963-a.b3
Назва: СКАРГА на неправомірне рішення Замовника
Скарга:
Пов'язані документи: Замовник Орган оскарження Учасник
Дата розгляду скарги: 25.06.2025 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 18.06.2025 16:53
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 30.06.2025 12:16
Дата виконання рішення Замовником: 03.07.2025 13:22
Коментар замовника щодо усунення порушень: Рішення Комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель № 10087-р/пк-пз від 25.06.2025 щодо скасування рішення про відміну процедури закупівлі «ДК 021: 2015 код 45310000-3 — Електромонтажні роботи (Монтаж та налаштування обладнання для захисту від потрапляння блискавки в Спеціалізованій школі №43 «Грааль» з поглиленним вивченням предметів суспільно-гуманітарного циклу за адресою: м. Київ, вул. Преображенська, 17)» виконано.
Автор: ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "ФАЙМІТЕК БУДГАРАНТ", Красіля Тарас 380687159695 faimitek_bud@ukr.net

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: 3794e9d3325b4580ad82dbae110c35e1
Заголовок пункту скарги: СКАРГА на неправомірне рішення Замовника
Тип пов'язаного елемента: Скарга на відміну
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Відміна процедури закупівлі
Тип порушення: Відміна процедури закупівлі
Опис суті пункту скарги: Управління освіти Солом'янської районної в місті Києві державної адміністрації (надалі – Замовник) 29-04-2025 оприлюднено процедуру закупівлю за предметом: «ДК 021: 2015 код 45310000-3 — Електромонтажні роботи (Монтаж та налаштування обладнання для захисту від потрапляння блискавки в Спеціалізованій школі №43 «Грааль» з поглиленним вивченням предметів суспільно-гуманітарного циклу за адресою: м. Київ, вул. Преображенська, 17)».


Згідно Протоколу щодо прийняття рішення Уповноваженою особою № 147 від 06.06.2025 року (надалі - Протокол), прийнято рішення про відміну процедури закупівлі через неможливість усунення виявлених порушень законодавства у сфері публічних закупівель.

Скаржник не погоджується з рішенням Замовника. З урахуванням наступного.
Вважаємо, що Замовником порушено основні принципи здійснення закупівель, що встановлені статтею 5 Закону України «Про публічні закупівлі», зокрема такі як «добросовісна конкуренція серед учасників»; «відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель», а тому порушено право Скаржника, який претендує на перемогу в даній процедурі закупівель.

Підставою подання даної скарги є порушення Замовником норм законодавства у сфері публічних закупівель під час проведення процедури закупівлі.

Керуючись пунктом 59 постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 р.
№ 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (далі – Особливості), зазначаємо, що скарги, що стосується прийнятого замовником рішення щодо відміни відкритих торгів відповідно до пункту 50 цих особливостей, подається протягом 10 днів з дати оприлюднення замовником рішення про відміну відкритих торгів, у тому числі частково (за лотом).

ТОВ «ФАЙМІТЕК БУДГАРАНТ» реалізує своє право на подання скарги у встановлені законом строки. Свою позицію обґрунтовуємо наступним.

Скаржник не погоджується з відміною процедури закупівлі.

Відповідно до Протоколу № 147 від 06.06.2025 року зазначено:
«Водночас, 06.06.2025 управлінням освіти Солом’янської районної в місті Києві державної адміністрації було отримано лист від ФОП БОЧКОВСЬКИЙ ОЛЕКСІЙ ОЛЕКСІЙОВИЧ щодо прохання не враховувати надану розроблену проектно-кошторисну для проведення зазначеної закупівлі, у зв’язку з коригуванням розміру кошторисної заробітної плати в ПКД (вхідний № 108/31-959 від 06.06.2025). Оскільки період подачі пропозицій спливає 07-06-2025, 00:00 відкоригувати та затвердити нові розрахунки ПКД до зазначеного терміну неможливо. Так, для ефективного проведення закупівель, врахування коригування та з метою запобігання допущення порушень в сфері публічних закупівель та керуючись статтями 32, 10, Закону України "Про публічні закупівлі", пунктом 50 ОСОБЛИВОСТЕЙ Положенням про уповноважену особу, що затверджене рішенням Управління освіти Солом’янської районної в місті Києві державної адміністрації від 31.12.2021, № 244. ВИРІШИВ (ВИРІШИЛА): 1. Відмінити закупівлю відкриті торги з особливостями….»


Замовником було замовлено та оплачено послуги з розробки проектно-кошторисної документації на монтаж та налаштування обладнання для захисту від потрапляння блискавки з проходженням експертизи кошторисної документації та отриманням експертної оцінки (номер закупівлі - UA-2025-03-14-002058-a). В результаті даного замовлення, Замовник отримав проектно-кошторисну документацію з позитивними висновками експертизи.
Саме на підставі наявного проекту (підтвердженого експертизою) розроблялось технічне завдання, передбачене тендерною документацією.
Таким чином, визнано, що затверджена проектно-кошторисна документація не мала порушень відповідно до вимог чинного законодавства України, на дату її затвердження, та, відповідно, отримала позитивний висновок експертизи.



Звертаємо Вашу увагу, що згідно ст.878 Цивільного Кодексу України: Замовник має право вносити зміни до проектно-кошторисної документації до початку робіт або під час їх виконання за умови, що додаткові роботи, викликані такими змінами, за вартістю не перевищують десяти відсотків визначеної у кошторисі ціни і не змінюють характеру робіт, визначених договором.

Також, згідно п.19. Особливостей, Істотні умови договору про закупівлю, укладеного відповідно до пунктів 10 і 13 (крім підпунктів 13 та 15 пункту 13) цих особливостей, не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім певних випадків, до переліку яких не входить «коригуванням розміру кошторисної заробітної плати в ПКД».

Таким чином, необхідність коригування проекту сама по собі не є підставою для відміни торгів.

Отже, «прохання не враховувати надану розроблену проектно-кошторисну для проведення зазначеної закупівлі, у зв’язку з коригуванням розміру кошторисної заробітної плати в ПКД» не належить до порушень у сфері публічних закупівель, які неможливо усунути.

Враховуючи зазначене , Замовник мав та має можливість внести зміни до тендерної документації в цій частині.

ТОВ «ФАЙМІТЕК БУДГАРАНТ» вважає, що Замовник неправомірно відмінив процедуру закупівлі, оскільки підстава для відміни не узгоджується з підставами для відміни відкритих торгів, передбачених Особливостями.

Замовник не довів правомірність відміни Процедури закупівлі та те, що причини відміни є такими, що виникли через виявлені порушення вимог законодавства у сфері публічних закупівель не внаслідок дій/бездіяльності Замовника.

Враховуючи викладене, прийняте рішення Замовника порушує право Скаржника на чесні та прозорі торги, які здійснюються з дотриманням законодавства у сфері публічних закупівель, у т. ч. принципів здійснення закупівель.

Вважаємо, що Замовник неправомірно розпочавши відміну закупівлі, продемонстрував дискримінаційний підхід до розгляду тендерних пропозицій та порушив принципи здійснення публічних закупівель, передбачені ст. 5 Закону, зокрема, щодо об’єктивного та неупередженого визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі, чим було грубо порушено наші законні права й інтереси, як учасника процедури закупівлі; проявив упереджене ставлення, а також необ’єктивний розгляд тендерних пропозицій.
Вимоги: Зобов’язати замовника скасувати інші рішення