• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП

«Бензин А-92 (Євро 5) , Бензин А-95 (Євро 5) , Дизельне паливо »

Завершена

1 000 000.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 5 000.00 UAH
Період оскарження: 07.04.2025 17:59 - 26.04.2025 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП

СКАРГА на дискримінаційні умови тендерної документації

Номер: ee9a34ffe6c54215acb64acc1b75dfe5
Ідентифікатор запиту: UA-2025-04-07-013634-a.c1
Назва: СКАРГА на дискримінаційні умови тендерної документації
Скарга:
Пов'язані документи: Учасник Орган оскарження Замовник
Дата розгляду скарги: 21.04.2025 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 14.04.2025 17:14
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 24.04.2025 12:21
Дата виконання рішення Замовником: 24.04.2025 16:13
Коментар замовника щодо усунення порушень: 1. Внести зміни до Тендерної документації шляхом затвердження нової редакції тендерної документації (з Додатками до неї) та перелік змін, що вносяться. 2. Оприлюднити нову редакцію тендерної документації та перелік змін, що вносяться, в електронній системі закупівель та продовжити срок надання тендерних пропозицій таким чином, щоб з моменту внесення змін до тендерної документації до закінчення кінцевого строку подання тендерних пропозицій залишалося не менше 4 днів.
Автор: ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «БРЕНТ ПЕТРОЛ», Наталія Волкова +380972020403 brentpetrol.tender@ukr.net

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: 6642353417904b8d951e6f1679c28d93
Заголовок пункту скарги: Щодо дискримінаційної та обмежувальної вимоги тендерної документації Замовника стосовно наявності 2 (двох) АЗС Постачальника та/або партнерських АЗС, які знаходяться на відстані не більше, ніж 10 (десяти) кілометрів від місцезнаходження Замовника
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Інші умови тендерної документації
Тип порушення: Інші умови тендерної документації
Опис суті пункту скарги: 07.04.2025 року в електронній системі закупівель на сайті Уповноваженого органу Prozorro було оголошено та оприлюднено процедуру відкриті торги з особливостями за предметом «Бензин А-92 (Євро 5), Бензин А-95 (Євро 5), Дизельне паливо», Замовником, ЧУГУЇВСЬКИМ КОМУНАЛЬНИМ КОМПЛЕКСОМ, (63503, Україна, Харківська область, м. Чугуїв, бульвар Центральний, 1Ж, код за ЄДРПОУ 38630446), що зареєстрована за ідентифікатором UA-2025-04-07-013634-a.
Уважно вивчивши умови тендерної документації, яка була оприлюднена щодо зазначеної процедури закупівлі, ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «БРЕНТ ПЕТРОЛ» (далі – Скаржник), виявило умови, що суперечать законодавству у сфері публічних закупівель, зокрема Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) та Особливостям здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (далі – Особливості), та полягають у наступному.
Відповідно до підпункту 1.2 пункту 1 «Зміст і спосіб подання тендерної пропозиції» Розділу 3 «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» тендерної документації Замовника – «Тендерна пропозиція подається в електронній формі через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, у яких зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх встановлення замовником), інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям (у разі їх (його) встановлення, наявність/відсутність підстав, установлених у пункті 47 цих особливостей і в тендерній документації, та шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у тендерній документації., а саме:
• інформацією, що підтверджує відповідність учасника кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям – згідно з Додатком 1 до цієї тендерної документації;
• інформацією щодо відсутності підстав, установлених в пункті 47 Особливостей, – згідно з Додатком 1 до цієї тендерної документації;
• для об’єднання учасників як учасника процедури закупівлі замовником зазначаються умови щодо надання інформації та способу підтвердження відповідності таких учасників об’єднання установленим кваліфікаційним критеріям та підставам, визначеним пунктом 47 Особливостей, - згідно з Додатком 1 до цієї тендерної документації;
• інформацією про маркування, протоколи випробувань або сертифікати, що підтверджують відповідність предмета закупівлі встановленим замовником вимогам (у разі встановлення даної вимоги в Додатку 2), — згідно з Додатком 2 до тендерної документації;
• документами, що підтверджують надання учасником забезпечення тендерної пропозиції; (якщо таке забезпечення передбачено оголошенням про проведення процедури закупівлі та тендерною документацією);
• інформацією щодо кожного субпідрядника/ співвиконавця у разі залучення (відповідно до п. 7 «Інформація про субпідрядника/співвиконавця» даного Розділу) (застосовується для робіт або послуг);
• у разі якщо тендерна пропозиція подається об’єднанням учасників, до неї обов’язково включається документ про створення такого об’єднання;
• документи, що підтверджують повноваження посадової особи або представника учасника процедури закупівлі щодо підпису документів тендерної пропозиції та договору про закупівлю відповідно до пункту 1.3. розділу ІІІ цієї тендерної документації;
• іншою інформацією та документами, відповідно до вимог цієї тендерної документації та додатків до неї.
… ».
Додаток 1 до тендерної документації Замовника містить перелік документів та або інформації, які подаються учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції та СПОСІБ ДОКУМЕНТАЛЬНОГО ПІДТВЕРДЖЕННЯ ВІДПОВІДНОСТІ УЧАСНИКІВ УСТАНОВЛЕНИМ КВАЛІФІКАЦІЙНИМ КРИТЕРІЯМ ВІДПОВІДНО ДО СТАТТІ 16 ЗАКОНУ З УРАХУВАННЯМ ПОЛОЖЕНЬ ОСОБЛИВОСТЕЙ.
У пункті 3 додатку 1 міститься «Інша інформація встановлена відповідно до законодавства (для УЧАСНИКІВ — юридичних осіб, фізичних осіб та фізичних осіб — підприємців)», а саме таблиця «Перелік інших документів від Учасника». Підпунктом 15 цієї таблиці до учасників встановлено вимогу надати «Довідку в довільній формі про наявність 2 (двох) АЗС Постачальника та/або партнерських АЗС.
• Поставка Товару здійснюється шляхом щоденної заправки автотранспортних засобів Покупця на АЗС Постачальника по талонам Постачальника номіналом від 10 до 20 літрів. Заправка автотранспортних засобів Покупця повинна здійснюватися не менш, ніж на 2 (двох) АЗС Постачальника та/або партнерських АЗС, які знаходяться на відстані не більше, ніж 10 (десяти) кілометрів від місцезнаходження Покупця: 63503 Україна Харківська область м. Чугуїв, бульвар Центральний, 1Ж.
Місце поставки талонів на Товар: 63503 Україна Харківська область м. Чугуїв, бульвар Центральний, 1Ж.».
Додаток 2 до тендерної документації Замовника містить ТЕХНІЧНЕ ЗАВДАННЯ. Технічним завданням Замовника встановлено, зокрема: «Поставка Товару здійснюється шляхом щоденної заправки автотранспортних засобів Покупця на АЗС Постачальника по талонам Постачальника номіналом від 10 до 20 літрів. Заправка автотранспортних засобів Покупця повинна здійснюватися не менш, ніж на 2 (двох) АЗС Постачальника та/або партнерських АЗС, які знаходяться на відстані не більше, ніж 10 (десяти) кілометрів від місцезнаходження Покупця 63503 Україна Харківська область м. Чугуїв, бульвар Центральний, 1Ж.
• Місце поставки талонів на Товар: 63503 Україна Харківська область м. Чугуїв, бульвар Центральний, 1Ж.».
Відповідно до частини четвертої статті 5 Закону замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
Відповідно до пункту 28 Особливостей тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей.
Відповідно до частини четвертої статті 22 Закону тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації" та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.
Відповідно до пункту 2.2 Розділу 1 «Загальні положення» тендерної документації Замовника та інформації яка міститься у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань та доступна шляхом безкоштовного запиту за кодом ЄДРПОУ 38630446, місцезнаходженням Замовника є: 63503, Україна, Харківська область, м. Чугуїв, бульвар Центральний, 1 Ж.
Тендерна документація Змовника не містить підтвердження (обґрунтування) необхідності здійснення заправки автотранспортних засобів Замовника (Покупця) не менш, ніж на 2 (двох) АЗС Постачальника та/або партнерських АЗС, які знаходяться на відстані не більше, ніж 10 (десяти) кілометрів від місцезнаходження Замовника (Покупця).
Предметом закупівлі є Бензин А-92 (Євро 5), Бензин А-95 (Євро 5), Дизельне паливо, а не послуги конкретних АЗС. Скаржник бажає взяти участь у процедурі закупівлі та планує запропонувати Замовнику здійснювати отримання пального за предметом закупівлі на партнерських АЗС мережі Brent Oil, зокрема на АЗС, що знаходиться за місцем дислокації Замовника та його автотранспортної техніки, на відстані, що не перевищує 10 км, безпосередньо, у місті Чугуєві, а саме АЗС за адресою: вулиця 92-ої ОМБр (Ростовська), будинок 19, місто Чугуїв, Чугуївський район, Харківська область, та претендує на укладення договору із Замовником, а також має змогу виконувати зобов’язання з відпуску пального, що є предметом закупівлі, Замовнику у разі перемоги у процедурі закупівлі та у разі укладення договору про закупівлю. Проте, через дискримінаційну та необґрунтовану вимогу тендерної документації Замовника, зокрема додатків 1 та 2, щодо наявності не менш, ніж 2 (двох) АЗС Постачальника та/або партнерських АЗС, які знаходяться на відстані не більше, ніж 10 кілометрів від місцезнаходження Замовника (Покупця), Скаржник позбавлений можливості взяти участь у процедурі закупівлі. Замовник, встановлюючи обмеження до розташування АЗС учасників не лише за відстанню від свого місцезнаходження, а й за кількістю таких АЗС на певній відстані, значно звужує коло потенційних учасників, що є дискримінаційним по відношенню до інших суб’єктів господарювання та, зокрема, Скаржника.
Об’єми резервуарів для зберігання пального на АЗС становлять більше 20 000 літрів та дозволяють задовільнити потребу Замовника у пальному (товарі), що закуповується (Бензин А-92 (Євро 5), Бензин А-95 (Євро 5), Дизельне паливо) навіть за умови виникнення необхідності єдиноразової поставки всього обсягу пального (товару) – 19 100 літрів. Також, згідно до підпункту 6.3.2 Проєкту договору, що міститься у додатку 3 до тендерної документації Замовника, у разі укладення договору про закупівлю із Замовником, Учасник (постачальник) бере на себе обов’язок «6.3.2. Забезпечити здійснення безперешкодної заправки автотранспортних засобів Замовника за талонами на АЗС, вказаних у Додатку 2 до Договору». Тож, необхідність встановлювати окремо вимогу щодо кількості АЗС на відстані не більше, ніж 10 кілометрів від місцезнаходження Замовника, відсутня, а тому носить здебільшого обмежувальний характер, аніж є необхідністю та нагальною потребою.
Вищенаведене підтверджує наявність дискримінаційних положень (вимог) тендерної документації та порушення законних прав та інтересів учасників, зокрема Скаржника.
Разом із тим, Замовник в тендерній документації, зокрема у додатках 1 та 2, зазначає, що «Умови постачання та знаходження АЗС постачальника обумовлені тим, що замовник знаходиться на території, яка перебуває під обстрілами та агресії з боку рф спрямованої на знищення та пошкодження енергетичної інфраструктури». Проте, встановлення обмеження по кількості АЗС потенційних учасників процедури закупівлі (постачальників) на відстані не більше, ніж 10 кілометрів від місцезнаходження Замовника, жодним чином не є запорукою захисту від знищення та пошкодження енергетичної інфраструктури. До того ж, законодавством України, зокрема Законом та Особливостями, не передбачено права Замовника встановлювати обмеження щодо кількості АЗС та / або напрямків розташування АЗС потенційних учасників, в тому числі і у зв’язку зі збройною агресією рф. Дотримання Замовниками, при проведенні процедур закупівель, принципів здійснення публічних закупівель та недискримінації учасників, зокрема визначених статтею 5 Закону, залишається обов’язковим.
Закон установлює правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави та територіальної громади. Метою Закону є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції.
З метою дотримання Закону та Особливостей, зокрема принципів здійснення публічних закупівель, зокрема таких як максимальна економія, ефективність та пропорційність, а також недискримінація учасників та рівне ставлення до них, тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, на виконання положень статті 5 та частини четвертої статті 22 Закону.
Таким чином, Замовник порушив принципи здійснення публічних закупівель та недискримінації учасників, оскільки не довів та не підтвердив необхідність встановлення в тендерній документації вищезазначеної вимоги у такій редакції.
Вважаємо, що Замовником, застосовано дискримінаційний підхід при складанні тендерної документації (та додатків до неї) шляхом встановлення вимоги, яка не сприяє створенню конкурентного середовища та обмежує право на участь у процедурі закупівлі, зокрема Скаржника. У зв’язку із чим, вищенаведена вимога Замовника (в такій редакції) є необґрунтованою та такою, що значно звужує коло потенційних учасників, які спроможні забезпечити поставку пального за предметом закупівлі у спосіб і строки передбачені Замовником у тендерній документації та належним чином виконати умови договору про закупівлю у разі його укладення.
З урахуванням всього вищевикладеного, вважаємо, що тендерна документація Замовника містить дискримінаційні вимоги, які порушують чинні норми Закону та Особливостей, а також право учасників та, зокрема Скаржника, на недискримінацію та рівне ставлення.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації