• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП
  • 1

Бензин А-95 (талони)

Завершена

896 800.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 4 484.00 UAH
Період оскарження: 31.03.2025 12:25 - 25.04.2025 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП

СКАРГА дискримінаційні умови

Номер: dc7721d912fe4b91920f576a87d373f1
Ідентифікатор запиту: UA-2025-03-31-004695-a.b1
Назва: СКАРГА дискримінаційні умови
Скарга:
Дата розгляду скарги: 16.04.2025 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 08.04.2025 14:51
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 21.04.2025 17:54
Дата виконання рішення Замовником: 23.04.2025 10:46
Коментар замовника щодо усунення порушень: Рішення №6045-р/пк-пз від 16.04.2025 виконано, до Тендерноїтдокументації внесено зміни.
Автор: ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "ТОРГОВИЙ ДІМ "ДЕВОН-ІНВЕСТ", Фінченко Андрій Олександрович +380970701136 45880693devoninvest@gmail.com

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: 36ddc0d75b9341ffb190fcff9d8d9e19
Заголовок пункту скарги: ВИКЛЮЧИТИ Умову в частині наявності: наявності Особистий кабінет - це електронний Web додаток з режимом роботи 24/7, який надає доступ Покупцю до об’ємів палива за який був здійснений розрахунок з Постачальником. Даний додаток дозволяє керувати об’ємами палива, розподіляти його між талонами та будувати статистичні звіти по витратам. Особистий кабінет повинен мати окремий розділ який містить елеме
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Технічна специфікація предмета закупівлі
Тип порушення: Технічна специфікація предмета закупівлі
Опис суті пункту скарги:
№ пункту Скарги Частина та розділ тендерної документації Відомості тендерної документації, які містять дискримінаційні вимоги:
1 Додаток 2 до тендерної документації Вимоги до постачальника:
3. Особистий кабінет: Скриншот ресурсу
Особистий кабінет - це електронний Web додаток з режимом роботи 24/7, який надає доступ Покупцю до об’ємів палива за який був здійснений розрахунок з Постачальником. Даний додаток дозволяє керувати об’ємами палива, розподіляти його між талонами та будувати статистичні звіти по витратам. Особистий кабінет повинен мати окремий розділ який містить елементи керування талонами. Дана інформація повинна бути підтверджена шляхом надання відповідних скриншотів ресурсу із адресою такого ресурсу у мережі Інтернет.

Замовник визначає дискримінаційну обмежувальну умову щодо наявності Особистий кабінет - це електронний Web додаток з режимом роботи 24/7, який надає доступ Покупцю до об’ємів палива за який був здійснений розрахунок з Постачальником. Даний додаток дозволяє керувати об’ємами палива, розподіляти його між талонами та будувати статистичні звіти по витратам. Особистий кабінет повинен мати окремий розділ який містить елементи керування талонами. Дана інформація повинна бути підтверджена шляхом надання відповідних скриншотів ресурсу із адресою такого ресурсу у мережі Інтернет..
Згідно Інструкції визначені чотири форми відпуску нафтопродуктів, за якими встановлена можливість автозаправної станції здійснювати відпуск палива, але при цьому така інструкція жодним чином не передбачає для здійснення відпуску палива наявність Особистий кабінет - це електронний Web додаток з режимом роботи 24/7, який надає доступ Покупцю до об’ємів палива за який був здійснений розрахунок з Постачальником. Даний додаток дозволяє керувати об’ємами палива, розподіляти його між талонами та будувати статистичні звіти по витратам. Особистий кабінет повинен мати окремий розділ який містить елементи керування талонами. Дана інформація повинна бути підтверджена шляхом надання відповідних скриншотів ресурсу із адресою такого ресурсу у мережі Інтернет.

Така умова тендерної документації обмежує. Суб’єкта оскарження в праві на участь у закупіівлі, оскільки мережа АЗС, яку може запропонувати Скаржник – не передбачає введеної технології відпуску палива за допомогою Особистого кабінету у вигляді електронного Web додатку з окремими функціями, визначеними тендерної документацією.
Інструкція передбачає визначення Талон та норми здійснення відпуску за ним:
Талон (скретч-карта) - спеціальний талон, придбаний за умовами та відпускною ціною обумовленого номіналу, що підтверджує право його власника на отримання на АЗС фіксованої кількості нафтопродукту певного найменування і марки, які позначені на ньому.
10.3.3 Відпуск нафтопродуктів за талонами:
10.3.3.1 Форму, зміст та ступінь захисту бланків талонів установлює емітент талона. При цьому необхідними елементами змісту талона є його серійний та порядковий номери.
10.3.3.2 Заправлення за талонами відображається у змінному звіті АЗС за формою N 17-НП.

Оскільки законодавством встановлено виключну інструкцію, яка є нормативно-правовою базою для ведення господарської діяльності автозаправними станціями.

Суб’єкт оскарження планує запропонувати Замовнику отримувати Товар на АЗС «БРСМ-Нафта» (Договір з партнерською мережею АЗС у Додатку № 1 до Скарги). Зазначена мережа АЗС має впроваджену форму здійснення відпуску ПММ (паливно-мастильних матеріалів) за талонами (Зразки талонів у Додатку № 2 до Скарги).
Мережа АЗС БРСМ-нафта не має технологій Web додатку та не здійснює відпуск палива із застосуванням саме: Особистий кабінет - це електронний Web додаток з режимом роботи 24/7, який надає доступ Покупцю до об’ємів палива за який був здійснений розрахунок з Постачальником. Даний додаток дозволяє керувати об’ємами палива, розподіляти його між талонами та будувати статистичні звіти по витратам. Особистий кабінет повинен мати окремий розділ який містить елементи керування талонами. Дана інформація повинна бути підтверджена шляхом надання відповідних скриншотів ресурсу із адресою такого ресурсу у мережі Інтернет.

Додаткові надмірні вимоги Замовника щодо наявності при здійсненні відпуску палива з АЗС, наявності Особистого кабінету Покупця з окремим переліком функцій, які повинні бути йому належні, - є дискримінаційною умовою. Головна ознака умов Документації, за якою їх можна віднести до дискримінаційних – це негативні наслідки, зумовлені такими умовами, якими є обмеження конкуренції та дискримінація учасників.
Тобто, Замовник встановлює такі вимоги до учасника торгів або до предмета закупівлі, які є надмірними або занадто деталізованими у порівнянні з вимогами, які звичайно висуваються та вважаються об'єктивно необхідними для успішного виконання договору про закупівлю.
Згідно до пункту 4 статті 23 Закону України «Про публічні закупівлі» Технічні специфікації не повинні містити посилання на конкретні марку чи виробника або на конкретний процес, що характеризує продукт чи послугу певного суб’єкта господарювання, чи на торгові марки, патенти, ТИПИ або конкретне місце походження чи спосіб виробництва. У разі якщо таке посилання є необхідним, воно повинно бути обґрунтованим та містити вираз "або еквівалент".
З ОГЛЯДУ НА ВИЩЕЗАЗНАЧЕНЕ, СКАРЖНИК ВИМАГАЄ ВИКЛЮЧИТИ НАСТУПНУ УМОВУ ТЕНДЕРНОЇ ДОКУМЕНТАЦІЇ:
1) Учасник повинен мати наявність Особистий кабінет - це електронний Web додаток з режимом роботи 24/7, який надає доступ Покупцю до об’ємів палива за який був здійснений розрахунок з Постачальником. Даний додаток дозволяє керувати об’ємами палива, розподіляти його між талонами та будувати статистичні звіти по витратам. Особистий кабінет повинен мати окремий розділ який містить елементи керування талонами. Дана інформація повинна бути підтверджена шляхом надання відповідних скриншотів ресурсу із адресою такого ресурсу у мережі Інтернет.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 2
Номер: bb87ec7aac1948fab1fae018adccf334
Заголовок пункту скарги: ВИКЛЮЧИТИ Умову в частині наявності: : не менше 2 (двох) в межах м. Херсона і не менше 1(однієї) АЗС в Херсонській області
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги:
№ пункту Скарги Частина та розділ тендерної документації Відомості тендерної документації, які містять дискримінаційні вимоги:
2 Додаток 2 тендерної документації Вимоги до постачальника:
3. Талони повинні діяти по всій території України (не обмежені в отриманні територіально конкретним регіоном), з можливістю отримання палива через АЗС власної, орендованої або партнерської АЗС, які розташовано по всій території України, а також не менше 2 (двох) в межах м. Херсона і 1 (однієї) в межах Херсонської області.
Відповідність:
Навести перелік із зазначенням адрес
Додаток 2 тендерної документації Талони повинні діяти по всій території України (не обмежені в отриманні територіально конкретним регіоном), з можливістю отримання палива через АЗС власної, орендованої або партнерської АЗС, які розташовано по всій території України, а також не менше 2 (двох) в межах м. Херсона і не менше 1(однієї) АЗС в Херсонській області.

Замовник визначає дискримінаційну обмежувальну умову щодо наявності АЗС з місцерозташуванням в окремо визначених населених пунктах: не менше 2 (двох) в межах м. Херсона і не менше 1(однієї) АЗС в Херсонській області.

Суб’єкт оскарження планує запропонувати Замовнику отримувати Товар на АЗС «БРСМ-Нафта» (Договір з партнерською мережею АЗС у Додатку № 1 до Скарги). Зазначена мережа АЗС має впроваджену форму здійснення відпуску ПММ (паливно-мастильних матеріалів) за талонами (Зразки талонів у Додатку № 2 до Скарги).
Суб’єкт оскарження може задовільнити потребу Замовника в отриманні протягом 2025 року та відповідно до умов, зазначених в Проєкті Договорі, на АЗС партнера Постачальника мережі БРСМ-Нафта, шляхом заправки автомобілів Покупця при пред’явленні довіреними особами Покупця талонів, АЛЕ ПРИ ЦЬОМУ об’єктів автозаправних станцій у такій деталізованій кількості зазначена мереж АЗС не має у розпорядженні.
ДЕТАЛЬНІШЕ:
Мережа АЗС БРСМ-Нафта містить на території м. Херсон Херсонської області всього 2 (дві) працюючі АЗС.
ПРИ ЦЬОМУ, мереж АЗС БРСМ-Нафта НЕ МАЄ АЗС ще у Херсонської області (ще однієї АЗС).
Документація Замовника визначає за своїм змістом в загальній кількості наявність не менше 3 (трьох) АЗС загалом, зокрема:
- не менше 2 (двох) АЗС в межах м. Херсон;
І (тобто, додатково)
- не менше 1 (однієї) АЗС в Херсонській області.

Тобто, з урахуванням місцерозташування АЗС мережі БРСМ-Нафта, Суб’єкт оскарження наголошує на наявність дискримінаційних умов:
- Наявність не менше 1(однієї) АЗС в Херсонській області (додатково до “не менше 2 (двох) в межах м. Херсона»).

ОТЖЕ, встановлюючи вимогу щодо наявності АЗС з таким деталізованим місцерозташуванням в частині кількості (загалом не менше 3 АЗС, серед яких не менше 2 (двох) в межах м. Херсона і не менше 1(однієї) АЗС в Херсонській області) та розташовані по всій території України – Замовник встановлює дискримінаційні вимоги у тендерній документації.
Замовник значно обмежує коло учасників, які можуть прийняти участь в закупівлі, оскільки встановивши вимогу щодо місцезнаходження АЗС в окремо визначеній кількості та в окремо визначеному місцерозташуванню, Замовник фактично встановлює умови, за якими прийняти участь у закупівлі зможе ВИКЛЮЧНО 1 МЕРЕЖА АЗС, а отже виконати таку умову зможе один ПОСТАЧАЛЬНИК. Такі умови дискримінуються Суб’єкта оскарження та нівелюють принципи проведення публічних закупівель закріплених в ст. 5 ЗУ «Про публічні закупівлі», а саме: добросовісна конкуренція серед учасників; недискримінація учасників та рівне ставлення до них.
Відповідно до п. 28 Особливостей, тендерна документація формується Замовником відповідно до вимог ст. 22 ЗУ «Про публічні закупівлі» (далі - Закон) з урахуванням Особливостей. ч. 4 ст. 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
Також, оскільки відпуск палива за талонами, емітованими мережею БРСМ-Нафта (Додаток № 2 до Скарги), здійснюється по всій території України, - можемо запропонувати Замовнику здійснення заправки у всій мережі АЗС БРСМ-нафта по всій території України (Карта розташування АЗС БРСМ-Нафта зображення на офіційному сайті мережі за посиланням https://brsm-nafta.com/map та надається у Додатку 3 до Скарги.
Суб’єкт оскарження може забезпечити Замовника заправкою автомобілів паливом, з урахуванням норм поставки Товару, встановлених законодавством та умовами тендерної документації, на підставі укладеного партнерського договору з мережею АЗС БРСМ-Нафта.
З ОГЛЯДУ НА ВИЩЕЗАЗНАЧЕНЕ, СКАРЖНИК ВИМАГАЄ ВИКЛЮЧИТИ НАСТУПНУ УМОВУ ТЕНДЕРНОЇ ДОКУМЕНТАЦІЇ:
- наявність 1 (однієї) в межах Херсонської області.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 3
Номер: c0010a03fa8e4020a0c4b3e34063b896
Заголовок пункту скарги: ВИКЛЮЧИТИ Умову в частині наявності: на підтвердження обладнання, матеріально-технічної бази та технологій, документів, які за своїм змістом передбачають надання документів на право володіння/користування автозаправною станцією учасником, а також договір найму (оренди)транспортного засобу та надання Довідка в довільній формі про наявність обладнання, матеріально-технічної бази, необхідних для пост
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги:
№ пункту Скарги Частина та розділ тендерної документації Відомості тендерної документації, які містять дискримінаційні вимоги:
3 Додаток 1 до тендерної документації Наявність обладнання, матеріально-технічної бази та технологій*
* Під час закупівлі робіт або послуг у разі встановлення кваліфікаційного критерію, такого як наявність обладнання, матеріально-технічної бази та технологій та/або наявність працівників, які мають необхідні знання та досвід, учасник може для підтвердження своєї відповідності такому критерію залучити спроможності інших суб’єктів господарювання як субпідрядників / співвиконавців
Документи та/або інформація, які підтверджують відповідність Учасника кваліфікаційним критеріям
1.1.1. Довідка в довільній формі про наявність обладнання, матеріально-технічної бази, необхідних для поставки товару, визначених у технічних вимогах, із зазначенням найменування, кількості та правової підстави володіння / користування.
1.1.2. На підтвердження інформації стосовно наявності обладнання й матеріально-технічної бази, зазначеної в довідці, учасник має надати документи/документ на підтвердження права власності / володіння / користування тощо відповідним майном. При цьому договір найму будівлі або іншої капітальної споруди (їхньої окремої частини), а також договір найму (оренди) транспортного засобу за участі фізичної особи у разі їх надання учасником.

Замовник визначає дискримінаційну обмежувальну умову щодо наявності на підтвердження обладнання, матеріально-технічної бази та технологій, документів, які за своїм змістом передбачають надання документів на право володіння/користування автозаправною станцією учасником, а також договір найму (оренди)транспортного засобу.

Щодо надання Довідка в довільній формі про наявність обладнання, матеріально-технічної бази, необхідних для поставки товару, визначених у технічних вимогах, із зазначенням найменування, кількості та правової підстави володіння / користування.

За своїм змістом, така вимога тендерної документації передбачає наступне: оскільки Замовник визначає документи на МТБ, визначених у технічних вимогах, необхідних для поставки Товару, - необхідно розглянути Додаток 2 ТД Технічні вимоги.
Згідно Додатку 2 ТД, єдині об’єкти матеріально-технічної бази, які визначені умовами документації для постачання Товару – ЦЕ ОБ’ЄКТИ АЗС (п. 4 Додатку 2 ТД: Постійна наявність визначеного вида палива за вказаними місцями поставки на АЗС, що обслуговують талони (на літри)).
ОТЖЕ, Замовник встановлює вимогу, яка за своїм змістом передбачає наявність правової підстави володіння / користування АЗС саме учасником (На підтвердження інформації стосовно наявності обладнання й матеріально-технічної бази, зазначеної в довідці, учасник має надати документи/документ на підтвердження права власності / володіння / користування тощо відповідним майном. При цьому договір найму будівлі або іншої капітальної споруди (їхньої окремої частини).
Для того, щоб бути учасником ринку продажу пального, законодавством не передбачено обов'язку бути при цьому власником/володільцем/користувачем автозаправних станцій. Відповідне твердження має законодавче обґрунтування в частині ПРАВА юридичної особи здійснювати продаж Товару, яке належить на праві ВЛАСНОСТІ (відповідне право закріплене в ст. 658 Цивільного кодексу України).
Суб’єкт оскарження має партнерський договір з мережею АЗС, за яким купую Товар (паливо) у власність за талонами, за якими Партнер Скаржника зобов’язується відпустити паливо на автозаправних станціях своєї мережі АЗС.
Отже, право користування об'єктами автозаправних станцій партнерських АЗС - не є обов'язком Суб'єкта оскарження для здійснення права перепродажу Товару (палива за талонами), а отже - такі вимоги Замовника щодо "наявність правової підстави володіння / користування АЗС учасником" (із наданням відповідних документів) - не мають законодавчого підґрунтя та суперечать вимогам діючих нормативно-правових актів, а також встановлюють дискримінаційні умови для Суб’єкта оскарження як юридичної особи та порушують його права на здійснення господарської діяльності згідно зареєстрованих видів економічної діяльності з оптової торгівлі твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами.
Такі умови тендерної документації не створюють конкурентного середовища та є такими, що порушують принципи, закріплені в ст. 5 ЗУ «Про публічні закупівлі», а також дискримінує учасників, які можуть запропонувати мережу АЗС партнерів на умовах укладених договорів купівлі-продажу Товару (палива за талонами).
Встановивши вимоги щодо наявності АЗС у праві володіння / користування АЗС учасником та надання підтверджуючих документів таких прав, - Замовник дискримінує Суб’єкта оскарження, а вимога щодо права усіх видів "права власності" (належні конкретному власнику правомочності володіння, користування та розпорядження своїм майном - ця тріада правомочностей належить у сукупності тільки власнику) - нівелює принципи проведення публічних закупівель закріплених в ст. 5 ЗУ «Про публічні закупівлі», а саме: добросовісна конкуренція серед учасників; недискримінація учасників та рівне ставлення до них.
Суб’єкт оскарження планує запропонувати Замовнику отримувати Товар на АЗС «БРСМ-Нафта» (Договір з партнерською мережею АЗС у Додатку № 2 до Скарги). Зазначена мережа АЗС має впроваджену форму здійснення відпуску ПММ (паливно-мастильних матеріалів) за талонами (Зразки талонів у Додатку № 1 до Скарги).
Але, такий партнерський договір не може підтверджувати право володіння/користування АЗС. Зазначена вимога тендерної документації є дискримінаційною, оскільки у випадку, якщо реалізація учасником пального на підставі талонів здійснюватиметься не через АЗС на праві користуванні, а через мережі АЗС компаній-партнерів, то вимога тендерної документації про те, що учасник повинен мати АЗС у праві володінні/користуванні учасника - фактично унеможливлюватиме виконання вимог тендерної документації в цій частині тими учасниками, які здійснюють реалізацію палива через партнерську мережу АЗС.
Відповідно до п. 28 Особливостей, тендерна документація формується Замовником відповідно до вимог ст. 22 ЗУ «Про публічні закупівлі» (далі - Закон) з урахуванням Особливостей. ч. 4 ст. 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.

Щодо надання договіру найму (оренди) транспортного засобу за участі фізичної особи у разі їх надання учасником:

Для здійснення постачання палива у Суб’єкта оскарження відсутня необхідність наявності транспортного засобу, оскільки відпуск палива з АЗС Партнерів відбувається на підставі укладеного партнерського договору.
Така вимога тендерної документації дискримінує учасників, які можуть запропонувати мережу АЗС партнерів на умовах укладених договорів купівлі-продажу Товару (палива за талонами).
Суб’єкт оскарження планує запропонувати Замовнику отримувати Товар на АЗС «БРСМ-Нафта» (Договір з партнерською мережею АЗС у Додатку № 2 до Скарги). Зазначена мережа АЗС має впроваджену форму здійснення відпуску ПММ (паливно-мастильних матеріалів) за талонами (Зразки талонів у Додатку № 1 до Скарги).
Але, такий партнерський договір з мережею АЗС не може підтверджувати право найму (оренди) транспортного засобу (ознаки відповідного договору викладені ст. 798 – 805 ЦКУ), зокрема Предметом договору найму транспортного засобу можуть бути повітряні, морські, річкові судна, а також наземні самохідні транспортні засоби тощо. З таким договором наймач самостійно здійснює використання транспортного засобу у своїй діяльності і має право без згоди наймодавця укладати від свого імені договори перевезення, а також інші договори відповідно до призначення транспортного засобу.
До укладеного партнерського договору застосовані загальні положення договору купівлі-продажу (ст.ст. 655-656 ЦКУ).
За предметом укладеного Партнерського договору: одна сторона (продавець) передає або зобов'язується передати майно (товар) у власність другій стороні (покупцеві), а покупець приймає або зобов'язується прийняти майно (товар) і сплатити за нього певну грошову суму.
Товаром є бланки-довзоли (талони) на ПММ (паливо, в тому числі Бензин А-95 у талонах).
Зазначена вимога тендерної документації щодо надання договіру найму (оренди) транспортного засобу - є дискримінаційною, оскільки у випадку, якщо реалізація учасником пального на підставі талонів здійснюватиметься через мережу партнерських АЗС, то вимога тендерної документації про те, що учасник повинен мати транспорті засоби у наймі (оренді) - фактично унеможливлюватиме виконання вимог тендерної документації в цій частині тими учасниками, які здійснюють реалізацію палива через партнерську мережу АЗС, та не потребують наявність транспортних засобів, оскільки не здійснюють постачання палива бензовозами на автозаправні станції.
Саме партнер Суб’єкта оскарження здійснює поставку нафтопродуктів із залученням транспортних засобів на автозаправні станції.
Оскільки предметом відповідної закупівлі є «Бензин А-95 (талони)»
Вимога щодо надання договіру найму (оренди) транспортного засобу, - дискримінаційною для Суб’єкта оскарження, який планує постачати паливо за талонами через партнерську мережу АЗС на підставі Партнерського договору купівлі-продажу Товару (палива за талонами), у зв’язку з відсутністю необхідності наявності у наймі/оренді транспортних засобів.

З ОГЛЯДУ НА ВИЩЕЗАЗНАЧЕНЕ, СКАРЖНИК ВИМАГАЄ ВИКЛЮЧИТИ НАСТУПНУ УМОВУ ТЕНДЕРНОЇ ДОКУМЕНТАЦІЇ:
- Довідка в довільній формі про наявність обладнання, матеріально-технічної бази, необхідних для поставки товару, визначених у технічних вимогах, із зазначенням найменування, кількості та правової підстави володіння / користування,
- На підтвердження інформації стосовно наявності обладнання й матеріально-технічної бази, зазначеної в довідці, учасник має надати документи/документ на підтвердження права власності / володіння / користування тощо відповідним майном. При цьому договір найму будівлі або іншої капітальної споруди (їхньої окремої частини), а також договір найму (оренди) транспортного засобу за участі фізичної особи у разі їх надання учасником
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 4
Номер: 26622613c4f54a559836bd32bdc205c8
Заголовок пункту скарги: ВИКЛЮЧИТИ Умову в частині наявності: залізничних та/або товаротранспортних накладних, тощо.
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Технічна специфікація предмета закупівлі
Тип порушення: Технічна специфікація предмета закупівлі
Опис суті пункту скарги:
№ пункту Скарги Частина та розділ тендерної документації Відомості тендерної документації, які містять дискримінаційні вимоги:
4 Додаток 2 тендерної документації "Учасник повинен підтвердити наявність на кожній АЗС, на яких буде здійснюватися заправка транспортних засобів замовника, згідно вимог, бензину А-95, не менше ніж 10 % від кількості, яка закуповується за цими торгами, шляхом надання залізничних та/або товаротранспортних накладних, тощо (копії надаються у складі тендерної пропозиції)."

Замовник визначає дискримінаційну обмежувальну умову щодо надання залізничних та/або товаротранспортних накладних, тощо.
При цьому обгрунтування Замовника, що саме надання залізничних та/або товаротранспортних накладних, тощо учасниками може підтвердити наявність на кожній АЗС, на яких буде здійснюватися заправка транспортних засобів замовника, згідно вимог, бензину А-95, не менше ніж 10 % від кількості, яка закуповується за цими торгами, - не можуть бути об’єктивними, оскільки таке «підтвердження» не може вважатись як належне.
Закупівля оголошена Замовником згідно опублікованого плану на весь 2025 рік (згідно Проєкту договору, викладеному у Додатку 3 ТД: строк дії договору – 31.12.2025 року).
Незрозуміло, яким чином наявність залізничних та/або товаротранспортних накладних на об’єм у 10 % від загального об’єму бензину А-95, які закуповуються за відповідною процедурою закупівлі, станом на дату подання пропозиції учасником - можуть підтвердити наявність всього об’єму палива до кінця 2025 року.\
Наявність залишків палива на АЗС змінюється кожного дня та залежить від багатьох чинників, зокрема показника товарообігу на кожній АЗС (який залежить від середнього попиту на паливо в окремому регіоні, логістичних умов, а також - наявності палива на автозаправних станцій інших мереж).

Згідно Закону України «Про автомобільний транспорт» товарно-транспортна накладна - єдиний для всіх учасників транспортного процесу (крім фізичних осіб, які здійснюють перевезення вантажу за рахунок власних коштів та для власних потреб) документ, призначений для обліку товарно-матеріальних цінностей на шляху їх переміщення, розрахунків за перевезення вантажу та обліку виконаної роботи, що може використовуватися для списання товарно-матеріальних цінностей, оприбуткування, складського, оперативного та бухгалтерського обліку, який складається у паперовій та/або електронній формі та містить обов’язкові реквізити, передбачені цим Законом та правилами перевезень вантажів автомобільним транспортом.
Тобто, Товарно-транспортна накладна (ТТН) є товаросупровідним документом, що використовується при перевезенні вантажів автомобільним транспортом відповідно до Закону України «Про автомобільний транспорт» та Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні.
ТТН є обов'язковим документом для внутрішніх перевезень вантажів та підтверджує факт перевезення вантажу.
Як зазначалось у пункті 3 Скарги, Суб’єкт оскарження не здійснює доставку палива на АЗС партнерів, не має в оренді/наймі транспортних засобів для надання відповідних послуг з перевезення та не є власником/орендарем автозаправних станцій.
Згідно Інструкцією про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України, затвердженою Наказом Мінпаливенерго України, Мінтрансзв'язку України, Мінекономіки України, Держспоживстандарту України від 20.05.2008 № 281/171/578/155, а саме:
7.5.6 Відпуск нафти і нафтопродуктів до мір повної місткості та нафтопродуктів, розфасованих до тари, оформлюється ТТН у чотирьох примірниках, з яких: перший - залишається у товарного оператора вантажовідправника і є первинним документом складського обліку з подальшим здаванням до бухгалтерської служби підприємства; другий - використовується водієм як перепустка під час виїзду з підприємства, а після виїзду - залишається в охорони підприємства з подальшим здаванням до бухгалтерської служби підприємства; третій та четвертий - засвідчені підписом представника вантажоодержувача та відміткою про час виїзду з підприємства - передаються перевізнику. При цьому третій примірник є супровідним документом вантажу і після його здавання передається вантажоодержувачу. Четвертий примірник передається експедитору (водію) і є підставою для обліку транспортної роботи. Бланки ТТН на підприємстві є документами суворої звітності.
7.5.7 ТТН на вивезення нафти або нафтопродуктів автотранспортом вантажоодержувача оформлюється на підставі довіреності вантажоодержувача, а під час постачання вантажовідправником - на підставі подорожнього листа автотранспортного підприємства.
7.5.8 Відпуск нафти або нафтопродуктів здійснюється в день оформлення ТТН за наявності усіх її примірників. У ТТН оператор зазначає номер резервуара, з якого відпущено нафту або нафтопродукт, розписується в ній і здає для оформлення. У ТТН зазначаються найменування, марка та вид нафти або нафтопродукту, об'єм, маса, густина і температура, за якої визначалась густина, а також дата і час виїзду автоцистерни з підприємства.
7.5.9 Заміну однієї марки та виду нафти або нафтопродукту іншою або дописування у ТТН нових найменувань і марок нафтопродуктів заборонено.
7.5.10 ТТН на відпущені зі складу нафту або нафтопродукти здаються до бухгалтерської служби не пізніше першої половини наступного дня разом з реєстром, який складається у двох примірниках. Реєстр підписують начальник цеху (старший оператор) та бухгалтер.
7.5.11 На відпущені нафту або нафтопродукти за заданою дозою на автоматизованих системах наливання ТТН оформлюється після завершення наливання за фактичними показниками лічильних механізмів.
П. 10.2.4 Інструкції містить пряму заборону приймати нафтопродукти на АЗС у разі: неналежного оформлення або відсутності ТТН.

Суб’єкт оскарження НЕ ЗДІЙСНЮЄ ПРИЙМАННЯ НАФТОПРОДУКТУ НА АЗС, оскільки не є власником/орендарем АЗС, а також не надає послуги з перевезння палива.

Суб’єкт оскарження планує запропонувати Замовнику отримувати Товар на АЗС «БРСМ-Нафта» (Договір з партнерською мережею АЗС у Додатку № 2 до Скарги). Зазначена мережа АЗС має впроваджену форму здійснення відпуску ПММ (паливно-мастильних матеріалів) за талонами (Зразки талонів у Додатку № 1 до Скарги).
Але, предметом відповідного договору з мережею АЗС не є послуги доставки палива на кожну АЗС у м. Херсон, а постачання талонів на отримання пального на АЗС мереж БРСМ-Нафта по всій території України.
Зазначена вимога тендерної документації є дискримінаційною, оскільки у випадку, якщо реалізація учасником пального на підставі талонів здійснюватиметься через мережі АЗС компаній-партнерів, то вимога тендерної документації щодо надання залізничних та/або товаротранспортних накладних, тощо - фактично унеможливлюватиме виконання вимог тендерної документації в цій частині тими учасниками, які здійснюють реалізацію палива через партнерську мережу АЗС.

З ОГЛЯДУ НА ВИЩЕЗАЗНАЧЕНЕ, СКАРЖНИК ВИМАГАЄ ВИКЛЮЧИТИ НАСТУПНУ УМОВУ ТЕНДЕРНОЇ ДОКУМЕНТАЦІЇ:
- надання залізничних та/або товаротранспортних накладних, тощо,
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 5
Номер: 35e115dd2aaf45e1b0072fc5f6896fbf
Заголовок пункту скарги: ВИКЛЮЧИТИ Умову в частині наявності: - термін дії талонів повинен складати не менше 12 місяців із дати їх отримання Покупцем.
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Інші умови тендерної документації
Тип порушення: Інші умови тендерної документації
Опис суті пункту скарги:
№ пункту Скарги Частина та розділ тендерної документації Відомості тендерної документації, які містять дискримінаційні вимоги:
5 Додаток 2 до тендерної документації Учасник повинен забезпечити безперебійний та цілодобовий відпуск палива відповідної якості Замовнику по довірчим документам (талонам), термін дії яких повинен складати не менше 12 місяців із дати їх отримання Покупцем.
Додаток 3 Тендерної документації 5.5. Продавець зобов’язаний забезпечити зберігання придбаного Покупцем Товару протягом 12 (дванадцяти) календарних місяців з дати поставки (далі-строк зберігання). Видача Товару зі зберігання здійснюється на АЗС згідно переліку АЗС, який доводиться до відома Покупця.

Замовник визначає дискримінаційну умову щодо наявності довірчих документів (талонів), термін дії яких повинен складати не менше 12 місяців із дати їх отримання Покупцем.

Така умова тендерної документації Замовника щодо терміну дії талонів та строку поставки товару не узгоджуються між собою.
Проєкт договору (згідно Додатку № 3 до ТД) містить наступні умови:
10.1. Договір діє з моменту його підписання уповноваженими на це представниками Сторін та скріплення печатками (за наявності печаток) та до 31 грудня 2025 року.
ОТЖЕ, умовами процедури передбачено строк дії талонів – не менше 12 місяців із дати їх отримання Покупцем.
ПРОТЕ, умовами Проєкту договору передбачено, що постачання Товару буде здійснюватись до 31.12.2025 року, як і строк дії Договору.

Закупівлі оголошена Замовником та опублікована в електронній системі закупівель 31.03.2025 року, строк прийому пропозицій визначено до 08.04.2025 року, а з урахуванням строків підписання договор (згідно п. 49 Особливостей), отримання талонів на отримання (придбання) нафтопродуктів Замовником можливе не раніше квітня 2025 року.
ТОБТО, з урахуванням вимоги Замовника в частині терміну дії талонів (не менше 12 місяців із дати їх отримання Покупцем), термін дії останніх повинен закінчуватись НЕ РАНІШЕ КВІТНЯ 2026 РОКУ.
Умовами тендерної документації щодо терміну дії талонів не узгоджуються з Проєктом договору (в частині строку його дії – до 31.12.2025 року, а також форми оголошення складеної Замовником в електронній системі закупівель, яка містить відомості про строк поставки Товару – 30 травня 2025) та строку дії талонів (з урахуванням вищезазначеного розрахунку – ДО КВІТНЯ 2026 року).

Додатково варто зауважити, що згідно з Інструкцією про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України затвердженої Наказом від 20.05.2008 за № 281/171/578/155 (далі - Інструкція) – строк дії талонів – не передбачений як обов’язковий реквізит, встановлених емітентом на талоні.
Згідно з розділом І Інструкції ця Інструкція встановлює єдиний порядок організації та виконання робіт, пов'язаних з прийманням, транспортуванням, зберіганням, відпуском та обліком товарної нафти (далі - нафта) і нафтопродуктів.
Згідно пункту 10.3. "Порядок відпуску нафтопродуктів" Інструкції про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України затвердженої Наказом Мінпаливенерго України, Мінтрансзв'язку України, Мінекономіки України, Держспоживстандарту України 20.05.2008 N 281/171/578/155 встановлює види порядку відпуску нафтопродуктів:
10.3.1 Відпуск нафтопродуктів за готівку
10.3.2 Відпуск нафтопродуктів за відомостями
10.3.3 Відпуск нафтопродуктів за талонами
10.3.4 Відпуск нафтопродуктів за платіжними картками.

Інструкція передбачає визначення Талон та норми здійснення відпуску за ним:
Талон (скретч-карта) - спеціальний талон, придбаний за умовами та відпускною ціною обумовленого номіналу, що підтверджує право його власника на отримання на АЗС фіксованої кількості нафтопродукту певного найменування і марки, які позначені на ньому.
10.3.3 Відпуск нафтопродуктів за талонами:
10.3.3.1 Форму, зміст та ступінь захисту бланків талонів установлює емітент талона. При цьому необхідними елементами змісту талона є його серійний та порядковий номери.
10.3.3.2 Заправлення за талонами відображається у змінному звіті АЗС за формою N 17-НП.
Оскільки законодавством встановлено виключну інструкцію, яка є нормативно-правовою базою для господарської діяльності АЗС, застосування норм відповідної інструкції є обов’язком автозаправної станції.
Інструкція не визначає НОРМУ СТРОКУ ДІЇ ТАЛОНІВ для емітента таких талонів/мережі АЗС, не встановлює обмежень щодо термін дії облікових документів на відпуск нафтопродуктів. Мережа АЗС, яку може запропонувати Суб’єкт оскарження – не має талонів строком дії 1 рік та продовження терміну їх дії ще на рік, що визначає факт наявності дискримінаційної умови для Суб’єкта оскарження.
Замовник забезпечує свої права на отримання палива протягом строку дії Договору про закупівлі, який згідно Проєкту договору - закінчується 31.12.2025 року. Як і визначає обов’язок Постачальника поставити таке паливо до 31.12.2025 року.
Але, визначаючи термін дії талонів який є набагато більшим, ніж строк дії Проєкту договору та строк постачання Товару за ним (та згідно умов тендерної документації), Замовник встановлює умови, що не узгоджуються між собою. Більш того, порушують права учасників з огляду на встановлення обов’язку постачання палива ПІСЛЯ закінчення строку дії договору.
При тому, що згідно плану закупівлі, така відбувається відповідно до поточних бюджетних призначень на 2025 рік, а отже наявність права на отримання Товару у квітні 2026 року (з урахуванням проведення закупівлі згідно поточного бюджетного призначення на 2025 рік) – не може передбачатись для Замовника згідно чинного Бюджетного кодексу України.

Суб’єкт оскарження планує запропонувати Замовнику отримувати Товар на АЗС «БРСМ-Нафта» (Договір з партнерською мережею АЗС у Додатку № 1 до Скарги). Зазначена мережа АЗС має впроваджену форму здійснення відпуску ПММ (паливно-мастильних матеріалів) за талонами (Зразки талонів у Додатку № 2 до Скарги).

З ОГЛЯДУ НА ВИЩЕЗАЗНАЧЕНЕ, СКАРЖНИК ВИМАГАЄ ВИКЛЮЧИТИ НАСТУПНУ УМОВУ ТЕНДЕРНОЇ ДОКУМЕНТАЦІЇ:
- термін дії талонів повинен складати не менше 12 місяців із дати їх отримання Покупцем..
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації