• Відкриті торги з особливостями
  • Мультилотова
  • КЕП

Оперативно-піротехнічні машини (ОПМ)

Торги не відбулися

238 188 187.50 UAH без ПДВ
мін. крок: 0.3% або 595 470.47 UAH
Період оскарження: 25.03.2025 16:51 - 18.04.2025 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП

СКАРГА на порушення Замовником законодавства в сфері публічних закупівель

Номер: 9f29e6c5f9904d128cb77892374b0923
Ідентифікатор запиту: UA-2025-03-25-013208-a.c1
Назва: СКАРГА на порушення Замовником законодавства в сфері публічних закупівель
Скарга:
Пов'язані документи: Орган оскарження Замовник Учасник
Дата розгляду скарги: 20.05.2025 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 13.05.2025 16:27
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 23.05.2025 12:39
Дата виконання рішення Замовником: 26.05.2025 10:54
Коментар замовника щодо усунення порушень: Рішення Комісії АМКУ від 20.05.2025 № 8062-р/пк-пз виконано.
Автор: ПрАТ "Науково-виробниче об'єднання "Практика", Євген Потапов +380674646886 zavod@practika.com.ua

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: 604450f24a424cc3975c6e10a666a203
Заголовок пункту скарги: СКАРГА на порушення Замовником законодавства в сфері публічних закупівель
Тип пов'язаного елемента: Скарга на відміну
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Відміна процедури закупівлі
Тип порушення: Відміна процедури закупівлі
Опис суті пункту скарги: 01.05.2025 року Замовник оприлюднив Протокол №109 уповноваженої особи Управління забезпечення Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту Державної служби України з надзвичайних ситуацій про відміну відкритих торгів на закупівлю Оперативно-піротехнічні машини (ОПМ) згідно з ДК 021:2015:34130000-7 Мототранспортні вантажні засоби (ідентифікатор закупівлі: UA-2025-03-25-013208-a), з правомірністю якого Скаржник не погоджується.
Отже, 01.05.2025 року стало відомо про рішення Замовника, що оскаржується, а саме про відміну відкритих торгів на Закупівлю, період оскарження визначений електронною системою закупівель: до 12.05.2025 00:00.
Таким чином, скарга подається у визначений законодавством у сфері закупівель строк.
Обґрунтування наявності у суб'єкта оскарження порушених прав та охоронюваних законом інтересів з приводу рішення, дії чи бездіяльності замовника, що суперечать законодавству у сфері публічних закупівель і внаслідок яких порушено право чи законні інтереси такої особи.
Управлінням забезпечення Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту Державної служби України з надзвичайних ситуацій (далі – Замовник) відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) та Особливостей було оприлюднено в електронній системі закупівель оголошення про проведення відкритих торгів за предметом закупівлі: Оперативно-піротехнічні машини (ОПМ) ЛОТ 1 згідно з ДК 021:2015:34130000-7 Мототранспортні вантажні засоби (ідентифікатор закупівлі: UA-2025-03-25-013208-a) (далі – Закупівля) (за адресою в мережі Інтернет https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2025-03-25-013208-a).
22 квітня 2025 року в електронній системі закупівель відбувся електронний аукціон до зазначеної процедури закупівлі.
За результатом розкриття тендерних пропозицій зареєстровано три учасники.
Дата і час розкриття: 22 квітня 2025 року 15:22.
Електронною системою закупівель автоматично визначено найбільш економічно вигідною, і в той же час з аномально низькою ціною пропозицію Товариства з обмеженою відповідальністю “УКР АРМО ТЕХ”.
Попри те, що обґрунтування аномально низької ціни ТОВ “УКР АРМО ТЕХ” не надано (строк надання для такого обґрунтування визначений електронною системою до 24 квітня 2025 року 00:00), Замовником не відхилено пропозицію учасника.
Протоколом №109 від 01.05.2025 року Замовником відмінено відкриті торги на Закупівлю через неможливість усунення порушень, що виникли через виявлені порушення вимог законодавства у сфері публічних закупівель.
Приватне акціонерне товариство «Науково-виробниче об’єднання «Практика» (далі – ПрАТ «НВО «Практика», Скаржник) подало тендерну пропозицію та прийняло участь у вищевказаній процедурі, оголошеній Замовником.
ПрАТ «НВО «Практика» під час участі в закупівлі було вжито всіх заходів для належного та повного виконання вимог тендерної документації, встановленої Замовником.
Зокрема, ПрАТ «НВО «Практика» підготувало тендерну пропозицію з дотриманням усіх вимог, передбачених тендерною документацією, законодавством про публічні закупівлі. Крім того, ПрАТ «НВО «Практика» діяло добросовісно, вчасно та належним чином, подавши всі документи в установлені строки, у повному обсязі та в тій формі, яка відповідала вимогам тендерної документації, чинного законодавства та усталеній практиці публічних закупівель.Скаржник також забезпечив готовність до наступного етапу — укладання договору про закупівлю в разі визначення переможцем.
Проте, Замовником були порушені права та законні інтереси Скаржника, що призвело до порушення норм законодавства, у зв’язку з чим, користуючись своїми правами, ПрАТ «НВО «Практика» подає цю скаргу на наступні дії та рішення Замовника.
ПрАТ «НВО «Практика» вбачає у діях Замовника порушення норм Закону в частині відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, об’єктивної та неупередженої оцінки тендерних пропозицій. Скаржник вважає рішення Замовника про відміну відкритих торгів на Закупівлю необґрунтованим, протиправним та таким, що суперечить положенням тендерної документації (пункт 1 Розділу VI) та законодавству у сфері публічних закупівель (пункт 50 Особливостей) і внаслідок якого порушено права та законні інтереси Скаржника.
ПрАТ «НВО «Практика» не погоджується з рішенням уповноваженої особи Замовника про відміну відкритих торгів на Закупівлю згідно з Протоколом №109 від 01.05.2025 року та вважає його таким, що суперечить законодавству у сфері публічних закупівель і внаслідок якого порушено права та законні інтереси Скаржника, виходячи з наступного.
Про необґрунтованість і незаконність рішення Замовника про відміну відкритих торгів на Закупівлю.
Відповідно до інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель:
причина відміни Закупівлі: неможливість усунення виявлених порушень законодавства у сфері публічних закупівель.
коментар щодо відміни: неможливість усунення виявлених порушень законодавства у сфері публічних закупівель
Обгрунтування відміни за протоколом №109 від 01.05.2025 року: В період проведення закупівлі UA-2025-03-05-013208-а на етапі кваліфікації було встановлено, що очікувана вартість цієї закупівлі, яка була розрахована відповідно до примірної методики розрахунку очікуваної вартості предмета закупівлі, затвердженої наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства від 18.02.2020 р. №275, після визначення потреби в предметі закупівлі на початок березня поточного року, на даний час не відповідає актуальній ринковій ціні за одиницю предмета закупівлі.
Проаналізувавши результати аукціону за раніше оголошеною замовником процедури закупівлі за цим же предметом №UA-2025-03-05-014449-а, встановлено необхідність коригування очікуваної вартості цієї процедури закупівлі №UA-2025-03-25-013208-а у бік зменшення більш як на 10 %.
Зважаючи, що за даною процедурою закупівлі закінчився період прийому пропозицій, під час якого існувала можливість внесення змін до оголошення та тендерної документації в частині коригування очікуваної вартості предмета закупівлі у бік зменшення, а існуюча очікувана вартість є завищеною, що є порушенням принципів здійснення закупівель, передбачених частиною 1 статті 5 Закону України “Про публічні закупівлі” — один із яких є максимальна економія, ефективність та пропорційність.
Порушення зазначеного принципу для Замовника може привести до укладання договору за суттєво вищими цінами, ніж ті, які присутні на ринку.
Виходячи з наведеного вище та враховуючи порушення вимог законодавства у сфері публічних закупівель, які неможливо усунути необхідно, керуючись підпунктом 2 пункту 50 Особливостей, прийняти рішення про відміну відкритих торгів №UA-2025-03-25-013208-а.

Пункт 50 Особливостей передбачає вичерпний перелік підстав для скасування відкритих торгів:
1) відсутності подальшої потреби в закупівлі товарів, робіт чи послуг;
2) неможливості усунення порушень, що виникли через виявлені порушення вимог законодавства у сфері публічних закупівель, з описом таких порушень;
3) скорочення обсягу видатків на здійснення закупівлі товарів, робіт чи послуг;
4) коли здійснення закупівлі стало неможливим внаслідок дії обставин непереборної сили.

Замовник, ухвалюючи рішення про відміну, зобов’язаний не лише вказати одну з цих підстав у системі Prozorro, а й розкрити її зміст: описати конкретні фактичні обставини, зазначити, які саме норми порушено, чому усунення порушень неможливе або чому потреба у закупівлі відпала. Відсутність такого детального обґрунтування суперечить принципу прозорості (стаття  5 Закону) і прямо порушує вимогу пункту  50 Особливостей щодо розміщення повної інформації в електронній системі закупівель протягом одного робочого дня.
Не зазначення конкретної норми, яку начебто порушено, позбавляє учасників можливості оцінити правомірність скасування.
Антимонопольний комітет України неодноразово наголошував (рішення № 1058-р/пк-пз від 23.01.2025 року; № 4192-р/пк-пз від 18.03.2025 року; 19408-р/пк-пз від 06.12.2024 року), що формальне посилання на абстрактні «порушення» без їх конкретизації є підставою для задоволення скарги, оскільки порушує право учасників на справедливу та прозору процедуру.
Також в зазначених рішеннях Антимонопольний комітет не вважає порушенням законодавства неправильне визначення очікуваної вартості Замовником, а причину відхилення через неправильне визначення очікуваної вартості вважає такою, що суперечить пункту 50 Особливостей.
АМКУ наголошує, що очікувана вартість закупівлі є прогнозним розрахунковим показником, який визначається Замовником на підготовчому етапі закупівлі на підставі аналізу ринку та з урахуванням потреб, обсягів фінансування й інших релевантних чинників. При цьому АМКУ не розглядає можливе неправильне чи неточне визначення цієї очікуваної вартості як порушення вимог чинного законодавства про публічні закупівлі.
Уповноваженою особою не було встановлено порушення законодавства у сфері закупівель, а опис підстав такої відміни є прямим наслідком дій чи бездіяльності Замовника, а саме — нібито неправильного визначення очікуваної вартості процедури закупівлі.

Звертаємо особливу увагу Комісії, що в оскаржуваному рішенні Замовника відсутній аналіз конкретних положень чинного законодавства, зокрема Закону та Особливостей, які, на думку Замовника, були порушені під час проведення процедури. Замовник не наводить посилань на статті, пункти чи абзаци цих нормативно-правових актів, що є обов’язковим з огляду на вимоги законодавства та усталеної практики Антимонопольного комітету України під час розгляду подібних спорів. Без зазначення конкретної норми права, яку, на думку Замовника, було порушено, рішення набуває формального характеру та не дозволяє ні учаснику, ні АМКУ та контролюючим органам зрозуміти логіку та правове підґрунтя таких дій.

Відповідно до протоколу №109 від 01.05.2025 та Інформації щодо процедури закупівлі відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 11 жовтня 2016 року №710 (додається до Скарги, розміщена на офіційному сайті Замовника - https://uz.dsns.gov.ua/derzhavni-zakupivli/derzhavni-zakupivli-2025) обґрунтування очікуваної вартості предмета Закупівлі зроблено відповідно до до наказу Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 18.02.2020 №275 «Про затвердження примірної методики визначення очікуваної вартості предмета закупівлі» (далі — Примірна методика) на підставі отриманих від потенційних постачальників цінових пропозицій, а саме:
1) ТОВ “УКР АРМА ТЕХ” — від 12.02.2025 № 76/609;
2) ТОВ “НІКО СПЕЦАВТО” — від 11.02.2025 № 76/593;
3) ТОВ "РЕФОРМ" — від 11.02.2025 № 76/596;
4) ПРАТ НВО “Практика” — від 01.02.2025 № 76/544.
Таким чином, перед оголошенням процедури закупівлі Замовником було здійснено збір чотирьох комерційних пропозицій, що містили інформацію про актуальну ринкову вартість товару, що планувався до закупівлі. На основі цих даних, а також з дотриманням положень Примірної методики, було проведено розрахунок очікуваної вартості предмета закупівлі. Зазначене обґрунтування, відповідно до вимог законодавства, було оприлюднене на офіційному вебсайті Замовника.

Однак водночас Скаржником встановлено, що документального підтвердження нової очікуваної вартості, на яку спирається Замовник у протоколі №109 від 01.05.2025 року, у публічному доступі немає. Зокрема, ані в системі Prozorro, ані на офіційному веб сайті Замовника відсутня відповідна публікація оновленого обгрунтування очікуваної вартості. Відповідно до принципу відкритості та прозорості, визначеного статтею 5 Закону та за положеннями Постанови КМУ №710, Замовник зобов’язаний забезпечувати оприлюднення всієї інформації, що стосується обгрунтування очікуваної вартості, оскільки саме цей показник є ключовим для формування предмета закупівлі, порівняння пропозицій учасників і забезпечення ефективного використання бюджетних коштів.
Відсутність документального підтвердження нової очікуваної вартості позбавляє учасників можливості належним чином перевірити правильність розрахунків, оцінити відповідність ціни пропозиції ринковим умовам та захистити свої права в разі недобросовісних чи непрозорих дій Замовника. Така ситуація прямо суперечить принципам добросовісної конкуренції, відкритості та недискримінації, закріплених у Законі.

Окрім того, згідно пункту 54 Особливостей, Замовник має право з власної ініціативи або у разі усунення порушень вимог законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку органу державного фінансового контролю відповідно до статті 8 Закону, або за результатами звернень, або на підставі рішення органу оскарження внести зміни до тендерної документації та/або оголошення про проведення відкритих торгів.

Звертаємо увагу Комісії, що:
- процедура закупівлі була оголошена 25 березня 2025 року;
- строк прийому тендерних пропозицій тривав до 21 квітня 2025 року.

Слід зазначити, що відповідно до пункту 54 Особливостей, у разі внесення змін до тендерної документації та/або оголошення про проведення відкритих торгів строк для подання тендерних пропозицій продовжується замовником в електронній системі закупівель, а саме - в оголошенні про проведення відкритих торгів таким чином, щоб з моменту внесення змін до тендерної документації та/або оголошення про проведення відкритих торгів до закінчення кінцевого строку подання тендерних пропозицій залишалося не менше чотирьох днів.
Відповідно до пункту 24 Особливостей, замовник самостійно та безоплатно через авторизований електронний майданчик оприлюднює в електронній системі закупівель відповідно до Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 11 червня 2020 р. № 1082, та Особливостей оголошення про проведення відкритих торгів та тендерну документацію на закупівлю товарів, послуг не пізніше ніж за сім днів, на закупівлю робіт не пізніше ніж за 14 днів до кінцевого строку подання тендерних пропозицій.
Враховуючи зазначений алгоритм внесення змін до оголошення про проведення відкритих торгів, передбаченого пунктом 54 Особливостей, замовник може внести зміни до оголошення про проведення відкритих торгів навіть за кілька годин до кінцевого строку подання тендерних пропозицій – головне, що б після таких змін повинно обов’язково залишатись не менше чотирьох днів для подання тендерних пропозицій.
Таким чином, у Замовника було близько 26 днів для того, щоб переглянути очікувану вартість та внести відповідні зміни.
У протоколі №109 від 01.05.2025 року Замовник стверджує, що необхідність коригування очікуваної вартості Закупівлі встановлено на підставі аналізу закупівлі за цим же предметом UA-2025-03-05-014449-а. Звертаємо увагу Комісії, що дата й час розкриття тендерних пропозицій за цією процедурою закупівлі відбулися 18 квітня 2025 року о 13:56. Це означає, що фактично ще за 3 календарні дні до моменту завершення строку подання тендерних пропозицій (кінцевого терміну прийому документів) Замовник вже мав повний контроль над інформацією, необхідною для оцінки актуальності очікуваної вартості, аналізу ринкової ситуації та, в разі потреби, ініціювання процедури її зміни.
Однак у цій процедурі закупівлі Замовник, попри те, що мав достатньо часу для перегляду й оновлення очікуваної вартості ще до моменту завершення строку подання пропозицій, не скористався таким правом. Більше того, рішення про відміну закупівлі було прийнято вже на етапі кваліфікації учасників, коли система Prozorro автоматично розкрила всі тендерні пропозиції, їх цінові показники та надані документи, а замовник отримав доступ до конфіденційних даних кожного потенційного учасника.
Такі дії Замовника суперечать фундаментальним принципам, закріпленим у статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі», а саме: принципам добросовісної конкуренції, недискримінації учасників, відкритості та прозорості процедур, а також об’єктивної та неупередженої оцінки тендерних пропозицій. Зокрема, замість того щоб діяти в межах, визначених законом, і завчасно ініціювати зміну умов закупівлі (в тому числі очікуваної вартості), Замовник прийняв рішення про відміну вже після того, як отримав повну інформацію про цінові пропозиції учасників. Це породжує обґрунтовані сумніви щодо добросовісності його намірів та може свідчити про упереджене або дискримінаційне ставлення до певного учасника чи групи учасників.

Варто також наголосити, що пункт 50 Особливостей не передбачає можливості скасування закупівлі лише на підставі перегляду цінових пропозицій після розкриття даних системою. Законодавчо не закріплено права Замовника скасовувати закупівлю через власну помилку в розрахунку очікуваної вартості на етапі, коли торги вже пройшли критичну стадію — відкриття пропозицій — і коли учасники вже зазнали витрат на підготовку документів, забезпечення пропозицій тощо.

З огляду на викладене, просимо Комісію звернути особливу увагу на те, що Замовник мав усі можливості й законні підстави для внесення змін до оголошення про проведення відкритих торгів на етапі, коли це ще не порушувало б права учасників, однак цих дій він вчасно не вчинив. Натомість він скористався процедурою відміни вже на етапі, коли торги перейшли у фазу кваліфікації, що підриває довіру до замовника, дискредитує принципи добросовісної конкуренції та відкритості закупівель.
На думку Скаржника, у Замовника не було жодних причин відміняти торги цієї закупівлі.

Враховуючи викладене, Замовник не підтвердив та документально не довів наявність та неможливість усунення порушення законодавства у сфері публічних закупівель.
Таким чином, з огляду на все викладене вище, рішення щодо відміни процедури закупівлі є неправомірним, необґрунтованим та підлягає скасуванню, у зв’язку з тим, що:
1) відсутній сам факт порушення, що виник саме через виявлені порушення вимог законодавства у сфері публічних закупівель;
2) Замовником не надано опис таких порушень вимог законодавства у сфері публічних закупівель;
3) Замовником не зазначено у чому саме полягає неможливість усунення порушень, які були допущені.

З огляду на викладене, рішення щодо відміни процедури закупівлі є неправомірним, необґрунтованим та підлягає скасуванню.
Враховуючи викладене вище, вважаємо, що Замовником під час проведення даної процедури закупівлі порушено принципи недискримінації учасників та рівного ставлення до них, принцип добросовісної конкуренції серед учасників, об’єктивного та неупередженого визначення переможця процедури закупівлі, принцип ефективності, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, які встановлені статтею 5 Закону.
Одночасно, Замовником порушена правова норма пункту 4 частини 10 статті 11 Закону, яка зобов’язує Замовника забезпечити рівні умови для всіх учасників, об’єктивний, чесний та неупереджений вибір переможця процедури закупівлі, а також пункт 50 Особливостей в частині правомірності підстав відміни Закупівлі.
Враховуючи викладене, права та законні інтереси Скаржника можуть бути захищені шляхом зобов'язання Замовника скасувати рішення про відміну відкритих торгів на закупівлю Оперативно-піротехнічні машини (ОПМ) згідно з ДК 021:2015:34130000-7 Мототранспортні вантажні засоби (ідентифікатор закупівлі: UA-2025-03-25-013208-a), оформлене Протоколом від 01.05.2025 року № 109.
Вимоги: Зобов'язати замовника скасувати рішення (повністю чи частково)