-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
Послуги з сертифікації насіння сільськогосподарських культур
Торги відмінено
484 499.64
UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 2 500.00 UAH
мін. крок: 0.5% або 2 500.00 UAH
Період оскарження:
21.03.2025 16:00 - 26.03.2025 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП
Скарга на дискримінаційні умови тендерної документації
Номер:
23e09a62fafb4a77a1e7afdfe42c65b8
Ідентифікатор запиту:
UA-2025-03-21-011500-a.b1
Назва:
Скарга на дискримінаційні умови тендерної документації
Скарга:
Пов'язані документи:
Учасник
- Атестат ВЛ 2023.pdf 25.03.2025 20:28
- Атестат ОС 2023.pdf 25.03.2025 20:28
- Сфера акредитації ВЛ 2023.pdf 25.03.2025 20:28
- Сфера ОС 2023.pdf 25.03.2025 20:28
- sign.p7s 25.03.2025 20:28
- рішення від 27.03.2025 № 4805.pdf 27.03.2025 15:16
- інформація про перенесення розгляду скарги від 04.04.2025 № 838.pdf 04.04.2025 16:25
- інформація про резолютивну частину рішення від 11.04.2025 № 5791.pdf 14.04.2025 12:57
- рішення від 11.04.2025 № 5791.pdf 15.04.2025 18:28
- Відповідь на скаргу 28.03.2025 11:22
- Відповідь на скаргу (PDF) 28.03.2025 11:22
Дата прийняття скарги до розгляду:
25.03.2025 20:32
Дата розгляду скарги:
04.04.2025 10:00
Місце розгляду скарги:
Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду:
27.03.2025 15:17
Дата прийняття рішення про вирішення скарги:
15.04.2025 18:28
Дата виконання рішення Замовником:
17.04.2025 11:54
Коментар замовника щодо усунення порушень:
На підставі Рішення Комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель № 5791-р/пк-пз від 11.04.2025 , Замовником були прийняті дії щодо усунення порушень .
Пункт скарги
Порядковий номер пункту скарги:
1
Номер:
45e659c56228e87ca800102d71f46df5
Заголовок пункту скарги:
Дискримінаційні умови тендерної документації
Тип пов'язаного елемента:
Скарга на закупівлю
Тип порушення:
Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації:
Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення:
Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги:
Відповідно до п. 1, 2, 4 ч. 1 ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі» закупівлі здійснюються за принципами: добросовісна конкуренція серед учасників; максимальна економія, ефективність та пропорційність; недискримінація учасників та рівне ставлення до них.
Згідно з інформацією, розміщеною в системі електронних закупівель ProZorro, Замовником – Інститутом рослинництва ім. В. Я. Юр'єва Національної академії аграрних наук України (ідентифікаційний код 00497176) оголошено закупівлю ID UA-2025-03-21-011500-a за ДК 021:2015 73110000-6: Дослідницькі послуги, а саме: Закупівля Послуги з сертифікації насіння сільськогосподарських культур від Інститут рослинництва ім. В. Я. Юр’єва Національної академії аграрних наук України з очікуваною вартістю 484499.64 грн.
Проаналізувавши документацію, було встановлено наявність дискримінаційних положень, які суперечать основним принципам здійснення публічних закупівель, та порушують наше право брати участь у даних торгах.
Замовником було об’єднано у одній закупівлі зокрема послуги з визначення посівних якостей насіння, послуги з визначення сортових якостей, послуги з визначення зараженості насіння хворобами, визначення вмісту ГМО, послуг з присвоєння номерів партій, послуг з відбору проб на ґрунтконтроль і послуг з присвоєння діапазону номерів етикеток.
Крім цього у закупівлі також присутні послуги з витрати часу на подолання відстані у кількості 1040 хвилин і послуги з відшкодування авто у кількості 1360 кілометрів, які незрозуміло яким чином пораховані. Якщо суть цих послуг полягає у компенсації витрат при подоланні відстані під час надання послуг Учасником, то розрахунок і розміщення у закупівлі таких даних некоректні, оскільки територіальні обмеження щодо місця знаходження Учасника для надання зазначених у закупівлі послуг відсутні як у законодавстві у сфері насінництва, так і у тендерній документації. Тому, відповідно, дані щодо відстані і відшкодуванні авто будуть різними для кожного Учасника.
Відповідно до статті 18 Закону України від 26 грудня 2002 року № 411-IV «Про насіння і садивний матеріал» (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/411-15#Text) суб’єктами видачі сертифікатів, що засвідчують сортові якості насіння та садивного матеріалу, є центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну аграрну політику, чи орган з оцінки відповідності, що входить до сфери його управління. Наразі єдиним органом з оцінки відповідності, що входить до сфери управління Мінагрополітики є ДП «Державний центр сертифікації і експертизи сільськогосподарської продукції».
Відповідно до п.17 Вимог до маркування і пакування насіння, затвердженого Наказом Мінагрополітики від 02 квітня 2024 року № 1050 (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0673-24#Text) кожній етикетці органом з оцінки відповідності, що входить до сфери управління Мінагрополітики (ДП «Державний центр сертифікації і експертизи сільськогосподарської продукції»), присвоюється номер, який є індивідуальним і підлягає обліку. Для присвоєння початку діапазону номерів етикеток для маркування партій насіння, суб’єкт насінництва (тобто замовник Закупівлі) надсилає до органу з оцінки відповідності, що входить до сфери управління Мінагрополітики, заяву про присвоєння початку діапазону номерів етикеток для маркування партій насіння. В подальшому суб’єкт насінництва для маркування своїх партій насіння використовує номери в порядку зростання, починаючи із початкового, про що зобов’язаний звітувати до органу з оцінки відповідності, що входить до сфери управління Мінагрополітики. Виходячи із вищезазначеного Замовник, опублікувавши запит на присвоєння номерів етикеток партій насіння у закупівлі, підмінив власні обов’язки на вимогу до потенційного Учасника, яка до того ж може бути задоволена тільки одним підприємством – ДП «Державний центр сертифікації і експертизи сільськогосподарської продукції».
В той же час, відповідно до п.7 ПОРЯДКУ проведення сертифікації насіння, видачі та скасування сертифікатів на насіння, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 17 листопада 2023 р. №1210: Суб’єктами видачі сертифікатів, що засвідчують посівні якості насіння, є Мінагрополітики або органи з оцінки відповідності будь-якої форми власності. Законодавцем надано право приватним компаніям, які мають відповідні уповноваження, надавати послуги із визначення посівних якостей насіння, в тому числі визначення зараженості хворобами насіння сої (що технічно є також визначенням посівних якостей насіння і регламентується у ДСТУ 2240-2002 та Наказі Мінагрополітики від 26.01.2023 р. № 75) і відбиранні проб насіння.
На сьогоднішній день послуги із визначення посівних якостей насіння в Україні надають:
- Товариство з обмеженою відповідальністю "АГРОСЕРТ" (Ідентифікаційний код юридичної особи 40992450);
- Товариство з обмеженою відповідальністю "Новасерт" (Ідентифікаційний код юридичної особи 42625526);
- Товариство з обмеженою відповідальністю "Велес-сідс" (Ідентифікаційний код юридичної особи 43340230);
- Товариство з обмеженою відповідальністю "Агролабтест" (Ідентифікаційний код юридичної особи 41015940);
- Державне підприємство "Державний центр сертифікації і експертизи сільськогосподарської продукції" (Ідентифікаційний код юридичної особи 39394238).
Усі результати діяльності із визначення посівних якостей насіння та товарних якостей садивного матеріалу відображені у офіційному Реєстрі Мінагрополітики за посиланням: https://minagro.gov.ua/file-storage/reyestr-sertifikativ-na-nasinnya-taabo-sadivnij-material?page=2
Таким чином, ринок із надання послуг по визначенню посівних якостей насіння є відкритим та конкурентним.
В той же час послуги з визначення сортових якостей насіння та послуги з присвоєння діапазонів номерів етикеток партій насіння надає лише одне підприємство – Державне підприємство "Державний центр сертифікації і експертизи сільськогосподарської продукції".
Таким чином, внесення Замовником до тендерної документації закупівлі UA-2025-03-21-011500-a запиту на надання послуг з визначення сортових якостей насіння і послуг з присвоєння діапазону етикеток разом з іншими послугами порушує фундаментальні принципи проведення закупівель – добросовісна конкуренція, економія і недискримінація. Складення тендерної документації подібного характеру з зазначеними послугами має ознаки узгоджених дій суб’єктів господарювання, або вчинення тиску.
Об’єднання Замовником в одній закупівлі послуг, що пов’язані між собою опосередковано, де в одному випадку існує конкурентний ринок, а в іншому – монополія державного підприємства, є порушенням принципу добросовісної конкуренції, оскільки обмежує інших учасників ринку у праві на участь у таких торгах. Крім того, таке об’єднання не призведе до максимальної економії та ефективності використання бюджетних коштів, так як учасники ринку з визначення посівних якостей насіння можуть і готові запропонувати нижчі ціни.
Згідно з інформацією, розміщеною в системі електронних закупівель ProZorro, Замовником – Інститутом рослинництва ім. В. Я. Юр'єва Національної академії аграрних наук України (ідентифікаційний код 00497176) оголошено закупівлю ID UA-2025-03-21-011500-a за ДК 021:2015 73110000-6: Дослідницькі послуги, а саме: Закупівля Послуги з сертифікації насіння сільськогосподарських культур від Інститут рослинництва ім. В. Я. Юр’єва Національної академії аграрних наук України з очікуваною вартістю 484499.64 грн.
Проаналізувавши документацію, було встановлено наявність дискримінаційних положень, які суперечать основним принципам здійснення публічних закупівель, та порушують наше право брати участь у даних торгах.
Замовником було об’єднано у одній закупівлі зокрема послуги з визначення посівних якостей насіння, послуги з визначення сортових якостей, послуги з визначення зараженості насіння хворобами, визначення вмісту ГМО, послуг з присвоєння номерів партій, послуг з відбору проб на ґрунтконтроль і послуг з присвоєння діапазону номерів етикеток.
Крім цього у закупівлі також присутні послуги з витрати часу на подолання відстані у кількості 1040 хвилин і послуги з відшкодування авто у кількості 1360 кілометрів, які незрозуміло яким чином пораховані. Якщо суть цих послуг полягає у компенсації витрат при подоланні відстані під час надання послуг Учасником, то розрахунок і розміщення у закупівлі таких даних некоректні, оскільки територіальні обмеження щодо місця знаходження Учасника для надання зазначених у закупівлі послуг відсутні як у законодавстві у сфері насінництва, так і у тендерній документації. Тому, відповідно, дані щодо відстані і відшкодуванні авто будуть різними для кожного Учасника.
Відповідно до статті 18 Закону України від 26 грудня 2002 року № 411-IV «Про насіння і садивний матеріал» (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/411-15#Text) суб’єктами видачі сертифікатів, що засвідчують сортові якості насіння та садивного матеріалу, є центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну аграрну політику, чи орган з оцінки відповідності, що входить до сфери його управління. Наразі єдиним органом з оцінки відповідності, що входить до сфери управління Мінагрополітики є ДП «Державний центр сертифікації і експертизи сільськогосподарської продукції».
Відповідно до п.17 Вимог до маркування і пакування насіння, затвердженого Наказом Мінагрополітики від 02 квітня 2024 року № 1050 (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0673-24#Text) кожній етикетці органом з оцінки відповідності, що входить до сфери управління Мінагрополітики (ДП «Державний центр сертифікації і експертизи сільськогосподарської продукції»), присвоюється номер, який є індивідуальним і підлягає обліку. Для присвоєння початку діапазону номерів етикеток для маркування партій насіння, суб’єкт насінництва (тобто замовник Закупівлі) надсилає до органу з оцінки відповідності, що входить до сфери управління Мінагрополітики, заяву про присвоєння початку діапазону номерів етикеток для маркування партій насіння. В подальшому суб’єкт насінництва для маркування своїх партій насіння використовує номери в порядку зростання, починаючи із початкового, про що зобов’язаний звітувати до органу з оцінки відповідності, що входить до сфери управління Мінагрополітики. Виходячи із вищезазначеного Замовник, опублікувавши запит на присвоєння номерів етикеток партій насіння у закупівлі, підмінив власні обов’язки на вимогу до потенційного Учасника, яка до того ж може бути задоволена тільки одним підприємством – ДП «Державний центр сертифікації і експертизи сільськогосподарської продукції».
В той же час, відповідно до п.7 ПОРЯДКУ проведення сертифікації насіння, видачі та скасування сертифікатів на насіння, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 17 листопада 2023 р. №1210: Суб’єктами видачі сертифікатів, що засвідчують посівні якості насіння, є Мінагрополітики або органи з оцінки відповідності будь-якої форми власності. Законодавцем надано право приватним компаніям, які мають відповідні уповноваження, надавати послуги із визначення посівних якостей насіння, в тому числі визначення зараженості хворобами насіння сої (що технічно є також визначенням посівних якостей насіння і регламентується у ДСТУ 2240-2002 та Наказі Мінагрополітики від 26.01.2023 р. № 75) і відбиранні проб насіння.
На сьогоднішній день послуги із визначення посівних якостей насіння в Україні надають:
- Товариство з обмеженою відповідальністю "АГРОСЕРТ" (Ідентифікаційний код юридичної особи 40992450);
- Товариство з обмеженою відповідальністю "Новасерт" (Ідентифікаційний код юридичної особи 42625526);
- Товариство з обмеженою відповідальністю "Велес-сідс" (Ідентифікаційний код юридичної особи 43340230);
- Товариство з обмеженою відповідальністю "Агролабтест" (Ідентифікаційний код юридичної особи 41015940);
- Державне підприємство "Державний центр сертифікації і експертизи сільськогосподарської продукції" (Ідентифікаційний код юридичної особи 39394238).
Усі результати діяльності із визначення посівних якостей насіння та товарних якостей садивного матеріалу відображені у офіційному Реєстрі Мінагрополітики за посиланням: https://minagro.gov.ua/file-storage/reyestr-sertifikativ-na-nasinnya-taabo-sadivnij-material?page=2
Таким чином, ринок із надання послуг по визначенню посівних якостей насіння є відкритим та конкурентним.
В той же час послуги з визначення сортових якостей насіння та послуги з присвоєння діапазонів номерів етикеток партій насіння надає лише одне підприємство – Державне підприємство "Державний центр сертифікації і експертизи сільськогосподарської продукції".
Таким чином, внесення Замовником до тендерної документації закупівлі UA-2025-03-21-011500-a запиту на надання послуг з визначення сортових якостей насіння і послуг з присвоєння діапазону етикеток разом з іншими послугами порушує фундаментальні принципи проведення закупівель – добросовісна конкуренція, економія і недискримінація. Складення тендерної документації подібного характеру з зазначеними послугами має ознаки узгоджених дій суб’єктів господарювання, або вчинення тиску.
Об’єднання Замовником в одній закупівлі послуг, що пов’язані між собою опосередковано, де в одному випадку існує конкурентний ринок, а в іншому – монополія державного підприємства, є порушенням принципу добросовісної конкуренції, оскільки обмежує інших учасників ринку у праві на участь у таких торгах. Крім того, таке об’єднання не призведе до максимальної економії та ефективності використання бюджетних коштів, так як учасники ринку з визначення посівних якостей насіння можуть і готові запропонувати нижчі ціни.
×
-
Назва доказу:
Копія сфери акредитації Випробувальної лабораторії ТОВ "АГРОСЕРТ"
-
Повʼязаний документ:
Сфера акредитації ВЛ 2023.pdf
-
-
Назва доказу:
Копія атестату про акредитацію Випробувальної лабораторії ТОВ "АГРОСЕРТ"
-
Повʼязаний документ:
Атестат ВЛ 2023.pdf
-
-
Назва доказу:
Копія сфери акредитації Органу сертифікації ТОВ "АГРОСЕРТ"
-
Повʼязаний документ:
Сфера ОС 2023.pdf
-
-
Назва доказу:
Копія атестату про акредитацію Органу сертифікації ТОВ "АГРОСЕРТ"
-
Повʼязаний документ:
Атестат ОС 2023.pdf
Вимоги:
Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
×
-
1. Зобов’язати Замовника – Інститут рослинництва ім. В. Я. Юр'єва Національної академії аграрних наук України (ідентифікаційний код 00497176) внести зміни до тендерної документації в частинах, що порушують принципи добросовісної конкуренції і недискримінації учасників, а саме розділити закупівлю UA-2025-03-21-011500-a на два окремі лоти: а) Послуги з визначення посівних якостей насіння сільськогосподарських культур, визначення посівних якостей насіння (лабораторний аналіз) з метою отримання протоколу лабораторних досліджень, послуги з визначення зараженості хворобами та вмісту ГМО насіння сої, послуги з відбору проб на ґрунтконтроль, послуги з присвоєння номерів партій, витрати часу на подолання відстані, відшкодування авто; б) Послуги з визначення сортових якостей насіння сільськогосподарських культур і послуги з присвоєння діапазону етикеток. 2. Притягнути до відповідальності осіб, винних у порушеннях принципів добросовісної конкуренції, максимальної економії, ефективності та пропорційності.