• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП

Вставки вугільні для тролейбусів, код 34320000-6 за ДК 021:2015 «Механічні запасні частини, крім двигунів і частин двигунів»

Завершена

8 281 355.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 41 406.78 UAH
Період оскарження: 19.03.2025 15:17 - 31.03.2025 00:00
Скарга
Розгляд припинено
КЕП

Скарга про порушення законодавства у сфері публічних закупівель

Номер: 42cece94a3f641bbb9266879ae24f08b
Ідентифікатор запиту: UA-2025-03-19-010349-a.c1
Назва: Скарга про порушення законодавства у сфері публічних закупівель
Скарга:
Повідомляємо, що КОМУНАЛЬНЕ ПІДПРИЄМСТВО "КИЇВПАСТРАНС" (далі за текстом – Замовник) порушило законодавство України у сфері публічних закупівель шляхом недотримання основоположного принципу недискримінації учасників публічних закупівель, на етапі складання тендерної документації відкритих торгів (Ідентифікатор закупівлі: UA-2025-03-19-010349-a), що тягне за собою суттєве обмеження права учасників торгів на добросовісну конкуренцію та права участі на рівних умовах в закупівлі. ОБГРУНТУВАННЯ НАЯВНОСТІ ПОРУШЕНИХ ПРАВ ТА ЗАКОННИХ ІНТЕРЕСІВ УЧАСНИКІВ ПУБЛІЧНИХ ЗАКУПІВЕЛЬ Протокольним рішенням № 108 від 19 березня 2025 року Уповноваженої особи КОМУНАЛЬНОГО ПІДПРИЄМСТВА «КИЇВПАСТРАНС» затверджено тендерна документація (надалі – Тендерна документація) щодо проведення процедури відкритих торгів Вставки вугільні для тролейбусів, код 34320000-6 за ДК 021:2015 «Механічні запасні частини, крім двигунів і частин двигунів». 19 березня 2025 року Замовник розмістив в системі електронних публічних закупівель ProZorro оголошення про проведення відкритих торгів з ідентифікатором закупівлі UA-2025-03-19-010349-a за відповідним предметом. За результатами ознайомлення з вищезазначеною Тендерною документацією, враховуючи характер та сутність умов, викладених в документації, з наступних підстав вважаємо, що Замовником порушено основоположні принципи здійснення публічних закупівель, а саме, принцип недискримінації учасників публічних закупівель та принцип дотримання прав учасників на добросовісну конкуренцію. 1. Щодо вимог тендерної документації, викладених Замовником в пункті 1 «Перелік критеріїв та методика оцінки тендерної пропозиції із зазначенням питомої ваги критерію» Розділу V «Оцінка тендерної пропозиції» тендерної документації. Правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави та територіальної громади встановлює Закон України «Про публічні закупівлі» та Постанова Кабінету Міністрів України № 1178 від 12 жовтня 2022 року «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (далі за текстом – Постанова КМУ). Згідно положень пунктів 31, 32 частини 1 статті 1 Закону України «Про публічні закупівлі» тендерна документація - документація щодо умов проведення публічних закупівель, що розробляється та затверджується замовником і оприлюднюється для вільного доступу в електронній системі закупівель. Тендерною ж пропозицією є пропозиція щодо предмета закупівлі або його частини (лота), яку учасник подає замовнику відповідно до вимог тендерної документації, тобто з умовою її дотримання. Обов’язковість дотримання вимог тендерної документації при складанні та поданні тендерної пропозиції закріплено також положеннями статті 31 Закону України «Про публічні закупівлі». Так відповідно до положень пункту 2 частини 1 цієї статті однією з підстав відхилення тендерної пропозиції учасника є невідповідність такої пропозиції умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації (підпункт 2 пункту 41 Постанови КМУ). Керуючись правовою суттю проаналізованих вище статей, Замовник в Розділі V «Оцінка тендерної пропозиції» Тендерної документації встановив перелік вимог, що стосуються потенційних учасників, які не є платниками ПДВ. Зокрема, Замовником в пункту 1 «Перелік критеріїв та методика оцінки тендерної пропозиції із зазначенням питомої ваги критерію» Розділу V «Оцінка тендерної пропозиції» (сторінка 12 тендерної документації), зокрема, зазначено: «У разі якщо очікувана вартість закупівлі зазначена з урахуванням ПДВ, для участі у процедурі закупівлі учасник – неплатник ПДВ повинен привести свою цінову пропозицію до рівних умов з іншими учасниками процедури закупівлі – платниками ПДВ, а саме: цінова пропозиція повинна бути з урахуванням ПДВ (20%). У зв’язку з вищевказаним, цінова пропозиція (ціна, що зазначається учасником в електронній системі закупівель) для таких учасників повинна включати в себе як базову ціну тендерної пропозиції (без урахування ПДВ) так і вартість з ПДВ (20%): 1. при поданні тендерної пропозиції, учасник зазначає вартість цінової пропозиції в електронній системі закупівель з урахуванням ПДВ. 2. переможець процедури закупівлі завантажує в електронну систему закупівель свою цінову пропозицію (при закупівлі товару та послуг) без ПДВ. У формі цінової пропозиції в додатку №7 до тендерної документації зазначається в п. 6 ціна з ПДВ 20% та в п. 6.1. ціна без ПДВ 20%. 3. ціною договору вважається ціна тендерної пропозиції учасника без ПДВ (п. 6.1. форми цінової пропозиції в додатку № 7 до тендерної документації). Недотримання зазначених вимог при підписанні договору вважається відмовою від підписання договору та є підставою для відхилення згідно вимог Закону з урахуванням абз.2 пп. 3 пункту 44 Особливостей.». Скаржник є платником єдиного податку 3-ї групи без реєстрації ПДВ, на підтвердження надається витяг з реєстру платників єдиного податку № 5539 від 16.01.2024р. Оскаржувана вимога ставить Скаржника у невигідне неконкурентне становище по відношенню до учасників-платників ПДВ. Спочатку учасники неплатники ПДВ повинні додати до ціни своєї тендерної пропозиції неіснуючу для нього суму ПДВ (20%), а вже потім для підписання договору, у випадку, якщо його визначать переможцем, відняти суму ПДВ від своєї пропозиції за результатом аукціону. Вказані умови ставлять виключно учасників-платників ПДВ у вигідне становище по відношенню до неплатників ПДВ, а не вирівнюють становище платників ПДВ та неплатників ПДВ. Одним із принципів проведення публічних закупівель є добросовісна конкуренція серед учасників та максимальна економія, ефективність та пропорційність. Вищенаведені умови тендерної документації порушують вказані принципи проведення публічних закупівель. За таких умов, прийняти участь у процедурі закупівлі серед неплатників ПДВ зможуть лише ті учасники, які врахують в ціну тендерної пропозиції̈ ПДВ (20%), що є дискримінаційним по відношенню до інших суб’єктів господарювання. Водночас, слід зазначити, що номенклатуру постачання Скаржника в тому числі складає товар, що є предметом вказаної вище закупівлі, отже Скаржник є потенційним учасником, має бажання та можливість прийняти участь у зазначеній закупівлі. Тобто Скаржник, зважаючи на специфіку власної господарської діяльності, має можливість поставити необхідну Замовнику продукцію, але з огляду на наявність несправедливих умов для неплатників ПДВ, що ставлять його в нерівні умови з платниками ПДВ відповідно, не має можливості на справедливих умовах прийняти участь у закупівлі, а також захистити власну тендерну пропозицію, виходячи з умов оподаткування його діяльності. Таким чином, виходячи з викладеного вбачається, що вимога Тендерної документації про донарахування 20% ПДВ неплатниками ПДВ на вартість тендерної пропозиції і згодом відняття цієї суми від ціни договору при його укладанні є дискримінаційною та такою, що обмежує права Скаржника як потенційного учасника на добросовісну конкуренцію, ставить його в нерівне становище з учасниками платниками ПДВ та порушує принципи здійснення публічних закупівель, визначені положеннями Закону України «Про публічні закупівлі» - частина третя статті 5 та частина четверта статті 22, - а також принцип рівності положення учасників, що ґрунтується на безсторонності та універсальності вимог тендерної документації у відкритих торгах. Викладені вище факти свідчать про те, що Замовником, при складанні Тендерної документації до публічних торгів з Ідентифікатором закупівлі: UA-2025-03-19-010349-a, належним чином не дотримано принципу недискримінації учасників закупівлі, добросовісної конкуренції, рівності положення учасників закупівлі, а також принципу відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівлі. Це в свою чергу є підставою для врегулювання спірних положень Тендерної документації шляхом внесення відповідних змін або виключень згідно діючого законодавства України у сфері публічних закупівель. Аналогічні правові висновки Комісії АМКУ містяться в Рішенні від 09.08.2023р. № 12383-р/пк-пз (ідентифікатор закупівлі: UA-2023-07-25-005060-a), Рішенні від 20.02.2024р. № 3209-р/пк-пз (ідентифікатор закупівлі: UA-2024-02-07-007553-a). Виходячи з вищевикладеного, керуючись положеннями ст. 3, ст. 12, ст. 18, ст. 32 Закону України «Про публічні закупівлі», - ПРОШУ 1. Прийняти Скаргу ФІЗИЧНОЇ ОСОБИ-ПІДПРИЄМЦЯ ГАРМАШ ІЛЛІ БОРИСОВИЧА (РНОКПП 3251210998) до розгляду. 2. Прийняти рішення про встановлення порушення процедури закупівлі при проведенні публічних торгів за ідентифікатором закупівлі UA-2025-03-19-010349-a. 3. Зобов'язати КОМУНАЛЬНЕ ПІДПРИЄМСТВО "КИЇВПАСТРАНС" внести зміни до тендерної документації за процедурою закупівлі - Вставки вугільні для тролейбусів, код 34320000-6 за ДК 021:2015 «Механічні запасні частини, крім двигунів і частин двигунів», оголошення про проведення якої оприлюднене на веб-порталі Уповноваженого органу за № UA-2025-03-19-010349-a, з метою усунення вищезазначених порушень. Додатки до Скарги: 1. Копія Рішення Комісії АМКУ від 09.08.2023р. № 12383-р/пк-пз (ідентифікатор закупівлі: UA-2023-07-25-005060-a). 2. Копія Рішення Комісії АМКУ від 20.02.2024р. № 3209-р/пк-пз (ідентифікатор закупівлі: UA-2024-02-07-007553-a). 3. Копія Витягу з реєстру платників єдиного податку № 5539 від 16.01.2024р. Фізичної особи-підприємця Гармаш Іллі Борисовича.
Дата розгляду скарги: 01.04.2025 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 25.03.2025 17:03
Причина: Замовником відповідно до Закону про публічні закупівлі усунено порушення
Дата прийняття рішення про припинення розгляду скарги: 04.04.2025 16:42
Дата прийняття рішення про припинення розгляду скарги: 04.04.2025 16:42
Автор: ФІЗИЧНА ОСОБА-ПІДПРИЄМЕЦЬ ГАРМАШ ІЛЛЯ БОРИСОВИЧ, Гармаш Илья 380509550061 GARMASH5011989@GMAIL.COM

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: 16913d554ae64e5cbec174f4925efa0e
Заголовок пункту скарги: 1. Щодо вимог тендерної документації, викладених Замовником в пункті 1 «Перелік критеріїв та методика оцінки тендерної пропозиції із зазначенням питомої ваги критерію» Розділу V «Оцінка тендерної пропозиції» тендерної документації
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Інші умови тендерної документації
Тип порушення: Інші умови тендерної документації
Опис суті пункту скарги: Правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави та територіальної громади встановлює Закон України «Про публічні закупівлі» та Постанова Кабінету Міністрів України № 1178 від 12 жовтня 2022 року «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (далі за текстом – Постанова КМУ).
Згідно положень пунктів 31, 32 частини 1 статті 1 Закону України «Про публічні закупівлі» тендерна документація - документація щодо умов проведення публічних закупівель, що розробляється та затверджується замовником і оприлюднюється для вільного доступу в електронній системі закупівель. Тендерною ж пропозицією є пропозиція щодо предмета закупівлі або його частини (лота), яку учасник подає замовнику відповідно до вимог тендерної документації, тобто з умовою її дотримання.
Обов’язковість дотримання вимог тендерної документації при складанні та поданні тендерної пропозиції закріплено також положеннями статті 31 Закону України «Про публічні закупівлі». Так відповідно до положень пункту 2 частини 1 цієї статті однією з підстав відхилення тендерної пропозиції учасника є невідповідність такої пропозиції умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації (підпункт 2 пункту 41 Постанови КМУ).
Керуючись правовою суттю проаналізованих вище статей, Замовник в Розділі V «Оцінка тендерної пропозиції» Тендерної документації встановив перелік вимог, що стосуються потенційних учасників, які не є платниками ПДВ.
Зокрема, Замовником в пункту 1 «Перелік критеріїв та методика оцінки тендерної пропозиції із зазначенням питомої ваги критерію» Розділу V «Оцінка тендерної пропозиції» (сторінка 12 тендерної документації), зокрема, зазначено:
«У разі якщо очікувана вартість закупівлі зазначена з урахуванням ПДВ, для участі у процедурі закупівлі учасник – неплатник ПДВ повинен привести свою цінову пропозицію до рівних умов з іншими учасниками процедури закупівлі – платниками ПДВ, а саме: цінова пропозиція повинна бути з урахуванням ПДВ (20%).
У зв’язку з вищевказаним, цінова пропозиція (ціна, що зазначається учасником в електронній системі закупівель) для таких учасників повинна включати в себе як базову ціну тендерної пропозиції (без урахування ПДВ) так і вартість з ПДВ (20%):
1. при поданні тендерної пропозиції, учасник зазначає вартість цінової пропозиції в електронній системі закупівель з урахуванням ПДВ.
2. переможець процедури закупівлі завантажує в електронну систему закупівель свою цінову пропозицію (при закупівлі товару та послуг) без ПДВ. У формі цінової пропозиції в додатку №7 до тендерної документації зазначається в п. 6 ціна з ПДВ 20% та в п. 6.1. ціна без ПДВ 20%.
3. ціною договору вважається ціна тендерної пропозиції учасника без ПДВ (п. 6.1. форми цінової пропозиції в додатку № 7 до тендерної документації).
Недотримання зазначених вимог при підписанні договору вважається відмовою від підписання договору та є підставою для відхилення згідно вимог Закону з урахуванням абз.2 пп. 3 пункту 44 Особливостей.».
Скаржник є платником єдиного податку 3-ї групи без реєстрації ПДВ, на підтвердження надається витяг з реєстру платників єдиного податку № 5539 від 16.01.2024р.
Оскаржувана вимога ставить Скаржника у невигідне неконкурентне становище по відношенню до учасників-платників ПДВ. Спочатку учасники неплатники ПДВ повинні додати до ціни своєї тендерної пропозиції неіснуючу для нього суму ПДВ (20%), а вже потім для підписання договору, у випадку, якщо його визначать переможцем, відняти суму ПДВ від своєї пропозиції за результатом аукціону.
Вказані умови ставлять виключно учасників-платників ПДВ у вигідне становище по відношенню до неплатників ПДВ, а не вирівнюють становище платників ПДВ та неплатників ПДВ.
Одним із принципів проведення публічних закупівель є добросовісна конкуренція серед учасників та максимальна економія, ефективність та пропорційність. Вищенаведені умови тендерної документації порушують вказані принципи проведення публічних закупівель.
За таких умов, прийняти участь у процедурі закупівлі серед неплатників ПДВ зможуть лише ті учасники, які врахують в ціну тендерної пропозиції̈ ПДВ (20%), що є дискримінаційним по відношенню до інших суб’єктів господарювання.
Водночас, слід зазначити, що номенклатуру постачання Скаржника в тому числі складає товар, що є предметом вказаної вище закупівлі, отже Скаржник є потенційним учасником, має бажання та можливість прийняти участь у зазначеній закупівлі. Тобто Скаржник, зважаючи на специфіку власної господарської діяльності, має можливість поставити необхідну Замовнику продукцію, але з огляду на наявність несправедливих умов для неплатників ПДВ, що ставлять його в нерівні умови з платниками ПДВ відповідно, не має можливості на справедливих умовах прийняти участь у закупівлі, а також захистити власну тендерну пропозицію, виходячи з умов оподаткування його діяльності.
Таким чином, виходячи з викладеного вбачається, що вимога Тендерної документації про донарахування 20% ПДВ неплатниками ПДВ на вартість тендерної пропозиції і згодом відняття цієї суми від ціни договору при його укладанні є дискримінаційною та такою, що обмежує права Скаржника як потенційного учасника на добросовісну конкуренцію, ставить його в нерівне становище з учасниками платниками ПДВ та порушує принципи здійснення публічних закупівель, визначені положеннями Закону України «Про публічні закупівлі» - частина третя статті 5 та частина четверта статті 22, - а також принцип рівності положення учасників, що ґрунтується на безсторонності та універсальності вимог тендерної документації у відкритих торгах.
Викладені вище факти свідчать про те, що Замовником, при складанні Тендерної документації до публічних торгів з Ідентифікатором закупівлі: UA-2025-03-19-010349-a, належним чином не дотримано принципу недискримінації учасників закупівлі, добросовісної конкуренції, рівності положення учасників закупівлі, а також принципу відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівлі. Це в свою чергу є підставою для врегулювання спірних положень Тендерної документації шляхом внесення відповідних змін або виключень згідно діючого законодавства України у сфері публічних закупівель.
Аналогічні правові висновки Комісії АМКУ містяться в Рішенні від 09.08.2023р. № 12383-р/пк-пз (ідентифікатор закупівлі: UA-2023-07-25-005060-a), Рішенні від 20.02.2024р. № 3209-р/пк-пз (ідентифікатор закупівлі: UA-2024-02-07-007553-a).
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації