• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП
  • 2

Бензин А-95, Дизельне паливо та Газ нафтовий скраплений

Завершена

1 020 000.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 5 100.00 UAH
Період оскарження: 18.03.2025 10:05 - 10.04.2025 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП

СКАРГА дискримінаційні умови

Номер: a0f4c33e3514452aa76e9fa4feff2dea
Ідентифікатор запиту: UA-2025-03-18-002149-a.c1
Назва: СКАРГА дискримінаційні умови
Скарга:
Дата розгляду скарги: 01.04.2025 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 25.03.2025 16:27
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 04.04.2025 17:28
Дата виконання рішення Замовником: 07.04.2025 17:15
Коментар замовника щодо усунення порушень: На виконання рішення №5102-р/пк-пз від 01.04.2025, яким постановлено зобов’язати Приютівську селищну раду Олександрійського району Кіровоградської області внести зміни до тендерної документації за процедурою закупівлі - "Бензин А-95, Дизельне паливо та Газ нафтовий скраплений", оголошення про проведення якої оприлюднене на веб-порталі Уповноваженого органу за № UA-2025-03-18-002149-a повідомляємо щодо рішення про внесення змін, оформленого протоколом № ВТ-5/НЗ від 07.04.2025. За рішенням Комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (далі – Комісія) внесено зміни до тендерної документації, що містили невідповідності умов закупівлі в частині наявності в учасників процедури закупівлі власних АЗС. Комісією звертається увага, що тендерна документація не повинна містити вимоги, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, які Замовник не обґрунтував необхідність встановлення наведеної вище вимоги тендерної документації у вказаній редакції. Як зазначалося Замовником і в наданому пояснені, всі звернення учасників щодо змін розглядаються відповідно до чинного законодавства та оперативно вносяться до тендерної документації, проте скаржник, який на початку налаштований на конфлікт вирішив відволікти Комісію від нагальніших справ, змусити замовника надавати пояснення, а закупівлю відкласти на більш віддаленіший строк. Тож вимоги, викладені в рішенні Комісії виконані у повному обсязі, закупівля проводиться у порядку визначеному законодавством, а документи надані у складі тендерної пропозиції скаржника розглядатимуться пильніше та відповідно до того ж таки законодавства.
Автор: ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "ТОРГОВИЙ ДІМ "ДЕВОН-ІНВЕСТ", Фінченко Андрій Олександрович +380970701136 45880693devoninvest@gmail.com

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: f9a6770bc8ff4942b10797016de716f9
Заголовок пункту скарги: ВИКЛЮЧИТИ І. Умову в частині наявності: скретч-картки повинні містити голограмний знак.
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Інші умови тендерної документації
Тип порушення: Інші умови тендерної документації
Опис суті пункту скарги: ТОВ «ДЕВОН-ІНВЕСТ» (СУБ'ЄКТ ОСКАРЖЕННЯ) планує взяти участь у процедурі, але позбавлений такого права з огляду на наявність дискримінаційних вимог у тендерній документації, що в свою чергу свідчить про наявність порушення прав та законних інтересів Суб'єкта оскарження.

№ пункту Скарги Частина та розділ тендерної документації Відомості тендерної документації, які містять дискримінаційні вимоги:
1 Додаток № 1 до тендерної документації Бензин, дизельне паливо та газ нафтовий скраплений відпускається на підставі пред’явлення скретч-карток (талонів – дозволів), термін дії скретч-карток (талонів – дозволів) повинен бути не менше ніж 6 місяців від дати отримання або мати необмежений термін придатності. Обов’язково скретч-картки повинні містити голограмний знак. Талони – дозволи на пальне можуть бути виготовлені на паперовому носії, що містять вказівку на вид (марку) пального, номінал і строк дії з нанесеним штрих-кодом, голографічним зображенням та іншими ступенями захисту. Поставка скретч-карток (талонів – дозволів) повинна здійснюватись партіями відповідно до заявок Замовника, при цьому учасник має забезпечити можливість їх видачі на всю замовлену кількість придбаного товару.

Замовник визначає дискримінаційну обмежувальну умову щодо наявності на скретч-картки повинні містити голограмний знак.
Сретч-карти – це карти зі скретч-покриттям, внаслідок стирання якого можна побачити приховану конфіденційну інформацію, а також є одноразовим документом, який має всі ознаки талону, що визначені Інструкцією про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України.

пункт 10.3. "Порядок відпуску нафтопродуктів" Інструкції про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України затвердженої Наказом Мінпаливенерго України, Мінтрансзв'язку України, Мінекономіки України, Держспоживстандарту України 20.05.2008 N 281/171/578/155 встановлює види порядку відпуску нафтопродуктів:
10.3.1 Відпуск нафтопродуктів за готівку
10.3.2 Відпуск нафтопродуктів за відомостями
10.3.3 Відпуск нафтопродуктів за талонами
10.3.4 Відпуск нафтопродуктів за платіжними картками.

Також, відповідна Інструкція передбачає визначення Талону та його обов’язкових, передбачених законодавством, реквізитів:
Талон (скретч-карта) - спеціальний талон, придбаний за умовами та відпускною ціною обумовленого номіналу, що підтверджує право його власника на отримання на АЗС фіксованої кількості нафтопродукту певного найменування і марки, які позначені на ньому.
Форму, зміст та ступінь захисту бланків талонів установлює емітент талона. При цьому необхідними елементами змісту талона є його серійний та порядковий номери.
Тобто, вимогами Інструкції визначені обов’язкові позначення, які має містити талон – це серійний та порядковий номер, найменування, марка нафтопродуктів та кількість нафтопродукту, яку можна отримати за талонам. Всі перелічені реквізити встановлює емітент талонів, що є його правом, передбаченим законодавством на виконання Інструкції.
Суб’єкт оскарження планує запропонувати Замовнику отримувати Товар на АЗС «БРСМ-Нафта» (Договір з партнерською мережею АЗС у Додатку № 1 до Скарги). Зазначена мережа АЗС має впроваджену форму здійснення відпуску ПММ (паливно-мастильних матеріалів) за талонами (Зразки талонів у Додатку № 1 до Скарги).
Талони зазначеної мережі АЗС НЕ МІСТЯТЬ ГОЛОГРАМНОГО ЗНАКУ, що визначає факт встановлення дискримінаційної умови до Суб’єкта оскарження.
Звертаємо увагу, що Суб’єкт оскарження не емітент талонів, а отже позбавлений можливості постачання в мережі АЗС БРСМ-нафта талонів, які б містили голограмний знак.
Отже, Замовник встановлюючи вимогу щодо наявності талонів які містять голограмний знак, встановлює обмеження для Суб’єкта оскарження. Така дискримінаційна умова позбавляє Суб’єкта оскарження права взяти участь у процедурі закупівлі.
Звертаємо увагу, що Суб’єкт оскарження може забезпечити Замовника заправкою автомобілів ПММ, з урахуванням норм поставки Товару, встановлених законодавством та умовами тендерної документації, на підставі укладеного партнерського договору з мережею АЗС БРСМ-Нафта.

З ОГЛЯДУ НА ВИЩЕЗАЗНАЧЕНЕ, СУБ’ЄКТ ОСКАРЖЕННЯ ВИМАГАЄ ВИКЛЮЧИТИ НАСТУПНУ УМОВУ ТЕНДЕРНОЇ ДОКУМЕНТАЦІЇ: скретч-картки повинні містити голограмний знак.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 2
Номер: 0c197f5846104f3186d7dd0d798c2d9b
Заголовок пункту скарги: ВИКЛЮЧИТИ ІІ. Умову в частині наявності: власних АЗС Учасника, а також не менше однієї заправної станції в кожному адміністративному районі Кіровоградської області.
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Інші умови тендерної документації
Тип порушення: Інші умови тендерної документації
Опис суті пункту скарги: № пункту Скарги Частина та розділ тендерної документації Відомості тендерної документації, які містять дискримінаційні вимоги:
2 Додаток 2 до тендерної документації 7. Інформація у довільній формі з переліком АЗС, на яких буде здійснюватись відпуск Товару, із зазначенням їх найменування та адреси на території України (крім тимчасово окупованих територій), у тому числі власних, але не менше однієї заправної станції в кожному адміністративному районі Кіровоградської області, зокрема в місті Олександрії поряд з підвідомчими установами Замовника (найближча на відстані не більше 10 км від місцезнаходження Замовника, що вираховується за найкоротшим маршрутом згідно поданої форми).
Документи, що підтверджують наявність найближчих АЗС до підвідомчих установ Замовника, на яких буде здійснюватися відпуск Товару щодо предмету закупівлі, визначеного Додатком 1 цієї документації
*Адреси АЗС Постачальника – розвинена мережа автозаправних станцій на території України (крім тимчасово окупованих територій) у тому числі власних, зокрема в місті Олександрії (найближча на відстані не більше 10 км від місця знаходження Замовника та підпорядкованих йому установ згідно вирахуваних учасником найкоротших маршрутів)
Додаток 1 до тендерної документації Учасник у складі пропозиції повинен надати перелік АЗС, на яких буде здійснюватися відпуск Товару, із зазначенням їх найменування та адреси на території України (крім тимчасово окупованих територій), у тому числі власних, але не менше однієї заправної станції в кожному адміністративному районі Кіровоградської області, зокрема в місті Олександрії поряд з підвідомчими установами Замовника (найближча на відстані не більше 10 км від місця знаходження Замовника, що вираховується за найкоротшим маршрутом). У разі наявності орендованих або партнерських АЗС, учасник процедури закупівлі повинен надати в складі тендерної пропозиції копії правовстановлюючих документів, що підтверджують законні підстави використання учасником АЗС (договори оренди тощо), або копії документів, що підтверджують забезпечення учасника від третіх осіб відповідними послугами на договірних засадах. А також учасник надає у складі тендерної пропозиції гарантійний лист від власників (орендованих або партнерських АЗС) щодо можливості відпуску пального відповідно до поданих договорів, виданий не раніше дати оприлюднення оголошення про проведення цих відкритих торгів.

Замовник визначає дискримінаційну обмежувальну умову щодо наявності:
- власних АЗС Учасника;
- не менше однієї заправної станції в кожному адміністративному районі Кіровоградської області.

Щодо наявності саме не менше однієї заправної станції в кожному адміністративному районі Кіровоградської області:
Згідно адміністративно-територіального устрою, Кіровоградська область містить 4 райони, а саме:
Голованівський район
Кропивницький район
Новоукраїнський район
Олександрійський район

Суб’єкт оскарження планує запропонувати Замовнику отримувати Товар на АЗС «БРСМ-Нафта» (Договір з партнерською мережею АЗС у Додатку № 1 до Скарги). Зазначена мережа АЗС має впроваджену форму здійснення відпуску ПММ (паливно-мастильних матеріалів) за талонами (Зразки талонів у Додатку № 2 до Скарги).
Зазначена мережа АЗС має автозаправні станції по всій території України, а також достатню кількість АЗС у Кіровоградській області (в тому числі в Голованівському, Кропивницькому та Олександрійському районах), АЛЕ не має АЗС з розташуванням у Новоукраїнському районі.
З огляду на вищезазначене, умови тендерної документації Замовника містять вимоги, які унеможливлюють взяти участь у закупівлі тим учасникам, які не мають АЗС саме у кожному районі Кіровоградської області.
Більш того, Замовник ПРИЮТІВСЬКА СЕЛИЩНА РАДА ОЛЕКСАНДРІЙСЬКОГО РАЙОНУ КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ здійснює свою діяльність у сфері державного управління на території:
смт Приютівка - центр громади
Войнівський старостинський округ
Костянтинівський старостинський округ
Протопопівський старостинський округ
Косівський старостинський округ
Лікарівський старостинський округ
Недогарський старостинський округ
Новоселівський старостинський округ
Андріївський старостинський округ

Згідно Проєкту Статуту ПРИЮТІВСЬКОЇ СЕЛИЩНОЇ РАДИ, який станом на момент подання відповідної Скарги знаходиться на стадії затвердження,та передбачає у п. 6 склад територіальної громади, в який входять: селище Приютівка, селища Веселе, Новоселівка, села Андріївка, Березівка, Бутівське, Вільний Посад, Войнівка, Глибоке, Діброви, Занфірівка, Запоріжжя, Косівка, Костянтинівка, Лікарівка, Мала Березівка, Мар’ївка, Недогарки, Новоолексіївка, Новоулянівка, Протопопівка, Рожеве, Степанівка, Сургани, Ягідне.
Приютівська селищна територіальна громада — територіальна громада в Олександрійському районі Кіровоградської області, центром якої є селище міського типу Приютівка.
Всі покладені функції Приютівської селищної територіальної громади, як виконавчого органу державного управління, поширюються ВИКЛЮЧНО на територію, згідно адміністративно-територіального складу відповідної громади.
Тобто, Замовник не довів та документально не підтвердив необхідність наявності АЗС учасника Новоукраїнському районі Кіровоградської обалсті.
Замовник значно обмежує коло учасників, які можуть прийняти участь в закупівлі, оскільки встановивши вимогу щодо наявності АЗС учасників в кожному адміністративному районі Кіровоградської області, - виконати таку умову зможе обмежена кількість постачальників.
Відповідно до п. 28 Особливостей, тендерна документація формується Замовником відповідно до вимог ст. 22 ЗУ «Про публічні закупівлі» (далі - Закон) з урахуванням Особливостей. ч. 4 ст. 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
Суб’єкт оскарження може запропонувати АЗС у трьох районах Кіровоградської області, та згідно території здійснення діяльності Замовника – у Олександрійському районі, за наступними адресами:
Кіровоградська обл., Ульянівський район, а/д «Київ-Одеса» 246 км+500 м
Кіровоградська обл., Кіровоградський р-н, с. Підгайці, вул. Паркова, 44А
Кіровоградська обл. Олександрійський район, м. Олександрія, вул. Мазепи Гетьмана,16
А також інші АЗС у Кіровоградські області, та по всій території України, з адресами яких можна ознайомитись на сайті мережі АЗС БРСМ-Нафта на посиланням: https://brsm-nafta.com/map .

Суб’єкт оскарження може забезпечити Замовника заправкою автомобілів паливом, з урахуванням норм поставки Товару, встановлених законодавством та умовами тендерної документації, на підставі укладеного партнерського договору з мережею АЗС БРСМ-Нафта. Але, зазначена мережа АЗС не має АЗС саме Новоукраїнському районі Кіровоградської області.

Щодо власних АЗС Учасника:
Право власності, згідно норм майнового законодавства (в об'єктивному розумінні) — це сукупність правових норм, які регулюють відносини, пов'язані з володінням, користуванням і розпорядженням власником належним йому майном на свій розсуд і у своїх інтересах, усуненням усіх третіх осіб від протиправного втручання у сферу його володіння цим майном, а також обов'язки власника не порушувати прав та законних інтересів інших осіб.
Оскільки Замовник встановив вимогу шодо наявності АЗС саме у праві власності Учасника, - така вимога тендерної документації дискримінує учасників, які можуть запропонувати мережу АЗС партнерів на умовах укладених договорів купівлі-продажу Товару (палива за талонами).
Замовник значно обмежує коло учасників, які можуть прийняти участь в закупівлі, оскільки встановивши вимоги щодо наявності АЗС у праві власності учасника, - Замовник обмежує Суб’єкта оскарження вимогою щодо права усіх видів "права власності" (належні конкретному власнику правомочності володіння, користування та розпорядження своїм майном - ця тріада правомочностей належить у сукупності тільки власнику). Такі умови дискримінують Суб’єкта оскарження та нівелюють принципи проведення публічних закупівель закріплених в ст. 5 ЗУ «Про публічні закупівлі», а саме: добросовісна конкуренція серед учасників; недискримінація учасників та рівне ставлення до них.
Суб’єкт оскарження планує запропонувати Замовнику отримувати Товар на АЗС «БРСМ-Нафта» (Договір з партнерською мережею АЗС у Додатку № 1 до Скарги). Зазначена мережа АЗС має впроваджену форму здійснення відпуску ПММ (паливно-мастильних матеріалів) за талонами (Зразки талонів у Додатку № 2 до Скарги).
Але, такий партнерський договір не може підтверджувати право власності на АЗС.
Зазначена вимога тендерної документації є дискримінаційною, оскільки у випадку, якщо реалізація учасником пального на підставі талонів здійснюватиметься не через АЗС на праві власності, а через мережі АЗС компаній-партнерів, то вимога тендерної документації про те, що учасник повинен мати АЗС у праві власності учасника - фактично унеможливлюватиме виконання вимог тендерної документації у відповідній частині тими учасниками, які здійснюють реалізацію палива через партнерську мережу АЗС.
Відповідно до п. 28 Особливостей, тендерна документація формується Замовником відповідно до вимог ст. 22 ЗУ «Про публічні закупівлі» (далі - Закон) з урахуванням Особливостей. ч. 4 ст. 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.

З ОГЛЯДУ НА ВИЩЕЗАЗНАЧЕНЕ, СКАРЖНИК ВИМАГАЄ ВИКЛЮЧИТИ НАСТУПНУ УМОВУ ТЕНДЕРНОЇ ДОКУМЕНТАЦІЇ: не менше однієї заправної станції в кожному адміністративному районі Кіровоградської області

Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації