-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
Запірна арматура в асортименті
Завершена
365 000.00
UAH з ПДВ
мін. крок: 1% або 3 650.00 UAH
мін. крок: 1% або 3 650.00 UAH
Період оскарження:
14.03.2025 15:04 - 21.03.2025 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП
СКАРГА на рішення про відхилення тендерної пропозиції ( на підставі пункту 44 Постанова №1178 від 12.10.2022р.)
Номер:
61fbe4b771f24d819c9e1532b46499ac
Ідентифікатор запиту:
UA-2025-03-14-009861-a.a1
Назва:
СКАРГА на рішення про відхилення тендерної пропозиції ( на підставі пункту 44 Постанова №1178 від 12.10.2022р.)
Скарга:
Дана скарга сформована та подана у відповідності до Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) та Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 (далі – Особливості, Постанова №1178) на рішення замовника, у порядку та строки, визначених статтею 18 Закону та пунктом 59 Особливостей).
КВАРТИРНО-ЕКСПЛУАТАЦІЙНИЙ ВІДДІЛ М. ВІННИЦЯ (код ЄДРПОУ 08320218) (далі – Замовник) від 14 березня 2025 року було оголошено процедуру закупівлі (відкриті торги з особливостями), «Запірна арматура в асортименті » за кодом ДК 021:2015:42130000-9: Арматура трубопровідна: крани, вентилі, клапани та подібні пристрої.
Фактичні обставини
ФОП БОНДАР МАКСИМ В`ЯЧЕСЛАВОВИЧ (далі – Скаржник) подав тендерну пропозицію та взяв участь у вищевказаній процедурі, оголошеній Замовником, а також виграв аукціон за результатами закупівлі, і далі перебував на стадії кваліфікації із найнижчою ціною тендерної пропозиції.
Розкриття тендерних пропозицій учасників відбулось 25 березня 2025 року.
Згідно з реєстром отриманих тендерних пропозицій участь у закупівлі взяли наступні учасники:
Учасник Первинна пропозиція Остаточна пропозиція
…. …. ….
ФОП Хомюк Ольга Леонідівна 177 000,00
UAH з ПДВ 158 800,00
UAH з ПДВ
ФОП БОНДАР МАКСИМ В`ЯЧЕСЛАВОВИЧ (далі - Скаржник) 217 680,00
UAH з ПДВ 210 350,00
UAH з ПДВ
ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "НАУКОВО-КОМЕРЦІЙНЕ ПІДПРИЄМСТВО "ДНІПРО" 223 837,80
UAH з ПДВ 213 967,44
UAH з ПДВ
Учасник - Скаржник запропонував ціну «210 350,00 грн. з пдв.» під час аукціону для послуг за ДК 021:2015: 42130000-9 — Арматура трубопровідна: крани, вентилі, клапани та подібні пристрої, чим його пропозиція зберігає більше 150 000,00 грн. кошторису Замовника.
28 березня 2025 року Замовник ухвалив рішення про відхилення тендерної пропозиції Скаржника, що було зафіксовано в протоколі відхилення тендерної пропозиції (Протокол № 3-В) (далі – Протокол). Замовник обґрунтував своє рішення відсутністю «Під час розгляду тендерної пропозиції Учасника було виявлено недоліки. Учасник у складі тендерної пропозиції надав документи з помилково вказаною кількістю товарів, згідно з якими тендерна пропозиція Учасника не відповідає умовам технічної специфікації, оскільки задокументована кількість кранів не відповідає вимогам Замовника, а це важливо.»
Також Замовник не надав вимогу про усунення невідповідностей в порядку 24 годин до Скаржника.
Скаржник, ФОП БОНДАР МАКСИМ В`ЯЧЕСЛАВОВИЧ, вважає, що зазначені рішення, дії чи бездіяльність замовника, які відбулися після оцінки тендерних пропозицій учасників, призвели до порушення норм законодавства України у сфері публічних закупівель, зокрема Закону та Особливостей, у зв’язку з чим, керуючись статтею 18 Закону та у строк, абзацом 3 пункту 56 Особливостей (протягом п’яти днів з дати, коли суб’єкт оскарження дізнався або повинен був дізнатися про порушення своїх прав унаслідок рішення, дії чи бездіяльності замовника, але до дня укладення договору про закупівлю), звертаємось до Постійно діючої адміністративної колегії з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (далі – Колегія) зі скаргою з огляду на таке:
Пов'язані документи:
Учасник
- Скарга до АМКУ на рішення про відхилення UA-2025-03-14-009861-a.doc 02.04.2025 11:11
- Довідка про походження товару.pdf 02.04.2025 11:11
- Тендерна документація НОВА РЕДАКЦІЯ(1).docx 02.04.2025 11:11
- Додаток 2 до тендерної документації (технічні вимоги до предмета закупівлі) НОВА РЕДАКЦІЯ (1).docx 02.04.2025 11:11
- Додаток 1 до тендерної документації (кваліфікаційні критерії_ вимоги)(1).docx 02.04.2025 11:11
- Протокол відхилення тендерної пропозиції_ не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі ТД (1).docx 02.04.2025 11:11
- Скарга до АМКУ.pdf 02.04.2025 11:11
- Техпаспорт_Raftec.pdf 02.04.2025 11:11
- Тендерна пропозиція(8).pdf 02.04.2025 11:11
- Сертифікат_ASG.PDF 02.04.2025 11:11
- Сертифікат Raftec.pdf 02.04.2025 11:11
- Серт_запорна арматура.pdf 02.04.2025 11:11
- ДОДАТОК 2.pdf 02.04.2025 11:11
- sign.p7s 02.04.2025 11:28
- рішення від 04.04.2025 № 5286.pdf 04.04.2025 14:49
- інформація про резолютивну частину рішення від 11.04.2025 № 5786.pdf 14.04.2025 12:07
- рішення від 11.04.2025 № 5786.pdf 15.04.2025 17:53
- Пояснення запорка.docx 07.04.2025 11:16
- Протокол скарга АМКУ.docx 25.04.2025 15:54
Дата прийняття скарги до розгляду:
02.04.2025 11:36
Дата розгляду скарги:
11.04.2025 10:00
Місце розгляду скарги:
Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду:
04.04.2025 14:50
Дата прийняття рішення про вирішення скарги:
15.04.2025 17:54
Дата виконання рішення Замовником:
25.04.2025 15:54
Коментар замовника щодо усунення порушень:
Рішенням у вигляді протоколу №1-В від 24.04.2025 року:
1. Скасувано рішення у вигляді протоколу № 3-В від 28.03.2025 року про відхилення тендерної пропозиції фізичної особи-підприємця Бондара Максима В`ячеславовича (код ЄДРПОУ: 2792609575);
2. Скасувано рішення у вигляді протоколу № 2-П від 28.03.2025 року про визначення товариства з обмеженою відповідальністю "НАУКОВОКОМЕРЦІЙНЕ ПІДПРИЄМСТВО "ДНІПРО" (код ЄДРПОУ: 39775233) переможцем процедури закупівлі — "Запірна арматура в асортименті", оголошення про проведення якої оприлюднене на веб-порталі Уповноваженого органу за № UA-2025-03-14-009861-a;
3. Повернуто до розгляду пропозиції фізичної особи-підприємця Бондара Максима В`ячеславовича (код ЄДРПОУ: 2792609575) в законному порядку (розглянути пропозицію із дотриманням вимог статті 5 Закону, виставити протокол, укласти договір за результатами закупівлі).
Рішенням у вигляді протоколу №3 від 24.04.2025 року:
1. Визначили Учасника - фізичну особу-підприємця Бондара Максима В`ячеславовича переможцем Закупівлі.
2. Прийнято рішення про намір укласти договір про закупівлю з переможцем Закупівлі, а саме Учасником ФОП Бондар Максим В`ячеславович.
3. Оприлюднили рішення про намір укласти договір про закупівлю з переможцем Закупівлі, а саме Учасником ФОП Бондар Максим В`ячеславович, в електронній системі закупівель.
Пункт скарги
Порядковий номер пункту скарги:
1
Номер:
c2c969d211fa4caca48d16ed1ae884c0
Заголовок пункту скарги:
1. Щодо неправомірного рішення ЗАМОВНИКА щодо відхилення тендерної пропозиції Скаржника:
Тип пов'язаного елемента:
Скарга на кваліфікацію
Тип порушення:
Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації:
Технічна специфікація предмета закупівлі
Тип порушення:
Технічна специфікація предмета закупівлі
Опис суті пункту скарги:
Протокол № 3-В від 28 березня 2025 року про відхилення тендерної пропозиції Скаржника містить наступні підстави:
«Під час розгляду першого питання порядку денного:
Розгляд та оцінка тендерних пропозицій здійснюються відповідно до пункту 41 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (із змінами й доповненнями) (далі — Особливості).
Тендерна документація містить технічні вимоги до ваги та розміру товарів, які закуповуються.
Під час розгляду тендерної пропозиції Учасника було виявлено недоліки. Учасник у складі тендерної пропозиції надав документи з помилково вказаною кількістю товарів, згідно з якими тендерна пропозиція Учасника не відповідає умовам технічної специфікації, оскільки задокументована кількість кранів не відповідає вимогам Замовника, а це важливо.
Враховуючи викладене, тендерна пропозиція Учасника не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації.
Згідно з підпунктом 2 пункту 44 Особливостей замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли тендерна пропозиція не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності в інформації та/або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 43 цих особливостей.
Таким чином, тендерна пропозиція Учасника підлягає відхиленню на підставі зазначеної норми.
Під час розгляду другого питання порядку денного:
Відповідно до пункту 46 Особливостей інформація про відхилення тендерної пропозиції, у тому числі підстави такого відхилення (з посиланням на відповідні положення цих особливостей та умови тендерної документації, яким така тендерна пропозиція та/або учасник не відповідають, із зазначенням, у чому саме полягає така невідповідність), протягом одного дня з дати ухвалення рішення оприлюднюється в електронній системі закупівель та автоматично надсилається учаснику процедури закупівлі / переможцю процедури закупівлі, тендерна пропозиція якого відхилена, через електронну систему закупівель.
Таким чином, необхідно оприлюднити інформацію про відхилення тендерної пропозиції Учасника у строки, встановлені зазначеною нормою.
ВИРІШИВ:
1. Відхилити тендерну пропозицію Учасника.
2. Оприлюднити інформацію про відхилення тендерної пропозиції Учасника в електронній системі закупівель.»
Скаржник із такими підставами відхилення не погоджується та повідомляє, що вони є незаконними на підставі наступного:
1.1 Щодо неналежного оформлення протоколу про відхилення Скаржника:
Відповідно до пункту 46 Особливостей встановлено, що Інформація про відхилення тендерної пропозиції, у тому числі підстави такого відхилення (з посиланням на відповідні положення цих особливостей та умови тендерної документації, яким така тендерна пропозиція та/або учасник не відповідають, із зазначенням, у чому саме полягає така невідповідність), протягом одного дня з дати ухвалення рішення оприлюднюється в електронній системі закупівель та автоматично надсилається учаснику процедури закупівлі/переможцю процедури закупівлі, тендерна пропозиція якого відхилена, через електронну систему закупівель.
Тобто Замовник зобов’язаний протягом одного дня з дати ухвалення рішення оприлюднити в електронній системі закупівель інформацію про відхилення тендерної пропозиції. В цій інформації має бути чітко зазначено підстави відхилення з посиланням на відповідні положення Особливостей здійснення закупівель та конкретні вимоги тендерної документації, яким не відповідає тендерна пропозиція або учасник. При цьому необхідно детально пояснити, у чому саме полягає така невідповідність. Оприлюднена інформація автоматично надсилається учаснику або переможцю, тендерна пропозиція якого була відхилена, через електронну систему закупівель, що Замовником не було виконано.
Замовник у протоколі не зазначив посилання на вимогу тендерної документації яка не виконана або виконана неналежним чином.
Відхилення тендерної пропозиції ФОП БОНДАР МАКСИМ В`ЯЧЕСЛАВОВИЧ у процедурі закупівлі № UA-2025-03-14-009861-a є незаконним через порушення вимог Закону України «Про публічні закупівлі» та Особливостей здійснення публічних закупівель, затверджених постановою Кабінету Міністрів України.
Додатково, протокол відхилення не містить конкретного переліку документів, які нібито не відповідають умовам закупівлі. Замовник не зазначив, які саме документи учасника є неналежними, які конкретні положення тендерної документації були порушені або які вимоги залишилися невиконаними. Такий підхід унеможливлює об'єктивну перевірку правомірності відхилення та може свідчити про дискримінаційний характер рішення.
Окрім цього, рішення замовника є незаконним і з тієї причини, що учаснику не було надано можливості усунути виявлені невідповідності протягом 24 годин. Відповідно до пункту 43 Особливостей, якщо недоліки у документації можуть бути виправлені без зміни змісту тендерної пропозиції, замовник зобов'язаний надати учаснику відповідний час для їх усунення. Відсутність у протоколі пояснень щодо того, чому така можливість не була надана, є порушенням законодавства та створює передумови для оскарження рішення.
Формальне або безпідставне відхилення пропозиції учасника, який подав найбільш економічно вигідну пропозицію, також порушує принципи закупівель, зокрема щодо забезпечення добросовісної конкуренції. Такий підхід може свідчити про намір обмежити конкуренцію або неправомірно віддати перевагу іншому учаснику.
З огляду на зазначене, рішення про відхилення тендерної пропозиції ФОП БОНДАР МАКСИМ В`ЯЧЕСЛАВОВИЧ є незаконним та може бути оскарженим в відповідно до статті 18 Закону України «Про публічні закупівлі», учасник має право подати скаргу на дії замовника та вимагати скасування неправомірного рішення про відхилення його тендерної пропозиції.
Протокол про відхилення тендерної пропозиції не містить належних посилань на вимоги тендерної документації, що є порушенням вимог пункту 46 Особливостей здійснення публічних закупівель. У протоколі не вказано конкретних положень тендерної документації, яким не відповідає тендерна пропозиція Скаржника. Зокрема, не зазначено, чому не були враховані сертифікати та паспорти якості, які були надані Скаржником у складі пропозиції. Ці документи є важливими для підтвердження відповідності продукції вимогам замовника, і їх неврахування без належного обґрунтування ставить під сумнів обґрунтованість рішення про відхилення пропозиції. Відсутність аргументації щодо сертифікатів/паспорів якості свідчить про неповне або безпідставне застосування вимог тендерної документації, що обмежує можливість учасника зрозуміти причини відхилення та унеможливлює об'єктивну перевірку правомірності такого рішення.
Крім того, рішення про відхилення тендерної пропозиції ФОП БОНДАР МАКСИМ В`ЯЧЕСЛАВОВИЧ також не відповідає вимогам пункту 46 Особливостей здійснення публічних закупівель, який зобов’язує замовника вказати у протоколі чітку аргументацію з посиланням на конкретні положення Особливостей та тендерної документації, яким не відповідає тендерна пропозиція учасника, а також зазначити, у чому саме полягає така невідповідність. Проте у протоколі відхилення відсутня чітка інформація про конкретні недоліки пропозиції, відсутні посилання на відповідні положення тендерної документації, а також не наведено конкретного обґрунтування, чому пропозиція учасника не відповідає вимогам закупівлі. Така неповна аргументація суперечить вимогам пункту 46 Особливостей та не дозволяє ні учаснику, ні контролюючим органам об'єктивно оцінити правомірність відхилення, що є порушенням принципів прозорості та недискримінації, закріплених у статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі».
Лише в телефонному режимі замовник повідомив Скаржнику, що підставою для відхилення його тендерної пропозиції став неналежно заповнений проект договору, який був наданий Скаржником у складі його пропозиції. Однак, відповідно до вимог тендерної документації, не вимагалося надання заповненого проекту договору як окремого документа. Додаток 1 до тендерної документації чітко визначає перелік документів та/або інформації, які повинні бути надані учасником, і не включає вимогу щодо надання проекту договору. Згідно з умовами тендерної документації, учасник погоджується з проектом договору фактом подання своєї тендерної пропозиції, а не шляхом подачі окремо заповненого проекту договору. Тому, відсутність або неналежне заповнення проекту договору не може бути підставою для відхилення пропозиції, і таке пояснення замовника є безпідставним і не відповідає вимогам тендерної документації, про що детально далі.
1.2 Щодо виконання вимог тендерної документації в частині Технічного завдання:
Умови документації закупівлі:
Відповідно Додатку 1 Перелік документів та/або інформації, які подаються учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції» Тендерної документації встановлено, що учасник надає:
Перелік документів для підтвердження умов в частині технічних та якісних характеристик предмета закупівлі:
3. Перелік документів та/або інформації на підтвердження інформації про технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі
3.1. Якщо Учасником пропонується еквівалент товару до того, що вимагається Замовником, додатково у складі тендерної пропозиції Учасник надає таблицю, складену в довільній формі, яка у порівняльному вигляді містить відомості щодо основних технічних та якісних характеристик товару, що вимагається Замовником, до основних технічних та якісних характеристик еквівалентного товару, що пропонується Учасником. При цьому якість запропонованого еквівалента товару має відповідати якості, що заявлена в технічній специфікації Замовника. Таблиця повинна містити точну назву товару, яка пропонується учасником. У випадку, якщо учасником буде зазначено назву товару, яка буде містити словосполучення «або еквівалент» , тендерна пропозиція такого учасника вважається як така, що не відповідає умовам технічної специфікації.
4. Перелік документів та/або інформації щодо інформації про маркування, протоколи випробувань або сертифікати, що підтверджують відповідність предмета закупівлі встановленим замовником вимогам
4.1. У разі, якщо учасник не має відповідних маркувань, протоколів випробувань чи сертифікатів і не має можливості отримати їх до закінчення кінцевого строку подання тендерних пропозицій із причин, від нього не залежних, він може подати технічний паспорт на підтвердження відповідності тим же об’єктивним критеріям. (У такому випадку Замовник зобов’язаний розглянути технічний паспорт і визначити, чи справді він підтверджує відповідність установленим вимогам, із обґрунтуванням свого рішення.)
Відповідно останнього абзацу пункту 44 Особливостей встановлено, що відсутність документів або інформації, що не передбачені додатками до тендерної документації, зазначеними в абзаці десятому пункту 28 цих особливостей, не є підставою для відхилення замовником тендерної пропозиції такого учасника процедури закупівлі відповідно до цього пункту.
Скаржник – ФОП БОНДАР МАКСИМ В`ЯЧЕСЛАВОВИЧ – у складі своєї тендерної пропозиції надав усі документи, передбачені Додатка 1 до Тендерної документації «Перелік документів та/або інформації, які подаються учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції».
Відповідно, відхилення його тендерної пропозиції є незаконним, оскільки відсутні обґрунтовані підстави для такого рішення на підставі абзацу два підпункту 2 пункту 44 Особливостей.
Зокрема, Скаржник у складі тендерної пропозиції подав ряд документів на підтвердження відповідності технічному завданню закупіві(додаються):
1. «Сертифікат Raftec.pdf»;
2. «Техпаспорт_Raftec.pdf»;
3. «Сертифікат_ASG.pdf»;
4. «Довідка про походження товару.pdf»;
5. « Серт_запорна арматура.pdf»;
6. «Тендерна пропозиція.pdf»;
7. « Додаток 2.pdf».
Скаржником надано всі необхідні документи для підтвердження виконання вимог, зазначених у пунктах 3,3.1,4, 4.1 . Усі документи відповідають вимогам щодо підтвердження технічних і якісних характеристик товару, його походження, сертифікації якості, а також згідності технічним умовам і законодавчим вимогам (додаються до скарги).
Протокол про відхилення тендерної пропозиції ФОП Бондар Максим В`ячеславович не відповідає вимогам пункту 46 Особливостей здійснення публічних закупівель, оскільки не містить чітких посилань на конкретні положення тендерної документації, яким не відповідає тендерна пропозиція Скаржника. В протоколі не зазначено, яку саме вимогу тендерної документації не було виконано.
Замість цього в телефонній розмові представники Замовника зазначили, що підставою для відхилення стало неналежно заповнена специфікація у вигляді проекту договору, наданого Скаржником у складі його пропозиції. Однак, додаток 1 до тендерної документації, який містить перелік документів та інформації, що повинні бути надані учасником, не вимагав подачі заповненого проекту договору. Тендерна документація передбачає, що учасник погоджується з проектом договору фактом подання тендерної пропозиції, а не наданням окремо заповненого проекту договору. Таким чином, зазначене порушення не є підставою для відхилення пропозиції Скаржника.
Відхилення із підстав документу, що не передбачений Додатком «із документами учасника» є незаконним і суперечить вимогам останнього абзацу пункту 44 Особливостей встановлено, що відсутність документів або інформації, що не передбачені додатками до тендерної документації, зазначеними в абзаці десятому пункту 28 цих особливостей, не є підставою для відхилення замовником тендерної пропозиції такого учасника процедури закупівлі відповідно до цього пункту.
Відповідно до підрозділу 2 розділу 5 Тендерної документації встановлено, що Учасник, який подав тендерну пропозицію, вважається таким, що згодний з проєктом договору про закупівлю, викладеним у Додатку 3 до цієї тендерної документації, та буде дотримуватися умов своєї тендерної пропозиції протягом строку, встановленого в пункті 4 розділу 3 до цієї тендерної документації.
Крім того, Скаржник надав усі необхідні документи, що підтверджують відповідність технічному завданню закупівлі. Серед наданих документів є сертифікати якості, технічні паспорти, довідки про походження товару, а також належно заповнена та підписана цінова пропозиція, яка відповідає вимогам тендерної документації. Також було подано підписане технічне завдання, що є в повній відповідності до умов тендерної документації.
Таким чином, відхилення тендерної пропозиції Скаржника на підставі неналежного заповнення проекту договору є неправомірним, оскільки тендерною документацією не вимагалося надання такого документа, а усі необхідні для оцінки документи були надані Скаржником належним чином.
Підписане технічне завдання Скаржником згідно Додатку 2 Тендерної документації.
Замовник, створюючи додаткові умови та вимоги на стадії перевірки тендерної документації, порушує основні принципи публічних закупівель, зокрема принципи відкритості, прозорості та недискримінації. Замість того, щоб чітко визначити всі вимоги на етапі публікації тендерної документації, замовник ставить додаткові вимоги після подання тендерних пропозицій, що створює дискримінаційний підхід до учасників. Учасники не могли передбачити ці вимоги, оскільки вони не були зазначені в початковій документації, що порушує принцип рівності всіх учасників. Такі дії призводять до ситуації, коли учасники закупівлі не мали можливості підготувати свої пропозиції відповідно до нових, несподіваних вимог, що є порушенням принципів добросовісної конкуренції та прозорості, що в свою чергу ставить під сумнів законність та справедливість самого процесу закупівлі.
Таким чином, у складі тендерної пропозиції Скаржника були надані всі документи, передбачені тендерною документацією. Відповідно до останнього абзацу пункту 44 Особливостей, відсутність будь-яких інших документів, що не передбачені додатками до тендерної документації, не є підставою для відхилення тендерної пропозиції.
З огляду на викладене, рішення Замовника про відхилення тендерної пропозиції Скаржника є незаконним та підлягає скасуванню. Скаржник має всі правові підстави для звернення до Антимонопольного комітету України зі скаргою про неправомірне відхилення його тендерної пропозиції.
Відхилення тендерної пропозиції Скаржника є безпідставним та незаконним, оскільки не відповідає вимогам Закону України "Про публічні закупівлі" та Особливостей.
Враховуючи зазначене, рішення Замовника про відхилення тендерної пропозиції Скаржника підлягає скасуванню, а його пропозиція має бути повторно розглянута відповідно до вимог законодавства.
2. Щодо порушення порядку проведення процедури закупівлі – Замовник надав 24 години (із повідомленням, що не відповідає вимогам законодавства):
Звертаємо увагу, що за наявних запитань до тендерної пропозиції учасника Замовника має можливість здійснити уточнення в період вивчення тендерної пропозиції або оприлюднити вимогу про усунення невідповідностей протягом 24 годин.
Відповідно до пункту 43 Особливостей, Якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі виявлено невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та/або подання яких передбачалося тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим, ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель.
Під невідповідністю в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції та/або подання яких вимагається тендерною документацією, розуміється у тому числі відсутність у складі тендерної пропозиції інформації та/або документів, подання яких передбачається тендерною документацією (крім випадків відсутності забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником, та/або відсутності інформації (та/або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції). Невідповідністю в інформації та/або документах, які надаються учасником процедури закупівлі на виконання вимог технічної специфікації до предмета закупівлі, вважаються помилки, виправлення яких не призводить до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо.
Замовник не може розміщувати щодо одного і того ж учасника процедури закупівлі більше ніж один раз повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції, крім випадків, пов’язаних з виконанням рішення органу оскарження
Відповідно до пункту 16 статті 29 Закону України «Про публічні закупівлі» встановлено, що Повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей повинно містити таку інформацію:
1) перелік виявлених невідповідностей;
2) посилання на вимогу (вимоги) тендерної документації, щодо якої (яких) виявлені невідповідності;
3) перелік інформації та/або документів, які повинен подати учасник для усунення виявлених невідповідностей.
Замовник не може розміщувати щодо одного й того ж учасника процедури закупівлі більш ніж один раз повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в інформації та/або документах, що подані учасником у тендерній пропозиції, крім випадків, пов’язаних з виконанням рішення органу оскарження.
Відповідно до частини 16 статті 29 Закону України «Про публічні закупівлі», якщо під час розгляду тендерної пропозиції замовник виявляє невідповідності в документах, які стосуються відповідності учасника кваліфікаційним критеріям (у тому числі матеріально-технічної бази), він зобов’язаний надати учаснику 24 години на усунення таких невідповідностей.
Відповідно до вимог пункту 43 Особливостей здійснення публічних закупівель, якщо замовник під час розгляду тендерної пропозиції учасника виявляє невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником, замовник має зобов'язання розмістити повідомлення про усунення таких невідповідностей у електронній системі закупівель не пізніше ніж за два робочі дні до завершення строку розгляду тендерних пропозицій. Водночас, згідно з цією нормою, невідповідності в інформації та/або документах, що не призводять до зміни суті пропозиції, а саме — предмета закупівлі, найменування товару, марки, моделі тощо, можуть бути усунені без внесення змін до змісту самої пропозиції.
У даному випадку, тендерна пропозиція учасника ФОП БОНДАР МАКСИМ В`ЯЧЕСЛАВОВИЧ повністю відповідає вимогам технічного завдання, яке було надано в складі пропозиції, а також ціновій пропозиції, що містить чітке і повне визначення предмета закупівлі згідно вимог Замовника, відповідно до вимог тендерної документації. Усі документи, що стосуються технічних характеристик і цінової пропозиції, були надані учасником у відповідності до умов тендерної документації.
Підписана цінова пропозиція Скаржника згідно вимог Тендерної документації.
Отже, навіть за наявності інших невідповідностей - надання 24 годин «не призводить до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури» закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо, таких як сертифікати або паспорти якості, не впливає на сам предмет закупівлі, який чітко визначено в технічному завданні та ціновій пропозиції. Ці документи є лише додатковими для підтвердження відповідності вимогам, але не змінюють ні найменування, ні характеристики товару, запропонованого учасником.
Проте в частині проекту договору в тендерній пропозиції Скаржника, то відповідно до останнього абзацу пункту 44 Особливостей здійснення публічних закупівель, відсутність документів або інформації, які не були передбачені додатками до тендерної документації, зазначеними в абзаці десятому пункту 28 цих Особливостей, не є підставою для відхилення тендерної пропозиції учасника. Оскільки вимога замовника щодо надання додаткових документів, які не були зазначені в тендерній документації, є безпідставною, оскільки така вимога не була передбачена в додатках до документації. Відповідно, така вимога не може бути використана як підстава для відхилення тендерної пропозиції, і рішення замовника є неправомірним.
З огляду на це, замовник був зобов'язаний надати учаснику можливість усунути невідповідності протягом 24 годин, як це передбачено пунктом 43 Особливостей. Оскільки ці невідповідності не змінюють суті тендерної пропозиції і не стосуються зміни предмета закупівлі, надання 24 годин для усунення документальних недоліків не призводило б до зміни предмета закупівлі чи його характеристик, що повинно було бути враховано замовником при ухваленні рішення.
Таким чином, відхилення тендерної пропозиції без надання можливості виправити документи протягом 24 годин є неправомірним, оскільки Скаржником надано належні документи на підтвердження відповідності технічного завдання, то по будь-яких інших недоліках Замовник повинен був надати 24 години, якщо встановив невідповідності.
Тому Дії замовника є незаконними, оскільки вони суперечать положенням Закону України «Про публічні закупівлі» та Особливостей, а також обмежують право учасника на добросовісну конкуренцію.
3. Щодо порушення принципів статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі»:
Відповідно до статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі» закупівлі здійснюються із дотримання встановлених принципів та недискримінація учасників, а саме закупівлі повинні здійснюються за такими принципами:
1) добросовісна конкуренція серед учасників;
2) максимальна економія, ефективність та пропорційність; 3)відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель;
4) недискримінація учасників та рівне ставлення до них;
5) об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі;
6) запобігання корупційним діям і зловживанням.
Відхиливши Пропозицію Скаржника, Замовник порушив вимоги пункту 44 Особливостей, згідно з якими замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, зокрема, якщо тендерна пропозиція не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, але підстави для такого відхилення відсутні на підставі наведеного вище.
Застосувавши дискримінаційний підхід під час розгляду Пропозицій Скаржника, а саме – безпідставно відхиливши Пропозицію Скаржника, Замовник порушив право Скаржника на об'єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі. Зазначені дії Замовника є порушенням одного з основних принципів здійснення закупівель, визначеного статтею 5 Закону, а саме – недискримінація учасників та рівне ставлення до них.
Також, учасник - Скаржник запропонував ціну «210 350,00 грн.» під час аукціону для предмету закупівлі за кодом ДК 021:2015: 42130000-9 — Арматура трубопровідна: крани, вентилі, клапани та подібні пристрої, чим його пропозиція зберігає більше 150000,00 грн. кошторису Замовника, та при цьому безпідставно відхиливши її Замовник порушує принцип максимальної економії відповідно до статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі».
Відповідно до пункту 55 Особливостей оскарження відкритих торгів відбувається відповідно до статті 18 Закону з урахуванням цих особливостей. Відповідно до частини вісімнадцятої статті 18 Закону за результатами розгляду скарги орган оскарження має право прийняти рішення: 1) про встановлення або відсутність порушень процедури закупівлі (у тому числі порушення порядку оприлюднення або не оприлюднення інформації про процедури закупівлі, передбаченої цим Законом); 2) про заходи, що повинні вживатися для їх усунення, зокрема зобов’язати замовника повністю або частково скасувати свої рішення, надати необхідні документи, роз’яснення, усунути будь-які дискримінаційні умови (у тому числі ті, що зазначені в технічній специфікації, яка є складовою частиною тендерної документації), привести тендерну документацію у відповідність із вимогами законодавства або за неможливості виправити допущені порушення відмінити процедуру закупівлі.
Враховуючи викладене, права та законні інтереси Скаржника можуть бути захищені шляхом зобов’язання Замовника скасувати рішення про відхилення його пропозиції.
Враховуючи наведену вище інформацію, Скаржник вважає, що наявні підстави для задоволення його скарги в повному обсязі із метою захисту його порушених інтересів в зазначеній закупівлі.
Враховуючи викладене, прийняті рішення, дії чи бездіяльність замовника порушують права Скаржника на чесні та прозорі торги, які здійснюються з дотриманням законодавства у сфері публічних закупівель, зокрема принципів здійснення закупівель. Скаржник вважає, що його права можуть бути захищені шляхом зобов’язання Замовника здійснити вищезазначені дії.
Керуючись пунктом 56 Особливостей та статтями 5, 18, Закону та на підставі зазначеного вище,
«Під час розгляду першого питання порядку денного:
Розгляд та оцінка тендерних пропозицій здійснюються відповідно до пункту 41 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (із змінами й доповненнями) (далі — Особливості).
Тендерна документація містить технічні вимоги до ваги та розміру товарів, які закуповуються.
Під час розгляду тендерної пропозиції Учасника було виявлено недоліки. Учасник у складі тендерної пропозиції надав документи з помилково вказаною кількістю товарів, згідно з якими тендерна пропозиція Учасника не відповідає умовам технічної специфікації, оскільки задокументована кількість кранів не відповідає вимогам Замовника, а це важливо.
Враховуючи викладене, тендерна пропозиція Учасника не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації.
Згідно з підпунктом 2 пункту 44 Особливостей замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли тендерна пропозиція не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності в інформації та/або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 43 цих особливостей.
Таким чином, тендерна пропозиція Учасника підлягає відхиленню на підставі зазначеної норми.
Під час розгляду другого питання порядку денного:
Відповідно до пункту 46 Особливостей інформація про відхилення тендерної пропозиції, у тому числі підстави такого відхилення (з посиланням на відповідні положення цих особливостей та умови тендерної документації, яким така тендерна пропозиція та/або учасник не відповідають, із зазначенням, у чому саме полягає така невідповідність), протягом одного дня з дати ухвалення рішення оприлюднюється в електронній системі закупівель та автоматично надсилається учаснику процедури закупівлі / переможцю процедури закупівлі, тендерна пропозиція якого відхилена, через електронну систему закупівель.
Таким чином, необхідно оприлюднити інформацію про відхилення тендерної пропозиції Учасника у строки, встановлені зазначеною нормою.
ВИРІШИВ:
1. Відхилити тендерну пропозицію Учасника.
2. Оприлюднити інформацію про відхилення тендерної пропозиції Учасника в електронній системі закупівель.»
Скаржник із такими підставами відхилення не погоджується та повідомляє, що вони є незаконними на підставі наступного:
1.1 Щодо неналежного оформлення протоколу про відхилення Скаржника:
Відповідно до пункту 46 Особливостей встановлено, що Інформація про відхилення тендерної пропозиції, у тому числі підстави такого відхилення (з посиланням на відповідні положення цих особливостей та умови тендерної документації, яким така тендерна пропозиція та/або учасник не відповідають, із зазначенням, у чому саме полягає така невідповідність), протягом одного дня з дати ухвалення рішення оприлюднюється в електронній системі закупівель та автоматично надсилається учаснику процедури закупівлі/переможцю процедури закупівлі, тендерна пропозиція якого відхилена, через електронну систему закупівель.
Тобто Замовник зобов’язаний протягом одного дня з дати ухвалення рішення оприлюднити в електронній системі закупівель інформацію про відхилення тендерної пропозиції. В цій інформації має бути чітко зазначено підстави відхилення з посиланням на відповідні положення Особливостей здійснення закупівель та конкретні вимоги тендерної документації, яким не відповідає тендерна пропозиція або учасник. При цьому необхідно детально пояснити, у чому саме полягає така невідповідність. Оприлюднена інформація автоматично надсилається учаснику або переможцю, тендерна пропозиція якого була відхилена, через електронну систему закупівель, що Замовником не було виконано.
Замовник у протоколі не зазначив посилання на вимогу тендерної документації яка не виконана або виконана неналежним чином.
Відхилення тендерної пропозиції ФОП БОНДАР МАКСИМ В`ЯЧЕСЛАВОВИЧ у процедурі закупівлі № UA-2025-03-14-009861-a є незаконним через порушення вимог Закону України «Про публічні закупівлі» та Особливостей здійснення публічних закупівель, затверджених постановою Кабінету Міністрів України.
Додатково, протокол відхилення не містить конкретного переліку документів, які нібито не відповідають умовам закупівлі. Замовник не зазначив, які саме документи учасника є неналежними, які конкретні положення тендерної документації були порушені або які вимоги залишилися невиконаними. Такий підхід унеможливлює об'єктивну перевірку правомірності відхилення та може свідчити про дискримінаційний характер рішення.
Окрім цього, рішення замовника є незаконним і з тієї причини, що учаснику не було надано можливості усунути виявлені невідповідності протягом 24 годин. Відповідно до пункту 43 Особливостей, якщо недоліки у документації можуть бути виправлені без зміни змісту тендерної пропозиції, замовник зобов'язаний надати учаснику відповідний час для їх усунення. Відсутність у протоколі пояснень щодо того, чому така можливість не була надана, є порушенням законодавства та створює передумови для оскарження рішення.
Формальне або безпідставне відхилення пропозиції учасника, який подав найбільш економічно вигідну пропозицію, також порушує принципи закупівель, зокрема щодо забезпечення добросовісної конкуренції. Такий підхід може свідчити про намір обмежити конкуренцію або неправомірно віддати перевагу іншому учаснику.
З огляду на зазначене, рішення про відхилення тендерної пропозиції ФОП БОНДАР МАКСИМ В`ЯЧЕСЛАВОВИЧ є незаконним та може бути оскарженим в відповідно до статті 18 Закону України «Про публічні закупівлі», учасник має право подати скаргу на дії замовника та вимагати скасування неправомірного рішення про відхилення його тендерної пропозиції.
Протокол про відхилення тендерної пропозиції не містить належних посилань на вимоги тендерної документації, що є порушенням вимог пункту 46 Особливостей здійснення публічних закупівель. У протоколі не вказано конкретних положень тендерної документації, яким не відповідає тендерна пропозиція Скаржника. Зокрема, не зазначено, чому не були враховані сертифікати та паспорти якості, які були надані Скаржником у складі пропозиції. Ці документи є важливими для підтвердження відповідності продукції вимогам замовника, і їх неврахування без належного обґрунтування ставить під сумнів обґрунтованість рішення про відхилення пропозиції. Відсутність аргументації щодо сертифікатів/паспорів якості свідчить про неповне або безпідставне застосування вимог тендерної документації, що обмежує можливість учасника зрозуміти причини відхилення та унеможливлює об'єктивну перевірку правомірності такого рішення.
Крім того, рішення про відхилення тендерної пропозиції ФОП БОНДАР МАКСИМ В`ЯЧЕСЛАВОВИЧ також не відповідає вимогам пункту 46 Особливостей здійснення публічних закупівель, який зобов’язує замовника вказати у протоколі чітку аргументацію з посиланням на конкретні положення Особливостей та тендерної документації, яким не відповідає тендерна пропозиція учасника, а також зазначити, у чому саме полягає така невідповідність. Проте у протоколі відхилення відсутня чітка інформація про конкретні недоліки пропозиції, відсутні посилання на відповідні положення тендерної документації, а також не наведено конкретного обґрунтування, чому пропозиція учасника не відповідає вимогам закупівлі. Така неповна аргументація суперечить вимогам пункту 46 Особливостей та не дозволяє ні учаснику, ні контролюючим органам об'єктивно оцінити правомірність відхилення, що є порушенням принципів прозорості та недискримінації, закріплених у статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі».
Лише в телефонному режимі замовник повідомив Скаржнику, що підставою для відхилення його тендерної пропозиції став неналежно заповнений проект договору, який був наданий Скаржником у складі його пропозиції. Однак, відповідно до вимог тендерної документації, не вимагалося надання заповненого проекту договору як окремого документа. Додаток 1 до тендерної документації чітко визначає перелік документів та/або інформації, які повинні бути надані учасником, і не включає вимогу щодо надання проекту договору. Згідно з умовами тендерної документації, учасник погоджується з проектом договору фактом подання своєї тендерної пропозиції, а не шляхом подачі окремо заповненого проекту договору. Тому, відсутність або неналежне заповнення проекту договору не може бути підставою для відхилення пропозиції, і таке пояснення замовника є безпідставним і не відповідає вимогам тендерної документації, про що детально далі.
1.2 Щодо виконання вимог тендерної документації в частині Технічного завдання:
Умови документації закупівлі:
Відповідно Додатку 1 Перелік документів та/або інформації, які подаються учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції» Тендерної документації встановлено, що учасник надає:
Перелік документів для підтвердження умов в частині технічних та якісних характеристик предмета закупівлі:
3. Перелік документів та/або інформації на підтвердження інформації про технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі
3.1. Якщо Учасником пропонується еквівалент товару до того, що вимагається Замовником, додатково у складі тендерної пропозиції Учасник надає таблицю, складену в довільній формі, яка у порівняльному вигляді містить відомості щодо основних технічних та якісних характеристик товару, що вимагається Замовником, до основних технічних та якісних характеристик еквівалентного товару, що пропонується Учасником. При цьому якість запропонованого еквівалента товару має відповідати якості, що заявлена в технічній специфікації Замовника. Таблиця повинна містити точну назву товару, яка пропонується учасником. У випадку, якщо учасником буде зазначено назву товару, яка буде містити словосполучення «або еквівалент» , тендерна пропозиція такого учасника вважається як така, що не відповідає умовам технічної специфікації.
4. Перелік документів та/або інформації щодо інформації про маркування, протоколи випробувань або сертифікати, що підтверджують відповідність предмета закупівлі встановленим замовником вимогам
4.1. У разі, якщо учасник не має відповідних маркувань, протоколів випробувань чи сертифікатів і не має можливості отримати їх до закінчення кінцевого строку подання тендерних пропозицій із причин, від нього не залежних, він може подати технічний паспорт на підтвердження відповідності тим же об’єктивним критеріям. (У такому випадку Замовник зобов’язаний розглянути технічний паспорт і визначити, чи справді він підтверджує відповідність установленим вимогам, із обґрунтуванням свого рішення.)
Відповідно останнього абзацу пункту 44 Особливостей встановлено, що відсутність документів або інформації, що не передбачені додатками до тендерної документації, зазначеними в абзаці десятому пункту 28 цих особливостей, не є підставою для відхилення замовником тендерної пропозиції такого учасника процедури закупівлі відповідно до цього пункту.
Скаржник – ФОП БОНДАР МАКСИМ В`ЯЧЕСЛАВОВИЧ – у складі своєї тендерної пропозиції надав усі документи, передбачені Додатка 1 до Тендерної документації «Перелік документів та/або інформації, які подаються учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції».
Відповідно, відхилення його тендерної пропозиції є незаконним, оскільки відсутні обґрунтовані підстави для такого рішення на підставі абзацу два підпункту 2 пункту 44 Особливостей.
Зокрема, Скаржник у складі тендерної пропозиції подав ряд документів на підтвердження відповідності технічному завданню закупіві(додаються):
1. «Сертифікат Raftec.pdf»;
2. «Техпаспорт_Raftec.pdf»;
3. «Сертифікат_ASG.pdf»;
4. «Довідка про походження товару.pdf»;
5. « Серт_запорна арматура.pdf»;
6. «Тендерна пропозиція.pdf»;
7. « Додаток 2.pdf».
Скаржником надано всі необхідні документи для підтвердження виконання вимог, зазначених у пунктах 3,3.1,4, 4.1 . Усі документи відповідають вимогам щодо підтвердження технічних і якісних характеристик товару, його походження, сертифікації якості, а також згідності технічним умовам і законодавчим вимогам (додаються до скарги).
Протокол про відхилення тендерної пропозиції ФОП Бондар Максим В`ячеславович не відповідає вимогам пункту 46 Особливостей здійснення публічних закупівель, оскільки не містить чітких посилань на конкретні положення тендерної документації, яким не відповідає тендерна пропозиція Скаржника. В протоколі не зазначено, яку саме вимогу тендерної документації не було виконано.
Замість цього в телефонній розмові представники Замовника зазначили, що підставою для відхилення стало неналежно заповнена специфікація у вигляді проекту договору, наданого Скаржником у складі його пропозиції. Однак, додаток 1 до тендерної документації, який містить перелік документів та інформації, що повинні бути надані учасником, не вимагав подачі заповненого проекту договору. Тендерна документація передбачає, що учасник погоджується з проектом договору фактом подання тендерної пропозиції, а не наданням окремо заповненого проекту договору. Таким чином, зазначене порушення не є підставою для відхилення пропозиції Скаржника.
Відхилення із підстав документу, що не передбачений Додатком «із документами учасника» є незаконним і суперечить вимогам останнього абзацу пункту 44 Особливостей встановлено, що відсутність документів або інформації, що не передбачені додатками до тендерної документації, зазначеними в абзаці десятому пункту 28 цих особливостей, не є підставою для відхилення замовником тендерної пропозиції такого учасника процедури закупівлі відповідно до цього пункту.
Відповідно до підрозділу 2 розділу 5 Тендерної документації встановлено, що Учасник, який подав тендерну пропозицію, вважається таким, що згодний з проєктом договору про закупівлю, викладеним у Додатку 3 до цієї тендерної документації, та буде дотримуватися умов своєї тендерної пропозиції протягом строку, встановленого в пункті 4 розділу 3 до цієї тендерної документації.
Крім того, Скаржник надав усі необхідні документи, що підтверджують відповідність технічному завданню закупівлі. Серед наданих документів є сертифікати якості, технічні паспорти, довідки про походження товару, а також належно заповнена та підписана цінова пропозиція, яка відповідає вимогам тендерної документації. Також було подано підписане технічне завдання, що є в повній відповідності до умов тендерної документації.
Таким чином, відхилення тендерної пропозиції Скаржника на підставі неналежного заповнення проекту договору є неправомірним, оскільки тендерною документацією не вимагалося надання такого документа, а усі необхідні для оцінки документи були надані Скаржником належним чином.
Підписане технічне завдання Скаржником згідно Додатку 2 Тендерної документації.
Замовник, створюючи додаткові умови та вимоги на стадії перевірки тендерної документації, порушує основні принципи публічних закупівель, зокрема принципи відкритості, прозорості та недискримінації. Замість того, щоб чітко визначити всі вимоги на етапі публікації тендерної документації, замовник ставить додаткові вимоги після подання тендерних пропозицій, що створює дискримінаційний підхід до учасників. Учасники не могли передбачити ці вимоги, оскільки вони не були зазначені в початковій документації, що порушує принцип рівності всіх учасників. Такі дії призводять до ситуації, коли учасники закупівлі не мали можливості підготувати свої пропозиції відповідно до нових, несподіваних вимог, що є порушенням принципів добросовісної конкуренції та прозорості, що в свою чергу ставить під сумнів законність та справедливість самого процесу закупівлі.
Таким чином, у складі тендерної пропозиції Скаржника були надані всі документи, передбачені тендерною документацією. Відповідно до останнього абзацу пункту 44 Особливостей, відсутність будь-яких інших документів, що не передбачені додатками до тендерної документації, не є підставою для відхилення тендерної пропозиції.
З огляду на викладене, рішення Замовника про відхилення тендерної пропозиції Скаржника є незаконним та підлягає скасуванню. Скаржник має всі правові підстави для звернення до Антимонопольного комітету України зі скаргою про неправомірне відхилення його тендерної пропозиції.
Відхилення тендерної пропозиції Скаржника є безпідставним та незаконним, оскільки не відповідає вимогам Закону України "Про публічні закупівлі" та Особливостей.
Враховуючи зазначене, рішення Замовника про відхилення тендерної пропозиції Скаржника підлягає скасуванню, а його пропозиція має бути повторно розглянута відповідно до вимог законодавства.
2. Щодо порушення порядку проведення процедури закупівлі – Замовник надав 24 години (із повідомленням, що не відповідає вимогам законодавства):
Звертаємо увагу, що за наявних запитань до тендерної пропозиції учасника Замовника має можливість здійснити уточнення в період вивчення тендерної пропозиції або оприлюднити вимогу про усунення невідповідностей протягом 24 годин.
Відповідно до пункту 43 Особливостей, Якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі виявлено невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та/або подання яких передбачалося тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим, ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель.
Під невідповідністю в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції та/або подання яких вимагається тендерною документацією, розуміється у тому числі відсутність у складі тендерної пропозиції інформації та/або документів, подання яких передбачається тендерною документацією (крім випадків відсутності забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником, та/або відсутності інформації (та/або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції). Невідповідністю в інформації та/або документах, які надаються учасником процедури закупівлі на виконання вимог технічної специфікації до предмета закупівлі, вважаються помилки, виправлення яких не призводить до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо.
Замовник не може розміщувати щодо одного і того ж учасника процедури закупівлі більше ніж один раз повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції, крім випадків, пов’язаних з виконанням рішення органу оскарження
Відповідно до пункту 16 статті 29 Закону України «Про публічні закупівлі» встановлено, що Повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей повинно містити таку інформацію:
1) перелік виявлених невідповідностей;
2) посилання на вимогу (вимоги) тендерної документації, щодо якої (яких) виявлені невідповідності;
3) перелік інформації та/або документів, які повинен подати учасник для усунення виявлених невідповідностей.
Замовник не може розміщувати щодо одного й того ж учасника процедури закупівлі більш ніж один раз повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в інформації та/або документах, що подані учасником у тендерній пропозиції, крім випадків, пов’язаних з виконанням рішення органу оскарження.
Відповідно до частини 16 статті 29 Закону України «Про публічні закупівлі», якщо під час розгляду тендерної пропозиції замовник виявляє невідповідності в документах, які стосуються відповідності учасника кваліфікаційним критеріям (у тому числі матеріально-технічної бази), він зобов’язаний надати учаснику 24 години на усунення таких невідповідностей.
Відповідно до вимог пункту 43 Особливостей здійснення публічних закупівель, якщо замовник під час розгляду тендерної пропозиції учасника виявляє невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником, замовник має зобов'язання розмістити повідомлення про усунення таких невідповідностей у електронній системі закупівель не пізніше ніж за два робочі дні до завершення строку розгляду тендерних пропозицій. Водночас, згідно з цією нормою, невідповідності в інформації та/або документах, що не призводять до зміни суті пропозиції, а саме — предмета закупівлі, найменування товару, марки, моделі тощо, можуть бути усунені без внесення змін до змісту самої пропозиції.
У даному випадку, тендерна пропозиція учасника ФОП БОНДАР МАКСИМ В`ЯЧЕСЛАВОВИЧ повністю відповідає вимогам технічного завдання, яке було надано в складі пропозиції, а також ціновій пропозиції, що містить чітке і повне визначення предмета закупівлі згідно вимог Замовника, відповідно до вимог тендерної документації. Усі документи, що стосуються технічних характеристик і цінової пропозиції, були надані учасником у відповідності до умов тендерної документації.
Підписана цінова пропозиція Скаржника згідно вимог Тендерної документації.
Отже, навіть за наявності інших невідповідностей - надання 24 годин «не призводить до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури» закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо, таких як сертифікати або паспорти якості, не впливає на сам предмет закупівлі, який чітко визначено в технічному завданні та ціновій пропозиції. Ці документи є лише додатковими для підтвердження відповідності вимогам, але не змінюють ні найменування, ні характеристики товару, запропонованого учасником.
Проте в частині проекту договору в тендерній пропозиції Скаржника, то відповідно до останнього абзацу пункту 44 Особливостей здійснення публічних закупівель, відсутність документів або інформації, які не були передбачені додатками до тендерної документації, зазначеними в абзаці десятому пункту 28 цих Особливостей, не є підставою для відхилення тендерної пропозиції учасника. Оскільки вимога замовника щодо надання додаткових документів, які не були зазначені в тендерній документації, є безпідставною, оскільки така вимога не була передбачена в додатках до документації. Відповідно, така вимога не може бути використана як підстава для відхилення тендерної пропозиції, і рішення замовника є неправомірним.
З огляду на це, замовник був зобов'язаний надати учаснику можливість усунути невідповідності протягом 24 годин, як це передбачено пунктом 43 Особливостей. Оскільки ці невідповідності не змінюють суті тендерної пропозиції і не стосуються зміни предмета закупівлі, надання 24 годин для усунення документальних недоліків не призводило б до зміни предмета закупівлі чи його характеристик, що повинно було бути враховано замовником при ухваленні рішення.
Таким чином, відхилення тендерної пропозиції без надання можливості виправити документи протягом 24 годин є неправомірним, оскільки Скаржником надано належні документи на підтвердження відповідності технічного завдання, то по будь-яких інших недоліках Замовник повинен був надати 24 години, якщо встановив невідповідності.
Тому Дії замовника є незаконними, оскільки вони суперечать положенням Закону України «Про публічні закупівлі» та Особливостей, а також обмежують право учасника на добросовісну конкуренцію.
3. Щодо порушення принципів статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі»:
Відповідно до статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі» закупівлі здійснюються із дотримання встановлених принципів та недискримінація учасників, а саме закупівлі повинні здійснюються за такими принципами:
1) добросовісна конкуренція серед учасників;
2) максимальна економія, ефективність та пропорційність; 3)відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель;
4) недискримінація учасників та рівне ставлення до них;
5) об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі;
6) запобігання корупційним діям і зловживанням.
Відхиливши Пропозицію Скаржника, Замовник порушив вимоги пункту 44 Особливостей, згідно з якими замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, зокрема, якщо тендерна пропозиція не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, але підстави для такого відхилення відсутні на підставі наведеного вище.
Застосувавши дискримінаційний підхід під час розгляду Пропозицій Скаржника, а саме – безпідставно відхиливши Пропозицію Скаржника, Замовник порушив право Скаржника на об'єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі. Зазначені дії Замовника є порушенням одного з основних принципів здійснення закупівель, визначеного статтею 5 Закону, а саме – недискримінація учасників та рівне ставлення до них.
Також, учасник - Скаржник запропонував ціну «210 350,00 грн.» під час аукціону для предмету закупівлі за кодом ДК 021:2015: 42130000-9 — Арматура трубопровідна: крани, вентилі, клапани та подібні пристрої, чим його пропозиція зберігає більше 150000,00 грн. кошторису Замовника, та при цьому безпідставно відхиливши її Замовник порушує принцип максимальної економії відповідно до статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі».
Відповідно до пункту 55 Особливостей оскарження відкритих торгів відбувається відповідно до статті 18 Закону з урахуванням цих особливостей. Відповідно до частини вісімнадцятої статті 18 Закону за результатами розгляду скарги орган оскарження має право прийняти рішення: 1) про встановлення або відсутність порушень процедури закупівлі (у тому числі порушення порядку оприлюднення або не оприлюднення інформації про процедури закупівлі, передбаченої цим Законом); 2) про заходи, що повинні вживатися для їх усунення, зокрема зобов’язати замовника повністю або частково скасувати свої рішення, надати необхідні документи, роз’яснення, усунути будь-які дискримінаційні умови (у тому числі ті, що зазначені в технічній специфікації, яка є складовою частиною тендерної документації), привести тендерну документацію у відповідність із вимогами законодавства або за неможливості виправити допущені порушення відмінити процедуру закупівлі.
Враховуючи викладене, права та законні інтереси Скаржника можуть бути захищені шляхом зобов’язання Замовника скасувати рішення про відхилення його пропозиції.
Враховуючи наведену вище інформацію, Скаржник вважає, що наявні підстави для задоволення його скарги в повному обсязі із метою захисту його порушених інтересів в зазначеній закупівлі.
Враховуючи викладене, прийняті рішення, дії чи бездіяльність замовника порушують права Скаржника на чесні та прозорі торги, які здійснюються з дотриманням законодавства у сфері публічних закупівель, зокрема принципів здійснення закупівель. Скаржник вважає, що його права можуть бути захищені шляхом зобов’язання Замовника здійснити вищезазначені дії.
Керуючись пунктом 56 Особливостей та статтями 5, 18, Закону та на підставі зазначеного вище,
×
-
Назва доказу:
технічне завдання підписане Скаржником
-
Повʼязаний документ:
ДОДАТОК 2.pdf
-
-
Назва доказу:
довіка про походження товару
-
Повʼязаний документ:
Довідка про походження товару.pdf
-
-
Назва доказу:
тендерна пропозиція Скаржника
-
Повʼязаний документ:
Тендерна пропозиція(8).pdf
-
-
Назва доказу:
тех паспорт
-
Повʼязаний документ:
Техпаспорт_Raftec.pdf
-
-
Назва доказу:
сертифікат 2
-
Повʼязаний документ:
Сертифікат Raftec.pdf
-
-
Назва доказу:
сертифікат 1
-
Повʼязаний документ:
Серт_запорна арматура.pdf
-
-
Назва доказу:
додаток -перелік документів учасника згідно ТД
-
Повʼязаний документ:
Додаток 1 до тендерної документації (кваліфікаційні критерії_ вимоги)(1).docx
-
-
Назва доказу:
скарга в електронному форматі
-
Повʼязаний документ:
Скарга до АМКУ на рішення про відхилення UA-2025-03-14-009861-a.doc
-
-
Назва доказу:
скарга підписана
-
Повʼязаний документ:
Скарга до АМКУ.pdf
-
-
Назва доказу:
протокол про відхилення
-
Повʼязаний документ:
Протокол відхилення тендерної пропозиції_ не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі ТД (1).docx
Вимоги:
Зобов'язати замовника скасувати рішення (повністю чи частково)
×
-
1. Прийняти скаргу до розгляду. 2. Визнати рішення Замовника у вигляді протоколу № 3-В від 28.03.2025 року про відхилення тендерної пропозиції ФОП БОНДАР МАКСИМ В`ЯЧЕСЛАВОВИЧ неправомірним та необґрунтованим, прийнятим з порушенням законодавства у сфері публічних закупівель із наступних підстав - Скаржником належним чином надано інформацію та документи на підтвердження технічного завдання закупівлі. 3. Зобов’язати Замовника скасувати рішення у вигляді протоколу № 3-В від 28.03.2025 року про відхилення тендерної ФОП БОНДАР МАКСИМ В`ЯЧЕСЛАВОВИЧ через відсутність законних підстав для відхилення тендерної пропозиції Скаржника. 4. Зобов’язати Замовника скасувати рішення у вигляді протоколу № 3-В від 28.03.2025 року про відхилення тендерної ФОП БОНДАР МАКСИМ В`ЯЧЕСЛАВОВИЧ через не надання 24 годин для усунення невідповідностей на підставі пункту 43 Особливостей. 5. Зобов’язати Замовника скасувати рішення у вигляді протоколу № 3-В від 28.03.2025 року про відхилення тендерної ФОП БОНДАР МАКСИМ В`ЯЧЕСЛАВОВИЧ через не відповідність протоколу про відхилення вимогам його оформлення у відповідності до пункту 46 Особливостей, а також через незаконне відхилення із підстав документу, що не вимагався від учасника (заповнений проект договору). 6. Зобов’язати Замовника повернутися до розгляду пропозиції ФОП БОНДАР МАКСИМ В`ЯЧЕСЛАВОВИЧ в законному порядку (розглянути пропозицію із дотриманням вимог статті 5 Закону, виставити протокол, укласти договір за результатами закупівлі).