• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП

Хлор рідкий в балонах, коагулянт- сульфат алюмінію (алюміній сірчано-кислий)

Завершена

4 500 000.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 1% або 45 000.00 UAH
Період оскарження: 14.03.2025 10:50 - 06.04.2025 00:00
Скарга
Залишено без розгляду
КЕП

Скарга на умови тендерної документації та оголошення про проведення закупівлі

Номер: 4876d96d26c14ca5a94da2763bb418df
Ідентифікатор запиту: UA-2025-03-14-003470-a.c3
Назва: Скарга на умови тендерної документації та оголошення про проведення закупівлі
Скарга:
14 березня 2025 року було оприлюднено оголошення про проведення закупівлі № UA-2025-03-14-003470-a за предметом: Хлор рідкий в балонах, коагулянт- сульфат алюмінію (алюміній сірчано-кислий), тендерну документацію та додатки до неї у складі якої є дискримінаційні вимоги, що суттєво звужують конкуренцію. Скаржник має намір взяти участь у вказаній закупівлі, однак у зв’язку з вищевказаним, не може цього зробити, тому вважає, що наше право порушене. Діями замовника були порушені права та законні інтереси суб’єкта оскарження, що призвело до порушення норм законодавства, зокрема вимог ст. 5 Закону. З огляду на викладене, Скаржник просить зобов’язати Замовника внести зміни до тендерної документації та оголошення про проведення закупівлі, шляхом розділення предмета закупівлі на частини (лоти): Лот 1 - Хлор рідкий в балонах; Лот 2 - Коагулянт- сульфат алюмінію (алюміній сірчано-кислий)
Причина: Скарга не відповідає вимогам частин 2-5 та 9 статті 18 Закону про публічні закупівлі
Дата прийняття рішення про залишення скарги без розгляду: 31.03.2025 16:09
Автор: ТОВ Альхім, Головко Вадим Михайлович +380443903659 alhimtender@ukr.net

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: 131e78770b5f4a58adae183aa23fc170
Заголовок пункту скарги: Дискримінаційні вимоги, що суттєво звужують конкуренцію
Тип пов'язаного елемента: Скарга на лот
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Інші умови тендерної документації
Тип порушення: Інші умови тендерної документації
Опис суті пункту скарги: Рішенням уповноваженої особи Замовника № 104 від 14.03.2025 було затверджено тендерну документацію та додатки до неї, на закупівлю товару «Хлор рідкий в балонах, коагулянт- сульфат алюмінію (алюміній сірчано-кислий) ДК 021:2015:24310000-0: Основні неорганічні хімічні речовини», у складі яких є дискримінаційні вимоги, що суттєво звужують конкуренцію а саме:
1. Пунктом 4 "Інформація про предмет закупівлі" Розділу І "Загальні положення" та Додатком 2 до ТД визначено, що товарами, які складають предмет закупівлі, є «Хлор рідкий в балонах, коагулянт- сульфат алюмінію (алюміній сірчано-кислий)», закупівля здійснюється щодо предмета закупівлі в цілому (поділ предмету закупівлі на лоти не передбачений).
Не зважаючи на те, що товари, які входять до предмету закупівлі, відносяться до основних хімічних речовин, вони є різними за своїми технічними та якісними характеристиками, мають різне функціональне призначення та свої особливі умови виробництва, зберігання та перевезення, і взагалі виробляються за різними стандартами та технічними умовами. Об’єднання найменувань у єдиний предмет Закупівлі порушує принцип недискримінації учасників та рівного ставлення до них, що призводить до того, що в процедурі закупівлі можуть брати участь лише ті учасники, які можуть запропонувати всі, без винятку, види хімічних речовин, визначені у загальному предметі закупівлі та виконати всі вимоги тендерної документації.
Звертаємо увагу Комісії на те, що рідкий хлор в балонах і сульфат алюмінію (алюміній сірчано-кислий) є речовинами, які мають абсолютно різний технологічний процес синтезу та різні сфери застосування, різні умови поводження з товаром, різні технології виробництва, різний перелік дозвільних документів, тощо.
Хлор використовується для хлорування води (дезінфекції), відбілювання, а сульфат алюмінію (алюміній сірчанокислий) використовується для очищення та підготовки питної води, в тому числі відділення води від сторонніх фізичних елементів (пилу, часток бруду тощо). Дійсно, і хлор і коагулянт застосовується для очищення води, проте абсолютно на різних етапах, що в свою чергу свідчить про відсутність будь-яких причин для об’єднання закупівлі різних речовин в один лот.
При цьому, враховуючи, що хлор рідкий є небезпечною хімічною речовиною, вимоги тендерної документації щодо поставки даного виду товару є більш жорсткішими, що значно звужує коло потенційних учасників, які б мали змогу брати участь у закупівлі в разі поділу предмета закупівлі на лоти. Коагулянт сульфат алюмінію (алюміній сірчанокислий) та рідкий хлор є хімічними речовинами різних класів небезпеки. Відповідно до Наказу МОЗ України «Про затвердження державних медико-санітарних нормативів допустимого вмісту хімічних і біологічних речовин у повітрі робочої зони» від 09.07.2024 № 1192, яким, зокрема, затверджені Державні медико-санітарні нормативи допустимого вмісту хімічних речовин у повітрі робочої зони, згідно яких рідкий хлор відноситься до 2 класу небезпеки речовин (високонебезпечні), тоді як коагулянти відносяться малонебезпечних речовин (4 клас).
Поставка високонебезпечних хімічних речовин потребує від постачальника отримання додаткових дозволів - ліцензії на перевезення небезпечних вантажів, допусків транспортних засобів до перевезення небезпечних вантажів, спеціальної підготовки водіїв таких транспортних засобів, отримання дозволів Держпраці на виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатацію машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки.
З огляду на високу небезпечність хлору та на особливості його тарування, зберігання і перевезення тендерною документацією, зокрема Додатком 2, встановлено перелік документів, які учасники повинні надати у складі своїх тендерних пропозицій:
- Дозвіл виданий «Держгірпромнагляд» або «Держпраці» згідно Порядку затвердженого Постановою КМУ від 26 жовтня 2011 р. № 1107 на виконання робіт підвищеної небезпеки, що зазначені у додатку 2 цієї Постанови або на експлуатацію устаткування, яке пов’язане з зберіганням, транспортуванням, застосуванням небезпечних речовин 2 класу небезпеки.
У разі використання власних транспортних засобів :
- Довідка, у довільній формі, про наявність спеціалізованого автотранспорту, для перевезення хлору з копіями підтверджуючих документів:
- Оригінал/копію транспортної ліцензії на перевезення небезпечного вантажу (або витяг Державної служби України на транспорті, який містить інформацію про надання ліцензії на внутрішні перевезення небезпечних вантажів);
- Оригінал/копію свідоцтва про допущення транспортного засобу до перевезення визначених небезпечних вантажів;
- Оригінал/копію дозволу на експлуатацію машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, пов’язане з зберіганням, транспортуванням, застосуванням небезпечних речовин 2 класу небезпеки.
- Наявність в Учасника власних спеціальних транспортних засобів підтверджується копіями свідоцтв (-а) про реєстрацію транспортних (-ого) засобів(-у).
У разі використання транспортних засобів на договірних умовах :
- Надається оригінал/копію договору (оренди/надання послуг перевезення тощо), чинного на дату подання.
- Оригінал/копію свідоцтва (виданий на перевізника) про допущення транспортного засобу до перевезення визначених небезпечних вантажів;
- Оригінал/копію транспортної ліцензії (виданий на перевізника) на перевезення небезпечного вантажу (або витяг Державної служби України на транспорті, який містить інформацію про надання ліцензії на внутрішні перевезення небезпечних вантажів (виданий на перевізника));
- Оригінал/копію дозволу виданий на перевізника на експлуатацію машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, пов’язане з зберіганням, транспортуванням, застосуванням небезпечних речовин 2 класу небезпеки;
- Копія свідоцтв (-а) про реєстрацію транспортних (-ого) засобів(-у). (виданий на перевізника).
Отже, учасники, які не постачають рідкого хлору не мають таких документів та не зможуть приймати участь в Закупівлі, що є дискримінаційною вимогою по відношенню до них.
Скаржник вважає, що оскільки кількість потенційних учасників, які на даний час мають можливість здійснювати поставки рідкого хлору вкрай обмежена, то Замовник умисно не здійснив поділ предмета закупівлі на частини (лоти) з метою звуження кола потенційних учасників, що в свою чергу призведе до порушення принципу максимальної економії. Звертаємо увагу Комісії на те, що раніше Замовник проводячи закупівлю товарів «Хлор рідкий» та «Коагулянт- сульфат алюмінію» розділяв їх на окремі закупівлі, до прикладу:
Сульфат алюмінію
UA-2024-05-13-009027-a
UA-2023-06-23-002862-a
UA-2023-02-24-001190-a
UA-2022-12-07-016160-a
UA-2022-10-05-000783-a
UA-2022-09-13-006812-a
UA-2022-08-18-002134-a
UA-2022-07-28-001001-a
UA-2022-07-05-005866-a
UA-2022-06-30-002863-a
UA-2022-06-07-004878-a
UA-2022-03-28-001674-b
Хлор рідкий:
UA-2024-06-20-006105-a
UA-2024-05-07-009590-a
UA-2023-08-22-009944-a
UA-2023-04-06-009163-a
UA-2022-12-07-010121-a
UA-2022-09-09-000391-a
UA-2022-08-29-000659-a
UA-2022-07-29-002401-a
UA-2022-07-07-000783-a
UA-2022-05-25-001933-a
UA-2022-04-05-000608-a
IUA-2022-03-01-000066-c

А тому, можна зробити висновок, що об’єднання вищевказаних товарів у один предмет закупівель зроблено Замовником навмисно, щоб звузити коло учасників та обмежити конкуренцію.

Відповідно до пункту 3 розділу I Порядку визначення предмета закупівлі, який затверджено Наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України № 708 від 15 квітня 2020 року (далі – Наказ) предмет закупівлі товарів і послуг визначається замовником згідно з пунктами 21 і 34 частини першої статті 1 Закону та за показником четвертої цифри Єдиного закупівельного словника.
Рідкий хлор відповідно до Єдиного закупівельного словника має код 24311900-6, в той час, як сульфат алюмінію (Алюміній сірчанокислий) має код 24313122-2 (Сульфіди, сульфіти та сульфати).
Як вбачається з показників за п’ятою і подальших цифр Єдиного закупівельного словника вказані товари є відмінними, і Замовник мав би, керуючись пунктом 5 цього Наказу, розділити закупівлю на лоти.
Пунктом 5 цього Наказу також передбачено, що Замовник може визначити окремі частини предмета закупівлі (лоти) за показниками четвертої-восьмої цифр Єдиного закупівельного словника, обсягом, номенклатурою, місцем поставки товарів, виконання робіт або надання послуг. Дотримання встановлених норм законодавства щодо поділу предмету Закупівлі на частини (лоти) є обґрунтованим та необхідним.
Замовник не обгрунтував необхідність придбання різних за своїм призначенням та класами небезпеки хімічних речовин одним лотом та об’єднав в предметі закупівлі різні хімічні речовини (коагулянти та хлор), що призвело до дискримінації та штучного обмеження кола потенційних учасників закупівлі та його, адже не всі виробники хімічних речовин (постачальники) є одночасно виробниками хлору та коагулянтів.
Ми вважаємо, що поділ Замовником предмета закупівлі на лоти дасть можливість збільшити потенційне коло учасників закупівлі та сприятиме максимальній економії грошових коштів та ефективності, оскільки надасть можливість прийняти участь у закупівлі різним виробникам. Об'єднання різних за своїми характеристиками товарів в один лот штучно обмежує конкуренцію виключно тими суб'єктами господарювання, які мають змогу поставити відразу весь асортимент товарів і дискримінує учасників, в тому числі нас. Скаржник здійснює діяльність з постачання сульфату алюмінію на постійній основі, але не має можливості постачати рідкий хлор, і з урахуванням скорочених строків проведення Закупівлі не має можливості створити необхідні умови (отримати всі необхідні дозволи та документи) для постачання хлору. Разом з тим, Скаржник має все необхідне для своєчасного постачання сульфату алюмінію (Алюмінію сірчанокислого) належної якості та в необхідних Замовнику обсягах. Але зазначені вище умови тендерної документації перешкоджають Скаржнику приймати участь у Закупівлі, що порушує права та законні інтереси Скаржника, а також штучно звужують коло потенційних учасників.
На підставі вищевикладеного, Скаржник вважає, що тендерна документація та оголошення про проведення закупівлі, в частині об'єднання хлору рідкого в балонах та коагулянту- сульфат алюмінію (алюміній сірчано-кислий) в один лот, містить дискримінаційні вимоги по відношенню до потенційних учасників, в тому числі і до Скаржника, а тому до тендерної документації та до оголошення про проведення закупівлі має бут внесено зміни та розділено предмет закупівлі на частини (лоти), щодо яких можуть бути подані тендерні пропозиції.
Згідно з частиною першою статті 5 Закону Закупівлі здійснюються за такими принципами, зокрема, недискримінація учасників та рівне ставлення до них.
Згідно з частиною четвертою статті 5 Закону замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
Відповідно до абзацу першого пункту 28 Особливостей тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей. Згідно абз.3 п. 54 Особливостей, Замовник має право з власної ініціативи або у разі усунення порушень вимог законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку органу державного фінансового контролю відповідно до статті 8 Закону, або за результатами звернень, або на підставі рішення органу оскарження внести зміни до тендерної документації та/або оголошення про проведення відкритих торгів.
Частиною четвертою статті 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації" та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.
Дії Замовника в частині встановлення у Документації наведених вище вимог порушують вимоги статті 5 та частини четвертої статті 22 Закону, якими передбачена недискримінація учасників, а також права та законні інтереси Скаржника, пов'язані з його участю у Процедурі закупівлі, та принципи недискримінація учасників та рівне ставлення до них, передбачені статтею 5 Закону.
З огляду на викладене, просимо зобов’язати Замовника внести зміни до тендерної документації та оголошення про проведення закупівлі, шляхом розділення предмета закупівлі на частини (лоти):
Лот 1 - Хлор рідкий в балонах;
Лот 2 - Коагулянт- сульфат алюмінію (алюміній сірчано-кислий)
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
Скарга
Залишено без розгляду
КЕП

Скарга на дискримінаційні умови тендерної документації

Номер: 8c06a7bd15fd4402a942b5ad749dd863
Ідентифікатор запиту: UA-2025-03-14-003470-a.c2
Назва: Скарга на дискримінаційні умови тендерної документації
Скарга:
щодо об’єднання товарів у один предмет закупівель, щоб навмисно звузити коло учасників та обмежити конкуренцію.
Пов'язані документи: Учасник Орган оскарження
Причина: Скарга не відповідає вимогам частин 2-5 та 9 статті 18 Закону про публічні закупівлі
Дата прийняття рішення про залишення скарги без розгляду: 24.03.2025 14:10
Автор: ТОВ Альхім, Головко Вадим Михайлович +380443903659 alhimtender@ukr.net

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: fab429ed84d54a0a989c1ce019ea57b0
Заголовок пункту скарги: дискримінаційні вимоги, що суттєво звужують конкуренцію
Тип пов'язаного елемента: Скарга на лот
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: товари, які входять до предмету закупівлі, відносяться до основних хімічних речовин, вони є різними за своїми технічними та якісними характеристиками, мають різне функціональне призначення та свої особливі умови виробництва, зберігання та перевезення, і взагалі виробляються за різними стандартами та технічними умовами. Об’єднання найменувань у єдиний предмет Закупівлі порушує принцип конкурентоспроможних торгів
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
Скарга
Виконана замовником
КЕП

Скарга

Номер: 78bf3a95e1514b69b0e369ee91c91759
Ідентифікатор запиту: UA-2025-03-14-003470-a.c1
Назва: Скарга
Скарга:
Пов'язані документи: Учасник Орган оскарження Замовник
Дата розгляду скарги: 31.03.2025 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 24.03.2025 14:13
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 03.04.2025 11:14
Дата виконання рішення Замовником: 03.04.2025 16:49
Коментар замовника щодо усунення порушень: Відповідно до пункту 54 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (із змінами й доповненнями) (далі — Особливості), замовник має право з власної ініціативи або у разі усунення порушень вимог законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку органу державного фінансового контролю відповідно до статті 8 Закону, або за результатами звернень, або на підставі рішення органу оскарження внести зміни до тендерної документації та/або оголошення про проведення відкритих торгів. На виконання Рішення Комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель №4948-р/пк-пз від 31.03.2025, було внесено зміни до тендерної документації з відображенням внесених змін в електронній системі закупівель у новій редакції зазначених документації та/або оголошення до їх попередньої редакції.
Автор: ТОВ "ХІМРЕАГЕНТ", Віктор Двойнішніков +380734225150 zakupki@chemreagent.dp.ua

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: 99378e4ecda44445a2000236b6873c7f
Заголовок пункту скарги: Вимоги встановлені Замовником в тендерній документації порушують права ТОВ «Хімреагент» (далі – Скаржник) та унеможливлюють його участь у даній закупівлі, оскільки містять вимоги що не передбачені діючим законодавством України та штучно обмежують конкуренцію.
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Технічна специфікація предмета закупівлі
Тип порушення: Технічна специфікація предмета закупівлі
Опис суті пункту скарги: 14 березня 2025 року КОРОСТЕНСЬКЕ КОМУНАЛЬНЕ ПІДПРИЄМСТВО "ВОДОКАНАЛ" (далі – Замовник) на виконання вимог Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі – Закон) та «Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування», затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 (далі – Особливості), оголосив процедуру закупівлі (відкриті торги з урахуванням Особливостей) UA-2025-03-14-003470-a «Хлор рідкий в балонах, коагулянт- сульфат алюмінію (алюміній сірчано-кислий)» (далі – закупівля).
Наше товариство має намір прийняти участь по даній закупівлі, але після ознайомлення із змістом тендерної документації, вважаємо, що вимоги тендерної документації до нашого підприємства є дискримінаційними та штучно обмежують коло учасників, вимоги тендерної документації не відповідають положення Закону. Такі вимоги, порушують наші права та інтереси спрямовані на перемогу у закупівлю, та фактично зачіпають майнові інтереси нашого товариства.
Закон спрямований на забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції.
Пунктом 37 розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону установлено, що на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених цим Законом, визначаються Кабінетом Міністрів України із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз.
З 19.10.2022 на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі відповідно до Закону з урахуванням Особливостей.
Відповідно до п. 28. Особливостей тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей.
Частиною 4 ст.22 Закону встановлено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
При цьому, тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачено законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації (ч.3 ст. 22 Закону).
Відповідно до ч.4 ст.5 Закону замовники не мають права встановлювати жодні дискримінаційні вимоги до учасників.
Статтею 5 Закону встановлено, що закупівлі здійснюються, зокрема, за принципом недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель.
Вважаємо, що вимоги встановлені Замовником в тендерній документації порушують права ТОВ «Хімреагент» (далі – Скаржник) та унеможливлюють його участь у даній закупівлі, оскільки містять вимоги що не передбачені діючим законодавством України та штучно обмежують конкуренцію.
1. ОБГУРНУТВАННЯ ТА ПІДСТАВИ ПОДАННЯ СКАРГИ:
1.1. Відповідно до додатку 2 тендерної документації
2.Учасник у складі тендерної пропозиції надає:
2.6. У разі використання транспортних засобів на договірних умовах :
2.6.1. Надається оригінал/копію договору (оренди/надання послуг перевезення тощо), чинного на дату подання.
2.6.2. Оригінал/копію свідоцтва (виданий на перевізника) про допущення транспортного засобу до перевезення визначених небезпечних вантажів;
2.6.3. Оригінал/копію транспортної ліцензії (виданий на перевізника) на перевезення небезпечного вантажу (або витяг Державної служби України на транспорті, який містить інформацію про надання ліцензії на внутрішні перевезення небезпечних вантажів (виданий на перевізника));
2.6.4. Оригінал/копію дозволу виданий на перевізника на експлуатацію машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, пов’язане з зберіганням, транспортуванням, застосуванням небезпечних речовин 2 класу небезпеки;
2.6.5. Копія свідоцтв (-а) про реєстрацію транспортних (-ого) засобів(-у). (виданий на перевізника).
Вважаємо, що вищевказані вимоги є безпідставними, з огляду на наступне.
За умовами закупівлі постачання хлору буде здійснюватися в балонах.
Передача товару (хлору) буде здійснюватись в обладнанні призначеному для зберігання/транспортування хлору. Далі, даний хлор в тарі буде зберігатись на об’єктах Замовника. По мірі необхідності саме Замовник буде використовувати хлор і зливати його з тари. Потім, тару буде забирати Учасник транспортом.
Скаржник має можливість поставити товар іноземного виробника CHIMCOMPLEX SA BORZEȘTI, Румунія. Саме дане підприємство буде виконувати роботи з заповнення балонів хлором та безпосередньо працює з хлором як небезпечною речовиною.
Відповідно до п. 14 Порядку від 26 жовтня 2011 р. № 1107 дія дозволу поширюється на всю територію України.
Роботодавець, який отримав дозвіл і має намір виконувати роботи підвищеної небезпеки та/або експлуатувати (застосовувати) машини, механізми, устатковання підвищеної небезпеки (у тому числі відокремленим підрозділом), повинен повідомити письмово або засобами електронного зв’язку про це територіальний орган Держпраці за місцем виконання таких робіт та/або експлуатації (застосування) таких машин, механізмів, устатковання не пізніше ніж за десять робочих днів до початку їх виконання та/або експлуатації (застосування) з наданням копії дозволу.
Виробник хлору, що пропонує Скаржник не є резидентом України та не має можливість і не зобов’язаний отримувати дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки, оскільки не виконує їх на території України, а тому не має довільних документів виданих відповідно до Постанови Кабміну від 26 жовтня 2011 р. № 1107 Про затвердження Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки.
Також, слід зазначити, що Порядок ідентифікації об’єктів підвищеної небезпеки та ведення їх обліку затв. постановою Кабінету Міністрів України від 13 вересня 2022 р. № 1030 визначає процедуру віднесення об’єктів, на яких розміщені установки, сховища (резервуари, посудини), трубопроводи, машини, агрегати, технологічне устаткування (обладнання), споруди або комплекс споруд, що розташовані в межах об’єкта на поверхні землі або під землею (далі - виробнича одиниця), в яких тимчасово або постійно використовується, переробляється, виготовляється, транспортується, зберігається одна або кілька небезпечних речовин, до об’єктів підвищеної небезпеки відповідного класу.
Додатком 1 цього Порядку затверджено Порогові маси небезпечних речовин для ідентифікації об’єктів підвищеної небезпеки:
ПОРОГОВІ МАСИ
небезпечних речовин за індивідуальними назвами
Порядковий номер Індивідуальні назви небезпечних речовин Номер CAS (примітка 1) Норматив порогової маси, тонн, для віднесення об’єкта до об’єкта підвищеної небезпеки:
1 класу 2 класу 3 класу
10. Хлор 7782-50-5 25 10 4
За умовами закупівлі хлор має постачатись в балонах (50 кг) та контейнерах. Об’єм контейнера 800 літрів.
Отже, балони (50 кг) не перевищують норматив порогової маси (4 тонни) для віднесення об’єкта (контейнерів та балонів) до об’єкта підвищеної небезпеки, а тому Замовник безпідставно включив дану вимогу до документації та передбачив надання даного документу на перевізників, постачальників хлору.
Скаржником долучено до скарги документи, що підтверджують можливість перевізника здійснювати міжнародні перевезення та документи з постачальником, який має дозвіл на експлуатування машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, а саме 2 класу (транспортування небезпечних речовин).
Питання безпеки при перевезення небезпечних вантажів в Україні регулюється, зокрема, нормами наказу МВС України № 656 від 04.08.2018 "Про затвердження деяких нормативно-правових актів з питань дорожнього перевезення небезпечних вантажів", Закону України "Про перевезення небезпечних вантажів", Закону України "Про приєднання України до Європейської угоди про міжнародне дорожнє перевезення небезпечних вантажів (ДОПНВ)", Закону України "Про дорожній рух".
Основними документами, які дозволяють здійснювати перевезення небезпечних вантажів є свідоцтво про допущення транспортних засобів до перевезення небезпечних вантажів, а для водіїв - свідоцтво ДОПНВ про підготовку водія.
Відповідно до статті 19 Закону України "Про перевезення небезпечних вантажів" встановлено вимоги до транспортних засобів, якими перевозяться небезпечні вантажі. Транспортні засоби, якими перевозяться небезпечні вантажі, повинні відповідати вимогам безпеки, охорони праці та екології, а також у встановлених законодавством випадках мати відповідне маркування і свідоцтво про допущення до перевезення небезпечних вантажів. У разі дорожнього перевезення небезпечних вантажів відповідність зазначеним вимогам транспортних засобів, обладнання, підготовки водіїв перевіряється 6 територіальними органами Міністерства внутрішніх справ України з видачею відповідних свідоцтв про допуск до перевезення.
Жоден з вищезазначених нормативно-законодавчих актів не вимагає від суб'єктів господарювання, які здійснюють перевезення небезпечних вантажів, отримувати додаткові дозвільні документи на експлуатацію транспортних засобів при здійсненні перевезення (транспортування) небезпечних речовин.
Таким чином, відповідно до вимог чинного в Україні законодавства перевезення (транспортування) небезпечних вантажів не потребує отримання копії дозволу на експлуатування машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, а саме 2 класу (зберігання, транспортування, застосування небезпечних речовин) та Скаржник не може змусити своїх перевізників отримати документи, які не передбачені діючим законодавством.
Відсутність зазначеного документу при перевезенні досліджувалось Постійно діючою адміністративною колегією Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель та знайшло своє відображення в рішенні № 2828-р/пк-пз від 08.03.2023 по закупівлі https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2023-02-21-009155-a та в рішенні від 21.12.2023 № 20657 по закупівлі https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2023-12-07-010286-a, в рішенні від 09.08.2024 №13555 по закупівлі https://smarttender.biz/publichni-zakupivli-prozorro/34735178/.


2. В додатку 2 тендерної документації встановлено, що технічне обслуговування хлорної тари виконує Постачальник. Вартість послуг за технічне обслуговування включена до вартості Товару. Документи що засвідчують якість продукції (сертифікати, паспорт та висновок Державної санітарно - епідеміологічної експертизи на хлор рідкий надаються при поставці продукції.)
Вважаємо, що Замовник без достатніх на те законодавчих підстав вимагає від учасників при поставці надання висновку Державної санітарно - епідеміологічної експертизи на хлор рідкий.
1 жовтня 2023 року вступив в дію Закон України «Про систему громадського здоров’я», відповідно до прикінцевих положень якого Закон України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення» втратив чинність. Законом України «Про систему громадського здоров’я» проведення державної санітарно-епідеміологічної експертизи та видачі за результатами її проведення відповідних висновків не передбачено. А тому даний висновок як документ скасовано.
Крім того, згідно з пп. 30 п. 3 Розділу "IX. Прикінцеві та перехідні положення" Закону України «Про систему громадського здоров’я» з Переліку документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності, затвердженому Законом України «Про Перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності», були виключені п.п. 7, 8, 9, якими висновки Державної санітарно-епідеміологічної експертизи на документацію, техніку, продукцію, речовини, матеріали, небезпечні фактори тощо визначалися обов'язковим дозвільним документом для їх використання.
Відповідно до Наказу Міністерства охорони здоров'я України від 19.10.2023 № 1829 «Про визнання таким, що втратив чинність, наказу Міністерства охорони здоров’я України від 09 жовтня 2000 року № 247» зазначено, зокрема: «НАКАЗУЮ: 1. Визнати таким, що втратив чинність, наказ Міністерства охорони здоров’я України від 09 жовтня 2000 року № 247 «Про затвердження Тимчасового порядку проведення державної санітарно-гігієнічної експертизи», зареєстрований в Міністерстві юстиції України 10 січня 2001 року за № 4/5195».
Отже, у зв’язку із скасуванням вищевказаних нормативно-правових актів відсутнє поняття «санітарно-епідеміологічна експертиза» та порядок її проведення, а тому експертиза не може бути проведена як в обов’язковому так і в добровільному порядку.
Відповідно до ч. 3 ст. 22 Закону тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачено законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.
Ні скаржник, ні наш постачальник не мають діючий висновок Державної санітарно - епідеміологічної експертизи на хлор.
За таких умов, вимога тендерної документації в цій частині суперечить положенням чинного законодавства, що не дає можливості учасникам належним чином підготувати свої пропозиції.
2. ОБГРУНТУВАННЯ НАЯВНОСТІ ПОРУШЕНИХ ПРАВ ТА ОХОРОНЮВАНИХ ЗАКОНОМ ІНТЕРЕСІВ
На підставі вищевикладеного, Скаржник вважає, що тендерна документація містить дискримінаційні вимоги по відношенню до потенційних учасників, в тому числі і Скаржника.
На підставі викладеного вважаємо, що Замовником штучно обмежено коло потенційних учасників закупівлі, в тому числі Скаржника, та застосовано дискримінаційні метод формування тендерної документації, та необґрунтовано необхідність наявності вищевказаних вимог в тендерній документації.
Вважаємо, що вимоги встановлені в тендерній документації порушують права ТОВ «Хімреагент» та унеможливлюють його участь в закупівлі, а в результаті позбавляють можливості бути обраним переможцем.
Замовником в Документації не дотримано вимоги ст. 22 Закону України «Про публічні закупівлі» та порушено принцип недискримінації учасників.
Дії Замовника в частині встановлення у тендерній документації наведених вище вимог порушують вимоги частини третьої статті 5 та частини четвертої статті 22 Закону, якими передбачена недискримінація учасників, а також права та законні інтереси ТОВ «Хімреагент» пов'язані з участю у закупівлі та принципи недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, передбачені статтею 3 Закону.
Відповідно до п. 5 ч. 5 ст. 18 Закону України «Про публічні закупівлі» скарга повинна містити таку інформацію про перелік документів (доказів), що підтверджують наявність у суб’єкта оскарження порушених прав та охоронюваних законом інтересів з приводу рішення, дії чи бездіяльності замовника, що суперечать законодавству у сфері публічних закупівель і внаслідок яких порушено право чи законні інтереси такої особи, пов’язані з його участю в процедурі закупівлі, у випадку, якщо скарги стосуються тендерної документації та/або стосуються прийнятих рішень, дії чи бездіяльності замовника, що відбулись до закінчення строку, встановленого для подання тендерних пропозицій.
Такими доказами є:
-сертифікат якості №00142826/000010
-стандарт компанії PN 10-024-15
-договір на поставку хлору №1004-24 від 10.04.2024 (зі змінами)
-дозвіл №0640.20.12
-дозвіл №ДЗ-3701/ПС/1-24 від 28.08.2024
-копія паспорту безпеки від 29.11.2020
-висновок експертизи №12.3-03-02-0080.21
-сертифікат SK16/2492 виданий на Fortischem a.s., Словацька Республіка
-договір №01-02-2024/05 від 01.02.2024
-витяг на ТОВ "ЧЕРНІВЦІПОБУТХІМ"
-свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу СЕ9865ЕК
-свідоцтво ДОПНВ про підготовку водія
-свідоцтво про допущення транспортних засобів до перевезення визначених небезпечних речовин.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації