-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
- 1
«Протипожежне, рятувальне та захисне обладнання» (код 35110000-8 за ДК 021:2015) (Піноутворювач загального, спеціального призначення)
Торги не відбулися
7 539 333.50
UAH з ПДВ
мін. крок: 1% або 75 393.34 UAH
мін. крок: 1% або 75 393.34 UAH
Період оскарження:
12.03.2025 17:18 - 17.03.2025 00:00
Скарга
Відхилено
КЕП
СКАРГА щодо усунення дискримінаційних вимог та приведення тендерної документації у відповідність до вимог законодавства
Номер:
15e085aac4084c749c766feb664a813f
Ідентифікатор запиту:
UA-2025-03-12-013518-a.b2
Назва:
СКАРГА щодо усунення дискримінаційних вимог та приведення тендерної документації у відповідність до вимог законодавства
Скарга:
Пов'язані документи:
Учасник
- Додаток 1 до ТД _Технічна специфікація.docx 14.03.2025 17:58
- Скарга.pdf 14.03.2025 17:58
- sign.p7s 14.03.2025 18:00
- рішення від 18.03.2025 № 4128.pdf 18.03.2025 15:41
- Інформація про резолютивну частину рішення від 26.03.2025 № 4737.pdf 27.03.2025 10:54
- рішення від 26.03.2025 № 4737.pdf 31.03.2025 10:12
- КП Пірена + інфо з сайту.zip 20.03.2025 17:30
- КП ДОК_СОЮЗ ЛТД.zip 20.03.2025 17:30
- Пояснення по скарзі в АМКУ_Піноутворювач_20.03.2025.docx.pdf 20.03.2025 17:30
- Порівняльна таблиця _піноутворювач спеціального призначення.xlsx 20.03.2025 17:30
- Пояснення по скарзі в АМКУ_Піноутворювач_20.03.2025.docx 20.03.2025 17:30
- КП АЛЬХІМ.zip 20.03.2025 17:30
Дата прийняття скарги до розгляду:
14.03.2025 18:25
Дата розгляду скарги:
26.03.2025 10:00
Місце розгляду скарги:
Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду:
18.03.2025 15:41
Дата прийняття рішення про відхилення скарги:
31.03.2025 10:12
Пункт скарги
Порядковий номер пункту скарги:
1
Номер:
b1096b0d549a40569d1cd3d312a11ee8
Заголовок пункту скарги:
щодо усунення дискримінаційних вимог та приведення тендерної документації у відповідність до вимог законодавства
Тип пов'язаного елемента:
Скарга на закупівлю
Тип порушення:
Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації:
Інші умови тендерної документації
Тип порушення:
Інші умови тендерної документації
Опис суті пункту скарги:
12 березня 2025 року Акціонерне товариство «УКРТРАНСНАФТА» (далі - Замовник) на порталі prozorro.gov.ua (https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2025-03-12-013518-a) було оголошено закупівлю шляхом проведення процедури відкритих торгів з особливостями по предмету: «Протипожежне, рятувальне та захисне обладнання» (код 35110000-8 за ДК 021:2015) (Піноутворювач загального, спеціального призначення).
Товариство з обмеженою відповідальністю Науково-виробниче підприємство «Пірена», ЄДРПОУ 37747885 (далі - Скаржник) як виробник піноутворювачів загального призначення для гасіння пожеж має намір прийняти участь у торгах на закупівлю товарів за кодом ДК 021:2015: 35110000-8 «Протипожежне, рятувальне та захисне обладнання» (Піноутворювач загального, спеціального призначення), оголошення № UA-2025-03-12-013518-a, проте, умови тендерної документації Замовника містять дискримінаційні вимоги, що суперечить вимогам чинного законодавства, порушують принципи публічних закупівель та наші права, як потенційного учасника/переможця торгів, з огляду на наступне.
Обґрунтування наявності порушених прав та охоронюваних законом інтересів з приводу рішення, дії чи бездіяльності замовника, що суперечать законодавству у сфері публічних закупівель і внаслідок яких порушено право чи законні інтереси такої особи
Відповідно до закупівлі, оголошення № UA-2025-03-12-013518-a за кодом ДК 021:2015: 35110000-8 «Протипожежне, рятувальне та захисне обладнання» предметом закупівлі є Піноутворювач загального, спеціального призначення. (1 лот). Проте це є два різних види піноутворювачів, які є відмінними не тільки за своїм призначенням, а і за своїми складовими показниками, вимогами до виробництва, технологій, зберігання та утилізації., Відтак виробники піноутворювачів тільки загального призначення, у тому числі і Скаржник не мають змоги прийняти участь у цій Закупівлі
Таким чином, об’єднання Замовником піноутворювачів різних призначень в один лот суперечить приписам чинного законодавства, а предмет закупівлі складений таким чином, що взяти участь в закупівлі зможуть лише ті учасники, у яких наявні особливі умови для виготовлення піноутворювача спеціального призначення, що є дискримінаційним по відношенню до інших суб'єктів господарювання, в тому числі і Скаржника.
Замовником в Додатку 1 до тендерної документації вказано дві складових предмета закупівлі, а саме: Піноутворювач загального призначення для гасіння пожеж та Піноутворювач плівкоутворювальний спеціального призначення типу АFFF 6% або еквівалент для гасіння пожеж.
Відповідно до п.п. 1 п. 2.1 Додатку 1 Тендерної документації Замовника пiноутворювач загального призначення - вогнегасна речовина (суміш хімічних речовин), яка під час змішування з водою у відповідних співвідношеннях утворює робочий розчин, що здатний генерувати піну у разі використання відповідного обладнання, а також змочувальний розчин.
Відповідно до абзацу першого п. 2.2. Додатку 1 Тендерної документації Замовника «Плівкоутворювальний піноутворювач спеціального призначення для гасіння пожеж класів А та В згідно з ДСТУ ЕN 2:2014 «Класифікація пожеж» виготовлений на основі фторвмісних та інших поверхнево-активних речовин (ПАР), повинен утворювати плівку із водного розчину піноутворювача на поверхні горючих рідин, яка характеризується здатністю до самовідновлення після механічного руйнування, а також зниженням швидкості дифузії парів горючої рідини.
Скаржник звертає увагу Комісію АМК України на те, що водна плівкоутворююча піна (AFFF) — це вогнегасна піна, яка містить фторомістні сполуки, визнані токсичними. Залежно від концентрації таких сполук в AFFF, її можна класифікувати як небезпечні відходи, які потребують спеціальних процедур поводження та утилізації. Важливо відзначити, що належне зберігання та поводження з AFFF може зменшити кількість відходів фтормістних сполук, які необхідно утилізувати. AFFF слід зберігати в безпечних контейнерах, щоб запобігти витоку та розливу.
Згідно додатку L ДСТУ EN 1568-1:2018 «Охорона праці та екотоксикологічні дослідження» встановлює вказівки щодо визначення гігієни праці та екотоксикологічної інформації. СТАНДАРТ ЗОБОВ’ЯЗУЄ ВИРОБНИКА НАДАТИ ІНФОРМАЦІЮ ДЛЯ НАСТУПНИХ ПАРАМЕТРІВ, як показано в таблиці L.1, як для концентрату піни, так і для розчину піни при максимальній концентрації для використання, рекомендованій виробником. Дана інформація дає розуміння ступінь шкідливості піноутворювача і його впливу на навколишнє середовище.
Таблиця L.1 Параметри пінного концентрату та пінного розчину
Параметр Пропонований метод
Бактерії
Люмінесцентні бактерії
Або EN ISO 11348-2
Активний мул EN ISO 23753-1
Водні мешканці
Риба OECD 203
Дафнія OECD 202
Водорості OECD 201
Деградація OECD 301f
Ссавці
Гостра токсичність, перорально, щури OECD 420
Подразнення та роз'їдання шкіри OECD 404
Подразнення очей OECD 405
Загальним недоліком фторвмісних речовин є нанесення непоправної шкоди екосистемі, через те, що розчинні сполуки фтору легко переміщуються по ґрунтовому профілю і можуть потрапляти в ґрунтові води, а з них – у поверхневі водойми, при цьому збільшуючи ризик виникнення та поширення ендемічних захворювань, пов`язаних із надмірним надходженням Фтору в організм людини.
Оскільки фторовмістні концентрати піноутворювачів є небезпечними для навколишнього середовища, у тому числі для людей, деякі країни прийняли зазначені стандарти як з обмеженнями і відхиленнями.
Так, наприклад, у Німеччині (Verordnung über Stoffe, die die Ozonschicht schädigen (Chemikalien-Ozonschichtverordnung - ChemOzonSchichtV); BGBl I, 2012, Nr. 12, 409-412) Постанова забороняє використання галогенних вуглеводнів, що руйнують озоновий шар.
Натомість пiноутворювач загального призначення, не має вимоги щодо наявності в своєму складі фторвмісних речовин, а тільки поверхнево-активних речовин (ПАР), що робить його біологічно “м’яким” (біологічна здатність до розкладання понад 80 %).
Стосовно утилізування та знешкодження піноутворювачів та їхніх водних розчинів національний стандарт ДСТУ 3789:2015 (Малюнок 1) зазначає, що біологічно «м’які» піноутворювачі (в тому часлі Піноутворювач загального призначення для гасіння пожеж) та їхні водні розчини, що не підлягають регенеруванню або утилізуванню, знешкоджують скиданням у виробничі стічні води за умови розведення водою до гранично-допустимої концентрації або знищують спалюванням у печах для знешкодження відходів. Біологічно «жорсткі» (яким за своїми характеристиками є Піноутворювач плівкоутворювальний спеціального призначення типу АFFF 6%) піноутворювачі знищують спалюванням у печах для знешкодження відходів або в інші способи за наявності висновку державної санітарно-епідеміологічної експертизи.
Одним із методів утилізації AFFF є спалювання. Цей метод передбачає спалювання AFFF при високих температурах, що розщеплює фтормістні сполуки на менш шкідливі речовини.
Високотемпературне спалювання є найпоширенішим методом утилізації AFFF, що передбачає нагрівання речовини принаймні до 1000 °C з мінімальним часом перебування в двох секундах.
Враховуючи вищезазначені характеристики ТОВ НВП «Пірена» наголошує на тому, що Піноутворювач загального призначення для гасіння пожеж та Піноутворювач плівкоутворювальний спеціального призначення типу АFFF 6% є різними сполуками за призначенням, характеристиками та умовами утилізації, що потребує різного підходу до виробництва. А саме виробництво Піноутворювача плівкоутворювального спеціального призначення типу АFFF 6% потребує наявності особливого обладнання, сировини та технологій, у тому числі і для утилізації небезпечних сполук, також наявність кваліфікованого персоналу для роботи з небезпечними речовинами, місця зберігання та засобів контролю за небезпечними сполуками у виробництві. Крім того таке виробництво потребує спеціальних, передбачених в законодавстві методів та способів утилізації небезпечних сполук. Виробничий персонал в свою чергу повинен мати відповідну кваліфікацію та допуски до роботи з небезпечними речовинами.
Звертаємо Вашу увагу на те, що все вищезазначене непотрібне для виробництва піноутворювача загального призначення.
Отже, Скаржник вважає, що Замовником неправомірно об’єднано в один предмет закупівлі два найменування піноутворювачів які є різними за своїми характеристиками, призначенням, вимогами до виробництва, зберігання та утилізації.
Оскільки в Україні на даний час є чотири виробника піноутворювачів загального призначення і тільки один із них має виробництво піноутворювача спеціального призначення, вважаємо, що Замовником штучно обмежено коло потенційних учасників закупівлі, в тому числі Скаржника, та застосовано дискримінаційні метод формування, що є прямим порушенням одного з принципів здійснення публічних закупівель та недискримінації учасників, зазначених в ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі», а саме принципу добросовісної конкуренції.
Вважаємо що підхід Замовника щодо зазначення упереджених параметрів закупівлі обмежує конкуренцію та призводить до дискримінації учасників, що суперечить Закону України «Про публічні закупівлі» та стає приводом для оскарження умов цієї закупівлі.
Згідно з пунктом 28 Особливостей тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей, а частиною 4 статті 22 Закону передбачено «тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників».
Таким чином, Замовник повинен усунути наведені вище дискримінаційні умови шляхом розділення предмета закупівлі на два окремих лоти, розділивши різні за своїми технічними показниками та методами виробництва види піноутворювачів.
Враховуючи все наведене вище, вважаємо, що тендерна документація закупівлі № UA-2025-03-12-013518-a складена з порушенням діючого в Україні законодавства, містить дискримінаційні вимоги та позбавляє можливості ТОВ НВП «Пірена» прийняти участь у ній, а тому керуючись ст. 18 Закону України «Про публічні закупівлі» та Постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. №1178 «Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування»:
Товариство з обмеженою відповідальністю Науково-виробниче підприємство «Пірена», ЄДРПОУ 37747885 (далі - Скаржник) як виробник піноутворювачів загального призначення для гасіння пожеж має намір прийняти участь у торгах на закупівлю товарів за кодом ДК 021:2015: 35110000-8 «Протипожежне, рятувальне та захисне обладнання» (Піноутворювач загального, спеціального призначення), оголошення № UA-2025-03-12-013518-a, проте, умови тендерної документації Замовника містять дискримінаційні вимоги, що суперечить вимогам чинного законодавства, порушують принципи публічних закупівель та наші права, як потенційного учасника/переможця торгів, з огляду на наступне.
Обґрунтування наявності порушених прав та охоронюваних законом інтересів з приводу рішення, дії чи бездіяльності замовника, що суперечать законодавству у сфері публічних закупівель і внаслідок яких порушено право чи законні інтереси такої особи
Відповідно до закупівлі, оголошення № UA-2025-03-12-013518-a за кодом ДК 021:2015: 35110000-8 «Протипожежне, рятувальне та захисне обладнання» предметом закупівлі є Піноутворювач загального, спеціального призначення. (1 лот). Проте це є два різних види піноутворювачів, які є відмінними не тільки за своїм призначенням, а і за своїми складовими показниками, вимогами до виробництва, технологій, зберігання та утилізації., Відтак виробники піноутворювачів тільки загального призначення, у тому числі і Скаржник не мають змоги прийняти участь у цій Закупівлі
Таким чином, об’єднання Замовником піноутворювачів різних призначень в один лот суперечить приписам чинного законодавства, а предмет закупівлі складений таким чином, що взяти участь в закупівлі зможуть лише ті учасники, у яких наявні особливі умови для виготовлення піноутворювача спеціального призначення, що є дискримінаційним по відношенню до інших суб'єктів господарювання, в тому числі і Скаржника.
Замовником в Додатку 1 до тендерної документації вказано дві складових предмета закупівлі, а саме: Піноутворювач загального призначення для гасіння пожеж та Піноутворювач плівкоутворювальний спеціального призначення типу АFFF 6% або еквівалент для гасіння пожеж.
Відповідно до п.п. 1 п. 2.1 Додатку 1 Тендерної документації Замовника пiноутворювач загального призначення - вогнегасна речовина (суміш хімічних речовин), яка під час змішування з водою у відповідних співвідношеннях утворює робочий розчин, що здатний генерувати піну у разі використання відповідного обладнання, а також змочувальний розчин.
Відповідно до абзацу першого п. 2.2. Додатку 1 Тендерної документації Замовника «Плівкоутворювальний піноутворювач спеціального призначення для гасіння пожеж класів А та В згідно з ДСТУ ЕN 2:2014 «Класифікація пожеж» виготовлений на основі фторвмісних та інших поверхнево-активних речовин (ПАР), повинен утворювати плівку із водного розчину піноутворювача на поверхні горючих рідин, яка характеризується здатністю до самовідновлення після механічного руйнування, а також зниженням швидкості дифузії парів горючої рідини.
Скаржник звертає увагу Комісію АМК України на те, що водна плівкоутворююча піна (AFFF) — це вогнегасна піна, яка містить фторомістні сполуки, визнані токсичними. Залежно від концентрації таких сполук в AFFF, її можна класифікувати як небезпечні відходи, які потребують спеціальних процедур поводження та утилізації. Важливо відзначити, що належне зберігання та поводження з AFFF може зменшити кількість відходів фтормістних сполук, які необхідно утилізувати. AFFF слід зберігати в безпечних контейнерах, щоб запобігти витоку та розливу.
Згідно додатку L ДСТУ EN 1568-1:2018 «Охорона праці та екотоксикологічні дослідження» встановлює вказівки щодо визначення гігієни праці та екотоксикологічної інформації. СТАНДАРТ ЗОБОВ’ЯЗУЄ ВИРОБНИКА НАДАТИ ІНФОРМАЦІЮ ДЛЯ НАСТУПНИХ ПАРАМЕТРІВ, як показано в таблиці L.1, як для концентрату піни, так і для розчину піни при максимальній концентрації для використання, рекомендованій виробником. Дана інформація дає розуміння ступінь шкідливості піноутворювача і його впливу на навколишнє середовище.
Таблиця L.1 Параметри пінного концентрату та пінного розчину
Параметр Пропонований метод
Бактерії
Люмінесцентні бактерії
Або EN ISO 11348-2
Активний мул EN ISO 23753-1
Водні мешканці
Риба OECD 203
Дафнія OECD 202
Водорості OECD 201
Деградація OECD 301f
Ссавці
Гостра токсичність, перорально, щури OECD 420
Подразнення та роз'їдання шкіри OECD 404
Подразнення очей OECD 405
Загальним недоліком фторвмісних речовин є нанесення непоправної шкоди екосистемі, через те, що розчинні сполуки фтору легко переміщуються по ґрунтовому профілю і можуть потрапляти в ґрунтові води, а з них – у поверхневі водойми, при цьому збільшуючи ризик виникнення та поширення ендемічних захворювань, пов`язаних із надмірним надходженням Фтору в організм людини.
Оскільки фторовмістні концентрати піноутворювачів є небезпечними для навколишнього середовища, у тому числі для людей, деякі країни прийняли зазначені стандарти як з обмеженнями і відхиленнями.
Так, наприклад, у Німеччині (Verordnung über Stoffe, die die Ozonschicht schädigen (Chemikalien-Ozonschichtverordnung - ChemOzonSchichtV); BGBl I, 2012, Nr. 12, 409-412) Постанова забороняє використання галогенних вуглеводнів, що руйнують озоновий шар.
Натомість пiноутворювач загального призначення, не має вимоги щодо наявності в своєму складі фторвмісних речовин, а тільки поверхнево-активних речовин (ПАР), що робить його біологічно “м’яким” (біологічна здатність до розкладання понад 80 %).
Стосовно утилізування та знешкодження піноутворювачів та їхніх водних розчинів національний стандарт ДСТУ 3789:2015 (Малюнок 1) зазначає, що біологічно «м’які» піноутворювачі (в тому часлі Піноутворювач загального призначення для гасіння пожеж) та їхні водні розчини, що не підлягають регенеруванню або утилізуванню, знешкоджують скиданням у виробничі стічні води за умови розведення водою до гранично-допустимої концентрації або знищують спалюванням у печах для знешкодження відходів. Біологічно «жорсткі» (яким за своїми характеристиками є Піноутворювач плівкоутворювальний спеціального призначення типу АFFF 6%) піноутворювачі знищують спалюванням у печах для знешкодження відходів або в інші способи за наявності висновку державної санітарно-епідеміологічної експертизи.
Одним із методів утилізації AFFF є спалювання. Цей метод передбачає спалювання AFFF при високих температурах, що розщеплює фтормістні сполуки на менш шкідливі речовини.
Високотемпературне спалювання є найпоширенішим методом утилізації AFFF, що передбачає нагрівання речовини принаймні до 1000 °C з мінімальним часом перебування в двох секундах.
Враховуючи вищезазначені характеристики ТОВ НВП «Пірена» наголошує на тому, що Піноутворювач загального призначення для гасіння пожеж та Піноутворювач плівкоутворювальний спеціального призначення типу АFFF 6% є різними сполуками за призначенням, характеристиками та умовами утилізації, що потребує різного підходу до виробництва. А саме виробництво Піноутворювача плівкоутворювального спеціального призначення типу АFFF 6% потребує наявності особливого обладнання, сировини та технологій, у тому числі і для утилізації небезпечних сполук, також наявність кваліфікованого персоналу для роботи з небезпечними речовинами, місця зберігання та засобів контролю за небезпечними сполуками у виробництві. Крім того таке виробництво потребує спеціальних, передбачених в законодавстві методів та способів утилізації небезпечних сполук. Виробничий персонал в свою чергу повинен мати відповідну кваліфікацію та допуски до роботи з небезпечними речовинами.
Звертаємо Вашу увагу на те, що все вищезазначене непотрібне для виробництва піноутворювача загального призначення.
Отже, Скаржник вважає, що Замовником неправомірно об’єднано в один предмет закупівлі два найменування піноутворювачів які є різними за своїми характеристиками, призначенням, вимогами до виробництва, зберігання та утилізації.
Оскільки в Україні на даний час є чотири виробника піноутворювачів загального призначення і тільки один із них має виробництво піноутворювача спеціального призначення, вважаємо, що Замовником штучно обмежено коло потенційних учасників закупівлі, в тому числі Скаржника, та застосовано дискримінаційні метод формування, що є прямим порушенням одного з принципів здійснення публічних закупівель та недискримінації учасників, зазначених в ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі», а саме принципу добросовісної конкуренції.
Вважаємо що підхід Замовника щодо зазначення упереджених параметрів закупівлі обмежує конкуренцію та призводить до дискримінації учасників, що суперечить Закону України «Про публічні закупівлі» та стає приводом для оскарження умов цієї закупівлі.
Згідно з пунктом 28 Особливостей тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей, а частиною 4 статті 22 Закону передбачено «тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників».
Таким чином, Замовник повинен усунути наведені вище дискримінаційні умови шляхом розділення предмета закупівлі на два окремих лоти, розділивши різні за своїми технічними показниками та методами виробництва види піноутворювачів.
Враховуючи все наведене вище, вважаємо, що тендерна документація закупівлі № UA-2025-03-12-013518-a складена з порушенням діючого в Україні законодавства, містить дискримінаційні вимоги та позбавляє можливості ТОВ НВП «Пірена» прийняти участь у ній, а тому керуючись ст. 18 Закону України «Про публічні закупівлі» та Постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. №1178 «Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування»:
×
-
Назва доказу:
1. Додаток 1 до Тендерної документації Технічна специфікація Замовника
-
Повʼязаний документ:
Додаток 1 до ТД _Технічна специфікація.docx
Вимоги:
Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
×
-
Визнати закупівлю UA-2025-03-12-013518-a, такою, що є дискримінаційною, та зобов’язати Замовника Акціонерне товариство «УКРТРАНСНАФТА» внести зміни до закупівлі, розділивши предмет закупівлі на два окремих лоти: Лот 1. Піноутворювач загального призначення для гасіння пожеж в кількості 150 тонн Лот 2 Піноутворювач плівкоутворювальний спеціального призначення типу АFFF 6% або еквівалент для гасіння пожеж в кількості 50 тонн.
Скарга
Скасована
КЕП
СКАРГА щодо усунення дискримінаційних вимог та приведення тендерної документації у відповідність до вимог законодавства
Номер:
c4da90e4bc8e4b2ab5509bf0d5da37d3
Ідентифікатор запиту:
UA-2025-03-12-013518-a.b1
Назва:
СКАРГА щодо усунення дискримінаційних вимог та приведення тендерної документації у відповідність до вимог законодавства
Скарга:
Пов'язані документи:
Учасник
- Додаток 1 до ТД _Технічна специфікація.docx 14.03.2025 17:47
- Скарга.pdf 14.03.2025 17:47
- sign.p7s 14.03.2025 17:49
Причина:
Скарга скасована суб'єктом оскарження
Дата скасування:
14.03.2025 17:55
Пункт скарги
Порядковий номер пункту скарги:
1
Номер:
d9e8a60265704585acc1ea80164ae956
Заголовок пункту скарги:
щодо усунення дискримінаційних вимог та приведення тендерної документації у відповідність до вимог законодавства
Тип пов'язаного елемента:
Скарга на закупівлю
Тип порушення:
Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації:
Інші умови тендерної документації
Тип порушення:
Інші умови тендерної документації
Опис суті пункту скарги:
12 березня 2025 року Акціонерне товариство «УКРТРАНСНАФТА» (далі - Замовник) на порталі prozorro.gov.ua (https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2025-03-12-013518-a) було оголошено закупівлю шляхом проведення процедури відкритих торгів з особливостями по предмету: «Протипожежне, рятувальне та захисне обладнання» (код 35110000-8 за ДК 021:2015) (Піноутворювач загального, спеціального призначення).
Товариство з обмеженою відповідальністю Науково-виробниче підприємство «Пірена», ЄДРПОУ 37747885 (далі - Скаржник) як виробник піноутворювачів загального призначення для гасіння пожеж має намір прийняти участь у торгах на закупівлю товарів за кодом ДК 021:2015: 35110000-8 «Протипожежне, рятувальне та захисне обладнання» (Піноутворювач загального, спеціального призначення), оголошення № UA-2025-03-12-013518-a, проте, умови тендерної документації Замовника містять дискримінаційні вимоги, що суперечить вимогам чинного законодавства, порушують принципи публічних закупівель та наші права, як потенційного учасника/переможця торгів, з огляду на наступне.
Обґрунтування наявності порушених прав та охоронюваних законом інтересів з приводу рішення, дії чи бездіяльності замовника, що суперечать законодавству у сфері публічних закупівель і внаслідок яких порушено право чи законні інтереси такої особи
Відповідно до закупівлі, оголошення № UA-2025-03-12-013518-a за кодом ДК 021:2015: 35110000-8 «Протипожежне, рятувальне та захисне обладнання» предметом закупівлі є Піноутворювач загального, спеціального призначення. (1 лот). Проте це є два різних види піноутворювачів, які є відмінними не тільки за своїм призначенням, а і за своїми складовими показниками, вимогами до виробництва, технологій, зберігання та утилізації., Відтак виробники піноутворювачів тільки загального призначення, у тому числі і Скаржник не мають змоги прийняти участь у цій Закупівлі
Таким чином, об’єднання Замовником піноутворювачів різних призначень в один лот суперечить приписам чинного законодавства, а предмет закупівлі складений таким чином, що взяти участь в закупівлі зможуть лише ті учасники, у яких наявні особливі умови для виготовлення піноутворювача спеціального призначення, що є дискримінаційним по відношенню до інших суб'єктів господарювання, в тому числі і Скаржника.
Замовником в Додатку 1 до тендерної документації вказано дві складових предмета закупівлі, а саме: Піноутворювач загального призначення для гасіння пожеж та Піноутворювач плівкоутворювальний спеціального призначення типу АFFF 6% або еквівалент для гасіння пожеж.
Відповідно до п.п. 1 п. 2.1 Додатку 1 Тендерної документації Замовника пiноутворювач загального призначення - вогнегасна речовина (суміш хімічних речовин), яка під час змішування з водою у відповідних співвідношеннях утворює робочий розчин, що здатний генерувати піну у разі використання відповідного обладнання, а також змочувальний розчин.
Відповідно до абзацу першого п. 2.2. Додатку 1 Тендерної документації Замовника «Плівкоутворювальний піноутворювач спеціального призначення для гасіння пожеж класів А та В згідно з ДСТУ ЕN 2:2014 «Класифікація пожеж» виготовлений на основі фторвмісних та інших поверхнево-активних речовин (ПАР), повинен утворювати плівку із водного розчину піноутворювача на поверхні горючих рідин, яка характеризується здатністю до самовідновлення після механічного руйнування, а також зниженням швидкості дифузії парів горючої рідини.
Скаржник звертає увагу Комісію АМК України на те, що водна плівкоутворююча піна (AFFF) — це вогнегасна піна, яка містить фторомістні сполуки, визнані токсичними. Залежно від концентрації таких сполук в AFFF, її можна класифікувати як небезпечні відходи, які потребують спеціальних процедур поводження та утилізації. Важливо відзначити, що належне зберігання та поводження з AFFF може зменшити кількість відходів фтормістних сполук, які необхідно утилізувати. AFFF слід зберігати в безпечних контейнерах, щоб запобігти витоку та розливу.
Згідно додатку L ДСТУ EN 1568-1:2018 «Охорона праці та екотоксикологічні дослідження» встановлює вказівки щодо визначення гігієни праці та екотоксикологічної інформації. СТАНДАРТ ЗОБОВ’ЯЗУЄ ВИРОБНИКА НАДАТИ ІНФОРМАЦІЮ ДЛЯ НАСТУПНИХ ПАРАМЕТРІВ, як показано в таблиці L.1, як для концентрату піни, так і для розчину піни при максимальній концентрації для використання, рекомендованій виробником. Дана інформація дає розуміння ступінь шкідливості піноутворювача і його впливу на навколишнє середовище.
Таблиця L.1 Параметри пінного концентрату та пінного розчину
Параметр Пропонований метод
Бактерії
Люмінесцентні бактерії
Або EN ISO 11348-2
Активний мул EN ISO 23753-1
Водні мешканці
Риба OECD 203
Дафнія OECD 202
Водорості OECD 201
Деградація OECD 301f
Ссавці
Гостра токсичність, перорально, щури OECD 420
Подразнення та роз'їдання шкіри OECD 404
Подразнення очей OECD 405
Загальним недоліком фторвмісних речовин є нанесення непоправної шкоди екосистемі, через те, що розчинні сполуки фтору легко переміщуються по ґрунтовому профілю і можуть потрапляти в ґрунтові води, а з них – у поверхневі водойми, при цьому збільшуючи ризик виникнення та поширення ендемічних захворювань, пов`язаних із надмірним надходженням Фтору в організм людини.
Оскільки фторовмістні концентрати піноутворювачів є небезпечними для навколишнього середовища, у тому числі для людей, деякі країни прийняли зазначені стандарти як з обмеженнями і відхиленнями.
Так, наприклад, у Німеччині (Verordnung über Stoffe, die die Ozonschicht schädigen (Chemikalien-Ozonschichtverordnung - ChemOzonSchichtV); BGBl I, 2012, Nr. 12, 409-412) Постанова забороняє використання галогенних вуглеводнів, що руйнують озоновий шар.
Натомість пiноутворювач загального призначення, не має вимоги щодо наявності в своєму складі фторвмісних речовин, а тільки поверхнево-активних речовин (ПАР), що робить його біологічно “м’яким” (біологічна здатність до розкладання понад 80 %).
Стосовно утилізування та знешкодження піноутворювачів та їхніх водних розчинів національний стандарт ДСТУ 3789:2015 (Малюнок 1) зазначає, що біологічно «м’які» піноутворювачі (в тому часлі Піноутворювач загального призначення для гасіння пожеж) та їхні водні розчини, що не підлягають регенеруванню або утилізуванню, знешкоджують скиданням у виробничі стічні води за умови розведення водою до гранично-допустимої концентрації або знищують спалюванням у печах для знешкодження відходів. Біологічно «жорсткі» (яким за своїми характеристиками є Піноутворювач плівкоутворювальний спеціального призначення типу АFFF 6%) піноутворювачі знищують спалюванням у печах для знешкодження відходів або в інші способи за наявності висновку державної санітарно-епідеміологічної експертизи.
Одним із методів утилізації AFFF є спалювання. Цей метод передбачає спалювання AFFF при високих температурах, що розщеплює фтормістні сполуки на менш шкідливі речовини.
Високотемпературне спалювання є найпоширенішим методом утилізації AFFF, що передбачає нагрівання речовини принаймні до 1000 °C з мінімальним часом перебування в двох секундах.
Враховуючи вищезазначені характеристики ТОВ НВП «Пірена» наголошує на тому, що Піноутворювач загального призначення для гасіння пожеж та Піноутворювач плівкоутворювальний спеціального призначення типу АFFF 6% є різними сполуками за призначенням, характеристиками та умовами утилізації, що потребує різного підходу до виробництва. А саме виробництво Піноутворювача плівкоутворювального спеціального призначення типу АFFF 6% потребує наявності особливого обладнання, сировини та технологій, у тому числі і для утилізації небезпечних сполук, також наявність кваліфікованого персоналу для роботи з небезпечними речовинами, місця зберігання та засобів контролю за небезпечними сполуками у виробництві. Крім того таке виробництво потребує спеціальних, передбачених в законодавстві методів та способів утилізації небезпечних сполук. Виробничий персонал в свою чергу повинен мати відповідну кваліфікацію та допуски до роботи з небезпечними речовинами.
Звертаємо Вашу увагу на те, що все вищезазначене непотрібне для виробництва піноутворювача загального призначення.
Отже, Скаржник вважає, що Замовником неправомірно об’єднано в один предмет закупівлі два найменування піноутворювачів які є різними за своїми характеристиками, призначенням, вимогами до виробництва, зберігання та утилізації.
Оскільки в Україні на даний час є чотири виробника піноутворювачів загального призначення і тільки один із них має виробництво піноутворювача спеціального призначення, вважаємо, що Замовником штучно обмежено коло потенційних учасників закупівлі, в тому числі Скаржника, та застосовано дискримінаційні метод формування, що є прямим порушенням одного з принципів здійснення публічних закупівель та недискримінації учасників, зазначених в ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі», а саме принципу добросовісної конкуренції.
Вважаємо що підхід Замовника щодо зазначення упереджених параметрів закупівлі обмежує конкуренцію та призводить до дискримінації учасників, що суперечить Закону України «Про публічні закупівлі» та стає приводом для оскарження умов цієї закупівлі.
Згідно з пунктом 28 Особливостей тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей, а частиною 4 статті 22 Закону передбачено «тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників».
Таким чином, Замовник повинен усунути наведені вище дискримінаційні умови шляхом розділення предмета закупівлі на два окремих лоти, розділивши різні за своїми технічними показниками та методами виробництва види піноутворювачів.
Враховуючи все наведене вище, вважаємо, що тендерна документація закупівлі № UA-2025-03-12-013518-a складена з порушенням діючого в Україні законодавства, містить дискримінаційні вимоги та позбавляє можливості ТОВ НВП «Пірена» прийняти участь у ній, а тому керуючись ст. 18 Закону України «Про публічні закупівлі» та Постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. №1178 «Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування»:
Товариство з обмеженою відповідальністю Науково-виробниче підприємство «Пірена», ЄДРПОУ 37747885 (далі - Скаржник) як виробник піноутворювачів загального призначення для гасіння пожеж має намір прийняти участь у торгах на закупівлю товарів за кодом ДК 021:2015: 35110000-8 «Протипожежне, рятувальне та захисне обладнання» (Піноутворювач загального, спеціального призначення), оголошення № UA-2025-03-12-013518-a, проте, умови тендерної документації Замовника містять дискримінаційні вимоги, що суперечить вимогам чинного законодавства, порушують принципи публічних закупівель та наші права, як потенційного учасника/переможця торгів, з огляду на наступне.
Обґрунтування наявності порушених прав та охоронюваних законом інтересів з приводу рішення, дії чи бездіяльності замовника, що суперечать законодавству у сфері публічних закупівель і внаслідок яких порушено право чи законні інтереси такої особи
Відповідно до закупівлі, оголошення № UA-2025-03-12-013518-a за кодом ДК 021:2015: 35110000-8 «Протипожежне, рятувальне та захисне обладнання» предметом закупівлі є Піноутворювач загального, спеціального призначення. (1 лот). Проте це є два різних види піноутворювачів, які є відмінними не тільки за своїм призначенням, а і за своїми складовими показниками, вимогами до виробництва, технологій, зберігання та утилізації., Відтак виробники піноутворювачів тільки загального призначення, у тому числі і Скаржник не мають змоги прийняти участь у цій Закупівлі
Таким чином, об’єднання Замовником піноутворювачів різних призначень в один лот суперечить приписам чинного законодавства, а предмет закупівлі складений таким чином, що взяти участь в закупівлі зможуть лише ті учасники, у яких наявні особливі умови для виготовлення піноутворювача спеціального призначення, що є дискримінаційним по відношенню до інших суб'єктів господарювання, в тому числі і Скаржника.
Замовником в Додатку 1 до тендерної документації вказано дві складових предмета закупівлі, а саме: Піноутворювач загального призначення для гасіння пожеж та Піноутворювач плівкоутворювальний спеціального призначення типу АFFF 6% або еквівалент для гасіння пожеж.
Відповідно до п.п. 1 п. 2.1 Додатку 1 Тендерної документації Замовника пiноутворювач загального призначення - вогнегасна речовина (суміш хімічних речовин), яка під час змішування з водою у відповідних співвідношеннях утворює робочий розчин, що здатний генерувати піну у разі використання відповідного обладнання, а також змочувальний розчин.
Відповідно до абзацу першого п. 2.2. Додатку 1 Тендерної документації Замовника «Плівкоутворювальний піноутворювач спеціального призначення для гасіння пожеж класів А та В згідно з ДСТУ ЕN 2:2014 «Класифікація пожеж» виготовлений на основі фторвмісних та інших поверхнево-активних речовин (ПАР), повинен утворювати плівку із водного розчину піноутворювача на поверхні горючих рідин, яка характеризується здатністю до самовідновлення після механічного руйнування, а також зниженням швидкості дифузії парів горючої рідини.
Скаржник звертає увагу Комісію АМК України на те, що водна плівкоутворююча піна (AFFF) — це вогнегасна піна, яка містить фторомістні сполуки, визнані токсичними. Залежно від концентрації таких сполук в AFFF, її можна класифікувати як небезпечні відходи, які потребують спеціальних процедур поводження та утилізації. Важливо відзначити, що належне зберігання та поводження з AFFF може зменшити кількість відходів фтормістних сполук, які необхідно утилізувати. AFFF слід зберігати в безпечних контейнерах, щоб запобігти витоку та розливу.
Згідно додатку L ДСТУ EN 1568-1:2018 «Охорона праці та екотоксикологічні дослідження» встановлює вказівки щодо визначення гігієни праці та екотоксикологічної інформації. СТАНДАРТ ЗОБОВ’ЯЗУЄ ВИРОБНИКА НАДАТИ ІНФОРМАЦІЮ ДЛЯ НАСТУПНИХ ПАРАМЕТРІВ, як показано в таблиці L.1, як для концентрату піни, так і для розчину піни при максимальній концентрації для використання, рекомендованій виробником. Дана інформація дає розуміння ступінь шкідливості піноутворювача і його впливу на навколишнє середовище.
Таблиця L.1 Параметри пінного концентрату та пінного розчину
Параметр Пропонований метод
Бактерії
Люмінесцентні бактерії
Або EN ISO 11348-2
Активний мул EN ISO 23753-1
Водні мешканці
Риба OECD 203
Дафнія OECD 202
Водорості OECD 201
Деградація OECD 301f
Ссавці
Гостра токсичність, перорально, щури OECD 420
Подразнення та роз'їдання шкіри OECD 404
Подразнення очей OECD 405
Загальним недоліком фторвмісних речовин є нанесення непоправної шкоди екосистемі, через те, що розчинні сполуки фтору легко переміщуються по ґрунтовому профілю і можуть потрапляти в ґрунтові води, а з них – у поверхневі водойми, при цьому збільшуючи ризик виникнення та поширення ендемічних захворювань, пов`язаних із надмірним надходженням Фтору в організм людини.
Оскільки фторовмістні концентрати піноутворювачів є небезпечними для навколишнього середовища, у тому числі для людей, деякі країни прийняли зазначені стандарти як з обмеженнями і відхиленнями.
Так, наприклад, у Німеччині (Verordnung über Stoffe, die die Ozonschicht schädigen (Chemikalien-Ozonschichtverordnung - ChemOzonSchichtV); BGBl I, 2012, Nr. 12, 409-412) Постанова забороняє використання галогенних вуглеводнів, що руйнують озоновий шар.
Натомість пiноутворювач загального призначення, не має вимоги щодо наявності в своєму складі фторвмісних речовин, а тільки поверхнево-активних речовин (ПАР), що робить його біологічно “м’яким” (біологічна здатність до розкладання понад 80 %).
Стосовно утилізування та знешкодження піноутворювачів та їхніх водних розчинів національний стандарт ДСТУ 3789:2015 (Малюнок 1) зазначає, що біологічно «м’які» піноутворювачі (в тому часлі Піноутворювач загального призначення для гасіння пожеж) та їхні водні розчини, що не підлягають регенеруванню або утилізуванню, знешкоджують скиданням у виробничі стічні води за умови розведення водою до гранично-допустимої концентрації або знищують спалюванням у печах для знешкодження відходів. Біологічно «жорсткі» (яким за своїми характеристиками є Піноутворювач плівкоутворювальний спеціального призначення типу АFFF 6%) піноутворювачі знищують спалюванням у печах для знешкодження відходів або в інші способи за наявності висновку державної санітарно-епідеміологічної експертизи.
Одним із методів утилізації AFFF є спалювання. Цей метод передбачає спалювання AFFF при високих температурах, що розщеплює фтормістні сполуки на менш шкідливі речовини.
Високотемпературне спалювання є найпоширенішим методом утилізації AFFF, що передбачає нагрівання речовини принаймні до 1000 °C з мінімальним часом перебування в двох секундах.
Враховуючи вищезазначені характеристики ТОВ НВП «Пірена» наголошує на тому, що Піноутворювач загального призначення для гасіння пожеж та Піноутворювач плівкоутворювальний спеціального призначення типу АFFF 6% є різними сполуками за призначенням, характеристиками та умовами утилізації, що потребує різного підходу до виробництва. А саме виробництво Піноутворювача плівкоутворювального спеціального призначення типу АFFF 6% потребує наявності особливого обладнання, сировини та технологій, у тому числі і для утилізації небезпечних сполук, також наявність кваліфікованого персоналу для роботи з небезпечними речовинами, місця зберігання та засобів контролю за небезпечними сполуками у виробництві. Крім того таке виробництво потребує спеціальних, передбачених в законодавстві методів та способів утилізації небезпечних сполук. Виробничий персонал в свою чергу повинен мати відповідну кваліфікацію та допуски до роботи з небезпечними речовинами.
Звертаємо Вашу увагу на те, що все вищезазначене непотрібне для виробництва піноутворювача загального призначення.
Отже, Скаржник вважає, що Замовником неправомірно об’єднано в один предмет закупівлі два найменування піноутворювачів які є різними за своїми характеристиками, призначенням, вимогами до виробництва, зберігання та утилізації.
Оскільки в Україні на даний час є чотири виробника піноутворювачів загального призначення і тільки один із них має виробництво піноутворювача спеціального призначення, вважаємо, що Замовником штучно обмежено коло потенційних учасників закупівлі, в тому числі Скаржника, та застосовано дискримінаційні метод формування, що є прямим порушенням одного з принципів здійснення публічних закупівель та недискримінації учасників, зазначених в ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі», а саме принципу добросовісної конкуренції.
Вважаємо що підхід Замовника щодо зазначення упереджених параметрів закупівлі обмежує конкуренцію та призводить до дискримінації учасників, що суперечить Закону України «Про публічні закупівлі» та стає приводом для оскарження умов цієї закупівлі.
Згідно з пунктом 28 Особливостей тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей, а частиною 4 статті 22 Закону передбачено «тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників».
Таким чином, Замовник повинен усунути наведені вище дискримінаційні умови шляхом розділення предмета закупівлі на два окремих лоти, розділивши різні за своїми технічними показниками та методами виробництва види піноутворювачів.
Враховуючи все наведене вище, вважаємо, що тендерна документація закупівлі № UA-2025-03-12-013518-a складена з порушенням діючого в Україні законодавства, містить дискримінаційні вимоги та позбавляє можливості ТОВ НВП «Пірена» прийняти участь у ній, а тому керуючись ст. 18 Закону України «Про публічні закупівлі» та Постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. №1178 «Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування»:
×
-
Назва доказу:
1. Додаток 1 до Тендерної документації Технічна специфікація Замовника
-
Повʼязаний документ:
Додаток 1 до ТД _Технічна специфікація.docx
Вимоги:
Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
×
-
Визнати закупівлю UA-2025-03-12-013518-a, такою, що є дискримінаційною, та зобов’язати Замовника Акціонерне товариство «УКРТРАНСНАФТА» внести зміни до закупівлі, розділивши предмет закупівлі на два окремих лоти: Лот 1. Піноутворювач загального призначення для гасіння пожеж в кількості 150 тонн Лот 2 Піноутворювач плівкоутворювальний спеціального призначення типу АFFF 6% або еквівалент для гасіння пожеж в кількості 50 тонн.