-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
Послуги у сфері поводження з радіоактивними, токсичними, медичними та небезпечними відходами, код 90520000-8 за ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник». Послуги з управління небезпечними (медичними) відходами категорій В,С
Мова (мови), якою (якими) повинні готуватися тендерні пропозиції: українська
Торги відмінено
1 317 312.00
UAH з ПДВ
мін. крок: 1% або 13 173.12 UAH
мін. крок: 1% або 13 173.12 UAH
Період оскарження:
10.03.2025 17:26 - 17.03.2025 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП
Скарга
Номер:
c714f4a2d389436aa5b3d9aa69a5100e
Ідентифікатор запиту:
UA-2025-03-10-012969-a.b1
Назва:
Скарга
Скарга:
на умови тендерної документації
Пов'язані документи:
Учасник
- Додаток 1 - Форма тендерної пропозиції.docx 14.03.2025 18:30
- Додаток 2 - Лист-згода.docx 14.03.2025 18:30
- Додаток 3 - Кваліфікаційні критерії згідно Статті 16 Закону (нова редакція 2).docx 14.03.2025 18:30
- Додаток 4 - Медико-технічні вимоги (нова редакція).docx 14.03.2025 18:30
- Додаток 7 - Перелік документів таабо інформації, які подаються переможцем.docx 14.03.2025 18:30
- Додаток 6 - Перелік документів таабо інформації, які подаються учасником (нова редакція 2).docx 14.03.2025 18:30
- Докази за скаргою.pdf 14.03.2025 18:30
- скарга тарком UA-2025-03-10-012969-a .pdf 14.03.2025 18:30
- скарга тарком UA-2025-03-10-012969-a .docx 14.03.2025 18:30
- Перелік змін 2 до тендерної документації.doc 14.03.2025 18:30
- скарга тарком UA-2025-03-10-012969-a .pdf.p7s 14.03.2025 18:30
- Тендерна документація (нова редакція 2).docx 14.03.2025 18:30
- sign.p7s 14.03.2025 18:30
- рішення від 18.03.2025 №4154.pdf 18.03.2025 15:04
- інформація про резолютивну частину рішення від 25.03.2025 №4644.pdf 26.03.2025 11:46
- рішення від 25.03.2025 №4644.pdf 28.03.2025 12:47
- Пояснення Замовника по суті скарги 2025.docx 20.03.2025 15:20
- Пояснення замрвника по суті скарги.pdf 20.03.2025 15:20
- ПРОТОКОЛ 10 про надання пояснень .docx 20.03.2025 15:20
- Протокол 10.pdf 20.03.2025 15:20
Дата прийняття скарги до розгляду:
14.03.2025 18:59
Дата розгляду скарги:
25.03.2025 10:00
Місце розгляду скарги:
Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду:
18.03.2025 15:04
Дата прийняття рішення про вирішення скарги:
28.03.2025 12:47
Дата виконання рішення Замовником:
01.04.2025 13:47
Коментар замовника щодо усунення порушень:
Виконуючи вимоги Комісії антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель уповноваженою особою приймається рішення щодо внесення наступних змін до тендерної документації:
1. У пункті 3.1 додатку 3 до тендерної документації вимогу: “Діючий договір обов’язкового страхування цивільної відповідальності перевізника за збитки, які можуть бути завдані ним під час перевезення небезпечних відходів”
викласти в такій редакції:
“Копія чинного договору страхування відповідальності суб’єктів перевезення небезпечних вантажів на випадок настання негативних наслідків під час перевезення небезпечних вантажів.”
2. У Додатку 6 до тендерної документації внести наступні зміни:
2.1. Пункт 9.4 “Копія діючого сертифікату на відповідність вимогам ДСТУ ISO 9001:2015 Системи управління якістю. Вимоги” (ISO 9001:2015, IDT).”
викласти в такій редакції:
“Копія діючого сертифіката на відповідність вимогам ДСТУ ISO 9001:2015 або ДСТУ EN ISO 9001:2018 або національних стандартів, якими їх замінено, виданого акредитованим відповідно до законодавства органом з оцінки відповідності”.
2.2. Пункт 9.6 “Копія діючого сертифікату на відповідність вимогам ДСТУ ISO 45001:2018 Системи менеджменту охорони здоров’я та безпеки праці”
викласти в такій редакції:
“Копія діючого сертифіката на відповідність вимогам ДСТУ ISO 45001:2018 або ДСТУ ISO 45001:2019 або національних стандартів, якими їх замінено, виданого акредитованим відповідно до законодавства органом з оцінки відповідності”.
3. У п. 1 розділу IV “Подання та розкриття тендерної пропозиції” тендерної документації зазначити, що “кінцевий строк подання тендерних пропозицій – 12:00 08 квітня 2025 року.”
Пункт скарги
Порядковий номер пункту скарги:
1
Номер:
d2ff78efeab24a08b75860477a5599c4
Заголовок пункту скарги:
Заголовок
Тип пов'язаного елемента:
Скарга на закупівлю
Тип порушення:
Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації:
Інші умови тендерної документації
Тип порушення:
Інші умови тендерної документації
Опис суті пункту скарги:
10.03.2025 року НАЦІОНАЛЬНИЙ ВІЙСЬКОВО-МЕДИЧНИЙ КЛІНІЧНИЙ ЦЕНТР "ГОЛОВНИЙ ВІЙСЬКОВИЙ КЛІНІЧНИЙ ГОСПІТАЛЬ" (далі-Замовник) опублікував оголошення про проведення процедури відкритих торгів з особливостями за предметом: «Послуги у сфері поводження з радіоактивними, токсичними, медичними та небезпечними відходами, код 90520000-8 за ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник». Послуги з управління небезпечними (медичними) відходами категорій В,С» з очікуваною вартістю 1 317 312,00 грн з ПДВ (далі- Процедура закупівлі).
В умовах тендерної документації зі змінами по Процедурі закупівлі, ідентифікатор закупівлі UA-2025-03-10-012969-a, наявні дискримінаційні, необґрунтовані та незаконні вимоги що обмежують участь Скаржника та інших потенційних учасників.
У відповідності до ст.18 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі - Закон) скарги, що стосуються тендерної документації та/або прийнятих рішень, дії чи бездіяльності замовника, що відбулися до закінчення строку, установленого для подання тендерних пропозицій, можуть подаватися до органу оскарження з моменту оприлюднення оголошення про проведення торгів, але не пізніше ніж за чотири дні до дати, установленої для подання тендерних пропозицій.
Аналогічна норма містить п. 56 Особливостей, а саме скарги, що стосуються тендерної документації, можуть подаватися до органу оскарження з моменту оприлюднення оголошення про проведення відкритих торгів, але не пізніше ніж за три дні до кінцевого строку подання тендерних пропозицій, установленого до внесення змін до тендерної документації.
Скаржник бажає скористатись вказаним правом з огляду на встановлення в тендерній документації дискримінаційних умов.
Підстави подання скарги, посилання на порушення процедури закупівлі або прийняті рішення, дії або бездіяльність замовника, фактичні обставини, що це можуть підтверджувати, обґрунтування наявності у суб’єкта оскарження порушених прав та охоронюваних законом інтересів з приводу рішення, дії чи бездіяльності замовника, що суперечать законодавству у сфері публічних закупівель і внаслідок яких порушено право чи законні інтереси такої особи - викладені в наступному.
№
пп Посилання на вимогу тендерної документації Зміст вимоги яка встановлена Замовником в тендерній документації Опис порушення процедури закупівлі та дискримінаційних вимог, які обмежують конкуренцію та участь Скаржника в Процедурі закупівлі
1 П.6 Додатку 3 до тендерної документації Чинний протокол ТО зазначених транспортних засобів. Ліцензійні умови провадження господарської діяльності з перевезення пасажирів, небезпечних вантажів та небезпечних відходів автомобільним транспортом, міжнародних перевезень пасажирів та вантажів автомобільним транспортом, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 2 грудня 2015 р. № 1001 (додається як доказ) у п. 16 передбачають, що Ліцензіат зобов’язаний про проведення перевірки технічного стану та обов’язкового технічного контролю, технічних оглядів та ремонту транспортних засобів, акти виконаних робіт, платіжні документи, а в разі, коли на ліцензіата поширюються вимоги, визначені пунктом 23 цих Ліцензійних умов, - копії протоколів перевірки технічного стану транспортних засобів - протягом трьох років.
При цьому п.23 цих Ліцензійних умов стосується ліцензіатів, що провадять господарську діяльність з міжнародних перевезень пасажирів автобусами, міжнародних перевезень вантажів вантажними автомобілями, міжнародних перевезень небезпечних вантажів та небезпечних відходів вантажними автомобілями
Ці Ліцензійні умови встановлюють вичерпний перелік до документів, які повинні бути наявні у суб’єктів господарювання, що перевозять небезпечні відходи.
Предмет закупівлі не стосується міжнародних перевезень небезпечних відходів.
З огляду на це, вимога щодо надання чинного протоколу ТО є безпідставною.
Наявна редакція тендерної документації в цій частині обмежує участь та дискримінує Скаржника на участь в Процедурі закупівлі.
Зазначена вимога є дискримінаційною по відношенню до скаржника та створює обмеження конкуренції серед учасників.
Замовник не обґрунтував необхідність встановлення зазначеної вимоги в тендерній документації.
2 П.1 Додатку 3 до тендерної документації Діючий договір обов’язкового страхування цивільної відповідальності перевізника за збитки, які можуть бути завдані ним під час перевезення небезпечних відходів Скаржник не є суб’єктом перевезення небезпечних вантажів. Наявність вказаного договору є необов’язковим при надані послуг що передбачені предметом закупівлі.
Скаржник має як доказ та надає на розгляд Комісії Договір про перевезення вантажів автомобільним транспортом по Україні, оскільки для надання послуг передбачених предметом закупівлі планує залучення субпідрядника.
Скаржник має як доказ та надає на розгляд Комісії копію чинного договору страхування відповідальності суб’єктів перевезення небезпечних вантажів на випадок настання негативних наслідків під час перевезення небезпечних вантажів субпідрядника.
Разом з тим, замовник вимагає надати договір обов’язкового страхування цивільної відповідальності перевізника за збитки, які можуть бути завдані ним під час перевезення небезпечних відходів.
Що є дискримінаційною вимогою по відношенню до Скаржника.
Крім цього, Ліцензійні умови провадження господарської діяльності з перевезення пасажирів, небезпечних вантажів та небезпечних відходів автомобільним транспортом, міжнародних перевезень пасажирів та вантажів автомобільним транспортом, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 2 грудня 2015 р. № 1001 (додається як доказ) не вимагаються наявності договору обов’язкового страхування цивільної відповідальності перевізника за збитки, які можуть бути завдані ним під час перевезення небезпечних відходів, а вимагають лише наявність договору страхування, який наявний в Скаржника. Ці Ліцензійні умови встановлюють вичерпний перелік до документів, які повинні бути наявні у суб’єктів господарювання, що перевозять небезпечні відходи.
Замовник не обґрунтував необхідність встановлення зазначеної вимоги в тендерній документації.
Крім цього, такий обов’язок не встановлює і чинне законодавство України, зокрема ЗУ «Про управління відходами», Ліцензійними умовами провадження господарської діяльності з управління небезпечними відходами, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 5 грудня 2023 р. № 1278 (які надаються в якості доказів).
Скаржник має як доказ та надає на розгляд Комісії Наказ з додатком про видачу ТОВ «ТАРКОМ ЕКОСЕРВІС» ліцензії на право провадження господарської діяльності з управління небезпечними відходами, який виданий і за відсутності договору страхування відповідальності суб’єктів перевезення небезпечних вантажів на випадок настання негативних наслідків під час перевезення небезпечних вантажів, що додатково підтверджує незаконність такої вимоги Замовника.
З огляду на це з метою уникнення дискримінації по відношенню до Скаржника, Замовник має привести у відповідність вимоги тендерної документації наступним чином та викласти вказану вимогу тендерної документації в наступній редакції: Копія чинного договору страхування відповідності суб’єктів перевезення небезпечних вантажів на випадок настання негативних наслідків під час перевезення небезпечних вантажів.
Наявна редакція тендерної документації в цій частині обмежує участь та дискримінує Скаржника на участь в Процедурі закупівлі.
Зазначена вимога є дискримінаційною по відношенню до скаржника та створює обмеження конкуренції серед учасників.
Замовник не обґрунтував необхідність встановлення зазначеної вимоги в тендерній документації.
3 П.9.4-9.6 Додатку 6 до тендерної документації Копія діючого сертифікату на відповідність вимогам ДСТУ ISO 9001:2015 “Системи управління якістю. Вимоги” (ISO 9001:2015, IDT).
Копія діючого сертифікату на відповідність вимогам ДСТУ ISO 14001:2015 “Системи екологічного управління. Вимоги та настанови щодо застосовування” (ISO 14001:2015, IDT).
Копія діючого сертифікату на відповідність вимогам ДСТУ ISO 45001:2018 “Системи менеджменту охорони здоров’я та безпеки праці”.
Замовник передбачає можливість надання лише сертифікатів ДСТУ ISO 9001:2015 “Системи управління якістю. Вимоги” (ISO 9001:2015, IDT), ДСТУ ISO 14001:2015 “Системи екологічного управління. Вимоги та настанови щодо застосовування” (ISO 14001:2015, IDT), ДСТУ ISO 45001:2018 “Системи менеджменту охорони здоров’я та безпеки праці” і при цьому не передбачає можливості надання еквівалентних сертифікатів. У Скаржника наявний сертифікат на систему управління якістю ДСТУ EN ISO 9001:2018, сертифікат на систему управління охороною здоров’я та безпекою праці ДСТУ ISO 45001:2019, сертифікат на систему екологічного управління ДСТУ ISO 14001:2015 (додаються в якості доказів). Разом з цим, маючи еквівалентні сертифікат Скаржник позбавлений права взяти участь у процедурі закупівлі, оскільки не має сертифікатів, які вимагає Замовник в умовах тендерної документації, а можливість надання еквівалентних сертифікатів не передбачена.
Замовник не обґрунтував необхідність встановлення зазначеної вимоги в тендерній документації і неможливість надання еквівалентних сертифікатів.
Крім цього, щодо даних сертифікатів відповідності варто зазначити, що законодавчий обов’язок на їх отримання відсутній, а в Україні діє принцип добровільної сертифікації.
Перелiк товарів і послуг, які пiдлягають обов’язковiй сертифiкацiї визначений в Перелiку продукцiї, що пiдлягає обов’язковiй сертифiкацiї в Українi (далi - Перелiк), який затверджено наказом Державного комiтету України з питань технiчного регулювання та споживчої полiтики вiд 01.02.2005 №28. Наказ втратив чиннiсть (пiдстава - Наказ Мiнiстерства економiчного розвитку i торгівлi України вiд 26.01.2018 №93, зареєстрований в Мiнiстерствi юстицiї України 16 лютого 2018р. за № 194/31646). В резулътатi аналiзу Перелiку встановлено, що послуги, які є предметом закупiвлi, не входять в Перелiк та не пiдлягають обов’язковiй сертифiкацiї вiдповiдно до законодавства України. Тому законодавством не передбачено надання сертифiкатів вiдповiдностi вiд органу обов’язкової сертифiкацiї.
Крім цього, з 16.03.2018 р. набрав чинності наказ Мінекономрозвитку України від 26.01.2018 р. №93, яким з метою приведення нормативно - правових актів у відповідність із законодавством визнано такими, що втратив чинність зокрема наказ № 28. У зв’язку з втратою чинності з 01.01.18 Декрету Кабінетів Міністрів України від 10.05.93 № 46 - 93 “ Про стандартизацію і сертифікацію”, державна система сертифікації припинила своє існування, а тому з 01.01.18 відсутні правові підстави провадження органами із сертифікації діяльності як призначених органів в державній системі сертифікації. Таким чином, у суб’єкта господарювання, який отримав ліцензію на провадження господарської
діяльності з управління небезпечними відходами та провадить господарську діяльність по даному виду діяльності, діючим законодавством не передбачено. Вимога щодо надання вищезазначеного сертифікату порушує гарантований ст.5 Закону України «Про публічні закупівлі» принцип недискримінації учасників.
Зокрема, вищезазначене підтверджує і практика АМКУ, а саме: рішення №241-р/пк-ск від 26.02.2014; рішення 303-р/пк-ск від 19.02.2016; рішення 457-р/пк-ск від 03.04.2015; рішенням 17230-р/пк-пз від 14.09.2020.
Крім цього, надання цих документів у складі пропозиції жодним чином не стосується предмета закупівлі, тому вимога щодо їх надання є неправомірною.
Варто зазначити і те, що виготовлення даних сертифікатів потребує часових ресурсів.
Тому учасники, у яких відсутні сертифікати позбавлені можливості брати участь у процедурі закупівлі.
Вимоги щодо обов’язкової наявності вищевказаних документів у суб’єктів господарювання, які надають послуги з управління (поводження) небезпечними відходами не передбачені ЗУ «Про управління відходами», Ліцензійними умовами провадження господарської діяльності з управління небезпечними відходами, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 5 грудня 2023 р. № 1278 (додаються як докази).
Видачею ліцензії Скаржнику орган ліцензування також підтвердив, що відсутність зазначеного сертифікату відповідності повністю відповідає ліцензійним умовам провадження діяльності у сфері управління небезпечними відходами.
Скаржник має як доказ та надає на розгляд Комісії Наказ з додатком про видачу ТОВ «ТАРКОМ ЕКОСЕРВІС» ліцензії на право провадження господарської діяльності з управління небезпечними відходами, який виданий і за відсутності вищезазначених сертифікатів, що додатково підтверджує незаконність такої вимоги Замовника.
Зазначена вимога є дискримінаційною по відношенню до скаржника та створює обмеження конкуренції серед учасників.
Замовник не обґрунтував необхідність встановлення зазначеної вимоги в тендерній документації.
Наявна редакція тендерної документації в цій частині обмежує участь та дискримінує Скаржника на участь в Процедурі закупівлі.
Дискримінаційність такої вимоги підтверджується також рішенням АМКУ № 15104-р/пк-пз від 10.09.2024 (додається як доказ).
4 П.9.7 Додатку 6 до тендерної документації Довідка про наявність в учасника дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів (небезпечних відходів, що зазначені в Додатку 4) від уповноваженого органу видавати відповідні дозволи. Інформацію про наявність в учасника дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів перевіряється замовником у відкритих реєстрах Відповідно до статті 30 Закону України «Про управління відходами», суб’єкти господарювання, що здійснюють діяльність у сфері управління небезпечними відходами, зобов’язані мати:
Дозвіл на здійснення операцій з оброблення відходів.
Ліцензію на здійснення господарської діяльності з управління небезпечними відходами.
Реєстр дозволів та ліцензій, розміщений на сайті Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України (https://mepr.gov.ua/biznesu/dozvoly-ta-litsenziyi/), підтверджує наявність відповідного дозволу у Скаржника.
На підтвердження наявності Дозволу в якості доказу надається Декларація, яка містить Дозвіл на здійснення операцій з оброблення відходів.
Крім цього, зазначаємо, що Декларація формується автоматично, а суб’єкти господарювання не мають змоги впливати на зміст такої Декларації, як і на зміст інформації, що відображена у вищезазначеному реєстрі дозволів та ліцензій. Оскільки у зазначеному реєстрі та декларації не міститься деталізації щодо конкретних видів відходів, що підлягають обробленню, що свідчить про відсутність вимоги щодо обов’язкового зазначення саме небезпечних відходів з Додатку 4 у дозвільному документі.
Відповідно до п.3 Порядку видачі, відмови у видачі, анулювання дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 грудня 2023 р. № 1328 (додається як доказ) суб’єкти господарювання, які мають намір або здійснюють операції з оброблення відходів відповідно до Закону України “Про управління відходами” (далі - суб’єкт господарювання), зобов’язані отримати дозвіл на здійснення операцій з оброблення відходів (далі - дозвіл) до початку своєї діяльності.
Тобто відповідно до статті 30 Закону України "Про управління відходами" та Постанови КМУ від 19 грудня 2023 р. № 1328, суб’єкти господарювання, які здійснюють операції з оброблення відходів, зобов’язані отримати відповідний дозвіл до початку своєї діяльності. Однак, здійснення господарської діяльності у сфері управління небезпечними відходами як ліцензійної діяльності без ліцензії неможливе. Таким чином, отримання ліцензії є фактичним початком діяльності підприємства у сфері управління небезпечними відходами.
Відповідно до постанови КМУ від 18 березня 2022 р. № 314 (додається як доказ) та постанови КМУ від 31 жовтня 2023 р. № 1137 (додається як доказ) подані суб’єктами господарювання декларації про провадження видів господарської діяльності щодо здійснення операцій з оброблення відходів є дійсними до 15 червня 2025 року.
У строк до 15 червня 2025 р. суб’єкти господарювання для подальшого провадження своєї діяльності повинні отримати відповідні дозвільні документи у порядку та на умовах, що передбачені Законом України “Про управління відходами”.
Тобто Постанова КМУ 18 березня 2022 р. № 314 та Постанова КМУ від 31 жовтня 2023 р. № 1137 встановлюють, що суб’єкти господарювання, які вже здійснюють діяльність, повинні отримати відповідні дозвільні документи для її подальшого провадження до 15 червня 2025 року.
Отже, вимога замовника щодо наявності дозволу до початку діяльності суперечить законодавству, оскільки вона може застосовуватися лише до суб’єктів, які ще не розпочали діяльність (в силу постанови Кабінету Міністрів України від 19 грудня 2023 р. № 1328).
Вимога про включення небезпечних відходів з Додатку 4 до дозволу не має нормативного обґрунтування, оскільки чинне законодавство не передбачає такої деталізації у дозвільному документі для суб’єктів господарювання, які розпочали відповідну діяльність, про що зазначалося вище. Такої деталізації не містять також реєстр дозволів та дозвільні документи.
Це призводить до необґрунтованого обмеження конкуренції та штучного звуження кола потенційних учасників закупівлі.
Крім цього, лист Міндовкілля №36/36-02/69-25 від 12.03.2025 року (додається як доказ) чітко свідчить про те, що суб’єкти господарювання, що здійснюють діяльність у сфері управління небезпечними відходами можуть здійснювати свою діяльність на підстав Декларації, а у змісті Декларації не відображаються коди чи види небезпечних відходів і зміст Декларації є встановленої форми.
Наявна редакція тендерної документації в цій частині обмежує участь та дискримінує Скаржника на участь в Процедурі закупівлі.
Зазначена вимога є дискримінаційною по відношенню до скаржника та створює обмеження конкуренції серед учасників.
Замовник не обґрунтував необхідність встановлення зазначеної вимоги в тендерній документації.
Враховуючи наведене, законні права та інтереси Скаржника можуть бути захищені лише шляхом зобов’язання Замовника внести відповідні зміни до тендерної документації та прибрати із тендерної документації вказані дискримінаційні вимоги або відмінити процедуру закупівлі у разі неможливості внесення таких змін. Разом із скаргою Скаржник надає документальне підтвердження/докази.
Дії Замовника в частині встановлення у Тендерній документації наведених вище вимог порушують вимоги частини 4 статті 5 та частини 4 статті 22 Закону, якими передбачена недискримінація учасників, а також права та законні інтереси Скаржника, пов'язані з його участю у Процедурі закупівлі, та принципи недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, передбачені частиною 1 статті 5 Закону.
Вважаємо, що вищенаведені дії Замовника спрямовані на зменшення конкуренції серед учасників, а тому порушують статтю 5 Закону України «Про публічні закупівлі», якою встановлено, що основними принципами здійснення закупівель є відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель, запобігання корупційним діям і зловживанням.
В умовах тендерної документації зі змінами по Процедурі закупівлі, ідентифікатор закупівлі UA-2025-03-10-012969-a, наявні дискримінаційні, необґрунтовані та незаконні вимоги що обмежують участь Скаржника та інших потенційних учасників.
У відповідності до ст.18 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі - Закон) скарги, що стосуються тендерної документації та/або прийнятих рішень, дії чи бездіяльності замовника, що відбулися до закінчення строку, установленого для подання тендерних пропозицій, можуть подаватися до органу оскарження з моменту оприлюднення оголошення про проведення торгів, але не пізніше ніж за чотири дні до дати, установленої для подання тендерних пропозицій.
Аналогічна норма містить п. 56 Особливостей, а саме скарги, що стосуються тендерної документації, можуть подаватися до органу оскарження з моменту оприлюднення оголошення про проведення відкритих торгів, але не пізніше ніж за три дні до кінцевого строку подання тендерних пропозицій, установленого до внесення змін до тендерної документації.
Скаржник бажає скористатись вказаним правом з огляду на встановлення в тендерній документації дискримінаційних умов.
Підстави подання скарги, посилання на порушення процедури закупівлі або прийняті рішення, дії або бездіяльність замовника, фактичні обставини, що це можуть підтверджувати, обґрунтування наявності у суб’єкта оскарження порушених прав та охоронюваних законом інтересів з приводу рішення, дії чи бездіяльності замовника, що суперечать законодавству у сфері публічних закупівель і внаслідок яких порушено право чи законні інтереси такої особи - викладені в наступному.
№
пп Посилання на вимогу тендерної документації Зміст вимоги яка встановлена Замовником в тендерній документації Опис порушення процедури закупівлі та дискримінаційних вимог, які обмежують конкуренцію та участь Скаржника в Процедурі закупівлі
1 П.6 Додатку 3 до тендерної документації Чинний протокол ТО зазначених транспортних засобів. Ліцензійні умови провадження господарської діяльності з перевезення пасажирів, небезпечних вантажів та небезпечних відходів автомобільним транспортом, міжнародних перевезень пасажирів та вантажів автомобільним транспортом, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 2 грудня 2015 р. № 1001 (додається як доказ) у п. 16 передбачають, що Ліцензіат зобов’язаний про проведення перевірки технічного стану та обов’язкового технічного контролю, технічних оглядів та ремонту транспортних засобів, акти виконаних робіт, платіжні документи, а в разі, коли на ліцензіата поширюються вимоги, визначені пунктом 23 цих Ліцензійних умов, - копії протоколів перевірки технічного стану транспортних засобів - протягом трьох років.
При цьому п.23 цих Ліцензійних умов стосується ліцензіатів, що провадять господарську діяльність з міжнародних перевезень пасажирів автобусами, міжнародних перевезень вантажів вантажними автомобілями, міжнародних перевезень небезпечних вантажів та небезпечних відходів вантажними автомобілями
Ці Ліцензійні умови встановлюють вичерпний перелік до документів, які повинні бути наявні у суб’єктів господарювання, що перевозять небезпечні відходи.
Предмет закупівлі не стосується міжнародних перевезень небезпечних відходів.
З огляду на це, вимога щодо надання чинного протоколу ТО є безпідставною.
Наявна редакція тендерної документації в цій частині обмежує участь та дискримінує Скаржника на участь в Процедурі закупівлі.
Зазначена вимога є дискримінаційною по відношенню до скаржника та створює обмеження конкуренції серед учасників.
Замовник не обґрунтував необхідність встановлення зазначеної вимоги в тендерній документації.
2 П.1 Додатку 3 до тендерної документації Діючий договір обов’язкового страхування цивільної відповідальності перевізника за збитки, які можуть бути завдані ним під час перевезення небезпечних відходів Скаржник не є суб’єктом перевезення небезпечних вантажів. Наявність вказаного договору є необов’язковим при надані послуг що передбачені предметом закупівлі.
Скаржник має як доказ та надає на розгляд Комісії Договір про перевезення вантажів автомобільним транспортом по Україні, оскільки для надання послуг передбачених предметом закупівлі планує залучення субпідрядника.
Скаржник має як доказ та надає на розгляд Комісії копію чинного договору страхування відповідальності суб’єктів перевезення небезпечних вантажів на випадок настання негативних наслідків під час перевезення небезпечних вантажів субпідрядника.
Разом з тим, замовник вимагає надати договір обов’язкового страхування цивільної відповідальності перевізника за збитки, які можуть бути завдані ним під час перевезення небезпечних відходів.
Що є дискримінаційною вимогою по відношенню до Скаржника.
Крім цього, Ліцензійні умови провадження господарської діяльності з перевезення пасажирів, небезпечних вантажів та небезпечних відходів автомобільним транспортом, міжнародних перевезень пасажирів та вантажів автомобільним транспортом, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 2 грудня 2015 р. № 1001 (додається як доказ) не вимагаються наявності договору обов’язкового страхування цивільної відповідальності перевізника за збитки, які можуть бути завдані ним під час перевезення небезпечних відходів, а вимагають лише наявність договору страхування, який наявний в Скаржника. Ці Ліцензійні умови встановлюють вичерпний перелік до документів, які повинні бути наявні у суб’єктів господарювання, що перевозять небезпечні відходи.
Замовник не обґрунтував необхідність встановлення зазначеної вимоги в тендерній документації.
Крім цього, такий обов’язок не встановлює і чинне законодавство України, зокрема ЗУ «Про управління відходами», Ліцензійними умовами провадження господарської діяльності з управління небезпечними відходами, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 5 грудня 2023 р. № 1278 (які надаються в якості доказів).
Скаржник має як доказ та надає на розгляд Комісії Наказ з додатком про видачу ТОВ «ТАРКОМ ЕКОСЕРВІС» ліцензії на право провадження господарської діяльності з управління небезпечними відходами, який виданий і за відсутності договору страхування відповідальності суб’єктів перевезення небезпечних вантажів на випадок настання негативних наслідків під час перевезення небезпечних вантажів, що додатково підтверджує незаконність такої вимоги Замовника.
З огляду на це з метою уникнення дискримінації по відношенню до Скаржника, Замовник має привести у відповідність вимоги тендерної документації наступним чином та викласти вказану вимогу тендерної документації в наступній редакції: Копія чинного договору страхування відповідності суб’єктів перевезення небезпечних вантажів на випадок настання негативних наслідків під час перевезення небезпечних вантажів.
Наявна редакція тендерної документації в цій частині обмежує участь та дискримінує Скаржника на участь в Процедурі закупівлі.
Зазначена вимога є дискримінаційною по відношенню до скаржника та створює обмеження конкуренції серед учасників.
Замовник не обґрунтував необхідність встановлення зазначеної вимоги в тендерній документації.
3 П.9.4-9.6 Додатку 6 до тендерної документації Копія діючого сертифікату на відповідність вимогам ДСТУ ISO 9001:2015 “Системи управління якістю. Вимоги” (ISO 9001:2015, IDT).
Копія діючого сертифікату на відповідність вимогам ДСТУ ISO 14001:2015 “Системи екологічного управління. Вимоги та настанови щодо застосовування” (ISO 14001:2015, IDT).
Копія діючого сертифікату на відповідність вимогам ДСТУ ISO 45001:2018 “Системи менеджменту охорони здоров’я та безпеки праці”.
Замовник передбачає можливість надання лише сертифікатів ДСТУ ISO 9001:2015 “Системи управління якістю. Вимоги” (ISO 9001:2015, IDT), ДСТУ ISO 14001:2015 “Системи екологічного управління. Вимоги та настанови щодо застосовування” (ISO 14001:2015, IDT), ДСТУ ISO 45001:2018 “Системи менеджменту охорони здоров’я та безпеки праці” і при цьому не передбачає можливості надання еквівалентних сертифікатів. У Скаржника наявний сертифікат на систему управління якістю ДСТУ EN ISO 9001:2018, сертифікат на систему управління охороною здоров’я та безпекою праці ДСТУ ISO 45001:2019, сертифікат на систему екологічного управління ДСТУ ISO 14001:2015 (додаються в якості доказів). Разом з цим, маючи еквівалентні сертифікат Скаржник позбавлений права взяти участь у процедурі закупівлі, оскільки не має сертифікатів, які вимагає Замовник в умовах тендерної документації, а можливість надання еквівалентних сертифікатів не передбачена.
Замовник не обґрунтував необхідність встановлення зазначеної вимоги в тендерній документації і неможливість надання еквівалентних сертифікатів.
Крім цього, щодо даних сертифікатів відповідності варто зазначити, що законодавчий обов’язок на їх отримання відсутній, а в Україні діє принцип добровільної сертифікації.
Перелiк товарів і послуг, які пiдлягають обов’язковiй сертифiкацiї визначений в Перелiку продукцiї, що пiдлягає обов’язковiй сертифiкацiї в Українi (далi - Перелiк), який затверджено наказом Державного комiтету України з питань технiчного регулювання та споживчої полiтики вiд 01.02.2005 №28. Наказ втратив чиннiсть (пiдстава - Наказ Мiнiстерства економiчного розвитку i торгівлi України вiд 26.01.2018 №93, зареєстрований в Мiнiстерствi юстицiї України 16 лютого 2018р. за № 194/31646). В резулътатi аналiзу Перелiку встановлено, що послуги, які є предметом закупiвлi, не входять в Перелiк та не пiдлягають обов’язковiй сертифiкацiї вiдповiдно до законодавства України. Тому законодавством не передбачено надання сертифiкатів вiдповiдностi вiд органу обов’язкової сертифiкацiї.
Крім цього, з 16.03.2018 р. набрав чинності наказ Мінекономрозвитку України від 26.01.2018 р. №93, яким з метою приведення нормативно - правових актів у відповідність із законодавством визнано такими, що втратив чинність зокрема наказ № 28. У зв’язку з втратою чинності з 01.01.18 Декрету Кабінетів Міністрів України від 10.05.93 № 46 - 93 “ Про стандартизацію і сертифікацію”, державна система сертифікації припинила своє існування, а тому з 01.01.18 відсутні правові підстави провадження органами із сертифікації діяльності як призначених органів в державній системі сертифікації. Таким чином, у суб’єкта господарювання, який отримав ліцензію на провадження господарської
діяльності з управління небезпечними відходами та провадить господарську діяльність по даному виду діяльності, діючим законодавством не передбачено. Вимога щодо надання вищезазначеного сертифікату порушує гарантований ст.5 Закону України «Про публічні закупівлі» принцип недискримінації учасників.
Зокрема, вищезазначене підтверджує і практика АМКУ, а саме: рішення №241-р/пк-ск від 26.02.2014; рішення 303-р/пк-ск від 19.02.2016; рішення 457-р/пк-ск від 03.04.2015; рішенням 17230-р/пк-пз від 14.09.2020.
Крім цього, надання цих документів у складі пропозиції жодним чином не стосується предмета закупівлі, тому вимога щодо їх надання є неправомірною.
Варто зазначити і те, що виготовлення даних сертифікатів потребує часових ресурсів.
Тому учасники, у яких відсутні сертифікати позбавлені можливості брати участь у процедурі закупівлі.
Вимоги щодо обов’язкової наявності вищевказаних документів у суб’єктів господарювання, які надають послуги з управління (поводження) небезпечними відходами не передбачені ЗУ «Про управління відходами», Ліцензійними умовами провадження господарської діяльності з управління небезпечними відходами, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 5 грудня 2023 р. № 1278 (додаються як докази).
Видачею ліцензії Скаржнику орган ліцензування також підтвердив, що відсутність зазначеного сертифікату відповідності повністю відповідає ліцензійним умовам провадження діяльності у сфері управління небезпечними відходами.
Скаржник має як доказ та надає на розгляд Комісії Наказ з додатком про видачу ТОВ «ТАРКОМ ЕКОСЕРВІС» ліцензії на право провадження господарської діяльності з управління небезпечними відходами, який виданий і за відсутності вищезазначених сертифікатів, що додатково підтверджує незаконність такої вимоги Замовника.
Зазначена вимога є дискримінаційною по відношенню до скаржника та створює обмеження конкуренції серед учасників.
Замовник не обґрунтував необхідність встановлення зазначеної вимоги в тендерній документації.
Наявна редакція тендерної документації в цій частині обмежує участь та дискримінує Скаржника на участь в Процедурі закупівлі.
Дискримінаційність такої вимоги підтверджується також рішенням АМКУ № 15104-р/пк-пз від 10.09.2024 (додається як доказ).
4 П.9.7 Додатку 6 до тендерної документації Довідка про наявність в учасника дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів (небезпечних відходів, що зазначені в Додатку 4) від уповноваженого органу видавати відповідні дозволи. Інформацію про наявність в учасника дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів перевіряється замовником у відкритих реєстрах Відповідно до статті 30 Закону України «Про управління відходами», суб’єкти господарювання, що здійснюють діяльність у сфері управління небезпечними відходами, зобов’язані мати:
Дозвіл на здійснення операцій з оброблення відходів.
Ліцензію на здійснення господарської діяльності з управління небезпечними відходами.
Реєстр дозволів та ліцензій, розміщений на сайті Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України (https://mepr.gov.ua/biznesu/dozvoly-ta-litsenziyi/), підтверджує наявність відповідного дозволу у Скаржника.
На підтвердження наявності Дозволу в якості доказу надається Декларація, яка містить Дозвіл на здійснення операцій з оброблення відходів.
Крім цього, зазначаємо, що Декларація формується автоматично, а суб’єкти господарювання не мають змоги впливати на зміст такої Декларації, як і на зміст інформації, що відображена у вищезазначеному реєстрі дозволів та ліцензій. Оскільки у зазначеному реєстрі та декларації не міститься деталізації щодо конкретних видів відходів, що підлягають обробленню, що свідчить про відсутність вимоги щодо обов’язкового зазначення саме небезпечних відходів з Додатку 4 у дозвільному документі.
Відповідно до п.3 Порядку видачі, відмови у видачі, анулювання дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 грудня 2023 р. № 1328 (додається як доказ) суб’єкти господарювання, які мають намір або здійснюють операції з оброблення відходів відповідно до Закону України “Про управління відходами” (далі - суб’єкт господарювання), зобов’язані отримати дозвіл на здійснення операцій з оброблення відходів (далі - дозвіл) до початку своєї діяльності.
Тобто відповідно до статті 30 Закону України "Про управління відходами" та Постанови КМУ від 19 грудня 2023 р. № 1328, суб’єкти господарювання, які здійснюють операції з оброблення відходів, зобов’язані отримати відповідний дозвіл до початку своєї діяльності. Однак, здійснення господарської діяльності у сфері управління небезпечними відходами як ліцензійної діяльності без ліцензії неможливе. Таким чином, отримання ліцензії є фактичним початком діяльності підприємства у сфері управління небезпечними відходами.
Відповідно до постанови КМУ від 18 березня 2022 р. № 314 (додається як доказ) та постанови КМУ від 31 жовтня 2023 р. № 1137 (додається як доказ) подані суб’єктами господарювання декларації про провадження видів господарської діяльності щодо здійснення операцій з оброблення відходів є дійсними до 15 червня 2025 року.
У строк до 15 червня 2025 р. суб’єкти господарювання для подальшого провадження своєї діяльності повинні отримати відповідні дозвільні документи у порядку та на умовах, що передбачені Законом України “Про управління відходами”.
Тобто Постанова КМУ 18 березня 2022 р. № 314 та Постанова КМУ від 31 жовтня 2023 р. № 1137 встановлюють, що суб’єкти господарювання, які вже здійснюють діяльність, повинні отримати відповідні дозвільні документи для її подальшого провадження до 15 червня 2025 року.
Отже, вимога замовника щодо наявності дозволу до початку діяльності суперечить законодавству, оскільки вона може застосовуватися лише до суб’єктів, які ще не розпочали діяльність (в силу постанови Кабінету Міністрів України від 19 грудня 2023 р. № 1328).
Вимога про включення небезпечних відходів з Додатку 4 до дозволу не має нормативного обґрунтування, оскільки чинне законодавство не передбачає такої деталізації у дозвільному документі для суб’єктів господарювання, які розпочали відповідну діяльність, про що зазначалося вище. Такої деталізації не містять також реєстр дозволів та дозвільні документи.
Це призводить до необґрунтованого обмеження конкуренції та штучного звуження кола потенційних учасників закупівлі.
Крім цього, лист Міндовкілля №36/36-02/69-25 від 12.03.2025 року (додається як доказ) чітко свідчить про те, що суб’єкти господарювання, що здійснюють діяльність у сфері управління небезпечними відходами можуть здійснювати свою діяльність на підстав Декларації, а у змісті Декларації не відображаються коди чи види небезпечних відходів і зміст Декларації є встановленої форми.
Наявна редакція тендерної документації в цій частині обмежує участь та дискримінує Скаржника на участь в Процедурі закупівлі.
Зазначена вимога є дискримінаційною по відношенню до скаржника та створює обмеження конкуренції серед учасників.
Замовник не обґрунтував необхідність встановлення зазначеної вимоги в тендерній документації.
Враховуючи наведене, законні права та інтереси Скаржника можуть бути захищені лише шляхом зобов’язання Замовника внести відповідні зміни до тендерної документації та прибрати із тендерної документації вказані дискримінаційні вимоги або відмінити процедуру закупівлі у разі неможливості внесення таких змін. Разом із скаргою Скаржник надає документальне підтвердження/докази.
Дії Замовника в частині встановлення у Тендерній документації наведених вище вимог порушують вимоги частини 4 статті 5 та частини 4 статті 22 Закону, якими передбачена недискримінація учасників, а також права та законні інтереси Скаржника, пов'язані з його участю у Процедурі закупівлі, та принципи недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, передбачені частиною 1 статті 5 Закону.
Вважаємо, що вищенаведені дії Замовника спрямовані на зменшення конкуренції серед учасників, а тому порушують статтю 5 Закону України «Про публічні закупівлі», якою встановлено, що основними принципами здійснення закупівель є відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель, запобігання корупційним діям і зловживанням.
×
-
Назва доказу:
Докази за скаргою
-
Повʼязаний документ:
Докази за скаргою.pdf
Вимоги:
Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
×
-
Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації