• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП

Дрова паливні

Код номенклатурної позиції: 03413000-8 Паливна деревина

Завершена

1 573 000.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 1% або 15 730.00 UAH
Період оскарження: 07.03.2025 14:56 - 04.04.2025 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП

Дискримінаційні вимоги

Номер: a6953d58ce7d4a0fbec1d186b88e4df5
Ідентифікатор запиту: UA-2025-03-07-008263-a.a1
Назва: Дискримінаційні вимоги
Скарга:
Внести зміни в тендерну документацію замовника
Дата розгляду скарги: 20.03.2025 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 13.03.2025 19:15
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 25.03.2025 16:53
Дата виконання рішення Замовником: 02.04.2025 16:40
Коментар замовника щодо усунення порушень: Замовником внесено зміни до тендерної документації, на підставі рішення постійно діючої колегії АМКУ, щодо розгляду скарги учасника.
Автор: ТОВ "ДЖЕЙТІАЙ", Тьомкіна Валерія Сергіївна +380663332702 gtinnovations7@gmail.com

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: 1173d9eb445944c59c13c0bdff3780da
Заголовок пункту скарги: 1. 1. Відповідно п. 6 Розділу «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» тендерної документації, Замовник вказує, що інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі та технічна специфікація до предмета закупівлі викладена у Додатку № 3.
Опис заперечення: Щодо дискримінаційних вимог :


Рішенням уповноваженої особи Замовника № б/н від 07.03.2025 було затверджено тендерну документацію та додатки до неї, на закупівлю товарів за предметом: Дрова паливні, у складі яких є дискримінаційні вимоги, що суттєво звужують конкуренцію а саме:

1. 1. Відповідно п. 6 Розділу «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» тендерної документації, Замовник вказує, що інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі та технічна специфікація до предмета закупівлі викладена у Додатку № 3.
У цій документації всі посилання на конкретні марку чи виробника або на конкретний процес, що характеризує продукт чи послугу певного суб’єкта господарювання, чи на торгові марки, патенти, типи або конкретне місце походження чи спосіб виробництва вживаються у значенні «…. «або еквівалент»».

Відповідно до п.2 Додатку 3 до тендерної документації встановлено вимогу: «Учасник надає довідку про наявність складу із зазначенням адреси в межах Львівської області (або договір оренди), на підтвердження правомірності використання даного приміщення надати відповідні документи або копію договору оренди».


Вважаємо таку вимогу дискримінаційною, та такою, що порушує норми чинного законодавства, з огляду на наступне.


1. Вимога Замовника щодо наявності складу в межах Львівської області, є абсолютно необґрунтованою, оскільки наявність в учасника складу в будь-якій іншій області України, ніяким чином не створює йому перешкод у транспортуванні да доставці товару у строк визначений проєктом договору, оголошенням про закупівлю та тендерною документацією.

Також звертаємо увагу Комісії, що у Скаржника наявний договір оренди складу, який знаходиться за адресою: Україна, 70450, Запорізька область, Запорізький район, смт. Кушугум, вул. Калинова 1/3. Зазначений склад, орендується Скаржником відповідно до договору Оренди нежитлового приміщення №2 від 05.02.2025 року (копію договору додаємо).

Отже дії замовника, щодо встановлення вимоги: «наявності складу в межах Львівської області» є необґрунтованими, нічим не вмотивованими та не передбаченими діючим законодавством нормами, що суттєво звужує конкуренцію та порушує принципи проведення публічної закупівлі, а саме:
- недискримінація учасників та рівне ставлення до них;
- максимальна економія, ефективність та пропорційність.

Виходячи з наведеного, взяти участь у Процедурі закупівлі зможуть лише ті суб'єкти господарювання, які мають власні або орендовані склади в межах Львівської області.

2. Також звертаємо увагу Комісії на наступне:

Замовником у п.5 Розділу «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» тендерної документації зазначено: «Під час здійснення закупівлі товарів замовник може не застосовувати до учасників процедури закупівлі кваліфікаційні критерії, визначені статтею 16 Закону відповідно до пункту 48 Особливостей.
У разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються згідно з пунктом 29 Особливостей.»

Відповідно до оголошення про закупівлю:
- Вид предмету закупівлі: Товари
- Класифікатор та його відповідний код: ДК 021:2015:03410000-7: Деревина
- Код номенклатурної позиції: 03413000-8 Паливна деревина

Отже, предметом даної закупівлі є ТВЕРДЕ ПАЛИВО. А тому, враховуючи абзац 1 п.29 Особливостей, а саме «У разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються.» Замовник не має права вимагати «довідку про наявність складу із зазначенням адреси в межах Львівської області (або договір оренди), на підтвердження правомірності використання даного приміщення надати відповідні документи або копію договору оренди»


Таким чином, враховуючи встановлення вимоги у Додатку 3 до тендерної документації «Учасник надає довідку про наявність складу із зазначенням адреси в межах Львівської області (або договір оренди), на підтвердження правомірності використання даного приміщення надати відповідні документи або копію договору оренди» даний пункт вимоги є нічим іншим, як бажанням замовника ухилитися від виконання вимоги законодавства, встановленої у абз. 1 п.29 Особливостей.

Інформуємо, що «ПРИМІЩЕННЯ СКЛАДУ» у учасника, є частиною його матеріально-технічної бази, а тому, незалежно від розміщення в тендерній документації такої вимоги Замовником, вона залишається кваліфікаційним критерієм відповідно до п.1 ч.2 ст. 16 Закону України «Про публічні закупівлі».


Тому, враховуючи абзац 1 п.29 Особливостей, а саме: «У разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються», - Замовник не має права вимагати «довідку про наявність складу із зазначенням адреси в межах Львівської області (або договір оренди), на підтвердження правомірності використання даного приміщення надати відповідні документи або копію договору оренди».

Згідно з частиною першою статті 5 Закону Закупівлі здійснюються за такими принципами, зокрема, недискримінація учасників та рівне ставлення до них.
Згідно з частиною четвертою статті 5 Закону замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
Відповідно до абзацу першого пункту 28 Особливостей тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей.
Крім того, відповідно до пункту 29 Особливостей у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються.
Частиною четвертою статті 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації" та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.
Дії Замовника в частині встановлення у Документації наведених вище вимог порушують вимоги статті 5 та частини четвертої статті 22 Закону, якими передбачена недискримінація учасників, а також права та законні інтереси Скаржника, пов'язані з його участю у Процедурі закупівлі, та принципи недискримінація учасників та рівне ставлення до них, передбачені статтею 5 Закону.
Аналогічна позиція була висвітлена у рішеннях Комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель, а саме:
- Рішення №9098-р/пк-пз від 23.05.2024 року

З огляду на викладене, просимо зобов’язати Замовника внести зміни до тендерної документації, зокрема до п.2 Додатку 3 до тендерної документації, шляхом виключення наступної вимоги:
- «Учасник надає довідку про наявність складу із зазначенням адреси в межах Львівської області (або договір оренди), на підтвердження правомірності використання даного приміщення надати відповідні документи або копію договору оренди».

Для виконання вимог ч. 2 та ч. 5 ст. 18 Закону, для підтвердження зазначеного в п. 1 Скарги надаємо наступні документальні підтвердження/докази:

1. Договір Оренди нежитлового приміщення №2 від 05.02.2025 року
2. Рішення АМКУ №9098-р/пк-пз від 23.05.2024 року
3. Закон України “Про публічні закупівлі” https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/922-19#n1250
4. Постанова КМУ №1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1178-2022-п/ed20230919#Text


Всі інші файли/документи, які можуть підтвердити все вищезазначене, знаходяться у вільному доступі в електронній системі закупівель, зокрема, на сайті prozorro.gov.ua).
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Технічна специфікація предмета закупівлі
Тип порушення: Технічна специфікація предмета закупівлі
Опис суті пункту скарги: Щодо дискримінаційних вимог :


Рішенням уповноваженої особи Замовника № б/н від 07.03.2025 було затверджено тендерну документацію та додатки до неї, на закупівлю товарів за предметом: Дрова паливні, у складі яких є дискримінаційні вимоги, що суттєво звужують конкуренцію а саме:

1. 1. Відповідно п. 6 Розділу «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» тендерної документації, Замовник вказує, що інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі та технічна специфікація до предмета закупівлі викладена у Додатку № 3.
У цій документації всі посилання на конкретні марку чи виробника або на конкретний процес, що характеризує продукт чи послугу певного суб’єкта господарювання, чи на торгові марки, патенти, типи або конкретне місце походження чи спосіб виробництва вживаються у значенні «…. «або еквівалент»».

Відповідно до п.2 Додатку 3 до тендерної документації встановлено вимогу: «Учасник надає довідку про наявність складу із зазначенням адреси в межах Львівської області (або договір оренди), на підтвердження правомірності використання даного приміщення надати відповідні документи або копію договору оренди».


Вважаємо таку вимогу дискримінаційною, та такою, що порушує норми чинного законодавства, з огляду на наступне.


1. Вимога Замовника щодо наявності складу в межах Львівської області, є абсолютно необґрунтованою, оскільки наявність в учасника складу в будь-якій іншій області України, ніяким чином не створює йому перешкод у транспортуванні да доставці товару у строк визначений проєктом договору, оголошенням про закупівлю та тендерною документацією.

Також звертаємо увагу Комісії, що у Скаржника наявний договір оренди складу, який знаходиться за адресою: Україна, 70450, Запорізька область, Запорізький район, смт. Кушугум, вул. Калинова 1/3. Зазначений склад, орендується Скаржником відповідно до договору Оренди нежитлового приміщення №2 від 05.02.2025 року (копію договору додаємо).

Отже дії замовника, щодо встановлення вимоги: «наявності складу в межах Львівської області» є необґрунтованими, нічим не вмотивованими та не передбаченими діючим законодавством нормами, що суттєво звужує конкуренцію та порушує принципи проведення публічної закупівлі, а саме:
- недискримінація учасників та рівне ставлення до них;
- максимальна економія, ефективність та пропорційність.

Виходячи з наведеного, взяти участь у Процедурі закупівлі зможуть лише ті суб'єкти господарювання, які мають власні або орендовані склади в межах Львівської області.

2. Також звертаємо увагу Комісії на наступне:

Замовником у п.5 Розділу «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» тендерної документації зазначено: «Під час здійснення закупівлі товарів замовник може не застосовувати до учасників процедури закупівлі кваліфікаційні критерії, визначені статтею 16 Закону відповідно до пункту 48 Особливостей.
У разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються згідно з пунктом 29 Особливостей.»

Відповідно до оголошення про закупівлю:
- Вид предмету закупівлі: Товари
- Класифікатор та його відповідний код: ДК 021:2015:03410000-7: Деревина
- Код номенклатурної позиції: 03413000-8 Паливна деревина

Отже, предметом даної закупівлі є ТВЕРДЕ ПАЛИВО. А тому, враховуючи абзац 1 п.29 Особливостей, а саме «У разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються.» Замовник не має права вимагати «довідку про наявність складу із зазначенням адреси в межах Львівської області (або договір оренди), на підтвердження правомірності використання даного приміщення надати відповідні документи або копію договору оренди»


Таким чином, враховуючи встановлення вимоги у Додатку 3 до тендерної документації «Учасник надає довідку про наявність складу із зазначенням адреси в межах Львівської області (або договір оренди), на підтвердження правомірності використання даного приміщення надати відповідні документи або копію договору оренди» даний пункт вимоги є нічим іншим, як бажанням замовника ухилитися від виконання вимоги законодавства, встановленої у абз. 1 п.29 Особливостей.

Інформуємо, що «ПРИМІЩЕННЯ СКЛАДУ» у учасника, є частиною його матеріально-технічної бази, а тому, незалежно від розміщення в тендерній документації такої вимоги Замовником, вона залишається кваліфікаційним критерієм відповідно до п.1 ч.2 ст. 16 Закону України «Про публічні закупівлі».


Тому, враховуючи абзац 1 п.29 Особливостей, а саме: «У разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються», - Замовник не має права вимагати «довідку про наявність складу із зазначенням адреси в межах Львівської області (або договір оренди), на підтвердження правомірності використання даного приміщення надати відповідні документи або копію договору оренди».

Згідно з частиною першою статті 5 Закону Закупівлі здійснюються за такими принципами, зокрема, недискримінація учасників та рівне ставлення до них.
Згідно з частиною четвертою статті 5 Закону замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
Відповідно до абзацу першого пункту 28 Особливостей тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей.
Крім того, відповідно до пункту 29 Особливостей у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються.
Частиною четвертою статті 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації" та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.
Дії Замовника в частині встановлення у Документації наведених вище вимог порушують вимоги статті 5 та частини четвертої статті 22 Закону, якими передбачена недискримінація учасників, а також права та законні інтереси Скаржника, пов'язані з його участю у Процедурі закупівлі, та принципи недискримінація учасників та рівне ставлення до них, передбачені статтею 5 Закону.
Аналогічна позиція була висвітлена у рішеннях Комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель, а саме:
- Рішення №9098-р/пк-пз від 23.05.2024 року

З огляду на викладене, просимо зобов’язати Замовника внести зміни до тендерної документації, зокрема до п.2 Додатку 3 до тендерної документації, шляхом виключення наступної вимоги:
- «Учасник надає довідку про наявність складу із зазначенням адреси в межах Львівської області (або договір оренди), на підтвердження правомірності використання даного приміщення надати відповідні документи або копію договору оренди».

Для виконання вимог ч. 2 та ч. 5 ст. 18 Закону, для підтвердження зазначеного в п. 1 Скарги надаємо наступні документальні підтвердження/докази:

1. Договір Оренди нежитлового приміщення №2 від 05.02.2025 року
2. Рішення АМКУ №9098-р/пк-пз від 23.05.2024 року
3. Закон України “Про публічні закупівлі” https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/922-19#n1250
4. Постанова КМУ №1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1178-2022-п/ed20230919#Text


Всі інші файли/документи, які можуть підтвердити все вищезазначене, знаходяться у вільному доступі в електронній системі закупівель, зокрема, на сайті prozorro.gov.ua).
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації