• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП

Послуги із збирання, завантаження, перевезення, зберігання, оброблення, видалення небезпечних відходів за кодом згідно ДК 021:2015: 90520000-8 – «Послуги у сфері поводження з радіоактивними, токсичними, медичними та небезпечними відходами»

Завершена

580 000.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 2 900.00 UAH
Період оскарження: 07.03.2025 14:23 - 15.03.2025 00:00
Скарга
Розгляд припинено
КЕП

Скарга

Номер: 9ec8ab6a0ee34e46915f0199a5fcd770
Ідентифікатор запиту: UA-2025-03-07-007375-a.c1
Назва: Скарга
Скарга:
на умови тендерної документації
Пов'язані документи: Учасник Замовник Орган оскарження
Дата розгляду скарги: 21.03.2025 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 13.03.2025 18:26
Причина: Замовником відповідно до Закону про публічні закупівлі усунено порушення
Дата прийняття рішення про припинення розгляду скарги: 26.03.2025 09:29
Дата прийняття рішення про припинення розгляду скарги: 26.03.2025 09:29
Автор: ТОВ ТАРКОМ ЕКОСЕРВІС, Коханов Руслан 380979114498 RUSLANTARKOM@GMAIL.COM http://www.tarkom.com.ua

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: 8e67e337333c4fecaeb5e87fe573e5a8
Заголовок пункту скарги: Заголовок
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Інші умови тендерної документації
Тип порушення: Інші умови тендерної документації
Опис суті пункту скарги: 07.03.2025 року Комунальне некомерційне підприємство «Запорізький обласний центр служби крові» Запорізької обласної ради (далі-Замовник) опубліковано оголошення про проведення процедури відкритих торгів з особливостями за предметом: «Послуги із збирання, завантаження, перевезення, зберігання, оброблення, видалення небезпечних відходів за кодом згідно ДК 021:2015: 90520000-8 – «Послуги у сфері поводження з радіоактивними, токсичними, медичними та небезпечними відходами» з очікуваною вартістю 580 000 грн з ПДВ (далі- Процедура закупівлі).
В умовах тендерної документації по Процедурі закупівлі, ідентифікатор закупівлі UA-2025-03-07-007375-a, наявні дискримінаційні, необґрунтовані та незаконні вимоги що обмежують участь Скаржника та інших потенційних учасників.
У відповідності до ст.18 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі - Закон) скарги, що стосуються тендерної документації та/або прийнятих рішень, дії чи бездіяльності замовника, що відбулися до закінчення строку, установленого для подання тендерних пропозицій, можуть подаватися до органу оскарження з моменту оприлюднення оголошення про проведення торгів, але не пізніше ніж за чотири дні до дати, установленої для подання тендерних пропозицій.
Аналогічна норма містить п. 56 Особливостей, а саме скарги, що стосуються тендерної документації, можуть подаватися до органу оскарження з моменту оприлюднення оголошення про проведення відкритих торгів, але не пізніше ніж за три дні до кінцевого строку подання тендерних пропозицій, установленого до внесення змін до тендерної документації.
Скаржник бажає скористатись вказаним правом з огляду на встановлення в тендерній документації дискримінаційних умов.
Підстави подання скарги, посилання на порушення процедури закупівлі або прийняті рішення, дії або бездіяльність замовника, фактичні обставини, що це можуть підтверджувати, обґрунтування наявності у суб’єкта оскарження порушених прав та охоронюваних законом інтересів з приводу рішення, дії чи бездіяльності замовника, що суперечать законодавству у сфері публічних закупівель і внаслідок яких порушено право чи законні інтереси такої особи - викладені в наступному.
Таблиця 1

пп Посилання на вимогу тендерної документації Зміст вимоги яка встановлена Замовником в тендерній документації Опис порушення процедури закупівлі та дискримінаційних вимог, які обмежують конкуренцію та участь Скаржника в Процедурі закупівлі
1 Додаток 2
до тендерної документації

Додаток 5
до тендерної документації Копія діючого на момент подачі пропозиції сертифікату ISO 9001-2015 «Системи управління якістю. Вимоги» (ISO 9001-2015 IDT) з відповідним щорічним підтвердженням (якщо воно передбачено).
Копія діючого на момент подачі пропозиції сертифікату відповідності Учасника системи екологічного управління ISO 14001:2015 IDT), «Система екологічного управління. Вимоги та настанови щодо застосування» з відповідним щорічним підтвердженням (якщо воно передбачено).
Копія діючого на момент подачі пропозиції сертифікату ISO 45001:2019. Система управління охороною здоров’я та безпекою праці. Вимоги та настанови щодо застосування. Замовник передбачає можливість надання лише сертифікатів ISO 9001-2015, ISO 14001:2015 IDT, ISO 45001:2019 і при цьому не передбачає можливості надання еквівалентних сертифікатів.

У Скаржника наявний сертифікат на систему управління якістю ДСТУ EN ISO 9001:2018, сертифікат на систему управління охороною здоров’я та безпекою праці ДСТУ ISO 45001:2019, сертифікат на систему екологічного управління ДСТУ ISO 14001:2015 (додаються в якості доказів).

Разом з цим, маючи еквівалентні сертифікат Скаржник позбавлений права взяти участь у процедурі закупівлі, оскільки не має сертифікатів, які вимагає Замовник в умовах тендерної документації, а можливість надання еквівалентних сертифікатів не передбачена.

Замовник не обґрунтував необхідність встановлення зазначеної вимоги в тендерній документації і неможливість надання еквівалентних сертифікатів.

Крім цього, щодо даних сертифікатів відповідності варто зазначити, що законодавчий обов’язок на їх отримання відсутній, а в Україні діє принцип добровільної сертифікації.
Перелiк товарів і послуг, які пiдлягають обов’язковiй сертифiкацiї визначений в Перелiку продукцiї, що пiдлягає обов’язковiй сертифiкацiї в Українi (далi - Перелiк), який затверджено наказом Державного комiтету України з питань технiчного регулювання та споживчої полiтики вiд 01.02.2005 №28. Наказ втратив чиннiсть (пiдстава - Наказ Мiнiстерства економiчного розвитку i торгівлi України вiд 26.01.2018 №93, зареєстрований в Мiнiстерствi юстицiї України 16 лютого 2018р. за № 194/31646). В резулътатi аналiзу Перелiку встановлено, що послуги, які є предметом закупiвлi, не входять в Перелiк та не пiдлягають обов’язковiй сертифiкацiї вiдповiдно до законодавства України. Тому законодавством не передбачено надання сертифiкатів вiдповiдностi вiд органу обов’язкової сертифiкацiї.

Крім цього, з 16.03.2018 р. набрав чинності наказ Мінекономрозвитку України від 26.01.2018 р. №93, яким з метою приведення нормативно - правових актів у відповідність із законодавством визнано такими, що втратив чинність зокрема наказ № 28. У зв’язку з втратою чинності з 01.01.18 Декрету Кабінетів Міністрів України від 10.05.93 № 46 - 93 “ Про стандартизацію і сертифікацію”, державна система сертифікації припинила своє існування, а тому з 01.01.18 відсутні правові підстави провадження органами із сертифікації діяльності як призначених органів в державній системі сертифікації. Таким чином, у суб’єкта господарювання, який отримав ліцензію на провадження господарської
діяльності з управління небезпечними відходами та провадить господарську діяльність по даному виду діяльності, діючим законодавством не передбачено. Вимога щодо надання вищезазначеного сертифікату порушує гарантований ст.5 Закону України «Про публічні закупівлі» принцип недискримінації учасників.
Зокрема, вищезазначене підтверджує і практика АМКУ, а саме: рішення №241-р/пк-ск від 26.02.2014; рішення 303-р/пк-ск від 19.02.2016; рішення 457-р/пк-ск від 03.04.2015; рішенням 17230-р/пк-пз від 14.09.2020.
Крім цього, надання цих документів у складі пропозиції жодним чином не стосується предмета закупівлі, тому вимога щодо їх надання є неправомірною.
Варто зазначити і те, що виготовлення даних сертифікатів потребує часових ресурсів.

Тому учасники, у яких відсутні сертифікати позбавлені можливості брати участь у процедурі закупівлі.

Вимоги щодо обов’язкової наявності вищевказаних документів у суб’єктів господарювання, які надають послуги з управління (поводження) небезпечними відходами не передбачені ЗУ «Про управління відходами», Ліцензійними умовами провадження господарської діяльності з управління небезпечними відходами, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 5 грудня 2023 р. № 1278.
Видачею ліцензії Скаржнику орган ліцензування також підтвердив, що відсутність зазначеного сертифікату відповідності повністю відповідає ліцензійним умовам провадження діяльності у сфері управління небезпечними відходами.
Скаржник має як доказ та надає на розгляд Комісії Наказ з додатком про видачу ТОВ «ТАРКОМ ЕКОСЕРВІС» ліцензії на право провадження господарської діяльності з управління небезпечними відходами, який виданий і за відсутності вищезазначених сертифікатів, що додатково підтверджує незаконність такої вимоги Замовника.

Зазначена вимога є дискримінаційною по відношенню до Скаржника та створює обмеження конкуренції серед учасників.

Замовник не обґрунтував необхідність встановлення зазначеної вимоги в тендерній документації.

Наявна редакція тендерної документації в цій частині обмежує участь та дискримінує Скаржника на участь в Процедурі закупівлі.

Дискримінаційність такої вимоги підтверджується також рішенням АМКУ № 15104-р/пк-пз від 10.09.2024 (додається як доказ).
2 Додаток 2
до тендерної документації

Додаток 5
до тендерної документації Учасник повинен мати діючий Атестат виробництва, що засвідчує, що стан виробництва з оброблення (видалення, включаючи підготовку відходів до таких операцій) вилученої з обігу неякісної та небезпечної продукції забезпечує стабільність процесу виробництва відповідно до вимог ЗУ «Про управління з відходами». У складі тендерної пропозиції Учасники надають копію зазначеного вище Атестату відповідності. Вимоги ЗУ «Про управління відходами» не містять вимог щодо наявності у суб’єктів господарювання атестату виробництва.

Чинне законодавство взагалі не визначає такого терміну як «стан виробництва з оброблення (видалення, включаючи підготовку відходів до таких операцій) вилученої з обігу неякісної та небезпечної продукції забезпечує стабільність процесу виробництва відповідно до вимог ЗУ «Про управління з відходами».

За таких обставин замовник не обґрунтував в встановлення даної дискримінаційної вимоги та вимагання в Учасників надати саме діючий Атестат виробництва, що засвідчує, що стан виробництва з оброблення (видалення, включаючи підготовку відходів до таких операцій) вилученої з обігу неякісної та небезпечної продукції забезпечує стабільність процесу виробництва відповідно до вимог ЗУ «Про управління з відходами».

Скаржник має як доказ та надає на розгляд Комісії власний атестат виробництва.

За таких обставин участь у процедурі закупівлі зможуть взяти учасники які мають виключно діючий Атестат виробництва, що засвідчує, що стан виробництва з оброблення (видалення, включаючи підготовку відходів до таких операцій) вилученої з обігу неякісної та небезпечної продукції забезпечує стабільність процесу виробництва відповідно до вимог ЗУ «Про управління з відходами»

В той час як предметом закупівлі не передбачається вилучення з обігу неякісної продукції.

Разом з тим, чинне законодавство, зокрема ЗУ «Про управління відходами», Ліцензійні умови провадження господарської діяльності з управління небезпечними відходами, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 5 грудня 2023 р. № 1278, не вимагає наявності в суб’єктів господарювання, які здійснюють діяльність у сфері управління небезпечними відходами обов’язкових умов наявності атестату виробництва.
Скаржник має як доказ та надає на розгляд Комісії Наказ з додатком про видачу ТОВ «ТАРКОМ ЕКОСЕРВІС» ліцензії на право провадження господарської діяльності з управління небезпечними відходами, який виданий і за відсутності атестату виробництва, що додатково підтверджує незаконність такої вимоги Замовника.

Крім цього, атестація виробництва взагалі не є обов’язковою, оскільки Порядок проведення атестації виробництва підприємств, що здійснюють переробку, утилізацію або знищення вилученої з обігу неякісної та небезпечної продукції, затверджений Наказом Держстандарту України 25.09.2000 N 571, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 17 січня 2001 р. за N 33/5224 втратив чинність.

Зазначена вимога є дискримінаційною по відношенню до скаржника та створює обмеження конкуренції серед учасників.

Замовник не обґрунтував необхідність встановлення зазначеної вимоги в тендерній документації.

Наявна редакція тендерної документації в цій частині обмежує участь та дискримінує Скаржника на участь в Процедурі закупівлі.

Дискримінаційність такої вимоги додатково підтверджується рішенням АМКУ №15169-р/пк-пз від 11.09.2024 (додається як доказ).
3 Додаток 2
до тендерної документації

Додаток 5
до тендерної документації Надати довідку про інформацію щодо щозмінних (передрейсових та/або післярейсових) медичних оглядів водіїв транспортних засобів (згідно Положення про медичний огляд кандидатів у водії та водіїв транспортних засобів, затвердженого наказом №65/80 від 31.01.2013 МОЗ та МВС України) перевізника небезпечних медичних відходів/виконавця послуг, а також:
Копія чинного договору, укладений із суб’єктом господарювання, який здійснює господарську діяльність з медичної практики (ФОП, лікарня, медична установа, тощо), за яким Учаснику надаються послуги з проведення щозмінних передрейсових та післярейсових медичних оглядів водіїв транспортних засобів Учасника (згідно Положення про медичний огляд кандидатів у водії та водіїв транспортних засобів, затвердженого наказом №65/80 від 31.01.2013 МОЗ та МВС України), із додаванням копії наказу про видачу ліцензії (ліцензії, тощо), що надане суб’єкту господарювання (ФОП, лікарня тощо) на провадження господарської діяльності з медичної практики. Відповідно до Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з перевезення пасажирів, небезпечних вантажів та небезпечних відходів автомобільним транспортом, міжнародних перевезень пасажирів та вантажів автомобільним транспортом:
13. Медичні працівники, що проводять щозмінні медичні огляди водіїв, повинні мати кваліфікацію лікаря лікувального профілю та/або молодшого медичного працівника з медичною освітою за спеціальністю "сестринська справа", "лікувальна справа".
16. Ліцензіат зобов’язаний:
1) зберігати такі документи:
про проходження водіями періодичних та щозмінних медичних оглядів з дотриманням вимог, передбачених пунктами 22 і 23 цих Ліцензійних умов, - протягом трьох років;
10) здійснювати контроль за станом здоров’я водіїв шляхом:
прийняття на роботу медичного персоналу або укладення договору із суб’єктом господарювання щодо надання його персоналом послуг згідно з вимогами підпункту 4 цього пункту;
забезпечення проходження водіями періодичних медичних оглядів;
проведення щозмінних медичних оглядів водіїв у відведеному для цього та спеціально оснащеному приміщенні відповідно до підпункту 5 пункту 26 цих Ліцензійних умов;
26. Матеріально-технічна база, яка забезпечує виконання технологічних операцій з організації автомобільних перевезень, включає:
5) спеціальне приміщення для проведення щозмінних медичних оглядів водіїв, яке відповідає вимогам табеля оснащення постійного спеціального приміщення для проведення щозмінного передрейсового та післярейсового медичних оглядів водіїв транспортних
засобів.
Відповідно до Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з управління
небезпечними відходами:
13. Працівники, крім завдань, обов’язків і знань, які передбачено відповідними кваліфікаційними характеристиками, повинні знати, виконувати та додержуватися правил і норм охорони праці, санітарно-гігієнічних вимог та протипожежного захисту, виконувати правила внутрішнього трудового розпорядку, відповідні підготовчі та завершальні роботи
на початку і в кінці робочого дня (зміни).
19. Ліцензіат у процесі експлуатації виробничих, побутових та інших приміщень, споруд, обладнання, устаткування, транспортних засобів, використання технологій повинен забезпечувати:
контроль за дотриманням державних медико-санітарних нормативів і регламентів на робочих місцях та на об’єктах довкілля (на землі, у воді, надрах, в атмосферному повітрі, рослинному і тваринному світі на рівні їх забруднення); проведення медичних оглядів працівників, які працюють з небезпечними відходами, відповідно до законодавства.

Скаржник надає на розгляд Комісії надав Наказ Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України Про видачу ліцензії ТОВ "ТАРКОМ ЕКОСЕРВІС" та витяг УКРТРАНСБЕЗПЕКИ про видачу ліцензії ТОВ "ТАРКОМ ЕКОСЕРВІС".

Слід зазначити, що Ліцензійними умовами визначається вичерпний перелік документів, що додаються до заяви на отримання ліцензії на право провадження господарської діяльності з перевезення пасажирів, небезпечних вантажів та небезпечних відходів автомобільним транспортом, міжнародних перевезень пасажирів та вантажів автомобільним транспортом / на провадження господарської діяльності з управління небезпечними відходами, а також встановлюються організаційні, кадрові та технологічні вимоги до матеріально-технічної бази ліцензіата і засобів провадження діяльності, обов’язкові для виконання під час провадження зазначеної діяльності.

Враховуючи вищенаведене, отримання ліцензії суб'єктом господарювання є можливим за умов виконання всіх встановлених Ліцензійними вимогам обов'язків, у тому числі щодо працівників.
Слід зазначити, що Документацією встановлено необхідність надання в складі Пропозицій учасників ліцензії або Витягу з реєстру Державної служби безпеки на транспорті (УКРТРАНСБЕЗПЕКА) з перевезення пасажирів, небезпечних вантажів та небезпечних відходів автомобільним транспортом, міжнародних перевезень пасажирів та вантажів автомобільним транспортом з дозволеним видом робіт - внутрішні перевезення небезпечних вантажів та небезпечних відходів вантажними автомобілями - надати копію/-ї (завірену/-і належним чином) або оригінал/-и.

Замовник не довів необхідність встановлення наведеної вище умови Документації.

За таких умов, взяти участь у Процедурі закупівлі зможуть лише ті суб'єкти господарювання, які нададуть інформацію щодо щозмінних (передрейсових та/або післярейсових) медичних оглядів водіїв транспортних засобів (згідно Положення про медичний огляд кандидатів у водії та водіїв транспортних засобів, затвердженого наказом №65/80 від 31.01.2013 МОЗ та МВС України) перевізника небезпечних медичних відходів/виконавця послуг, а також:
Копія чинного договору, укладений із суб’єктом господарювання, який здійснює господарську діяльність з медичної практики (ФОП, лікарня, медична установа, тощо), за яким Учаснику надаються послуги з проведення щозмінних передрейсових та післярейсових медичних оглядів водіїв транспортних засобів Учасника (згідно Положення про медичний огляд кандидатів у водії та водіїв транспортних засобів, затвердженого наказом №65/80 від 31.01.2013 МОЗ та МВС України), із додаванням копії наказу про видачу ліцензії (ліцензії, тощо), що надане суб’єкту господарювання (ФОП, лікарня тощо) на провадження господарської діяльності з медичної практики.

Дискримінаційність такої вимоги додатково підтверджується рішенням АМКУ № 15910-р/пк-пз від 26.09.2024 (додається як доказ).

Зазначена вимога є дискримінаційною по відношенню до скаржника та створює обмеження конкуренції серед учасників.

Замовник не обґрунтував необхідність встановлення зазначеної вимоги в тендерній документації.

Наявна редакція тендерної документації в цій частині обмежує участь та дискримінує Скаржника на участь в Процедурі закупівлі.

Враховуючи наведене, законні права та інтереси Скаржника можуть бути захищені лише шляхом зобов’язання Замовника внести відповідні зміни до тендерної документації та прибрати із тендерної документації вказані дискримінаційні вимоги. Разом із скаргою Скаржник надає документальне підтвердження/докази.
Дії Замовника в частині встановлення у Тендерній документації наведених вище вимог порушують вимоги частини 4 статті 5 та частини 4 статті 22 Закону, якими передбачена недискримінація учасників, а також права та законні інтереси Скаржника, пов'язані з його участю у Процедурі закупівлі, та принципи недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, передбачені частиною 1 статті 5 Закону.
Вважаємо, що вищенаведені дії Замовника спрямовані на зменшення конкуренції серед учасників, а тому порушують статтю 5 Закону України «Про публічні закупівлі», якою встановлено, що основними принципами здійснення закупівель є відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель, запобігання корупційним діям і зловживанням.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації