-
Відкриті торги для закупівлі енергосервісу
-
Однолотова
-
КЕП
Енергосервіс комплексу будівель КНП ''Чорноморська лікарня'' Чорноморської міської ради Одеського району Одеської області за адресою: м.Чорноморськ, вул. Захисників України,1 (Поліклініка). ДК 021:2015:99999999-9: Не відображене в інших розділах Enerdy service for the building complex of the Municipal Non-Commercial Enterprise «Chornomorsk Hospital» of the Chornomorsk City Council of Odesa District, Odesa Region located at: Chornomorsk, 1 Zakhysnykiv Ukrainy Street (Polyclinic).
Фінансування енергоефективних заходів виключно за рахунок Учасника. Закупівля проводиться для задоволення потреб замовника в термін до 15 років
Завершена
0.00
UAH з ПДВ
Період оскарження:
07.03.2025 10:49 - 06.04.2025 00:00
Скарга
Залишено без розгляду
КЕП
Скарга на дискримінаційні умови ТД
Номер:
710f12bbc45f42aeaf17b3c63b342ab8
Ідентифікатор запиту:
UA-2025-03-07-003169-a.a1
Назва:
Скарга на дискримінаційні умови ТД
Скарга:
Замовник вніс зміни до П.5 р.3 ТД, які є дискримінаційними.
Пов'язані документи:
Учасник
- Перелік змін енергосерв. від 02.04.25.pdf 02.04.2025 17:00
- sign.p7s 02.04.2025 17:24
- рішення від 04.04.2025 № 5302.pdf 04.04.2025 15:52
Дата прийняття скарги до розгляду:
02.04.2025 17:32
Причина:
Скарга не відповідає вимогам частин 2-5 та 9 статті 18 Закону про публічні закупівлі
Дата прийняття рішення про залишення скарги без розгляду:
04.04.2025 15:53
Пункт скарги
Порядковий номер пункту скарги:
1
Номер:
6ad40ea721fd4bbeae95c4a6428881fa
Заголовок пункту скарги:
Скарга на дискримінаційні умови ТД
Тип пов'язаного елемента:
Скарга на закупівлю
Тип порушення:
Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації:
Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення:
Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги:
До п.5 розділу 3 тендерної документації було внесено зміни. Зокрема, Замовник у вимозі щодо підтвердження досвіду впровадження енергоефективних заходів (подача договорів, що передбачають впровадження енергозберігаючих заходів, які оплачуються за рахунок економії витрат на оплату електричної енергії) висунув нові умови. А саме: такі договори мають бути укладені виключно з контрагентами державної або комунальної форми власності, а також має бути надано не менше одного акту надання послуг.
Ці вимоги є дискримінаційними та такими, що порушують принцип недискримінації учасників, визначений частиною 4 статті 5 Закону України "Про публічні закупівлі". Встановлення вимоги щодо наявності досвіду виключно з державними або комунальними замовниками безпідставно обмежує коло потенційних учасників, надаючи необґрунтовану перевагу обмеженому колу компаній, які вже працюють на ринку публічних енергосервісів.
Замовник, ймовірно, посилається на п.3-1 ч.1 ст.1 Закону України "Про запровадження нових інвестиційних можливостей, гарантування прав та законних інтересів суб’єктів підприємницької діяльності для проведення масштабної енергомодернізації", де зазначено, що об’єкт енергосервісу має бути у державній або комунальній власності. Однак це стосується самого об’єкта енергосервісу, що є предметом закупівлі, а не досвіду виконавця. Отже, вимога про форму власності контрагента, з яким раніше був укладений договір, не передбачена жодною нормою чинного законодавства.
Фактично така вимога блокує участь низки компаній, які мають досвід впровадження енергоефективних технологій, зокрема у сфері будівництва сонячних електростанцій (СЕС) та модернізації енергосистем, на користь обмеженого кола суб’єктів господарювання.
Реальна ситуація на ринку підтверджує, що до публічних закупівель допускається вузьке коло компаній, які системно працюють "у парі", беруть участь у тендерах разом і мають ознаки монопольного становища або антиконкурентної змови, що створює відсутність добровільної конкуренції на ринку.
Класифікація досвіду за формою власності замовника — державна або комунальна — жодним чином не впливає на спроможність компанії реалізувати енергоефективний проєкт. Більше того, досвід у приватному секторі або на міжнародному рівні може бути значно більш релевантним і ефективним, з огляду на складність, масштабність і сучасність технологій.
У даному випадку предмет закупівлі — впровадження енергоефективних заходів шляхом будівництва сонячних електростанцій (СЕС). Відповідно, основним критерієм досвіду учасника має бути досвід реалізації саме СЕС-проєктів, а не, наприклад, утеплення фасадів або заміна вікон.
За поточною вимогою компанія, яка реалізувала проєкт з утеплення стін дитячого садка, що перебуває в комунальній власності, має кращу позицію у кваліфікації, ніж компанія, яка збудувала та ввела в експлуатацію сучасні СЕС-проєкти для приватного сектору. Такий підхід є нелогічним, необґрунтованим та порушує принципи добросовісної конкуренції.
Тому вимога надання досвіду виключно з державними або комунальними замовниками позбавляє можливості участі в процедурі широке коло виконавців, включно з тими, хто вже має належний досвід, але не працював у публічному секторі. Унеможливлює доступ на ринок нових компаній, а також іноземних інвесторів, які мають значний досвід впровадження енергоефективних технологій та реалізації ЕСКО-контрактів за міжнародними стандартами. Варто врахувати, що енергосервісна модель модернізації працює у світі вже десятки років, тоді як в Україні її розвиток фактично почався лише з 2016 року.
Ці вимоги є дискримінаційними та такими, що порушують принцип недискримінації учасників, визначений частиною 4 статті 5 Закону України "Про публічні закупівлі". Встановлення вимоги щодо наявності досвіду виключно з державними або комунальними замовниками безпідставно обмежує коло потенційних учасників, надаючи необґрунтовану перевагу обмеженому колу компаній, які вже працюють на ринку публічних енергосервісів.
Замовник, ймовірно, посилається на п.3-1 ч.1 ст.1 Закону України "Про запровадження нових інвестиційних можливостей, гарантування прав та законних інтересів суб’єктів підприємницької діяльності для проведення масштабної енергомодернізації", де зазначено, що об’єкт енергосервісу має бути у державній або комунальній власності. Однак це стосується самого об’єкта енергосервісу, що є предметом закупівлі, а не досвіду виконавця. Отже, вимога про форму власності контрагента, з яким раніше був укладений договір, не передбачена жодною нормою чинного законодавства.
Фактично така вимога блокує участь низки компаній, які мають досвід впровадження енергоефективних технологій, зокрема у сфері будівництва сонячних електростанцій (СЕС) та модернізації енергосистем, на користь обмеженого кола суб’єктів господарювання.
Реальна ситуація на ринку підтверджує, що до публічних закупівель допускається вузьке коло компаній, які системно працюють "у парі", беруть участь у тендерах разом і мають ознаки монопольного становища або антиконкурентної змови, що створює відсутність добровільної конкуренції на ринку.
Класифікація досвіду за формою власності замовника — державна або комунальна — жодним чином не впливає на спроможність компанії реалізувати енергоефективний проєкт. Більше того, досвід у приватному секторі або на міжнародному рівні може бути значно більш релевантним і ефективним, з огляду на складність, масштабність і сучасність технологій.
У даному випадку предмет закупівлі — впровадження енергоефективних заходів шляхом будівництва сонячних електростанцій (СЕС). Відповідно, основним критерієм досвіду учасника має бути досвід реалізації саме СЕС-проєктів, а не, наприклад, утеплення фасадів або заміна вікон.
За поточною вимогою компанія, яка реалізувала проєкт з утеплення стін дитячого садка, що перебуває в комунальній власності, має кращу позицію у кваліфікації, ніж компанія, яка збудувала та ввела в експлуатацію сучасні СЕС-проєкти для приватного сектору. Такий підхід є нелогічним, необґрунтованим та порушує принципи добросовісної конкуренції.
Тому вимога надання досвіду виключно з державними або комунальними замовниками позбавляє можливості участі в процедурі широке коло виконавців, включно з тими, хто вже має належний досвід, але не працював у публічному секторі. Унеможливлює доступ на ринок нових компаній, а також іноземних інвесторів, які мають значний досвід впровадження енергоефективних технологій та реалізації ЕСКО-контрактів за міжнародними стандартами. Варто врахувати, що енергосервісна модель модернізації працює у світі вже десятки років, тоді як в Україні її розвиток фактично почався лише з 2016 року.
Вимоги:
Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
×
-
Вимагаємо 1. Видалення дискримінаційної вимоги про наявність досвіду реалізації договорів виключно з контрагентами державної або комунальної форми власності. 2. Дозволити підтвердження досвіду аналогічними договорами з будь-якими контрагентами незалежно від форми власності. 3. Скасувати обмеження щодо подання актів виконання послуг Ці зміни дозволять забезпечити дотримання принципу недискримінації, встановленого ч.4 ст.5 Закону України "Про публічні закупівлі".