-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
- 1
Експлуатаційне утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення Полтавської області на 2025 рік (код ДК 021:2015:63710000-9 Послуги з обслуговування наземних видів транспорту)
Торги відмінено
1 442 142 832.80
UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 7 210 714.16 UAH
мін. крок: 0.5% або 7 210 714.16 UAH
Період оскарження:
03.03.2025 17:09 - 08.03.2025 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП
Скарга на неправомірне відхилення тендерної пропозиції скаржника
Номер:
0bfadda3cc374a25bbd1fd249bf193f4
Ідентифікатор запиту:
UA-2025-03-03-011919-a.c1
Назва:
Скарга на неправомірне відхилення тендерної пропозиції скаржника
Скарга:
Замовником неправомірно відхилено тендерну пропозицію Товариства з обмеженою відповідальністю "РОСТДОРСТРОЙ"
Пов'язані документи:
Учасник
- Скарга .pdf (1).p7s.p7s.zip 18.03.2025 14:25
- РДС витяг.pdf 18.03.2025 14:25
- рішення АМКУ.zip 18.03.2025 14:25
- Банківська гарантія.rar 18.03.2025 14:25
- Міністерство економіки України -_ Консультації з питань публічних закупівель.pdf 18.03.2025 14:25
- Лист від банка-гаранта.zip 18.03.2025 14:25
- ТД.pdf 18.03.2025 14:25
- Неправомірний протокол відхилення.PDF 18.03.2025 14:25
- sign.p7s 18.03.2025 14:30
- ДОДАТКОВІ ПОЯСНЕННЯ.zip 26.03.2025 17:14
- рішення від 20.03.2025 № 4331.pdf 20.03.2025 16:03
- інформація про резолютивну частину рішення від 27.03.2025 № 4819.pdf 28.03.2025 11:52
- рішення від 27.03.2025 № 4819.pdf 01.04.2025 14:32
- Пояснення.docx 24.03.2025 15:01
- File.PDF 24.03.2025 15:01
- Протокол №44-Л про скасування рішення.PDF 08.04.2025 16:12
- Протокол №44-Л про скасування рішення.PDF 08.04.2025 16:12
Дата прийняття скарги до розгляду:
18.03.2025 16:35
Дата розгляду скарги:
27.03.2025 10:00
Місце розгляду скарги:
Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду:
20.03.2025 16:03
Дата прийняття рішення про вирішення скарги:
01.04.2025 14:33
Дата виконання рішення Замовником:
08.04.2025 16:12
Коментар замовника щодо усунення порушень:
Рішення АМК України виконано
Пункт скарги
Порядковий номер пункту скарги:
1
Номер:
98869265140548418ff120ab2856e217
Заголовок пункту скарги:
Скарга на неправомірне відхилення тендерної пропозиції скаржника
Тип пов'язаного елемента:
Скарга на кваліфікацію
Тип порушення:
Порушення, пов'язані з процедурою 24 годин
Ідентифікатор класифікації:
Забезпечення тендерної пропозиції/виконання договору
Тип порушення:
Забезпечення тендерної пропозиції/виконання договору
Опис суті пункту скарги:
«03» березня 2025 року ДЕРЖАВНИМ ПІДПРИЄМСТВОМ «АГЕНТСТВО МІСЦЕВИХ ДОРІГ ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ» було оголошено процедуру закупівлі (відкриті торги з урахуванням Особливостей закупівель) на закупівлю послуг «Експлуатаційне утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення Полтавської області на 2025 рік» (код ДК 021:2015:63710000-9 Послуги з обслуговування наземних видів транспорту), ідентифікатор процедури закупівлі: UA-2025-03-03-011919-a.
ТОВ «РДС» подало тендерну пропозицію та взяло участь у вищевказаній процедурі, оголошеній Замовником.
У ТОВ «РДС» за наслідками проведеного електронного аукціону найнижча ціна з-поміж усіх учасників тендеру. Наступна ціна конкурента АЖ НА понад 57 МІЛЬЙОНІВ ГРИВЕНЬ ВИЩА ЦІНИ ТОВ «РДС». Через прийняття неправомірного рішення ТОВ «РДС» втрачає можливість виконати замовлення за бюджетні кошти за найнижчою ціною. Неправомірне рішення тягне неекономію бюджетних коштів. Наразі мова йде про недотримання Замовником принципів максимальної економії; добросовісної конкуренції серед учасників; недискримінації учасників та рівного ставлення до них; об’єктивного та неупередженого визначення переможця процедури закупівлі; запобігання корупційним діям і зловживанням, з огляду на те, що він грубо порушив прописи Закону та Особливостей та неправомірно відхилив нашу тендерну пропозицію.
Замовником були порушені права та законні інтереси суб’єкта оскарження, що призвело до порушення норм законодавства, у зв’язку з чим, користуючись своїми правами та законними інтересами, ТОВ «РДС» подає цю скаргу на наступні дії та рішення Замовника.
Вважаємо незаконним та таким, що грубо порушує наші права та законні інтереси рішення Замовника – Протокол № 43-Л Уповноваженої особи від 13.03.2025р., яким неправомірно відхилено тендерну пропозицію ТОВ «РДС». Уповноважена особа замовника – О.О. Люмах.
Через неправомірне рішення Замовника – Протокол № 43-Л Уповноваженої особи від 13.03.2025р. ТОВ «РДС» втрачає своє право на об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі та відповідно втрачає право на визначення ТОВ «РДС» переможцем відкритих торгів та прийняття рішення про намір укласти договір з подальшим його виконанням за найнижчою ціною.
ТОВ «РДС» вбачає у діях Замовника грубі порушення норм Закону та Особливостей в частині відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, об’єктивної та неупередженої оцінки тендерної пропозиції ТОВ «РДС».
Фактичні обставини
Протоколом № 43-Л Уповноваженої особи ДЕРЖАВНОГО ПІДПРИЄМСТВА «АГЕНТСТВО МІСЦЕВИХ ДОРІГ ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ» від 13.03.2025 року було вирішено відхилити тендерну пропозицію Скаржника.
У Протоколі Замовник зазначив в якості підстави для відразу відхилення нашої тендерної пропозиції наступне: «Тендерні пропозиції, що не супроводжуються забезпеченням, або надане учасником забезпечення не відповідає вимогам тендерної документації, відхиляються Замовником на підставі абз.4 підпункту 1 пункту 44 Особливостей закупівель».
Вважаємо, що таким прийнятим рішенням та діями Замовника були порушені права та законні інтереси суб’єкта оскарження, що призвело до порушення норм законодавства, зокрема вимог ст. 5 Закону та п. 3 Особливостей:
«Закупівлі здійснюються за такими принципами: добросовісна конкуренція серед учасників; максимальна економія та ефективність; відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; недискримінація учасників; об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі; запобігання корупційним діям і зловживанням».
Пояснюємо докладніше про суть допущених та вчинених порушень Замовником. ТОВ «РДС» наводить далі усі підстави подання скарги та обґрунтування наявності порушених прав та охоронюваних законом інтересів нашого підприємства як учасника закупівлі.
Щодо неправомірного відхилення тендерної пропозиції Товариства з обмеженою відповідальністю «Ростдорстрой»
1) По-перше. Виходячи з системного аналізу норм чинного законодавства України, порядок здійснення банками та фінансовими компаніями операцій за гарантіями, порядок отримання та форма гарантії, яка надається як забезпечення тендерної пропозиції, встановлюється в першу чергу наступними нормативно-правовими актами:
- Цивільним кодексом;
- ЗУ «Про публічні закупівлі» від 25 грудня 2015 року № 922-VIII;
- Постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 року № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування»;
- Наказом МІНІСТЕРСТВА РОЗВИТКУ ЕКОНОМІКИ, ТОРГІВЛІ ТА СІЛЬСЬКОГО ГОСПОДАРСТВА УКРАЇНИ від 14 грудня 2020 № 2628 «Про затвердження форми і Вимог до забезпечення тендерної пропозиції/пропозиції»;
- Постановою правління НБУ від 15 грудня 2004 року № 639 «Про затвердження Положення про порядок здійснення банками та фінансовими компаніями операцій за гарантіями в національній та іноземних валютах».
Закон України «Про публічні закупівлі» визначає правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави, територіальних громад та об’єднаних територіальних громад. Цим Законом встановлено, що на період дії правового режиму воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування особливості здійснення закупівель товарів, робіт та послуг для замовників, передбачених цим Законом, визначаються Кабінетом Міністрів України із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз та з дотриманням вимог, встановлених пунктом 3-8 розділу Х Закону. Кабінет Міністрів України Постановою від 12 жовтня 2022 року № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» визначив та закріпив особливості здійснення закупівель під час воєнного стану. Останнє говорить про те, що замовники закупівель, в т.ч. ДЕРЖАВНЕ ПІДПРИЄМСТВО «АГЕНТСТВО МІСЦЕВИХ ДОРІГ ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ», зобов’язані керуватись саме названою Постановою від 12 жовтня 2022 року № 1178 та неухильно дотримуватись її норм під час проведення тендерів.
В свою чергу відповідно до останнього абзацу п.27 Постанови правління НБУ від 15 грудня 2004 року № 639 «Про затвердження Положення про порядок здійснення банками та фінансовими компаніями операцій за гарантіями в національній та іноземних валютах» встановлено, що реквізити гарантії, наданої гарантом як забезпечення тендерної пропозиції відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі», повинні відповідати вимогам до забезпечення тендерної пропозиції, установленим нормативно-правовим актом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері публічних закупівель. Центральним органом, що реалізовує державну політику у сфері публічних закупівель є Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України (далі - Міністерство). Саме Наказом Міністерства від 14 грудня 2020 № 2628 «Про затвердження форми і Вимог до забезпечення тендерної пропозиції/пропозиції» визначено обов’язкові вимоги до гарантії, яка надається як забезпечення тендерної пропозиції/пропозиції, передбаченої пунктом 10 частини першої статті 1 Закону України «Про публічні закупівлі», банками, іншими фінансовими установами та страховими організаціями. Наказ містить ФОРМУ забезпечення тендерної пропозиції/пропозиції, яка містить вичерпний перелік даних, обов’язкових до заповнення.
Виходячи з цього, слідує, що для забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, запобігання проявам корупції та розвитку добросовісної конкуренції у цій сфері, необхідно керуватись та використовувати Форму, встановлену саме органом, що реалізує державну політику у сфері публічних закупівель (тобто Наказом Міністерства № 2628). Цей Наказ є спеціальним в правовому застосуванні під час оформлення будь-ким забезпечення тендерної пропозиції. Отже, Замовник мав би та має неухильно керуватись нормами Наказу Міністерства № 2628 від 14.12.2020р. під час здійснення закупівлі.
Надана ТОВ «РДС» банківська гарантія в складі тендерної пропозиції повністю відповідає ФОРМІ забезпечення тендерної пропозиції/пропозиції, затвердженої Наказом Міністерства № 2628 від 14.12.2020р.
2) По-друге. Розділом ІІІ Тендерної документації «Інструкція з підготовки тендерних пропозицій» в частині вимог до забезпечення тендерних пропозицій передбачено:
«Тендерна пропозиція обов’язково повинна супроводжуватись Гарантією у розмірі до 3% від очікуваної вартості, а саме: 43 000 000 грн 00 коп. (сорок три мільйони гривень 00 копійок), що підтверджує надання учасником забезпечення тендерної пропозиції.
Гарантія повинна бути оформлена відповідно до вимог постанови Правління Національного банку України від 15.12.2004р. № 639 та Наказу Міністерства економіки, торгівлі та сільського господарства України № 2628 від 14.12.2020 року: має бути із безвідкличним зобов’язанням Гаранта відшкодувати суму гарантії протягом 5 робочих/ банківських днів за письмовою вимогою Замовника на рахунок: UA658201720344340016000034097 Державна казначейська служба України м. Київ МФО 820172.
Строк дії забезпечення тендерної пропозиції повинен бути не меншим строку дії тендерної пропозиції.
У разі продовження терміну дії тендерної пропозиції, дія забезпечення тендерної пропозиції повинна бути подовженою учасником на відповідний термін.
Гарант, що надає учаснику Гарантію, не повинен перебувати у стадії ліквідації.
Гарантія має надаватися Гарантом на користь Державного підприємства «Агентство місцевих доріг Полтавської області», 36014, Україна, м. Полтава, вул. Капітана Володимира Кісельова, буд. 1, код ЄДРПОУ 41984916 (далі – Бенефіціара) з метою забезпечення належного виконання учасником торгів (далі – Принципал) своїх обов'язків, пов’язаних із участю останнього у закупівлі (поданням тендерної пропозиції), що проводиться відповідно до цієї тендерної документації.
Разом із Гарантією до електронної системи публічних закупівель надаються ліцензія, видана Гаранту та документ про повноваження особи, котра підписує Гарантію.
Усі витрати, пов'язані з поданням забезпечення тендерної пропозиції, здійснюються за рахунок коштів учасника, не компенсуються Замовником, в тому числі і при відміні та скасуванні торгів. Серед обов’язкового переліку документів, обов’язок подання яких Гаранту покладається на Бенефіціара для підтвердження своєї вимоги про сплату гарантійного забезпечення, не має бути документів, отримання (надання) яких залежить від волі інших осіб, а не виключно від Бенефіціара. При цьому, документи, що стосуються проведення закупівлі (оголошення, протоколи тощо), надаються Гаранту в копіях, що засвідчуються Бенефіціаром.
Умови наданої Гарантії мають передбачати те, що одержана вимога (повідомлення) Бенефіціара, що надсилається, є достатньою умовою для Гаранта сплатити кошти Бенефіціару за Гарантією, якщо така вимога (повідомлення) та документи, обумовлені в Гарантії, відповідатимуть умовам, які містяться в наданій Гарантії, а також отримані протягом строку її дії та у спосіб, зазначеним у Гарантії.
Гарантія оформлена іншим чином, або яка містить відкладні умови набуття нею чинності, вважається такою, що не надана у складі тендерної пропозиції, та не розглядається Замовником в розумінні п. 43 Особливостей з метою розміщення повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в електронній системі закупівель. Тендерні пропозиції, що не супроводжуються забезпеченням, або надане учасником забезпечення не відповідає вимогам тендерної документації, відхиляються Замовником на підставі абз. 4 підпункту 1 пункту 44 Особливостей закупівель.»
При цьому напочатку ТД Замовником вказано, що тендерну документацію розроблено відповідно до вимог Закону України «Про публічні закупівлі» та Постанови Кабінету Міністрів України № 1178 від 12 жовтня 2022 року «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування». Тобто, Замовник на самому початку Тендерної документації підтвердив, що його тендерна документація має ґрунтуватись на Особливостях, а значить, і відповідати повністю їм. Це означає, що Замовник не мав би прописувати у ТД умови, які суперечать Особливостям, в іншому випадку такі умови будуть автоматично нікчемними та звісно, не можуть бути законними підставами для прийняття Замовником далі жодних правомірних рішень чи вчинення правомірних дій. Навіть, коли та якщо учасник не оскаржував такі нікчемні умови тендерної документації на предмет їх неправомірності або дискримінації, все одно вони не можуть бути аргументом для Замовника для прийняття ним неправомірних рішень чи вчинення неправомірних дій з огляду на таке:
Відповідно до п.43 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України № 1178 від 12.10.2022р.: «Якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі виявлено невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та/або подання яких передбачалося тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим, ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель. Під невідповідністю в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції та/або подання яких вимагається тендерною документацією, розуміється у тому числі відсутність у складі тендерної пропозиції інформації та/або документів, подання яких передбачається тендерною документацією (крім випадків відсутності забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником, та/або відсутності інформації (та/або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції). Невідповідністю в інформації та/або документах, які надаються учасником процедури закупівлі на виконання вимог технічної специфікації до предмета закупівлі, вважаються помилки, виправлення яких не призводить до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо. Замовник не може розміщувати щодо одного і того ж учасника процедури закупівлі більше ніж один раз повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції, крім випадків, пов’язаних з виконанням рішення органу оскарження.» Вказаний пункт Особливостей чітко та однозначно закріпив, що кожен замовник зобов’язаний розмістити повідомлення з вимогою про усунення учасником виявлених невідповідностей в електронній системі закупівель, крім випадку відсутності забезпечення тендерної пропозиції. Отже, при наявності в тендерній пропозиції учасника забезпечення тендерної пропозиції, яке не відповідає вимогам замовника, останній зобов’язаний надати/розмістити повідомлення про виправлення виявлених невідповідностей у забезпеченні тендерної пропозиції. Це не право Замовника, а обов’язок! Умова ТД про те, що якщо гарантія оформлена іншим чином, або яка містить відкладні умови набуття нею чинності, вважається такою, що не надана у складі тендерної пропозиції, та не розглядається Замовником в розумінні п. 43 Особливостей з метою розміщення повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в електронній системі закупівель, - не може стояти по юридичній силі вище, аніж норми Закону та Особливостей. Чомусь ДЕРЖАВНИМ ПІДПРИЄМСТВОМ «АГЕНТСТВО МІСЦЕВИХ ДОРІГ ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ» було знехтувано приписами Постанови Кабінету Міністрів України № 1178 від 12.10.2022р. та неправомірно відхилено нашу тендерну пропозицію. Тут варто наголосити, що Замовник позбавлений можливості нівелювати/нехтувати чинними нормативно-правовими актами України та посилатись виключно на свою Тендерну документацію взамін Особливостей та підміняти нею обов’язкові для застосування приписи ЗУ «Про публічні закупівлі» та Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування.
Мабуть, Замовник забув, що чинна редакція п.44 Особливостей передбачає: «Замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли учасник процедури закупівлі не надав забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником». А редакція п.41 Особливостей: «Замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли учасник процедури закупівлі не надав забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником, та/або забезпечення тендерної пропозиції не відповідає умовам, що визначені замовником у тендерній документації до такого забезпечення тендерної пропозиції» діяла ще до далекого 25.02.2023р. З 25.02.2023р. Особливості встановили, що наявність помилок/невідповідностей у забезпеченні тендерної пропозиції учасника не є підставою для відхилення, а є підставою для надання/розміщення повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей протягом 24 годин.
Напевно, Замовник забув і про те, що відповідно до ст. 22 ЗУ «Про публічні закупівлі» тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації. Зрозуміло, що всі вимоги Замовника мають відповідати законодавству, а не суперечити йому, чого мав би дотримуватись Замовник закупівлі.
Умова ТД: «Тендерні пропозиції, що не супроводжуються забезпеченням або надане учасником забезпечення не відповідає вимогам тендерної документації, відхиляються Замовником на підставі абз.4 підпункту 1 пункту 44 Особливостей» є абсурдною та такою, що не відповідає Закону та Особливостям. Такі умови тендерної документації є нікчемними та, звісно, не можуть бути законними підставами для відразу відхилення тендерної пропозиції учасника закупівлі. Описана умова ТД – це те ж саме, якби Замовник, нівелюючи/нехтуючи приписами Особливостей та інших чинних нормативно-правових актів України, вказав би щось на кшталт того, що помилки в документах, що підтверджують відповідність кваліфікаційним критеріям, не визнаються Замовником невідповідностями та по ним він не розміщуватиме повідомлення на виправлення/на усунення їх протягом 24 годин та відразу відхилятиме тендерну пропозицію такого учасника…
Судова усталена практика підтверджує, що умови, які не відповідають вимогам закону, не породжують будь-яких результатів, незалежно від волі та наявності вини.
3) По-третє. Відповідно до абз.10 п.28 Особливостей: «Тендерна документація повинна містити перелік документів та/або інформації, які подаються учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції, та перелік документів та/або інформації, які подаються переможцем процедури закупівлі. Зазначені переліки оформляються як окремі додатки до тендерної документації.» А згідно з останнім абзацом п.44 Особливостей: «Відсутність документів або інформації, що не передбачені додатками до тендерної документації, зазначеними в абзаці десятому пункту 28 цих особливостей, не є підставою для відхилення замовником тендерної пропозиції такого учасника процедури закупівлі відповідно до цього пункту.»
Тендерна документація ДЕРЖАВНОГО ПІДПРИЄМСТВА «АГЕНТСТВО МІСЦЕВИХ ДОРІГ ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ» не містить додатку, в якому б були вказані перелік або вимоги до забезпечення тендерної пропозиції. Якщо Замовник мав на меті, що в банківських гарантіях учасників, оформлених у чіткій відповідності до затвердженої форми Наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України № 2628 від 14.12.2020р., обов’язково мали бути вказані окремі ще якісь такі умови як «Умови наданої Гарантії мають передбачати те, що одержана вимога (повідомлення) Бенефіціара, що надсилається, є достатньою умовою для Гаранта сплатити кошти Бенефіціару за Гарантією, якщо така вимога (повідомлення) та документи, обумовлені в Гарантії, відповідатимуть умовам, які містяться в наданій Гарантії, а також отримані протягом строку її дії та у спосіб, зазначеним у Гарантії», - то він мав це обов’язково викласти у додатку до ТД. Не зробивши цього, Замовник відповідно до останнього абзацу п.44 Особливостей НЕ МАВ ПРАВА відразу відхиляти тендерну пропозицію Скаржника.
4) По-четверте. Звертається увага Органу оскарження на те, що Наказом Міністерства № 2628 від 14.12.2020р. була затверджена Форма забезпечення тендерної пропозиції, покликання котрої полягало в уникненні можливих маніпуляцій і зловживань з боку недобросовісних, ніяк інакше не назвати, замовників. Перепрошуємо за надмірне емоційне забарвлення, але таке грубе ігнорування Замовником закупівлі правових норм не може мати права на існування в умовах сьогодення/в умовах воєнного в країні стану, а через таке свавілля з боку Замовника ТОВ «РДС» вимушене подавати цю скаргу. Можливо, Замовник вважав, що прописана умова в ТД: «Умови наданої Гарантії мають передбачати те, що одержана вимога (повідомлення) Бенефіціара, що надсилається, є достатньою умовою для Гаранта сплатити кошти Бенефіціару за Гарантією, якщо така вимога (повідомлення) та документи, обумовлені в Гарантії, відповідатимуть умовам, які містяться в наданій Гарантії, а також отримані протягом строку її дії та у спосіб, зазначеним у Гарантії.» буде використана ним як «заточка» під конкретного учасника – бажаного переможця закупівлі. Впевнені, що Замовник навмисно не використав вирази на зразок: «в банківській гарантії має бути прописано…», «в банківській гарантії обов’язково має бути зазначено…» тощо. Замовник використав розмито словосполучення, що умови наданої Гарантії «мають передбачати». Оскільки у Тендерній документації Замовника не була чітко окреслена вимога, а було викладено розмито та незрозуміло «мають передбачати», тобто очікування отримати щось/передбачити на майбутнє, то відсутність такої умови/абзацу в банківській гарантії «Умови наданої Гарантії мають передбачати те, що одержана вимога (повідомлення) Бенефіціара, що надсилається, є достатньою умовою для Гаранта сплатити кошти Бенефіціару за Гарантією,якщо така вимога (повідомлення) та документи, обумовлені в Гарантії, відповідатимуть умовам, які містяться в наданій Гарантії, а також отримані протягом строку її дії та у спосіб, зазначеним у Гарантії» в жодному разі не є порушенням. Вказане Замовником у Тендерній документації формулювання «мають передбачати» трактується як припущення наявності певних умов, але воно буквально не зобов’язує прямо зазначати ці умови за текстом банківської гарантії. До того ж згідно з тлумачним словником української мови слово «передбачати» трактується як «Бачити, припускати що-небудь заздалегідь, на майбутнє, чекати чогось».
Згідно з наданою нами у складі тендерної пропозиції банківською гарантією №15923/15Г-Т/0 від 10.03.2025р., що оформлена у чіткій відповідності до затвердженої Наказом Міністерства № 2628 від 14.12.2020р. Форми, насправді за змістом й так мається на увазі, що одержана вимога Бенефіціара, що надсилається, є достатньою умовою для Банка-Гаранта сплатити кошти Бенефіціару за гарантією, якщо така вимога та документи, обумовлені в гарантії, відповідатимуть умовам, які містяться в наданій Гарантії, а також отримані протягом строку її дії та у спосіб, зазначеним у Гарантії. Сама по собі затверджена Форма забезпечення тендерної пропозиції має на увазі це з огляду на наступне (розбираємо поетапно по кожній частині):
- Замовник пише, що «одержана вимога (повідомлення) Бенефіціара, що надсилається, є достатньою умовою для Гаранта сплатити кошти Бенефіціару за Гарантією». В наданій ТОВ «РДС» банківській гарантії вказано аналогічне, лише інакше твердження, згідно з затвердженою Формою: «За цією гарантією гарант безвідклично зобов’язаний сплатити бенефіціару суму гарантії протягом 5 робочих днів після дня отримання гарантом письмової вимоги бенефіціара про сплату суми гарантії (далі – вимога)»;
- Замовник пише, що «така вимога (повідомлення) та документи, обумовлені в Гарантії, відповідатимуть умовам, які містяться в наданій Гарантії, а також отримані протягом строку її дії та у спосіб, зазначеним у Гарантії». В наданій ТОВ «РДС» банківській гарантії вказано аналогічне, лише інакше твердження, згідно з затвердженою Формою: «Вимога надається бенефіціаром на поштову адресу гаранта та повинна бути отримана протягом строку дії гарантії.», «Дата закінчення строку дії гарантії: «11» липня 2025 року включно», «Вимога повинна супроводжуватися копіями документів, засвідчених бенефіціаром та скріплених печаткою бенефіціара (у разі наявності), що підтверджують повноваження особи (осіб), що підписала(и) вимогу. Вимога повинна містити посилання на дату складання/видачі і номер цієї гарантії, а також посилання на одну з таких умов (підстав), що підтверджують невиконання принципалом своїх зобов’язань, передбачених його тендерною пропозицією», «Ця гарантія надається виключно бенефіціару і не може бути передана або переуступлена будь-кому.».
Зміст, характер, призначення – однакові. Відмінність в тому, що Замовник це прописав по-своєму, а в наданій нами банківській гарантії – все чітко та відповідно до затвердженої Наказом Міністерства № 2628 від 14.12.2020р. Форми забезпечення тендерної пропозиції.
Відсутність у нашій банківській гарантії, в якій ідентифікатор закупівлі вірно вказано UA-2025-03-03-011919-a, сума/замовник/строк дії/інші умови вірно вказані, окремого абзацу «Умови наданої Гарантії мають передбачати те, що одержана вимога (повідомлення) Бенефіціара, що надсилається, є достатньою умовою для Гаранта сплатити кошти Бенефіціару за Гарантією, якщо така вимога (повідомлення) та документи, обумовлені в Гарантії, відповідатимуть умовам, які містяться в наданій Гарантії, а також отримані протягом строку її дії та у спосіб, зазначеним у Гарантії.» не було та не є підставою для правомірного відхилення тендерної пропозиції!
5) По-п’яте. Орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері публічних закупівель - Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України, відповідаючи на аналогічного змісту запитання та надаючи в межах своєї компетенції консультації з питань публічних закупівель, також підтвердило правильність наведених суджень. Відповідаючи на запит 1172/2022, Міністерство вказало: «Форма забезпечення тендерної пропозиції/пропозиції та Вимоги до забезпечення тендерної пропозиції/пропозиції затверджені наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 14.12.2020 № 2628 (зі змінами) (далі - наказ № 2628). Отже, у разі якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі виявлено невідповідності в гарантії, яка надається як забезпечення тендерної пропозиції/пропозиції, передбаченої пунктом 10 частини першої статті 1 Закону України «Про публічні закупівлі», банками, іншими фінансовими установами та страховими організаціями за встановленою наказом № 2628 формою, то такі невідповідності підлягають виправленню згідно з пунктом 40 Особливостей. Натомість не підлягає виправленню згідно з пунктом 40 Особливостей випадок відсутності забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником.» Лист від Міністерства в якості додатку додається до цієї скарги. Посилання на офіційне джерело: https://me.gov.ua/inforez/Print/a67c6fcc-ff7d-464d-91f1-a56bfd8939d3?tagId=7758c77b-e410-44ea-a07d-37f1799e11e5&tag=ZapitiKoristuvachiv%E2%80%A6
6) По-шосте. Наводимо практику розгляду аналогічних скарг Антимонопольним комітетом України, згідно з рішеннями якого було підтверджено, що в разі наявності невідповідностей у забезпеченні тендерної пропозиції учасника, замовник зобов’язаний надавати/розміщувати повідомлення з вимогою про усунення таких виявлених невідповідностей протягом 24 годин, зокрема у таких закупівлях:
UA-2023-09-08-008728-a
UA-2023-12-30-000428-a
UA-2024-05-09-012173-a
UA-2024-08-28-001321-a
UA-2025-01-10-004266-a
UA-2025-01-27-018204-a.
В усіх названих рішеннях Антимонопольний комітет України зазначав:
«Враховуючи викладене, наявні невідповідності в документах Пропозиції зазначеного учасника, визначених пунктом 43 Особливостей.
Відповідно до пункту 43 Особливостей, якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі виявлено невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та/або подання яких передбачалося тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель.
Під невідповідністю в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерній пропозиції та/або подання яких вимагається тендерною документацією, розуміється у тому числі відсутність у складі тендерної пропозиції інформації та/або документів, подання яких передбачається тендерною документацією (крім випадків відсутності забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником, та/або відсутності інформації (та/або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції). Невідповідністю в інформації та/або документах, які надаються учасником процедури закупівлі на виконання вимог технічної специфікації до предмета закупівлі, вважаються помилки, виправлення яких не призводить до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо.
Згідно з частиною дев'ятою статті 26 Закону учасник процедури закупівлі виправляє невідповідності в інформації та/або документах, що подані ним у своїй тендерній пропозиції, виявлені замовником після розкриття тендерних пропозицій, шляхом завантаження через електронну систему закупівель уточнених або нових документів в електронній системі закупівель протягом 24 годин з моменту розміщення замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей.
Враховуючи викладене, Замовник, не надавши учаснику можливість виправити наведені вище невідповідності, порушив вимоги пункту 43 Особливостей та частини дев'ятої статті 26 Закону.
Враховуючи наведене, Пропозиція Скаржника була неправомірно відхилена з наведеної Замовником підстави.»
Враховуючи вищевикладене, ми категорично не погоджуємось з рішенням Замовника, вважаємо, що Замовником неправомірно відхилену тендерну пропозицію Товариства з обмеженою відповідальністю «РОСТДОРСТРОЙ». Замовник або не мав права відхиляти тендерну пропозицію Скаржника взагалі, або зобов’язаний був надати/розмістити повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей у наданому забезпеченні тендерної пропозиції протягом 24 годин. Певно, Замовник будь-що вирішив відразу в порушення правових норм відхилити тендерну пропозицію ТОВ «РДС», не бажаючи визначати переможцем або давати 24 години на усунення невідповідностей.
Наші права можуть бути захищені Органом оскарження
шляхом зобов’язання Замовника скасувати неправомірне рішення –
Протокол уповноваженої особи Замовника № 43-Л від 13.03.2025р.
щодо відхилення тендерної пропозиції ТОВ «РДС».
Відповідно до ст. 5 Закону закупівлі здійснюються за такими
принципами, зокрема: добросовісна конкуренція серед учасників, відкритість
та прозорість на всіх стадіях закупівель, недискримінація учасників та
рівне ставлення до них; об’єктивне та неупереджене визначення
переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі; запобігання
корупційним діям і зловживанням.
Відповідно до п. 55 Особливостей здійснення публічних закупівель
оскарження відкритих торгів відбувається відповідно до статті 18 Закону з урахуванням цих Особливостей.
Відповідно п. 59 Особливостей скарги, що стосуються прийнятих рішень,
дій чи бездіяльності замовника, які відбулися після оцінки тендерних
пропозицій учасників, подаються протягом п’яти днів з дати, коли
суб’єкт оскарження дізнався або повинен був дізнатися про порушення своїх
прав унаслідок рішення, дії чи бездіяльності замовника, але до дня
укладення договору про закупівлю.
ТОВ «РДС» подало тендерну пропозицію та взяло участь у вищевказаній процедурі, оголошеній Замовником.
У ТОВ «РДС» за наслідками проведеного електронного аукціону найнижча ціна з-поміж усіх учасників тендеру. Наступна ціна конкурента АЖ НА понад 57 МІЛЬЙОНІВ ГРИВЕНЬ ВИЩА ЦІНИ ТОВ «РДС». Через прийняття неправомірного рішення ТОВ «РДС» втрачає можливість виконати замовлення за бюджетні кошти за найнижчою ціною. Неправомірне рішення тягне неекономію бюджетних коштів. Наразі мова йде про недотримання Замовником принципів максимальної економії; добросовісної конкуренції серед учасників; недискримінації учасників та рівного ставлення до них; об’єктивного та неупередженого визначення переможця процедури закупівлі; запобігання корупційним діям і зловживанням, з огляду на те, що він грубо порушив прописи Закону та Особливостей та неправомірно відхилив нашу тендерну пропозицію.
Замовником були порушені права та законні інтереси суб’єкта оскарження, що призвело до порушення норм законодавства, у зв’язку з чим, користуючись своїми правами та законними інтересами, ТОВ «РДС» подає цю скаргу на наступні дії та рішення Замовника.
Вважаємо незаконним та таким, що грубо порушує наші права та законні інтереси рішення Замовника – Протокол № 43-Л Уповноваженої особи від 13.03.2025р., яким неправомірно відхилено тендерну пропозицію ТОВ «РДС». Уповноважена особа замовника – О.О. Люмах.
Через неправомірне рішення Замовника – Протокол № 43-Л Уповноваженої особи від 13.03.2025р. ТОВ «РДС» втрачає своє право на об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі та відповідно втрачає право на визначення ТОВ «РДС» переможцем відкритих торгів та прийняття рішення про намір укласти договір з подальшим його виконанням за найнижчою ціною.
ТОВ «РДС» вбачає у діях Замовника грубі порушення норм Закону та Особливостей в частині відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, об’єктивної та неупередженої оцінки тендерної пропозиції ТОВ «РДС».
Фактичні обставини
Протоколом № 43-Л Уповноваженої особи ДЕРЖАВНОГО ПІДПРИЄМСТВА «АГЕНТСТВО МІСЦЕВИХ ДОРІГ ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ» від 13.03.2025 року було вирішено відхилити тендерну пропозицію Скаржника.
У Протоколі Замовник зазначив в якості підстави для відразу відхилення нашої тендерної пропозиції наступне: «Тендерні пропозиції, що не супроводжуються забезпеченням, або надане учасником забезпечення не відповідає вимогам тендерної документації, відхиляються Замовником на підставі абз.4 підпункту 1 пункту 44 Особливостей закупівель».
Вважаємо, що таким прийнятим рішенням та діями Замовника були порушені права та законні інтереси суб’єкта оскарження, що призвело до порушення норм законодавства, зокрема вимог ст. 5 Закону та п. 3 Особливостей:
«Закупівлі здійснюються за такими принципами: добросовісна конкуренція серед учасників; максимальна економія та ефективність; відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; недискримінація учасників; об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі; запобігання корупційним діям і зловживанням».
Пояснюємо докладніше про суть допущених та вчинених порушень Замовником. ТОВ «РДС» наводить далі усі підстави подання скарги та обґрунтування наявності порушених прав та охоронюваних законом інтересів нашого підприємства як учасника закупівлі.
Щодо неправомірного відхилення тендерної пропозиції Товариства з обмеженою відповідальністю «Ростдорстрой»
1) По-перше. Виходячи з системного аналізу норм чинного законодавства України, порядок здійснення банками та фінансовими компаніями операцій за гарантіями, порядок отримання та форма гарантії, яка надається як забезпечення тендерної пропозиції, встановлюється в першу чергу наступними нормативно-правовими актами:
- Цивільним кодексом;
- ЗУ «Про публічні закупівлі» від 25 грудня 2015 року № 922-VIII;
- Постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 року № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування»;
- Наказом МІНІСТЕРСТВА РОЗВИТКУ ЕКОНОМІКИ, ТОРГІВЛІ ТА СІЛЬСЬКОГО ГОСПОДАРСТВА УКРАЇНИ від 14 грудня 2020 № 2628 «Про затвердження форми і Вимог до забезпечення тендерної пропозиції/пропозиції»;
- Постановою правління НБУ від 15 грудня 2004 року № 639 «Про затвердження Положення про порядок здійснення банками та фінансовими компаніями операцій за гарантіями в національній та іноземних валютах».
Закон України «Про публічні закупівлі» визначає правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави, територіальних громад та об’єднаних територіальних громад. Цим Законом встановлено, що на період дії правового режиму воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування особливості здійснення закупівель товарів, робіт та послуг для замовників, передбачених цим Законом, визначаються Кабінетом Міністрів України із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз та з дотриманням вимог, встановлених пунктом 3-8 розділу Х Закону. Кабінет Міністрів України Постановою від 12 жовтня 2022 року № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» визначив та закріпив особливості здійснення закупівель під час воєнного стану. Останнє говорить про те, що замовники закупівель, в т.ч. ДЕРЖАВНЕ ПІДПРИЄМСТВО «АГЕНТСТВО МІСЦЕВИХ ДОРІГ ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ», зобов’язані керуватись саме названою Постановою від 12 жовтня 2022 року № 1178 та неухильно дотримуватись її норм під час проведення тендерів.
В свою чергу відповідно до останнього абзацу п.27 Постанови правління НБУ від 15 грудня 2004 року № 639 «Про затвердження Положення про порядок здійснення банками та фінансовими компаніями операцій за гарантіями в національній та іноземних валютах» встановлено, що реквізити гарантії, наданої гарантом як забезпечення тендерної пропозиції відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі», повинні відповідати вимогам до забезпечення тендерної пропозиції, установленим нормативно-правовим актом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері публічних закупівель. Центральним органом, що реалізовує державну політику у сфері публічних закупівель є Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України (далі - Міністерство). Саме Наказом Міністерства від 14 грудня 2020 № 2628 «Про затвердження форми і Вимог до забезпечення тендерної пропозиції/пропозиції» визначено обов’язкові вимоги до гарантії, яка надається як забезпечення тендерної пропозиції/пропозиції, передбаченої пунктом 10 частини першої статті 1 Закону України «Про публічні закупівлі», банками, іншими фінансовими установами та страховими організаціями. Наказ містить ФОРМУ забезпечення тендерної пропозиції/пропозиції, яка містить вичерпний перелік даних, обов’язкових до заповнення.
Виходячи з цього, слідує, що для забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, запобігання проявам корупції та розвитку добросовісної конкуренції у цій сфері, необхідно керуватись та використовувати Форму, встановлену саме органом, що реалізує державну політику у сфері публічних закупівель (тобто Наказом Міністерства № 2628). Цей Наказ є спеціальним в правовому застосуванні під час оформлення будь-ким забезпечення тендерної пропозиції. Отже, Замовник мав би та має неухильно керуватись нормами Наказу Міністерства № 2628 від 14.12.2020р. під час здійснення закупівлі.
Надана ТОВ «РДС» банківська гарантія в складі тендерної пропозиції повністю відповідає ФОРМІ забезпечення тендерної пропозиції/пропозиції, затвердженої Наказом Міністерства № 2628 від 14.12.2020р.
2) По-друге. Розділом ІІІ Тендерної документації «Інструкція з підготовки тендерних пропозицій» в частині вимог до забезпечення тендерних пропозицій передбачено:
«Тендерна пропозиція обов’язково повинна супроводжуватись Гарантією у розмірі до 3% від очікуваної вартості, а саме: 43 000 000 грн 00 коп. (сорок три мільйони гривень 00 копійок), що підтверджує надання учасником забезпечення тендерної пропозиції.
Гарантія повинна бути оформлена відповідно до вимог постанови Правління Національного банку України від 15.12.2004р. № 639 та Наказу Міністерства економіки, торгівлі та сільського господарства України № 2628 від 14.12.2020 року: має бути із безвідкличним зобов’язанням Гаранта відшкодувати суму гарантії протягом 5 робочих/ банківських днів за письмовою вимогою Замовника на рахунок: UA658201720344340016000034097 Державна казначейська служба України м. Київ МФО 820172.
Строк дії забезпечення тендерної пропозиції повинен бути не меншим строку дії тендерної пропозиції.
У разі продовження терміну дії тендерної пропозиції, дія забезпечення тендерної пропозиції повинна бути подовженою учасником на відповідний термін.
Гарант, що надає учаснику Гарантію, не повинен перебувати у стадії ліквідації.
Гарантія має надаватися Гарантом на користь Державного підприємства «Агентство місцевих доріг Полтавської області», 36014, Україна, м. Полтава, вул. Капітана Володимира Кісельова, буд. 1, код ЄДРПОУ 41984916 (далі – Бенефіціара) з метою забезпечення належного виконання учасником торгів (далі – Принципал) своїх обов'язків, пов’язаних із участю останнього у закупівлі (поданням тендерної пропозиції), що проводиться відповідно до цієї тендерної документації.
Разом із Гарантією до електронної системи публічних закупівель надаються ліцензія, видана Гаранту та документ про повноваження особи, котра підписує Гарантію.
Усі витрати, пов'язані з поданням забезпечення тендерної пропозиції, здійснюються за рахунок коштів учасника, не компенсуються Замовником, в тому числі і при відміні та скасуванні торгів. Серед обов’язкового переліку документів, обов’язок подання яких Гаранту покладається на Бенефіціара для підтвердження своєї вимоги про сплату гарантійного забезпечення, не має бути документів, отримання (надання) яких залежить від волі інших осіб, а не виключно від Бенефіціара. При цьому, документи, що стосуються проведення закупівлі (оголошення, протоколи тощо), надаються Гаранту в копіях, що засвідчуються Бенефіціаром.
Умови наданої Гарантії мають передбачати те, що одержана вимога (повідомлення) Бенефіціара, що надсилається, є достатньою умовою для Гаранта сплатити кошти Бенефіціару за Гарантією, якщо така вимога (повідомлення) та документи, обумовлені в Гарантії, відповідатимуть умовам, які містяться в наданій Гарантії, а також отримані протягом строку її дії та у спосіб, зазначеним у Гарантії.
Гарантія оформлена іншим чином, або яка містить відкладні умови набуття нею чинності, вважається такою, що не надана у складі тендерної пропозиції, та не розглядається Замовником в розумінні п. 43 Особливостей з метою розміщення повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в електронній системі закупівель. Тендерні пропозиції, що не супроводжуються забезпеченням, або надане учасником забезпечення не відповідає вимогам тендерної документації, відхиляються Замовником на підставі абз. 4 підпункту 1 пункту 44 Особливостей закупівель.»
При цьому напочатку ТД Замовником вказано, що тендерну документацію розроблено відповідно до вимог Закону України «Про публічні закупівлі» та Постанови Кабінету Міністрів України № 1178 від 12 жовтня 2022 року «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування». Тобто, Замовник на самому початку Тендерної документації підтвердив, що його тендерна документація має ґрунтуватись на Особливостях, а значить, і відповідати повністю їм. Це означає, що Замовник не мав би прописувати у ТД умови, які суперечать Особливостям, в іншому випадку такі умови будуть автоматично нікчемними та звісно, не можуть бути законними підставами для прийняття Замовником далі жодних правомірних рішень чи вчинення правомірних дій. Навіть, коли та якщо учасник не оскаржував такі нікчемні умови тендерної документації на предмет їх неправомірності або дискримінації, все одно вони не можуть бути аргументом для Замовника для прийняття ним неправомірних рішень чи вчинення неправомірних дій з огляду на таке:
Відповідно до п.43 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України № 1178 від 12.10.2022р.: «Якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі виявлено невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та/або подання яких передбачалося тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим, ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель. Під невідповідністю в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції та/або подання яких вимагається тендерною документацією, розуміється у тому числі відсутність у складі тендерної пропозиції інформації та/або документів, подання яких передбачається тендерною документацією (крім випадків відсутності забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником, та/або відсутності інформації (та/або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції). Невідповідністю в інформації та/або документах, які надаються учасником процедури закупівлі на виконання вимог технічної специфікації до предмета закупівлі, вважаються помилки, виправлення яких не призводить до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо. Замовник не може розміщувати щодо одного і того ж учасника процедури закупівлі більше ніж один раз повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції, крім випадків, пов’язаних з виконанням рішення органу оскарження.» Вказаний пункт Особливостей чітко та однозначно закріпив, що кожен замовник зобов’язаний розмістити повідомлення з вимогою про усунення учасником виявлених невідповідностей в електронній системі закупівель, крім випадку відсутності забезпечення тендерної пропозиції. Отже, при наявності в тендерній пропозиції учасника забезпечення тендерної пропозиції, яке не відповідає вимогам замовника, останній зобов’язаний надати/розмістити повідомлення про виправлення виявлених невідповідностей у забезпеченні тендерної пропозиції. Це не право Замовника, а обов’язок! Умова ТД про те, що якщо гарантія оформлена іншим чином, або яка містить відкладні умови набуття нею чинності, вважається такою, що не надана у складі тендерної пропозиції, та не розглядається Замовником в розумінні п. 43 Особливостей з метою розміщення повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в електронній системі закупівель, - не може стояти по юридичній силі вище, аніж норми Закону та Особливостей. Чомусь ДЕРЖАВНИМ ПІДПРИЄМСТВОМ «АГЕНТСТВО МІСЦЕВИХ ДОРІГ ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ» було знехтувано приписами Постанови Кабінету Міністрів України № 1178 від 12.10.2022р. та неправомірно відхилено нашу тендерну пропозицію. Тут варто наголосити, що Замовник позбавлений можливості нівелювати/нехтувати чинними нормативно-правовими актами України та посилатись виключно на свою Тендерну документацію взамін Особливостей та підміняти нею обов’язкові для застосування приписи ЗУ «Про публічні закупівлі» та Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування.
Мабуть, Замовник забув, що чинна редакція п.44 Особливостей передбачає: «Замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли учасник процедури закупівлі не надав забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником». А редакція п.41 Особливостей: «Замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли учасник процедури закупівлі не надав забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником, та/або забезпечення тендерної пропозиції не відповідає умовам, що визначені замовником у тендерній документації до такого забезпечення тендерної пропозиції» діяла ще до далекого 25.02.2023р. З 25.02.2023р. Особливості встановили, що наявність помилок/невідповідностей у забезпеченні тендерної пропозиції учасника не є підставою для відхилення, а є підставою для надання/розміщення повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей протягом 24 годин.
Напевно, Замовник забув і про те, що відповідно до ст. 22 ЗУ «Про публічні закупівлі» тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації. Зрозуміло, що всі вимоги Замовника мають відповідати законодавству, а не суперечити йому, чого мав би дотримуватись Замовник закупівлі.
Умова ТД: «Тендерні пропозиції, що не супроводжуються забезпеченням або надане учасником забезпечення не відповідає вимогам тендерної документації, відхиляються Замовником на підставі абз.4 підпункту 1 пункту 44 Особливостей» є абсурдною та такою, що не відповідає Закону та Особливостям. Такі умови тендерної документації є нікчемними та, звісно, не можуть бути законними підставами для відразу відхилення тендерної пропозиції учасника закупівлі. Описана умова ТД – це те ж саме, якби Замовник, нівелюючи/нехтуючи приписами Особливостей та інших чинних нормативно-правових актів України, вказав би щось на кшталт того, що помилки в документах, що підтверджують відповідність кваліфікаційним критеріям, не визнаються Замовником невідповідностями та по ним він не розміщуватиме повідомлення на виправлення/на усунення їх протягом 24 годин та відразу відхилятиме тендерну пропозицію такого учасника…
Судова усталена практика підтверджує, що умови, які не відповідають вимогам закону, не породжують будь-яких результатів, незалежно від волі та наявності вини.
3) По-третє. Відповідно до абз.10 п.28 Особливостей: «Тендерна документація повинна містити перелік документів та/або інформації, які подаються учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції, та перелік документів та/або інформації, які подаються переможцем процедури закупівлі. Зазначені переліки оформляються як окремі додатки до тендерної документації.» А згідно з останнім абзацом п.44 Особливостей: «Відсутність документів або інформації, що не передбачені додатками до тендерної документації, зазначеними в абзаці десятому пункту 28 цих особливостей, не є підставою для відхилення замовником тендерної пропозиції такого учасника процедури закупівлі відповідно до цього пункту.»
Тендерна документація ДЕРЖАВНОГО ПІДПРИЄМСТВА «АГЕНТСТВО МІСЦЕВИХ ДОРІГ ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ» не містить додатку, в якому б були вказані перелік або вимоги до забезпечення тендерної пропозиції. Якщо Замовник мав на меті, що в банківських гарантіях учасників, оформлених у чіткій відповідності до затвердженої форми Наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України № 2628 від 14.12.2020р., обов’язково мали бути вказані окремі ще якісь такі умови як «Умови наданої Гарантії мають передбачати те, що одержана вимога (повідомлення) Бенефіціара, що надсилається, є достатньою умовою для Гаранта сплатити кошти Бенефіціару за Гарантією, якщо така вимога (повідомлення) та документи, обумовлені в Гарантії, відповідатимуть умовам, які містяться в наданій Гарантії, а також отримані протягом строку її дії та у спосіб, зазначеним у Гарантії», - то він мав це обов’язково викласти у додатку до ТД. Не зробивши цього, Замовник відповідно до останнього абзацу п.44 Особливостей НЕ МАВ ПРАВА відразу відхиляти тендерну пропозицію Скаржника.
4) По-четверте. Звертається увага Органу оскарження на те, що Наказом Міністерства № 2628 від 14.12.2020р. була затверджена Форма забезпечення тендерної пропозиції, покликання котрої полягало в уникненні можливих маніпуляцій і зловживань з боку недобросовісних, ніяк інакше не назвати, замовників. Перепрошуємо за надмірне емоційне забарвлення, але таке грубе ігнорування Замовником закупівлі правових норм не може мати права на існування в умовах сьогодення/в умовах воєнного в країні стану, а через таке свавілля з боку Замовника ТОВ «РДС» вимушене подавати цю скаргу. Можливо, Замовник вважав, що прописана умова в ТД: «Умови наданої Гарантії мають передбачати те, що одержана вимога (повідомлення) Бенефіціара, що надсилається, є достатньою умовою для Гаранта сплатити кошти Бенефіціару за Гарантією, якщо така вимога (повідомлення) та документи, обумовлені в Гарантії, відповідатимуть умовам, які містяться в наданій Гарантії, а також отримані протягом строку її дії та у спосіб, зазначеним у Гарантії.» буде використана ним як «заточка» під конкретного учасника – бажаного переможця закупівлі. Впевнені, що Замовник навмисно не використав вирази на зразок: «в банківській гарантії має бути прописано…», «в банківській гарантії обов’язково має бути зазначено…» тощо. Замовник використав розмито словосполучення, що умови наданої Гарантії «мають передбачати». Оскільки у Тендерній документації Замовника не була чітко окреслена вимога, а було викладено розмито та незрозуміло «мають передбачати», тобто очікування отримати щось/передбачити на майбутнє, то відсутність такої умови/абзацу в банківській гарантії «Умови наданої Гарантії мають передбачати те, що одержана вимога (повідомлення) Бенефіціара, що надсилається, є достатньою умовою для Гаранта сплатити кошти Бенефіціару за Гарантією,якщо така вимога (повідомлення) та документи, обумовлені в Гарантії, відповідатимуть умовам, які містяться в наданій Гарантії, а також отримані протягом строку її дії та у спосіб, зазначеним у Гарантії» в жодному разі не є порушенням. Вказане Замовником у Тендерній документації формулювання «мають передбачати» трактується як припущення наявності певних умов, але воно буквально не зобов’язує прямо зазначати ці умови за текстом банківської гарантії. До того ж згідно з тлумачним словником української мови слово «передбачати» трактується як «Бачити, припускати що-небудь заздалегідь, на майбутнє, чекати чогось».
Згідно з наданою нами у складі тендерної пропозиції банківською гарантією №15923/15Г-Т/0 від 10.03.2025р., що оформлена у чіткій відповідності до затвердженої Наказом Міністерства № 2628 від 14.12.2020р. Форми, насправді за змістом й так мається на увазі, що одержана вимога Бенефіціара, що надсилається, є достатньою умовою для Банка-Гаранта сплатити кошти Бенефіціару за гарантією, якщо така вимога та документи, обумовлені в гарантії, відповідатимуть умовам, які містяться в наданій Гарантії, а також отримані протягом строку її дії та у спосіб, зазначеним у Гарантії. Сама по собі затверджена Форма забезпечення тендерної пропозиції має на увазі це з огляду на наступне (розбираємо поетапно по кожній частині):
- Замовник пише, що «одержана вимога (повідомлення) Бенефіціара, що надсилається, є достатньою умовою для Гаранта сплатити кошти Бенефіціару за Гарантією». В наданій ТОВ «РДС» банківській гарантії вказано аналогічне, лише інакше твердження, згідно з затвердженою Формою: «За цією гарантією гарант безвідклично зобов’язаний сплатити бенефіціару суму гарантії протягом 5 робочих днів після дня отримання гарантом письмової вимоги бенефіціара про сплату суми гарантії (далі – вимога)»;
- Замовник пише, що «така вимога (повідомлення) та документи, обумовлені в Гарантії, відповідатимуть умовам, які містяться в наданій Гарантії, а також отримані протягом строку її дії та у спосіб, зазначеним у Гарантії». В наданій ТОВ «РДС» банківській гарантії вказано аналогічне, лише інакше твердження, згідно з затвердженою Формою: «Вимога надається бенефіціаром на поштову адресу гаранта та повинна бути отримана протягом строку дії гарантії.», «Дата закінчення строку дії гарантії: «11» липня 2025 року включно», «Вимога повинна супроводжуватися копіями документів, засвідчених бенефіціаром та скріплених печаткою бенефіціара (у разі наявності), що підтверджують повноваження особи (осіб), що підписала(и) вимогу. Вимога повинна містити посилання на дату складання/видачі і номер цієї гарантії, а також посилання на одну з таких умов (підстав), що підтверджують невиконання принципалом своїх зобов’язань, передбачених його тендерною пропозицією», «Ця гарантія надається виключно бенефіціару і не може бути передана або переуступлена будь-кому.».
Зміст, характер, призначення – однакові. Відмінність в тому, що Замовник це прописав по-своєму, а в наданій нами банківській гарантії – все чітко та відповідно до затвердженої Наказом Міністерства № 2628 від 14.12.2020р. Форми забезпечення тендерної пропозиції.
Відсутність у нашій банківській гарантії, в якій ідентифікатор закупівлі вірно вказано UA-2025-03-03-011919-a, сума/замовник/строк дії/інші умови вірно вказані, окремого абзацу «Умови наданої Гарантії мають передбачати те, що одержана вимога (повідомлення) Бенефіціара, що надсилається, є достатньою умовою для Гаранта сплатити кошти Бенефіціару за Гарантією, якщо така вимога (повідомлення) та документи, обумовлені в Гарантії, відповідатимуть умовам, які містяться в наданій Гарантії, а також отримані протягом строку її дії та у спосіб, зазначеним у Гарантії.» не було та не є підставою для правомірного відхилення тендерної пропозиції!
5) По-п’яте. Орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері публічних закупівель - Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України, відповідаючи на аналогічного змісту запитання та надаючи в межах своєї компетенції консультації з питань публічних закупівель, також підтвердило правильність наведених суджень. Відповідаючи на запит 1172/2022, Міністерство вказало: «Форма забезпечення тендерної пропозиції/пропозиції та Вимоги до забезпечення тендерної пропозиції/пропозиції затверджені наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 14.12.2020 № 2628 (зі змінами) (далі - наказ № 2628). Отже, у разі якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі виявлено невідповідності в гарантії, яка надається як забезпечення тендерної пропозиції/пропозиції, передбаченої пунктом 10 частини першої статті 1 Закону України «Про публічні закупівлі», банками, іншими фінансовими установами та страховими організаціями за встановленою наказом № 2628 формою, то такі невідповідності підлягають виправленню згідно з пунктом 40 Особливостей. Натомість не підлягає виправленню згідно з пунктом 40 Особливостей випадок відсутності забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником.» Лист від Міністерства в якості додатку додається до цієї скарги. Посилання на офіційне джерело: https://me.gov.ua/inforez/Print/a67c6fcc-ff7d-464d-91f1-a56bfd8939d3?tagId=7758c77b-e410-44ea-a07d-37f1799e11e5&tag=ZapitiKoristuvachiv%E2%80%A6
6) По-шосте. Наводимо практику розгляду аналогічних скарг Антимонопольним комітетом України, згідно з рішеннями якого було підтверджено, що в разі наявності невідповідностей у забезпеченні тендерної пропозиції учасника, замовник зобов’язаний надавати/розміщувати повідомлення з вимогою про усунення таких виявлених невідповідностей протягом 24 годин, зокрема у таких закупівлях:
UA-2023-09-08-008728-a
UA-2023-12-30-000428-a
UA-2024-05-09-012173-a
UA-2024-08-28-001321-a
UA-2025-01-10-004266-a
UA-2025-01-27-018204-a.
В усіх названих рішеннях Антимонопольний комітет України зазначав:
«Враховуючи викладене, наявні невідповідності в документах Пропозиції зазначеного учасника, визначених пунктом 43 Особливостей.
Відповідно до пункту 43 Особливостей, якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі виявлено невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та/або подання яких передбачалося тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель.
Під невідповідністю в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерній пропозиції та/або подання яких вимагається тендерною документацією, розуміється у тому числі відсутність у складі тендерної пропозиції інформації та/або документів, подання яких передбачається тендерною документацією (крім випадків відсутності забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником, та/або відсутності інформації (та/або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції). Невідповідністю в інформації та/або документах, які надаються учасником процедури закупівлі на виконання вимог технічної специфікації до предмета закупівлі, вважаються помилки, виправлення яких не призводить до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо.
Згідно з частиною дев'ятою статті 26 Закону учасник процедури закупівлі виправляє невідповідності в інформації та/або документах, що подані ним у своїй тендерній пропозиції, виявлені замовником після розкриття тендерних пропозицій, шляхом завантаження через електронну систему закупівель уточнених або нових документів в електронній системі закупівель протягом 24 годин з моменту розміщення замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей.
Враховуючи викладене, Замовник, не надавши учаснику можливість виправити наведені вище невідповідності, порушив вимоги пункту 43 Особливостей та частини дев'ятої статті 26 Закону.
Враховуючи наведене, Пропозиція Скаржника була неправомірно відхилена з наведеної Замовником підстави.»
Враховуючи вищевикладене, ми категорично не погоджуємось з рішенням Замовника, вважаємо, що Замовником неправомірно відхилену тендерну пропозицію Товариства з обмеженою відповідальністю «РОСТДОРСТРОЙ». Замовник або не мав права відхиляти тендерну пропозицію Скаржника взагалі, або зобов’язаний був надати/розмістити повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей у наданому забезпеченні тендерної пропозиції протягом 24 годин. Певно, Замовник будь-що вирішив відразу в порушення правових норм відхилити тендерну пропозицію ТОВ «РДС», не бажаючи визначати переможцем або давати 24 години на усунення невідповідностей.
Наші права можуть бути захищені Органом оскарження
шляхом зобов’язання Замовника скасувати неправомірне рішення –
Протокол уповноваженої особи Замовника № 43-Л від 13.03.2025р.
щодо відхилення тендерної пропозиції ТОВ «РДС».
Відповідно до ст. 5 Закону закупівлі здійснюються за такими
принципами, зокрема: добросовісна конкуренція серед учасників, відкритість
та прозорість на всіх стадіях закупівель, недискримінація учасників та
рівне ставлення до них; об’єктивне та неупереджене визначення
переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі; запобігання
корупційним діям і зловживанням.
Відповідно до п. 55 Особливостей здійснення публічних закупівель
оскарження відкритих торгів відбувається відповідно до статті 18 Закону з урахуванням цих Особливостей.
Відповідно п. 59 Особливостей скарги, що стосуються прийнятих рішень,
дій чи бездіяльності замовника, які відбулися після оцінки тендерних
пропозицій учасників, подаються протягом п’яти днів з дати, коли
суб’єкт оскарження дізнався або повинен був дізнатися про порушення своїх
прав унаслідок рішення, дії чи бездіяльності замовника, але до дня
укладення договору про закупівлю.
Вимоги:
Зобов’язати замовника скасувати рішення про відхилення тендерної пропозиції скаржника
×
-
просимо зобов’язати Замовника – ДЕРЖАВНЕ ПІДПРИЄМСТВО «АГЕНТСТВО МІСЦЕВИХ ДОРІГ ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ» скасувати Протокол № 43-Л Уповноваженої особи від 13.03.2025р., яким неправомірно відхилено тендерну пропозицію скаржника