• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП

Нафта і дистиляти (бензин А-92, дизпаливо, газ скраплений) (по паливним карткам)

Завершена

3 822 860.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 1% або 38 228.60 UAH
Період оскарження: 21.02.2025 14:08 - 16.03.2025 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП

Скарга на неправомірні умови тендерної документації

Номер: b2e94c1cf5ec464182eefd35b3032963
Ідентифікатор запиту: UA-2025-02-21-005949-a.b2
Назва: Скарга на неправомірні умови тендерної документації
Скарга:
У тендерній документації щодо закупівлі UA-2025-02-21-005949-a, затвердженій Рішенням уповноваженої особи замовника (Комунального підприємства «Управляюча компанія «Житлокомунсервіс» Вараської міської ради), Протокол від 26.02.2025 № 4ВТ (далі – Тендерна документація), встановлено умови, які не ґрунтуються на вимогах чинного законодавства та є неправомірними. В наслідок таких дій замовника порушене право ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ» на участь у процедурі закупівлі на недискримінаційних засадах, право на об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі, право на відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель. В наслідок таких дій замовника, ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ» незаконно позбавлене можливості перемогти у процедурі закупівлі, а також порушено інтереси ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ», пов’язані з можливістю отримання законної вигоди в наслідок виконання договору про закупівлю, укладеного за результатами процедури закупівлі.
Пов'язані документи: Учасник Замовник Орган оскарження
Дата розгляду скарги: 07.03.2025 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 03.03.2025 14:22
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 12.03.2025 17:39
Дата виконання рішення Замовником: 14.03.2025 12:24
Коментар замовника щодо усунення порушень: виконання Рішення №3544-р/пк-пз від 07.03.2025 Комісією Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель стосовно скарги товариства з обмеженою відповідальністю "УКРНАФТА-ПОСТАЧ" від 27 лютого 2025 № UA-2025-02-21-005949-a.b2 за процедурою закупівлі «Нафта і дистиляти (бензин А-92, дизпаливо, газ скраплений) (по паливним карткам)» за номером оголошення про проведення процедури закупівлі № UA-2025-02-21-005949-a, Замовником виконано.
Автор: ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "УКРНАФТА-ПОСТАЧ", Дудник Євген 380978546494 fat-32-2@ukr.net

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: 5428a9bfbfe4472b9f60f6a6e5575668
Заголовок пункту скарги: Тендерна документація щодо закупівлі UA-2025-02-21-005949-a містить умови, які не ґрунтуються на вимогах чинного законодавства.
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Підстави для відмови в участі у процедурі закупівлі
Тип порушення: Підстави для відмови в участі у процедурі закупівлі
Опис суті пункту скарги: Товариство з обмеженою відповідальністю «УКРНАФТА-ПОСТАЧ» (04053, м. Київ, провулок Несторівський, 3-5; тел. +38 044 239 1480) має намір взяти участь у закупівлі UA-2025-02-21-005949-a, оголошеній Комунальним підприємством «Управляюча компанія «Житлокомунсервіс» Вараської міської ради (далі – Замовник). Тендерна документація щодо закупівлі UA-2025-02-21-005949-a містить умови, згідно з якими:
1. Встановлено вимоги щодо наявності в Учасників ліцензії на зберігання пального або договору зберігання пального на АЗС.
Зазначені умови є такими, що не ґрунтуються на вимогах чинного законодавства, є дискримінаційними, та унеможливлюють результативну участь у закупівлі ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ».
З цього приводу слід зазначити наступне.

1. Щодо наявності в Учасників ліцензії на зберігання пального або договору зберігання пального на АЗС.
Відповідно до умов пункту 2 Додатку 2 «Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі — технічні вимоги до предмета закупівлі» до Тендерної документації, «Учасник має забезпечити зберігання пального до моменту його отримання замовником. Учасник має забезпечити зберігання пального на АЗС, яку буде пропонувати в тендерній пропозиції, на відповідність вказаної вимоги Учасник має надати ліцензію на право зберігання пального на АЗС, яку буде пропонувати в тендерній пропозиції або договір зберігання пального на АЗС (між Учасником та партнером Учасника), яку буде пропонувати в тендерній пропозиції дійсний щонайменше до 31.12.2025р. (як підтвердження можливості виконувати функції зі зберігання пального іншим суб’єктам господарювання, зокрема Замовнику)».

З цього приводу слід зауважити, що відповідно до Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального», а саме ст. 15, суб’єкт господарювання (у тому числі іноземний суб’єкт господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) має право зберігати пальне без отримання ліцензії на право зберігання пального в місцях виробництва пального або місцях оптової торгівлі пальним чи місцях роздрібної торгівлі пальним, на які отримані відповідні ліцензії.
До моменту фактичного відпуску палива Замовнику по талонах/паливних картках паливо знаходиться на безоплатному зберіганні в Постачальника.
ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ» не здійснює діяльності зі зберігання палива, тож законодавство не передбачає наявності у ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ» ліцензії на право зберігання пального.
Натомість, ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ» має чинну ліцензію на право оптової торгівлі пальним, за відсутності місць оптової торгівлі № 990614202400910, отриману у встановлену законодавством порядку.
ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ» має, партнерський договір від 31.10.2024 № 24/02/4634-МТР, укладений з ПАТ «УКРНАФТА», відповідно до якого, на АЗС, перелічених у Додатку № 1 до зазначеного договору здійснюється відпуск палива на підставі паливних карток.
Разом з цим, умови зазначеного договору не передбачають надання послуг зі зберігання палива.
При цьому, враховуючи вищевказані норми законодавства, власник АЗС «UKRNAFTA» – ПАТ «УКРНАФТА», також не отримувало ліцензії на право зберігання пального АЗС, оскільки отримали відповідні ліцензії на право роздрібної торгівлі.
Разом з тим, абзацом 1 частини 3 статті 22, частиною 11 статті 26 Закону України «Про публічні закупівлі» встановлено, що замовники не мають права вимагати в тендерній документації, а учасники не повинні подавати в тендерній пропозиції документи, що не передбачені законодавством.
За таких умов, тендерна пропозиція, яка буде подана ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ», буде відхилена Замовником як така, що не відповідає умовам Тендерної документації.
Отже, зазначена вимога тендерної документації суперечить принципам здійснення закупівель, встановленим частиною 1 статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі», зокрема, принципу недискримінації учасників та рівного ставлення до них. Частина 4 Закону забороняє законнику встановлювати будь-які дискримінаційні вимоги до учасників. Така вимога є безпідставною та протиправною.

Перелік доказів:
1. Тендерна документація щодо закупівлі UA-2025-02-21-005949-a (з урахуванням змін, внесених 265.02.2025).
2. Додаток 2 до тендерної документації.
3. Договір з ПАТ «УКРНАФТА».
4. Ліцензія ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ» № 990614202400910.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
Скарга
Розгляд припинено
КЕП

Скарга на неправомірні умови тендерної документації

Номер: a164c311c85b48398e819a73e92cc1c2
Ідентифікатор запиту: UA-2025-02-21-005949-a.a1
Назва: Скарга на неправомірні умови тендерної документації
Скарга:
У тендерній документації щодо закупівлі UA-2025-02-21-005949-a, затвердженій Рішенням уповноваженої особи замовника (Комунального підприємства «Управляюча компанія «Житлокомунсервіс» Вараської міської ради), Протокол від 21.02.2025 № 3ВТ (далі – Тендерна документація), встановлено умови, які не ґрунтуються на вимогах чинного законодавства та є неправомірними. В наслідок таких дій замовника порушене право ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ» на участь у процедурі закупівлі на недискримінаційних засадах, право на об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі, право на відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель. В наслідок таких дій замовника, ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ» незаконно позбавлене можливості перемогти у процедурі закупівлі, а також порушено інтереси ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ», пов’язані з можливістю отримання законної вигоди в наслідок виконання договору про закупівлю, укладеного за результатами процедури закупівлі.
Дата розгляду скарги: 07.03.2025 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 27.02.2025 15:19
Причина: Замовником відповідно до Закону про публічні закупівлі усунено порушення
Дата прийняття рішення про припинення розгляду скарги: 12.03.2025 17:51
Дата прийняття рішення про припинення розгляду скарги: 12.03.2025 17:51
Автор: ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "УКРНАФТА-ПОСТАЧ", Дудник Євген 380978546494 fat-32-2@ukr.net

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: 84de8798367f4e858e51ba5f269223bd
Заголовок пункту скарги: Тендерна документація щодо закупівлі UA-2025-02-21-005949-a містить умови, які не ґрунтуються на вимогах чинного законодавства.
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Підстави для відмови в участі у процедурі закупівлі
Тип порушення: Підстави для відмови в участі у процедурі закупівлі
Опис суті пункту скарги: Товариство з обмеженою відповідальністю «УКРНАФТА-ПОСТАЧ» (04053, м. Київ, провулок Несторівський, 3-5; тел. +38 044 239 1480) має намір взяти участь у закупівлі UA-2025-02-21-005949-a, оголошеній Комунальним підприємством «Управляюча компанія «Житлокомунсервіс» Вараської міської ради (далі – Замовник). Тендерна документація щодо закупівлі UA-2025-02-21-005949-a містить умови, згідно з якими:
1. Встановлено вимоги до партнерських договорів.
2. Встановлено умови (щодо фіскальних чеків), які обмежують конкуренцію.
Зазначені умови є такими, що не ґрунтуються на вимогах чинного законодавства, є дискримінаційними, та унеможливлюють результативну участь у закупівлі ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ».
З цього приводу слід зазначити наступне.

1. Щодо вимог до партнерських договорів.
Відповідно до умов пункту 4 Додатку 2 «Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі — технічні вимоги до предмета закупівлі» до Тендерної документації, «Якщо учасник пропонує у своїй пропозиції партнерські АЗС, для підтвердження відпуску товару він повинен надати копію партнерського договору по паливним карткам, який буде передбачати зарахування літрів на паливні картки (в партнерському договорі обов’язково має бути зазначено перелік АЗС з адресами, вказаний перелік має містити АЗС що вимагаються Замовником у тендерній документації) дійсного щонайменше до 31.12.2025 р., ПАРТНЕРСЬКИЙ ДОГОВІР МАЄ ПЕРЕДБАЧАТИ ОТОВАРЮВАННЯ ПАЛИВНИХ КАРТОК УЧАСНИКА ПО ФІКСОВАНІЙ ЦІНІ ПРОТЯГОМ НЕ МЕНШЕ 6 МІСЯЦІВ З МОМЕНТУ ПІДПИСАННЯ ВИДАТКОВОЇ НАКЛАДНОЇ».
Зі змісту зазначеної умови вбачається, що тендерні пропозиції, подані учасниками, які пропонуватимуть партнерські АЗС, та відповідні партнерські договори яких НЕ міститимуть умови, згідно з якою такі договори не передбачатимуть «отоварювання паливних карток учасника по фіксованій ціні протягом не менше 6 місяців з моменту підписання видаткової накладної», будуть відхилені Замовником як такі, що не відповідають умовам Тендерної документації.
З цього приводу слід зауважити, що встановлення Замовником такої умови є протиправним. Так, відповідно до вимог статті 42 Конституції України, кожен має право на підприємницьку діяльність, яка не заборонена законом.
Статтею 43 Господарського Кодексу України встановлено, що підприємці мають право без обмежень самостійно здійснювати будь-яку підприємницьку діяльність, яку не заборонено законом.
Згідно з положеннями статті 3 Цивільного Кодексу України, до загальних засада цивільного законодавства належить, зокрема, свобода підприємницької діяльності, яка не заборонена законом.
Статтею 6 Господарського Кодексу України встановлена заборона незаконного втручання органів державної влади та органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб у господарські відносини.
Згідно з вимогами частини 4 статті 179 Господарського Кодексу України, при укладенні господарських договорів СТОРОНИ можуть визначати зміст договору на основі вільного волевиявлення, коли СТОРОНИ мають право погоджувати на свій розсуд будь-які умови договору, що не суперечать законодавству.
Під час участі у закупівлі UA-2025-02-21-005949-a, ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ» має намір запропонувати, зокрема, партнерські АЗС «UKRNAFTA». Використання таких АЗС здійснюється на підставі Договору від 31.10.2024 № 24/02/4634-МТР, укладеного з ПАТ «УКРНАФТА».
Відповідно до умов пункту 1.3. зазначеного Договору, «Паливна картка – технічний засіб, пред’явлення якого дає право на отримання покупцем (пред’явником паливної картки) Товарів на АЗС, який обліковує об’єм і марку (вид) відпущених (поставлених) Товарів. […] Пред’явлення паливної картки дозволяє її пред’явнику отримати Товари на АЗС від імені покупця. Покупець гарантує, що кожен, хто пред’являє паливну картку для отримання Товарів на АЗС вправі отримувати від його імені такі Товари та гарантує своєчасну оплату отриманих за цим Договором Товарів […]».
Згідно з умовами пункту 3.3.1. зазначеного Договору, «Постачальник зобов’язаний постачати Товари на АЗС на умовах даного Договору при умові пред’явлення паливної картки покупцем (фактичним держателем паливної картки), технічних можливостей постачальника та наявності на АЗС Товарів, проведення оплати покупцем в порядку, визначеному даним Договором. Забезпечити відпуск Товарів покупцю (пред’явникам паливних карток покупця) на АЗС».
Відповідно до пункту 12.1. зазначеного Договору, «Договір набирає сили з 1 травня 2024 року та діє до 31. Грудня 2025 року, а у частині виконання грошових зобов’язань – до моменту їх повного виконання».
Зазначений Договір складений з урахуванням вимог чинного законодавства та регулює відносини ПАТ «УКРНАФТА» (як постачальника) з ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ» (як покупця). Дія зазначеного Договору не поширюється на господарські відносини, які виникають між ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ» та третіми особами (замовниками), які регулюються іншими договорами, які укладаються між ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ» та такими третіми особами.
Разом з цим, зазначений Договір не містить умов, які передбачають «отоварювання паливних карток учасника по фіксованій ціні протягом не менше 6 місяців з моменту підписання видаткової накладної».
Звертаємо увагу, що Замовник НЕ Є СТОРОНОЮ партнерського договору від 31.10.2024 № 24/02/4634-МТР, укладеного між ПАТ «УКРНАФТА» та ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ». Відтак, з урахуванням наведених вище положень Цивільного та Господарського кодексів України, Замовник не має права впливати на зміст та умови такого Договору.
Відносини щодо постачання палива, які виникатимуть між ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ» та Замовником (в т.ч., щодо ціни та строку постачання товарів, прав, обов’язків та відповідальності сторін), будуть регулюватися відповідними договором, який буде укладено за результатами здійснення закупівлі UA-2025-02-21-005949-a.
При цьому, Закон України «Про публічні закупівлі», як і Цивільний та Господарський кодекси України, не дають Замовнику повноважень встановлювати умови, на яких учасник процедури закупівлі (в т.ч., ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ») має здійснювати відносини з третіми особами.
Варто також звернути увагу на те, що відповідно до вимог пункту 29 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі - Особливості), у разі здійснення закупівель, в тому числі, бензину, дизельного пального, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
Вимоги до бензину автомобільного А-92, дизельного палива та газу скрапленого, які є предметом закупівлі, встановлені Технічним регламентом щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.2013 № 927, а також Технічним регламентом щодо вимог до газу скрапленого для автомобільного транспорту, комунально-побутового споживання та промислових цілей, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 29.07.2020 № 667.
Зазначені Технічні регламенти НЕ МІСТЯТЬ вимог до партнерських договорів, які укладаються розповсюджувачами палива (в т.ч., у ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ») відповідно до яких такі договори мали б передбачати «отоварювання паливних карток учасника (розповсюджувача) по фіксованій ціні протягом не менше 6 місяців з моменту підписання видаткової накладної», а також не встановлюють обов’язку розповсюджувачів палива (в т.ч., у ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ») вносити на вимогу споживачів (замовників) такі умови до партнерських договорів.
Отже, зазначені умови тендерної документації суперечать принципам здійснення закупівель, встановленим частиною 1 статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі», зокрема, принципу недискримінації учасників та рівного ставлення до них. Частина 4 Закону забороняє замовнику встановлювати будь-які дискримінаційні вимоги до учасників, а також суперечать вимогам пункту 29 Особливостей. Такі вимоги є безпідставними та протиправними.

2. Щодо вимог до фіскальних чеків.
Відповідно до умов пункту 4 Додатку 2 «Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі — технічні вимоги до предмета закупівлі» до Тендерної документації, «Учасник має надати сканкопію фіскальних чеків щодо відпуску бензинів та дизельного палива на АЗС, яку буде пропонувати в тендерній пропозиції, де як підтвердження має відображатися, що відпуск пального здійснив УЧАСНИКІВ торгів».
На відміну від інших умов пунктів 4 та 5 Додатку 2 до Тендерної документації, які передбачають можливість залучення партнерських АЗС, така вимога НЕ ПЕРЕДБАЧАЄ (ОБМЕЖУЄ) участь у закупівлі для учасників, які працюють з власниками мережі АЗС на основі партнерських договорів.
Адже, відповідно до вимог пункту 14 Вимог щодо реалізації фіскальних функцій реєстраторами розрахункових операцій для різних сфер застосування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 18.02.2002 № 199, чеки, що видаються при відпуску товару, мають містити, зокрема, назву господарської одиниці, яка здійснює розрахункову операцію.
Тобто, у випадку, якщо для участі у даній закупівлі будуть залучені партнерські АЗС (власником яких не є ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ»), у фіскальних чеках буде зазначатися назва саме відповідного ПАРТНЕРА, або іншої юридичної особи, яка безпосередньо здійснює відпуск палива на АЗС, але не назва самого УЧАСНИКА.
Однак, у разі перемоги у закупівлі учасника, який працює з власником мережі АЗС на основі партнерського договору, договір з замовником буде укладати саме УЧАСНИК, а не його партнер.
Тому така вимога тендерної документації НЕ МОЖЕ бути виконана учасниками, які працюють з власниками мережі АЗС на основі партнерських договорів.
ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ» має, зокрема, договір від 31.10.2024 № 24/02/4634-МТР, укладений з партнером – ПАТ «УКРНАФТА». При цьому, у фіскальних чеках, які видаються при відпуску палива на АЗС, перелічених у Додатку 1 до вказаного договору, відображається назва господарської одиниці, яка здійснює розрахункову операцію – ПАТ «УКРНАФТА».
Отже, зазначена вимога тендерної документації суперечить принципам здійснення закупівель, встановленим частиною 1 статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі», зокрема, принципу недискримінації учасників та рівного ставлення до них. Частина 4 Закону забороняє законнику встановлювати будь-які дискримінаційні вимоги до учасників. Така вимога є безпідставною та протиправною.

Перелік доказів:
1. Тендерна документація щодо закупівлі UA-2025-02-21-005949-a.
2. Додаток 2 до тендерної документації.
3. Договір з ПАТ «УКРНАФТА».
4. Чек з АЗС «UKRNAFTA».
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації