• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП

Бітумна емульсія та мастика

Завершена

2 754 682.50 UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 13 773.41 UAH
Період оскарження: 21.02.2025 13:48 - 16.03.2025 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП

скарга щодо дискримінаційних умов тендерної документації

Номер: 1357dbce7834497c8f4d3d3e5ee3ef37
Ідентифікатор запиту: UA-2025-02-21-005307-a.a1
Назва: скарга щодо дискримінаційних умов тендерної документації
Скарга:
Пов'язані документи: Учасник Орган оскарження Замовник
Дата розгляду скарги: 06.03.2025 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 27.02.2025 15:31
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 11.03.2025 15:20
Дата виконання рішення Замовником: 14.03.2025 11:21
Коментар замовника щодо усунення порушень: зміни внесено
Автор: Товариство з обмеженою відповідальністю «ВИРОБНИЧЕ ПІДПРИЄМСТВО «СФЕРАІЗОЛ», Топташкіна Лілія Борисівна 380952045204 sferaizol@ukr.net

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: 08273717137844ceb7872b5c1546443b
Заголовок пункту скарги: дискримінаційні умови
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Технічна специфікація предмета закупівлі
Тип порушення: Технічна специфікація предмета закупівлі
Опис суті пункту скарги: Відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) та постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (далі – Особливості) Комунальним підприємством «Шляхово-експлуатаційне управління по ремонту та утриманню автомобільних шляхів та споруд на них Соломʼянського району» м. Києва (далі - Замовник), оголошено відкриті торги (з особливостями) за предметом: «ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник» 44110000-4 Конструкційні матеріали (Бітумна емульсія та мастика)» оприлюднені на веб-порталі Уповноваженого органу за № UA-2025-02-21-005307-a

Кінцевий строк подання тендерних пропозицій встановлено по 01 березня 2025 року до 00:00 за київським часом.
ТОВ «ВИРОБНИЧЕ ПІДПРИЄМСТВО «СФЕРАІЗОЛ» (далі - Скаржник) має намір прийняти участь у вказаній вище закупівлі. Однак, ознайомившись із тендерною документацією, Скаржником було виявлено вимоги, що суттєво обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, та ставлять в нерівне становище учасників процедури закупівлі.

ІІ. Обґрунтування наявності у суб’єкта оскарження порушених прав та охоронюваних законом інтересів з приводу рішення, дії чи бездіяльності замовника, що суперечать законодавству у сфері публічних закупівель і внаслідок яких порушено право чи законні інтереси такої особи:

По- перше:

Відповідно до пункту 3.2. «Зміст тендерної пропозиції учасника» Тендерна пропозиція/пропозиція, яка подається учасником процедури закупівлі повинна складатися з:
- заявки-пропозиції на участь, згідно Додатку 1 (заявка-пропозиція на участь подається у форматі PDF (Portable Document Format);
- документів, визначених Додатком 2 цієї тендерної документації, вимогам тендерної документації у форматі PDF (Portable Document Format);
- інформації про технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі згідно Додатку 3 має містити підпис та печатку (у разі використання) учасника, що підтверджує згоду з технічними, якісними та кількісними характеристиками предмета закупівлі;
В додатку № 3 до тендерної документації Замовник встановив наступну вимогу:

1. ЯКІСНІ ПОЛОЖЕННЯ ДЛЯ БІТУМНИХ ЕМУЛЬСІЙ

1.1 Якість товару має бути підтверджено в тендерній пропозиції копіями відповідних документів:
- Сертифікат відповідності;
- Паспорт якості складений у відповідності до ДСТУ Б В.2.7-129:2013;
- Висновок СЕС;
Документи повинні бути виданими відповідними уповноваженими органами згідно чинного законодавства та Документи повинні бути чинні весь період постачання продукції.

2. ЯКІСНІ ПОЛОЖЕННЯ ДЛЯ МАСТИКИ ГЕРМЕТИЗУЮЧОЇ БІТУМНО-ЕЛАСТОМІРНОЇ МГБЕ - Ш75

2.1 Товар повинен відповідати ДСТУ Б.В 2.7-136:2016. "Матеріали для герметизації швів і тріщин в покриттях дорожніх одягів автомобільних доріг. Загальні технічні вимоги".
Якість товару має бути підтверджено в тендерній пропозиції копіями відповідних документів:
- Сертифікат відповідності;
- Паспорт якості;
- Висновок СЕС;
Документи повинні бути виданими відповідними уповноваженими органами згідно чинного законодавства та Документи повинні бути чинні весь період постачання продукції.

За цією вимогою тендерної документації хочемо повідомити наступне:

У зв’язку з прийняттям закону України «Про систему громадського здоров’я» від 06.09. 2022 року № 2573-IX було втрачено чинність закону України «Про забезпечення санітарного та епідеміологічного благополуччя» від 24.02.1994 року № 4004-ХІІ, яким було передбачено висновок державної санітарно-епідеміологічної експертизи.
Відповідно до Закону України "Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення" висновок державної санітарно-епідеміологічної експертизи документ установленої форми, що засвідчує відповідність (невідповідність) об'єкта державної санітарно-епідеміологічної експертизи медичним вимогам безпеки для здоров'я і життя людини, затверджується відповідним головним державним санітарним лікарем і є обов'язковим для виконання власником об'єкта експертизи.
Відповідно до ПРИКІНЦЕВИХ ТА ПЕРЕХІДНИХ ПОЛОЖЕНЬ Закону України № 2573-ІХ від 06.09.2022 "Про систему громадського здоров'я":
1. Цей Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування, та вводиться в дію через 12 місяців з дня набрання ним чинності.
2. Визнати такими, що втратили чинність з дня введення в дію цього Закону, зокрема Закон України "Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення" (Відомості Верховної Ради України, 1994 р., № 27, ст. 218 із наступними змінами).
За таких умов, вимога документації щодо надання у складі тендерної пропозиції висновку державної санітарно-епідеміологічної експертизи суперечать положенням чинного законодавства, що не дає можливості учасникам належним чином підготувати свої Пропозиції, оскільки даний документ неможливо отримати, та є дискримінаційним по відношенню до суб'єктів господарювання, у тому числі Скаржника. Взяти участь у даній закупівлі зможуть виключно ті учасники, які раніше отримали висновок СЕС, та який ще є дійсним на весь період постачання ( до 31.12.2025 року).

Практика розгляду аналогічного питання комісією АМКУ також говорить про дискримінаційність такої вимоги ( зокрема, рішення № 2553-р/пк-пз від 19.02.2025 року додається до скарги у якості доказів).


По- друге:

Додаток № 3 до тендерної документації містить наступну вимогу Замовника торгів:

3.3.Учасник повинен надати копію чинного на весь період постачання товару сертифікату учасника або виробника на систему управління якістю ДСТУ ISO 9001:2015 за сферою сертифікації: виробництво неметалевих мінеральних виробів (сертифікат має бути виданий акредитованим органом з сертифікації за вказаною сферою сертифікації - надати підтвердження).
3.4. Учасник повинен надати копію чинного на весь період постачання товару сертифікату учасника або виробника на систему екологічного менеджменту ДСТУ ISO 14001:2015 (ISO 14001:2015, IDT) (сертифікат має бути виданий акредитованим органом з сертифікації за вказаною сферою сертифікації – надати підтвердження).
3.5. Учасник повинен надати копію чинного на весь період постачання товару сертифікату учасника або виробника ДСТУ ISO 45001:2019 Системи управління охороною здоров’я та безпекою праці. Вимоги та настанови щодо застосування (сертифікат має бути виданий акредитованим органом з сертифікації за вказаною сферою сертифікації ї – надати підтвердження).

За цією вимогою тендерної документації хочемо повідомити наступне:

Скаржник обґрунтовано вважає, що такі умови до вказаних сертифікатів ISO є занадто деталізованими, що говорить про штучно встановлені обмеження Замовника торгів, для обмеження участі у закупівлі інших учасників процедури закупівлі, в тому числі і скаржника.
Сертифікат ISO – це документ, як підтверджує що на підприємстві використовуються та впроваджені принципи систем менеджменту організацій, відповідно до вимог затверджених стандартів.
Дискримінаційність та обмеженість такої вимоги Замовника полягає в наступному:
1. В Україні є безліч організацій, уповноважених на видачу таких сертифікатів, але не всі органи є акредитованими, за вказаною Замовником сферою сертифікації.
2. Замовник навмисно звужує коло потенційних учасників, зазначаючи конкретний стандарт ISO, конкретного року випуску, не беручі до уваги аналогічні діючі стандарти ( ДСТУ EN ISO), та більш нового/старого року випуску.
3. Сфера сертифікації, вказана Замовником процедури закупівлі також є занадто деталізована, за таких обставин участь у процедурі закупівлі зможуть взяти виключно ті учасники, які мають такі сертифікати, отримані саме у сукупності всіх вимог, виписаних Замовником торгів під конкретного виробника/учасника.
Крім цього, надання цих документів у складі пропозиції жодним чином не стосується предмета закупівлі, тому вимога щодо їх надання є неправомірною.

Скаржник має отримані раніше сертифікати ISO ( додаються до скарги у якості доказів), але за сукупністю декількох ознак, вказаних Замовником, вони не підходять для участі у процедурі закупівлі. Така вимога, виписана під конкретного виробника унеможливлює участь скаржника в даній закупівлі.

Практика розгляду аналогічного питання комісією АМКУ також говорить про дискримінаційність такої вимоги ( зокрема, рішення № 2575-р/пк-пз від 19.02.2025 року додається до скарги у якості доказів).


По- третє:

Відповідно до пункту 3.3. розділу І «Загальні положення» тендерної документації Місце поставки товарів – самовивіз з бази навантаження Учасника, яка знаходиться на відстані не більш як 30 км від місцезнаходження Замовника.
Відповідно до розділу 2 Додатку № 2 до тендерної документації на підтвердження кваліфікаційного критерію, Учасник повинен надати, зокрема:

-довідку в довільній формі щодо наявності виробничої бази/складу/відкритих складських площадок, власних або орендованих, із зазначенням їх місцезнаходження.
Для документального підтвердження інформації, наданої на вимогу пункту Учасник повинен надати скановану копію документу, який посвідчує право власності або право користування на виробничу базу/складу/відкритих складських площадок, (договір оренди, тощо).
Відповідно до пункту 1.2. додатку № 3 до тендерної документації, учасник повинен надати, зокрема:
1.2. Учасник повинен надати чинний Атестат виробництва, що підтверджує відповідність виробництва емульсій ДСТУ Б В.2.7-129:2013 «Емульсії бітумні дорожні.» Технічні умови».
Місце виробництва, на який отримано Атестат виробництва, повинно співпадати з місцем знаходження виробничої бази, відомості про яку зазначено в довідці, наданій на вимогу виконання п.1 Розділу 2 Додатку 2 тендерної документації. Документи повинні бути чинні весь період постачання продукції.

Також в пункті 3.1. додатку № 3 замовник вказує наступне:

Учасник повинен забезпечити поставку (відвантаження) товару партіями, на виробничій базі Учасника в м. Києві або приміській зоні (до 30 км від межі міста Києва) дальність перевезення до 30 км (згідно додатку 17 пункт 4.12 Кошторисні норми України «Настанова з визначення вартості будівництва»), термін для забезпечення відвантаження товару становить 1 (один) робочий день з моменту отримання заявки. Надати довідку про виробничу базу відвантаження.

Дана вимога є дискримінаційною та унеможливлює участь скаржника у закупівлі виходячи з наступного:

Скаржник є виробником запропонованого товару, та має понад 500 укладених аналогічних договорів, в тому числі має досвід постачання товару Замовнику у 2024 році. Укладені договори з Замовником були виконані належним чином та у повному обсязі.
Скаржник має діючий атестат виробництва ( додається до скарги у якості доказів) в якому вказано місце виробництва товару: м. Кременчук, Полтавська обл., проїзд Галузевий, 10.
Також скаржник має базу навантаження у м. Київ, де може відвантажувати товар Замовнику, що підходить під вимогу замовника за адресою: м. Київ, вул. Канальна, 2 ( чинний договір оренди додається у якості доказів).
Жоден нормативний документ, в тому числі той, який регламентує виробництво товару що є предметом закупівлі (ДСТУ Б В.2.7-129:2013 ) не зобов’язує мати виробника виключно одне і те саме місце виробництва і відвантаження товару. Скаржник виробляє товар в місті Кременчук, а відвантажує з пунктів відвантаження по всій Україні.
Крім того хочемо зазначити що посилання замовника в пункті 3.1. додатку № 3 на кошторисні норми «Настанови з визначення вартості будівництва» є взагалі недоречними, та не можуть братись до уваги, оскільки предметом закупівлі є готовий товар, а не визначені Настановою перелік робіт.
Відповідно до пункту 1.1. Настанови Ця Настанова визначає основні правила застосування кошторисних норм та нормативів з ціноутворення у будівництві для визначення вартості нового будівництва, реконструкції, капітального ремонту будинків, будівель і споруд будь-якого призначення, їх комплексів та частин, лінійних об’єктів інженерно-транспортної інфраструктури (крім автомобільних доріг загального користування), а також реставрації пам’яток архітектури та містобудування (далі – будівництво).
Ця Настанова є обов’язковою для визначення вартості будівництва об’єктів, що споруджуються із залученням бюджетних коштів, коштів державних і комунальних підприємств, установ та організацій, а також кредитів, наданих під державні гарантії (далі – державні кошти). Застосування цієї Настанови при будівництві об’єктів із залученням інших джерел фінансування обумовлюється договором.

Отже, Вимога Замовника, що зазначена у пункті 1.2. а також пункті 3.1. додатку № 3 є дискримінаційною, оскільки за такого трактування участь у процедурі закупівлі зможуть взяти тільки ті учасники, які мають виробництво саме у м. Києві, яке буде підтверджено атестатом виробництва. Замовник умисно обмежує участь потенційних виробників/учасників процедури закупівлі, задля підписання договору про закупівлю з наперед визначеним учасником.

По- четвертє:

Відповідно до розділу 2 Додатку № 2 до тендерної документації на підтвердження кваліфікаційного критерію, Учасник повинен надати, зокрема:

На забезпечення виконання вимог щодо визначення кількості відвантаженої емульсії за масою, учасник зазначає дані про наявність власних, орендованих або залучених за договором автомобільних вагів, які дозволяють здійснити приймання-передачу продукції за вагою в місці відвантаження ( віддаленість від місця завантаження до вагового контролю повинна становити не більше 5 км), із зазначенням місцезнаходження та дати останньої повірки вагів.

Прив’язка місця знаходження вагів до певних відстаней ( кілометражу) є дискримінаційною обмежувальною вимогою, яка обмежує участь інших потенційних учасників , в тому числі унеможливлює участь скаржника, який має встановлені ваги на місці виробництва товару. ДСТУ Б В.2.7-129:2013 яке регламентує процес виробництва та інші вимоги щодо зберігання, відпуску товару, не містить обмежень, щодо місця встановлення вагового контролю у виробника продукції.
За таких обставин участь у процедурі закупівлі зможуть взяти тільки ті учасники, які мають встановлені ваги саме у 5-кілометровій відстані, яке буде підтверджено атестатом виробництва. Замовник умисно обмежує участь потенційних виробників/учасників процедури закупівлі, задля підписання договору про закупівлю з наперед визначеним учасником.

Згідно з частиною першою статті 5 Закону закупівлі здійснюються за такими принципами, зокрема, недискримінація учасників та рівне ставлення до них.
Згідно з частиною четвертою статті 5 Закону замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
Відповідно до абзацу першого пункту 28 Особливостей тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей. Частиною четвертою статті 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації" та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним. Дії Замовника в частині встановлення у Документації наведених вище вимог порушують вимоги статті 5 та частини четвертої статті 22 Закону, якими передбачена недискримінація учасників, а також права та законні інтереси Скаржника, пов'язані з його участю у Процедурі закупівлі, та принципи недискримінація учасників та рівне ставлення до них, передбачені статтею 5 Закону.
Враховуючи вище викладене, вважаємо, що Замовник повинен усунути дискримінаційні вимоги тендерної документації шляхом внесення відповідних змін до Документації в цій частині.
Одним із принципів проведення публічних закупівель є добросовісна конкуренція серед учасників та максимальна економія, ефективність та пропорційність. Вищенаведені умови тендерної документації порушують вказані принципи проведення публічних закупівель. Частиною 2 ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі» передбачено, що учасники (резиденти та нерезиденти) всіх форм власності та організаційно-правових форм беруть участь у процедурах закупівель/спрощених закупівлях на рівних умовах.
Враховуючи вищезазначене, законні права Скаржника можуть бути поновлені шляхом внесення змін до тендерної документації, а саме виключення дискримінаційних умов, у відповідності до обставин скарги.
ІІІ. Вимоги суб’єкта оскарження та їх обґрунтування:
Відповідно до частини вісімнадцятої статті 18 Закону за результатами розгляду скарги орган оскарження має право прийняти рішення:
1) про встановлення або відсутність порушень процедури закупівлі (у тому числі порушення порядку оприлюднення або неоприлюднення інформації про процедури закупівлі, передбаченої цим Законом);
2) про заходи, що повинні вживатися для їх усунення, зокрема зобов’язати замовника повністю або частково скасувати свої рішення, надати необхідні документи, роз’яснення, усунути будь-які дискримінаційні умови (у тому числі ті, що зазначені в технічній специфікації, яка є складовою частиною тендерної документації), привести тендерну документацію у відповідність із вимогами законодавства або за неможливості виправити допущені порушення відмінити процедуру закупівлі.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації