• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП

Виконання будівельних робіт (вид будівництва – реставрація) по об’єкту: «Невідкладні протиаварійні та консерваційні роботи лікувального корпусу № 3 (в літері Б), «Пам'ятки історії місцевого значення «Будинок, де в 1957-1969 рр., працював видатний дитячий хірург, заслужений діяч науки, професор А. Р. Шуринок», 1894-1969 рр. корпус №3 НДСЛ «ОХМАТДИТ», який знаходиться за адресою: м. Київ, вул. В. Чорновола, 28/1. (Код ДК 021:2015: 45450000-6 — Інші завершальні будівельні роботи)

На час дії воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування замовники, що зобов’язані здійснювати закупівлі відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі» від 25 грудня 2015 року № 922-VIII (далі — Закон), проводять закупівлі з урахуванням Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою КМУ від 12 жовтня 2022 року № 1178 (далі — Особливості)

Завершена

5 256 658.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 26 283.29 UAH
Період оскарження: 11.02.2025 17:41 - 12.03.2025 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП

Скарга на дискримінаційні умови тендерної документації

Номер: bb3b879acf524ca3b1570a5fe6a32edb
Ідентифікатор запиту: UA-2025-02-11-014806-a.b1
Назва: Скарга на дискримінаційні умови тендерної документації
Скарга:
Згідно з пунктом 3 Особливостей, Замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом. Відповідно до частини 4 статті 5 Закону, Замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників. Разом з тим, тендерна документація, затверджена рішенням уповноваженої особи від 11 лютого 2025 № 11/02/25 містить умови, що є дискримінаційними щодо учасників та які неможливо виконати, а також містить вимоги, які суперечать нормам чинного законодавства та обмежують участь в процедурі закупівлі.
Дата розгляду скарги: 04.03.2025 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 25.02.2025 16:29
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 07.03.2025 17:22
Дата виконання рішення Замовником: 10.03.2025 12:37
Коментар замовника щодо усунення порушень: Керуючись абзацом 3 пункту 54 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування», затверджених Постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (надалі - Особливості), замовник має право з власної ініціативи або у разі усунення порушень вимог законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку органу державного фінансового контролю відповідно до статті 8 Закону, або за результатами звернень, або на підставі рішення органу оскарження внести зміни до тендерної документації. У разі внесення змін до тендерної документації строк для подання тендерних пропозицій продовжується замовником в електронній системі закупівель таким чином, щоб з моменту внесення змін до тендерної документації до закінчення кінцевого строку подання тендерних пропозицій залишалося не менше чотирьох днів. Зміни, що вносяться замовником до тендерної документації, розміщуються та відображаються в електронній системі закупівель у вигляді нової редакції тендерної документації додатково до початкової редакції тендерної документації. Замовник разом із змінами до тендерної документації в окремому документі оприлюднює перелік змін, що вносяться. Зміни до тендерної документації у машинозчитувальному форматі розміщуються в електронній системі закупівель протягом одного дня з дати прийняття рішення про їх внесення. Виходячи з вищезазначеного та з огляду на рішення Комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель № 3339-р/пк-пз від 04.03.2025, уповноважена особа Національної дитячої спеціалізованої лікарні «Охматдит» МОЗ України Молчанов Д.В.
Автор: ПРИВАТНЕ ПІДПРИЄМСТВО "СПЕЦСЕРВІС", Анастасія Вікторівна 380933840500 tender@spec-servis.com.ua https://spec-servis.com.ua/

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: e3cbbb4e46654524b32ecd4518a72b9f
Заголовок пункту скарги: Скарга на дискримінаційні умови тендерної документації
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: 1. Відповідно до пункту 3.1 Розділу ІІІ Тендерної документації, тендерні пропозиції подаються згідно з порядком, визначеним пунктом 31 Особливостей.
Перелік інформації та/або документів, які подаються учасником у складі тендерної пропозиції, визначено в додатку № 1 “Перелік документів та/або інформації, які подаються учасником процедури закупівлі” до цієї тендерної документації. Учасник повинен подати через електронну систему закупівель усі необхідні документи та/або інформацію до кінцевого строку подання тендерних пропозицій.
Згідно з пунктом 1.1 Додатку 1 до Тендерної документації, для підтвердження відповідності учасника кваліфікаційному критерію «Наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного договору», у складі тендерної пропозиції, надати: Довідка по формі наведеній нижче, за підписом уповноваженої посадової особи учасника з інформацією про виконання аналогічного(-их) договору(-ів) (достатньо одного) за аналогічним предметом закупівлі із зазначенням дати укладання договору, предмету договору, вартості договору, найменування замовника, його адреси та контактного телефону. Аналогічним слід вважати повністю виконаний договір на виконання робіт з реставрації, ремонтних робіт пам’яток культурної спадщини. Для підтвердження виконання аналогічного договору учасник у складі своєї пропозиції повинен надати по договору(ам), вказаному(им) у довідці: копію(ї) договору(ів), копію актів приймання виконаних будівельних робіт ф. КБ-2в, що підтверджують факт виконання договору у повному обсязі, або акти виконаних робіт.
Відповідно до пункту 1 Додатку 5 до Тендерної документації, Замовник встановив кваліфікаційний критерій «Наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного договору», при цьому:
Аналогічним слід вважати повністю виконаний договір на виконання робіт з реставрації, ремонтних робіт пам’яток культурної спадщини. Для підтвердження виконання аналогічного договору учасник у складі своєї пропозиції повинен надати по договору(ам), вказаному(им) у довідці: копію(ї) договору(ів), копію актів приймання виконаних будівельних робіт ф. КБ-2в, що підтверджують факт виконання договору у повному обсязі, або акти виконаних робіт.

Відповідно до ст. 5 Закону, закупівлі здійснюються за такими принципами:
1) добросовісна конкуренція серед учасників;
2) максимальна економія, ефективність та пропорційність;
3) відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель;
4) недискримінація учасників та рівне ставлення до них;
5) об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі;
6) запобігання корупційним діям і зловживанням.
Учасники (резиденти та нерезиденти) всіх форм власності та організаційно-правових форм беруть участь у процедурах закупівель/спрощених закупівлях на рівних умовах.
Замовники забезпечують вільний доступ усіх учасників до інформації про закупівлю, передбаченої цим Законом.

Відповідно до пункту 28 Особливостей, тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей.

Згідно з ч. 4 статті 22 Закону, тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації" та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.

Замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.

Відповідно до пункту другого частини другої статті 22 Закону, у тендерній документації зазначаються такі відомості: один або декілька кваліфікаційних критеріїв відповідно до статті 16 цього Закону, підстави, встановлені статтею 17 цього Закону, та інформація про спосіб підтвердження відповідності учасників установленим критеріям і вимогам згідно із законодавством.

Згідно з інформацією, оприлюдненою в електронній системі закупівель, предмет закупівлі відповідно до Державного класифікатору «Єдиний закупівельний словник» ДК 021:2015, було визначено як 45450000-6 — Інші завершальні будівельні роботи.

Відповідно до Закону України «Про охорону культурної спадщини», відносини у сфері охорони культурної спадщини регулюються Конституцією України, Цивільним кодексом України, Земельним кодексом України та законами України "Про адміністративну процедуру", "Про адміністративні послуги", "Про регулювання містобудівної діяльності", "Про рекламу", "Про охорону археологічної спадщини", "Про землеустрій", "Про правовий режим території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи", "Про національну інфраструктуру геопросторових даних", "Про Державний земельний кадастр", "Про доступ до публічної інформації", цим Законом, міжнародними договорами України та іншими нормативно-правовими актами.

Згідно з пунктом 1 частини першої статті 1 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», будівництво - нове будівництво, реконструкція, реставрація, капітальний ремонт об’єкта будівництва. Що нове будівництво, що капітальний ремонт, що реставрація – усе є різновидами будівництва (будівельних робіт), які в свою чергу складаються з будівельних, монтажних, ремонтно-будівельних, реставраційно-відновлювальних та пусконалагоджувальних робіт. Капітальний ремонт та реставрація є подібними (аналогічними) видами робіт, які виконуються будівельними організаціями у відповідності з нормами чинного законодавства України.

Відповідно до пункту 1.1 Кошторисних норм України у будівництві «Настанова з визначення вартості будівництва», Настанова визначає основні правила застосування кошторисних норм та нормативів з ціноутворення у будівництві для визначення вартості нового будівництва, реконструкції, капітального ремонту будинків, будівель і споруд будь-якого призначення, їх комплексів та частин, лінійних об’єктів інженерно-транспортної інфраструктури, а також реставрації пам’яток архітектури та містобудування. Тобто основоположний документ в ціноутворенні теж розглядає такі види будівельних робіт як подібні.

Скаржник має на увазі те, що в загальному характер будівельних робіт є подібним незалежно від їх виду і в кожного виду будівельних робіт є свої певні відмінності як технологічні, так і формальні (юридичні).
Наприклад, відповідно до частини третьої статті 14-1 Закону України «Про охорону культурної спадщини», у межах встановленої відповідно до цієї частини території пам’ятки (крім територій пам’яток археології) забороняється:

проведення робіт з нового будівництва, а також будівельних робіт на існуючих об’єктах, якщо наслідком виконання таких робіт стане збільшення висотності такого об’єкта або збільшення більш як на 15 відсотків зовнішніх геометричних розмірів його фундаменту, або зменшення відстані від такого об’єкта до пам’ятки, що охороняється.
Відповідно до проєктної документації, що розміщена в ЄДЕССБ (реєстраційний номер PD01:5194-5376-0343-4202), вид об’єкта будівництва: Реставрація без зміни зовнішніх геометричних розмірів (надається ілюстрація з ЄДЕССБ).


Тобто роботи, які мають проводитися на об’єкті, не є забороненими, а також дійсно належать до будівельних робіт, проте мають свої особливості здійснення – як і будь-які інші види будівельних робіт.

Скаржник не заперечує, а тільки підтверджує, що у разі перемоги в процедурі закупівлі та укладенні договору буде виконувати вимоги Закону України «Про охорону культурної спадщини», Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», Національного стандарту ДСТУ-Н Б В.3.2.-4:2016 "Настанова щодо виконання ремонтно-реставраційних робіт на пам'ятках архітектури та містобудування" та інших чинних нормативно-правових актів у сфері будівництва, а також охорони культурної спадщини.

Проте, ПП "СПЕЦСЕРВІС" як потенційний учасник закупівлі, керуючись чинною редакцією тендерної документації, не зможе взяти участь у процедурі закупівлі, попри те, що відповідає встановленим законодавством (у т.ч. ліцензійним) вимогам та має досвід виконання будівельних робіт за тим же кодом ДК, що є достатніми для виконання робіт, що передбачені технічним завданням:
1) Договір №912 від 29.09.2023 за предметом: «Капітальний ремонт найпростіших укриттів та захисних споруд цивільного захисту в середньому загальноосвітньому закладі «Слов’янська гімназія» на вул. Драгоманова, 10-В Дарницького району міста Києва (ДК 021:2015 код 45450000-6 Інші завершальні будівельні роботи)», виконаний в повному обсязі (скановані копії договору та актів виконаних робіт додаються).

Причиною неможливості взяти участь у процедури закупівлі для компанії, яка має багаторічний позитивний досвід співпраці з клієнтами, зокрема замовниками у розумінні Закону є необґрунтована та незаконна вимога Замовника щодо надання підтвердження досвіду виконання конкретних видів будівельних робіт «Аналогічним слід вважати повністю виконаний договір на виконання робіт з реставрації, ремонтних робіт пам’яток культурної спадщини. Для підтвердження виконання аналогічного договору учасник у складі своєї пропозиції повинен надати по договору(ам), вказаному(им) у довідці: копію(ї) договору(ів), копію актів приймання виконаних будівельних робіт ф. КБ-2в, що підтверджують факт виконання договору у повному обсязі, або акти виконаних робіт».

Замовник обмежив поняття аналогічного договору тільки до договору, предметом якого є виконання робіт з реставрації, ремонтних робіт, об’єктом якого є виключно пам’ятки культурної спадщини. У такому разі участь у процедурі закупівлі зможуть взяти тільки ті учасники, які мають досвід виконання виключно робіт з реставрації, ремонтних робіт виключно пам’яток культурної спадщини.

Встановлення Замовником вимоги, щодо надання потенційним учасником саме «Аналогічним слід вважати повністю виконаний договір на виконання робіт з реставрації, ремонтних робіт пам’яток культурної спадщини. Для підтвердження виконання аналогічного договору учасник у складі своєї пропозиції повинен надати по договору(ам), вказаному(им) у довідці: копію(ї) договору(ів), копію актів приймання виконаних будівельних робіт ф. КБ-2в, що підтверджують факт виконання договору у повному обсязі, або акти виконаних робіт» містить корупційні та дискримінаційні ознаки, оскільки обмежує можливість ПП «СПЕЦСЕРВІС» взяти участь у процедурі закупівлі.

Статтею 5 Закону України «Про публічні закупівлі» визначено, що закупівлі здійснюються, зокрема, за принципом недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель.
Згідно з частиною четвертою статті 5 Закону замовник не може встановлювати дискримінаційні вимоги до учасників.
Частиною четвертою статті 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, які обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.

Для нас, як для учасника, дана вимога є дискримінаційною, необґрунтованою, а також такою, що обмежує коло учасників, штучно створюючи нерівні умови для учасників та порушує наші охоронювані законом права та інтереси учасника, який має бажання взяти участь у процедурі закупівлі.

Просимо зобов’язати Замовника виключити з тендерної документації оскаржувану вимогу або привести її у відповідність до Закону, що міститься у пункті 1.1 Додатку 1 та пункті 1 Додатку 5 до тендерної документації, «Аналогічним слід вважати повністю виконаний договір на виконання робіт з реставрації, ремонтних робіт пам’яток культурної спадщини. Для підтвердження виконання аналогічного договору учасник у складі своєї пропозиції повинен надати по договору(ам), вказаному(им) у довідці: копію(ї) договору(ів), копію актів приймання виконаних будівельних робіт ф. КБ-2в, що підтверджують факт виконання договору у повному обсязі, або акти виконаних робіт», забезпечивши можливість для інших учасників взяти участь у процедурі закупівлі та відновити можливість для конкуренції.

Замовник не обґрунтував необхідність встановлення вищевказаних вимог. Дії Замовника в частині встановлення у Документації наведених вище вимог порушують вимоги частини четвертої статті 5 та частини четвертої статті 22 Закону, якими передбачена недискримінація учасників, а також права та законні інтереси учасника, пов'язані з його участю у Процедурі закупівлі, та принципи недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, передбачені статтею 5 Закону.

Для виконання вимог пункту 56 Особливостей та частини 5 статті 18 Закону, для підтвердження зазначеного в пунктах Скарги надаємо всі необхідні документальні підтвердження/докази.
Файли/документи, які можуть підтвердити все вищезазначене, знаходяться у вільному доступі в електронній системі закупівель, зокрема, на сайті prozorro.gov.ua).
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації