• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП
  • 1

код ДК 09130000-9 Нафта і дистиляти (Дизельне паливо)

Закупівля товару здійснюється за рахунок субгранту, наданого відповідно до Договору № GF2025MC08 про надання субгранту від 01.01.2025 року між Державною установою «Центр громадського здоров’я Міністерства охорони здоров’я України» та Державною установою «Миколаївський обласний центр контролю та профілактики хвороб Міністерства охорони здоров’я України» на виконання програми Глобального фонду для боротьби із СНІДом, туберкульозом та малярією в Україні «Стійка відповідність на епідемії ВІЛ і ТБ в умовах війни та відновлення України», згідно з Угодою про надання гранту між Центром та Глобальним фондом від 19 грудня 2023 року №3645, що реалізується Державною установою «Центр громадського здоров’я Міністерства охорони здоров’я України» за підтримки фонду для боротьби зі СНІДом, туберкульозом та малярією. Оплата здійснюється без податку на додану вартість на підставі пункту 26 підрозділу 2 розділу ХХ Податкового кодексу України.

Торги відмінено

122 016.00 UAH без ПДВ
мін. крок: 1% або 1 220.16 UAH
Період оскарження: 11.02.2025 14:44 - 07.03.2025 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП

скарга на дискримінаційні умови у тендерній документації

Номер: 763abc01afd34e10bca661be8de56c1f
Ідентифікатор запиту: UA-2025-02-11-010294-a.c1
Назва: скарга на дискримінаційні умови у тендерній документації
Скарга:
Пов'язані документи: Учасник Орган оскарження Замовник
Дата розгляду скарги: 25.02.2025 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 18.02.2025 14:11
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 28.02.2025 10:48
Дата виконання рішення Замовником: 28.02.2025 13:58
Коментар замовника щодо усунення порушень: На виконання вимог рішення від 25.02.2025 року № 2903-р/пк-пз Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель, Державною установою «Миколаївський обласний центр контролю та профілактики хвороб МОЗ України» було прийнято рішення про внесення змін до п.1.8 додатку № 3 тендерної документації по закупівлі ДК 021:2015 09130000-9 Дизельне паливо, номер закупівлі UA-2025-02-11-010294-a
Автор: ТОВ "ТД "ІФС", Макаров Андрій 0979679211 interferencsistem@gmail.com

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: 3453d4b8db4246c5aa014a482cac7dad
Заголовок пункту скарги: 1. Вилучити із тендерної документації вимогу, щодо надання документ, що підтверджує право використання Учасником найменувань (торгових марок) зазначених на відповідних скретч-картах, талонах відповідно до чинного законодавства.
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: 1.1. В Додатку № 1 до ТД Замовник встановив вимогу, щодо надання документ, що підтверджує право використання Учасником найменувань (торгових марок) зазначених на відповідних скретч-картах, талонах відповідно до чинного законодавства:

«4. У складі пропозиції надає документ, що підтверджує право використання Учасником найменувань (торгових марок) зазначених на відповідних скретч-картах, талонах відповідно до чинного законодавства.»

Вимога щодо надання у складі Пропозиції документів, що підтверджують право використання ним найменувань (торгових марок) зазначених на відповідних довірчих документах (використання Учасником найменувань (торгових марок) зазначених на відповідних скретч-картах, талонах відповідно до чинного законодавства.) – є дискримінаційною та такою, що обмежує Скаржника в праві на участь.
Вимагаючи надання у складі пропозиції документальне підтвердження наявності права у Учасника на використання об’єктів права інтелектуальної власності, які мають місце на довірчих документах (талонах) - Замовник порушує принципи проведення закупівель, які закріплено в ст. 5 Закону України "Про публічні закупівлі", зокрема "недискримінація учасників".
Скаржник, як постачальник палива, не має ліцензійного договору на використання об’єктів інтелектуальної власності (торгової марки, яка зображена на АЗС та скретч-карті/талони на отримання палива на АЗС), проте має партнерські договори, які дозволяють йому здійснювати продаж палива (талонів) для потреб Замовників через мережі АЗС партнерів.
При цьому відповідно до положень Господарського кодексу України, кожен суб’єкт господарювання вільний у виборі способів і методів господарювання, місця ведення господарської діяльності. У стислі строки, які надані для підготовки участі у торгах, нафтотрейдери не мають змогу змінити спосіб господарювання аби виконати ці дискримінаційні вимоги, щодо наявності в учасника ліцензійного договору на використання об’єктів права використання торгових марок.
Для введення господарської діяльності з постачання палива ТОВ «ТД «ІФС», відсутність права на використання торгових марок, зазначених на талонах не перешкоджає виконувати свої зобов’язання за договорами, укладеними за результатом аналогічних закупівель.
Встановлюючи відповідні вимоги Замовник обмежує конкуренцію та встановлює надмірні додаткові вимоги, які не впливають на постачання палива.
Скаржник не використовує торгові марки, які нанесені на талони/скретч-картки, оскільки Скаржник не емітує та не виготовляє талони на пальне.
Скаржник планує запропонувати Замовнику здійснювати заправку автомобілів через мережу АЗС БРСМ-нафта. Партнерський договір надає право ТОВ «ТД «ІФС» здійснювати продаж талонів (скретч-карток), емітованих партнером Скаржника, у мережі АЗС БРСМ-нафта для потреб Замовника, у разі, якщо за результатом закупівлі між нами буде укладено договір.
Крім того, відповідно до пункту 29 Особливостей у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються.
У разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 2
Номер: ebd77f38dbd841dcb9d10e3d55c18df9
Заголовок пункту скарги: 2. Вилучити із тендерної документації вимогу щодо строку дії талонів/скретч-карт не менше 12 міс. з моменту їх отримання замовником.
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Інші умови тендерної документації
Тип порушення: Інші умови тендерної документації
Опис суті пункту скарги: 1.2. В Додатку № 1 до ТД Замовником встановлено вимогу щодо строку дії талонів/скретч-карт не менше 12 міс. з моменту їх отримання замовником:
«7.1. строк дії талонів/скретч-карт не менше 12 міс. з моменту їх отримання замовником з можливістю подальшого обміну невикористаних талонів/скретч-карт, строк дії яких закінчується, на діючі талони/скретч-карти (строк дії нових талонів/скретч-карт – не менше 3 міс.) з розрахунку 1:1, без зміни ціни Договору;»


Замовник визначає термін дії талонів який повинен складати не менше 12 міс. з моменту їх отримання замовником - що є дискримінаційним та обмежувальним по відношенню до Скаржника, оскільки містить обмеження, які не визначені національним стандартом.
З огляду на норми абз. 2 п. 29 Особливостей - у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії, - замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
Згідно Інструкції про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України затвердженої Наказом від 20.05.2008 року за № 281/171/578/155 (далі - Інструкція) – строк дії талонів – не передбачений як обов’язковий реквізит, встановлених емітентом на талоні.
Згідно розділу І Інструкції, - ця Інструкція встановлює єдиний порядок організації та виконання робіт, пов'язаних з прийманням, транспортуванням, зберіганням, відпуском та обліком товарної нафти (далі - нафта) і нафтопродуктів.
Згідно Інструкції, Талон - спеціальний талон, придбаний за умовами та відпускною ціною обумовленого номіналу, що підтверджує право його власника на отримання на АЗС фіксованої кількості нафтопродукту певного найменування і марки, які позначені на ньому.
Тобто, незрозуміло яким саме стандартом Замовник визначає обов’язковість умови у випадку здійснення відпуску за талонами, строк дії таких талонів на пальне, та чим обґрунтовує та документально підтверджує законодавча можливість визначати термін таких талонів ВИКЛЮЧНО не менше 12 міс. з моменту їх отримання замовником.
Талони, емітовані мережею БРСМ-нафта, мають строк дії 6 місяців, при цьому такі талони повністю відповідають вимогам Інструкції та АЗС відповідної мережі здійснюють свою діяльність у відповідності до норм законодавства. Також, зазначена мережа АЗС здійснює рівноцінний обмін талонів, у випадку не здійснення отоварення за ними паливом, на такий самий строк дії, що підтверджується Партнерським договором, який Скаржник надає у Додатку № 1 до ТД.
При цьому, варто звернути увагу на той факт, що Згідно форми оголошення про проведення відкритих торгів, опублікованої Замовником на сайті уповноваженого органу, строк поставки товару – 31 грудня 2025 року.
Отже, тендерна документація Замовника містить суперечливі умови в частині терміну дії талонів, який повинен становити - не менше 12 міс. з моменту їх отримання замовником, та в частині строку поставки Товарів згідно форми Оголошення про проведення відкритих торгів - до 31.12.2025 року.
Згідно Проєкту договору (Додаток № 3 до ТД) та Додаток 1 до ТД, передбачає Термін дії талонів «1.8. Строк дії талону/скретч-карти: безстрокові / 12 місяців з моменту отримання з можливістю подальшого обміну невикористаних талонів/скретч-карт, строк дії яких закінчується, на нові талони/скретч-карти (строк дії нових талонів/скретч-карт – не менше 3 міс.) з розрахунку 1:1, без зміни ціни Договору. (зазначається згідно з наданою тендерною пропозицією переможця закупівлі)»
Згідно п. 10.1. Проєкту договору (Додаток № 3 до ТД), Строк дії договору становить: «10.1. Цей Договір набирає чинності з моменту його підписання і діє до 31.12.2025 р., а в частині зобов’язань за цим Договором, які є невиконаними на зазначену дату, – до повного виконання Сторонами зобов’язань за Договором.»
Оскільки закупівля опублікована на сайті уповноваженого органу 11.02.2025 року, та прийом пропозицій визначено Замовником до 19.02.2025 року, термін дії талонів, який повинен складати не менше 12 міс. з моменту їх отримання замовником – а отже, закінчуватись щонайменше в лютому 2026 року, що свідчить про неузгодженість вимог тендерної документації, в частині вимог згідно Додатку № 1 до ТД, Додатку № 3 до ТД (Проєкту договору) та Форми оголошення в частині строку поставки Товару до 31.12.2025 року, а саме щодо Термін дії талонів має бути не менше 12 міс. з моменту їх отримання замовником.
Таке визначення наведено у п. 3 Інструкції № 281. Із цього тлумачення випливає, що талони засвідчують право покупця на отримання раніше оплачених ПММ, які тимчасово зберігаються на АЗС. Відповідно до п. 17.1. Інструкції про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України, існують природні втрати під час транспортування, приймання, зберігання та відпуску нафти і нафтопродуктів. Природні втрати нафтопродуктів - це втрати (зменшення маси при збереженні якості у межах вимог нормативних документів), що є наслідком фізико-хімічних властивостей нафтопродуктів та впливу метеорологічних факторів.
Отже, при визначені терміну дії талонів, який повинен не менше 12 міс. з моменту їх отримання замовником, Замовник має враховувати, що існують природні втрати нафтопродуктів, при довгостроковому зберіганні нафтопродуктів реальна вартість талонів на пальне значно зростає.
Скаржник планує запропонувати Замовнику здійснювати заправку автомобілів через мережу АЗС БРСМ-нафта. Партнерський договір надає право ТОВ «ТД «ІФС» здійснювати продаж талонів (скретч-карток,дозволів), емітованих власниками мереж АЗС БРСМ-нафта для потреб Замовника, у разі, якщо за результатом закупівлі між нами буде укладено договір. Зазначена мережа АЗС має впроваджений талон для відпуску палива, який має термін дії 6 місяців, з можливістю подальшого обміну у випадку закінчення строку дії, що свідчить про наявність дискримінаційної вимоги встановленої в тендерній документації в частині строку дії талонів: не менше 12 міс. з моменту їх отримання замовником.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 3
Номер: 6a8c1b63187747eb8840565e103b1b29
Заголовок пункту скарги: 3. Вилучити із тендерної документації встановив вимогу щодо відповідності дизельного палива в зимовий період температурному режиму САМЕ не менше -25ºС.
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Технічна специфікація предмета закупівлі
Тип порушення: Технічна специфікація предмета закупівлі
Опис суті пункту скарги: 1.3. В Додатку № 1 до ТД Замовником встановлено вимогу щодо відповідності дизельного палива в зимовий період температурному режиму САМЕ не менше -25ºС:
«4. Дизельне паливо повинні відповідати температурному режиму експлуатації транспортних засобів в регіонах України. В зимовий період дизельне паливо повинне відповідати температурному режиму і бути не менше -25ºС. У разі виникнення сумніву щодо якості поставленого Товару, Замовник має право в будь який час взяти пробу пального та здійснити його експертизу у порядку, передбаченому чинним законодавством. Якщо якість товару не відповідає наданому сертифікату чи паспорту якості Замовник може відмовитись від подальшого постачання пального та вимагати від Учасника всіх понесених збитків.»


Замовник визначає умову: В зимовий період дизельне паливо повинне відповідати температурному режиму і бути не менше -25ºС. - що є дискримінаційною та такою, що суперечить діючим національним стандартам до палива дизельного.
В абзаці 2 пункту 29 Особливостей визначено, що у разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).

Технічний регламент щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 1 серпня 2013 року № 927 передбачає, зокрема вимоги до Дизельного палива (в частині сезонності):
дизельне паливо (газойль) - суміш рідких вуглеводнів, отриманих в процесі переробки нафти, газового конденсату або їх сумішей, не більш як 65 відсотків фракцій якого за об’ємом (включаючи втрати) дистилюється до 250 °С і як мінімум 85 відсотків (включаючи втрати) дистилюється до 350 °С та використовується у двигунах внутрішнього згоряння із запаленням паливно-повітряної суміші від стискання;
дизельне паливо арктичне - дизельне паливо, що використовується при температурі повітря нижче ніж мінус 20 °С;
дизельне паливо зимове - дизельне паливо, що використовується при температурі повітря від 5 °С до мінус 20 °С;
дизельне паливо літнє - дизельне паливо, що використовується при температурі повітря не нижче ніж 5 °С;

Тобто, національним стандартом в Технічному регламенті визначено можливість двох видів Зимового дизельного палива:
1) дизельне паливо зимове – використовується при температурі повітря від 5 °С до мінус 20 °С:
2) дизельне паливо арктичне - використовується при температурі повітря нижче ніж мінус 20 °С.
Оскільки Замовник визначає вимогу, що В зимовий період дизельне паливо повинне відповідати температурному режиму і бути не менше -25ºС – така вимога суперечить умовам національного стандарту, оскільки передбачає відповідність дизельного палива в зимовий період температурному режиму не менше -25 ºС. Така вимога за своїм змістом нівелює наявність в зимовий період Зимового дизельного палива, яке використовується при температурі повітря МЕНШЕ -25ºС, а саме від 5 °С до мінус 20 °С.
Також, Технічним регламентом визначено, що зимовий період - пора року з 16 листопада по 15 березня.
Звертаємо увагу, що при температурі повітря від 5 °С до мінус 20 °С з 16 листопада по 15 березня – передбачено наявність на автозаправних станцій Дизельного палива Зимового, а температурний режим не менше -25ºС – передбачає наявність на АЗС та постачання дизельного палива Арктичного.
Встановлюючи обмеження в умовах наявності в зимовий період дизельного палива (Арктичного), яке повинне відповідати температурному режиму і бути не менше -25ºС – Замовник встановлює умови що суперечать п. 29 Особливостей та чинному законодавству.
Відповідно до ДСТУ 7688:2015 "ПАЛИВО ДИЗЕЛЬНЕ ЄВРО.Технічні умови" встановлено, зокрема, що цей стандарт розроблено з метою забезпечення впровадження та застосування Технічного регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 1 серпня 2013 р. № 927.
Відповідно до пункту 10.3 документ про якість (паспорт якості) має містити таку інформацію: — дату видачі й номер документа;
— позначення цього стандарту;
— познаку дизельного палива відповідно до 3.3;
— торгову марку (товарний знак) підприємства-виробника (за наявності), його назву та повну
адресу;
— назву та повну адресу постачальника (за наявності);
— дату виготовлення дизельного палива;
— дату відбирання проби та дату проведення випробування;
— показники якості дизельного палива, їх нормативні значення згідно з цим стандартом,
нормативні значення згідно з Технічним регламентом і фактичні результати випробування;
— позначення нормативних документів на методи випробування згідно з цим стандартом;
— національний знак відповідності, який підтверджує відповідність дизельного палива вимогам
Технічного регламенту;
— відомості щодо декларації про відповідність;
— знак відповідності згідно з ДСТУ 2296 (в разі проведення сертифікації);
— номер партії (резервуара);
— інформацію про вид та кількість добавок (присадок);
— підпис начальника відділу технічного контролювання або керівника лабораторії, який
виконує функції відділу, або уповноваженої особи, завірений печаткою.
Відповідно до розділу 11 ГАРАНТІЇ ВИРОБНИКА встановлено:
11.1 Виробник гарантує відповідність якості дизельного палива вимогам цього стандарту в разі дотримання вимог щодо транспортування та зберігання.
11.2 Гарантійний термін зберігання дизельного палива — 1 рік від дати його виготовлення.

Згідно ДСТУ 7688:2015, Познака дизельного палива відповідно до 3.3 має у собі наступні ознаки:
3.3 Умовна познака дизельного палива
3.3.1 Умовна познака дизельного палива має містити:
— літери ДП (позначення дизельного палива);
— літерне позначення марки (Л, 3, Арк);
— символ екологічного класу (ЄвроЗ, Євро4, Євро5);
— символ визначення вмісту (об’ємної частки) метилових/етилових естерів жирних кислот (В0 — у разі їх відсутності; В5 — не більше ніж 5 %; В7 — понад 5 % та не більше ніж 7 %).
Приклад познаки дизельного палива літнього екологічного класу Євро4 з вмістом метилових/ етилових естерів жирних кислот понад 5 % та не більше ніж 7 %: «Паливо дизельне ДП-Л-Євро4-В7 згідно з ДСТУ 7688:2015».
3.3.2 Познака палива може містити торгову марку (товарний знак) виробника. Приклад познаки дизельного палива торгової марки «XXX» арктичного екологічного класу ЄвроЗ без вмісту метилових/етилових естерів жирних кислот: «Паливо дизельне ХХХ-ДП-Арк-ЄвроЗ-ВО згідно з ДСТУ 7688:2015»


Крім того, відповідно до пункту 29 Особливостей у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються.
У разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
Національним стандартом не передбачено відповідність в зимовий період Дизельного палива температурному режиму САМЕ не менше -25ºС, а отже такі вимоги тендерної документації суперечать п. 29 Особливостей, та є такими, що обмежують права Скаржника на участь у відповідній процедурі закупівлі.
Скаржник планує запропонувати Замовнику здійснювати заправку автомобілів через мережу АЗС БРСМ-нафта. Партнерський договір надає право ТОВ «ТД «ІФС» здійснювати продаж талонів (скретч-карток), емітованих партнером Скаржника, у мережі АЗС БРСМ-нафта для потреб Замовника, у разі, якщо за результатом закупівлі між нами буде укладено договір.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації