• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП
  • 1

Послуги зі встановлення обладнання для захисту від блискавок для Криворізької гімназії №108 Криворізької міської ради за адресою : 50103, Україна, Дніпропетровська обл., м. Кривий Ріг, вул. Соборності, 115

Завершена

400 400.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 1% або 4 004.00 UAH
Період оскарження: 10.02.2025 13:16 - 15.02.2025 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП

СКАРГА на рішення про відхилення тендерної пропозиції

Номер: a98d4e841b9144fdb4a9676bae2996e4
Ідентифікатор запиту: UA-2025-02-10-007764-a.c1
Назва: СКАРГА на рішення про відхилення тендерної пропозиції
Скарга:
Дата розгляду скарги: 07.03.2025 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 27.02.2025 15:43
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 12.03.2025 18:02
Дата виконання рішення Замовником: 13.03.2025 07:41
Коментар замовника щодо усунення порушень: відповідно до рішення №3557-р/пк-пз від 07.03.2025 скасовано рішення про дискваліфікацію ФОП Сіра А.П. та рішення про переможця ТОВ "ПБВ-ЕЛЕКТРО
Автор: ФОП СІРА АНАСТАСІЯ ПАВЛІВНА, Сіра Анастасія 380934625271 fopsira1986@gmail.com

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: 082d9e1ad26a42df88a84f0007a4697d
Заголовок пункту скарги: 1. Щодо неправомірного рішення ЗАМОВНИКА щодо відхилення тендерної пропозиції Скаржника:
Тип пов'язаного елемента: Скарга на кваліфікацію
Тип порушення: Порушення, пов'язані з процедурою 24 годин
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: 1. Щодо неправомірного рішення ЗАМОВНИКА щодо відхилення тендерної пропозиції Скаржника:

Протокол № 60 від 20 лютого 2025 року про відхилення тендерної пропозиції Скаржника містить наступні підстави:
«Розгляд та оцінка тендерних пропозицій здійснюються відповідно до пункту 41 (зазначається у разі, якщо подано дві і більше тендерних пропозицій) Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (із змінами й доповненнями) (далі — Особливості) та статті 29 Закону України «Про публічні закупівлі».
Відповідно до пункту 28 Особливостей тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей.
Статтею 22 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) встановлено перелік відомостей, які повинні бути в тендерній документації.
Відповідно до частини 3 статті 22 Закону тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.
Згідно з умовами тендерної документації встановлено такі вимоги:
У разі подання у складі тендерної пропозиції електронного(их) документа(ів) учасник має накласти удосконалений електронний підпис або кваліфікований електронний підпис особи уповноваженої на підписання тендерної пропозиції учасника на кожен електронний документ.
Учасник у складі тендерної пропозиції не надав такі документи, які вимагалися відповідно до зазначених вище вимог:




Виходячи зі змісту вищевказаних документів, вони не відповідають зазначеним вимогам .Таким чином, тендерна пропозиція Учасника не відповідає встановленим у тендерній документації відповідно до абзацу першого частини третьої статті 22 Закону вимогам.
Відповідно до підпункту 2 пункту 44 Особливостей замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли тендерна пропозиція не відповідає вимогам, установленим у тендерній документації відповідно до абзацу першого частини третьої статті 22 Закону.
Враховуючи викладене, тендерна пропозиція Учасника підлягає відхиленню на підставі зазначеної норми..»

Скаржник із такими підставами відхилення не погоджується та повідомляє, що вони є незаконними на підставі наступного:

Умови документації закупівлі: Відповідно до пункту 15 Додатку 1 Тендерної документації встановлено, що під час використання електронної системи закупівель з метою подання пропозицій та їх оцінки документи та дані створюються та подаються з урахуванням вимог законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги». Замовник не вимагає від учасників засвідчувати документи (матеріали та інформацію), що подаються у складі тендерної пропозиції, печаткою та підписом уповноваженої особи, якщо такі документи (матеріали та інформація) надані у формі електронного документа через електронну систему закупівель із накладанням удосконаленого електронного підпису або кваліфікованого електронного підпису.
Учасник під час подання тендерної пропозиції має накласти удосконалений електронний підпис або кваліфікований електронний підпис особи уповноваженої на підписання тендерної пропозиції учасника.
У разі подання у складі тендерної пропозиції електронного(их) документа(ів) учасник має накласти удосконалений електронний підпис або кваліфікований електронний підпис особи уповноваженої на підписання тендерної пропозиції учасника на кожен електронний документ.
Скаржник не погоджується з рішенням Замовника про відхилення його тендерної пропозиції, оскільки воно є необґрунтованим, неправомірним та не відповідає вимогам тендерної документації та законодавства України. Відповідно до встановлених умов закупівлі, учасник мав накласти удосконалений електронний підпис або кваліфікований електронний підпис на кожен електронний документ. Скаржник повністю виконав цю вимогу, забезпечивши підписання як загального файлу тендерної пропозиції, так і всіх окремих документів, що підтверджується відповідними даними системи електронних закупівель.

З наданих скріншотів видно, що Замовник не здійснив належної перевірки електронного підпису. При перевірці кваліфікованого електронного підпису необхідно завантажити як оригінальний файл, так і його підписаний варіант. Це стандартна процедура перевірки, що застосовується у всіх випадках використання електронного підпису в закупівлях. Уповноважена особа Замовника не виконала цей крок належним чином, що призвело до неправомірного висновку про недійсність електронного підпису.

Крім того, відповідно до вимог тендерної документації, документи подаються через систему електронних закупівель у вигляді електронних документів, підписаних відповідно до законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги". Замовник не вимагав засвідчення паперових документів печаткою чи власноручним підписом, а встановив обов’язкову вимогу щодо накладення удосконаленого або кваліфікованого електронного підпису. Скаржник повністю дотримався цих вимог, що підтверджується інформацією про його підпис у системі.

Отже, підстави для відхилення тендерної пропозиції є незаконними та такими, що суперечать встановленим вимогам закупівлі. Замовник не здійснив належної перевірки підпису, а також не врахував, що всі файли містили кваліфікований електронний підпис у відповідному форматі CAdES, що є загальноприйнятим стандартом для підтвердження автентичності документів. Враховуючи викладене, рішення про відхилення тендерної пропозиції Скаржника має бути скасоване, а перевірка електронного підпису має бути проведена у відповідності до вимог законодавства.
Також Скаржником враховано, тендерна документація чітко передбачає можливість використання як удосконаленого електронного підпису (УЕП), так і кваліфікованого електронного підпису (КЕП). Відповідно до пункту 15 Додатку 1 Тендерної документації, під час подання тендерної пропозиції учасник має накласти удосконалений або кваліфікований електронний підпис на документи, що подаються через систему електронних закупівель. Це відповідає вимогам законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги", які встановлюють рівноцінність таких підписів у сфері публічних закупівель.
Отже, учасником виконано всі вимоги тендерної документації, учасником накладено електроний підпис на тендерну пропозицію взагалі, а також на кожен файл окремо, тому підстави для відхилення тендерної пропозиції, викладені у протоколі, не відповідають дійсності, суперачать законодавству України та є необґрунтованими.
Скріншот наданих документів Скаржником і підписів:



Скріншот інформацію про перевірку підпису Скаржника:


2. Щодо порушення порядку проведення процедури закупівлі – Замовник не надав 24 години:

Звертаємо увагу, що за наявних запитань до тендерної пропозиції учасника Замовника має можливість здійснити уточнення в період вивчення тендерної пропозиції або оприлюднити вимогу про усунення невідповідностей протягом 24 годин.
Відповідно до пункту 40 Особливостей, якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі виявлено невідповідності в інформації та / або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та / або подання яких передбачалося тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель.
Під невідповідністю в інформації та / або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції та / або подання яких вимагається тендерною документацією, розуміється у тому числі відсутність у складі тендерної пропозиції інформації та / або документів, подання яких передбачається тендерною документацією (крім випадків відсутності забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником, та / або відсутності інформації (та / або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції).
Невідповідністю в інформації та / або документах, які надаються учасником процедури закупівлі на виконання вимог технічної специфікації до предмета закупівлі, вважаються помилки, виправлення яких не призводить до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо.

Відповідно до пункту 16 статті 29 Закону України «Про публічні закупівлі» встановлено, що Повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей повинно містити таку інформацію:
1) перелік виявлених невідповідностей;
2) посилання на вимогу (вимоги) тендерної документації, щодо якої (яких) виявлені невідповідності;
3) перелік інформації та/або документів, які повинен подати учасник для усунення виявлених невідповідностей.
Замовник не може розміщувати щодо одного й того ж учасника процедури закупівлі більш ніж один раз повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в інформації та/або документах, що подані учасником у тендерній пропозиції, крім випадків, пов’язаних з виконанням рішення органу оскарження.
Відповідно до частини 16 статті 29 Закону України «Про публічні закупівлі», якщо під час розгляду тендерної пропозиції замовник виявляє невідповідності в документах, які стосуються відповідності учасника кваліфікаційним критеріям (у тому числі матеріально-технічної бази), він зобов’язаний надати учаснику 24 години на усунення таких невідповідностей.
У даному випадку, Замовником було зазначено, що підпинисаний файл не відкривається через проблеми з електронним підписом. Однак, відповідно до норм законодавства та умов тендерної документації, наявність або технічні особливості накладення електронного підпису не належать до технічних вимог тендерної документації та не є критерієм оцінки відповідності предмета закупівлі. Також це питання не стосується тендерного забезпечення пропозиції (не вимагалось в закупівлі), а отже, така підстава не може бути підставою для відхилення пропозиції без надання 24 годин.
Замовник зобов’язаний надати йому 24 години для виправлення таких невідповідностей. Оскільки у цьому випадку питання стосувалося технічної проблеми відкриття підпису, а не відсутності підпису або невідповідності документації, Замовник повинен був надати можливість учаснику скористатися своїм правом і надати можливість учаснику усунути проблему протягом 24 годин.
Скаржник наполягає, що підстав для відхилення взагалі не було (відповідно до пункту 1 скарги), оскільки всі документи були підписані належним чином, а питання коректного відкриття підпису є технічним аспектом того, що Замовник не належним чинном провіряв підпис.
Водночас, якщо Замовник все ж вважав, що є певний недолік у підписанні або відкритті підписаних документів, він не повинен був ухвалювати рішення про відхилення, а мав надати учаснику 24 години для виправлення невідповідностей.
Таким чином, рішення Замовника про відхилення пропозиції на підставі проблем із відкриттям електронного підпису є необґрунтованим. Навіть якщо б Замовник вважав цей недолік суттєвим, він повинен був надати можливість виправлення протягом 24 годин, а не приймати рішення про відхилення.

Згідно з пунктом 43 Особливостей здійснення закупівель, затверджених постановою КМУ № 1178, невідповідності в документах, що підтверджують відповідність учасника кваліфікаційним критеріям або іншим вимогам тендерної документації, які не впливають на зміст предмета закупівлі, можуть бути усунені учасником протягом 24 годин з моменту отримання відповідного повідомлення від замовника.

Тому Дії замовника є незаконними, оскільки вони суперечать положенням Закону України «Про публічні закупівлі» та Особливостей, а також обмежують право учасника на добросовісну конкуренцію.

3. Щодо порушення принципів статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі»:
Відповідно до статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі» закупівлі здійснюються із дотримання встановлених принципів та недискримінація учасників, а саме закупівлі повинні здійснюються за такими принципами:
1) добросовісна конкуренція серед учасників;
2) максимальна економія, ефективність та пропорційність; 3)відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель;
4) недискримінація учасників та рівне ставлення до них;
5) об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі;
6) запобігання корупційним діям і зловживанням.
Відхиливши Пропозицію Скаржника, Замовник порушив вимоги пункту 44 Особливостей, згідно з якими замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, зокрема, якщо тендерна пропозиція не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, але підстави для такого відхилення відсутні на підставі наведеного вище.
Застосувавши дискримінаційний підхід під час розгляду Пропозицій Скаржника, а саме – безпідставно відхиливши Пропозицію Скаржника, Замовник порушив право Скаржника на об'єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі. Зазначені дії Замовника є порушенням одного з основних принципів здійснення закупівель, визначеного статтею 5 Закону, а саме – недискримінація учасників та рівне ставлення до них.
Також, учасник - Скаржник запропонував найкращу ціну «234 990,00 грн з ПДВ.» під час аукціону для предмету закупівлі за кодом ДК 021:2015:45310000-3: Електромонтажні роботив, чим його пропозиція зберігає більше 150 000,00 грн. з ПДВ кошторису Замовника, та при цьому безпідставно відхиливши її Замовник порушує принцип максимальної економії відповідно до статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі».

Відповідно до пункту 55 Особливостей оскарження відкритих торгів відбувається відповідно до статті 18 Закону з урахуванням цих особливостей. Відповідно до частини вісімнадцятої статті 18 Закону за результатами розгляду скарги орган оскарження має право прийняти рішення: 1) про встановлення або відсутність порушень процедури закупівлі (у тому числі порушення порядку оприлюднення або не оприлюднення інформації про процедури закупівлі, передбаченої цим Законом); 2) про заходи, що повинні вживатися для їх усунення, зокрема зобов’язати замовника повністю або частково скасувати свої рішення, надати необхідні документи, роз’яснення, усунути будь-які дискримінаційні умови (у тому числі ті, що зазначені в технічній специфікації, яка є складовою частиною тендерної документації), привести тендерну документацію у відповідність із вимогами законодавства або за неможливості виправити допущені порушення відмінити процедуру закупівлі.
Враховуючи викладене, права та законні інтереси Скаржника можуть бути захищені шляхом зобов’язання Замовника скасувати рішення про відхилення його пропозиції.

Враховуючи наведену вище інформацію, Скаржник вважає, що наявні підстави для задоволення його скарги в повному обсязі із метою захисту його порушених інтересів в зазначеній закупівлі.
Враховуючи викладене, прийняті рішення, дії чи бездіяльність замовника порушують права Скаржника на чесні та прозорі торги, які здійснюються з дотриманням законодавства у сфері публічних закупівель, зокрема принципів здійснення закупівель. Скаржник вважає, що його права можуть бути захищені шляхом зобов’язання Замовника здійснити вищезазначені дії.
Керуючись пунктом 56 Особливостей та статтями 5, 18, Закону та на підставі зазначеного вище,
Вимоги: Зобов'язати замовника скасувати рішення (повністю чи частково)