• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП

Придбання пально-мастильних матеріалів, талонів/смарт-карт (у тому числі для транспортних засобів спеціального призначення) а саме: дизельного палива та бензину А-95

Завершена

3 993 600.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 19 968.00 UAH
Період оскарження: 10.02.2025 12:47 - 05.03.2025 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП

Скарга на неправомірні умови тендерної документації

Номер: 75daf714c0b54ce2b10f6c8b87e66a4c
Ідентифікатор запиту: UA-2025-02-10-007115-a.b1
Назва: Скарга на неправомірні умови тендерної документації
Скарга:
У тендерній документації щодо закупівлі UA-2025-02-10-007115-a, затвердженій Протоколом уповноваженої особи замовника (Комунального підприємства «Міськзелентрест») від 10.02.2025 № 10/02/2025 (далі – Тендерна документація), встановлено умови, які не ґрунтуються на вимогах чинного законодавства та є неправомірними, і як наслідок, унеможливлюють результативну участь у закупівлі окремих учасників (в т.ч., ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ»). В наслідок таких дій замовника порушене право ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ» на участь у процедурі закупівлі на недискримінаційних засадах, право на об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі, право на відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель. В наслідок таких дій замовника, ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ» незаконно позбавлене можливості перемогти у процедурі закупівлі, а також порушено інтереси ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ», пов’язані з можливістю отримання законної вигоди в наслідок виконання договору про закупівлю, укладеного за результатами процедури закупівлі.
Пов'язані документи: Учасник Орган оскарження Замовник
Дата розгляду скарги: 25.02.2025 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 18.02.2025 17:27
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 28.02.2025 15:58
Дата виконання рішення Замовником: 03.03.2025 14:03
Коментар замовника щодо усунення порушень: Про внесення змін до тендерної документації про проведення видкритих торгів на закупівлю: Придбання пально-мастильних матеріалів, талонів/смарт-карт (у тому числі для транспортних засобів спеціального призначення) а саме: дизельного палива та бензину А-95 за кодом 09130000-9 – Нафта і дистиляти, згідно ДК:021-2015 «Єдиний закупівельний словник», ID: UA-2025-02-10-007115-a., у відповідь на ПОСТАНОВУ Комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель про необхідність «Зобов'язати КОМУНАЛЬНЕ ПІДПРИЄМСТВО "МІСЬКЗЕЛЕНТРЕСТ" (код ЄДРПОУ: 31185820) внести зміни до тендерної документації за процедурою закупівлі - "Придбання пально-мастильних матеріалів, талонів/смарт-карт (у тому числі для транспортних засобів спеціального призначення) а саме: дизельного палива та бензину А-95", оголошення про проведення якої оприлюднене на веб-порталі Уповноваженого органу за № UA-2025-02-10-007115-a, з метою усунення порушень, зазначених у мотивувальній частині РІШЕННЯ № 2932-р/пк-пз від 25.02.2025 р.» Внести зміни до тендерної документації в частині: 1. Підпункт 4.3 пункту 4 Розділу І Тендерної документації : « Кількість товару: - Бензин А-95 – 15 000 л. - Дизельне паливо – 60 000 л. Місце поставки товару: мережа АЗС Постачальника відповідно до вимог тендерної документації, а саме: не менше 1 (однієї) діючої АЗС в кожному районі міста Одеси (Хаджибейському, Пересипському, Приморському та Київському районах).» 1.1. Підпункт 4.5. пункту 4 Переліку документів та/або інформації, які подаються Учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції, наведеного у Додатку 1 до Тендерної документації: «Для гарантування можливості поставки товару в місцях поставки, визначених тендерною документацією, обов’язковою умовою є наявність у Учасника не менше 1 (однієї) діючої АЗС в кожному районі міста Одеси (Хаджибейському, Пересипському, Приморському та Київському районах). Довідка підтвердження наявності АЗС Учасника відповідно до цього пункту надається у наступній формі: № п/п Назва АЗС (бренд) Адреса АЗС (область, місто, вулиця) Примітки (власна, орендована, партнерський договір) № ліцензії та адреса вказана в ліцензії АЗС у Приморському районі міста Одеси: АЗС у Пересипському (стара назва: Суворовський) районі міста Одеси: АЗС у Київському районі міста Одеси: АЗС у Хаджибейському (стара назва: Малиновський) районі міста Одеси: ». 2. Підпункт 4.6.3. пункту 4 Переліку документів та/або інформації, які подаються учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції, наведеного у додатку 1 Документації «4.6.3.Талони повинні містити назву або бренд АЗС, на яких буде здійснюватися відпуск палива. На підтвердження спроможності виконання даної умови учасник зобов’язаний в складі тендерної пропозиції надати гарантійний лист. Учасник торгів повинен мати талон зареєстрованої торгової марки (універсальні бланки – дозволи), за якими можна отримати паливо на АЗС» 3. Підпункт 4.6.9. пункту 4 Переліку документів та/або інформації, які подаються Учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції, наведеного у додатку 1 Документації «4.6.9. Довідка (за довільною формою) про наявність відповідної чинної ліцензії у суб’єкта господарювання, що безпосередньо здійснює відпуск палива через мережу АЗС, та з яким учасником укладено відповідний договір, за талонами зразка Учасника на кожну АЗС інформація про які надана Учасником у складі тендерної пропозиції.»
Автор: ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "УКРНАФТА-ПОСТАЧ", Дудник Євген 380978546494 fat-32-2@ukr.net

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: 8329cce34a6d4d85b84a2f8130c5499b
Заголовок пункту скарги: Тендерна документація щодо закупівлі UA-2025-02-10-007115-a містить умови, які не ґрунтуються на вимогах чинного законодавства та є дискримінаційними, оскільки унеможливлюють результативну участь у закупівлі ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ».
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Підстави для відмови в участі у процедурі закупівлі
Тип порушення: Підстави для відмови в участі у процедурі закупівлі
Опис суті пункту скарги: Товариство з обмеженою відповідальністю «УКРНАФТА-ПОСТАЧ» (04053, м. Київ, провулок Несторівський, 3-5; тел. +38 044 239 1480) має намір взяти участь у закупівлі UA-2025-02-10-007115-a, оголошеній Комунальним підприємством «Міськзелентрест» (далі – Замовник). Тендерна документація щодо закупівлі UA-2025-02-10-007115-a містить умови, згідно з якими:
1. Встановлено безпідставні вимоги щодо мережі АЗС.
2. Встановлено вимоги, які обмежують можливість учасників пропонувати більше, ніж 1 мережу АЗС.
3. Встановлено додаткові вимоги, які неможливо виконати з об’єктивних причин.
Зазначені умови є такими, що не ґрунтуються на вимогах чинного законодавства, є дискримінаційними, та унеможливлюють результативну участь у закупівлі ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ».

З цього приводу слід зауважити наступне.

1. Щодо вимог щодо мережі АЗС.
Відповідно до умов підпункту 4.3 пункту 4 Розділу І Тендерної документації, «Місце поставки товару: мережа АЗС Постачальника відповідно до вимог тендерної документації, а саме: не менше ніж по 2 (дві) АЗС в кожному районі міста Одеси (Хаджибейському, Пересипському, Приморському та Київському районах)».
Також, у підпункті 4.5. пункту 4 Переліку документів та/або інформації, які подаються Учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції, наведеного у Додатку 1 до Тендерної документації, зазначено, що «Для гарантування можливості поставки товару в місцях поставки, визначених тендерною документацією, обов’язковою умовою є наявність у Учасника не менше ніж по 2 (дві) АЗС в кожному районі міста Одеси (Хаджибейському, Пересипському, Приморському та Київському районах)».
З цього приводу слід зауважити, що зазначені умови обмежують можливість участі ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ» у закупівлі UA-2025-02-10-007115-a, оскільки Замовник допускає до участі в закупівлі лише тих учасників, які можуть запропонувати, в тому числі, не менше ніж 2 (дві) АЗС у Приморському районі м. Одеса.
Так, відповідно до статті 173 Земельного кодексу України, межа району, села, селища, міста, району у місті - це умовна замкнена лінія на поверхні землі, що відокремлює територію району, села, селища, міста, району у місті від інших територій. Межі району, села, селища, міста, району у місті встановлюються і змінюються за проектами землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальних одиниць, які розробляються з урахуванням генеральних планів населених пунктів.
Отже, встановлені замовником межі, у яких мають бути наявні АЗС, є абстрактним та умовним поняттям, жодним чином не пов’язаним з об’єктивними характеристиками предмета закупівлі та умовами його постачання. При цьому вбачається, що діяльність Замовника охоплює усю територію міста Одеса та не обмежується окремими районами м. Одеса, в т.ч., Приморським районом.
Відповідно до підпункту 2.3. пункту 2 Рішення Одеської міської ради від 26.07.2002 № 197-XXIV «Про адміністративно-територіальний поділ міста Одеси», Приморський район м. Одеси встановлено у межах: узбережжя Чорного моря, Першого Солонцюватого пров., вул. Чорноморського Козацтва, вул. Одарія, залізничної колії, вул. Михайла Грушевського, вул. Балківської, вул. Розкидайлівської, вул. Старопртофранківської, вул. Мечнікова, пров. Високого, вул. Водопровідної, вул. Артилерійської, вул. Середньофонтанської, дор. Фонтанської, пров. Ванного.
Під час участі у закупівлі UA-2025-02-10-007115-a ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ» має намір запропонувати низку партнерських АЗС, залучених відповідно до договору від 31.10.2024 № 24/02/4635-МТР, укладеного з ПАТ «УКРНАФТА», зокрема, розташовані у:
- Хаджибейському районі м. Одеси – АЗС «UKRNAFTA» (вул. Тираспольське шосе, буд. 22-А), АЗС «UKRNAFTA» (Овідіопольська дорога, 3/1);
- Пересипському районі м. Одеси – АЗС «UKRNAFTA» (р-н, вул. Балківська, 5-А), АЗС «UKRNAFTA» (вул. Чорноморського козацтва, 80);
- Київському районі м. Одеси – АЗС «UKRNAFTA» (вул. Комарова, 12/1), АЗС «UKRNAFTA» (Київський р-н, вул. Академіка Корольова, 1-Б).
Однак, жодна з АЗС «UKRNAFTA» не розташована безпосередньо у межах Приморського району м. Одеса. Натомість, є 3 (три) АЗС «UKRNAFTA», які розташовані у безпосередній близькості від адміністративних меж Приморського р-ну м. Одеса:
- АЗС «UKRNAFTA» (Хаджибейський р-н, вул. Фонтанська дорога, 4-А) – розташована на відстані близько 25 м від адміністративної межі Приморського р-ну м. Одеса;
- АЗС «UKRNAFTA» (Хаджибейський р-н, вул. Мечникова, 124) – розташована на відстані близько 20 м від адміністративної межі Приморського р-ну м. Одеса;
- АЗС «UKRNAFTA» (Пересипський р-н, вул. Балківська, 5-А) – розташована на відстані близько 25 м від адміністративної межі Приморського р-ну м. Одеса.
Схема розташування зазначених АЗС – додається.
Таким чином, зазначена вимога тендерної документації (у поєднанні з умовами, наведеними у підпунктах 4.6. та 4.6.3. пункту 4 Переліку документів та/або інформації, які подаються Учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції, наведеного у Додатку 1 до Тендерної документації, які не допускають залучення учасниками, в т.ч., ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ» більше, ніж 1 мережі АЗС), здатна обмежити участь у закупівлі для учасників, які мають в тому числі, не менше ніж 2 (дві) АЗС у Приморському районі м. Одеса.
Звертаємо також увагу, шо зазначені АЗС розташовані ліворуч (західніше) від Приморського р-ну м. Одеса. При цьому, Замовник та його автопарк – також розташовані ліворуч (західніше) від Приморського р-ну м. Одеса (адреса Замовника – м. Одеса, Хаджибейський р-н, вул. Хімічна, 3). Тобто, автомобілі Замовника можуть здійснювати заправку автомобілів пальним, прямуючи до Приморського р-ну м. Одеса, або ж, у безпосередній близькості (не більше 30 м) від Приморського р-ну м. Одеса.
Крім того слід зауважити, що відповідно до вимог пункту 29 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості), у разі здійснення закупівель, в тому числі, бензину, дизельного пального, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
Вимоги до бензину автомобільного А-92 та до бензину автомобільного А-95, які є предметом закупівлі, встановлені Технічним регламентом щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.2013 № 927 (далі – Технічний регламент).
З метою забезпечення впровадження та застосування Технічного регламенту, розроблено, зокрема, стандарти ДСТУ 7687:2015 «Бензини автомобільні Євро. Технічні умови» та ДСТУ 7688:2015 «Паливо дизельне Євро. Технічні умови».
Зазначені Технічний регламент та ДСТУ не передбачають обов’язкової наявності у постачальника (продавця) АЗС у кожному районі міста, в якому знаходиться споживач (Замовник).
За таких умов, учасники, які пропонують паливо, однак, не мають АЗС у кожному районі міста Одеса, не зможуть взяти участі у цій закупівлі.
Отже, зазначені вимоги тендерної документації суперечать принципам здійснення закупівель, встановленим частиною 1 статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі», зокрема, принципу недискримінації учасників та рівного ставлення до них. Частина 4 Закону забороняє замовнику встановлювати будь-які дискримінаційні вимоги до учасників, а також суперечать вимогам пункту 29 Особливостей. Такі вимоги є безпідставними та протиправними.

2. Щодо обмеження залучати більше, ніж 1 мережу АЗС.
Відповідно до умов підпункту 4.6.3. пункту 4 Переліку документів та/або інформації, які подаються Учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції, наведеного у Додатку 1 до Тендерної документації, «Повинен бути єдиний зразок талонів/ скретч-карток, по яких буде можливість заправки по всіх запропонованих АЗС, номіналом 10, 20 літрів. Талони повинні бути єдиного зразка та містити назву або бренд АЗС, на яких буде здійснюватися відпуск палива та повинен співпадати з БРЕНДОМ АЗС, наданих в пропозиції».
Також, у підпункті 4.5. пункту 4 цього ж Переліку зазначено, що «АЗС і талони, що подаються учасником у складі тендерної пропозиції повинні буди єдиного бренду».
Зі змісту зазначених умов вбачається, що замовник допускає до участі у закупівлі лише тих учасників, які зможуть запропонувати АЗС ОДНОГО бренду (мережі). При цьому, вбачається, що для виконання умов Змовника, які передбачають наявність є наявність у Учасника не менше ніж по 2 (дві) АЗС в кожному районі міста Одеси (Хаджибейському, Пересипському, Приморському та Київському районах), Замовник не допускає залучення інших АЗС, які працюють під іншим брендом.
З цього приводу слід зазначити, що порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України регламентуються Інструкцією про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України, затвердженою Наказом Мінпаливенерго України, Мінтрансзв'язку України, Мінекономіки України, Держспоживстандарту України від 20.05.2008 № 281/171/578/155, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 02.09.2008 за № 805/15496 (далі – Інструкція).
Згідно з визначенням, наведеним у пункті 3 Інструкції, талон - спеціальний талон, придбаний за умовами та відпускною ціною обумовленого номіналу, що підтверджує право його власника на отримання на АЗС фіксованої кількості нафтопродукту певного найменування і марки, які позначені на ньому.
Згідно з вимогами пункту 10.3.3.1 Інструкції, форму, зміст та ступінь захисту бланків талонів установлює емітент талона. При цьому необхідними елементами змісту талона є його серійний та порядковий номери.
При цьому, зазначена Інструкція НЕ МІСТИТЬ вимог до талонів, згідно з якими на талони має бути нанесена назву або бренд АЗС, на яких буде здійснюватися відпуск палива.
Більше того, законодавство, яке регулює сферу роздрібної торгівлі нафтопродуктами, не містить вимог, які б вимагали, щоб бренд АЗС співпадав з назвою або брендом АЗС, зазначеним на паливних талонах.
Отже, встановлення Замовником зазначених вимог до талонів, не ґрунтується на вимогах чинного законодавства, та є неприпустимим.
Більше того, зазначена вимога обмежує можливість участь у закупівлі для учасників, які для виконання вимог Тендерної документації щодо кількості та розташування АЗС мають намір залучити більше, ніж одну мережу АЗС. Адже, такі мережі можуть працювати під різними брендами, назви яких не співпадають.
Так, до прикладу, ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ» має партнерські угоди, які передбачають отоварювання талонів, емітентом яких є ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ», на мережах АЗС, які працюють під брендом «URKNAFTA» (згідно з Договором № 24/02/4635-МТР, укладеним з ПАТ «УКРНАФТА»), під брендом «АМІС Energy» (згідно з Договором № 24/1701, укладеним з ПІІ «АМІК УКРАЇНА») тощо.
ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ» є емітентом талонів, зокрема, на бензин А-95 та дизельне паливо, відпуск товару за якими здійснюється відповідно до вимог Інструкції про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України, затвердженої Наказом Мінпаливенерго України, Мінтрансзв'язку України, Мінекономіки України, Держспоживстандарту України від 20.05.2008 № 281/171/578/155, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 02.09.2008 за № 805/15496, а також відповідно до Правил роздрібної торгівлі нафтопродуктами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 20.12.1997 № 1442.
На талонах, емітентом яких є ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ», на розсуд емітента зазначено назву бренду основної мережі АЗС, на яких можна отоварити ці талони «URKNAFTA», однак, не зазначено назви або бренди інших АЗС, які визнають та отоварюють такі талони на підставі укладених договорів.
Невідповідність талонів, які емітує ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ», вимогам Замовника щодо зазначення на талонах назви або бренду інших АЗС (зокрема, «АМІС Energy»), призведе до відхилення тендерної пропозиції, яку буде подано ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ».
Пропонування ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ» більше, ніж однієї мережі АЗС («URKNAFTA», «АМІС Energy»), також призведе до відхилення тендерної пропозиції, яку буде подано ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ».
Отже, встановлення Замовником таких вимог може призвести до ПОРУШЕННЯ ВИМОГ частини 4 статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі», відповідно до якої тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.

3. Щодо додаткових вимог, які неможливо виконати з об’єктивних причин.
Відповідно до умов підпункту 4.6.9. пункту 4 Переліку документів та/або інформації, які подаються Учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції, наведеного у Додатку 1 до Тендерної документації, у складі тендерної пропозиції учасники мають надати, зокрема, «Довідку (за довільною формою) про наявність відповідної ліцензії у суб’єкта господарювання, що безпосередньо здійснює відпуск палива через мережу АЗС, та з яким учасником укладено відповідний договір, за талонами зразка Учасника на кожну АЗС інформація про які надана Учасником у складі тендерної пропозиції із посиланням на відкритий (вільний у доступі) реєстр, який має відомості про ліцензіатів роздрібної торгівлі пальним ЗА ЯКИМ ЗАМОВНИК МАТИМЕ ЗМОГУ ПЕРЕВІРИТИ зазначену Учасником інформацію».
З цього приводу слід зазначити, що інформація про відповідні ліцензії міститься у Єдиному державному реєстрі суб’єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним (далі - Єдиний реєстр ліцензіатів та місць обігу пального), розміщеному в мережі Інтернет за посиланням: https://tax.gov.ua/dovidniki--reestri--perelik/reestri/383525.html.
Відповідно до вимог пункту 9 Порядку ведення зазначеного Реєстру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.06.2019 № 545, інформація, що міститься в Єдиному реєстрі ліцензіатів та місць обігу пального, є відкритою.
Разом з цим, відповідно до вимог пункту 1 Постанови Кабінету Міністрів України від 12.03.2022 № 263 «Деякі питання забезпечення функціонування інформаційно-комунікаційних систем, електронних комунікаційних систем, публічних електронних реєстрів в умовах воєнного стану», на період дії воєнного стану міністерства, інші центральні та місцеві органи виконавчої влади, державні та комунальні підприємства, установи, організації, що належать до сфери їх управління, для забезпечення належного функціонування інформаційних, інформаційно-комунікаційних та електронних комунікаційних систем, публічних електронних реєстрів, володільцями (держателями) та/або адміністраторами яких вони є, та захисту інформації, що обробляється в них, а також захисту державних інформаційних ресурсів, можуть зупиняти, обмежувати роботу інформаційних, інформаційно-комунікаційних та електронних комунікаційних систем, а також публічних електронних реєстрів.
Володільцем (держателем, адміністратором) Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального є Державна фіскальна служба України. Станом на день подання цієї скарги, володілець (держатель) зазначеного реєстру обмежив його роботу.
Таким чином, з обставин, які не залежать від ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ», замовник не матиме змоги перевірити інформацію про наявність ліцензій у відкритому (з вільним доступом) реєстрі в мережі Інтернет.

Перелік доказів:
1. Тендерна документація щодо закупівлі UA-2025-02-10-007115-a.
2. Додаток 1 до Тендерної документації.
3. Договір з ПАТ «УКРНАФТА».
4. Договір з ПІІ «АМІК УКРАЇНА».
5. Схема розташування АЗС.
6. Зразки талонів.
7. Постанова Кабінету Міністрів України від 12.03.2022 № 263.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації