• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП
  • 2

Бензин, дизельне паливо за ДК 021:2015 09130000-9 Нафта і дистиляти (ДК 021:2015 09132100-4 Неетильований бензин; ДК 021:2015 09134200-9 Дизельне паливо)

Відповідно до ПКМУ № 1178 від 12.10.2022

Завершена

2 189 630.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 10 948.15 UAH
Період оскарження: 04.02.2025 17:24 - 26.02.2025 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП

Скарга на неправомірні умови тендерної документації

Номер: fd647560f0ea4294a73ed61a2043c15b
Ідентифікатор запиту: UA-2025-02-04-016510-a.c1
Назва: Скарга на неправомірні умови тендерної документації
Скарга:
У тендерній документації щодо закупівлі UA-2025-02-04-016510-a, затвердженій Протокольним рішенням уповноваженої особи замовника (Секретаріат Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини), відповідальної за організацію та проведення процедур закупівель від 04.02.2025 № 04-02/25 (далі – Тендерна документація), встановлено умови, які не ґрунтуються на вимогах чинного законодавства та є неправомірними, і як наслідок, унеможливлюють результативну участь у закупівлі окремих учасників (в т.ч., ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ»). В наслідок таких дій замовника порушене право ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ» на участь у процедурі закупівлі на недискримінаційних засадах, право на об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі, право на відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель. В наслідок таких дій замовника, ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ» незаконно позбавлене можливості перемогти у процедурі закупівлі, а також порушено інтереси ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ», пов’язані з можливістю отримання законної вигоди в наслідок виконання договору про закупівлю, укладеного за результатами процедури закупівлі.
Дата розгляду скарги: 18.02.2025 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 11.02.2025 17:10
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 20.02.2025 13:01
Дата виконання рішення Замовником: 24.02.2025 14:32
Коментар замовника щодо усунення порушень: На підставі рішення Комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель № 2468-р/пк-пз від 18.02.2025 Замовником: 1. Внесено зміни до тендерної документації шляхом розміщення в електронній системі закупівель нової редакції тендерної документації додатково до початкової редакції тендерної документації протягом одного дня з дати прийняття рішення про їх внесення. 2. В окремому документі оприлюднено перелік змін, що вносились. 3. Продовжено строк для подання тендерних пропозицій таким чином, щоб з моменту внесення змін до тендерної документації до закінчення кінцевого строку подання тендерних пропозицій залишалося не менше чотирьох днів.
Автор: ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "УКРНАФТА-ПОСТАЧ", Дудник Євген 380978546494 fat-32-2@ukr.net

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: 26ba375af00443f0b391c86b291fada6
Заголовок пункту скарги: Тендерна документація щодо закупівлі UA-2025-02-04-016510-a містить умови, які не ґрунтуються на вимогах чинного законодавства та є дискримінаційними, оскільки унеможливлюють результативну участь у закупівлі ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ».
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Підстави для відмови в участі у процедурі закупівлі
Тип порушення: Підстави для відмови в участі у процедурі закупівлі
Опис суті пункту скарги: Товариство з обмеженою відповідальністю «УКРНАФТА-ПОСТАЧ» (04053, м. Київ, провулок Несторівський, 3-5; тел. +38 044 239 1480) має намір взяти участь у закупівлі UA-2025-02-04-016510-a, оголошеній Секретаріатом Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини (далі – Замовник). Тендерна документація щодо закупівлі UA-2025-02-04-016510-a містить умови, згідно з якими:
1. Учасник повинен надати протоколи випробувань товару.
2. Учасник повинен забезпечити низку додаткових технічних вимог щодо предмету закупівлі, які не передбачені законодавством.
3. Встановлено додаткові вимоги до паливних талонів, не передбачені законодавством.
4. Учасники мають надати документи якості товару, які не передбачені законодавством.
Зазначені умови є такими, що не ґрунтуються на вимогах чинного законодавства, є дискримінаційними, та унеможливлюють результативну участь у закупівлі ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ».

З цього приводу слід зауважити наступне.

1. Щодо надання протоколу випробувань товару.
Згідно з умовами пункту 6.1. Додатку 1 до Тендерної документації, у складі тендерної пропозиції Учасником процедури закупівлі подається, зокрема, «Протокол випробувань партії палива щодо кожного виду палива на предмет відповідності вимогам чинного нормативного документа на підтвердження технічних характеристик палива, що пропонується до постачання».
У Додатку 2 до Тендерної документації зазначено, що «На підтвердження технічних характеристик палива, що пропонується до постачання, учасник повинен надати протокол випробувань партії палива, що пропонується, щодо кожного виду палива на предмет відповідності вимогам чинного нормативному документу».
З цього приводу слід зауважити, що відповідно до вимог пункту 29 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості), у разі здійснення закупівель, в тому числі, бензину, дизельного пального, газу скрапленого для автомобільного транспорту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
Вимоги до бензину та дизельного палива, які є предметом закупівлі, встановлені Технічним регламентом щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.2013 № 927 (далі – Технічний регламент).
Згідно з пунктом 3 Технічного регламенту, документ про якість (ПАСПОРТ ЯКОСТІ) палива - документ, що містить дані для ідентифікації та фактичні значення показників якості нафтопродуктів, отримані в результаті лабораторних випробувань, а також інформацію про їх відповідність вимогам нормативних документів. При цьому, партія палива - будь-яка кількість палива однієї марки, що супроводжується одним документом про якість (ПАСПОРТОМ ЯКОСТІ) палива.
Відповідно до пункту 7 Технічного регламенту, на вимогу споживача (користувача) розповсюджувач повинен надати копію документа про якість (ПАСПОРТ ЯКОСТІ) палива та копію ДЕКЛАРАЦІЇ ПРО ВІДПОВІДНІСТЬ.
Пунктом 8 Технічного регламенту передбачено, що кожна партія палива, що вводиться в обіг або перебуває в обігу, повинна мати документ про якість (ПАСПОРТ ЯКОСТІ) палива.
Технічний регламент НЕ ВІДНОСИТЬ «протоколи випробувань» до документів про якість товару. Згідно Технічного регламенту, «протоколи випробувань» НЕ Є ДОКУМЕНТАМИ ПРО ЯКІСТЬ ПАЛИВА.
Отже, вимога щодо надання у складі тендерної пропозиції ПРОТОКОЛУ ВИПРОБУВАНЬ, є БЕЗПІДСТАВНОЮ ТА ПРОТИПРАВНОЮ.
ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ» має передбачені законодавством документи якості (сертифікати відповідності, паспорти якості, декларації про відповідність) на пропоноване ним паливо (Бензин А-95, Дизельне паливо), однак за умови ненадання ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ» протоколів випробувань, тендерна пропозиція ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ» буде відхилена Замовником.

2. Щодо додаткових технічних вимог щодо предмету закупівлі.
Відповідно до умов Додатку 2 «Інформація про необхідні технічні, якісні та інші характеристики предмета закупівлі» до Тендерної документації, «Придбання палива буде здійснюватися Покупцем на умовах отримання Покупцем палива за талонами, що є підставою для відвантаження палива у всіх АЗС Учасника згідно додатка 1».
Також, у Додатку 2 до Тендерної документації Замовником встановлено умову, відповідно до якої «Учасник повинен мати електронний Web додаток з режимом роботи 24/7, який надає доступ Покупцю до об’ємів палива, який був отриманий від Постачальника у вигляді Особистого кабінету. Даний додаток дозволяє керувати об’ємами палива та будувати статистичні звіти. Особистий кабінет повинен мати окремий розділ який містить елементи керування талонами. Дана інформація повинна бути підтверджена шляхом надання відповідних скринів ресурсу із адресою такого ресурсу у всесвтній мережі».
Згідно з умовами пункту 7.1. Додатку 1 до Тендерної документації, у складі тендерної пропозиції Учасником процедури закупівлі подається, зокрема, «Скрини ресурсу у всесвітній мережі, які підтверджують наявність Web додатка з режимом роботи 24/7, що надає доступ Покупцю до об’ємів палива, який був отриманий від Постачальника у вигляді Особистого кабінету (згідно з Додатком 2 до тендерної документації)».
З цього приводу слід зауважити, що згідно з Тендерною документацією, предметом закупівлі є «Бензин, дизельне паливо за ДК 021:2015 09130000-9 Нафта і дистиляти (ДК 021:2015 09132100-4 Неетильований бензин; ДК 021:2015 09134200-9 Дизельне паливо)».
Відповідно до вимог пункту 29 Особливостей, у разі здійснення закупівель, в тому числі, бензину, дизельного пального, замовники НЕ МОЖУТЬ установлювати вимоги до предмета закупівлі, що НЕ ПЕРЕДБАЧЕНІ відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
При цьому, вимоги до бензину А-95 та дизельного палива, які є предметом закупівлі, встановлені Технічним регламентом.
Зазначений Технічний регламент взагалі НЕ МІСТИТЬ вимог, які б зобов’язували розповсюджувачів палива (в т.ч. ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ»), мати онлайн систему керування та розподілу пального за допомогою WEB додатку, наданням користувачу (замовнику) доступу до «Особистого кабінету».
Звертаємо увагу, що не зважаючи на зазначене, ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ», для забезпечення зручності використання покупцями паливних карток, впроваджено та здійснюється підтримка особистого (електронного) кабінету, який розміщений в мережі Інтернет за адресою: https://naftacards.ukrnafta.com/, доступ до якого надається покупцям (замовникам). Інструкцію користувача особового кабінету розміщено у вільному доступі на інтернет-сторінці ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ» (https://sites.google.com/view/ukrnafta-postach/, у рубриці «Інформація для клієнта / Кабінет клієнта».
При цьому, функціонал електронного кабінету клієнта, у якому покупець може адмініструвати паливні картки «UKRNAFTA», емітентом яких є ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ», дозволяє повною мірою використовувати весь функціонал паливних карток, необхідний для здійснення заправлення автомобілів замовника паливом, а також здійснювати адміністрування паливних карток, їх блокування, розблокування тощо.
Однак, функціонал електронного кабінету клієнта, у якому обслуговуються паливні картки «UKRNAFTA», не поширюється на паливні талони, скретч картки тощо.
За таких умов, тендерна пропозиція, яка буде подана ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ», не відповідатиме умовам Тендерної документації, та буде відхилена Замовником.
Отже, встановлення замовником таких вимог може призвести до ПОРУШЕННЯ ВИМОГ частини 4 статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі», відповідно до якої тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.

3. Щодо додаткових вимог до паливних талонів.
Згідно з умовами пункту 7.4. Додатку 1 до Тендерної документації, у складі тендерної пропозиції Учасником процедури закупівлі подається, зокрема, «Сканкопії єдиного зразка талонів (бланки дозволи) на всі АЗС, на яких можливо отримати паливо по талонах, зазначених в даній тендерній документації (згідно наданого списку розташування (адрес) АЗС)). Назва бренду нанесеного на талонах повинна відповідати назві бренду мережі АЗС, на яких можливо отримати паливо […]».
У Додатку 2 до Тендерної документації зазначено, що «Учасник надає сканкопії єдиного зразка талонів (бланки-дозволи) на всі АЗС, на яких можливо отримати паливо по талонах, зазначених в даній тендерній документації (згідно наданого списку розташування (адрес) АЗС). Назва бренду, нанесеного на талонах, повинна відповідати назві бренду мережі АЗС, на яких можливо отримати паливо […]».
Також, у Додатку 2 до Тендерної документації зазначено, що «Постачальник відпускає бензин А-95-Євро5, Дизельне паливо (талонами або скретч-картками) на АЗС мережі ВСЕУКРАЇНСЬКОГО ЗНАЧЕННЯ […]».
З цього приводу слід зазначити, що порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України регламентуються Інструкцією про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України, затвердженою Наказом Мінпаливенерго України, Мінтрансзв'язку України, Мінекономіки України, Держспоживстандарту України від 20.05.2008 № 281/171/578/155, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 02.09.2008 за № 805/15496 (далі – Інструкція).
Згідно з визначенням, наведеним у пункті 3 Інструкції, талон - спеціальний талон, придбаний за умовами та відпускною ціною обумовленого номіналу, що підтверджує право його власника на отримання на АЗС фіксованої кількості нафтопродукту певного найменування і марки, які позначені на ньому.
Згідно з вимогами пункту 10.3.3.1 Інструкції, форму, зміст та ступінь захисту бланків талонів установлює емітент талона. При цьому необхідними елементами змісту талона є його серійний та порядковий номери.
При цьому, зазначена Інструкція НЕ МІСТИТЬ вимог до талонів, згідно з якими на талони має бути нанесена назва бренду (бренду АЗС), на яких можливо отримати паливо.
Отже, встановлення Замовником зазначених вимог до талонів, не ґрунтується на вимогах чинного законодавства, та є неприпустимим.
Більше того, зазначена вимога обмежує можливість участь у закупівлі для учасників, які для виконання вимог Тендерної документації щодо кількості та розташування АЗС мають намір залучити більше, ніж одну мережу АЗС. Адже, такі мережі можуть працювати під різними брендами, назви яких не співпадають.
До того ж, наведені вище умови Тендерної документації, створюють умови для прийняття Замовником суб’єктивних та непрозорих рішень щодо віднесення запропонованих учасниками АЗС то таких, що належать або не належать до «мережі всеукраїнського значення», так як наслідок, створюють умови для прийняття Замовником непрозорих рішень щодо відхилення учасників, які пропонуватимуть такі АЗС.
Так, до прикладу, ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ» має партнерські угоди, які передбачають отоварювання талонів, емітентом яких є ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ», на мережах АЗС, які працюють під брендом «URKNAFTA» (згідно з Договором № 24/02/4635-МТР, укладеним з ПАТ «УКРНАФТА»), під брендом «Marshal» (згідно з Договором № МТ1412/02/24, укладеним з ТОВ «МАРШАЛ-КАРД») тощо.
ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ» є емітентом талонів, зокрема, на бензин А-95 та дизельне паливо, відпуск товару за якими здійснюється відповідно до вимог Інструкції про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України, затвердженої Наказом Мінпаливенерго України, Мінтрансзв'язку України, Мінекономіки України, Держспоживстандарту України від 20.05.2008 № 281/171/578/155, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 02.09.2008 за № 805/15496, а також відповідно до Правил роздрібної торгівлі нафтопродуктами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 20.12.1997 № 1442.
На талонах, емітентом яких є ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ», на розсуд емітента зазначено назву бренду основної мережі АЗС, на яких можна отоварити ці талони «URKNAFTA», однак, не зазначено назви брендів інших АЗС, які визнають та отоварюють такі талони на підставі укладених договорів.
Невідповідність талонів, які емітує ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ», вимогам Замовника щодо на нанесення на талони голографічного зображення, а також зазначення на талонах терміну їх дії, призведе до відхилення тендерної пропозиції, яку буде подано ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ».
Отже, встановлення Замовником таких вимог може призвести до ПОРУШЕННЯ ВИМОГ частини 4 статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі», відповідно до якої тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.

4. Щодо документів якості товару.
Згідно з умовами Додатку 2 до Тендерної документації, «У складі пропозиції Учасник повинен надати паспорт/сертифікат якості виробника, а також паспорт якості та сертифікат відповідності, видані акредитованими лабораторіями щодо партії товару, що планується до постачання Замовнику […]».
Відповідно до умов пункту 5.1. Додатку 1 до Тендерної документації, у складі тендерної пропозиції Учасником процедури закупівлі подається, зокрема, «Паспорт/сертифікат якості виробника, а також паспорт якості та сертифікат відповідності, видані акредитованими лабораторіями щодо партії товару, що планується до постачання Замовнику […]».
Зі змісту зазначених умов вбачається, що Замовник вимагає надати у складі тендерної пропозиції «паспорт якості» (передбачений Технічним регламентом), а також (обов’язково, не у якості альтернативи) «Паспорт/сертифікат якості виробника».
З цього приводу слід зауважити, що відповідно до вимог пункту 29 Особливостей, у разі здійснення закупівель, в тому числі, бензину, дизельного пального, газу скрапленого для автомобільного транспорту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
Вимоги до бензину та дизельного палива, які є предметом закупівлі, встановлені Технічним регламентом щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.2013 № 927 (далі – Технічний регламент).
Згідно з пунктом 3 Технічного регламенту, документ про якість (ПАСПОРТ ЯКОСТІ) палива - документ, що містить дані для ідентифікації та фактичні значення показників якості нафтопродуктів, отримані в результаті лабораторних випробувань, а також інформацію про їх відповідність вимогам нормативних документів. При цьому, партія палива - будь-яка кількість палива однієї марки, що супроводжується одним документом про якість (ПАСПОРТОМ ЯКОСТІ) палива.
Відповідно до пункту 7 Технічного регламенту, на вимогу споживача (користувача) розповсюджувач повинен надати копію документа про якість (ПАСПОРТ ЯКОСТІ) палива та копію ДЕКЛАРАЦІЇ ПРО ВІДПОВІДНІСТЬ.
Пунктом 8 Технічного регламенту передбачено, що кожна партія палива, що вводиться в обіг або перебуває в обігу, повинна мати документ про якість (ПАСПОРТ ЯКОСТІ) палива.
Технічний регламент НЕ ВІДНОСИТЬ «Паспорт/сертифікат якості виробника» до документів про якість товару. Згідно Технічного регламенту, «Паспорт/сертифікат якості виробника» НЕ Є ДОКУМЕНТАМИ ПРО ЯКІСТЬ ПАЛИВА.
Також звертаємо увагу на те, що Технічний регламент та Закон України «Про технічні регламенти та оцінку відповідності», не передбачають існування сертифікатів ЯКОСТІ щодо палива. Натомість, передбачається існування сертифікатів ВІДПОВІДНОСТІ.
Отже, вимога щодо надання у складі тендерної пропозиції, додатково до «паспортів якості» ще й «Паспортів/сертифікатів якості виробника», є безпідставною та протиправною.
Крім того, вбачається, що згідно з наведеними умовами Тендерної документації, Замовник вимагає надання сертифікатів відповідності, виданих саме акредитованими лабораторіями.
З цього приводу слід зауважити, що відповідно до вимог пункту 22 Технічного регламенту, оцінку відповідності палива проводять органи з оцінки відповідності, призначені згідно з Законом України «Про технічні регламенти та оцінку відповідності», а не акредитовані лабораторії.
ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ» має передбачені законодавством документи якості (сертифікати відповідності, паспорти якості, декларації про відповідність) на пропоноване ним паливо (Бензин А-95, Дизельне паливо), однак за умови ненадання ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ» «Паспортів/сертифікатів якості виробника», а також сертифікатів відповідності, виданих саме акредитованими лабораторіями, тендерна пропозиція ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ» буде відхилена Замовником.

Перелік доказів:
1. Тендерна документація щодо закупівлі UA-2025-02-04-016510-a.
2. Документи якості на Бензин А-95.
3. Документи якості на Дизельне паливо.
4. Інструкція користувача особового кабінету.
5. Зразки талонів.
6. Договір з ПАТ «УКРНАФТА».
7. Договір з ТОВ «МАРШАЛ-КАРД».
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації