• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП

Послуги з монтажу/демонтажу та встановлення систем кондиціонування повітря в громадських будинках на вул. Хрещатик, 36 (літ. А, Б)

Послуги з монтажу/демонтажу та встановлення систем кондиціонування повітря в громадських будинках на вул. Хрещатик, 36 (літ. А, Б)

Завершена

640 000.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 1% або 6 400.00 UAH
Період оскарження: 04.02.2025 10:45 - 23.02.2025 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП

Скарга на дискримінаційні вимоги тендерної документації

Номер: ac5e625391724873baabd16cedc82f4d
Ідентифікатор запиту: UA-2025-02-04-003657-a.b1
Назва: Скарга на дискримінаційні вимоги тендерної документації
Скарга:
Згідно з пунктом 3 Особливостей, Замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом. Відповідно до частини 4 статті 5 Закону, Замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників. Разом з тим, тендерна документація, що Затверджена Уповноваженою особою, відповідальною за організацію та проведення процедур закупівель від 04.02.2025 містить умови, що є дискримінаційними щодо учасників та які неможливо виконати, а також містить вимоги, які суперечать нормам чинного законодавства та обмежують участь в процедурі закупівлі. Звертаємо увагу Комісії, скарга на умови тендерної документації подана у відповідний строк, встановлений пунктом 59 Особливостей, підстави для залишення скарги без розгляду згідно з пунктом 63 Особливостей – відсутні. Вважаємо, що такими прийнятими рішеннями та діями замовника були порушені права та законні інтереси суб’єкта оскарження, що призвело до порушення норм законодавства, зокрема вимог ст. 5 Закону: «Закупівлі здійснюються за такими принципами: добросовісна конкуренція серед учасників; максимальна економія та ефективність; відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; недискримінація учасників; об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі; запобігання корупційним діям і зловживанням».
Дата розгляду скарги: 18.02.2025 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 11.02.2025 17:06
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 20.02.2025 17:53
Дата виконання рішення Замовником: 21.02.2025 10:56
Коментар замовника щодо усунення порушень: Зміни внесенні в тендерну документацію від 21.02.2025 року.
Автор: ПРИВАТНЕ ПІДПРИЄМСТВО "СПЕЦСЕРВІС", Анастасія Вікторівна 380933840500 tender@spec-servis.com.ua https://spec-servis.com.ua/

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: 0ee7bdc44d7f4975a823b816b4ff9549
Заголовок пункту скарги: Скарга на дискримінаційні вимоги тендерної документації
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Технічна специфікація предмета закупівлі
Тип порушення: Технічна специфікація предмета закупівлі
Опис суті пункту скарги: 1. Відповідно до пункту 1 Розділу III. Інструкція з підготовки тендерної пропозиції Тендерна пропозиція подається в електронному вигляді через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, де зазначається інформація про ціну, інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним критеріям, наявність/відсутність підстав, установлених у пункті 47 Особливостей і в цій тендерній документації, та шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у цій тендерній документації, та завантаження файлів, зокрема: інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, згідно до пункту 6, 7 розділу III та Додатку 2 тендерної документації.
Згідно пункту 6 Розділу III. Інструкція з підготовки тендерної пропозиції Тендерної документації Інформація про технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі викладена у додатку 2.
Відповідно до пункту 3 Додатку 2 до тендерної документації Учасник до подання тендерної пропозиції повинен забезпечити попередній виїзд фахівця для уточнення технічних параметрів та їх подальше попереднє узгодження із Замовником, що підтверджується відповідним актом, який надається у складі тендерної пропозиції Учасника. Замовник забезпечить повний доступ Учаснику для проведення точних замірів.

Відповідно до ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі», надалі - Закон, закупівлі здійснюються за такими принципами:
1) добросовісна конкуренція серед учасників;
2) максимальна економія, ефективність та пропорційність;
3) відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель;
4) недискримінація учасників та рівне ставлення до них;
5) об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі;
6) запобігання корупційним діям і зловживанням.
Учасники (резиденти та нерезиденти) всіх форм власності та організаційно-правових форм беруть участь у процедурах закупівель/спрощених закупівлях на рівних умовах.
Замовники забезпечують вільний доступ усіх учасників до інформації про закупівлю, передбаченої цим Законом.

Відповідно до пункту 28 Постанови № 1178, тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) з урахуванням цих особливостей.

Згідно з ч. 4 статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі», тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації" та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.

Замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.

Вимога про те, що «Учасник до подання тендерної пропозиції повинен забезпечити попередній виїзд фахівця для уточнення технічних параметрів та їх подальше попереднє узгодження із Замовником, що підтверджується відповідним актом, який надається у складі тендерної пропозиції Учасника» для нас, як для потенційного учасника процедури закупівлі є дискримінаційною з огляду на те, що встановлення такої вимоги несе у собі корупційні ризики, адже задля участі в закупівлі акт огляду об’єкту необхідно підписати у Замовника.

За таких умов Замовник може не погодитися підписати акт огляду об’єкту або уникати його підписання та погодження, що в подальшому може стати з незалежних від учасника торгів підстав причиною відхилення нашої пропозиції.

Звертаємо увагу Комісії, що вищезазначена вимога є незаконною та дискримінаційною з огляду на наступне: встановлюючи відповідну вимогу, Замовник порушує право учасника на конфіденційність інформації, також відповідна вимога несе у собі корупційні ризики, адже для участі у тендері необхідно отримувати акт огляду об’єкту за підписом Замовника.

Встановлені вимоги є незаконними та такими, що порушують права учасників та наступні принципи закупівель - максимальна економія та ефективність, запобігання корупційним діям і зловживанням та добросовісна конкуренція серед учасників.

Встановлення Замовником дискримінаційної вимоги щодо огляду об’єкту є необґрунтованою та такою, що суперечить вимогам Закону, адже за таких умов, з підстав, незалежних від суб'єкта господарювання Замовник може не погодити та не підписати вищезазначений документ, що в подальшому може стати з не залежних від учасника торгів підстав причиною відхилення такої пропозиції, що є дискримінаційним по відношенню до ПП "СПЕЦСЕРВІС" та інших суб'єктів господарювання.

Звертаємо увагу, що предметом закупівлі є Послуги з монтажу/демонтажу та встановлення систем кондиціонування повітря в громадських будинках на вул. Хрещатик, 36 (літ. А, Б) (45330000-9 Водопровідні та санітарно-технічні роботи), тобто замовник закуповує послуги з монтажу/демонтажу.

Разом з тим, у пункті 3 Додатку 2 до тендерної документації зазначає Учасник до подання тендерної пропозиції повинен забезпечити попередній виїзд фахівця для уточнення технічних параметрів та їх подальше попереднє узгодження із Замовником, що підтверджується відповідним актом, який надається у складі тендерної пропозиції Учасника. Замовник забезпечить повний доступ Учаснику для проведення точних замірів.

Разом з тим, не зрозуміло, що забороняє Замовнику зазначити наведену інформацію в Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі — Послуги з монтажу/демонтажу та встановлення систем кондиціонування повітря в громадських будинках на вул. Хрещатик, 36 (літ. А, Б) (45330000-9 Водопровідні та санітарно-технічні роботи), що наведена у Додатку 2 до тендерної документації.

Відповідно до ч.1 ст. 23 Закону: Технічна специфікація повинна містити опис усіх необхідних характеристик товарів, робіт або послуг, що закуповуються, у тому числі їх технічні, функціональні та якісні характеристики. Характеристики товарів, робіт або послуг можуть містити опис конкретного технологічного процесу або технології виробництва чи порядку постачання товару (товарів), виконання необхідних робіт, надання послуги (послуг).

Таким чином, необхідність огляду об’єкту є недоречною, обмежує коло потенційних учасників, а також прямо суперечить вимогам чинного законодавства.
Відповідно до ч.1 ст. 12 Закону, електронна система закупівель повинна бути загальнодоступною та гарантувати недискримінацію, рівні права під час реєстрації всім заінтересованим особам та рівний доступ до інформації всім особам. Обмін і збереження інформації та документів має відбуватися з гарантуванням цілісності даних про учасників і їхніх тендерних пропозицій/пропозицій під час проведення процедури закупівлі/спрощеної закупівлі та їх конфіденційність до моменту розкриття тендерних пропозицій/пропозицій.
Огляд об'єкта потенційним учасником разом із Замовником до подання пропозиції та проведення аукціону, прямо порушує норми чинного законодавства у сфері публічних закупівель, адже Замовник та потенційні учасники (без ідентифікації особи) мають право на електронне спілкування (роз'яснення) лише на веб-порталі Уповноваженого органу, а не при особистій зустрічі, зі складанням та погодженням акту огляду об’єкту за результатами огляду об’єкта.

Дії Замовника щодо ініціювання, а тим більше проведення переговорів з потенційними учасниками щодо огляду об'єкта та підписання за результатами зустрічі відповідного документа до моменту розкриття їх тендерних пропозицій - є неправомірними, оскільки здійснюють вплив на кількість учасників та їх склад.

Встановлення Замовником вимоги, щодо надання потенційним учасником «акту огляду завіреного підписами й печатками Учасника й Замовника» містить корупційні та дискримінаційні ознаки, оскільки безпосереднє підписання та погодження такого документа, та, як наслідок, і повнота тендерної пропозиції, в складі якої він повинен подаватися, залежить не від учасника, а напряму від самого Замовника.

Статтею 5 Закону України «Про публічні закупівлі» визначено, що закупівлі здійснюються, зокрема, за принципом недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель.

Згідно з частиною четвертою статті 5 Закону замовник не може встановлювати дискримінаційні вимоги до учасників.

Частиною четвертою статті 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, які обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.

Для нас, як для учасника, дана вимога є дискримінаційною, необґрунтованою, а також такою, що обмежує коло учасників, штучно створюючи нерівні умови для учасників та порушує наші охоронювані законом права та інтереси учасника, який має бажання взяти участь у процедурі закупівлі.

Просимо зобов’язати Замовника виключити з тендерної документації оскаржувану вимогу, яка міститься у пункті 3 Додатку 2 до Тендерної документації, якою передбачено, що:
«Учасник до подання тендерної пропозиції повинен забезпечити попередній виїзд фахівця для уточнення технічних параметрів та їх подальше попереднє узгодження із Замовником, що підтверджується відповідним актом, який надається у складі тендерної пропозиції Учасника. Замовник забезпечить повний доступ Учаснику для проведення точних замірів».
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 2
Номер: 2df06df1ef074ce0b5a9331657c540ef
Заголовок пункту скарги: Скарга на дискримінаційні вимоги тендерної документації
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: 2. Відповідно до пункту 1 Розділу III. Інструкція з підготовки тендерної пропозиції Тендерна пропозиція подається в електронному вигляді через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, де зазначається інформація про ціну, інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним критеріям, наявність/відсутність підстав, установлених у пункті 47 Особливостей і в цій тендерній документації, та шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у цій тендерній документації, та завантаження файлів, зокрема: інформація та документи, що підтверджують відповідність учасника кваліфікаційним критеріям передбачених Додатком 3 тендерної документації.

Відповідно до пункту 4.10. Додатку 3 до тендерної документації, на підтвердження досвіду й кваліфікації штатних працівників учасника надати наступні документи: копії дипломів не менше ніж на одного із зазначених у довідці працівників за спеціальністю щодо холодильних установок та контрольно-вимірювальних приладів і автоматики (документ про здобуття вищої або середньої освіти).

Відповідно до ст. 5 Закону, закупівлі здійснюються за такими принципами:
1) добросовісна конкуренція серед учасників;
2) максимальна економія, ефективність та пропорційність;
3) відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель;
4) недискримінація учасників та рівне ставлення до них;
5) об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі;
6) запобігання корупційним діям і зловживанням.
Учасники (резиденти та нерезиденти) всіх форм власності та організаційно-правових форм беруть участь у процедурах закупівель/спрощених закупівлях на рівних умовах.
Замовники забезпечують вільний доступ усіх учасників до інформації про закупівлю, передбаченої цим Законом.

Відповідно до пункту 28 Особливостей, тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей.

Згідно з ч. 4 статті 22 Закону, тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації" та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.

Замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.

По-перше, послуги, що є предметом закупівлі не підлягають ліцензуванню у розумінні статті 7 Закону України «Про ліцензування видів господарської діяльності», а тому не містять законодавчо встановлених ліцензійних умов та обмежень по допуску персоналу конкретного рівня кваліфікації чи напряму підготовки. Також жодним чинним нормативно-правовим актом не визначено вимог до персоналу, що може бути допущено до процесу надання таких послуг.
По-друге, відповідно до пункту другого частини другої статті 22 Закону, у тендерній документації зазначаються такі відомості: один або декілька кваліфікаційних критеріїв відповідно до статті 16 цього Закону, підстави, встановлені статтею 17 цього Закону, та інформація про спосіб підтвердження відповідності учасників установленим критеріям і вимогам згідно із законодавством.
Згідно з частиною третьою статті 9 Закону України «Про вищу освіту», перелік галузей знань та спеціальностей розробляється на основі Міжнародної стандартної класифікації освіти і затверджується Кабінетом Міністрів України за поданням центрального органу виконавчої влади у сфері освіти і науки.
Відповідно до Переліку галузей знань і спеціальностей, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої та фахової передвищої освіти, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 29 квітня 2015 р. № 266, відсутня галузь чи спеціальність «щодо холодильних установок та контрольно-вимірювальних приладів і автоматики» чи подібні.
Відповідно до статті 30 Закону України «Про професійну (професійно-технічну) освіту», зміст професійної (професійно-технічної) освіти зумовлюється суспільними вимогами до рівня кваліфікації робітничих кадрів і визначається державними стандартами професійної (професійно-технічної) освіти з кожної професії для підготовки кваліфікованих робітників у закладах професійної (професійно-технічної) освіти, зазначених у державному переліку професій.
Відповідно до Державного переліку професій з підготовки кваліфікованих робітників у професійно-технічних навчальних закладах, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 11 вересня 2007 р. № 1117, містить такі професії:
1) що стосуються холодильних установок: Машиніст холодильних установок (код КП 8163.2), Машиніст шахтових холодильних установок (код КП 8163.2), Монтажник устаткування холодильних установок (код КП 7233.2);
2) що стосуються контрольно-вимірювальних приладів і автоматики: Слюсар з контрольно-вимірювальних приладів та автоматики (електромеханіка) (код КП 7241.1) Налагоджувальник контрольно-вимірювальних приладів та автоматики (код КП 7242.1), Електромеханік засобів автоматики та приладів технологічного устаткування (код КП 7241.1);
3) при цьому, цей перелік містить також такі професії: Монтажник систем вентиляції, кондиціонування повітря, пневмотранспорту та вентиляції (код КП 7233.2), Слюсар з ремонту систем вентиляції та кондиціонування (код КП 7233.2).
Принагідно зазначити, що предметом закупівлі за ідентифікатором UA-2025-02-04-003657-a є Послуги з монтажу/демонтажу та встановлення систем кондиціонування повітря в громадських будинках на вул. Хрещатик, 36 (літ. А, Б).

Проте Замовник не керувався чинним класифікатором професій ДК 003:2010 чи вимогами до професійної (професійно-технічної) чи вищої освіти.
Вважаємо за необхідне та просимо Комісію взяти до уваги також такі факти. Імовірно, причиною викладення вимоги для учасників про підтвердження наявності у персоналу освіти могли слугувати попередні закупівлі афілійованих до Замовника Замовників, зокрема закупівля, проведена Департаментом (Центром) надання адміністративних послуг виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), ідентифікатор закупівлі UA-2024-12-16-005326-a, за предметом: Послуги з ремонту і технічного обслуговування охолоджувальних установок (послуги з поточного ремонту та технічного обслуговування обладнання системи кондиціонування), де єдиним учасником і переможцем є ТОВ "СЕРВІС 24" (код ЄДРПОУ 39867638), а серед документів тендерної пропозиції міститься файл на виконання ідентичної вимоги «1996 Копія диплому машиніста холодильних установок та слюсаря контрольно-вимірювальних приладів і автоматики.pdf» (сканована копія додається):

Або аналогічна закупівля, що проведена тим же Департаментом (Центром) надання адміністративних послуг виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), ідентифікатор UA-2023-12-21-000592-a, предмет закупівлі: Послуги з ремонту і технічного обслуговування охолоджувальних установок (послуги з поточного ремонту та технічного обслуговування обладнання системи кондиціонування), де є єдиним учасником і переможцем є ТОВ "СЕРВІС 24" (код ЄДРПОУ 39867638), а серед документів тендерної пропозиції міститься файл на виконання ідентичної вимоги «С24 Копія диплому інженера (субпідрядник).pdf» (сканована копія додається):


Таким чином, Замовник не обґрунтував та не підтвердив необхідність встановлення такого способу підтвердження кваліфікаційного критерію як надання «копії дипломів не менше ніж на одного із зазначених у довідці працівників за спеціальністю щодо холодильних установок та контрольно-вимірювальних приладів і автоматики (документ про здобуття вищої або середньої освіти)».

Документи, надані Комісії на ознайомлення, дають нам підстави вважати, що дослівне копіювання специфічної спеціальності з конкретного документа тендерної пропозиції учасника вказаних закупівель у чинну тендерну документацію, Затверджену Уповноваженою особою, відповідальною за організацію та проведення процедур закупівель від 04.02.2025, є проявом дискримінації по відношенню до інших учасників та обмежує коло конкурентів до одного – ТОВ «СЕРВІС 24».

Ми не виступаємо проти встановлення вимог щодо освіти працівників, але такі вимоги мають бути законними та не порушувати баланс вимог щодо якості пропонованих послуг та можливості учасників ринку конкурувати між собою, забезпечуючи економію бюджетних коштів. Така позиція відповідає вимогам статті 5 Закону щодо принципів здійснення публічних закупівель.

ПП "СПЕЦСЕРВІС" як потенційний учасник закупівлі, керуючись чинною редакцією тендерної документації, не зможе взяти участь у процедурі закупівлі, попри те, що має у штаті висококваліфікованих працівників, що підтверджується наявністю вищої освіти за спеціальностями, що є достатніми для надання послуг, що вимагаються тендерною документацією:
1) Пашков Владислав Володимирович, що має диплом спеціаліста за спеціальністю «Холодильні машини і установки», серія КВ №36568382 (сканована копія додається);
2) Ручій Сергій Віталійович, що має диплом магістра за спеціальністю «Холодильна техніка та технології», серія М22 №012603 (сканована копія додається).
Причиною неможливості взяти участь у процедури закупівлі для компанії, яка має багаторічний позитивний досвід співпраці з клієнтами, зокрема замовниками у розумінні Закону є необґрунтована та незаконна вимога Замовника щодо надання копій дипломів конкретної спеціальності «щодо холодильних установок та контрольно-вимірювальних приладів і автоматики».

Встановлення Замовником вимоги, щодо надання потенційним учасником саме «Копії дипломів не менше ніж на одного із зазначених у довідці працівників за спеціальністю щодо холодильних установок та контрольно-вимірювальних приладів і автоматики (документ про здобуття вищої або середньої освіти)» містить корупційні та дискримінаційні ознаки, оскільки обмежує можливість ПП «СПЕЦСЕРВІС» взяти участь у процедурі закупівлі, забезпечуючи ТОВ «СЕРВІС 24» антиконурентні та виключні умови для участі, як для переможця попередніх процедур закупівель афілійованих з Київською міською радою замовників.

Статтею 5 Закону України «Про публічні закупівлі» визначено, що закупівлі здійснюються, зокрема, за принципом недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель.
Згідно з частиною четвертою статті 5 Закону замовник не може встановлювати дискримінаційні вимоги до учасників.
Частиною четвертою статті 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, які обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.

Для нас, як для учасника, дана вимога є дискримінаційною, необґрунтованою, а також такою, що обмежує коло учасників, штучно створюючи нерівні умови для учасників та порушує наші охоронювані законом права та інтереси учасника, який має бажання взяти участь у процедурі закупівлі.

Просимо зобов’язати Замовника виключити з тендерної документації оскаржувану вимогу або привести її у відповідність до Закону, що міститься у пункті 4.10 Додатку 3 до тендерної документації, «на підтвердження досвіду й кваліфікації штатних працівників учасника надати наступні документи: копії дипломів не менше ніж на одного із зазначених у довідці працівників за спеціальністю щодо холодильних установок та контрольно-вимірювальних приладів і автоматики (документ про здобуття вищої або середньої освіти)», забезпечивши можливість для інших учасників взяти участь у процедурі закупівлі та відновити можливість для конкуренції.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 3
Номер: 04f3cae7ef1a43fbb7aa1679dacd2a99
Заголовок пункту скарги: Скарга на дискримінаційні вимоги тендерної документації
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: 3. Відповідно до пункту 1 Розділу III. Інструкція з підготовки тендерної пропозиції Тендерна пропозиція подається в електронному вигляді через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, де зазначається інформація про ціну, інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним критеріям, наявність/відсутність підстав, установлених у пункті 47 Особливостей і в цій тендерній документації, та шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у цій тендерній документації, та завантаження файлів, зокрема: інформація та документи, що підтверджують відповідність учасника кваліфікаційним критеріям передбачених Додатком 3 тендерної документації.
Згідно з пунктом 5 Додатку 3 до тендерної документації, Замовник вимагає від учасників Довідку у довільній формі про наявність матеріально-технічної бази Учасника, необхідної для надання послуг за результатами цієї процедури закупівлі, в тому числі обладнання, інструментів, приладів та пристроїв, офісної техніки (надати перелік), необхідних для надання послуг, автомобілів (не менше двох). На підтвердження учасник надає копії документів права власності/оренди приміщення та нотаріально-посвідчені діючі договори оренди автомобілів.

Відповідно до ст. 5 Закону, закупівлі здійснюються за такими принципами:
1) добросовісна конкуренція серед учасників;
2) максимальна економія, ефективність та пропорційність;
3) відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель;
4) недискримінація учасників та рівне ставлення до них;
5) об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі;
6) запобігання корупційним діям і зловживанням.
Учасники (резиденти та нерезиденти) всіх форм власності та організаційно-правових форм беруть участь у процедурах закупівель/спрощених закупівлях на рівних умовах.
Замовники забезпечують вільний доступ усіх учасників до інформації про закупівлю, передбаченої цим Законом.

Відповідно до пункту 28 Особливостей, тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей.

Згідно з ч. 4 статті 22 Закону, тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації" та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.

Замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.

Відповідно до пункту другого частини другої статті 22 Закону, у тендерній документації зазначаються такі відомості: один або декілька кваліфікаційних критеріїв відповідно до статті 16 цього Закону, підстави, встановлені статтею 17 цього Закону, та інформація про спосіб підтвердження відповідності учасників установленим критеріям і вимогам згідно із законодавством.

Відповідно до частини першої статті 205 Цивільного кодексу України (далі – ЦК України), правочин може вчинятися усно або в письмовій (електронній) формі. Сторони мають право обирати форму правочину, якщо інше не встановлено законом.
Згідно з пунктами 1,4 частини першої статті 208 ЦК України, у письмовій формі належить вчиняти: правочини між юридичними особами та інші правочини, щодо яких законом встановлена письмова форма.
Відповідно до частини першої статті 209 ЦК України, правочин, який вчинений у письмовій формі, підлягає нотаріальному посвідченню лише у випадках, встановлених законом або домовленістю сторін.
Відповідно до частини першої статті 798 ЦК України, предметом договору найму транспортного засобу можуть бути повітряні, морські, річкові судна, а також наземні самохідні транспортні засоби тощо.
Згідно з частиною першою статті 639 ЦК України, Договір може бути укладений у будь-якій формі, якщо вимоги щодо форми договору не встановлені законом.
Стаття 799 ЦК України визначає форму договору найму транспортного засобу.
Відповідно до частини першої статті 799 ЦК України, Договір найму транспортного засобу укладається у письмовій формі.
Згідно з частиною другою статті 799 ЦК України, Договір найму транспортного засобу за участю фізичної особи підлягає нотаріальному посвідченню.

Таким чином, законодавством встановлені певні обмеження щодо укладання договору оренди автомобілів, зокрема:
1) ті договори, що укладаються за участі фізичних осіб, підлягають нотаріальному посвідченню в обовʼязковому порядку;
2) договори між юридичними особами можуть бути укладені з дотриманням виключно письмової форми. Нотаріальне посвідчення таких правочинів не є обовʼязковим і здійснюється за домовленістю сторін.

Відповідно до пункту 5 Додатку 3 до тендерної документації, Замовник вимагає від кожного учасника процедури закупівлі надання копій саме нотаріально-посвідчених діючих договорів оренди автомобілів. Така вимога є необґрунтованою та незаконною, оскільки обмежує можливість ПП «СПЕЦСЕРВІС» взяти участь у процедурі закупівлі з огляду на таке.

ПП «СПЕЦСЕРВІС» зокрема має право користуватися такими транспортними засобами:
1) автомобіль марки VOLKSWAGEN, модель TRANSPORTER, № кузову (VIN): WV1ZZZ70Z2H074642, ДНЗ АА5025СО, що підтверджується договором оренди транспортного засобу б/н від 20 грудня 2021 року і є чинним на даний момент (сканована копія додається). Орендодавцем є фізична особа Гузов Дмитро Віталійович. Такий договір є нотаріально посвідченим відповідно до вимог законодавства і відповідає вимогам тендерної документації;
2) автомобіль марки RENAULT, модель MASTER, № кузову (VIN): VF1MAFESH70176631, ДНЗ КА 2276 КЕ, що підтверджується договором оренди транспортного засобу № 5 від 01 січня 2025 року (сканована копія додається). Орендодавцем є ТОВ «НВП «ПРОМТЕХГРУП». Такий договір (правочин) вчинено в письмовій формі, домовленість між сторонами щодо нотаріального посвідчення відсутня. Цей договір є чинним та відповідає вимогам законодавства, не є нікчемним чи оспорюваним. Проте такий договір не може бути підтвердженням наявності матеріально-технічної бази на вимогу пункту 5 Додатку 3 до тендерної документації, оскільки не є нотаріально посвідченим.
Таким чином, Замовник, встановивши неправомірну вимогу щодо надання «нотаріально-посвідчені діючі договори оренди автомобілів» у пункті 5 Додатку 3 до тендерної документації, що містить містить корупційні та дискримінаційні ознаки, штучно обмежив коло потенційних учасників процедури закупівлі та унеможливив у ній участь ПП «СПЕЦСЕРВІС», чим порушує наші охоронювані законом права та інтереси учасника, який має бажання взяти участь у процедурі закупівлі. Така вимога.

Статтею 5 Закону України «Про публічні закупівлі» визначено, що закупівлі здійснюються, зокрема, за принципом недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель.
Згідно з частиною четвертою статті 5 Закону замовник не може встановлювати дискримінаційні вимоги до учасників.
Частиною четвертою статті 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, які обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.

Для нас, як для учасника, дана вимога є дискримінаційною, необґрунтованою, а також такою, що обмежує коло учасників, штучно створюючи нерівні умови для учасників та порушує наші охоронювані законом права та інтереси учасника, який має бажання взяти участь у процедурі закупівлі.

Просимо зобов’язати Замовника виключити з тендерної документації оскаржувану вимогу або привести її у відповідність до Закону, що міститься у пункті 5 Додатку 3 до тендерної документації, «на підтвердження учасник надає копії документів права власності/оренди приміщення та нотаріально-посвідчені діючі договори оренди автомобілів» забезпечивши можливість для інших учасників взяти участь у процедурі закупівлі та відновити можливість для конкуренції.

Дії Замовника в частині встановлення у Документації наведених вище вимог порушують вимоги частини четвертої статті 5 та частини четвертої статті 22 Закону, якими передбачена недискримінація учасників, а також права та законні інтереси учасника, пов'язані з його участю у Процедурі закупівлі, та принципи недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, передбачені статтею 5 Закону.

Для виконання вимог пункту 56 Особливостей та частини 5 статті 18 Закону, для підтвердження зазначеного в пункті 1 Скарги надаємо всі необхідні документальні підтвердження/докази.
Файли/документи, які можуть підтвердити все вищезазначене, знаходяться у вільному доступі в електронній системі закупівель, зокрема, на сайті prozorro.gov.ua).
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації