• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП
  • 1

Пальне (Бензин А-95, дизельне пальне)

Завершена

415 550.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 1% або 4 155.50 UAH
Період оскарження: 03.02.2025 16:39 - 22.02.2025 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП

Скарга на умови тендерної документації

Номер: fdca040a26734b1aab86eb0c5e04dec4
Ідентифікатор запиту: UA-2025-02-03-014807-a.b1
Назва: Скарга на умови тендерної документації
Скарга:
Дата розгляду скарги: 18.02.2025 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 11.02.2025 17:13
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 20.02.2025 12:40
Дата виконання рішення Замовником: 24.02.2025 09:20
Коментар замовника щодо усунення порушень: Відповідно до протокольного рішення (протоколу) уповноваженої особи №08-17/1/52 від 20 лютого 2025 р. до тендерної документації були внесені необхідні зміни.
Автор: ТОВ "ТД "ІФС", Макаров Андрій 0979679211 interferencsistem@gmail.com

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: c32d9464335c42cab9124686f8df1e6d
Заголовок пункту скарги: 1. Вилучити із тендерної документації вимогу, яка обмежує Скаржника в праві на участь у закупівлі, оскільки Замовник допускає до участі в закупівлі лише тих учасників, які можуть гарантувати можливість доотримання пального, яке не помістилось в бак автомобіля під час заправки по талону, протягом не меньше 24 годин з моменту отримання документу на повернення на будь якій АЗС Постачальника чи АЗС ін
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: 1. Про дискримінаційні умови тендерної документації:

1.1. В Додатку № 2 до ТД Замовник встановив вимогу, яка обмежує Скаржника в праві на участь у закупівлі, оскільки Замовник допускає до участі в закупівлі лише тих учасників, які можуть гарантувати можливість доотримання пального, яке не помістилось в бак автомобіля під час заправки по талону, протягом не меньше 24 годин з моменту отримання документу на повернення на будь якій АЗС Постачальника чи АЗС іншої компанії, що приймає такі довірчі документи до обслуговування:
«Додатково у складі тендерної пропозиції Учасники мають надати наступні документи:
1. Гарантійний лист щодо можливості доотримання пального, яке не помістилось в бак автомобіля під час заправки по талону, протягом не меньше 24 годин з моменту отримання документу на повернення на будь якій АЗС Постачальника чи АЗС іншої компанії, що приймає такі довірчі документи до обслуговування.»
Також Замовником визначено у Додатку № 3 до ТД Проєкт договору, який містить аналогічну дискримінаційну умову:
«3.7. У разі виникнення залишку пального по довірчому документу, Покупцю видається чек на повернення, який буде підставою для отримання решти пального по всій мережі АЗС Постачальника, протягом терміну, зазначеного в чекові.»

Замовник встановлює надмірні дискримінаційні умови у тендерній документації, які суперечать п. 29 Особливостей, зокрема в частині надання учасниками: Гарантійного листа щодо можливості доотримання пального, яке не помістилось в бак автомобіля під час заправки по талону, протягом не меньше 24 годин з моменту отримання документу на повернення на будь якій АЗС Постачальника чи АЗС іншої компанії, що приймає такі довірчі документи до обслуговування.

Робота автозаправних станцій (АЗС) регулюється правилами роздрібної торгівлі нафтопродуктами, які були затверджені Постановою Кабінету Міністрів України від 20 грудня 1997 року №1442 Про затвердження Правил роздрібної торгівлі нафтопродуктами. Ці правила визначають порядок проведення роздрібної торгівлі пальними речовинами, оливами та мастилами, а також встановлюють вимоги до якості нафтопродуктів, безпеки для життя і здоров’я споживачів та рівня обслуговування покупців.
Згідно п. 9 Постанови № 1442 від 20.12.1997 року, - розрахунки за реалізовані нафтопродукти здійснюються готівкою та/або у безготівковій формі (із використанням електронних платіжних засобів, паливних карток, талонів, відомостей на відпуск пального тощо) в установленому законодавством порядку. Разом з продукцією споживачеві в обов’язковому порядку видається розрахунковий документ установленої форми на повну суму проведеної операції, який підтверджує факт купівлі товару.
Відповідно до Інструкції про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України (далі - Інструкція):
Талон - спеціальний талон, придбаний за умовами та відпускною ціною обумовленого номіналу, що підтверджує право його власника на отримання на АЗС фіксованої кількості нафтопродукту певного найменування і марки, які позначені на ньому.

Тобто, з огляду на зміст нормативно-правових актів, що регулюють порядок відпуску нафтопродуктів на АЗС за талонами, передбачає отримання палива у фіксованій кількості згідно номіналу талону.
Жоден нормативно-правовий акт, який регулює відпуск та облік нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України, - не передбачає законодавчої можливість та обов’язку автозаправної станції здійснювати дозаправку автомобілів за талоном, кількість палива за яким була не повністю вибрана під час заправки транспортного засобу.

Варто зазначити, що згідно до пункту 4 статті 23 Закону України «Про публічні закупівлі» Технічні специфікації не повинні містити посилання на конкретні марку чи виробника або на конкретний процес, що характеризує продукт чи послугу певного суб’єкта господарювання, чи на торгові марки, патенти, типи або конкретне місце походження чи спосіб виробництва. У разі якщо таке посилання є необхідним, воно повинно бути обґрунтованим та містити вираз "або еквівалент".
Тобто, Замовник оголосив закупівлю, предметом якої є паливо (Товар Дизельне палива та Бензин А95). Встановлюючи дискримінаційні вимоги щодо конкретного процесу відпуску пального з АЗС, який НЕ ПЕРЕДБАЧЕНО жодним національним стандартом та нормативно-правовим актом – замовник обмежує коло потенційних учасників, які здійснюють постачання палива за талонами в частині встановлення вимоги можливості доотримання пального, яке не помістилось в бак автомобіля під час заправки по талону, протягом не меньше 24 годин з моменту отримання документу на повернення на будь якій АЗС Постачальника чи АЗС іншої компанії, що приймає такі довірчі документи до обслуговування.
Мережу АЗС, яку пропонує Скаржник на вимогу Документації Замовника, не впроваджено та не передбачено наявність можливості доотримання пального, яке не помістилось в бак автомобіля під час заправки по талону, протягом не меньше 24 годин з моменту отримання документу на повернення на будь якій АЗС Постачальника чи АЗС іншої компанії, що приймає такі довірчі документи до обслуговування, які Замовник самостійно визначає в імперативній формі у Додатку № 2 до ТД та Додатку № 3 до ТД.
Вважаємо, що зазначена умова тендерної документації обмежує в праві на участь тих учасників, які мають можливість здійснювати відпуск палива за талонами згідно законодавчих норм у сфері здійснення обігу та способу відпуску палива на автозаправних станціях.
Замовник не обґрунтовано встановлює дискримінаційну вимогу до учасників, яка не має відношення та не впливає на постачання Товару (палива: Дизельного, Бензину А-95), чим встановлює надмірні умови до учасників, що суперечать п. 29 Особливостей.
Відповідно до абз. 2 п. 29 Особливостей у разі здійснення закупівель для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
Згідно тендерної документації Замовника, закупівлі оголошена на придбання Товару:
«Бензин А-95, дизельне пальне згідно з ДК 021:2015 код 09130000-9 Нафта і дистиляти»
Варто звернути увагу, що національного стандарту для відповідного предмета закупівлі, а саме ДСТУ 7687:2015, ДСТУ 7688:2015 та Технічного регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.2013 №927 (зі змінами) – не передбачена та не встановлена вимога до способу отримання палива (Бензину А-95 та Дизельного палива) за талонами з додатковими можливостями щодо доотримання пального, яке не помістилось в бак автомобіля під час заправки по талону, протягом не меньше 24 годин з моменту отримання документу на повернення на будь якій АЗС Постачальника чи АЗС іншої компанії, що приймає такі довірчі документи до обслуговування.

Також, варто звернути увагу, що В абзаці 1 пункту 29 Особливостей визначено, що у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються, п. 1 ч. 2 ст. 16 ЗУ «Про публічні закупівлі» передбачає кваліфікаційний критерій - наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій, які дозволять доотримання пального, яке не помістилось в бак автомобіля під час заправки по талону, протягом не меньше 24 годин з моменту отримання документу на повернення на будь якій АЗС Постачальника чи АЗС іншої компанії, що приймає такі довірчі документи до обслуговування.

Скаржник планує запропонувати Замовнику здійснювати заправку автомобілів через мережу АЗС БРСМ-нафта. Партнерські договори надають право ТОВ «ТД «ІФС» здійснювати продаж талонів (скретч-карток), емітованих власником мережі АЗС БРСМ-нафта, для потреб Замовника, у разі, якщо за результатом закупівлі між нами буде укладено договір.
Зазначене підтверджується Листом поясненням мережі АЗС БРСМ-нафта, змістом якого засвідчується ВІДСУТНІСТЬ можливості на АЗС при засобі відпуску палива за талоном - доотримання пального, яке не помістилось в бак автомобіля під час заправки по талону, протягом не меньше 24 годин з моменту отримання документу на повернення на будь якій АЗС Постачальника чи АЗС іншої компанії, що приймає такі довірчі документи до обслуговування.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації