• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП

Основні неорганічні хімічні речовини

Торги відмінено

23 756 166.67 UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 118 780.83 UAH
Період оскарження: 03.02.2025 12:03 - 08.02.2025 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП

скарга на дискримінаційні умови тендерної документації

Номер: 125c2d889c8d49e8b8dc55bb6fb8751a
Ідентифікатор запиту: UA-2025-02-03-005891-a.c1
Назва: скарга на дискримінаційні умови тендерної документації
Скарга:
Пов'язані документи: Учасник Орган оскарження Замовник
Дата розгляду скарги: 19.02.2025 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 11.02.2025 16:17
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 21.02.2025 15:48
Дата виконання рішення Замовником: 21.02.2025 17:55
Коментар замовника щодо усунення порушень: Рішення прийнято Замовником до відома і виконання
Автор: ТОВ "ХІМРЕАГЕНТ", Віктор Двойнішніков +380734225150 zakupki@chemreagent.dp.ua

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: c38599996caa453985420d6200eb0983
Заголовок пункту скарги: щодо надання висновку державної санітарно-епідеміологічної експертизи на запропонований Товар щодо можливості його застосування для очистки води господарсько-питного призначення
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Інші умови тендерної документації
Тип порушення: Інші умови тендерної документації
Опис суті пункту скарги: Відповідно до п. 4.3 Додатку 1 «Перелік документів та/або інформації, які подаються Учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції» тендерної документації для пункту 3.1. Додатку 3 до тендерної документації:
10. Копія висновку державної санітарно-епідеміологічної експертизи на запропонований Товар щодо можливості його застосування для очистки води господарсько-питного призначення або у зв’язку з втратою чинності Закону України «Про забезпечення санітарного та епідеміологічного благополуччя населення» з 01 жовтня 2023 року копія висновку наукової санітарно-епідеміологічної експертизи на відповідність Товару санітарному законодавству, виданого установою, уповноваженою на проведення санітарно-епідеміологічної експертизи та/або протоколу/звіту санітарно-епідеміологічної експертизи на відповідність Товару санітарному законодавству, виданого установою, уповноваженою на проведення санітарно-епідеміологічної експертизи, яким підтверджується сфера застосування або використання або реалізації товару для очистки води господарсько-питного призначення. У разі відсутності вищевказаних документів, учасник надає у складі своєї тендерної пропозиції довідку у довільній формі із посиланням на відповідні нормативно-правові акти про причини неможливості отримання вищевказаних документів.
Відповідно до п. 4.4 Додатку 1 «Перелік документів та/або інформації, які подаються Учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції» тендерної документації для пункту 3.2. Додатку 3 до тендерної документації:
10. Копія висновку державної санітарно-епідеміологічної експертизи на запропонований Товар щодо можливості його застосування для знезараження в системі питного водопостачання або у зв’язку з втратою чинності Закону України «Про забезпечення санітарного та епідеміологічного благополуччя населення» з 01 жовтня 2023 року копія висновку наукової санітарно-епідеміологічної експертизи на відповідність Товару санітарному законодавству, виданого установою, уповноваженою на проведення санітарно-епідеміологічної експертизи та/або протоколу/звіту санітарно-епідеміологічної експертизи на відповідність Товару санітарному законодавству, виданого установою, уповноваженою на проведення санітарно-епідеміологічної експертизи, яким підтверджується сфера застосування або використання або реалізації товару для очистки води господарсько-питного призначення. У разі відсутності вищевказаних документів, учасник надає у складі своєї тендерної пропозиції довідку у довільній формі із посиланням на відповідні нормативно-правові акти про причини неможливості отримання вищевказаних документів.
Відповідно до п. 4.5 Додатку 1 «Перелік документів та/або інформації, які подаються Учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції» тендерної документації для пункту 3.3. Додатку 3 до тендерної документації:
15. Копія висновку державної санітарно-епідеміологічної експертизи на запропонований Товар щодо можливості його застосування для знезаражаення в системі питного водопостачання або у зв’язку з втратою чинності Закону України «Про забезпечення санітарного та епідеміологічного благополуччя населення» з 01 жовтня 2023 року копія висновку наукової санітарно-епідеміологічної експертизи на відповідність Товару санітарному законодавству, виданого установою, уповноваженою на проведення санітарно-епідеміологічної експертизи та/або протоколу/звіту санітарно-епідеміологічної експертизи на відповідність Товару санітарному законодавству, виданого установою, уповноваженою на проведення санітарно-епідеміологічної експертизи, яким підтверджується сфера застосування або використання або реалізації товару для очистки води господарсько-питного призначення. У разі відсутності вищевказаних документів, учасник надає у складі своєї тендерної пропозиції довідку у довільній формі із посиланням на відповідні нормативно-правові акти про причини неможливості отримання вищевказаних документів.
Скаржник вважає вищезазначені вимоги дискримінаційними, оскільки вони обмежують коло потенційних учасників виключно тими учасниками, які заздалегідь співпрацюють з виробниками або організаціями-наповнювачами на території України.
1.1.1. Щодо висновку Державної санітарно-епідеміологічної експертизи на запропонований Товар щодо можливості його застосування для знезаражаення в системі питного водопостачання
1 жовтня 2023 року вступив в дію Закон України «Про систему громадського здоров’я», відповідно до прикінцевих положень якого Закон України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення» втратив чинність. Законом України «Про систему громадського здоров’я» проведення державної санітарно-епідеміологічної експертизи та видачі за результатами її проведення відповідних висновків не передбачено. А тому даний висновок як документ скасовано.
Крім того, згідно з пп. 30 п. 3 Розділу "IX. Прикінцеві та перехідні положення" Закону України «Про систему громадського здоров’я» з Переліку документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності, затвердженому Законом України «Про Перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності», були виключені п.п. 7, 8, 9, якими висновки Державної санітарно-епідеміологічної експертизи на документацію, техніку, продукцію, речовини, матеріали, небезпечні фактори тощо визначалися обов'язковим дозвільним документом для їх використання.
Відповідно до Наказу Міністерства охорони здоров'я України від 19.10.2023 № 1829 «Про визнання таким, що втратив чинність, наказу Міністерства охорони здоров’я України від 09 жовтня 2000 року № 247» зазначено, зокрема: «НАКАЗУЮ: 1. Визнати таким, що втратив чинність, наказ Міністерства охорони здоров’я України від 09 жовтня 2000 року № 247 «Про затвердження Тимчасового порядку проведення державної санітарно-гігієнічної експертизи», зареєстрований в Міністерстві юстиції України 10 січня 2001 року за № 4/5195».
Відповідно до ч. 3 ст. 22 Закону тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачено законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.
За таких умов, вимога тендерної документації в цій частині суперечить положенням чинного законодавства, що не дає можливості учасникам належним чином підготувати свої Пропозиції. Замовник повинен усунути наведені вище невідповідності шляхом внесення відповідних змін до тендерної документації в цій частині.
Скаржником долучено до скарги висновок державної санітарно-епідеміологічної експертизи на хлор, який втратив чинність. Новий отримати можливості немає через відсутність повноважень у державних органів та скасування процедури отримання такого документу.
1.1.2. Щодо висновку наукової санітарно-епідеміологічної експертизи на відповідність Товару санітарному законодавству, виданого установою, уповноваженою на проведення санітарно-епідеміологічної експертизи та/або протоколу/звіту санітарно-епідеміологічної експертизи на відповідність Товару санітарному законодавству, виданого установою, уповноваженою на проведення санітарно-епідеміологічної експертизи, яким підтверджується сфера застосування або використання або реалізації товару для очистки води господарсько-питного призначення.
Відповідно до Положення про Міністерство охорони здоров’я України, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 25.03.2015 № 267, МОЗ є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони здоров’я.
МОЗ є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони здоров’я, а також захисту населення від інфекційних хвороб, протидії ВІЛ-інфекції/СНІДу та іншим соціально небезпечним захворюванням, попередження та профілактики неінфекційних захворювань, забезпечує формування та реалізує державну політику у сферах епідеміологічного нагляду (спостереження), імунопрофілактики, промоції здорового способу життя, відповідального ставлення до свого здоров’я та запобігання факторам ризику, попередження та зниження рівня вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров’я населення, безпеки харчових продуктів, регламентації факторів середовища життєдіяльності населення, гігієнічної регламентації небезпечних факторів, створення національної системи крові, управління системою якості щодо безпеки крові, біологічної безпеки та біологічного захисту, боротьби із стійкістю до протимікробних препаратів, реагування на небезпеки для здоров’я та надзвичайні стани в сфері охорони здоров’я, а також забезпечення формування державної політики у сферах санітарного та епідемічного благополуччя населення.
Законом України «Про систему громадського здоров’я», іншими актами санітарного законодавство не передбачено такої форми документу як «висновок наукової санітарно-епідеміологічної експертизи на відповідність санітарному законодавству».
А також, санітарно-епідеміологічної експертизи не проводяться.
Порядок отримання висновку наукової державної санітарно-епідеміологічної експертизи також відсутній.
За таких умов, вимога документації в цій частині суперечить положенням чинного законодавства, що не дає можливості учасникам належним чином підготувати свої пропозиції.
1.1.3. Щодо довідки у довільній формі із посиланням на відповідні нормативно-правові акти про причини неможливості отримання вищевказаних документів.
Тендерна документація передбачає зазначення в довідці саме посилань на відповідні нормативно-правові акти про причини неможливості отримання вищевказаних документів.
Однак, як зазначалось вище висновок Державної санітарно-епідеміологічної експертизи не передбачений діючий законодавством, а порядок отримання висновку наукової санітарно-епідеміологічної експертизи на відповідність санітарному законодавству відсутній. А тому, учасники не можуть в даній довідці послатись на відповідні нормативно-правові акти у зв’язку з їх відсутністю.
Виходячи з наведеного, взяти участь у закупівлі зможуть лише ті суб'єкти господарювання, які нададуть «копію висновку державної санітарно-епідеміологічної експертизи на запропонований Товар щодо можливості його застосування для знезараження в системі питного водопостачання або у зв’язку з втратою чинності Закону України «Про забезпечення санітарного та епідеміологічного благополуччя населення» з 01 жовтня 2023 року копія висновку наукової санітарно-епідеміологічної експертизи на відповідність Товару санітарному законодавству, виданого установою, уповноваженою на проведення санітарно-епідеміологічної експертизи та/або протоколу/звіту санітарно-епідеміологічної експертизи на відповідність Товару санітарному законодавству, виданого установою, уповноваженою на проведення санітарно-епідеміологічної експертизи, яким підтверджується сфера застосування або використання або реалізації товару для очистки води господарсько-питного призначення. У разі відсутності вищевказаних документів, учасник надає у складі своєї тендерної пропозиції довідку у довільній формі із посиланням на відповідні нормативно-правові акти про причини неможливості отримання вищевказаних документів», що є дискримінаційним по відношенню до інших суб’єктів господарювання, у тому числі, Скаржника
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 2
Номер: b8bfc3b5f601470199f9fafac0fe9891
Заголовок пункту скарги: щодо надання договору відповідального зберігання хлору рідкого або інший договір, який би свідчив про зберігання хлору на території України в обсязі не менш як 50%, ніж передбачено даною закупівлею з вказанням фактичної адреси, де зберігається хлор відповідно до такого договору
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Інші умови тендерної документації
Тип порушення: Інші умови тендерної документації
Опис суті пункту скарги: Відповідно до п. 4.5 Додатку 1 «Перелік документів та/або інформації, які подаються Учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції» тендерної документації для пункту 3.3. Додатку 3 до тендерної документації:
10. Учасник надає договір відповідального зберігання хлору рідкого або інший договір, який би свідчив про зберігання хлору на території України в обсязі не менш як 50%, ніж передбачено даною закупівлею з вказанням фактичної адреси, де зберігається хлор відповідно до такого договору. Замовник має право здійснити перевірку фактичного зберігання хлору рідкого за адресою вказоною у договорі. У разі, якщо учасник є виробником, про це надається відповідна довідка.
Вважаємо дану вимогу безпідставною та недоречною в умовах воєнного стану, що введено в Україні.
Відповідно до ч. 1 ст. 936 ЦК України за договором зберігання одна сторона (зберігач) зобов'язується зберігати річ, яка передана їй другою стороною (поклажодавцем), і повернути її поклажодавцеві у схоронності.
Скаржник має договір на постачання хлору, постачальник якого має:
-дозвіл виданий Головним управлінням Держпраці в Дніпропетровській області від 23.09.2020 № 0640.20.12, відповідно до якого ТОВ "Енвіротех-Інжинірінг" дозволяється експлуатувати устатковання, пов'язане з зберіганням, транспортуванням, застосуванням небезпечних речовин 2 класу небезпеки, маса яких дорівнює або перевищує нормативи порогових мас, що визначені постановою Кабінету Міністрів України від 11.07.2002 № 956 "Про ідентифікацію та декларування безпеки об'єктів підвищеної небезпеки" (Офіційний вісник України, 2002 р., №29, ст.1357) (контейнери із зрідженим газом (хлор) V до 800 л, 24 од., російська федерація; балони із зрідженим газом (хлор) V до 50 л, 30 од., російська федерація).
-дозвіл № ДЗ-3701-ПС/1-24 виданий Південно-східним міжрегіональним управлінням державної служби з питань праці відповідно до якого ТОВ «Енвіротех-Інжинірінг» дозволяється:
• зберігання, транспортування внбухопожежонебезпечнпх і небезпечних речовин 1 і 2 класу небезпеки, горючих рідші, маса яких дорівнює або перевищує значення нормативів порогових мас, що визначені постановою Кабінету Міністрів України від 11 липня 2002 р. № 956 “Про ідентифікацію та декларування безпеки об’єктів підвищеної небезпеки” (Офіційний вісник України, 2002 р., № 29, ст. 1357);
• заповнення, злив і ремонт балонів, контейнерів, цистерн та інших ємностей із стисненим, зрідженим, отруйним, вибухонебезпечним та інертним газом, їх зберігання;
• вантажно-розвантажувальні роботи за допомогою машин і механізмів. Місце виконання – територія України. Діє до 28 серпня 2029р.
За умовами закупівлі постачання хлору буде здійснюватися в контейнерах. Тобто, устатковання буде укомплектоване захисними ковпаками, запірними кутовими вентилями з заглушками і т.д.
Ні скаржник, ні його постачальник не здійснюють зберігання хлору на території України, оскільки в умовах воєнного стану це не доречно та небезпечно.
Скаржник напряму купує імпортний хлор у постачальника (залежно від обставин: на кордоні або на кінцевих об’єктах, тощо) без зберігання його на території України.
При цьому, з суті вимоги вбачається, що Замовник вимагає, щоб 50% об’єму хлору по закупівлі зберігався на складі, однак, це недоречно та не є необхідним для партійної поставки хлору протягом року.
Також, просимо звернути увагу, що Замовник вимагає вказати адресу в договорі зберігання. Хлор є речовиною 2 класу небезпеки та є вкрай вибухонебезпечним. А тому, в умовах воєнного стану вказувати місце зберігання хлору може спровокувати непередбачувані наслідки.
За таких обставин умови тендерної документації в частині надання «договір відповідального зберігання хлору рідкого або інший договір, який би свідчив про зберігання хлору на території України в обсязі не менш як 50%, ніж передбачено даною закупівлею з вказанням фактичної адреси, де зберігається хлор відповідно до такого договору» є дискримінаційними для постачальників товарів національного виробництва, в тому числі Скаржника.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 3
Номер: 96ce4efebe3f466fb2253635b7e9e49b
Заголовок пункту скарги: щодо надання сертифікатів ДСТУ EN ISO 9001:2018 (ISO 9001:2018), ДСТУ ISO 45001:2019 (ISO45001:2019), ДСТУ ISO 14001:2015 (ISO14001:2015), видані на постачальника в сфері послуг посередників щодо оптової торгівлі промисловими хімічними речовинами, зокрема хлором
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Інші умови тендерної документації
Тип порушення: Інші умови тендерної документації
Опис суті пункту скарги: Відповідно до п. 4.5 Додатку 1 «Перелік документів та/або інформації, які подаються Учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції» тендерної документації для пункту 3.3. Додатку 3 до тендерної документації:
11. У разі, якщо учасник не є виробником та надає договір не з виробником товару, а з постачальником хлору рідкого, додатково надаються сертифікати ДСТУ EN ISO 9001:2018 (ISO 9001:2018), ДСТУ ISO 45001:2019 (ISO45001:2019), ДСТУ ISO 14001:2015 (ISO14001:2015), видані на постачальника в сфері послуг посередників щодо оптової торгівлі промисловими хімічними речовинами, зокрема хлором.
Скаржник вважає безпідставною дану вимогу з огляду на наступне.
Скаржник має можливість поставити товар іноземного виробника Fortischem a.s., Словацька Республіка. Постачання буде здійснюватися на підставі укладено договір поставки №1004-24 від 10.04.2024 з ТОВ «ЕНВІРОТЕХ-ІНЖИНІРІНГ» предметом якого є Хлор рідкий (CAS 7782-50-5) в контейнерах та балонах.
Додатковою угодою №1 від 09.01.2025 до договору сторони погодили, що до вартості товару включено підготовку тари до наповнення.
Додатковою угодою №2 від 27.01.2025 до договору сторони домовились, що підготовку тари до наповнення та, відповідно, подальше наповнення тари здійснюється за місцем знаходження заводу-виробника: FORTISCHEM a.s., М.Р. Штефаніка, 1, 972 71 м.Новаки, Словацька Республіка.
Виробник товару Fortischem a.s., Словацька Республіка має сертифікат SK16/2492 відповідно до якого система управління підприємством перевірена, сертифікована та відповідає вимогам EN ISO 9001:2015, EN ISO 14001:2015, EN ISO 45001:2018, EN ISO 50001:2015 зі строком дії до 15 липня 2025 в сфері діяльності:
«Розробка та виробництво продуктів електролізу, хлоридної кислоти, карбіду кальцію, карбідних сумішей для десульфуризації, хлориду кальцію, вапна гідратного, технічних газів, продуктів на основі алкіленоксидів, алканоламінів, хлорпарафінів та спеціальних хлорованих сполук, ацетиленових спиртів, мономеру вінілхлориду (ВХ), суспензійного та емульсійного полівінілхлориду (ПВХ), кополімерів ВХ, полівінілацетатних дисперсій, полівінілового спирту та продуктів переробки ПВХ. Купівля та продаж хімічних речовин і сумішей. Планування та виконання технічного обслуговування і інвестицій. Купівля та продаж енергоносіїв та води, розподіл енергоносіїв та води, виробництво очищеної води. Допоміжна діяльність».
Отже, із сертифікатів ISO компанії Fortischem a.s., Словацька Республіка вбачається, що вони є належними та допустимими документами для підтвердження якості товару, безпечних умов його виробництва та екологічності.
Зауважуємо на тому, що діючим законодавством та відповідними стандартами ДСТУ ISO 9001:2015, ISO 14001:2015, ISO 45001:2018, не регламентовано вимогу щодо необхідності зазначення конкретної сфери (області) в таких сертифікатах, в тому числі на кого потрібні дані сертифікати (виробника, посередника, споживача, тощо).
Замовник вимагає, щоб такі сертифікати було отримано постачальником товару, який не має жодного відношення ні до його якості, ні умов виробництва, і саме в сфері послуг посередників щодо оптової торгівлі промисловими хімічними речовинами, зокрема хлором.
Вважаємо така вимога є зовсім безпідставна та не стосується товару по закупівлі (хлору).
За таких обставин умови тендерної документації в частині надання «сертифікатів ДСТУ EN ISO 9001:2018 (ISO 9001:2018), ДСТУ ISO 45001:2019 (ISO45001:2019), ДСТУ ISO 14001:2015 (ISO14001:2015), видані на постачальника в сфері послуг посередників щодо оптової торгівлі промисловими хімічними речовинами, зокрема хлором» є дискримінаційними для постачальників товарів національного виробництва, в тому числі Скаржника.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 4
Номер: 937aee7c09e4453984c96fa99bc27870
Заголовок пункту скарги: щодо умов оплати за товар
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Інші умови тендерної документації
Тип порушення: Інші умови тендерної документації
Опис суті пункту скарги: Відповідно до п. 11 Додатку 3 тендерної документації умови оплати за товар: 100% вартості товару Покупець сплачує на рахунок Постачальника протягом не більше 180 робочих днів з дати поставки.
Вважаємо, що дана вимога не відповідає іншим положенням тендерної документації, зокрема проекту договору.
Відповідно до п. 3.4 проєкту договору (Додаток 4) умови оплати: Оплата здійснюється по факту поставки кожної окремої отриманої Замовником партії товару у термін до 180 банківських днів від дати поставки на підставі документів, що підтверджують факт поставки (накладні).
Від 1 квітня 2023 року в Україні система переказів функціонує на базі міжнародного стандарту ISO 20022, що означає – здійснювати міжбанківські платіжні операції можна в будь-який час, не чекаючи ранку чи закінчення вихідних. А тому, поняття «банківський день» скасовано і не вживається в діловому обороті.
А тому, фактично банківський день = календарному дню, оскільки перекази можна здійснювати цілодобово. Однак, в додатку 3 документації вказано саме робочі дні, що не включає вихідні (суботу, неділю).
Таким чином, тендерна документація містить неточності, що не дає учасникам належним чином розрахувати строк оплати за поставлений товар та відповідно сформувати ціну.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації