-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
- 1
09310000-5 Електрична енергія
Завершена
24 198 710.00
UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 120 993.55 UAH
мін. крок: 0.5% або 120 993.55 UAH
Період оскарження:
30.01.2025 14:46 - 04.02.2025 00:00
Скарга
Відхилено
КЕП
скарга на незаконні рішення Замовника
Номер:
cc6dad4b0f1942bebffb058d8e07d111
Ідентифікатор запиту:
UA-2025-01-30-010722-a.a1
Назва:
скарга на незаконні рішення Замовника
Скарга:
Пов'язані документи:
Учасник
- лист від ДКСУ.pdf 21.02.2025 15:32
- заява.pdf 21.02.2025 15:32
- Протокол 70.pdf 21.02.2025 15:32
- скарга_ГЕТ.pdf 21.02.2025 15:32
- sign.p7s 21.02.2025 15:37
- Рішення від 25.02.2025 №2828.pdf 25.02.2025 15:14
- Інформація про резолютивну частину рішення від 04.03.2025 №3307.pdf 05.03.2025 11:28
- Рішення від 04.03.2025 №3307.pdf 07.03.2025 17:17
- Пояснення АМКУ 27.02.2025.pdf 27.02.2025 17:02
- відповідь_скарга_UA-2025-01-30-010722-a.docx 27.02.2025 17:02
Дата прийняття скарги до розгляду:
21.02.2025 16:08
Дата розгляду скарги:
04.03.2025 10:00
Місце розгляду скарги:
Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду:
25.02.2025 15:15
Дата прийняття рішення про відхилення скарги:
07.03.2025 17:17
Пункт скарги
Порядковий номер пункту скарги:
1
Номер:
834dba52d3a04bb99abd5e6db187ee2c
Заголовок пункту скарги:
незаконне відхилення тендерної пропозиції ТОВ "ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД"
Тип пов'язаного елемента:
Скарга на кваліфікацію
Тип порушення:
Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації:
Інші дії/бездіяльність замовника (у т.ч. ненадання роз’яснень тощо)
Тип порушення:
Інші дії/бездіяльність замовника (у т.ч. ненадання роз’яснень тощо)
Опис суті пункту скарги:
14 лютого 2025 р. Замовником було опубліковано повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей у пропозиції ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» та надано строк на їх усунення.
Зокрема, як зазначає Замовник, ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» мало надати довідку з Казначейства України про відкриті рахунки та про відсутність арештів по рахунках.
У відповідь на оприлюднене повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» надало лист-роз’яснення про те, що Державна казначейська служба України не є банком, та про відсутність невідповідностей у своїй пропозиції.
Однак, у встановлений строк ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» не усунуло зазначену невідповідність, на думку Замовника.
А вже 18 лютого 2025 р. Замовником було опубліковано рішення про відхилення пропозиції ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» .
Згідно з ПРОТОКОЛОМ ЩОДО ПРИЙНЯТТЯ РІШЕННЯ УПОВНОВАЖЕНОЮ ОСОБОЮ від 18 лютого 2025 р. № 70 підставою відхилення пропозиції Учасника ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» стало наступне:
«Відповідно до пункту 1 розділу 3 до тендерної документації та переліку документів у Додатку 6 до тендерної документації учасник надає у складі документів тендерної пропозиції довідки(-ок) з обслуговуючого банку (у випадку наявності декількох обслуговуючих банків надати такі довідки з усіх обслуговуючих банків) про відкриті рахунки та про відсутність арештів по рахунках.
У складі тендерної пропозиції ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» надано лист від Львівської ДПІ Головного управління ДПС у Львівській області від 05.12.2024 №37433/6/13-01-54-01, в якому надано інформацію відповідно до даних ІКС «Податковий блок» про зареєстровані рахунки в установах банку ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» на 04.12.2024, в якій серед іншого зазначено про наявність рахунку в Казначействі України.
Проте у складі тендерної пропозиції ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» відсутня довідка про відкриті рахунки та про відсутність арештів по рахунках від Державної казначейської служби України, що є порушенням вимог пункту 1 розділу 3 тендерної документації та переліку документів у додатку 6 до тендерної документації».
На нашу думку, при проведенні процедури оцінки пропозицій було порушено Закон України «Про публічні закупівлі» та Особливості, несправедливо та неправомірно прийнято рішення про відхилення тендерної пропозиції Учасника ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД».
ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» не погоджується з такою підставою відхилення з огляду на наступне.
Відповідно до пункту 1 розділу 3 та додатку 6 до тендерної документації передбачено необхідність надання довідки(-ок) з обслуговуючого банку (у випадку наявності декількох обслуговуючих банків надати такі довідки з усіх обслуговуючих банків) про відкриті рахунки та про відсутність арештів по рахунках.
У своєму повідомленні з вимогою про усунення невідповідностей Замовник вимагав від нас надання такої довідки від Державної Казначейської служби України.
Однак, не можна ототожнювати Державну казначейську службу України з банком.
Відповідно до пункту 1 Постанови Кабінету Міністрів України від 15.04.2015 № 215 "Про затвердження Положення про Державну казначейську службу України":
Державна казначейська служба України (Казначейство) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів і який реалізує державну політику у сферах казначейського обслуговування бюджетних коштів, коштів клієнтів відповідно до законодавства, бухгалтерського обліку виконання бюджетів.
Відповідно до пункту 2 частини 4 Постанови Казначейство відповідно до покладених на нього завдань та в установленому законодавством порядку, зокрема, забезпечує казначейське обслуговування бюджетних коштів на основі ведення єдиного казначейського рахунка, відкритого у Національному банку, зокрема, здійснює розрахунково-касове обслуговування розпорядників та одержувачів бюджетних коштів, а також інших клієнтів відповідно до законодавства.
Відповідно до статті 2 Закону України «Про банки і банківську діяльність» банк - юридична особа, яка на підставі банківської ліцензії має виключне право надавати банківські послуги.
Верховний суд України у Постанові від 16 жовтня 2024 року у справі № 913/266/20 надає наступне тлумачення щодо виникнення у юридичної особи статусу банку:
«Спеціальна правосуб`єктність юридичних осіб (згідно із частиною третьою статті 91 ЦК України) встановлюється для юридичних осіб, які здійснюють окремі види діяльності, для провадження яких законом передбачено отримання спеціального дозволу (ліцензії).
Таким видом діяльності, що вимагає спеціальної правосуб`єктності юридичної особи, зокрема, є і банківська діяльність, адже здійснення такої діяльності узалежнено від отримання банківської ліцензії (див. пункти 84 - 87 постанови Великої Палати Верховного Суду від 10.12.2019 у справі № 925/698/16).
Банк є юридичною особою, наділеною на підставі банківської ліцензії виключним правом надавати банківські послуги (згідно зі статтею 2 Закону про банки).
В Україні діє спеціальне законодавство, яке регулює організаційні і правові засади створення, діяльності, реорганізації і ліквідації банків (далі - банківське законодавство).
Банківське законодавство включає, зокрема, Закон про банки, Закон про НБУ, Закон про гарантування вкладів, нормативно-правові акти НБУ, також ЦК України, ГК України, інші закони в частині, що не суперечить попередньо зазначеним нормативним документам.
Системний аналіз банківського законодавства у питанні виникнення та втрати правового статусу банку дає змогу зробити такі висновки:
1) підставою для набуття статусу банку та здійснення банківської діяльності є наявність ліцензії, виданої регулятором (НБУ), та внесення запису до Державного реєстру банків. При цьому внесення відомостей про юридичну особу до означеного Реєстру здійснюється НБУ одночасно з прийняттям ним рішення про надання банківської ліцензії (згідно зі статтями 2, 17, частиною п`ятою статті 19 Закону про банки, статтею 7 Закону про НБУ);
2) закон встановлює обов`язок зазначення організаційно-правової форми та слова «банк» у найменуванні банку, яке [найменування] вказується в установчих документах і вноситься до єдиного державного реєстру. Втім, норми банківського законодавства не пов`язують набуття чи втрату правового статусу банку зі зміною найменування юридичної особи, зокрема шляхом виключення з її назви слова «банк». Водночас зміни до статуту банку (в тому числі зміна його найменування), які підлягають державній реєстрації, без попереднього погодження НБУ не допускаються (згідно із частинами першою та третьою статті 90 ЦК України, статтею 15, частиною третьою статті 16 Закону про банки, частиною першою статті 2 Закону про господарські товариства, частиною четвертою статті 3 Закону про акціонерні товариства, пунктом 9 частини першої статті 7 Закону про НБУ);
3) банківське законодавство пов`язує існування статусу банку з наявністю спеціальної правосуб`єктності (набутої в результаті отримання відповідної ліцензії), що надає право такій юридичній особі здійснювати банківську діяльність.»
Згідно даного аналізу норм права Верховним судом України, ДКСУ не є банком, оскільки не має спеціальної правосуб’єктності (спеціального дозволу (ліцензії).
На сайті НБУ оприлюднено перелік банків, які мають банківську ліцензію, дана інформація є публічною, замовник мав змогу вільно перевірити чи є Державна казначейська служба України банком, що має банківську ліцензію.
Тому, надаємо скріншот з сайту НБУ з підтвердженням, що ДКСУ не має банківської ліцензії:
Крім даної публічної інформації, на підтвердження того, що ДКСУ не є банківською установою, надаємо лист щодо надання інформації від Державної казначейської служби України за вих. № 14-06-06/3918 від 20.02.2025 р., в якому вказано, зокрема:
«Згідно зі статтею 2 Закону України «Про банки і банківську діяльність» банк – це юридична особа, яка на підставі банківської ліцензії має виключне право надавати банківські послуги. Відповідно до статті 47 цього Закону банк має право здійснювати банківську діяльність на підставі банківської ліцензії шляхом надання банківських послуг.
Разом з тим, банківські послуги дозволяється надавати виключно банку.
Водночас, Казначейство відповідно до пункту 1 Положення про Державну казначейську службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15 квітня 2015 року № 215 (далі – Положення), є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів України і який реалізує державну політику у сферах казначейського обслуговування бюджетних коштів, коштів клієнтів відповідно до законодавства, бухгалтерського обліку виконання бюджетів та не є банком в розумінні Закону. Казначейство є учасником системи електронних платежів Національного банку.
… Нормативно-правовими актами, які регулюють бюджетні відносини, процес казначейського обслуговування бюджетних коштів та розрахунково-касового обслуговування клієнтів, а також умовами Договору про здійснення розрахунково-касового обслуговування не передбачено надання органами Казначейства додаткових довідок про рахунки, відкриті на ім'я клієнтів, які ними обслуговуються.»
Отже, оскільки ДКСУ не має банківської ліцензії, не є банком у розумінні чинного законодавства та не видає довідок про відкриті рахунки клієнтів, ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» не повинно було надавати довідку від даного державного органу про відкриті рахунки та про відсутність арештів по рахунках у складі пропозиції.
Також, ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» для участі в торгах не зобов’язаний отримувати якісь додаткові пояснення від ДКСУ про те, чи є вони банком, оскільки їхній правовий статус чітко визначений у законодавстві України.
Жодним чинним нормативно-правовим актом не визначено, що Державна казначейська служба є банком та має виключне право надавати банківські послуги.
Отже, у пропозиції ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» були відсутні невідповідності, які замовник вимагав усунути.
Згідно вимог Документації учасник повинен був надати довідки з обслуговуючого банку (банків), вони ж і містяться у складі пропозиції ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД».
Підсумовуючи усе наведене вище, вважаємо, що відхилення тендерної пропозиції ТОВ "ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД" є неправомірним з наведеної Замовником підстави, а тому відповідне рішення Замовника повинно бути скасованим.
Зокрема, як зазначає Замовник, ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» мало надати довідку з Казначейства України про відкриті рахунки та про відсутність арештів по рахунках.
У відповідь на оприлюднене повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» надало лист-роз’яснення про те, що Державна казначейська служба України не є банком, та про відсутність невідповідностей у своїй пропозиції.
Однак, у встановлений строк ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» не усунуло зазначену невідповідність, на думку Замовника.
А вже 18 лютого 2025 р. Замовником було опубліковано рішення про відхилення пропозиції ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» .
Згідно з ПРОТОКОЛОМ ЩОДО ПРИЙНЯТТЯ РІШЕННЯ УПОВНОВАЖЕНОЮ ОСОБОЮ від 18 лютого 2025 р. № 70 підставою відхилення пропозиції Учасника ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» стало наступне:
«Відповідно до пункту 1 розділу 3 до тендерної документації та переліку документів у Додатку 6 до тендерної документації учасник надає у складі документів тендерної пропозиції довідки(-ок) з обслуговуючого банку (у випадку наявності декількох обслуговуючих банків надати такі довідки з усіх обслуговуючих банків) про відкриті рахунки та про відсутність арештів по рахунках.
У складі тендерної пропозиції ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» надано лист від Львівської ДПІ Головного управління ДПС у Львівській області від 05.12.2024 №37433/6/13-01-54-01, в якому надано інформацію відповідно до даних ІКС «Податковий блок» про зареєстровані рахунки в установах банку ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» на 04.12.2024, в якій серед іншого зазначено про наявність рахунку в Казначействі України.
Проте у складі тендерної пропозиції ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» відсутня довідка про відкриті рахунки та про відсутність арештів по рахунках від Державної казначейської служби України, що є порушенням вимог пункту 1 розділу 3 тендерної документації та переліку документів у додатку 6 до тендерної документації».
На нашу думку, при проведенні процедури оцінки пропозицій було порушено Закон України «Про публічні закупівлі» та Особливості, несправедливо та неправомірно прийнято рішення про відхилення тендерної пропозиції Учасника ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД».
ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» не погоджується з такою підставою відхилення з огляду на наступне.
Відповідно до пункту 1 розділу 3 та додатку 6 до тендерної документації передбачено необхідність надання довідки(-ок) з обслуговуючого банку (у випадку наявності декількох обслуговуючих банків надати такі довідки з усіх обслуговуючих банків) про відкриті рахунки та про відсутність арештів по рахунках.
У своєму повідомленні з вимогою про усунення невідповідностей Замовник вимагав від нас надання такої довідки від Державної Казначейської служби України.
Однак, не можна ототожнювати Державну казначейську службу України з банком.
Відповідно до пункту 1 Постанови Кабінету Міністрів України від 15.04.2015 № 215 "Про затвердження Положення про Державну казначейську службу України":
Державна казначейська служба України (Казначейство) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів і який реалізує державну політику у сферах казначейського обслуговування бюджетних коштів, коштів клієнтів відповідно до законодавства, бухгалтерського обліку виконання бюджетів.
Відповідно до пункту 2 частини 4 Постанови Казначейство відповідно до покладених на нього завдань та в установленому законодавством порядку, зокрема, забезпечує казначейське обслуговування бюджетних коштів на основі ведення єдиного казначейського рахунка, відкритого у Національному банку, зокрема, здійснює розрахунково-касове обслуговування розпорядників та одержувачів бюджетних коштів, а також інших клієнтів відповідно до законодавства.
Відповідно до статті 2 Закону України «Про банки і банківську діяльність» банк - юридична особа, яка на підставі банківської ліцензії має виключне право надавати банківські послуги.
Верховний суд України у Постанові від 16 жовтня 2024 року у справі № 913/266/20 надає наступне тлумачення щодо виникнення у юридичної особи статусу банку:
«Спеціальна правосуб`єктність юридичних осіб (згідно із частиною третьою статті 91 ЦК України) встановлюється для юридичних осіб, які здійснюють окремі види діяльності, для провадження яких законом передбачено отримання спеціального дозволу (ліцензії).
Таким видом діяльності, що вимагає спеціальної правосуб`єктності юридичної особи, зокрема, є і банківська діяльність, адже здійснення такої діяльності узалежнено від отримання банківської ліцензії (див. пункти 84 - 87 постанови Великої Палати Верховного Суду від 10.12.2019 у справі № 925/698/16).
Банк є юридичною особою, наділеною на підставі банківської ліцензії виключним правом надавати банківські послуги (згідно зі статтею 2 Закону про банки).
В Україні діє спеціальне законодавство, яке регулює організаційні і правові засади створення, діяльності, реорганізації і ліквідації банків (далі - банківське законодавство).
Банківське законодавство включає, зокрема, Закон про банки, Закон про НБУ, Закон про гарантування вкладів, нормативно-правові акти НБУ, також ЦК України, ГК України, інші закони в частині, що не суперечить попередньо зазначеним нормативним документам.
Системний аналіз банківського законодавства у питанні виникнення та втрати правового статусу банку дає змогу зробити такі висновки:
1) підставою для набуття статусу банку та здійснення банківської діяльності є наявність ліцензії, виданої регулятором (НБУ), та внесення запису до Державного реєстру банків. При цьому внесення відомостей про юридичну особу до означеного Реєстру здійснюється НБУ одночасно з прийняттям ним рішення про надання банківської ліцензії (згідно зі статтями 2, 17, частиною п`ятою статті 19 Закону про банки, статтею 7 Закону про НБУ);
2) закон встановлює обов`язок зазначення організаційно-правової форми та слова «банк» у найменуванні банку, яке [найменування] вказується в установчих документах і вноситься до єдиного державного реєстру. Втім, норми банківського законодавства не пов`язують набуття чи втрату правового статусу банку зі зміною найменування юридичної особи, зокрема шляхом виключення з її назви слова «банк». Водночас зміни до статуту банку (в тому числі зміна його найменування), які підлягають державній реєстрації, без попереднього погодження НБУ не допускаються (згідно із частинами першою та третьою статті 90 ЦК України, статтею 15, частиною третьою статті 16 Закону про банки, частиною першою статті 2 Закону про господарські товариства, частиною четвертою статті 3 Закону про акціонерні товариства, пунктом 9 частини першої статті 7 Закону про НБУ);
3) банківське законодавство пов`язує існування статусу банку з наявністю спеціальної правосуб`єктності (набутої в результаті отримання відповідної ліцензії), що надає право такій юридичній особі здійснювати банківську діяльність.»
Згідно даного аналізу норм права Верховним судом України, ДКСУ не є банком, оскільки не має спеціальної правосуб’єктності (спеціального дозволу (ліцензії).
На сайті НБУ оприлюднено перелік банків, які мають банківську ліцензію, дана інформація є публічною, замовник мав змогу вільно перевірити чи є Державна казначейська служба України банком, що має банківську ліцензію.
Тому, надаємо скріншот з сайту НБУ з підтвердженням, що ДКСУ не має банківської ліцензії:
Крім даної публічної інформації, на підтвердження того, що ДКСУ не є банківською установою, надаємо лист щодо надання інформації від Державної казначейської служби України за вих. № 14-06-06/3918 від 20.02.2025 р., в якому вказано, зокрема:
«Згідно зі статтею 2 Закону України «Про банки і банківську діяльність» банк – це юридична особа, яка на підставі банківської ліцензії має виключне право надавати банківські послуги. Відповідно до статті 47 цього Закону банк має право здійснювати банківську діяльність на підставі банківської ліцензії шляхом надання банківських послуг.
Разом з тим, банківські послуги дозволяється надавати виключно банку.
Водночас, Казначейство відповідно до пункту 1 Положення про Державну казначейську службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15 квітня 2015 року № 215 (далі – Положення), є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів України і який реалізує державну політику у сферах казначейського обслуговування бюджетних коштів, коштів клієнтів відповідно до законодавства, бухгалтерського обліку виконання бюджетів та не є банком в розумінні Закону. Казначейство є учасником системи електронних платежів Національного банку.
… Нормативно-правовими актами, які регулюють бюджетні відносини, процес казначейського обслуговування бюджетних коштів та розрахунково-касового обслуговування клієнтів, а також умовами Договору про здійснення розрахунково-касового обслуговування не передбачено надання органами Казначейства додаткових довідок про рахунки, відкриті на ім'я клієнтів, які ними обслуговуються.»
Отже, оскільки ДКСУ не має банківської ліцензії, не є банком у розумінні чинного законодавства та не видає довідок про відкриті рахунки клієнтів, ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» не повинно було надавати довідку від даного державного органу про відкриті рахунки та про відсутність арештів по рахунках у складі пропозиції.
Також, ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» для участі в торгах не зобов’язаний отримувати якісь додаткові пояснення від ДКСУ про те, чи є вони банком, оскільки їхній правовий статус чітко визначений у законодавстві України.
Жодним чинним нормативно-правовим актом не визначено, що Державна казначейська служба є банком та має виключне право надавати банківські послуги.
Отже, у пропозиції ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» були відсутні невідповідності, які замовник вимагав усунути.
Згідно вимог Документації учасник повинен був надати довідки з обслуговуючого банку (банків), вони ж і містяться у складі пропозиції ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД».
Підсумовуючи усе наведене вище, вважаємо, що відхилення тендерної пропозиції ТОВ "ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД" є неправомірним з наведеної Замовником підстави, а тому відповідне рішення Замовника повинно бути скасованим.
×
-
Назва доказу:
заява
-
Повʼязаний документ:
заява.pdf
-
-
Назва доказу:
лист ДКСУ
-
Повʼязаний документ:
лист від ДКСУ.pdf
-
-
Назва доказу:
Протокол
-
Повʼязаний документ:
Протокол 70.pdf
Вимоги:
Зобов’язати замовника скасувати рішення про відхилення тендерної пропозиції скаржника
×
-
1. Прийняти скаргу до розгляду по суті. 2. Призупинити процедуру закупівлі. 3. Зобов’язати Замовника скасувати рішення щодо відхилення тендерної пропозиції ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД».