-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
- 1
ДК 021:2015 09310000-5 Електрична енергія (Електрична енергія)
Завершена
14 580 000.00
UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 72 900.00 UAH
мін. крок: 0.5% або 72 900.00 UAH
Період оскарження:
29.01.2025 11:34 - 03.02.2025 00:00
Скарга
Відхилено
КЕП
СКАРГА на неправомірне рішення замовника щодо відхилення пропозиції
Номер:
53943e14a2b44a49b122c1b227f82b84
Ідентифікатор запиту:
UA-2025-01-29-005841-a.c2
Назва:
СКАРГА на неправомірне рішення замовника щодо відхилення пропозиції
Скарга:
Пов'язані документи:
Учасник
- лист від ДКСУ.pdf 21.02.2025 15:30
- ЗАЯВА.pdf 21.02.2025 15:30
- скарга_ГЕТ.doc 21.02.2025 15:30
- скарга_ГЕТ.pdf 21.02.2025 15:30
- sign.p7s 21.02.2025 15:31
- рішення від 25.02.2025 № 2852.pdf 25.02.2025 17:18
- Інформація про резолютивну частину рішення від 04.03.2025 № 3309.pdf 05.03.2025 11:10
- рішення від 04.03.2025 № 3309.pdf 07.03.2025 16:13
- Пояснення на скаргу від 28.02.2025_Validation_Report.pdf 28.02.2025 09:26
- Пояснення на скаргу від 28.02.2025.docx 28.02.2025 09:26
- Пояснення на скаргу від 28.02.2025.docx.asice 28.02.2025 09:26
- Додаткові пояснення на скаргу від 03.03.2025року.docx 03.03.2025 10:36
- Додаткові пояснення на скаргу від 03.03.2025року_Validation_Report.pdf 03.03.2025 10:36
- Додаткові пояснення на скаргу від 03.03.2025року.docx.asice 03.03.2025 10:36
- Додаток до пояснень від 03.03.2025 року.pdf 03.03.2025 10:36
Дата прийняття скарги до розгляду:
21.02.2025 16:08
Дата розгляду скарги:
04.03.2025 10:00
Місце розгляду скарги:
Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду:
25.02.2025 17:19
Дата прийняття рішення про відхилення скарги:
07.03.2025 16:14
Пункт скарги
Порядковий номер пункту скарги:
1
Номер:
2a12740d5fc8479cac93d4d7550126d3
Заголовок пункту скарги:
учасник процедури закупівлі не виправив виявлені замовником після розкриття тендерних пропозицій невідповідності в інформації та/або документах, що подані ним у складі своєї тендерної пропозиції
Тип пов'язаного елемента:
Скарга на кваліфікацію
Тип порушення:
Порушення, пов'язані з процедурою 24 годин
Ідентифікатор класифікації:
Інші умови тендерної документації
Тип порушення:
Інші умови тендерної документації
Опис суті пункту скарги:
14 лютого 2025 р. Замовником було опубліковано повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей у пропозиції ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД», а саме:
«Відповідно до пункту 4 додатку 6 до тендерної документації передбачено необхідність надання довідки(-ок) з обслуговуючого банку (у випадку наявності декількох обслуговуючих банків надати такі довідки з усіх обслуговуючих банків) про відкриті рахунки та про відсутність арештів по рахунках.
ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» у складі тендерної пропозиції надало довідку з ДПС про наявність відкритих рахунків, де зокрема, зазначено інформацію про наявний рахунок в Державній Казначейській службі України.
Разом з тим, у складі тендерної пропозиції ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» відсутня довідка про відкриті рахунки та про відсутність арештів по рахунках від Державної Казначейської служби України, що не відповідає вимозі пункту 4 додатку 6 до тендерної документації.»
У відповідь на оприлюднене повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» надало лист-роз’яснення про те, що Державна казначейська служба України не є банком, та про відсутність невідповідностей у своїй пропозиції.
18 лютого 2025 р. Замовником було опубліковано рішення про відхилення пропозиції ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД».
На нашу думку, при проведенні процедури оцінки пропозицій було порушено Закон України «Про публічні закупівлі» та Особливості, несправедливо та неправомірно прийнято рішення про відхилення тендерної пропозиції Учасника ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД».
Згідно з ПРОТОКОЛОМ ЩОДО ПРИЙНЯТТЯ РІШЕННЯ УПОВНОВАЖЕНОЮ ОСОБОЮ від 18 лютого 2025 р. № б/н підставою відхилення пропозиції Учасника ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» стало те, що учасник процедури закупівлі не виправив виявлені замовником після розкриття тендерних пропозицій невідповідності в інформації та/або документах, що подані ним у складі своєї тендерної пропозиції, та/або змінив предмет закупівлі (його найменування, марку, модель тощо) під час виправлення виявлених замовником невідповідностей, протягом 24 годин з моменту розміщення замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей.
ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» не погоджується з такою підставою відхилення з огляду на наступне.
Відповідно до пункту 4 додатку 6 до тендерної документації передбачено необхідність надання довідки(-ок) з обслуговуючого банку (у випадку наявності декількох обслуговуючих банків надати такі довідки з усіх обслуговуючих банків) про відкриті рахунки та про відсутність арештів по рахунках.
У своєму повідомленні з вимогою про усунення невідповідностей Замовник вимагав від нас надання такої довідки від Державної Казначейської служби України.
Однак, не можна ототожнювати Державну казначейську службу України з банком.
Відповідно до пункту 1 Постанови Кабінету Міністрів України від 15.04.2015 № 215 "Про затвердження Положення про Державну казначейську службу України":
Державна казначейська служба України (Казначейство) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів і який реалізує державну політику у сферах казначейського обслуговування бюджетних коштів, коштів клієнтів відповідно до законодавства, бухгалтерського обліку виконання бюджетів.
Відповідно до пункту 2 частини 4 Постанови Казначейство відповідно до покладених на нього завдань та в установленому законодавством порядку, зокрема, забезпечує казначейське обслуговування бюджетних коштів на основі ведення єдиного казначейського рахунка, відкритого у Національному банку, зокрема, здійснює розрахунково-касове обслуговування розпорядників та одержувачів бюджетних коштів, а також інших клієнтів відповідно до законодавства.
Відповідно до статті 2 Закону України «Про банки і банківську діяльність» банк - юридична особа, яка на підставі банківської ліцензії має виключне право надавати банківські послуги.
Верховний суд України у Постанові від 16 жовтня 2024 року у справі № 913/266/20 надає наступне тлумачення щодо виникнення у юридичної особи статусу банку:
«Спеціальна правосуб`єктність юридичних осіб (згідно із частиною третьою статті 91 ЦК України) встановлюється для юридичних осіб, які здійснюють окремі види діяльності, для провадження яких законом передбачено отримання спеціального дозволу (ліцензії).
Таким видом діяльності, що вимагає спеціальної правосуб`єктності юридичної особи, зокрема, є і банківська діяльність, адже здійснення такої діяльності узалежнено від отримання банківської ліцензії (див. пункти 84 - 87 постанови Великої Палати Верховного Суду від 10.12.2019 у справі № 925/698/16).
Банк є юридичною особою, наділеною на підставі банківської ліцензії виключним правом надавати банківські послуги (згідно зі статтею 2 Закону про банки).
В Україні діє спеціальне законодавство, яке регулює організаційні і правові засади створення, діяльності, реорганізації і ліквідації банків (далі - банківське законодавство).
Банківське законодавство включає, зокрема, Закон про банки, Закон про НБУ, Закон про гарантування вкладів, нормативно-правові акти НБУ, також ЦК України, ГК України, інші закони в частині, що не суперечить попередньо зазначеним нормативним документам.
Системний аналіз банківського законодавства у питанні виникнення та втрати правового статусу банку дає змогу зробити такі висновки:
1) підставою для набуття статусу банку та здійснення банківської діяльності є наявність ліцензії, виданої регулятором (НБУ), та внесення запису до Державного реєстру банків. При цьому внесення відомостей про юридичну особу до означеного Реєстру здійснюється НБУ одночасно з прийняттям ним рішення про надання банківської ліцензії (згідно зі статтями 2, 17, частиною п`ятою статті 19 Закону про банки, статтею 7 Закону про НБУ);
2) закон встановлює обов`язок зазначення організаційно-правової форми та слова «банк» у найменуванні банку, яке [найменування] вказується в установчих документах і вноситься до єдиного державного реєстру. Втім, норми банківського законодавства не пов`язують набуття чи втрату правового статусу банку зі зміною найменування юридичної особи, зокрема шляхом виключення з її назви слова «банк». Водночас зміни до статуту банку (в тому числі зміна його найменування), які підлягають державній реєстрації, без попереднього погодження НБУ не допускаються (згідно із частинами першою та третьою статті 90 ЦК України, статтею 15, частиною третьою статті 16 Закону про банки, частиною першою статті 2 Закону про господарські товариства, частиною четвертою статті 3 Закону про акціонерні товариства, пунктом 9 частини першої статті 7 Закону про НБУ);
3) банківське законодавство пов`язує існування статусу банку з наявністю спеціальної правосуб`єктності (набутої в результаті отримання відповідної ліцензії), що надає право такій юридичній особі здійснювати банківську діяльність.»
Згідно даного аналізу норм права Верховним судом України, ДКСУ не є банком, оскільки не має спеціальної правосуб’єктності (спеціального дозволу (ліцензії).
На сайті НБУ оприлюднено перелік банків, які мають банківську ліцензію, дана інформація є публічною, замовник мав змогу вільно перевірити чи є Державна казначейська служба України банком, що має банківську ліцензію.
Тому, надаємо скріншот з сайту НБУ з підтвердженням, що ДКСУ не має банківської ліцензії:
Крім даної публічної інформації, на підтвердження того, що ДКСУ не є банківською установою, надаємо лист щодо надання інформації від Державної казначейської служби України за вих. № 14-06-06/3918 від 20.02.2025 р., в якому вказано, зокрема:
«Згідно зі статтею 2 Закону України «Про банки і банківську діяльність» банк – це юридична особа, яка на підставі банківської ліцензії має виключне право надавати банківські послуги. Відповідно до статті 47 цього Закону банк має право здійснювати банківську діяльність на підставі банківської ліцензії шляхом надання банківських послуг.
Разом з тим, банківські послуги дозволяється надавати виключно банку.
Водночас, Казначейство відповідно до пункту 1 Положення про Державну казначейську службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15 квітня 2015 року № 215 (далі – Положення), є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів України і який реалізує державну політику у сферах казначейського обслуговування бюджетних коштів, коштів клієнтів відповідно до законодавства, бухгалтерського обліку виконання бюджетів та не є банком в розумінні Закону. Казначейство є учасником системи електронних платежів Національного банку.
… Нормативно-правовими актами, які регулюють бюджетні відносини, процес казначейського обслуговування бюджетних коштів та розрахунково-касового обслуговування клієнтів, а також умовами Договору про здійснення розрахунково-касового обслуговування не передбачено надання органами Казначейства додаткових довідок про рахунки, відкриті на ім'я клієнтів, які ними обслуговуються.»
Отже, оскільки ДКСУ не має банківської ліцензії, не є банком у розумінні чинного законодавства та не видає довідок про відкриті рахунки клієнтів, ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» не повинно було надавати довідку від даного державного органу про відкриті рахунки та про відсутність арештів по рахунках у складі пропозиції.
Також, ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» для участі в торгах не зобов’язаний отримувати якісь додаткові пояснення від ДКСУ про те, чи є вони банком, оскільки їхній правовий статус чітко визначений у законодавстві України.
Жодним чинним нормативно-правовим актом не визначено, що Державна казначейська служба є банком та має виключне право надавати банківські послуги.
Отже, у пропозиції ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» були відсутні невідповідності, які замовник вимагав усунути.
Згідно вимог Документації учасник повинен був надати довідки з обслуговуючого банку (банків), вони ж і містяться у складі пропозиції ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД».
Підсумовуючи усе наведене вище, вважаємо, що відхилення тендерної пропозиції ТОВ "ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД" є неправомірним з наведеної Замовником підстави, а тому відповідне рішення Замовника повинно бути скасованим.
«Відповідно до пункту 4 додатку 6 до тендерної документації передбачено необхідність надання довідки(-ок) з обслуговуючого банку (у випадку наявності декількох обслуговуючих банків надати такі довідки з усіх обслуговуючих банків) про відкриті рахунки та про відсутність арештів по рахунках.
ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» у складі тендерної пропозиції надало довідку з ДПС про наявність відкритих рахунків, де зокрема, зазначено інформацію про наявний рахунок в Державній Казначейській службі України.
Разом з тим, у складі тендерної пропозиції ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» відсутня довідка про відкриті рахунки та про відсутність арештів по рахунках від Державної Казначейської служби України, що не відповідає вимозі пункту 4 додатку 6 до тендерної документації.»
У відповідь на оприлюднене повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» надало лист-роз’яснення про те, що Державна казначейська служба України не є банком, та про відсутність невідповідностей у своїй пропозиції.
18 лютого 2025 р. Замовником було опубліковано рішення про відхилення пропозиції ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД».
На нашу думку, при проведенні процедури оцінки пропозицій було порушено Закон України «Про публічні закупівлі» та Особливості, несправедливо та неправомірно прийнято рішення про відхилення тендерної пропозиції Учасника ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД».
Згідно з ПРОТОКОЛОМ ЩОДО ПРИЙНЯТТЯ РІШЕННЯ УПОВНОВАЖЕНОЮ ОСОБОЮ від 18 лютого 2025 р. № б/н підставою відхилення пропозиції Учасника ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» стало те, що учасник процедури закупівлі не виправив виявлені замовником після розкриття тендерних пропозицій невідповідності в інформації та/або документах, що подані ним у складі своєї тендерної пропозиції, та/або змінив предмет закупівлі (його найменування, марку, модель тощо) під час виправлення виявлених замовником невідповідностей, протягом 24 годин з моменту розміщення замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей.
ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» не погоджується з такою підставою відхилення з огляду на наступне.
Відповідно до пункту 4 додатку 6 до тендерної документації передбачено необхідність надання довідки(-ок) з обслуговуючого банку (у випадку наявності декількох обслуговуючих банків надати такі довідки з усіх обслуговуючих банків) про відкриті рахунки та про відсутність арештів по рахунках.
У своєму повідомленні з вимогою про усунення невідповідностей Замовник вимагав від нас надання такої довідки від Державної Казначейської служби України.
Однак, не можна ототожнювати Державну казначейську службу України з банком.
Відповідно до пункту 1 Постанови Кабінету Міністрів України від 15.04.2015 № 215 "Про затвердження Положення про Державну казначейську службу України":
Державна казначейська служба України (Казначейство) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів і який реалізує державну політику у сферах казначейського обслуговування бюджетних коштів, коштів клієнтів відповідно до законодавства, бухгалтерського обліку виконання бюджетів.
Відповідно до пункту 2 частини 4 Постанови Казначейство відповідно до покладених на нього завдань та в установленому законодавством порядку, зокрема, забезпечує казначейське обслуговування бюджетних коштів на основі ведення єдиного казначейського рахунка, відкритого у Національному банку, зокрема, здійснює розрахунково-касове обслуговування розпорядників та одержувачів бюджетних коштів, а також інших клієнтів відповідно до законодавства.
Відповідно до статті 2 Закону України «Про банки і банківську діяльність» банк - юридична особа, яка на підставі банківської ліцензії має виключне право надавати банківські послуги.
Верховний суд України у Постанові від 16 жовтня 2024 року у справі № 913/266/20 надає наступне тлумачення щодо виникнення у юридичної особи статусу банку:
«Спеціальна правосуб`єктність юридичних осіб (згідно із частиною третьою статті 91 ЦК України) встановлюється для юридичних осіб, які здійснюють окремі види діяльності, для провадження яких законом передбачено отримання спеціального дозволу (ліцензії).
Таким видом діяльності, що вимагає спеціальної правосуб`єктності юридичної особи, зокрема, є і банківська діяльність, адже здійснення такої діяльності узалежнено від отримання банківської ліцензії (див. пункти 84 - 87 постанови Великої Палати Верховного Суду від 10.12.2019 у справі № 925/698/16).
Банк є юридичною особою, наділеною на підставі банківської ліцензії виключним правом надавати банківські послуги (згідно зі статтею 2 Закону про банки).
В Україні діє спеціальне законодавство, яке регулює організаційні і правові засади створення, діяльності, реорганізації і ліквідації банків (далі - банківське законодавство).
Банківське законодавство включає, зокрема, Закон про банки, Закон про НБУ, Закон про гарантування вкладів, нормативно-правові акти НБУ, також ЦК України, ГК України, інші закони в частині, що не суперечить попередньо зазначеним нормативним документам.
Системний аналіз банківського законодавства у питанні виникнення та втрати правового статусу банку дає змогу зробити такі висновки:
1) підставою для набуття статусу банку та здійснення банківської діяльності є наявність ліцензії, виданої регулятором (НБУ), та внесення запису до Державного реєстру банків. При цьому внесення відомостей про юридичну особу до означеного Реєстру здійснюється НБУ одночасно з прийняттям ним рішення про надання банківської ліцензії (згідно зі статтями 2, 17, частиною п`ятою статті 19 Закону про банки, статтею 7 Закону про НБУ);
2) закон встановлює обов`язок зазначення організаційно-правової форми та слова «банк» у найменуванні банку, яке [найменування] вказується в установчих документах і вноситься до єдиного державного реєстру. Втім, норми банківського законодавства не пов`язують набуття чи втрату правового статусу банку зі зміною найменування юридичної особи, зокрема шляхом виключення з її назви слова «банк». Водночас зміни до статуту банку (в тому числі зміна його найменування), які підлягають державній реєстрації, без попереднього погодження НБУ не допускаються (згідно із частинами першою та третьою статті 90 ЦК України, статтею 15, частиною третьою статті 16 Закону про банки, частиною першою статті 2 Закону про господарські товариства, частиною четвертою статті 3 Закону про акціонерні товариства, пунктом 9 частини першої статті 7 Закону про НБУ);
3) банківське законодавство пов`язує існування статусу банку з наявністю спеціальної правосуб`єктності (набутої в результаті отримання відповідної ліцензії), що надає право такій юридичній особі здійснювати банківську діяльність.»
Згідно даного аналізу норм права Верховним судом України, ДКСУ не є банком, оскільки не має спеціальної правосуб’єктності (спеціального дозволу (ліцензії).
На сайті НБУ оприлюднено перелік банків, які мають банківську ліцензію, дана інформація є публічною, замовник мав змогу вільно перевірити чи є Державна казначейська служба України банком, що має банківську ліцензію.
Тому, надаємо скріншот з сайту НБУ з підтвердженням, що ДКСУ не має банківської ліцензії:
Крім даної публічної інформації, на підтвердження того, що ДКСУ не є банківською установою, надаємо лист щодо надання інформації від Державної казначейської служби України за вих. № 14-06-06/3918 від 20.02.2025 р., в якому вказано, зокрема:
«Згідно зі статтею 2 Закону України «Про банки і банківську діяльність» банк – це юридична особа, яка на підставі банківської ліцензії має виключне право надавати банківські послуги. Відповідно до статті 47 цього Закону банк має право здійснювати банківську діяльність на підставі банківської ліцензії шляхом надання банківських послуг.
Разом з тим, банківські послуги дозволяється надавати виключно банку.
Водночас, Казначейство відповідно до пункту 1 Положення про Державну казначейську службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15 квітня 2015 року № 215 (далі – Положення), є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів України і який реалізує державну політику у сферах казначейського обслуговування бюджетних коштів, коштів клієнтів відповідно до законодавства, бухгалтерського обліку виконання бюджетів та не є банком в розумінні Закону. Казначейство є учасником системи електронних платежів Національного банку.
… Нормативно-правовими актами, які регулюють бюджетні відносини, процес казначейського обслуговування бюджетних коштів та розрахунково-касового обслуговування клієнтів, а також умовами Договору про здійснення розрахунково-касового обслуговування не передбачено надання органами Казначейства додаткових довідок про рахунки, відкриті на ім'я клієнтів, які ними обслуговуються.»
Отже, оскільки ДКСУ не має банківської ліцензії, не є банком у розумінні чинного законодавства та не видає довідок про відкриті рахунки клієнтів, ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» не повинно було надавати довідку від даного державного органу про відкриті рахунки та про відсутність арештів по рахунках у складі пропозиції.
Також, ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» для участі в торгах не зобов’язаний отримувати якісь додаткові пояснення від ДКСУ про те, чи є вони банком, оскільки їхній правовий статус чітко визначений у законодавстві України.
Жодним чинним нормативно-правовим актом не визначено, що Державна казначейська служба є банком та має виключне право надавати банківські послуги.
Отже, у пропозиції ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» були відсутні невідповідності, які замовник вимагав усунути.
Згідно вимог Документації учасник повинен був надати довідки з обслуговуючого банку (банків), вони ж і містяться у складі пропозиції ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД».
Підсумовуючи усе наведене вище, вважаємо, що відхилення тендерної пропозиції ТОВ "ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД" є неправомірним з наведеної Замовником підстави, а тому відповідне рішення Замовника повинно бути скасованим.
×
-
Назва доказу:
лист від дксу
-
Повʼязаний документ:
лист від ДКСУ.pdf
Вимоги:
Зобов’язати замовника скасувати рішення про відхилення тендерної пропозиції скаржника
×
-
1. Прийняти скаргу до розгляду по суті. 2. Призупинити процедуру закупівлі. 3. Зобов’язати Замовника скасувати рішення щодо відхилення тендерної пропозиції ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД».
Скарга
Скасована
КЕП
СКАРГА на неправомірне рішення замовника щодо відхилення пропозиції
Номер:
e6c60ca621a04c0387497ef43b01af03
Ідентифікатор запиту:
UA-2025-01-29-005841-a.a1
Назва:
СКАРГА на неправомірне рішення замовника щодо відхилення пропозиції
Скарга:
Пов'язані документи:
Учасник
- скарга_ГЕТ.pdf 21.02.2025 15:12
- скарга_ГЕТ.doc 21.02.2025 15:12
- ЗАЯВА.pdf 21.02.2025 15:12
- лист ГУ ДКСУ у Львівській обл.zip 21.02.2025 15:12
- лист від ДКСУ.pdf 21.02.2025 15:12
Причина:
Скарга скасована суб'єктом оскарження
Дата скасування:
21.02.2025 15:29
Пункт скарги
Порядковий номер пункту скарги:
1
Номер:
a0e81b437a5d4d89b1d7b26bab98a94e
Заголовок пункту скарги:
учасник процедури закупівлі не виправив виявлені замовником після розкриття тендерних пропозицій невідповідності в інформації та/або документах, що подані ним у складі своєї тендерної пропозиції
Тип пов'язаного елемента:
Скарга на кваліфікацію
Тип порушення:
Порушення, пов'язані з процедурою 24 годин
Ідентифікатор класифікації:
Інші умови тендерної документації
Тип порушення:
Інші умови тендерної документації
Опис суті пункту скарги:
14 лютого 2025 р. Замовником було опубліковано повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей у пропозиції ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД», а саме:
«Відповідно до пункту 4 додатку 6 до тендерної документації передбачено необхідність надання довідки(-ок) з обслуговуючого банку (у випадку наявності декількох обслуговуючих банків надати такі довідки з усіх обслуговуючих банків) про відкриті рахунки та про відсутність арештів по рахунках.
ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» у складі тендерної пропозиції надало довідку з ДПС про наявність відкритих рахунків, де зокрема, зазначено інформацію про наявний рахунок в Державній Казначейській службі України.
Разом з тим, у складі тендерної пропозиції ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» відсутня довідка про відкриті рахунки та про відсутність арештів по рахунках від Державної Казначейської служби України, що не відповідає вимозі пункту 4 додатку 6 до тендерної документації.»
У відповідь на оприлюднене повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» надало лист-роз’яснення про те, що Державна казначейська служба України не є банком, та про відсутність невідповідностей у своїй пропозиції.
18 лютого 2025 р. Замовником було опубліковано рішення про відхилення пропозиції ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД».
На нашу думку, при проведенні процедури оцінки пропозицій було порушено Закон України «Про публічні закупівлі» та Особливості, несправедливо та неправомірно прийнято рішення про відхилення тендерної пропозиції Учасника ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД».
Згідно з ПРОТОКОЛОМ ЩОДО ПРИЙНЯТТЯ РІШЕННЯ УПОВНОВАЖЕНОЮ ОСОБОЮ від 18 лютого 2025 р. № б/н підставою відхилення пропозиції Учасника ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» стало те, що учасник процедури закупівлі не виправив виявлені замовником після розкриття тендерних пропозицій невідповідності в інформації та/або документах, що подані ним у складі своєї тендерної пропозиції, та/або змінив предмет закупівлі (його найменування, марку, модель тощо) під час виправлення виявлених замовником невідповідностей, протягом 24 годин з моменту розміщення замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей.
ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» не погоджується з такою підставою відхилення з огляду на наступне.
Відповідно до пункту 4 додатку 6 до тендерної документації передбачено необхідність надання довідки(-ок) з обслуговуючого банку (у випадку наявності декількох обслуговуючих банків надати такі довідки з усіх обслуговуючих банків) про відкриті рахунки та про відсутність арештів по рахунках.
У своєму повідомленні з вимогою про усунення невідповідностей Замовник вимагав від нас надання такої довідки від Державної Казначейської служби України.
Однак, не можна ототожнювати Державну казначейську службу України з банком.
Відповідно до пункту 1 Постанови Кабінету Міністрів України від 15.04.2015 № 215 "Про затвердження Положення про Державну казначейську службу України":
Державна казначейська служба України (Казначейство) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів і який реалізує державну політику у сферах казначейського обслуговування бюджетних коштів, коштів клієнтів відповідно до законодавства, бухгалтерського обліку виконання бюджетів.
Відповідно до пункту 2 частини 4 Постанови Казначейство відповідно до покладених на нього завдань та в установленому законодавством порядку, зокрема, забезпечує казначейське обслуговування бюджетних коштів на основі ведення єдиного казначейського рахунка, відкритого у Національному банку, зокрема, здійснює розрахунково-касове обслуговування розпорядників та одержувачів бюджетних коштів, а також інших клієнтів відповідно до законодавства.
Відповідно до статті 2 Закону України «Про банки і банківську діяльність» банк - юридична особа, яка на підставі банківської ліцензії має виключне право надавати банківські послуги.
Верховний суд України у Постанові від 16 жовтня 2024 року у справі № 913/266/20 надає наступне тлумачення щодо виникнення у юридичної особи статусу банку:
«Спеціальна правосуб`єктність юридичних осіб (згідно із частиною третьою статті 91 ЦК України) встановлюється для юридичних осіб, які здійснюють окремі види діяльності, для провадження яких законом передбачено отримання спеціального дозволу (ліцензії).
Таким видом діяльності, що вимагає спеціальної правосуб`єктності юридичної особи, зокрема, є і банківська діяльність, адже здійснення такої діяльності узалежнено від отримання банківської ліцензії (див. пункти 84 - 87 постанови Великої Палати Верховного Суду від 10.12.2019 у справі № 925/698/16).
Банк є юридичною особою, наділеною на підставі банківської ліцензії виключним правом надавати банківські послуги (згідно зі статтею 2 Закону про банки).
В Україні діє спеціальне законодавство, яке регулює організаційні і правові засади створення, діяльності, реорганізації і ліквідації банків (далі - банківське законодавство).
Банківське законодавство включає, зокрема, Закон про банки, Закон про НБУ, Закон про гарантування вкладів, нормативно-правові акти НБУ, також ЦК України, ГК України, інші закони в частині, що не суперечить попередньо зазначеним нормативним документам.
Системний аналіз банківського законодавства у питанні виникнення та втрати правового статусу банку дає змогу зробити такі висновки:
1) підставою для набуття статусу банку та здійснення банківської діяльності є наявність ліцензії, виданої регулятором (НБУ), та внесення запису до Державного реєстру банків. При цьому внесення відомостей про юридичну особу до означеного Реєстру здійснюється НБУ одночасно з прийняттям ним рішення про надання банківської ліцензії (згідно зі статтями 2, 17, частиною п`ятою статті 19 Закону про банки, статтею 7 Закону про НБУ);
2) закон встановлює обов`язок зазначення організаційно-правової форми та слова «банк» у найменуванні банку, яке [найменування] вказується в установчих документах і вноситься до єдиного державного реєстру. Втім, норми банківського законодавства не пов`язують набуття чи втрату правового статусу банку зі зміною найменування юридичної особи, зокрема шляхом виключення з її назви слова «банк». Водночас зміни до статуту банку (в тому числі зміна його найменування), які підлягають державній реєстрації, без попереднього погодження НБУ не допускаються (згідно із частинами першою та третьою статті 90 ЦК України, статтею 15, частиною третьою статті 16 Закону про банки, частиною першою статті 2 Закону про господарські товариства, частиною четвертою статті 3 Закону про акціонерні товариства, пунктом 9 частини першої статті 7 Закону про НБУ);
3) банківське законодавство пов`язує існування статусу банку з наявністю спеціальної правосуб`єктності (набутої в результаті отримання відповідної ліцензії), що надає право такій юридичній особі здійснювати банківську діяльність.»
Згідно даного аналізу норм права Верховним судом України, ДКСУ не є банком, оскільки не має спеціальної правосуб’єктності (спеціального дозволу (ліцензії).
На сайті НБУ оприлюднено перелік банків, які мають банківську ліцензію, дана інформація є публічною, замовник мав змогу вільно перевірити чи є Державна казначейська служба України банком, що має банківську ліцензію.
Тому, надаємо скріншот з сайту НБУ з підтвердженням, що ДКСУ не має банківської ліцензії:
Крім даної публічної інформації, на підтвердження того, що ДКСУ не є банківською установою, надаємо лист щодо надання інформації від Державної казначейської служби України за вих. № 14-06-06/3918 від 20.02.2025 р., в якому вказано, зокрема:
«Згідно зі статтею 2 Закону України «Про банки і банківську діяльність» банк – це юридична особа, яка на підставі банківської ліцензії має виключне право надавати банківські послуги. Відповідно до статті 47 цього Закону банк має право здійснювати банківську діяльність на підставі банківської ліцензії шляхом надання банківських послуг.
Разом з тим, банківські послуги дозволяється надавати виключно банку.
Водночас, Казначейство відповідно до пункту 1 Положення про Державну казначейську службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15 квітня 2015 року № 215 (далі – Положення), є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів України і який реалізує державну політику у сферах казначейського обслуговування бюджетних коштів, коштів клієнтів відповідно до законодавства, бухгалтерського обліку виконання бюджетів та не є банком в розумінні Закону. Казначейство є учасником системи електронних платежів Національного банку.
… Нормативно-правовими актами, які регулюють бюджетні відносини, процес казначейського обслуговування бюджетних коштів та розрахунково-касового обслуговування клієнтів, а також умовами Договору про здійснення розрахунково-касового обслуговування не передбачено надання органами Казначейства додаткових довідок про рахунки, відкриті на ім'я клієнтів, які ними обслуговуються.»
Отже, оскільки ДКСУ не має банківської ліцензії, не є банком у розумінні чинного законодавства та не видає довідок про відкриті рахунки клієнтів, ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» не повинно було надавати довідку від даного державного органу про відкриті рахунки та про відсутність арештів по рахунках у складі пропозиції.
Також, ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» для участі в торгах не зобов’язаний отримувати якісь додаткові пояснення від ДКСУ про те, чи є вони банком, оскільки їхній правовий статус чітко визначений у законодавстві України.
Жодним чинним нормативно-правовим актом не визначено, що Державна казначейська служба є банком та має виключне право надавати банківські послуги.
Крім того, учасник ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» звернувся до Головного управління ДКСУ у Львівській області із запитом про надання інформації про відкриті рахунки та про відсутність арештів по рахунках.
У відповідь на даний запит було отримано лист за вих. № 09-05-06/1715 від 20.02.2025 р., відповідно до якого:
«Станом на сьогоднішній день ТОВ “ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД” (ЄДРПОУ 42827548) не перебуває на розрахунково-касовому обслуговуванні в органах Державної казначейської служби України Львівської області, не має відкритих рахунків та не подає бюджетної і фінансової звітності.
Враховуючи наведене, дана обставина унеможливлює надання необхідної Вам інформації у зв’язку із її відсутністю.»
Отже, у пропозиції ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» були відсутні невідповідності, які замовник вимагав усунути.
Згідно вимог Документації учасник повинен був надати довідки з обслуговуючого банку (банків), вони ж і містяться у складі пропозиції ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД».
Підсумовуючи усе наведене вище, вважаємо, що відхилення тендерної пропозиції ТОВ "ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД" є неправомірним з наведеної Замовником підстави, а тому відповідне рішення Замовника повинно бути скасованим.
«Відповідно до пункту 4 додатку 6 до тендерної документації передбачено необхідність надання довідки(-ок) з обслуговуючого банку (у випадку наявності декількох обслуговуючих банків надати такі довідки з усіх обслуговуючих банків) про відкриті рахунки та про відсутність арештів по рахунках.
ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» у складі тендерної пропозиції надало довідку з ДПС про наявність відкритих рахунків, де зокрема, зазначено інформацію про наявний рахунок в Державній Казначейській службі України.
Разом з тим, у складі тендерної пропозиції ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» відсутня довідка про відкриті рахунки та про відсутність арештів по рахунках від Державної Казначейської служби України, що не відповідає вимозі пункту 4 додатку 6 до тендерної документації.»
У відповідь на оприлюднене повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» надало лист-роз’яснення про те, що Державна казначейська служба України не є банком, та про відсутність невідповідностей у своїй пропозиції.
18 лютого 2025 р. Замовником було опубліковано рішення про відхилення пропозиції ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД».
На нашу думку, при проведенні процедури оцінки пропозицій було порушено Закон України «Про публічні закупівлі» та Особливості, несправедливо та неправомірно прийнято рішення про відхилення тендерної пропозиції Учасника ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД».
Згідно з ПРОТОКОЛОМ ЩОДО ПРИЙНЯТТЯ РІШЕННЯ УПОВНОВАЖЕНОЮ ОСОБОЮ від 18 лютого 2025 р. № б/н підставою відхилення пропозиції Учасника ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» стало те, що учасник процедури закупівлі не виправив виявлені замовником після розкриття тендерних пропозицій невідповідності в інформації та/або документах, що подані ним у складі своєї тендерної пропозиції, та/або змінив предмет закупівлі (його найменування, марку, модель тощо) під час виправлення виявлених замовником невідповідностей, протягом 24 годин з моменту розміщення замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей.
ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» не погоджується з такою підставою відхилення з огляду на наступне.
Відповідно до пункту 4 додатку 6 до тендерної документації передбачено необхідність надання довідки(-ок) з обслуговуючого банку (у випадку наявності декількох обслуговуючих банків надати такі довідки з усіх обслуговуючих банків) про відкриті рахунки та про відсутність арештів по рахунках.
У своєму повідомленні з вимогою про усунення невідповідностей Замовник вимагав від нас надання такої довідки від Державної Казначейської служби України.
Однак, не можна ототожнювати Державну казначейську службу України з банком.
Відповідно до пункту 1 Постанови Кабінету Міністрів України від 15.04.2015 № 215 "Про затвердження Положення про Державну казначейську службу України":
Державна казначейська служба України (Казначейство) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів і який реалізує державну політику у сферах казначейського обслуговування бюджетних коштів, коштів клієнтів відповідно до законодавства, бухгалтерського обліку виконання бюджетів.
Відповідно до пункту 2 частини 4 Постанови Казначейство відповідно до покладених на нього завдань та в установленому законодавством порядку, зокрема, забезпечує казначейське обслуговування бюджетних коштів на основі ведення єдиного казначейського рахунка, відкритого у Національному банку, зокрема, здійснює розрахунково-касове обслуговування розпорядників та одержувачів бюджетних коштів, а також інших клієнтів відповідно до законодавства.
Відповідно до статті 2 Закону України «Про банки і банківську діяльність» банк - юридична особа, яка на підставі банківської ліцензії має виключне право надавати банківські послуги.
Верховний суд України у Постанові від 16 жовтня 2024 року у справі № 913/266/20 надає наступне тлумачення щодо виникнення у юридичної особи статусу банку:
«Спеціальна правосуб`єктність юридичних осіб (згідно із частиною третьою статті 91 ЦК України) встановлюється для юридичних осіб, які здійснюють окремі види діяльності, для провадження яких законом передбачено отримання спеціального дозволу (ліцензії).
Таким видом діяльності, що вимагає спеціальної правосуб`єктності юридичної особи, зокрема, є і банківська діяльність, адже здійснення такої діяльності узалежнено від отримання банківської ліцензії (див. пункти 84 - 87 постанови Великої Палати Верховного Суду від 10.12.2019 у справі № 925/698/16).
Банк є юридичною особою, наділеною на підставі банківської ліцензії виключним правом надавати банківські послуги (згідно зі статтею 2 Закону про банки).
В Україні діє спеціальне законодавство, яке регулює організаційні і правові засади створення, діяльності, реорганізації і ліквідації банків (далі - банківське законодавство).
Банківське законодавство включає, зокрема, Закон про банки, Закон про НБУ, Закон про гарантування вкладів, нормативно-правові акти НБУ, також ЦК України, ГК України, інші закони в частині, що не суперечить попередньо зазначеним нормативним документам.
Системний аналіз банківського законодавства у питанні виникнення та втрати правового статусу банку дає змогу зробити такі висновки:
1) підставою для набуття статусу банку та здійснення банківської діяльності є наявність ліцензії, виданої регулятором (НБУ), та внесення запису до Державного реєстру банків. При цьому внесення відомостей про юридичну особу до означеного Реєстру здійснюється НБУ одночасно з прийняттям ним рішення про надання банківської ліцензії (згідно зі статтями 2, 17, частиною п`ятою статті 19 Закону про банки, статтею 7 Закону про НБУ);
2) закон встановлює обов`язок зазначення організаційно-правової форми та слова «банк» у найменуванні банку, яке [найменування] вказується в установчих документах і вноситься до єдиного державного реєстру. Втім, норми банківського законодавства не пов`язують набуття чи втрату правового статусу банку зі зміною найменування юридичної особи, зокрема шляхом виключення з її назви слова «банк». Водночас зміни до статуту банку (в тому числі зміна його найменування), які підлягають державній реєстрації, без попереднього погодження НБУ не допускаються (згідно із частинами першою та третьою статті 90 ЦК України, статтею 15, частиною третьою статті 16 Закону про банки, частиною першою статті 2 Закону про господарські товариства, частиною четвертою статті 3 Закону про акціонерні товариства, пунктом 9 частини першої статті 7 Закону про НБУ);
3) банківське законодавство пов`язує існування статусу банку з наявністю спеціальної правосуб`єктності (набутої в результаті отримання відповідної ліцензії), що надає право такій юридичній особі здійснювати банківську діяльність.»
Згідно даного аналізу норм права Верховним судом України, ДКСУ не є банком, оскільки не має спеціальної правосуб’єктності (спеціального дозволу (ліцензії).
На сайті НБУ оприлюднено перелік банків, які мають банківську ліцензію, дана інформація є публічною, замовник мав змогу вільно перевірити чи є Державна казначейська служба України банком, що має банківську ліцензію.
Тому, надаємо скріншот з сайту НБУ з підтвердженням, що ДКСУ не має банківської ліцензії:
Крім даної публічної інформації, на підтвердження того, що ДКСУ не є банківською установою, надаємо лист щодо надання інформації від Державної казначейської служби України за вих. № 14-06-06/3918 від 20.02.2025 р., в якому вказано, зокрема:
«Згідно зі статтею 2 Закону України «Про банки і банківську діяльність» банк – це юридична особа, яка на підставі банківської ліцензії має виключне право надавати банківські послуги. Відповідно до статті 47 цього Закону банк має право здійснювати банківську діяльність на підставі банківської ліцензії шляхом надання банківських послуг.
Разом з тим, банківські послуги дозволяється надавати виключно банку.
Водночас, Казначейство відповідно до пункту 1 Положення про Державну казначейську службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15 квітня 2015 року № 215 (далі – Положення), є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів України і який реалізує державну політику у сферах казначейського обслуговування бюджетних коштів, коштів клієнтів відповідно до законодавства, бухгалтерського обліку виконання бюджетів та не є банком в розумінні Закону. Казначейство є учасником системи електронних платежів Національного банку.
… Нормативно-правовими актами, які регулюють бюджетні відносини, процес казначейського обслуговування бюджетних коштів та розрахунково-касового обслуговування клієнтів, а також умовами Договору про здійснення розрахунково-касового обслуговування не передбачено надання органами Казначейства додаткових довідок про рахунки, відкриті на ім'я клієнтів, які ними обслуговуються.»
Отже, оскільки ДКСУ не має банківської ліцензії, не є банком у розумінні чинного законодавства та не видає довідок про відкриті рахунки клієнтів, ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» не повинно було надавати довідку від даного державного органу про відкриті рахунки та про відсутність арештів по рахунках у складі пропозиції.
Також, ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» для участі в торгах не зобов’язаний отримувати якісь додаткові пояснення від ДКСУ про те, чи є вони банком, оскільки їхній правовий статус чітко визначений у законодавстві України.
Жодним чинним нормативно-правовим актом не визначено, що Державна казначейська служба є банком та має виключне право надавати банківські послуги.
Крім того, учасник ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» звернувся до Головного управління ДКСУ у Львівській області із запитом про надання інформації про відкриті рахунки та про відсутність арештів по рахунках.
У відповідь на даний запит було отримано лист за вих. № 09-05-06/1715 від 20.02.2025 р., відповідно до якого:
«Станом на сьогоднішній день ТОВ “ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД” (ЄДРПОУ 42827548) не перебуває на розрахунково-касовому обслуговуванні в органах Державної казначейської служби України Львівської області, не має відкритих рахунків та не подає бюджетної і фінансової звітності.
Враховуючи наведене, дана обставина унеможливлює надання необхідної Вам інформації у зв’язку із її відсутністю.»
Отже, у пропозиції ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» були відсутні невідповідності, які замовник вимагав усунути.
Згідно вимог Документації учасник повинен був надати довідки з обслуговуючого банку (банків), вони ж і містяться у складі пропозиції ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД».
Підсумовуючи усе наведене вище, вважаємо, що відхилення тендерної пропозиції ТОВ "ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД" є неправомірним з наведеної Замовником підстави, а тому відповідне рішення Замовника повинно бути скасованим.
×
-
Назва доказу:
лист від ГУ ДКСУ у Львівській обл
-
Повʼязаний документ:
лист ГУ ДКСУ у Львівській обл.zip
-
-
Назва доказу:
лист від ДКСУ
-
Повʼязаний документ:
лист від ДКСУ.pdf
Вимоги:
Зобов’язати замовника скасувати рішення про відхилення тендерної пропозиції скаржника
×
-
1. Прийняти скаргу до розгляду по суті. 2. Призупинити процедуру закупівлі. 3. Зобов’язати Замовника скасувати рішення щодо відхилення тендерної пропозиції ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД».