• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП
  • 2

Страхові послуги (Послуги зі страхування транспортних засобів)

Завершена

5 196 196.33 UAH без ПДВ
мін. крок: 1% або 51 961.96 UAH
Період оскарження: 28.01.2025 16:12 - 14.02.2025 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП

Cкарга на дискримінаційні умови тендерної документації

Номер: b96ddcd60299457fa45105969cca21a0
Ідентифікатор запиту: UA-2025-01-28-016327-a.a1
Назва: Cкарга на дискримінаційні умови тендерної документації
Скарга:
Пов'язані документи: Учасник Орган оскарження Замовник
Дата розгляду скарги: 10.02.2025 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 03.02.2025 14:34
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 12.02.2025 14:09
Дата виконання рішення Замовником: 12.02.2025 14:54
Коментар замовника щодо усунення порушень: На виконання рішення АМКУ №1950-р/пк-пз від 10.02.2025 внесені зміни до тендерної документації на закупівлю Страхові послуги (Послуги зі страхування транспортних засобів)
Автор: АКЦІОНЕРНЕ ТОВАРИСТВО «СТРАХОВА КОМПАНІЯ «ББС ІНШУРАНС», Олена Холодовська +380442466722, +380442466722 aholodovska@bbs.com.ua http://bbs.ua

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: d2838cfd32b64f47ba2dbe753c82e97c
Заголовок пункту скарги: Щодо наявності сертифікатів систем управління (пп. 14 п. 6.1 розд. 6 Дод.1, п. 14 Дод. № 2 до ТД)
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: Взяти участь в закупівлі може виключно той учасник (страховик), який отримав сертифікат учасника про впровадження системи управління якістю стосовно надання послуг щодо страхування відповідно до вимог національного стандарту ДСТУ ISO 9001:2018 (ISO 9001:2018, IDT) та Сертифікат учасника на систему екологічного управління ДСТУ ISO 14001:2015 (ISO 14001:2015, IDT).
Скаржник не має можливості виконати вищевказані обов’язкові умови ТД та надати вказані Замовником сертифікати, оскільки їх отримання є досить тривалим процесом і включає декілька етапів (підготовка, документація, впровадження, внутрішній аудит, сертифікація) та може тривати від трьох до шести місяців (https://tms.ua/blog/iak-otrymaty-sertyfikat-iso-9001/).
Відтак, отримати зазначені сертифікати до закінчення строку подання тендерних пропозицій (до 05.02.2025) є фізично неможливим.
Вказані сертифікати ISO не є обов’язковими у сфері діяльності, для якої проводиться закупівля.
Також, Скаржник зазначає, що чинним законодавством не передбачені обов’язкові вимоги щодо наявності у страховика вищезазначених сертифікатів.
Також оформлення такого сертифіката відбувається не менше місяця, а то й більше. Перелік ISO стандартів налічує більше ніж 16 000 одиниць та отримати всі сертифікати нереально.
Відтак вимагати документи, які страховик не зобов’язаний мати, свідчить про штучне обмеження кола учасників закупівлі.
Отже, Скаржник вважає, що зазначена вище обов’язкова умова Тендерної документації є дискримінаційною та порушує права і законні інтереси Скаржника й інших потенційних учасників, пов’язаних із участю у процедурі закупівлі, тому, має бути видалена Замовником.
Відповідно до ДСТУ ISO 9001:2015 (ISO 9001:2015, IDT) (https://online.budstandart.com/ua/catalog/doc-page.html?id_doc=64013) цей стандарт сприяє прийняттю процесного підходу під час розробляння, запроваджування та поліпшування результативності системи управління якістю для підвищення задоволеності замовника виконанням його вимог.
Тобто, даний стандарт не є необхідним, а створений для запровадження певних механізмів у середині компанії, у разі його потреби.
При цьому варто звернути увагу, що Страхова компанія «ББС ІНШУРАНС» з 2018 року брала участь у проведенні відкритих торгів, оголошених Управлінням поліції охорони в
м. Києві, лише за 2024 рік – взято участь у п’яти торгах, зокрема, 15.04.2024, 15.07.2024, 07.10.2024, 09.10.2024, 13.12.2024 (https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2024-04-15-009047-a, https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2024-07-15-005568-a, https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2024-09-30-002504-a, https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2024-10-09-002025-a, https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2024-12-13-008956-a) (назва предмету закупівлі: Страхові послуги (послуги зі страхування транспортних засобів), де Страхова компанія «ББС ІНШУРАНС» ставала переможцем в аукціонах, що є показником високої результативності компанії та добросовісності, незважаючи на відсутність сертифікатів ДСТУ ISO 9001:2018 (ISO 9001:2018, IDT) та ДСТУ ISO 14001:2015 (ISO 14001:2015, IDT).
Водночас, у тендерній документації попередніх торгів, оголошених Управлінням поліції охорони в м. Києві (назва предмету закупівлі: Страхові послуги (послуги зі страхування транспортних засобів) була відсутня вимога щодо надання сертифікату учасника про впровадження системи управління якістю стосовно надання послуг щодо страхування відповідно до вимог національного стандарту ДСТУ ISO 9001:2018 (ISO 9001:2018, IDT) та Сертифікат учасника на систему екологічного управління ДСТУ ISO 14001:2015 (ISO 14001:2015, IDT), що підтверджується тендерними документаціями.
Таким чином, Страхова компанія «ББС ІНШУРАНС» не здійснювала комплекс дій для отримання сертифікатів, які не є обов’язковими.
Відповідно до п. 0.2 ДСТУ ISO 14001:2015 (https://online.budstandart.com/ua/catalog/doc-page.html?id_doc=64015) призначеність цього стандарту — надати організаціям загальну схему діяльності задля охорони довкілля та реагування на зміни умов довкілля в рівноважному поєднанні з соціально-економічними потребами.
Скаржник не здійснює діяльність у сфері виробництва, яка може негативно вплинути на довкілля.
Предметом закупівлі є страхові послуги, які не можуть вплинути на екологію.
Отже, Скаржник вважає, що зазначена вище обов’язкова умова Тендерної документації є дискримінаційною та порушує права і законні інтереси Скаржника й інших потенційних учасників, пов’язаних із участю у процедурі закупівлі, тому, має бути видалена Замовником
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 2
Номер: a7718fb934564451983afd3756d2fc16
Заголовок пункту скарги: Щодо фінансових показників (пп. 15 п. 6.1 розд. 6 Дод.1, п. 15 Дод. №2 до ТД)
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: Взяти участь в закупівлі може виключно той учасник (страховик), в якого загальний рівень виплат за 9 місяців 2024 року становить не менше 45%.
Водночас варто зазначити, що рівень виплати ніяким чином не впливає на якість надання послуг Замовнику потенційним Учасником.
Замовник ніяк не пояснив та не обґрунтував, яким чином дана вимога поліпшує якість надання страхових послуг. Адже, Скаржник має відповідну ліцензію, виконує всі нормативи НБУ та законодавства в цілому і здійснює успішну діяльність на страховому ринку України вже протягом 31 року (починаючи з 15.12.1993, про що міститься запис в Єдиному державному реєстрі юридчних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань).
Скаржник не має можливості виконати вищевказані обов’язкові умови ТД та отримати вказані Замовником фінансові показники, а відтак і взяти участь у вказаній закупівлі, оскільки згідно рейтингу страхових компаній за рівнем страхових виплат за 9 місяців 2024 року, Страхова компанія «ББС ІНШУРАНС» має 33,05%.
Також, законодавством не передбачені виключення, щодо прийняття участі у публічних закупівлях учасниками, які мають загальний рівень виплат за 9 місяців 2024 року не менше 45%.
При цьому слід зазначити, що загальний рівень виплат – це не показник успішності компанії, оскільки рівень виплат залежить виключно від страхових подій, з яким звернулись потерпілі.
Зазначаючи вказану обов’язкову вимогу (критерій) в ТД, Замовник штучно суттєво обмежує коло учасників закупівлі.
Тому, вважаємо, що умови ТД, щодо наявності в учасників закупівлі вищевказаних фінансових показників порушує принцип недискримінації учасників закупівель та суперечить законодавству, виходячи з нижченаведеного.
Як вже було зазначено вище, Скаржник не має встановлених замовником фінансових показників і більш того, не зобов’язаний їх мати згідно положень чинного законодавства.
Зазначаючи вказані вимогу в ТД, Замовник штучно суттєво обмежує коло учасників закупівлі, адже за даними журналу «InsuranceTop»/портала «Форіншурер» (https://forinsurer.com), прийняти участь у закупівлі можуть не більше 9 страхових компаній із рівнем виплат (період 9 місяців 2024) не менше 45% (докази: https://forinsurer.com/ratings/nonlife/24/9/10)

Таким чином, відповідати вищевказаним рейтингам можуть лише не більше 9 страховиків із 55 існуючих Non-life в Україні (доказ: https://bank.gov.ua/ua/news/all/u-grudni-2024-roku-21-nebankivsku-ustanovu-viklyucheno-z-reyestriv-pyat--vklyucheno-do-reyestriv#:~:text=%D0%A1%D1%82%D0%B0%D0%BD%D0%BE%D0%BC%20%D0%BD%D0%B0%2001%20%D1%81%D1%96%D1%87%D0%BD%D1%8F%202025,1%20%D0%BB%D1%96%D0%B7%D0%B8%D0%BD%D0%B3%D0%BE%D0%B4%D0%B0%D0%B2%D0%B5%D1%86%D1%8C%20(%D0%BA%D1%96%D0%BB%D1%8C%D0%BA%D1%96%D1%81%D1%82%D1%8C%20%D0%BD%D0%B5%20%D0%B7%D0%BC%D1%96%D0%BD%D0%B8%D0%BB%D0%B0%D1%81%D1%8F), що відразу суттєво обмежує коло потенційних учасників закупівлі та позбавляє учасників, які мають нижчі фінансові показники, можливості взяти участь в закупівлі, у тому числі і Скаржника.
Окремо звертаємо увагу Колегії АМКУ на той факт, що Скаржник має високий рівень платоспроможності страховика, що підтверджується оновленим рейтингом АТ «СТРАХОВА КОМПАНІЯ «ББС ІНШУРАНС» від 19.11.2024, і свідоцтвом №РА/2024-05 про присвоєння кредитного рейтингу (рейтингу фінансової стійкості) (документи додаються).
Отже, Скаржник вважає, що зазначена вище обов’язкова умова Тендерної документації є дискримінаційною та порушує права і законні інтереси Скаржника й інших потенційних учасників, пов’язаних із участю у процедурі закупівлі, тому, має бути видалена Замовником.

Окремо інформуємо та наводимо приклад, що згідно рейтингу страхових компаній за рівнем страхових виплат за 9 місяців 2024 року, Товариство з додатковою відповідальністю «Страхова компанія «ОБЕРІГ» відповідає вимогам Замовника щодо рівня виплат та має показник станом на 9 місяців 2024 року - 50,33 %, при цьому, станом на 31.12.2024 регулятор відкликав ліцензію даного Страховика (доказ: https://bank.gov.ua/ua/news/all/do-strahovika-zastosovano-zahid-vplivu-u-viglyadi-anulyuvannya-litsenziyi-ta-priznacheno-timchasovu-administratsiyu, https://bank.gov.ua/ua/legislation/Decision_31122024_459-rsh).
Виходячи з вищевикладеного, можна дійти до висновку, що зазначений показник загального рівня виплат по рейтингу https://forinsurer.com/ratings/nonlife/24/9/10 не є головним при визначені стабільної діяльності та платоспроможності Страховика.

Відповідно до частини третьої статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі», тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.
Згідно з частиною четвертою статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі», тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України «Про доступ до публічної інформації» та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.
Тому, дії Замовника в частині встановлення у Тендерній документації наведених вище вимог порушують положення пункту 4 частини першої статті 5 та статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі», а також права та законні інтереси Скаржника, пов’язані з його неможливістю прийняти участь у процедурі закупівлі.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації