-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
Миючі засоби, засоби чищення згідно коду за ДК 021:2015: 39830000-9 «Продукція для чищення»
Завершена
226 028.00
UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 1 130.14 UAH
мін. крок: 0.5% або 1 130.14 UAH
Період оскарження:
15.01.2025 15:41 - 22.01.2025 00:00
Скарга
Розгляд припинено
КЕП
Скарга на порушення законодавства у сфері публічних закупівель щодо усунення дискримінаційних вимог тендерної документації.
Номер:
782aef2f374d446a8d4dfdbb85d61fe6
Ідентифікатор запиту:
UA-2025-01-15-012918-a.b1
Назва:
Скарга на порушення законодавства у сфері публічних закупівель щодо усунення дискримінаційних вимог тендерної документації.
Скарга:
Тендерною документацією у пункті 3.18 Додатку 1 до ТД та у Додатку 4 до ТД, прописано вимоги до предмета закупівлі, сукупність яких, з урахуванням вимог до документального підтвердження, якого вимагає ТД, є дискримінаційною стосовно учасників, які пропонують «еквіваленти» до товарів зазначених у ТД виробників/ торговельних марок (ТМ).
Адже лише на «еквіваленти» вимагаються додаткові документи, отримання яких вимагає тривалого часу (неспівставного зі строком, відведеним на подання тендерних пропозицій) та значних додаткових витрат учасників.
Тому Замовник убезпечив себе від участі небажаних учасників, встановивши на «еквіваленти» додаткові вимоги окремих підпунктів пункту 3.18 Додатку 1 до ТД щодо надання додаткових документів, які, зокрема, в Замовника відсутні на продукцію виробників торгових марок, прописаних Замовником, виходячи з чого, в Замовника відсутні підстави вимагати додаткові документи за вимогами підпунктів 1-7 пункту 3.18 Додатку 1 до ТД виключно на еквіваленти
ТОВ «Гренландія НВП» вважає, що умови ТД через значні порушення виключають з участі у закупівлі велику кількість потенційних учасників, зокрема й наше Товариство.
Пов'язані документи:
Учасник
- Скарга Барышевка УО ТД.pdf 19.01.2025 13:32
- 5.. Протоколи випробувань.pdf 19.01.2025 13:32
- 7. Сертифікати 22000 ТОВ Гренландія НВП 2024.pdf 19.01.2025 13:32
- 3. 80143_Атестат 07.11.2022_.pdf 19.01.2025 13:32
- 6. Сертифікати 9001 ТОВ Гренландія НВП 2024.pdf 19.01.2025 13:32
- 4. 80143_сфера 07.11.2022_.pdf 19.01.2025 13:32
- 2. Сертифікати 14001 ТОВ Гренландія НВП 2023_.pdf 19.01.2025 13:32
- 1. Висновок ДСЕЕ мийні, чистячі, мило і т.д...pdf 19.01.2025 13:32
- sign.p7s 19.01.2025 13:33
- Щодо усунення Замовником порушень за Скарга Барышевка УО ТД.pdf 20.01.2025 16:11
- Протокол про внесення змін до тендерної документації від 20.01.2025.pdf 20.01.2025 12:00
- Додаток №4 - Технічна специфікація нова редакція.docx 28.01.2025 15:09
- Додаток № 1 - Перелік документів таабо інформації, які подаються Учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції.docx 28.01.2025 15:09
- Додаток № 1 - Перелік документів таабо інформації, які подаються Учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції - нова редакція.docx 28.01.2025 15:09
- Пояснення в комісію АМКУ по розгяду скарги.docx.pdf 28.01.2025 15:09
- Протокол про внесення змін до тендерної документації від 20.01.2025.pdf 28.01.2025 15:09
- Додаток №4 - Технічна специфікація.docx 28.01.2025 15:09
- рішення від 21.01.2025 № 827.pdf 21.01.2025 17:50
- інформація про резолютивну частину рішення від 29.01.2025 № 1368.pdf 30.01.2025 10:59
- рішення від 29.01.2025 № 1368.pdf 31.01.2025 12:40
Дата прийняття скарги до розгляду:
19.01.2025 13:34
Дата розгляду скарги:
29.01.2025 10:00
Місце розгляду скарги:
Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду:
21.01.2025 17:50
Причина:
Замовником відповідно до Закону про публічні закупівлі усунено порушення
Дата прийняття рішення про припинення розгляду скарги:
31.01.2025 12:41
Дата прийняття рішення про припинення розгляду скарги:
31.01.2025 12:41
Пункт скарги
Порядковий номер пункту скарги:
1
Номер:
fe54b9d09d084c179a40b50ca49c9303
Заголовок пункту скарги:
Скарга на порушення законодавства у сфері публічних закупівель щодо усунення дискримінаційних вимог тендерної документації.
Тип пов'язаного елемента:
Скарга на закупівлю
Тип порушення:
Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації:
Інші дії/бездіяльність замовника (у т.ч. ненадання роз’яснень тощо)
Тип порушення:
Інші дії/бездіяльність замовника (у т.ч. ненадання роз’яснень тощо)
Опис суті пункту скарги:
УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ,МОЛОДІ ТА СПОРТУ БАРИШІВСЬКОЇ СЕЛИЩНОЇ РАДИ (далі по тексту – Замовник) на виконання вимог закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі по тексту – Закон) та «Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування», затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 (далі по тексту – Особливості) оголосило про проведення процедури закупівлі (відкриті торги з особливостями), опублікувавши оголошення № UA-2025-01-15-012918-a в електронній системі закупівель.
ТОВ «Гренландія НВП» вважає, що умови тендерної документації (далі по тексту – ТД) через значні порушення виключають з участі у закупівлі велику кількість потенційних учасників, зокрема й наше Товариство. Також у ТД виявлено ряд положень, які мають ознаки таких, що порушують принципи, задекларовані частиною першою статті 5 Закону та норму частини четвертої статті 5 Закону, яка визначає, що замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників, наявність яких штучно обмежує коло учасників.
1) Тендерною документацією у пункті 3.18 Додатку 1 до ТД та у Додатку 4 до ТД, прописано вимоги до предмета закупівлі, сукупність яких, з урахуванням вимог до документального підтвердження, якого вимагає ТД, є дискримінаційною стосовно учасників, які пропонують «еквіваленти» до товарів зазначених у ТД виробників/ торговельних марок (ТМ).
Адже лише на «еквіваленти» вимагаються додаткові документи, отримання яких вимагає тривалого часу (неспівставного зі строком, відведеним на подання тендерних пропозицій) та значних додаткових витрат учасників.
Тому Замовник убезпечив себе від участі небажаних учасників, встановивши на «еквіваленти» додаткові вимоги окремих підпунктів пункту 3.18 Додатку 1 до ТД щодо надання додаткових документів, які, зокрема, в Замовника відсутні на продукцію виробників торгових марок, прописаних Замовником, виходячи з чого, в Замовника відсутні підстави вимагати додаткові документи за вимогами підпунктів 1-7 пункту 3.18 Додатку 1 до ТД виключно на еквіваленти:
ТЕХНІЧНА СПЕЦИФІКАЦІЯ (вимоги Додатку 4 до ТД)
№ п/п Номенклатурні позиції предмета закупівлі
Технічні характеристики
1. Білизна, 1л , або еквівалент Вода, гіпохлорит натрію 15-30%.
2. Гель санітарно-гігієнічний "Сантри-МилаМ", 1л або еквівалент Вода питна, соляна кислота 5-15%, загусник (неіоногенні ПАР <5%), барвник, запашка.
3. Засіб для миття посуду "Fairy", 1 л або еквівалент 5 – 15% аніонні ПАР, до 5% неіоногенні ПАР, консерванти, ароматизуючі добавки, Безфосфатні.
4. Засіб універсальний "Domestos", 1л або еквівалент <5%: гіпохлорит натрія, неионогенні ПАВ, мило, отдушка.
5. Порошок пральний, 10 кг 5-15% анионные ПАВ, <5% неионогенные ПАВ, поликарбоксилаты, энзимы, ароматизаторы, линалоол.
6. Рідкий мийний засіб для підлоги "MR Proper", 1,5л або еквівалент <5% Anionic Surfactants, Non-Ionic surfactants, Preservatives, Perfumes, Citronellol, Limonene, Hexyl Cinnamal.
7. Мило рідке, 5л. Піноутворення низке (безпечне), значення pH 13,5; без вмісту НТА.
8. Засіб порошкоподібний для чищення Гала, 500гр або еквівалент Чистяча (мийна) здатність,%, не менше – 85
Біологічний розклад ПАР, %, не менше – 80 Об’єм: 500 ± 15г
Примітка: Якщо у цій специфікації містяться посилання на стандартні характеристики, технічні регламенти та умови, вимоги, умовні позначення та термінологію, пов’язані з товарами, роботами чи послугами, що закуповуються, передбачені існуючими міжнародними, європейськими стандартами, іншими спільними технічними європейськими нормами, іншими технічними еталонними системами, визнаними європейськими органами зі стандартизації або національними стандартами, нормами та правилами. Після кожного такого посилання слід вважати наявний вираз «або еквівалент».
Якщо ця технічна специфікація містить посилання на конкретні марку чи виробника або на конкретний процес, що характеризує продукт чи послугу певного суб’єкта господарювання, чи на торгові марки, патенти, типи або конкретне місце походження чи спосіб виробництва, таке посилання є необхідним та обґрунтованим. Після кожного такого посилання слід вважати наявний вираз «або еквівалент».
Еквівалент товару або його складової частини – вживається у значенні, як рівнозначний товар або його складова частина, що виражається в наявності однозначних співвідношень між технічними та якісними характеристиками до предмету закупівлі, що визначені Замовником згідно вимог цієї документації, або якісно перевищують відповідні вимоги Замовника.
Обґрунтування: неможливо скласти вичерпний опис характеристик, передбачені існуючими міжнародними, європейськими стандартами, технічними регламентами та іншими технічними системами, визнаними європейськими органами зі стандартизації або національними стандартами, нормами та правилами.
Вимоги підпунктів 1-7 пункту 3.18 Додатку 1 до ТД до документального підтвердження:
У разі надання еквіваленту до продукції, що вимагається Замовником в Технічній специфікації, на підтвердження технічних (якісних) вимог до предмету закупівлі у складі пропозиції по кожному найменуванню запропонованого еквівалентного товару, учасники повинні додатково надати:
1. Порівняльну таблицю запропонованої учасником еквівалентної продукції з вимогами замовника, в якій повинно бути зазначено найменування товару, що визначене в документації замовника та найменування запропонованої продукції, назва виробника, позначення нормативної документації на виготовлення товару (для продукції вітчизняного виробництва), торгову марку, технічні характеристики запропонованого товару у повному обсязі згідно встановлених вимог (вказати конкретні значення) та інше відповідно до встановлених вимог.
2. Надати чітке фото кожної позиції запропонованого еквівалентного товару в оригінальній тарі, що буде постачатися. Фото повинно бути з усіх сторін з можливістю чіткого та розбірливого читання тексту маркування (у разі наявності); та фото запакованого товару з усіх сторін, в тому вигляді в якому товар буде доставлено до Замовника. На фото запропонованого еквівалентного товару повинна бути зазначена інформація щодо виробника, країни виробництва, нормативного документу, технічних характеристик.
3. На всі позиції запропонованого еквівалентного товару надати сертифікат відповідності ДСТУ ISO 14024, що виданий незалежним, компетентним національним або призначеним органом з сертифікації. Орган сертифікації (сертифікаційний орган або орган з оцінки відповідності) має бути акредитований на вказаний стандарт. У складі пропозиції надати відповідні підтвердження компетентності (уповноваження, акредитації тощо). Найменування товару в даному сертифікаті ISO 14024 повинно відповідати запропонованому найменуванню еквівалентного товару в технічній пропозиції учасника, найменуванню в наданих протоколах випробувань та в паспортах якості, найменуванню на запропонованих етикетках.
4. На показники якості відмічені в таблиці технічної специфікації символом (**) еквівалентного товару надати протокол випробувань (або будь-який інший документ- звіт, висновок, сертифікат тощо) лабораторії будь-якої форми власності, що розташована в Україні або іншій країні яка:
- відповідає вимогам стандарту ISO/IEC 17025 (ДСТУ ISO/IEC 17025) та/або ISO/IEC 15189 (ДСТУ ISO/IEC 15189); (на підтвердження у складі пропозиції надається документ від уповноваженого державного органу України про відповідність випробувальної лабораторії вимогам ISO/IEC 17025 (ДСТУ ISO/IEC 17025) та/або ISO/IEC 15189)
або
- відповідає вимогам належної лабораторної практики Організації економічного співробітництва та розвитку (GLP OECD) (на підтвердження у складі пропозиції надається лист/сертифікат або інший документ виданий OECD про відповідність випробувальної лабораторії вимогам GLP)
або
- акредитована Національним органом України з акредитації, або іноземним органом з акредитації, який є повним членом Міжнародної організації із співробітництва в галузі акредитації лабораторій (International Laboratory Accreditation Cooperation - ILAC) (на підтвердження у складі пропозиції надається документ про акредитацію випробувальної лабораторії від уповноваженого державного органу згідно чинного законодавства )
5. Надати повну скановану копію нормативного документу на виготовлення еквівалентного товару (технічні умови (ТУ), ДСТУ, ГОСТ, ОСТ або технічне завдання (далі – ТЗ). Скановані копії ТУ (ДСТУ, ГОСТ, ОСТ або ТЗ), а також зміни до них, що надаються учасником, повинні бути діючими на момент подання пропозиції учасником.
Якщо виробник продукції, яка пропонується до постачання учасником, не є власником ТУ (ТЗ) на виготовлення вказаної продукції, необхідно надати скановану копію документу (договору, листа-підтвердження, тощо) власника (власників) ТУ (ТЗ), завіреного підписом та печаткою (за наявності) власника/власників про передачу повноважень на використання даного ТУ (ТЗ) виробнику, продукція якого пропонується до постачання учасником.
ТУ повинні бути розроблені оформлені відповідно до вимог ГОСТ 2.114-95 або СОУ КЗПС 74.9-02568182-003:2016 або повинні бути перевірені на відповідність законодавству України Державним підприємством зі стандартизації, метрології та сертифікації (надати підтвердження про перевірку ТУУ, строк дії та внесення до книги обліку від Державного підприємства державного науково-технічного центру стандартизації, метрології та сертифікації), а ТЗ – відповідно до ДСТУ 3974-2000. ТУ або нормативний документ, за яким виготовляється продукція, повинен підтверджувати технічні характеристики Додатку 1
6. Сертифікат відповідності на запропонований еквівалентний товар, що виданий органом з оцінки відповідності (органом з сертифікації) згідно чинного законодавства. Надати підтвердження органу з сертифікації на право проводити сертифікацію згідно чинного законодавства.
7. Сертифікати ISO 9001, 14001, 22000 що видані виробнику органом з сертифікації на запропонований еквівалентний товар.
Адже Замовником встановлено вимоги до підтвердження відповідності пропонованих засобів у класично дискримінаційному форматі, оскільки на засоби прописаних у ТД конкретних торговельних марок конкретних виробників не вимагається надання додаткових документів, як це вимагається на еквіваленти додатковими пунктами 1-7 пункту 3.18 Додатку 1 до ТД.
При цьому критерій еквівалентності встановлюється за найменуванням торгівельної марки, а не, наприклад, за складом засобів, який може бути різним, але забезпечуватиме відповідність певним споживчим характеристикам. Про це свідчить інформація у Примітці під Таблицею Додатку 4 до ТД,
Тобто під еквівалентним товаром мається на увазі товар будь-якого іншого виробника (торгівельної марки).
Те, що на зазначені у ТД товари такі документи не вимагаються, а вимагаються лише на «еквіваленти», дискримінує учасників, які планують пропонувати «еквіваленти» (тобто ставить у нерівні умови з учасниками, які пропонують саме зазначені у ТД товари).
Разом з тим, якщо Замовник не вимагає надання на товари, зазначені у ТД, додаткових документів вимогами за підпунктами 1-7 пункту 3.18 Додатку 1 до ТД, це має означати, що він з ними ознайомлений та встановив вимоги відповідно до цих документів.
Отже ніщо не заважає надавати однакові документи на усі товари, а не лише на еквіваленти, для можливості ознайомлення з ними усіх учасників закупівлі та перевіряючих органів, що мало б сприяти втіленню визначального принципа прозорості публічних закупівель.
Дискримінація, тобто нерівність вимог до різних учасників на підставі, зокрема, виробника продукції, яку вони пропонують, полягає у суттєво відмінному обсязі вимог до надання підтвердження відповідності у сукупності з відсутністю вимог такого підтвердження на продукцію виробника зазначеної у ТД ТМ.
За тими документами, які Замовник додатково вимагає від учасників, що пропонуватимуть «еквіваленти», це потребує
- надто тривалого часу (неспівставного зі строками, протягом яких проводиться закупівля), що робить участь у закупівлі неможливою,
- завеликих фінансових витрат, що робить участь у закупівлі нерентабельною,
- в окремих випадках додаткові вимоги для «еквівалентів» взагалі неможливо виконати.
Виходячи з вищенаведеного, встановлення додаткових вимог лише для «еквівалентів» є однозначно дискримінаційним.
Просимо зобов’язати Замовника надати підтвердження наявності на ринку продукції, щонайменше, двох виробників, яка
відповідає вимогам технічної специфікації Замовника, викладеної у Додатку 4 до ТД,
з урахуванням вимог до надання документального підтвердження відповідності, викладених у підпунктах 1-7 пункту 3.18 Додатку 1 до ТД.
2) Зокрема, Замовник убезпечив себе від участі небажаних учасників, встановивши на «еквіваленти» додаткові вимоги, зокрема, у підпункті 3 пункту 3.18 Додатку 1 до ТД:
«На всі позиції запропонованого еквівалентного товару надати сертифікат відповідності ДСТУ ISO 14024, що виданий незалежним, компетентним національним або призначеним органом з сертифікації. Орган сертифікації (сертифікаційний орган або орган з оцінки відповідності) має бути акредитований на вказаний стандарт. У складі пропозиції надати відповідні підтвердження компетентності (уповноваження, акредитації тощо). Найменування товару в даному сертифікаті ISO 14024 повинно відповідати запропонованому найменуванню еквівалентного товару в технічній пропозиції учасника, найменуванню в наданих протоколах випробувань та в паспортах якості, найменуванню на запропонованих етикетках».
Таким чином, Замовником застосовано вимогу надання сертифікату відповідності
- саме ДСТУ ISO 14024,
- й виключно щодо саме еквівалентного товару (на продукцію жодного з прописаних у ТД виробників такі сертифікати Замовником не можуть бути надані, адже, відповідно до відкритих даних, вони відсутні);
Застосоване Замовником формулювання вимоги щодо підтвердження відповідності
саме екологічному маркуванню (якого стосується ДСТУ ISO 14024:2018 Екологічні марковання та декларації. Екологічне марковання типу I. Принципи та процедури (ISO 14024:2018, IDT)),
а не екологічним вимогам загалом, більш системно, як це здійснюється, зокрема, за ДСТУ ISO 14001,
дискримінує учасників, які можуть надати інше підтвердження відповідності тим само вимогам.
Згідно статті 6 закону України "Про акредитацію органів з оцінки відповідності", яка також посилається на Положення про Національне агентство з акредитації України, такий документ має видавати орган з оцінки відповідності, акредитований виключно Національним агентством з акредитації України (НААУ).
Разом з тим, Замовник не зможе надати запитувані ним сертифікати відповідності ДСТУ ISO 14024 з підтвердженням акредитації органу, що їх видав, саме на вказаний стандарт на товари прописаних ним у ТД виробників.
І, звісно, Замовник не зможе надати такі документи на продукцію двох виробників.
Разом з тим, чинне законодавство не встановлює вимоги підтвердження відповідності екологічним вимогам саме сертифікатами відповідності ДСТУ ISO 14024, який стосується лише Екологічних марковань та декларацій.
Виробники та постачальники широко застосовують підтвердження відповідності більш широкому спектру саме екологічних вимог, тобто «еквівалентним вимогам» в розумінні частини шостої статті 23 Закону, шляхом отримання сертифікатів відповідності ДСТУ ISO 14001, який стосується систем екологічного управління загалом, а не лише марковань та декларацій:
Стандарт, сертифікат відповідності якому вимагається Замовником
(але не може бути ним наданий на продукцію зазначених в ТД та інших виробників)
Стандарт, сертифікат відповідності якому може запропонувати ТОВ «Гренландія НВП»
(а також й інші потенційні учасники, які можуть запропонувати еквіваленти)
ДСТУ ISO 14024:2018 Екологічні марковання та декларації. Екологічне марковання типу I. Принципи та процедури (ISO 14024:2018, IDT)
ДСТУ ISO 14001:2015 Системи екологічного управління. Вимоги та настанови щодо застосовування (ISO 14001:2015, IDT)
Отже, серед іншого, формулювання зазначеної вимоги ТД дискримінує учасників, зокрема, ТОВ «Гренландія НВП», в яких вже наявні сертифікати відповідності ДСТУ ISO 14001 (тобто державному стандарту України) видані акредитованими на вказаний стандарт органами сертифікації (тобто, у спосіб, визначений законодавством), які підтверджують відповідність еквівалентним вимогам.
Втім, частинами п’ятою та шостою статті 23 Закону
не лише передбачено, що у разі встановлення екологічних чи інших характеристик товару, роботи чи послуги замовник повинен в тендерній документації зазначити, які маркування, протоколи випробувань або сертифікати можуть підтвердити відповідність предмета закупівлі таким характеристикам,
але й що якщо замовник посилається в тендерній документації на конкретні маркування, протокол випробувань чи сертифікат, він зобов’язаний прийняти маркування, протоколи випробувань чи сертифікати, що підтверджують відповідність еквівалентним вимогам та видані органами з оцінки відповідності, компетентність яких підтверджена шляхом акредитації або іншим способом, визначеним законодавством.
Отже, відповідно до Закону, учасники мають право надавати, а на Замовника покладено обов’язок приймати не лише конкретні сертифікати, але й інші сертифікати, що підтверджують відповідність еквівалентним (в даному випадку – екологічним) вимогам та видані органами з оцінки відповідності, компетентність яких підтверджена, зокрема, шляхом акредитації згідно закону України «Про акредитацію органів з оцінки відповідності».
Просимо зобов’язати Замовника надати учасникам можливість підтвердження еквівалентним (саме екологічним) вимогам, що висуваються у підпункті 3 пункту 3.18 Додатку 1 до ТД,
не лише виключно саме сертифікатами відповідності ДСТУ ISO 14024,
але й сертифікатами відповідності ДСТУ ISO 14001, які видані органами з оцінки відповідності, компетентність яких підтверджена шляхом акредитації (згідно закону України «Про акредитацію органів з оцінки відповідності») або іншим способом, визначеним законодавством.
3) Також дискримінаційність вимог Замовника полягає в тому, що у підпункті 4 пункту 3.18 Додатку 1 до ТД встановлено вимогу до надання протоколів випробувань, яка безпідставно спричиняють нерівність вимог до учасників, які пропонуватимуть продукцію зазначених у ТД виробників, та інших виробників (тобто, еквіваленти):
«На показники якості відмічені в таблиці технічної специфікації символом (**) еквівалентного товару надати протокол випробувань (або будь-який інший документ- звіт, висновок, сертифікат тощо) лабораторії будь-якої форми власності, що розташована в Україні або іншій країні яка:
- відповідає вимогам стандарту ISO/IEC 17025 (ДСТУ ISO/IEC 17025) та/або ISO/IEC 15189 (ДСТУ ISO/IEC 15189); (на підтвердження у складі пропозиції надається документ від уповноваженого державного органу України про відповідність випробувальної лабораторії вимогам ISO/IEC 17025 (ДСТУ ISO/IEC 17025) та/або ISO/IEC 15189)
або
- відповідає вимогам належної лабораторної практики Організації економічного співробітництва та розвитку (GLP OECD) (на підтвердження у складі пропозиції надається лист/сертифікат або інший документ виданий OECD про відповідність випробувальної лабораторії вимогам GLP)
або
- акредитована Національним органом України з акредитації, або іноземним органом з акредитації, який є повним членом Міжнародної організації із співробітництва в галузі акредитації лабораторій (International Laboratory Accreditation Cooperation - ILAC) (на підтвердження у складі пропозиції надається документ про акредитацію випробувальної лабораторії від уповноваженого державного органу згідно чинного законодавства )».
Отже, для еквівалентів вітчизняного виробництва додатково вимагаються протоколи випробувань від акредитованих Національним агентством з акредитації України (НААУ) лабораторій (оскільки виключно НААУ є саме державним органом України, уповноваженим на акредитацію (підтвердження відповідності) вимогам ISO/IEC 17025 (ДСТУ ISO/IEC 17025) та/або ISO/IEC 15189 (ДСТУ ISO/IEC 15189)) (інформація оприлюднена на сайті НААУ за посиланням https://naau.org.ua/3-reiestr-akreditovanikh-oov ):
Такі протоколи випробувань не можуть бути надані ТОВ «Гренландія НВП», як і запропоновані Замовником «альтернативні» варіанти, які не набули поширення в Україні.
Разом з тим, відсутня можливість надання підтвердження протоколами лабораторії, що отримала свідоцтво про відповідність вимогам ДСТУ ISO 10012:2005, які можуть бути надані ТОВ «Гренландія НВП».
Отже, для еквівалентів виробництва вітчизняних виробників Замовником встановлено додаткові ускладнюючі вимоги до надання протоколів випробувань, які взагалі не вимагаються на продукцію прописаних у ТД ТМ.
Таким чином, Замовник, з незрозумілих підстав, звужує засоби надання підтвердження відповідності, дозволяючи, по суті, надавати на еквіваленти вітчизняного виробництва підтвердження виключно від лабораторій, акредитованих НААУ в той час як чинне законодавство України визначає й інші способи підтвердження відповідності, компетентності лабораторій.
Серед іншого, таке формулювання вимоги ТД дискримінує учасників, зокрема, ТОВ «Гренландія НВП», в яких вже наявні протоколи випробувань, видані лабораторією, сертифікованою за ДСТУ ISO 10012:2005, Свідоцтво про відповідність системи вимірювань вимогам ДСТУ ISO 10012:2005 (тобто державному стандарту України) та сфера об’єктів та процесів системи вимірювань якої видані державним підприємством зі стандартизації, метрології та сертифікації (тобто, у спосіб, визначений законодавством).
Втім, частинами п’ятою та шостою статті 23 Закону не лише передбачено, що у разі встановлення екологічних чи інших характеристик товару, роботи чи послуги замовник повинен в тендерній документації зазначити, які маркування, протоколи випробувань або сертифікати можуть підтвердити відповідність предмета закупівлі таким характеристикам, але й що якщо замовник посилається в тендерній документації на конкретні маркування, протокол випробувань чи сертифікат, він зобов’язаний прийняти маркування, протоколи випробувань чи сертифікати, що підтверджують відповідність еквівалентним вимогам та видані органами з оцінки відповідності, компетентність яких підтверджена шляхом акредитації або іншим способом, визначеним законодавством.
Отже, відповідно до Закону, учасники мають право надавати, а на Замовника покладено обов’язок приймати не лише конкретні види документального підтвердження щодо характеристик товару, але й інші документи, якщо вони видані органами з оцінки відповідності, компетентність яких підтверджена шляхом акредитації або іншим способом, визначеним законодавством.
Лабораторія, сертифікована уповноваженим державним органом (державним підприємством зі стандартизації, метрології та сертифікації) за державним стандартом (ДСТУ ISO 10012:2005 «Системи керування вимірюваннями. Вимоги до процесів вимірювання та вимірювального обладнання») саме й є органом з оцінки відповідності, компетентність якого підтверджена способом, визначеним законодавством.
Показники, щодо яких Замовником вимагається надання підтвердження протоколом випробувань. виданим органом з оцінки відповідності, компетентність якого підтверджена за ДСТУ EN ISO/IEC 17025 (або у інший «альтернативний» спосіб, дописаний Замовником) уповноваженим органом згідно чинного законодавства, тобто акредитованим НААУ, можуть бути підтверджені учасниками, зокрема, ТОВ «Гренландія НВП», відповідно до частини шостої статті 23 Закону, та за аналогією надання підтвердження на товари прописаних у ТД ТМ, протоколами лабораторії, сертифікованої державним підприємством зі стандартизації, метрології та сертифікації за ДСТУ ISO 10012:2005, з наданням Свідоцтва про відповідність системи вимірювань вимогам ДСТУ ISO 10012:2005 та Сфери об’єктів та процесів системи вимірювань, виданих державним підприємством зі стандартизації, метрології та сертифікації.
Просимо зобов’язати Замовника надати учасникам можливість підтвердження відповідності еквівалентним вимогам, що висуваються у підпункті 4 пункту 3.18 Додатку 1 до ТД, протоколами випробувань, виданими лабораторією, сертифікованою за ДСТУ ISO 10012:2005, Свідоцтво про відповідність системи вимірювань вимогам ДСТУ ISO 10012:2005 (тобто державному стандарту України) та сфера об’єктів та процесів системи вимірювань якої видані державним підприємством зі стандартизації, метрології та сертифікації (тобто, у спосіб, визначений законодавством).
4) Також дискримінаційність вимог Замовника полягає в тому, що у підпункті 7 пункту 3.18 Додатку 1 до ТД встановлено вимогу надати
«Сертифікати ISO 9001, 14001, 22000 що видані виробнику органом з сертифікації на запропонований еквівалентний товар».
Зазначені сертифікати не видаються на товар, а характеризують системи управління господарюючого суб’єкта – систему управління якістю, екологічного управління та управління безпечністю харчових продуктів, відповідно.
Тобто, на конкретний товар такі сертифікати не видаються, отже формулювання вимоги суперечить положенням зазначених стандартів та їхньому призначенню.
5) Також слід зазначити, що вимоги Додатку 4 до ТД до технічних характеристик засобів за позиціями 5 та 6 викладені іншими мовами, аніж українська (російською та англійською, відповідно). Також наявні зазначення «ПАВ» замість «ПАР» тощо й за іншими позиціями.
Оскільки учасники зобов’язані подавати свої пропозиції українською мовою, зазначене не дозволяє учасникам зформувати свої тендерні пропозиції належним чином.
6) Крім того, за позицією №7 «Мило рідке, 5л» незазначеного призначення встановлено вимогу, яка суперечить вимогам до можливих еквівалентів:
«значення pH 13,5».
Таке значення рН, наближене до максимально досяжного для лугу значення, не відповідає значенням, застосовуваним
- ані для гігієни шкіри людини (застосовуються засоби з рН 5,5-7,0, наближеним до нейтрального);
- ані для прання (для ручного прання рН – не більше 10,5, для автоматичного – рН не більше 11,5, про що свідчить ДСТУ 2972:2010):
Отже, висока ймовірність помилкового зазначення Замовником рівня рН для рідкого мила, що, за умови дотримання зазначеної вимоги, може призвести до негативних наслідків для здоров’я тих осіб, які цей товар застосовуватимуть, або до пошкодження речей, з якими таке мило контактуватиме.
На доказ наявності порушених прав надаємо:
- висновок ДСЕЕ на продукцію, яку може запропонувати у даній закупівлі ТОВ «Гренландія НВП» за окремими позиціями предмета закупівлі;
- сертифікат відповідності ДСТУ ISO 14001, виданий органом з сертифікації, компетентність якого підтверджена шляхом акредитації згідно закону України «Про акредитацію органів з оцінки відповідності»;
- атестат та сферу акредитації зазначеного органу;
- протокол випробувань на пропоновані до закупівлі ТОВ «Гренландія НВП» товари;
. сертифікат відповідності ДСТУ ISO 9001;
- сертифікат відповідності ДСТУ ISO 22000.
Просимо зобов’язати Замовника викласти обгрунтовані вимоги до предмета закупівлі у Додатках 1 та 4 до ТД у спосіб, що надасть можливість участі у закупівлі учасникам, що пропонуватимуть продукцію різних виробників, а саме:
1. Поширити вимоги до додаткового підтвердження відповідності пропонованих засобів за підпунктами 1-7 пункту 3.18 Додатку 1 до ТД на усі товари, а не лише на еквіваленти, або вилучити зазначені додаткові вимоги взагалі, з метою виключення очевидної дискримінації учасників.
2. Надати учасникам можливість підтвердження відповідності еквівалентним (саме екологічним) вимогам, що висуваються у підпункті 3 пункту 3.18 Додатку 1 до ТД,
не лише виключно саме сертифікатами відповідності ДСТУ ISO 14024,
але й сертифікатами відповідності ДСТУ ISO 14001, які видані органами з оцінки відповідності, компетентність яких підтверджена шляхом акредитації (згідно закону України «Про акредитацію органів з оцінки відповідності») або іншим способом, визначеним законодавством.
3. Надати учасникам можливість підтвердження відповідності еквівалентним вимогам, що висуваються у підпункті 4 пункту 3.18 Додатку 1 до ТД, протоколами випробувань, виданими лабораторією, сертифікованою за ДСТУ ISO 10012:2005, Свідоцтво про відповідність системи вимірювань вимогам ДСТУ ISO 10012:2005 (тобто державному стандарту України) та сфера об’єктів та процесів системи вимірювань якої видані державним підприємством зі стандартизації, метрології та сертифікації (тобто, у спосіб, визначений законодавством).
4. Видалити у підпункті 7 пункту 3.18 Додатку 1 до ТД вимогу надати Сертифікати ISO 9001, 14001, 22000 що видані виробнику органом з сертифікації саме на запропонований еквівалентний товар.
5. Викласти українською мовою вимоги Додатку 4 до ТД до технічних характеристик засобів за позиціями 5 і 6 та, частково, іншими.
6. Вилучити вимогу за позицією №7 «Мило рідке, 5л», яка суперечить вимогам до можливих еквівалентів та вимагає пропозиції небезпечного засобу: «значення pH 13,5».
оскільки за наявного формулювання зазначених вимог ТОВ «Гренландія НВП», як і переважна більшість інших потенційних учасників, позбавлене можливості взяти участь у даній закупівлі.
Також просимо зобов’язати Замовника надати підтвердження наявності на ринку продукції, щонайменше, двох виробників, яка
відповідає вимогам технічної специфікації Замовника, викладеної у Додатку 4 до ТД,
з урахуванням вимог до надання документального підтвердження відповідності, викладених у підпунктах 1-7 пункту 3.18 Додатку 1 до ТД.
ТОВ «Гренландія НВП» вважає, що встановленими вимогами тендерної документації здійснено порушення його прав та законних інтересів як потенційного учасника, а також порушено принципи, задекларовані частиною першою статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі»: добросовісної конкуренції серед учасників; відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель; недискримінації учасників та рівного ставлення до них; об’єктивного та неупередженого визначення переможця процедури закупівлі; максимальної економії та ефективності; запобігання корупційним діям і зловживанням.
Також, фактично, порушено норму частини четвертої статті 5, яка визначає, що замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників
Відповідно до вищенаведеного, керуючись статтями 3, 5, 11, 18, 22, 23, 24, Закону України «Про публічні закупівлі» та пунктами 28, 30, 55-67 «Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування», затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178, –
ТОВ «Гренландія НВП» вважає, що умови тендерної документації (далі по тексту – ТД) через значні порушення виключають з участі у закупівлі велику кількість потенційних учасників, зокрема й наше Товариство. Також у ТД виявлено ряд положень, які мають ознаки таких, що порушують принципи, задекларовані частиною першою статті 5 Закону та норму частини четвертої статті 5 Закону, яка визначає, що замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників, наявність яких штучно обмежує коло учасників.
1) Тендерною документацією у пункті 3.18 Додатку 1 до ТД та у Додатку 4 до ТД, прописано вимоги до предмета закупівлі, сукупність яких, з урахуванням вимог до документального підтвердження, якого вимагає ТД, є дискримінаційною стосовно учасників, які пропонують «еквіваленти» до товарів зазначених у ТД виробників/ торговельних марок (ТМ).
Адже лише на «еквіваленти» вимагаються додаткові документи, отримання яких вимагає тривалого часу (неспівставного зі строком, відведеним на подання тендерних пропозицій) та значних додаткових витрат учасників.
Тому Замовник убезпечив себе від участі небажаних учасників, встановивши на «еквіваленти» додаткові вимоги окремих підпунктів пункту 3.18 Додатку 1 до ТД щодо надання додаткових документів, які, зокрема, в Замовника відсутні на продукцію виробників торгових марок, прописаних Замовником, виходячи з чого, в Замовника відсутні підстави вимагати додаткові документи за вимогами підпунктів 1-7 пункту 3.18 Додатку 1 до ТД виключно на еквіваленти:
ТЕХНІЧНА СПЕЦИФІКАЦІЯ (вимоги Додатку 4 до ТД)
№ п/п Номенклатурні позиції предмета закупівлі
Технічні характеристики
1. Білизна, 1л , або еквівалент Вода, гіпохлорит натрію 15-30%.
2. Гель санітарно-гігієнічний "Сантри-МилаМ", 1л або еквівалент Вода питна, соляна кислота 5-15%, загусник (неіоногенні ПАР <5%), барвник, запашка.
3. Засіб для миття посуду "Fairy", 1 л або еквівалент 5 – 15% аніонні ПАР, до 5% неіоногенні ПАР, консерванти, ароматизуючі добавки, Безфосфатні.
4. Засіб універсальний "Domestos", 1л або еквівалент <5%: гіпохлорит натрія, неионогенні ПАВ, мило, отдушка.
5. Порошок пральний, 10 кг 5-15% анионные ПАВ, <5% неионогенные ПАВ, поликарбоксилаты, энзимы, ароматизаторы, линалоол.
6. Рідкий мийний засіб для підлоги "MR Proper", 1,5л або еквівалент <5% Anionic Surfactants, Non-Ionic surfactants, Preservatives, Perfumes, Citronellol, Limonene, Hexyl Cinnamal.
7. Мило рідке, 5л. Піноутворення низке (безпечне), значення pH 13,5; без вмісту НТА.
8. Засіб порошкоподібний для чищення Гала, 500гр або еквівалент Чистяча (мийна) здатність,%, не менше – 85
Біологічний розклад ПАР, %, не менше – 80 Об’єм: 500 ± 15г
Примітка: Якщо у цій специфікації містяться посилання на стандартні характеристики, технічні регламенти та умови, вимоги, умовні позначення та термінологію, пов’язані з товарами, роботами чи послугами, що закуповуються, передбачені існуючими міжнародними, європейськими стандартами, іншими спільними технічними європейськими нормами, іншими технічними еталонними системами, визнаними європейськими органами зі стандартизації або національними стандартами, нормами та правилами. Після кожного такого посилання слід вважати наявний вираз «або еквівалент».
Якщо ця технічна специфікація містить посилання на конкретні марку чи виробника або на конкретний процес, що характеризує продукт чи послугу певного суб’єкта господарювання, чи на торгові марки, патенти, типи або конкретне місце походження чи спосіб виробництва, таке посилання є необхідним та обґрунтованим. Після кожного такого посилання слід вважати наявний вираз «або еквівалент».
Еквівалент товару або його складової частини – вживається у значенні, як рівнозначний товар або його складова частина, що виражається в наявності однозначних співвідношень між технічними та якісними характеристиками до предмету закупівлі, що визначені Замовником згідно вимог цієї документації, або якісно перевищують відповідні вимоги Замовника.
Обґрунтування: неможливо скласти вичерпний опис характеристик, передбачені існуючими міжнародними, європейськими стандартами, технічними регламентами та іншими технічними системами, визнаними європейськими органами зі стандартизації або національними стандартами, нормами та правилами.
Вимоги підпунктів 1-7 пункту 3.18 Додатку 1 до ТД до документального підтвердження:
У разі надання еквіваленту до продукції, що вимагається Замовником в Технічній специфікації, на підтвердження технічних (якісних) вимог до предмету закупівлі у складі пропозиції по кожному найменуванню запропонованого еквівалентного товару, учасники повинні додатково надати:
1. Порівняльну таблицю запропонованої учасником еквівалентної продукції з вимогами замовника, в якій повинно бути зазначено найменування товару, що визначене в документації замовника та найменування запропонованої продукції, назва виробника, позначення нормативної документації на виготовлення товару (для продукції вітчизняного виробництва), торгову марку, технічні характеристики запропонованого товару у повному обсязі згідно встановлених вимог (вказати конкретні значення) та інше відповідно до встановлених вимог.
2. Надати чітке фото кожної позиції запропонованого еквівалентного товару в оригінальній тарі, що буде постачатися. Фото повинно бути з усіх сторін з можливістю чіткого та розбірливого читання тексту маркування (у разі наявності); та фото запакованого товару з усіх сторін, в тому вигляді в якому товар буде доставлено до Замовника. На фото запропонованого еквівалентного товару повинна бути зазначена інформація щодо виробника, країни виробництва, нормативного документу, технічних характеристик.
3. На всі позиції запропонованого еквівалентного товару надати сертифікат відповідності ДСТУ ISO 14024, що виданий незалежним, компетентним національним або призначеним органом з сертифікації. Орган сертифікації (сертифікаційний орган або орган з оцінки відповідності) має бути акредитований на вказаний стандарт. У складі пропозиції надати відповідні підтвердження компетентності (уповноваження, акредитації тощо). Найменування товару в даному сертифікаті ISO 14024 повинно відповідати запропонованому найменуванню еквівалентного товару в технічній пропозиції учасника, найменуванню в наданих протоколах випробувань та в паспортах якості, найменуванню на запропонованих етикетках.
4. На показники якості відмічені в таблиці технічної специфікації символом (**) еквівалентного товару надати протокол випробувань (або будь-який інший документ- звіт, висновок, сертифікат тощо) лабораторії будь-якої форми власності, що розташована в Україні або іншій країні яка:
- відповідає вимогам стандарту ISO/IEC 17025 (ДСТУ ISO/IEC 17025) та/або ISO/IEC 15189 (ДСТУ ISO/IEC 15189); (на підтвердження у складі пропозиції надається документ від уповноваженого державного органу України про відповідність випробувальної лабораторії вимогам ISO/IEC 17025 (ДСТУ ISO/IEC 17025) та/або ISO/IEC 15189)
або
- відповідає вимогам належної лабораторної практики Організації економічного співробітництва та розвитку (GLP OECD) (на підтвердження у складі пропозиції надається лист/сертифікат або інший документ виданий OECD про відповідність випробувальної лабораторії вимогам GLP)
або
- акредитована Національним органом України з акредитації, або іноземним органом з акредитації, який є повним членом Міжнародної організації із співробітництва в галузі акредитації лабораторій (International Laboratory Accreditation Cooperation - ILAC) (на підтвердження у складі пропозиції надається документ про акредитацію випробувальної лабораторії від уповноваженого державного органу згідно чинного законодавства )
5. Надати повну скановану копію нормативного документу на виготовлення еквівалентного товару (технічні умови (ТУ), ДСТУ, ГОСТ, ОСТ або технічне завдання (далі – ТЗ). Скановані копії ТУ (ДСТУ, ГОСТ, ОСТ або ТЗ), а також зміни до них, що надаються учасником, повинні бути діючими на момент подання пропозиції учасником.
Якщо виробник продукції, яка пропонується до постачання учасником, не є власником ТУ (ТЗ) на виготовлення вказаної продукції, необхідно надати скановану копію документу (договору, листа-підтвердження, тощо) власника (власників) ТУ (ТЗ), завіреного підписом та печаткою (за наявності) власника/власників про передачу повноважень на використання даного ТУ (ТЗ) виробнику, продукція якого пропонується до постачання учасником.
ТУ повинні бути розроблені оформлені відповідно до вимог ГОСТ 2.114-95 або СОУ КЗПС 74.9-02568182-003:2016 або повинні бути перевірені на відповідність законодавству України Державним підприємством зі стандартизації, метрології та сертифікації (надати підтвердження про перевірку ТУУ, строк дії та внесення до книги обліку від Державного підприємства державного науково-технічного центру стандартизації, метрології та сертифікації), а ТЗ – відповідно до ДСТУ 3974-2000. ТУ або нормативний документ, за яким виготовляється продукція, повинен підтверджувати технічні характеристики Додатку 1
6. Сертифікат відповідності на запропонований еквівалентний товар, що виданий органом з оцінки відповідності (органом з сертифікації) згідно чинного законодавства. Надати підтвердження органу з сертифікації на право проводити сертифікацію згідно чинного законодавства.
7. Сертифікати ISO 9001, 14001, 22000 що видані виробнику органом з сертифікації на запропонований еквівалентний товар.
Адже Замовником встановлено вимоги до підтвердження відповідності пропонованих засобів у класично дискримінаційному форматі, оскільки на засоби прописаних у ТД конкретних торговельних марок конкретних виробників не вимагається надання додаткових документів, як це вимагається на еквіваленти додатковими пунктами 1-7 пункту 3.18 Додатку 1 до ТД.
При цьому критерій еквівалентності встановлюється за найменуванням торгівельної марки, а не, наприклад, за складом засобів, який може бути різним, але забезпечуватиме відповідність певним споживчим характеристикам. Про це свідчить інформація у Примітці під Таблицею Додатку 4 до ТД,
Тобто під еквівалентним товаром мається на увазі товар будь-якого іншого виробника (торгівельної марки).
Те, що на зазначені у ТД товари такі документи не вимагаються, а вимагаються лише на «еквіваленти», дискримінує учасників, які планують пропонувати «еквіваленти» (тобто ставить у нерівні умови з учасниками, які пропонують саме зазначені у ТД товари).
Разом з тим, якщо Замовник не вимагає надання на товари, зазначені у ТД, додаткових документів вимогами за підпунктами 1-7 пункту 3.18 Додатку 1 до ТД, це має означати, що він з ними ознайомлений та встановив вимоги відповідно до цих документів.
Отже ніщо не заважає надавати однакові документи на усі товари, а не лише на еквіваленти, для можливості ознайомлення з ними усіх учасників закупівлі та перевіряючих органів, що мало б сприяти втіленню визначального принципа прозорості публічних закупівель.
Дискримінація, тобто нерівність вимог до різних учасників на підставі, зокрема, виробника продукції, яку вони пропонують, полягає у суттєво відмінному обсязі вимог до надання підтвердження відповідності у сукупності з відсутністю вимог такого підтвердження на продукцію виробника зазначеної у ТД ТМ.
За тими документами, які Замовник додатково вимагає від учасників, що пропонуватимуть «еквіваленти», це потребує
- надто тривалого часу (неспівставного зі строками, протягом яких проводиться закупівля), що робить участь у закупівлі неможливою,
- завеликих фінансових витрат, що робить участь у закупівлі нерентабельною,
- в окремих випадках додаткові вимоги для «еквівалентів» взагалі неможливо виконати.
Виходячи з вищенаведеного, встановлення додаткових вимог лише для «еквівалентів» є однозначно дискримінаційним.
Просимо зобов’язати Замовника надати підтвердження наявності на ринку продукції, щонайменше, двох виробників, яка
відповідає вимогам технічної специфікації Замовника, викладеної у Додатку 4 до ТД,
з урахуванням вимог до надання документального підтвердження відповідності, викладених у підпунктах 1-7 пункту 3.18 Додатку 1 до ТД.
2) Зокрема, Замовник убезпечив себе від участі небажаних учасників, встановивши на «еквіваленти» додаткові вимоги, зокрема, у підпункті 3 пункту 3.18 Додатку 1 до ТД:
«На всі позиції запропонованого еквівалентного товару надати сертифікат відповідності ДСТУ ISO 14024, що виданий незалежним, компетентним національним або призначеним органом з сертифікації. Орган сертифікації (сертифікаційний орган або орган з оцінки відповідності) має бути акредитований на вказаний стандарт. У складі пропозиції надати відповідні підтвердження компетентності (уповноваження, акредитації тощо). Найменування товару в даному сертифікаті ISO 14024 повинно відповідати запропонованому найменуванню еквівалентного товару в технічній пропозиції учасника, найменуванню в наданих протоколах випробувань та в паспортах якості, найменуванню на запропонованих етикетках».
Таким чином, Замовником застосовано вимогу надання сертифікату відповідності
- саме ДСТУ ISO 14024,
- й виключно щодо саме еквівалентного товару (на продукцію жодного з прописаних у ТД виробників такі сертифікати Замовником не можуть бути надані, адже, відповідно до відкритих даних, вони відсутні);
Застосоване Замовником формулювання вимоги щодо підтвердження відповідності
саме екологічному маркуванню (якого стосується ДСТУ ISO 14024:2018 Екологічні марковання та декларації. Екологічне марковання типу I. Принципи та процедури (ISO 14024:2018, IDT)),
а не екологічним вимогам загалом, більш системно, як це здійснюється, зокрема, за ДСТУ ISO 14001,
дискримінує учасників, які можуть надати інше підтвердження відповідності тим само вимогам.
Згідно статті 6 закону України "Про акредитацію органів з оцінки відповідності", яка також посилається на Положення про Національне агентство з акредитації України, такий документ має видавати орган з оцінки відповідності, акредитований виключно Національним агентством з акредитації України (НААУ).
Разом з тим, Замовник не зможе надати запитувані ним сертифікати відповідності ДСТУ ISO 14024 з підтвердженням акредитації органу, що їх видав, саме на вказаний стандарт на товари прописаних ним у ТД виробників.
І, звісно, Замовник не зможе надати такі документи на продукцію двох виробників.
Разом з тим, чинне законодавство не встановлює вимоги підтвердження відповідності екологічним вимогам саме сертифікатами відповідності ДСТУ ISO 14024, який стосується лише Екологічних марковань та декларацій.
Виробники та постачальники широко застосовують підтвердження відповідності більш широкому спектру саме екологічних вимог, тобто «еквівалентним вимогам» в розумінні частини шостої статті 23 Закону, шляхом отримання сертифікатів відповідності ДСТУ ISO 14001, який стосується систем екологічного управління загалом, а не лише марковань та декларацій:
Стандарт, сертифікат відповідності якому вимагається Замовником
(але не може бути ним наданий на продукцію зазначених в ТД та інших виробників)
Стандарт, сертифікат відповідності якому може запропонувати ТОВ «Гренландія НВП»
(а також й інші потенційні учасники, які можуть запропонувати еквіваленти)
ДСТУ ISO 14024:2018 Екологічні марковання та декларації. Екологічне марковання типу I. Принципи та процедури (ISO 14024:2018, IDT)
ДСТУ ISO 14001:2015 Системи екологічного управління. Вимоги та настанови щодо застосовування (ISO 14001:2015, IDT)
Отже, серед іншого, формулювання зазначеної вимоги ТД дискримінує учасників, зокрема, ТОВ «Гренландія НВП», в яких вже наявні сертифікати відповідності ДСТУ ISO 14001 (тобто державному стандарту України) видані акредитованими на вказаний стандарт органами сертифікації (тобто, у спосіб, визначений законодавством), які підтверджують відповідність еквівалентним вимогам.
Втім, частинами п’ятою та шостою статті 23 Закону
не лише передбачено, що у разі встановлення екологічних чи інших характеристик товару, роботи чи послуги замовник повинен в тендерній документації зазначити, які маркування, протоколи випробувань або сертифікати можуть підтвердити відповідність предмета закупівлі таким характеристикам,
але й що якщо замовник посилається в тендерній документації на конкретні маркування, протокол випробувань чи сертифікат, він зобов’язаний прийняти маркування, протоколи випробувань чи сертифікати, що підтверджують відповідність еквівалентним вимогам та видані органами з оцінки відповідності, компетентність яких підтверджена шляхом акредитації або іншим способом, визначеним законодавством.
Отже, відповідно до Закону, учасники мають право надавати, а на Замовника покладено обов’язок приймати не лише конкретні сертифікати, але й інші сертифікати, що підтверджують відповідність еквівалентним (в даному випадку – екологічним) вимогам та видані органами з оцінки відповідності, компетентність яких підтверджена, зокрема, шляхом акредитації згідно закону України «Про акредитацію органів з оцінки відповідності».
Просимо зобов’язати Замовника надати учасникам можливість підтвердження еквівалентним (саме екологічним) вимогам, що висуваються у підпункті 3 пункту 3.18 Додатку 1 до ТД,
не лише виключно саме сертифікатами відповідності ДСТУ ISO 14024,
але й сертифікатами відповідності ДСТУ ISO 14001, які видані органами з оцінки відповідності, компетентність яких підтверджена шляхом акредитації (згідно закону України «Про акредитацію органів з оцінки відповідності») або іншим способом, визначеним законодавством.
3) Також дискримінаційність вимог Замовника полягає в тому, що у підпункті 4 пункту 3.18 Додатку 1 до ТД встановлено вимогу до надання протоколів випробувань, яка безпідставно спричиняють нерівність вимог до учасників, які пропонуватимуть продукцію зазначених у ТД виробників, та інших виробників (тобто, еквіваленти):
«На показники якості відмічені в таблиці технічної специфікації символом (**) еквівалентного товару надати протокол випробувань (або будь-який інший документ- звіт, висновок, сертифікат тощо) лабораторії будь-якої форми власності, що розташована в Україні або іншій країні яка:
- відповідає вимогам стандарту ISO/IEC 17025 (ДСТУ ISO/IEC 17025) та/або ISO/IEC 15189 (ДСТУ ISO/IEC 15189); (на підтвердження у складі пропозиції надається документ від уповноваженого державного органу України про відповідність випробувальної лабораторії вимогам ISO/IEC 17025 (ДСТУ ISO/IEC 17025) та/або ISO/IEC 15189)
або
- відповідає вимогам належної лабораторної практики Організації економічного співробітництва та розвитку (GLP OECD) (на підтвердження у складі пропозиції надається лист/сертифікат або інший документ виданий OECD про відповідність випробувальної лабораторії вимогам GLP)
або
- акредитована Національним органом України з акредитації, або іноземним органом з акредитації, який є повним членом Міжнародної організації із співробітництва в галузі акредитації лабораторій (International Laboratory Accreditation Cooperation - ILAC) (на підтвердження у складі пропозиції надається документ про акредитацію випробувальної лабораторії від уповноваженого державного органу згідно чинного законодавства )».
Отже, для еквівалентів вітчизняного виробництва додатково вимагаються протоколи випробувань від акредитованих Національним агентством з акредитації України (НААУ) лабораторій (оскільки виключно НААУ є саме державним органом України, уповноваженим на акредитацію (підтвердження відповідності) вимогам ISO/IEC 17025 (ДСТУ ISO/IEC 17025) та/або ISO/IEC 15189 (ДСТУ ISO/IEC 15189)) (інформація оприлюднена на сайті НААУ за посиланням https://naau.org.ua/3-reiestr-akreditovanikh-oov ):
Такі протоколи випробувань не можуть бути надані ТОВ «Гренландія НВП», як і запропоновані Замовником «альтернативні» варіанти, які не набули поширення в Україні.
Разом з тим, відсутня можливість надання підтвердження протоколами лабораторії, що отримала свідоцтво про відповідність вимогам ДСТУ ISO 10012:2005, які можуть бути надані ТОВ «Гренландія НВП».
Отже, для еквівалентів виробництва вітчизняних виробників Замовником встановлено додаткові ускладнюючі вимоги до надання протоколів випробувань, які взагалі не вимагаються на продукцію прописаних у ТД ТМ.
Таким чином, Замовник, з незрозумілих підстав, звужує засоби надання підтвердження відповідності, дозволяючи, по суті, надавати на еквіваленти вітчизняного виробництва підтвердження виключно від лабораторій, акредитованих НААУ в той час як чинне законодавство України визначає й інші способи підтвердження відповідності, компетентності лабораторій.
Серед іншого, таке формулювання вимоги ТД дискримінує учасників, зокрема, ТОВ «Гренландія НВП», в яких вже наявні протоколи випробувань, видані лабораторією, сертифікованою за ДСТУ ISO 10012:2005, Свідоцтво про відповідність системи вимірювань вимогам ДСТУ ISO 10012:2005 (тобто державному стандарту України) та сфера об’єктів та процесів системи вимірювань якої видані державним підприємством зі стандартизації, метрології та сертифікації (тобто, у спосіб, визначений законодавством).
Втім, частинами п’ятою та шостою статті 23 Закону не лише передбачено, що у разі встановлення екологічних чи інших характеристик товару, роботи чи послуги замовник повинен в тендерній документації зазначити, які маркування, протоколи випробувань або сертифікати можуть підтвердити відповідність предмета закупівлі таким характеристикам, але й що якщо замовник посилається в тендерній документації на конкретні маркування, протокол випробувань чи сертифікат, він зобов’язаний прийняти маркування, протоколи випробувань чи сертифікати, що підтверджують відповідність еквівалентним вимогам та видані органами з оцінки відповідності, компетентність яких підтверджена шляхом акредитації або іншим способом, визначеним законодавством.
Отже, відповідно до Закону, учасники мають право надавати, а на Замовника покладено обов’язок приймати не лише конкретні види документального підтвердження щодо характеристик товару, але й інші документи, якщо вони видані органами з оцінки відповідності, компетентність яких підтверджена шляхом акредитації або іншим способом, визначеним законодавством.
Лабораторія, сертифікована уповноваженим державним органом (державним підприємством зі стандартизації, метрології та сертифікації) за державним стандартом (ДСТУ ISO 10012:2005 «Системи керування вимірюваннями. Вимоги до процесів вимірювання та вимірювального обладнання») саме й є органом з оцінки відповідності, компетентність якого підтверджена способом, визначеним законодавством.
Показники, щодо яких Замовником вимагається надання підтвердження протоколом випробувань. виданим органом з оцінки відповідності, компетентність якого підтверджена за ДСТУ EN ISO/IEC 17025 (або у інший «альтернативний» спосіб, дописаний Замовником) уповноваженим органом згідно чинного законодавства, тобто акредитованим НААУ, можуть бути підтверджені учасниками, зокрема, ТОВ «Гренландія НВП», відповідно до частини шостої статті 23 Закону, та за аналогією надання підтвердження на товари прописаних у ТД ТМ, протоколами лабораторії, сертифікованої державним підприємством зі стандартизації, метрології та сертифікації за ДСТУ ISO 10012:2005, з наданням Свідоцтва про відповідність системи вимірювань вимогам ДСТУ ISO 10012:2005 та Сфери об’єктів та процесів системи вимірювань, виданих державним підприємством зі стандартизації, метрології та сертифікації.
Просимо зобов’язати Замовника надати учасникам можливість підтвердження відповідності еквівалентним вимогам, що висуваються у підпункті 4 пункту 3.18 Додатку 1 до ТД, протоколами випробувань, виданими лабораторією, сертифікованою за ДСТУ ISO 10012:2005, Свідоцтво про відповідність системи вимірювань вимогам ДСТУ ISO 10012:2005 (тобто державному стандарту України) та сфера об’єктів та процесів системи вимірювань якої видані державним підприємством зі стандартизації, метрології та сертифікації (тобто, у спосіб, визначений законодавством).
4) Також дискримінаційність вимог Замовника полягає в тому, що у підпункті 7 пункту 3.18 Додатку 1 до ТД встановлено вимогу надати
«Сертифікати ISO 9001, 14001, 22000 що видані виробнику органом з сертифікації на запропонований еквівалентний товар».
Зазначені сертифікати не видаються на товар, а характеризують системи управління господарюючого суб’єкта – систему управління якістю, екологічного управління та управління безпечністю харчових продуктів, відповідно.
Тобто, на конкретний товар такі сертифікати не видаються, отже формулювання вимоги суперечить положенням зазначених стандартів та їхньому призначенню.
5) Також слід зазначити, що вимоги Додатку 4 до ТД до технічних характеристик засобів за позиціями 5 та 6 викладені іншими мовами, аніж українська (російською та англійською, відповідно). Також наявні зазначення «ПАВ» замість «ПАР» тощо й за іншими позиціями.
Оскільки учасники зобов’язані подавати свої пропозиції українською мовою, зазначене не дозволяє учасникам зформувати свої тендерні пропозиції належним чином.
6) Крім того, за позицією №7 «Мило рідке, 5л» незазначеного призначення встановлено вимогу, яка суперечить вимогам до можливих еквівалентів:
«значення pH 13,5».
Таке значення рН, наближене до максимально досяжного для лугу значення, не відповідає значенням, застосовуваним
- ані для гігієни шкіри людини (застосовуються засоби з рН 5,5-7,0, наближеним до нейтрального);
- ані для прання (для ручного прання рН – не більше 10,5, для автоматичного – рН не більше 11,5, про що свідчить ДСТУ 2972:2010):
Отже, висока ймовірність помилкового зазначення Замовником рівня рН для рідкого мила, що, за умови дотримання зазначеної вимоги, може призвести до негативних наслідків для здоров’я тих осіб, які цей товар застосовуватимуть, або до пошкодження речей, з якими таке мило контактуватиме.
На доказ наявності порушених прав надаємо:
- висновок ДСЕЕ на продукцію, яку може запропонувати у даній закупівлі ТОВ «Гренландія НВП» за окремими позиціями предмета закупівлі;
- сертифікат відповідності ДСТУ ISO 14001, виданий органом з сертифікації, компетентність якого підтверджена шляхом акредитації згідно закону України «Про акредитацію органів з оцінки відповідності»;
- атестат та сферу акредитації зазначеного органу;
- протокол випробувань на пропоновані до закупівлі ТОВ «Гренландія НВП» товари;
. сертифікат відповідності ДСТУ ISO 9001;
- сертифікат відповідності ДСТУ ISO 22000.
Просимо зобов’язати Замовника викласти обгрунтовані вимоги до предмета закупівлі у Додатках 1 та 4 до ТД у спосіб, що надасть можливість участі у закупівлі учасникам, що пропонуватимуть продукцію різних виробників, а саме:
1. Поширити вимоги до додаткового підтвердження відповідності пропонованих засобів за підпунктами 1-7 пункту 3.18 Додатку 1 до ТД на усі товари, а не лише на еквіваленти, або вилучити зазначені додаткові вимоги взагалі, з метою виключення очевидної дискримінації учасників.
2. Надати учасникам можливість підтвердження відповідності еквівалентним (саме екологічним) вимогам, що висуваються у підпункті 3 пункту 3.18 Додатку 1 до ТД,
не лише виключно саме сертифікатами відповідності ДСТУ ISO 14024,
але й сертифікатами відповідності ДСТУ ISO 14001, які видані органами з оцінки відповідності, компетентність яких підтверджена шляхом акредитації (згідно закону України «Про акредитацію органів з оцінки відповідності») або іншим способом, визначеним законодавством.
3. Надати учасникам можливість підтвердження відповідності еквівалентним вимогам, що висуваються у підпункті 4 пункту 3.18 Додатку 1 до ТД, протоколами випробувань, виданими лабораторією, сертифікованою за ДСТУ ISO 10012:2005, Свідоцтво про відповідність системи вимірювань вимогам ДСТУ ISO 10012:2005 (тобто державному стандарту України) та сфера об’єктів та процесів системи вимірювань якої видані державним підприємством зі стандартизації, метрології та сертифікації (тобто, у спосіб, визначений законодавством).
4. Видалити у підпункті 7 пункту 3.18 Додатку 1 до ТД вимогу надати Сертифікати ISO 9001, 14001, 22000 що видані виробнику органом з сертифікації саме на запропонований еквівалентний товар.
5. Викласти українською мовою вимоги Додатку 4 до ТД до технічних характеристик засобів за позиціями 5 і 6 та, частково, іншими.
6. Вилучити вимогу за позицією №7 «Мило рідке, 5л», яка суперечить вимогам до можливих еквівалентів та вимагає пропозиції небезпечного засобу: «значення pH 13,5».
оскільки за наявного формулювання зазначених вимог ТОВ «Гренландія НВП», як і переважна більшість інших потенційних учасників, позбавлене можливості взяти участь у даній закупівлі.
Також просимо зобов’язати Замовника надати підтвердження наявності на ринку продукції, щонайменше, двох виробників, яка
відповідає вимогам технічної специфікації Замовника, викладеної у Додатку 4 до ТД,
з урахуванням вимог до надання документального підтвердження відповідності, викладених у підпунктах 1-7 пункту 3.18 Додатку 1 до ТД.
ТОВ «Гренландія НВП» вважає, що встановленими вимогами тендерної документації здійснено порушення його прав та законних інтересів як потенційного учасника, а також порушено принципи, задекларовані частиною першою статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі»: добросовісної конкуренції серед учасників; відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель; недискримінації учасників та рівного ставлення до них; об’єктивного та неупередженого визначення переможця процедури закупівлі; максимальної економії та ефективності; запобігання корупційним діям і зловживанням.
Також, фактично, порушено норму частини четвертої статті 5, яка визначає, що замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників
Відповідно до вищенаведеного, керуючись статтями 3, 5, 11, 18, 22, 23, 24, Закону України «Про публічні закупівлі» та пунктами 28, 30, 55-67 «Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування», затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178, –
×
-
Назва доказу:
Сертифікат відповідності ДСТУ ISO 22000, виданий органом з оцінки відповідності, компетентність якого підтверджена шляхом акредитації згідно закону України «Про акредитацію органів з оцінки відповідності», на виготовлення продукції, яку може запропонувати у даній закупівлі ТОВ «Гренландія НВП».
-
Повʼязаний документ:
7. Сертифікати 22000 ТОВ Гренландія НВП 2024.pdf
-
-
Назва доказу:
Сертифікат відповідності ДСТУ ISO 9001, виданий органом з оцінки відповідності, компетентність якого підтверджена шляхом акредитації згідно закону України «Про акредитацію органів з оцінки відповідності», на виготовлення продукції, яку може запропонувати у даній закупівлі ТОВ «Гренландія НВП».
-
Повʼязаний документ:
6. Сертифікати 9001 ТОВ Гренландія НВП 2024.pdf
-
-
Назва доказу:
Протокол випробувань на пропоновані до закупівлі ТОВ «Гренландія НВП» товари
-
Повʼязаний документ:
5.. Протоколи випробувань.pdf
-
-
Назва доказу:
Сфера акредитації органу з сертифікації, який видав ТОВ «Гренландія НВП» сертифікат відповідності ДСТУ ISO 14001, компетентність якого підтверджена шляхом акредитації згідно закону України «Про акредитацію органів з оцінки відповідності».
-
Повʼязаний документ:
4. 80143_сфера 07.11.2022_.pdf
-
-
Назва доказу:
Атестат про акредитацію органу з сертифікації, який видав ТОВ «Гренландія НВП» сертифікат відповідності ДСТУ ISO 14001, компетентність якого підтверджена шляхом акредитації згідно закону України «Про акредитацію органів з оцінки відповідності».
-
Повʼязаний документ:
3. 80143_Атестат 07.11.2022_.pdf
-
-
Назва доказу:
Сертифікат відповідності ДСТУ ISO 14001, виданий органом з оцінки відповідності, компетентність якого підтверджена шляхом акредитації згідно закону України «Про акредитацію органів з оцінки відповідності», на виготовлення продукції, яку може запропонувати у даній закупівлі ТОВ «Гренландія НВП».
-
Повʼязаний документ:
2. Сертифікати 14001 ТОВ Гренландія НВП 2023_.pdf
-
-
Назва доказу:
Висновок ДСЕЕ на продукцію, яку може запропонувати у даній закупівлі ТОВ «Гренландія НВП» за окремими позиціями предмета закупівлі.
-
Повʼязаний документ:
1. Висновок ДСЕЕ мийні, чистячі, мило і т.д...pdf
Вимоги:
Зобов'язати замовника надати необхідні документи, роз'яснення
×
-
Просимо зобов’язати Замовника викласти обгрунтовані вимоги до предмета закупівлі у Додатках 1 та 4 до ТД у спосіб, що надасть можливість участі у закупівлі учасникам, що пропонуватимуть продукцію різних виробників, а саме: 1. Поширити вимоги до додаткового підтвердження відповідності пропонованих засобів за підпунктами 1-7 пункту 3.18 Додатку 1 до ТД на усі товари, а не лише на еквіваленти, або вилучити зазначені додаткові вимоги взагалі, з метою виключення очевидної дискримінації учасників. 2. Надати учасникам можливість підтвердження відповідності еквівалентним (саме екологічним) вимогам, що висуваються у підпункті 3 пункту 3.18 Додатку 1 до ТД, не лише виключно саме сертифікатами відповідності ДСТУ ISO 14024, але й сертифікатами відповідності ДСТУ ISO 14001, які видані органами з оцінки відповідності, компетентність яких підтверджена шляхом акредитації (згідно закону України «Про акредитацію органів з оцінки відповідності») або іншим способом, визначеним законодавством. 3. Надати учасникам можливість підтвердження відповідності еквівалентним вимогам, що висуваються у підпункті 4 пункту 3.18 Додатку 1 до ТД, протоколами випробувань, виданими лабораторією, сертифікованою за ДСТУ ISO 10012:2005, Свідоцтво про відповідність системи вимірювань вимогам ДСТУ ISO 10012:2005 (тобто державному стандарту України) та сфера об’єктів та процесів системи вимірювань якої видані державним підприємством зі стандартизації, метрології та сертифікації (тобто, у спосіб, визначений законодавством). 4. Видалити у підпункті 7 пункту 3.18 Додатку 1 до ТД вимогу надати Сертифікати ISO 9001, 14001, 22000 що видані виробнику органом з сертифікації саме на запропонований еквівалентний товар. 5. Викласти українською мовою вимоги Додатку 4 до ТД до технічних характеристик засобів за позиціями 5 і 6 та, частково, іншими. 6. Вилучити вимогу за позицією №7 «Мило рідке, 5л», яка суперечить вимогам до можливих еквівалентів та вимагає пропозиції небезпечного засобу: «значення pH 13,5». оскільки за наявного формулювання зазначених вимог ТОВ «Гренландія НВП», як і переважна більшість інших потенційних учасників, позбавлене можливості взяти участь у даній закупівлі. Також просимо зобов’язати Замовника надати підтвердження наявності на ринку продукції, щонайменше, двох виробників, яка відповідає вимогам технічної специфікації Замовника, викладеної у Додатку 4 до ТД, з урахуванням вимог до надання документального підтвердження відповідності, викладених у підпунктах 1-7 пункту 3.18 Додатку 1 до ТД.