• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП
  • 2

Бензин А-95, Дизельне паливо

Завершена

435 000.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 2 175.00 UAH
Період оскарження: 09.01.2025 16:31 - 30.01.2025 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП

Скарга на умови тендерної документації

Номер: c09d241864854c4f8cf1d816992a4d86
Ідентифікатор запиту: UA-2025-01-09-009271-a.b1
Назва: Скарга на умови тендерної документації
Скарга:
Дата розгляду скарги: 22.01.2025 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 15.01.2025 13:47
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 27.01.2025 10:23
Дата виконання рішення Замовником: 28.01.2025 10:22
Коментар замовника щодо усунення порушень: На виконання рішення Комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель № 992-р/пк-пз від 22.01.2025 року Маківська сільська рада внесла відповідні зміни до тендерної документації та оголошення про проведення відкритих торгів
Автор: ТОВ "ТД "ІФС", Макаров Андрій 0979679211 interferencsistem@gmail.com

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: 3d992397d5b840e089cc3d66968c4fd1
Заголовок пункту скарги: 1. Вилучити із тендерної документації вимогу, яка обмежує Скаржника в праві на участь у закупівлі, оскільки Замовник допускає до участі в закупівлі лише тих учасників, які мають АЗС, розташовану на території України, Хмельницької області, Кам’янець-Подільського району, с. Маків або с. Шатава (не менше 1-єї на території Маківської ОТГ).
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: 1.1. В п. 3.6.5. Додатку № 3 до ТД та п. 3.6.5. частини 6 Розділу ІІІ ТД: Замовником встановлено вимогу, яка обмежує Скаржника в праві на участь у закупівлі, оскільки Замовник допускає до участі в закупівлі лише тих учасників, які мають АЗС, розташовану на території України, Хмельницької області, Кам’янець-Подільського району, с. Маків або с. Шатава (не менше 1-єї на території Маківської ОТГ):
«3.6.5. Необхідно надати перелік автозаправних станцій на території України, Хмельницької області, Кам’янець-Подільського району, с. Маків або с. Шатава (не менше 1-єї на території Маківської ОТГ).»
Замовник встановлює обмежувальну умову щодо наявності АЗС с. Маків або с. Шатава (не менше 1-єї на території Маківської ОТГ), - що є обмежувальною та дискримінаційною для Скаржника.
Виконати такі умови тендерної документації зможуть виконати виключно власники/орендарі АЗС або партнери учасника, що знаходяться с. Маків або с. Шатава (не менше 1-єї на території Маківської ОТГ), що свідчить про дискримінаційні умови тендерної документації, які суперечать ст. 5 ЗУ «Про публічні закупівлі» та п. 29 Особливостей, зокрема в частині встановлення вимог наявності матеріально-технічної бази учасника.
До складу Маківської ОТГ входять наступні населені пункти:
Маків
Шатава
Чечельник
Слобідка-Рахнівська
Михайлівка
Блищанівка
Слобідка-Балинська
Слобідка-Залісецька

На виконання вимог щодо місцезнаходження АЗС Скаржник планує запропонувати АЗС мережі БРСМ-нафта за адресами:
БРСМ-Нафта: Хмельницька обл., м. Кам’янець-Подільський, Хмельницьке шосе, 9 – відстань близко 16 км до с. Маків або с. Шатава (Маківська ОТГ) та Маківської ОТГ загалом.
Та АЗС відповідної мережі по всій території України.
Але при цьому, м. Кам’янець-Подільський, Хмельницька області (в якому Скаржник пропонує Замовнику АЗС) – знаходиться ЗА МЕЖАМИ адміністративно-територіальної одиниці с. Маків або с. Шатава (не менше 1-єї на території Маківської ОТГ) та ЗА МЕЖАМИ Маківської об’єднаної територіальної громади, на відстані близько 16 км населених пунктів Маківської ОТГ, що свідчить про наявність дискримінаційної вимоги в частині встановлення вимоги щодо місцезнаходження АЗС ВИКЛЮЧНО в межах адміністративно-територіальної одиниці с. Маків або с. Шатава (Маківської ОТГ).
Замовник значно обмежує коло учасників, які можуть прийняти участь в закупівлі, оскільки встановивши вимогу щодо місцезнаходження АЗС в окремому населеному пункті, – виконати таку умову зможе обмежена кількість постачальників.
Відповідно до п. 28 Особливостей, тендерна документація формується Замовником відповідно до вимог ст. 22 ЗУ «Про публічні закупівлі» (далі - Закон) з урахуванням Особливостей. ч. 4 ст. 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
При цьому, АЗС Скаржника знаходиться за межами с. Маків або с. Шатава (Маківська ОТГ) та Маківської ОТГ загалом, АЛЕ в безпосередній близькості до зазначеного населеного пункту та територіальної громади в цілому, та має юридичну адресу: Хмельницька обл., місто Кам’янець-Подільський, Хмельницьке шосе, 9.
Вимогою щодо місцезнаходження АЗС, а саме: с. Маків або с. Шатава (не менше 1-єї на території Маківської ОТГ), Замовник встановлює кваліфікаційну вимогу тендерної документації до учасників, а саме наявність матеріально-технічної бази учасника, що суперечить п. 29 Особливостей.
Також, варто звернути увагу, що в абзаці 1 пункту 29 Особливостей визначено, що у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються.
У разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
Звертаємо увагу Комісії, що згідно пункту 4.1. Розділу 1 тендерної документації Назва предмету закупівлі: «код ДК 021:2015 – 09130000-9 «Нафта і дистиляти» (Бензин А-95, Дизельне паливо)».
З урахуванням вищезазначеного, Скаржник вимагає виключити вимогу тендерної документації в частині:
- перелік автозаправних станцій на території України, Хмельницької області, Кам’янець-Подільського району, с. Маків або с. Шатава (не менше 1-єї на території Маківської ОТГ).
Скаржника може запропонувати Замовнику здійснювати заправку автомобілів через мережу АЗС БРСМ-нафта. Партнерські договори надають право ТОВ «ТД «ІФС» здійснювати продаж талонів, емітованих власниками мереж АЗС БРСМ-нафта для потреб Замовника, у разі, якщо за результатом закупівлі між нами буде укладено договір.

Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 2
Номер: e5c5f8ef23584302a943cf0ffbd8bbf3
Заголовок пункту скарги: 2. Вилучити із тендерної документації вимогу щодо строку дії талонів та/або паливних карт, зі строком дії не менше 12 місяців з моменту надання Замовнику.
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Інші умови тендерної документації
Тип порушення: Інші умови тендерної документації
Опис суті пункту скарги: 2. Про суперечливі та дискримінаційні умови тендерної документації:

2.1. В. Додатку № 3 до ТД та п. 3.6.5 ч. 6 Розділу ІІІ ТД: Замовником встановлено вимогу щодо строку дії талонів та/або паливних карт, зі строком дії не менше 12 місяців з моменту надання Замовнику:
«3.6.8. Учасник повинен мати можливості здійснювати відпуск товарів як на автозаправних станціях, так і шляхом відпуску по талонах, та/або паливних картах, тощо зі строком дії останніх не менше 12 місяців з моменту надання Замовнику про що у складі пропозиції надається відповідний гарантійний лист. Право вибору належить замовнику, про що буде зазначено в договорі.»
«Учасник повинен мати можливості здійснювати відпуск товарів як на автозаправних станціях, так і шляхом відпуску по талонах, та/або паливних картах, тощо зі строком дії останніх не менше 12 місяців з моменту надання Замовнику про що у складі пропозиції надається відповідний гарантійний лист. Право вибору належить замовнику, про що буде зазначено в договорі»

Замовник визначає термін дії талонів не менше 12 місяців з моменту надання Замовнику, що є дискримінаційною та такою що суперечить іншим вимогам тендерної документації Замовника.
При цьому, варто звернути увагу на той факт, що Згідно форми оголошення про проведення відкритих торгів, опублікованої Замовником на сайті уповноваженого органу, строк поставки товару – 30 червня 2025 року.
Згідно Проєкту договору (Додаток № 2 до ТД) Замовник визначає строк/термін поставки Товару: 5.1. Строк (термін) поставки товару: до 30.06.2025 року.
Але, при цьому, Замовник встановлює вимогу в частині строку дії талонів не менше 12 місяців з моменту надання Замовнику, - не узгоджується між собою та з діючими вимогами законодавства, в тому числі Цивільного та Господарського кодексу України.
Отже, тендерна документація Замовника містить суперечливі умови в частині строку дії талонів, який повинен бути строк дії яких має бути не менше 12 місяців з моменту надання Замовнику, та в частині строку поставки Товарів згідно форми Оголошення про проведення відкритих торгів - до 30.06.2025 року, при цьому Проєктом Договору також передбачено строк дії договору про закупівлю – до 31. 12.2025 року.
Оскільки закупівля опублікована на сайті уповноваженого органу 09.01.2025 року, та прийом пропозицій визначено Замовником до 17.01.2025 року, термін дії талонів, який згідно вимогам ТД повинен складати не менше 12 місяців з моменту надання Замовнику, що свідчить про неузгодженість вимог тендерної документації, в частині вимог згідно Додатку № 3 до ТД, Додатку № 2 до ТД (Проєкту договору), а також Форми оголошення в частині строку поставки Товару, а саме щодо Строку дії талонів на паливо - не менше 12 місяців з моменту надання Замовнику.
Таке визначення наведено у п. 3 Інструкції № 281. Із цього тлумачення випливає, що талони засвідчують право покупця на отримання раніше оплачених ПММ, які тимчасово зберігаються на АЗС. Відповідно до п. 17.1. Інструкції про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України, існують природні втрати під час транспортування, приймання, зберігання та відпуску нафти і нафтопродуктів. Природні втрати нафтопродуктів - це втрати (зменшення маси при збереженні якості у межах вимог нормативних документів), що є наслідком фізико-хімічних властивостей нафтопродуктів та впливу метеорологічних факторів.
Отже, при визначені строк дії талонів не менше 12 місяців з моменту надання Замовнику, Замовник має враховувати, що існують природні втрати нафтопродуктів, при довгостроковому зберіганні нафтопродуктів реальна вартість талонів на пальне значно зростає.
В ч. 1 ст. 3 Бюджетного кодексу України зазначено, що бюджетний період для всіх бюджетів, що складають бюджетну систему України, становить один календарний рік, який починається 1 січня кожного року і закінчується 31 грудня того ж року. Згідно п. 38 Постанови КМУ від 28 лютого 2002 р. №228 «Про затвердження Порядку складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ», кошторис в бюджетних установах затверджується за загальним і спеціальним фондами на рік.
З огляду на вище описане, Замовник встановлює суперечливі вимоги тендерної документації в частині терміну дії талонів не менше 12 місяців з моменту надання Замовнику, з урахуванням, що строк поставки Товару - до 30 червня 2025 року. Як і бюджетний період закінчується 31 грудня 2025 року. Відповідно до чинного законодавства України Замовники здійснюють закупівлі згідно із затвердженим кошторисом та планують їх відповідно до потреб на поточний рік.
Скаржник планує запропонувати Замовнику здійснювати заправку автомобілів через мережу АЗС БРСМ-нафта. Партнерський договір надає право ТОВ «ТД «ІФС» здійснювати продаж талонів (скретч-карток,дозволів), емітованих власниками мереж АЗС БРСМ-нафта для потреб Замовника, у разі, якщо за результатом закупівлі між нами буде укладено договір. При цьому такі талони мають строк дії 6 місяців, з подальшим рівноцінним обміном на нові талони з таким саме строком дії. Отже, згідно умов тендерної документації в частині терміну поставки Товару, строк талонів 6 місяців, які зможе запропонувати Скаржник, - відповідає вимогам тендерної документації в частині строку поставки Товару.
Відповідно до Інструкції про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0805-08#Text) , Талон - спеціальний талон, придбаний за умовами та відпускною ціною обумовленого номіналу, що підтверджує право його власника на отримання на АЗС фіксованої кількості нафтопродукту певного найменування і марки, які позначені на ньому.
п. 10.3.3.1 Інструкції визначено, що Форму, зміст та ступінь захисту бланків талонів установлює емітент талона. При цьому необхідними елементами змісту талона є його серійний та порядковий номери.
Отже, як зазначено в Інструкції про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України – обов’язковим елементом змісту талона є лише його серійний номер та порядковий номер.

Тобто, Інструкція, яка регулює обіг нафтопродуктів на ринку на території України, не містить жодних відомостей про строк дії талонів на паливо. Визначаючи строк дії талонів САМЕ «не менше 12 місяців», Замовник встановлює критерії, які не передбачені національним стандартам до обігу палива на ринку, а отже така вимога суперечить п 29 Особливостей.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації