• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП
  • 1

Електрична енергія, код 09310000-5 – Електрична енергія за ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник»

Завершена

1 530 000.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 1% або 15 300.00 UAH
Період оскарження: 07.01.2025 19:50 - 19.01.2025 00:00
Скарга
Розгляд припинено
КЕП

СКАРГА на незаконні вимоги тендерної документації

Номер: 4ef579c5db524b0ebe322721ac4cfadf
Ідентифікатор запиту: UA-2025-01-07-007927-a.c1
Назва: СКАРГА на незаконні вимоги тендерної документації
Скарга:
Дата розгляду скарги: 21.01.2025 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 14.01.2025 15:35
Причина: Замовником відповідно до Закону про публічні закупівлі усунено порушення
Дата прийняття рішення про припинення розгляду скарги: 22.01.2025 17:50
Дата прийняття рішення про припинення розгляду скарги: 22.01.2025 17:50
Автор: ТОВ "ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД", Коваль Ольга 380631137124 angelkaaa@ukr.net http://gasenergotrade.com.ua/

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: 8f15328b37ec4994884e2fa12eb69d62
Заголовок пункту скарги: 1. Відповідно до Додатку № 2 Тендерної документації:
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Технічна специфікація предмета закупівлі
Тип порушення: Технічна специфікація предмета закупівлі
Опис суті пункту скарги: 1. Відповідно до Додатку № 2 Тендерної документації:
«На виконання ст. 13 Закону України «Про охорону праці», Учасники у складі тендерної пропозиції повинні надати документальне підтвердження проведення лабораторних досліджень умов праці Учасника, зокрема за показниками важкості та напруженості праці, а саме: протокол проведення дослідження важкості та напруженості праці у кількості не меншою, аніж на одне робоче місце (професію) Учасника з висновком про те що, показники напруженості праці не перевищують допустимі, які проведені підприємством або установою, атестованою Державною службою України з питань праці на проведення гігієнічних досліджень факторів виробничого середовища і трудового процесу разом з підтверджуючими документами про це (лист або інформація) від Державної служби України з питань праці, що видане такому підприємству або установі. При цьому протокол проведення дослідження важкості та напруженості праці, що надається Учасником у складі тендерної пропозиції, повинен бути зроблений не пізніше одного року від дати проведення таких лабораторних досліджень, що зазначена у протоколі.
На виконання вимог ст.ст. 41, 42 Закону України «Про охорону праці» від 14 жовтня 1992 року № 2694-XII, Наказу Державного комітету України з промислової безпеки, охорони праці та гірничого нагляду № 56 від 21.03.2007 року «Про затвердження Типового положення про діяльність уповноважених найманими працівниками осіб з питань охорони праці», Учасник у складі тендерної пропозиції надає інформацію про уповноважену особу з питань охорони праці, що здійснює громадський контроль за додержанням законодавством про охорону праці в Учасника та є відповідальним за дотриманням законодавства про охорону праці на підприємстві Учасника разом із положенням про діяльність уповноваженої особи з питань охорони праці, що затверджене відповідним наказом директора підприємства із наданням копії даного наказу, а також посвідчення про проходження навчання законів і нормативних актів про охорону праці особою із наданням відповідних протоколів , а саме посвідчення про те, що працівник пройшов навчання і виявив потрібні знання «Правил технічної експлуатації електроустановок споживачів», посвідчення про те, що працівник пройшов навчання і виявив потрібні знання законодавчих актів з охорони праці, надання медичної допомоги потерпілим, гігігєни праці, електробезпеки (Загальний курс з ОП); НПАОП 0.00-1.76-15; НПАОП 0.00-5.11-85; НПАОП 0.00-5.12-12-01; НПАОП 0.00-7.23-23; НПАОП 0.00-7.11-12; НПАОП 52.0-1.01-96; посвідчення про те, що працівник допущений до роботи в електроустановках напругою до 1000 В
На виконання ст. 13 Закону України «Про охорону праці», а також пункту 2.2. розділу III. Вимоги щодо облаштування робочих зон, Наказу Міністерства надзвичайних ситуацій України № 67 від 25.01.2012 «Про затвердження Загальних вимог стосовно забезпечення роботодавцями охорони праці працівників», Учасники у складі тендерної пропозиції повинні надати документальне підтвердження проведення лабораторних досліджень умов праці в частині відповідності мікроклімату в робочих приміщеннях Учасника згідно з ДСН 3.3.6.042-99 «Санітарні норми мікроклімату виробничих приміщень», а саме: протокол проведення дослідження мікроклімату у кількості не меншою, аніж на одне робоче місце (професію) Учасника з висновком про те, що умови праці за показниками мікроклімату допустимі, які проведені підприємством або установою, атестованою Державною службою України з питань праці на проведення гігієнічних досліджень факторів виробничого середовища і трудового процесу разом з підтверджуючими документами про це (лист або інформація) від Державної служби України з питань праці, що видане такому підприємству або установі. При цьому протокол проведення дослідження мікроклімату, що надається Учасником у складі тендерної пропозиції, повинен бути зроблений не пізніше одного року від дати проведення таких лабораторних досліджень, що зазначена у протоколі».

Відповідно до пункту 29 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджені Постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 "Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період 2 дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування" (далі – Особливості) у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються. У разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
Предметом закупівлі за цими торгами є ДК 021:2015: 09310000-5 — Електрична енергія. Для електричної енергії передбачено відповідний чинний національний стандарт ДСТУ EN 50160:2023. «Характеристики напруги електропостачання в електричних мережах загального призначення (EN 50160:2022, IDT)» та ДСТУ 3466-96 .
Оскаржувані нами документи, які вимагає надати Замовник, не передбачені національним стандартом для предмета закупівлі ДСТУ EN 50160:2023 та ДСТУ 3466-96.
Отже, Замовник неправомірно встановив оскаржувані вимоги до предмета закупівлі, в
порушення пункту 29 Особливостей,
За таких умов, вищезазначені умови Документації не узгоджуються із вимогами
законодавства в цій частині.
Крім того, жодними іншими нормативно-правовим актами, ліцензійним умовами тощо, не передбачено обов’язку для постачальника електричної енергії отримувати зазначені вище документи.
ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» отримало ліцензію на постачання електричної енергії відповідно до Постанови НКРЕКП №805 від 26.07.2022 року, проте не зобов’язане отримувати для здійснення постачання електричної енергії оскаржувані документи, у зв’язку з чим не може взяти участь у цій закупівлі.
Отже, вищевказані вимоги Документації є незаконними, дискримінаційними та такими, що порушують вимоги пункту 29 Особливостей, тому просимо зобов'язати Замовника внести відповідні зміни до Документації та виключити оскаржувані нами вимоги.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 2
Номер: 04b815942a5f46a78906d8d8fd5a2ffc
Заголовок пункту скарги: 2. Відповідно до Додатку № 2 Тендерної документації:
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Технічна специфікація предмета закупівлі
Тип порушення: Технічна специфікація предмета закупівлі
Опис суті пункту скарги: 2. Відповідно до Додатку № 2 Тендерної документації:
«З метою підтвердження відповідності учасника як електропостачальника загальним вимогам (відповідності) щодо гармонізації та інтеграції українського законодавства правилам ринку електропостачання Європейського Союзу (ENTSO-E) Учасники зобов’язані документально підтвердити у складі своєї тендерної пропозиції проходження сертифікації їхньої діяльності вимогам ISO 9001:2015 «Системи менеджменту якості. Вимоги» (ДСТУ ISO 9001:2015 «Системи управління якістю. Вимоги»), ДСТУ ISO 45001:2019 (ISO 45001:2018, IDT) «Системи управління охороною здоров’я та безпекою праці. Вимоги та настанови щодо застосування» ДСТУ ISO 14001:2015 (ISO 14001:2015, IDT) «Системи екологічного управління. Вимоги та настанови щодо застосовування» з наданням відповідних сертифікатів, виданих на ім’я учасника закупівлі, органом сертифікації, включеним до реєстру акредитованих органів оцінки відповідності Національного агентства з акредитації України, що є дійсними (чинними) на момент його подання до участі у закупівлі. Вказані сертифікати вважаються дійсними (чинними) за умови щорічного підтвердження (проведення наглядового аудиту один раз на рік), а тому учасники у складі пропозиції повинні надати (у випадку, якщо з моменту одержання учасником зазначеного сертифікату минув один рік) сканкопію звіту по аудиту (наглядового аудиту) органу сертифікації, що видав даний сертифікат, яким підтверджено дію сертифіката (продовження дії сертифікату) за кодом напрямку галузі економіки (25) – постачання електроенергії.(Сфера акредитації повинна включати код напрямку галузі економіки (25) – постачання електроенергії). Вказані документи є частиною взаємозв’язку енергосистеми України (відповідності електропостачальників) з енергосистемою Континентальної Європи». Додатково Учасники повинні підтвердити у складі своєї тендерної пропозиції проходження сертифікації їхньої діяльності вимогам ДСТУ ISO 50001:2020 (ISO 50001:2018, IDT) «Системи енергетичного менеджменту. Вимоги та настанова щодо використання» з наданням відповідних сертифікатів, виданих на ім’я учасника закупівлі, органом сертифікації, включеним до реєстру акредитованих органів оцінки відповідності Національного агентства з акредитації України, що є дійсними (чинними) на момент його подання до участі у закупівлі. Вказані сертифікати вважаються дійсними (чинними) за умови щорічного підтвердження (проведення наглядового аудиту один раз на рік), а тому учасники у складі пропозиції повинні надати (у випадку, якщо з моменту одержання учасником зазначеного сертифікату минув один рік) сканкопію звіту по аудиту (наглядового аудиту) органу сертифікації, що видав даний сертифікат, яким підтверджено дію сертифіката (продовження дії сертифікату). Також Учасники підтверджують у складі своєї тендерної пропозиції проходження сертифікації їхньої діяльності вимогам ДСТУ ISO 55001:2019 (ISO 55001:2014, ЮТ) «Управління активами. Системи управління. Вимоги», ДСТУ EN ISO 41001:2021 (EN ISO 41001:2018, IDT; ISO 41001:2018, IDT).
Для підтвердження відповідності вимогам ДСТУ EN ISO 22301:2021 Безпека та стабільність. Системи управління неперервністю діяльністю (бізнесу). Вимоги. (EN ISO 22301:2019, IDT; ISO 22301:2019, IDT) Учасник надає у складі тендерної пропозиції сертифікат на систему управління неперервністю бізнесу стосовно послуг з торгівлі електроенергією (ДКПП 35.14), що є чинним на момент подання пропозиції.
Учасник має підтвердити відповідність вимогам міжнародного стандарту SA 8000:2014 «Соціальна відповідальність», шляхом подання у складі тендерної пропозиції сертифікату на систему управління соціальною відповідальністю стосовно надання послуг з торгівлі електроенергією (ДКПП 35.14)чинного на момент подання пропозиції».
Відповідно до пункту 29 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджені Постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 "Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період 2 дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування" (далі – Особливості) у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються. У разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
Предметом закупівлі за цими торгами є ДК 021:2015: 09310000-5 — Електрична енергія. Для електричної енергії передбачено відповідний чинний національний стандарт ДСТУ EN 50160:2023. «Характеристики напруги електропостачання в електричних мережах загального призначення (EN 50160:2022, IDT)» та ДСТУ 3466-96 .
Оскаржувані нами документи, які вимагає надати Замовник, не передбачені національним стандартом для предмета закупівлі ДСТУ EN 50160:2023 та ДСТУ 3466-96.
Отже, Замовник неправомірно встановив оскаржувані вимоги до предмета закупівлі, в
порушення пункту 29 Особливостей,
За таких умов, вищезазначені умови Документації не узгоджуються із вимогами
законодавства в цій частині.
Крім того, жодними іншими нормативно-правовим актами, ліцензійним умовами тощо, не передбачено обов’язку для постачальника електричної енергії отримувати зазначені вище документи.
ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» отримало ліцензію на постачання електричної енергії відповідно до Постанови НКРЕКП №805 від 26.07.2022 року, проте не зобов’язане отримувати для здійснення постачання електричної енергії оскаржувані документи, у зв’язку з чим не може взяти участь у цій закупівлі.
Отже, вищевказані вимоги Документації є незаконними, дискримінаційними та такими, що порушують вимоги пункту 29 Особливостей, тому просимо зобов'язати Замовника внести відповідні зміни до Документації та виключити оскаржувані нами вимоги.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 3
Номер: 0d8354a8aca24cac9588a95a1236d362
Заголовок пункту скарги: Відповідно до п.3.1. Додатку 1 до ТД
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Забезпечення тендерної пропозиції/виконання договору
Тип порушення: Забезпечення тендерної пропозиції/виконання договору
Опис суті пункту скарги: 3. Відповідно до п.3.1. Додатку 1 до ТД Замовником вимагається надання Учасником забезпечення тендерної пропозиції у формі: банківської гарантії. Вимоги банків-гарантів / -контргарантів, гарантії/контргарантії/стендбай акредитиви яких застосовуються при забезпеченні тендерної пропозиції:
• Банк-гарант /-контргарант, в якому держава Україна прямо чи опосередковано володіє часткою понад 75% статутного капіталу банку.

Вважаємо вказану вимогу замовника, щодо надання учасниками банківської гарантії Банком, в якому держава Україна прямо чи опосередковано володіє часткою понад 75% статутного капіталу банку дискримінаційною мотивуючи це наступним.
Відповідно до абзацу першого пункту 3 Особливостей замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом.
Абзацом першим пункту 28 Особливостей передбачено, що тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих Особливостей.
Статтею 2 Закону України «Про банки і банківську діяльність» визначено, що банк  юридична особа, яка на підставі банківської ліцензії має виключне право надавати банківські послуги. Відповідно до частин першої та другої статті 47 Закону України «Про банки і банківську діяльність» банк має право:  надавати банківські та інші фінансові послуги (крім страхування), а також здійснювати іншу діяльність, визначену в цій статті, як у національній, так і в іноземній валюті;  банк має право здійснювати банківську діяльність на підставі банківської ліцензії шляхом надання банківських послуг. За приписами пункту 3 частини п’ятої статті 47 Закону України «Про банки і банківську діяльність» банк має право надавати також фінансові послуги у вигляді надання гарантій.
Враховуючи вимоги чинного законодавства України, Банківські установи України які мають ліцензію на банківські послуги, незалежно від форми власності мають право надавати фінансові послуги в тому числі надання банківських гарантій.
Також жодним нормативно – правовим актом України в т.ч. ЗУ «Про публічні закупівлі», Особливостями здійснення закупівель та іншими не передбачено, що банківська гарантія для участі у торгах має видаватися банками з державною часткою власності, а тому вказана вимога замовника є дискримінаційною та незаконною.
Встановлена замовником вимога щодо надання учасниками банківської гарантії Банком, в якому держава Україна прямо чи опосередковано володіє часткою понад 75% статутного капіталу банку є дискримінаційною щодо ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД», так-як Скаржник має відкриту гарантійну лінію в АТ «ТАСКОМБАНК». У вказаному банку нами неодноразово отримувалися банківські гарантії для участі у публічних закупівлях. АТ «ТАСКОМБАНК» є комерційним банком з приватним капіталом та не має частки держави у статутному капіталі у 75 і більше %. Скаржник може надати банківську гарантію лише з банку де в нього відкриті рахунки та де він обслуговується.
Вимога щодо надання учасниками банківської гарантії Банком, в якому держава Україна прямо чи опосередковано володіє часткою понад 75% статутного капіталу банку є не тільки незаконною а і дискримінаційною щодо ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД», так-як ставить в нерівні умови скаржника в порівняні з іншими учасниками, які можуть оформити гарантію в державному банку. За таких умов вказана вимога документації є незаконною та має бути скасована замовником шляхом внесення змін до документації.

Відповідно до рекомендацій Антимонопольного комітету України від 01.08.2024 № 7-рк "Про надання рекомендацій щодо здійснення заходів, спрямованих на запобігання порушенням законодавства про захист економічної конкуренції", зокрема:
(90) Дії …, які полягають у визначенні в тендерній документації вимог до банків, гарантії яких приймаються як належне забезпечення виконання договору, може мати наслідком:
− обмеження учасників закупівель у виборі фінансової установи, яка може надавати гарантію;
− надання переваг банківським установам, які відповідають таким вимогам, щодо інших банків-конкурентів, які можуть надавати гарантії. (91)
Враховуючи викладене, встановлення … у тендерній документації вимог до банків, гарантії яких приймаються як належне забезпечення виконання договору, може призвести до недопущення, усунення чи обмеження конкуренції та порушень законодавства про захист економічної конкуренції.
Виходячи з наведеного, взяти участь у Процедурі закупівлі зможуть лише ті суб'єкти господарювання, які нададуть банківську гарантію, яка буде видана банком-гарантом /- контрагентом, саме в якому держава Україна прямо чи опосередковано володіє часткою понад 75% статутного капіталу банку, що є дискримінаційним по відношенню до інших суб’єктів господарювання, у тому числі, Скаржника.
Отже, вищевказані вимоги Документації є незаконними, дискримінаційними та такими, що порушують вимоги пункту 29 Особливостей, тому просимо зобов'язати Замовника внести відповідні зміни до Документації та виключити оскаржувані нами вимоги.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації