• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП
  • Екологічні вимоги
  • 1

Бензин А-95, дизельне паливо, нафтовий газ скраплений (код за ДК 021:2015: 09130000-9 - Нафта та дистиляти)

Закупівля здійснюється на очікувану вартість згідно потреби на 2025 рік. Обсяг поставки може бути зменшено, в залежності від затверджених кошторисних призначень Замовника на 2025 рік . Усі документи, що мають відношення до пропозиції, повинні бути складені українською мовою. Якщо в складі пропозиції надається документ складений іншою мовою, учасник надає документ мовою оригіналу з обов’язковим перекладом українською мовою

Завершена

1 014 600.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 1% або 10 146.00 UAH
Період оскарження: 07.01.2025 16:36 - 29.01.2025 00:00
Скарга
Розгляд припинено
КЕП

Скарга на умови тендерної документації

Номер: 8193df3504b6426dbbc59b0e0f8d0fcb
Ідентифікатор запиту: UA-2025-01-07-006988-a.b2
Назва: Скарга на умови тендерної документації
Скарга:
Дата розгляду скарги: 04.02.2025 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 28.01.2025 15:28
Причина: Замовником відповідно до Закону про публічні закупівлі усунено порушення
Дата прийняття рішення про припинення розгляду скарги: 06.02.2025 16:40
Дата прийняття рішення про припинення розгляду скарги: 06.02.2025 16:40
Автор: ТОВ "ТД "ІФС", Макаров Андрій 0979679211 interferencsistem@gmail.com

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: 03bfc0b5ff694552854f0bb3e3841f88
Заголовок пункту скарги: 1. НЕВИКОНАННЯ РІШЕННЯ АМКУ № 921-р/пк-пз від 21.01.2025 року в частині вилучення із тендерної документації вимогу, які обмежують Скаржника в праві на участь у закупівлі, оскільки Замовник встановив вимогу: «вимогу щодо наявності у учасників партнерських договорів виключно на право користування АЗС», яка не була виключена з тендерної документації згідно Рішення № 921-р/пк-пз від 21.01.2025 року,
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Невиконання рішення органу оскарження
Тип порушення: Невиконання рішення органу оскарження
Опис суті пункту скарги: 07.01.2025 року, у закупівлі за ідентифікатором UA-2025-01-07-006988-a, за предметом Бензин А-95, дизельне паливо, нафтовий газ скраплений (код за ДК 021:2015: 09130000-9 - Нафта та дистиляти), Замовником було опубліковано тендерну документацію, яка містить дискримінаційні умови, які обмежують ТОВ «ТОРГОВИЙ ДІМ «ІНТЕРФЕРЕНЦ СИСТЕМ», в праві на участь, а також зазначена тендерна документація складена з порушенням пункту 29 Особливостей та ст. 5 ЗУ «Про публічні закупівлі» з урахуванням Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178.
11.01.2025 року через електронну систему закупівель Скаржником була подана скарга від 11.01.2025 року щодо порушення Замовником порядку проведення процедури закупівлі, в якій Замовник встановив вимоги, які обмежують Скаржника в праві на участь, оскільки Замовник встановив серед інших, вимоги в частині 1.1. Скарги за ідентифікатором UA-2025-01-07-006988-a.a1, яка дозволяє взяти участь у Процедурі закупівлі зможуть лише тим учасникам, які можуть запропонувати:
ч. 1.1. Скарги – вимогу щодо наявності у учасників партнерських договорів виключно на право користування АЗС;
Рішення за розглядом відповідної Скарги, винесено Комісією АМКУ 21.01.2025 за № 921-р/пк-пз, та повний текст рішення опубліковано 22.01.2025 року.
Звертаємо увагу, що згідно Скарги на умови тендерної документації в частині 1.1. Скарги, органом оскарження задоволено вимогу відповідних пунктів Скарги та винесено рішення про зобов’язання Замовника внесення змін до документації (в частині 1 Рішення).
23.01.2025 року, у відповідній закупівлі за ідентифікатором UA-2025-01-07-006988-a, Замовником було внесені зміни до тендерної документації, які можуть бути оскаржені відповідно до абзацу 2 пункту 59 Особливостей, відповідно до якого скарги, що стосуються прийнятих рішень, дій чи бездіяльності замовника, що відбулися до закінчення строку, встановленого для подання тендерних пропозицій, можуть подаватися протягом чотирьох днів з дати, коли суб’єкт оскарження дізнався або повинен був дізнатися про порушення своїх прав унаслідок рішення, дії чи бездіяльності замовника, але не пізніше ніж за три дні до встановленого на момент прийняття такого рішення, дії чи бездіяльності замовника кінцевого строку подання тендерних пропозицій.
Кінцевий строк подання пропозиції до 28.01.2025 00:00, що свідчить про підставу Скаржника подання скарги на умови тендерної документації в частині бездіяльності Замовника та порушення своїх прав в частині наявності дискримінаційної вимоги у тендерній документації, яка не була виключена за рішенням Комісії № 921-р/пк-пз від 21.01.2025, що була оскаржена у скарзі за ідентифікатором UA-2025-01-07-006988-a.a1, в праві на участь, а також після внесення змін – встановлення нових дискримінаційних умов у тендерній документації, які суперечать пункту 29 Особливостей.
ІІ. Обґрунтування наявності у суб'єкта оскарження порушених прав та охоронюваних законом інтересів з приводу рішення, дії чи бездіяльності замовника, що суперечать законодавству у сфері публічних закупівель і внаслідок яких порушено право чи законні інтереси такої особи;
ТОВ «ТОРГОВИЙ ДІМ «ІНТЕРФЕРЕНЦ СИСТЕМ» (далі – Скаржник) планує прийняти участь у закупівлі, в якій подано цю Скаргу.
Скаржник вважає, що Замовником порушено його права, як учасника закупівлі, закріплені в статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі», в тому числі щодо обов’язку Замовника дотримуватись принципу недискримінації учасників.
Також, Замовником порушено положення абзацу 1 пункту 29 Особливостей та положення статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі».
В пункті 31 статті 1 Закону України «Про публічні закупівлі» визначено, що тендерна документація - документація щодо умов проведення тендеру, що розробляється та затверджується замовником і оприлюднюється для вільного доступу в електронній системі закупівель;

1. Про невиконання рішенням Комісії АМКУ № 921-р/пк-пз від 21.01.2025 року за результатом розгляду скарги за ідентифікатором UA-2025-01-07-006988-a.a1:
(в частині 1 Рішення)

1.1.В редакції тендерної документації від 07.01.2025 року, а саме в Додатку 1 до тендерної документації Замовник встановив вимогу щодо наявності у учасників партнерських договорів виключно на право користування АЗС:

Так само, як і в редакції від 22.01.2025 року, опублікованої 23.01.2025 року, а саме в Додатку № 1 до тендерної документації Замовник встановив вимогу щодо наявності у учасників партнерських договорів виключно на право користування АЗС:
В Додатку 1 до ТД: « * Уразі, якщо учасник є власником АЗС в складі тендерної пропозиції надаються копії документів, якими підтверджується право власності на АЗС з гарантійним листом щодо відпуску пального Замовнику протягом 2025 року, що датований не раніше дати оголошення тендеру. У разі наявності в Учасника договорів оренди/суборенди на АЗС – надаються копії договорів, укладених між Учасником та власником/орендарем АЗС, з оригіналом листа від власника або орендаря АЗС з гарантією безумовного, цілодобового та безперебійного здійснення відпуску пального на АЗС протягом 2025 року. Лист повинен бути виданий Учаснику не раніше дати оголошення тендеру. У разі наявності партнерських договорів щодо користування АЗС та організації здійснення відпуску пального, шляхом надання талонів, що пропонуються Учасником, надаються копії партнерських договорів, укладених між Учасником та власником або орендарем АЗС, з оригіналом листа від власника/орендаря/управителя про гарантування безумовного, цілодобового та безперебійного здійснення відпуску пального на АЗС, що зазначені у довідці, протягом 2025 року. Лист повинен бути виданий Учаснику не раніше дати оголошення тендеру та повинен містити назву та місцезнаходження кожної АЗС та зразок копії (або оригіналів) талонів, за якими буде здійснюватися заправлення автотранспорту Замовника, ідентифікатор закупівлі. Копія партнерських договорів щодо користування АЗС, завірених партнерами.»

Комісією АМКУ Рішенням № 921-р/пк-пз від 21.01.2025 року за результатом розгляду скарги за ідентифікатором UA-2025-01-07-006988-a.a1 прийнято в ч. 1 Рішення Комісії за п. 1.1 відповідної Скарги щодо усунення невідповідностей шляхом внесення змін до Документації в частині встановлення вимоги У разі наявності партнерських договорів щодо користування АЗС та Копія партнерських договорів щодо користування АЗС, завірених партнерами..
Замовник не обґрунтував необхідність встановлення у Документації наведеної вище вимоги Документації у вказаній редакції.
Виходячи з наведеного, взяти участь у Процедурі закупівлі зможуть суб’єкти господарювання, які зможуть надати партнерський договір саме щодо користування АЗС, який повинен містити саме перелік АЗС, на яких буде здійснюватися відпуск палива за єдиним зразком талонів саме Учасника, а також які зможуть надати гарантійний лист від власника/орендаря/управителя про гарантування безумовного, цілодобового та безперебійного здійснення відпуску пального на АЗС за талонами зразка саме Учасника, що є дискримінаційним по відношенню до інших суб’єктів господарювання, у тому числі, Скаржника.
Крім того, відповідно до пункту 29 Особливостей у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються. У разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
Згідно з частиною четвертою статті 5 Закону замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
Відповідно до абзацу першого пункту 28 Особливостей тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей.
Частиною четвертою статті 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації" та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.
Дії Замовника в частині встановлення у Документації наведених вище вимог порушують вимоги частини четвертої статті 5 та частини четвертої статті 22 Закону, якими передбачена недискримінація учасників, а також права та законні інтереси Скаржника, пов'язані з його участю у Процедурі закупівлі, та принципи недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, передбачені частиною першою статті 5 Закону.
Враховуючи вище викладене, Замовник повинен усунути наведені вище невідповідності шляхом внесення відповідних змін до Документації в цій частині.

1.1. Дискримінаційна умова в частині наявності у учасників у складі пропозиції наявності вимогу щодо наявності у учасників партнерських договорів виключно на право користування АЗС:
«* Уразі, якщо учасник є власником АЗС в складі тендерної пропозиції надаються копії документів, якими підтверджується право власності на АЗС з гарантійним листом щодо відпуску пального Замовнику протягом 2025 року, що датований не раніше дати оголошення тендеру. У разі наявності в Учасника договорів оренди/суборенди на АЗС – надаються копії договорів, укладених між Учасником та власником/орендарем АЗС, з оригіналом листа від власника або орендаря АЗС з гарантією безумовного, цілодобового та безперебійного здійснення відпуску пального на АЗС протягом 2025 року. Лист повинен бути виданий Учаснику не раніше дати оголошення тендеру. У разі наявності партнерських договорів щодо користування АЗС та організації здійснення відпуску пального, шляхом надання талонів, що пропонуються Учасником, надаються копії партнерських договорів, укладених між Учасником та власником або орендарем АЗС, з оригіналом листа від власника/орендаря/управителя про гарантування безумовного, цілодобового та безперебійного здійснення відпуску пального на АЗС, що зазначені у довідці, протягом 2025 року. Лист повинен бути виданий Учаснику не раніше дати оголошення тендеру та повинен містити назву та місцезнаходження кожної АЗС та зразок копії (або оригіналів) талонів, за якими буде здійснюватися заправлення автотранспорту Замовника, ідентифікатор закупівлі. Копія партнерських договорів щодо користування АЗС, завірених партнерами.»

Дискримінаційна вимога в частині надання учасниками партнерських договорів щодо користування АЗС

Замовником встановлена вимога: «у разі наявності партнерських договорів щодо користування АЗС» та «. Копія партнерських договорів щодо користування АЗС».

Партнерський договір на право САМЕ користування АЗС передбачає наявність у учасника матеріально-технічної бази у користуванні, що є дискримінаційною умовою та такою, що суперечить п. 29 Особливостей.
Вимагаючи від учасників наявність АЗС у праві власності/оренді/користуванні - Замовник порушує принципи проведення закупівель, які закріплено в ст. 5 Закону України "Про публічні закупівлі" (далі – Закон), зокрема "недискримінація учасників", оскільки встановлює вимоги, за яких участь у закупівлі зможуть прийняти ВИКЛЮЧНО учасника, які мають АЗС у праві користуванні.
В галузі майнового права "власник", "орендар" та "користувач" має однакові ознаки – та відносяться до видів права власності (право користування, володіння та розпорядження, які і є дискримінаційні). Тому вимагаємо Замовника виключити вимогу щодо права усіх видів "права власності" (належні конкретному власнику правомочності володіння, користування та розпорядження своїм майном - ця тріада правомочностей належить у сукупності тільки власнику) та дозволити брати участь у закупівлі учасникам які здійснюють свою діяльність на умовах партнерських відносин з емітентами талонів та власниками АЗС, але такі договори не можуть підтверджувати право користування, оскільки предметом є – купівля-продаж ПММ у вигляді талонів на паливо, а не право користування матеріально-технічною базою АЗС, що є правомочністю власника на рівні з володінням і розпорядженням.
Зазначена вимога тендерної документації є дискримінаційною, оскільки у випадку, якщо реалізація учасником пального на підставі талонів здійснюватиметься не через АЗС на праві користування, а через мережі АЗС компаній-партнерів, то вимога тендерної документації про те, що учасник повинен мати АЗС у праві користуванні - фактично унеможливлюватиме виконання вимог тендерної документації в цій частині тими учасниками, які здійснюють реалізацію палива через партнерську мережу АЗС.
Таким чином, у процедурі закупівлі зможуть взяти участь лише власники/орендарі мереж АЗС, які пропонують виключно свою мережу АЗС ( так як право користування – це один із видів права власності). Учасники які не мають АЗС у праві користуванні/власності/оренді, та здійснюють свою діяльність на підставі партнерських договорів, - фактично не зможуть виконати вказану вимогу тендерної документації.
В абзаці 1 пункту 29 Особливостей визначено, що у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються.
В сукупності вищеперелічені вимоги до учасників свідчать про наявність матеріально-технічної бази учасника, а саме наявність АЗС у праві користуванні, що суперечить п. 29 Особливостей в частинні заборони застосування вимог положення п. 1 ст. 16 Закону України «Про публічні закупівлі».

Скаржник планує запропонувати Замовнику здійснювати заправку автомобілів через мережу АЗС БРСМ-нафта. Партнерський договір надає право ТОВ «ТД «ІФС» здійснювати продаж талонів (скретч-карток), емітованих власниками мереж АЗС БРСМ-нафта для потреб Замовника, у разі, якщо за результатом закупівлі між нами буде укладено договір.
Документальне підтвердження/докази:
(Додаток 1: Скаржник надає копії партнерського договору, укладеного з емітентом талонів - власником мережі АЗС БРСМ-Нафта (договір № ДГ-0006994 від 05.10.2023 р) та зразки талонів:
На умовах договору № ДГ-0006994 від 05.10.2023 р: В порядку та на умовах, визначених цим Договором, Продавець зобов'язується передати Покупцю бланки-дозволи та/або електронні паливні картки, які надають право на здійснення заправки паливно-мастильними матеріалами автотранспорту Покупця або контрагентів Покупця на АЗС, вказаних на сайті: www.brsm-nafta.com, а Покупець зобов'язується приймати та оплачувати бланки-дозволи їх номіналом та/або поповнювати електронні паливні картки на бажану кількість/суму отримання паливно-мастильних матеріалів (далі - ПММ).
1.2.1. бланк-дозвіл (талони) - спеціальний документ, який має встановлену Продавцем форму, зміст, ступінь захисту, строк дії, порядковий номер, тощо, та дозволяє його пред’явнику отримувати на АЗС Продавця ПММ відповідного найменування, марки та у кількості, що зазначені у ньому. Бланк-дозвіл видається Продавцем на умовах, передбачених цим Договором. Бланк-дозвіл за цим Договором не є спеціальним платіжним засобом (платіжною карткою) у розумінні Закону України «Про платіжні системи та переказ грошей в Україні», призначений виключно для підтвердження повноважень представників Покупця на отримання ПММ, є засобом одноразового використання, що забезпечує систему безготівкового відпуску ПММ в мережі АЗС Продавця;
Додаток 2: Зразки талонів емітовані мережею АЗС БРСМ-нафта;
Додаток 3: Рішення Комісії АМКУ № 921-р/пк-пз від 21.01.2025)

На виконання абз. 2 п. 59 Особливостей Скарги, що стосуються прийнятих рішень, дій чи бездіяльності замовника, що відбулися до закінчення строку, встановленого для подання тендерних пропозицій, можуть подаватися протягом чотирьох днів з дати, коли суб’єкт оскарження дізнався або повинен був дізнатися про порушення своїх прав унаслідок рішення, дії чи бездіяльності замовника, але не пізніше ніж за три дні до встановленого на момент прийняття такого рішення, дії чи бездіяльності замовника кінцевого строку подання тендерних пропозицій, а отже наявні підстави подання Скарги на бездіяльність Замовника в частині не виконання Рішення Комісії АМКУ.
Замовником не внесено зміни до тендерної документації та не виконано рішення Комісії АМКУ № 921-р/пк-пз від 21.01.2025 року за результатом розгляду скарги за ідентифікатором
UA-2025-01-07-006988-a.a1 в частині 1 відповідного Рішення органу оскарження, що підтверджує підставу подання Скарги на бездіяльність Замовника.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
Скарга
Виконана замовником
КЕП

Скарга на умови тендерної документації

Номер: 5bb0209046b943f0987487f8739f306c
Ідентифікатор запиту: UA-2025-01-07-006988-a.a1
Назва: Скарга на умови тендерної документації
Скарга:
Дата розгляду скарги: 21.01.2025 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 14.01.2025 16:48
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 22.01.2025 17:38
Дата виконання рішення Замовником: 23.01.2025 16:54
Коментар замовника щодо усунення порушень: Відповідно до рішення Комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель від 21.01.2025 р. № 918-р/пк-пз замовником внесені зміни до тендерної документації
Автор: ТОВ "ТД "ІФС", Макаров Андрій 0979679211 interferencsistem@gmail.com

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: e397788832854aac89b58e4ab7a6063a
Заголовок пункту скарги: 1. Вилучити із тендерної документації вимогу щодо наявності у учасників партнерських договорів виключно на право користування АЗС, які містять перелік АЗС у договорі, визначений строк дії такого договору саме до 31.12.2025 року, та наявності у учасника талонів зразка учасника.
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: 1.1. В Додатку 1 до тендерної документації, Замовником встановлено вимогу щодо наявності у учасників партнерських договорів виключно на право користування АЗС, які містять перелік АЗС у договорі, визначений строк дії такого договору саме до 31.12.2025 року, та наявності у учасника талонів зразка учасника:

«* Уразі, якщо учасник є власником АЗС в складі тендерної пропозиції надаються копії документів, якими підтверджується право власності на АЗС з гарантійним листом щодо відпуску пального Замовнику протягом 2024 -2025 років, що датований не раніше дати оголошення тендеру. У разі наявності в Учасника договорів оренди/суборенди на АЗС – надаються копії договорів, укладених між Учасником та власником/орендарем АЗС, з оригіналом листа від власника або орендаря АЗС з гарантією безумовного, цілодобового та безперебійного здійснення відпуску пального на АЗС протягом 2024-2025 років за талонами зразка Учасника. Лист повинен бути виданий Учаснику не раніше дати оголошення тендеру та повинен містити назву та місцезнаходження кожної АЗС та зразок копії (оригіналів) талонів, за якими буде здійснюватись відпус пального Замовнику. У разі наявності партнерських договорів щодо користування АЗС та організації здійснення відпуску пального, шляхом надання талонів, що пропонуються Учасником, надаються копії партнерських договорів, укладених між Учасником та власником або орендарем АЗС, з оригіналом листа від власника/орендаря/управителя про гарантування безумовного, цілодобового та безперебійного здійснення відпуску пального на АЗС, що зазначені у довідці, протягом 2024-2025 років, за талонами зразка Учасника. Лист повинен бути виданий Учаснику не раніше дати оголошення тендеру та повинен містити назву та місцезнаходження кожної АЗС та зразок копії (або оригіналів) талонів, за якими буде здійснюватися заправлення автотранспорту Замовника, ідентифікатор закупівлі. Копія партнерських договорів щодо користування АЗС, завірених партнерами, повинна містити перелік АЗС, на яких буде здійснюватися відпуск палива за єдиним зразком талонів Учасника, наданим в складі тендерної пропозиції. Термін дії такого договору оренди, найму, прокату, лізингу, позики, спільного управління/користування або партнерського договору повинен бути не менше ніж до 31.12.2025 року.»

Дискримінаційна вимога в частині надання учасниками партнерських договорів щодо користування АЗС

Замовником встановлена вимога: «у разі наявності партнерських договорів щодо користування АЗС» та «. Копія партнерських договорів щодо користування АЗС».

Партнерський договір на право САМЕ користування АЗС передбачає наявність у учасника матеріально-технічної бази у користуванні, що є дискримінаційною умовою та такою, що суперечить п. 29 Особливостей.
Вимагаючи від учасників наявність АЗС у праві власності/оренді/користуванні - Замовник порушує принципи проведення закупівель, які закріплено в ст. 5 Закону України "Про публічні закупівлі" (далі – Закон), зокрема "недискримінація учасників", оскільки встановлює вимоги, за яких участь у закупівлі зможуть прийняти ВИКЛЮЧНО учасника, які мають АЗС у праві користуванні.
В галузі майнового права "власник", "орендар" та "користувач" має однакові ознаки – та відносяться до видів права власності (право користування, володіння та розпорядження, які і є дискримінаційні). Тому вимагаємо Замовника виключити вимогу щодо права усіх видів "права власності" (належні конкретному власнику правомочності володіння, користування та розпорядження своїм майном - ця тріада правомочностей належить у сукупності тільки власнику) та дозволити брати участь у закупівлі учасникам які здійснюють свою діяльність на умовах партнерських відносин з емітентами талонів та власниками АЗС, але такі договори не можуть підтверджувати право користування, оскільки предметом є – купівля-продаж ПММ у вигляді талонів на паливо, а не право користування матеріально-технічною базою АЗС, що є правомочністю власника на рівні з володінням і розпорядженням.
Зазначена вимога тендерної документації є дискримінаційною, оскільки у випадку, якщо реалізація учасником пального на підставі талонів здійснюватиметься не через АЗС на праві користування, а через мережі АЗС компаній-партнерів, то вимога тендерної документації про те, що учасник повинен мати АЗС у праві користуванні - фактично унеможливлюватиме виконання вимог тендерної документації в цій частині тими учасниками, які здійснюють реалізацію палива через партнерську мережу АЗС.
Таким чином, у процедурі закупівлі зможуть взяти участь лише власники/орендарі мереж АЗС, які пропонують виключно свою мережу АЗС ( так як право користування – це один із видів права власності). Учасники які не мають АЗС у праві користуванні/власності/оренді, та здійснюють свою діяльність на підставі партнерських договорів, - фактично не зможуть виконати вказану вимогу тендерної документації.
В абзаці 1 пункту 29 Особливостей визначено, що у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються.
В сукупності вищеперелічені вимоги до учасників свідчать про наявність матеріально-технічної бази учасника, а саме наявність АЗС у праві користуванні, що суперечить п. 29 Особливостей в частинні заборони застосування вимог положення п. 1 ст. 16 Закону України «Про публічні закупівлі».

Скаржник планує запропонувати Замовнику здійснювати заправку автомобілів через мережу АЗС БРСМ-нафта. Партнерський договір надає право ТОВ «ТД «ІФС» здійснювати продаж талонів (скретч-карток), емітованих власниками мереж АЗС БРСМ-нафта для потреб Замовника, у разі, якщо за результатом закупівлі між нами буде укладено договір.

Дискримінаційна вимога в частині здійснення відпуску за талонами зразка учасника

Умовами тендерної документації передбачена вимога надання Листа від власника АЗС (партнера) та самого партнерського договору, які б підтверджували здійснення відпуску палива з АЗС за талонами зразка Учасника.
В абзаці 1 пункту 29 Особливостей визначено, що у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються.
Вимагаючи від учасників наявність талонів зразка Учасника - Замовник порушує принципи проведення закупівель, які закріплено в ст. 5 Закону України "Про публічні закупівлі" (далі – Закон), зокрема "недискримінація учасників", оскільки встановлює вимоги, за яких участь у закупівлі зможуть прийняти ВИКЛЮЧНО учасники, які мають талони емітовані Учасником.
Емітентом талонів мережі АЗС БРСМ-нафта є партнер Скаржника та власник мережі АЗС. При цьому, відповідний факт жодним чином не впливає на той факт, що при цьому Скаржник є власником талонів, які передані йому у власність на умовах партнерського договору.
Встановлення відповідної вимоги не дозволяє взяти участь у закупівлі учасникам, які не є емітентами талонів, що обмежує встановлені у статті 5 ЗУ «Про публічні закупівлі» принципи проведення процедури Закупівлі.
Скаржник планує запропонувати Замовнику здійснювати заправку автомобілів через мережу АЗС БРСМ-Нафта. Партнерські договори надають право ТОВ «ТД «ІФС» здійснювати продаж талонів (скретч-карток), емітованих власником мережі АЗС БРСМ-Нафта, а не Скаржником, для потреб Замовника, у разі, якщо за результатом закупівлі між нами буде укладено договір.

Дискримінаційна вимога в частині наявності переліку АЗС у партнерському договорі

Вимагаючи від учасників наявність партнерських договорів з переліком АЗС - Замовник порушує принципи проведення закупівель, які закріплено в ст. 5 Закону України "Про публічні закупівлі" (далі – Закон), зокрема "недискримінація учасників".
Стаття 627 Цивільного кодексу України передбачає, що сторони є вільними в укладені договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього вищезазначеного кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.
Укладені між нами та партнерами Договори поставки містять умови, що були визначені сторонами під час його укладання та вони в повній мірі відповідають умовам чинного законодавства України та вимогам документації Замовника, а отже мати перелік АЗС у Партнерському договорі – є дискримінаційною умовою Замовника.
Варто звернути увагу на той факт, що умова партнерського договору укладеного між Скаржником та його Партнером, не передбачено визначений перелік АЗС у Договорі, при цьому договір містить посилання на сайт з переліком АЗС зазначеної мережі: www.brsm-nafta.com .
Скаржник планує запропонувати Замовнику здійснювати заправку автомобілів через мережу АЗС БРСМ-нафта. Партнерський договір надає право ТОВ «ТД «ІФС» здійснювати продаж талонів (скретч-карток), емітованих власниками мереж АЗС БРСМ-нафта для потреб Замовника, у разі, якщо за результатом закупівлі між нами буде укладено договір.
Дискримінаційна вимога в частині надання партнерського договору, який має визначення строку дії до 31.12.2025 року
Замовник визначає умову в частині зазначення в партнерському договорі терміну дії: Термін дії такого договору оренди, найму, прокату, лізингу, позики, спільного управління/користування або партнерського договору повинен бути не менше ніж до 31.12.2025 року.»
Вимагаючи від учасників наявність партнерських договорів з визначеною умовою в частині зазначення строку дії партнерського договору саме до 31.12.2025 року - Замовник порушує принципи проведення закупівель, які закріплено в ст. 5 Закону України "Про публічні закупівлі" (далі – Закон), зокрема "недискримінація учасників".

Стаття 627 Цивільного кодексу України передбачає, що сторони є вільними в укладені договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього вищезазначеного кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.
Скаржником укладено договір з контрагентом (партнерською мережею АЗС), який містить визначену сторонами договору умову щодо дії договору на умовах пролонгації на кожний наступний рік: «6.2. Строк цього Договору починає свій перебіг у момент, визначений у п. 6.1. цього Договору і закінчується 31.12.2024 р. У разі, якщо жодна зі Сторін не заявить про його припинення за один місяць до закінчення строку його дії, Договір вважається пролонгованим на кожен наступний календарний рік на тих самих умовах.»
Отже, укладені між нами та партнерами Договори поставки містять умови, що були визначені сторонами під час його укладання та вони в повній мірі відповідають умовам чинного законодавства України та вимогам документації Замовника в частині строку дії договору фактично до 31.12.2025 року, але викладена в договорі як Договір вважається пролонгованим на кожен наступний календарний рік на тих самих умовах. За таких обставин вимога тендерної документації в частині наявності в партнерському договорі строку дії оформленого у вигляді визначеної окремої дати «до 31.12.2025 року» – є дискримінаційною умовою Замовника.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 2
Номер: c3585d59fa5846a9903be8c02373ce08
Заголовок пункту скарги: 2. Вилучити із тендерної документації вимогу, яка обмежує Скаржника в праві на участь у закупівлі, оскільки Замовник допускає до участі в закупівлі лише тих учасників, які мають талони на яких нанесено голографічне зображення.
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: 1.2. В Додатку № 1 до тендерної документації Замовник встановив вимогу, яка обмежує Скаржника в праві на участь у закупівлі, оскільки Замовник допускає до участі в закупівлі лише тих учасників, які мають талони на яких нанесено голографічне зображення:
«6.2. Талони на пальне повинні бути виготовлені на паперовому носії, містити емблему торгової марки, вказівку на вид (марку) товару та номінал. На талоні мають бути нанесені штрих-код, голографічне зображення та інші ступені захисту. Талон на пальне є товарно-розпорядчим документом на Товар, на підставі якого здійснюється відпуск Товару на АЗС. На талоні обов’язково повинен бути зазначений термін дії. Товар відпускається на АЗС по пред’явленим талонам згідно з їх номіналом..»
Отже, відповідно до зазначених вище умов тендерної документації, Замовник вимагає щоб учасники мали та надали у складі пропозиції талони із голографічним зображенням, що є дискримінаційним по відношенню до Скаржника.
Замовник встановлює обмежувальну умову щодо надання учасниками талонів з захисним/секретним кодом, що суперечить ч. 3 ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі». Замовник не може встановлювати дискримінаційні вимоги до учасників. Також варто зазначити, що метою цього Закону є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції. А в даному випадку Замовник значно обмежує коло учасників, які можуть прийняти участь в закупівлі, а отже не створює конкурентного середовища для закупівлі даного виду товару.
Скаржник планує запропонувати Замовнику здійснювати заправку автомобілів через мережу АЗС БРСМ-нафта. Партнерський договір надає право ТОВ «ТД «ІФС» здійснювати продаж талонів (скретч-карток), емітованих власниками мереж АЗС БРСМ-нафта для потреб Замовника, у разі, якщо за результатом закупівлі між нами буде укладено договір.
Партнер Скаржника емітує талони, опис яких наведено в укладеному між нами договорі, зокрема визначено, що:
«1.2.1. бланк-дозвiл (талони) - спецiальний документ, який мас встановлену Продавцем форму, змiст, ступiнь захисту, строк дii, порядковий номер, тощо, та дозволяе його пред'явнику отримувати на АЗС Продавця ПММ вiдповiдного найменування, марки та у кiлькостi, що зазначенi у ньому. Бланк-дозвiл видається Продавцем на умовах, передбачених цим Договором.»

Умова тендерної документації щодо наявності на талонах голографічного зображення - носить обмежувальний характер, оскільки такі реквізити не встановлені, як обов’язкові на законодавчому рівні та не містяться на талонах мережі АЗС БРСМ-нафта.
Відповідно до Інструкції про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0805-08#Text) , Талон - спеціальний талон, придбаний за умовами та відпускною ціною обумовленого номіналу, що підтверджує право його власника на отримання на АЗС фіксованої кількості нафтопродукту певного найменування і марки, які позначені на ньому.
п. 10.3.3.1 Інструкції визначено, що Форму, зміст та ступінь захисту бланків талонів установлює емітент талона. При цьому необхідними елементами змісту талона є його серійний та порядковий номери.
Замовник обмежує в праві на участь тих учасників, які здійснюють продаж талонів, які не містять голографічного зображення.

Як зазначено в Інструкції про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України – обов’язковим елементом змісту талона є лише його серійний номер та порядковий номер.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 3
Номер: 924b076a6cb34b6cb7cd3dcdc669231d
Заголовок пункту скарги: 3. Вилучити із тендерної документації вимогу, щодо надання учасниками інформацію (довідку) від Державної Податкової Служби України та / або його територіального органу видану Учаснику про систему оподаткування Учасника, видану у 2024 році.
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Інші умови тендерної документації
Тип порушення: Інші умови тендерної документації
Опис суті пункту скарги: 1.3. В Додатку 2 до тендерної документації Замовник встановив вимогу, щодо надання учасниками інформацію (довідку) від Державної Податкової Служби України та / або його територіального органу видану Учаснику про систему оподаткування Учасника, видану у 2024 році:
«Інформацію (довідку) від Державної Податкової Служби України та / або його територіального органу видану Учаснику про систему оподаткування такого Учасника, видану у 2024 році»

Вимога тендерної документації в частині надання учасником саме Довідки від Державної Податкової Служби України та / або його територіального органу видану Учаснику про систему оподаткування такого Учасника, видану у 2024 році, - свідчить про встановлення надмірної вимоги до Скаржника та такої, що дискримінує Скаржника в частині отриманні Довідки у минулому часі, а саме у 2024 році.

На виконання вимоги в частині надання інформації про систему оподаткування учасника, Скаржник може надати Витяг виданий територіальним органом Державної Податкової Служби України, який містить інформацію про систему оподаткування Скаржника.
Скаржник вважає за необхідне не обмежувати конкуренцію та надати можливість брати участь у закупівлі Учасникам, які мають Витяг з реєстру платників податку, виданий . територіальним органом Державної Податкової Служби України, що містить інформацію про систему оподаткування Скаржника та виключити вимогу тендерної документації в частині надання саме Довідки з ДПС України, видану у 2024 році.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 4
Номер: ef4ce139293e4c11afe5ef66d72276a0
Заголовок пункту скарги: 4. Вилучити із тендерної документації встановив вимогу, щодо постачання Товару Нафтового газу скрапленого, який відповідає саме ДСТУ EN 16723-1:2023.
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Технічна специфікація предмета закупівлі
Тип порушення: Технічна специфікація предмета закупівлі
Опис суті пункту скарги: 1.4. В Додатку 1 до тендерної документації Замовник встановив вимогу, щодо постачання Товару Нафтового газу скрапленого, який відповідає саме ДСТУ EN 16723-1:2023:
«
№ з/п Назва найменування предмета закупівлі Одиниця виміру Кількість Відповідність показникам нормативно технічної документації
1. Бензин А-95 л 6000 ДСТУ 7687:2015
2. Дизельне паливо л 10200 ДСТУ 7688:2015
3. Нафтовий газ скраплений л 4000 ДСТУ EN 16723-1:2023

«Нафтовий газ скраплений повинен відповідати вимогам ДСТУ EN 16723-1:2023.»

Замовником встановлена вимога в частині відповідності Товару Нафтового газу скрапленого саме вимогам нормативно-технічної документації ДСТУ EN 16723-1:2023, - що є дискримінаційною та такою, що обмежує Скаржника в праві на участь, оскільки останній може запропонувати документи якості (сертифікат відповідності та паспорт якості) на Товар Нафтовий газ скраплений, який відповідає вимогам ДСТУ EN 589:2017 (EN 589:2008+A1:2012, IDT) Палива автомобільні. Газ нафтовий скраплений.
ДСТУ EN 589:2017 (EN 589:2008+A1:2012, IDT) Палива автомобільні. Газ нафтовий скраплений, затверджено Наказом від 25.09.2017 № 299 Про прийняття національного нормативного документа, гармонізованого з європейським нормативним документом, введено в дію 01.02.2018 року та є державним стандартом до Нафтового газу скрапленого. Цей стандарт поширюється на паливо автомобільне — газ нафтовий скраплений (далі по тексту — ГНС), призначений для застосування в автомобілях з двигунами, спеціально сконструйованими та переобладнаними для роботи на автомобільному ГНС.
Відповідно до п. 4 ст. 23 ЗУ «Про публічні закупівлі» Технічні специфікації не повинні містити посилання на конкретні марку чи виробника або на конкретний процес, що характеризує продукт чи послугу певного суб’єкта господарювання, чи на торгові марки, патенти, типи або конкретне місце походження чи спосіб виробництва. У разі якщо таке посилання є необхідним, воно повинно бути обґрунтованим та містити вираз "або еквівалент".
Замовник визначає обмежувальну вимогу в частині визначення певного стандарту до нафтового газу скрапленого «ДСТУ EN 16723-1:2023» у закупівлі за предметом : «Бензин А-95, дизельне паливо, нафтовий газ скраплений (код за ДК 021:2015: 09130000-9 - Нафта та дистиляти)»
Замовником оголошено процедуру закупівлі, предметом якої є Товар – паливо (в тому числі – нафтовий газ скраплений).
З огляду на норми п. 29 Особливостей - у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються.
У разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
Також, звертаємо увагу, що умовами ТД передбачено надання Документи, що підтверджують відповідність якості товару (бензин марки А-95, дизельне паливо): в складі тендерної пропозиції учасник надає або копію сертифікату відповідності (Сертифікат відповідності повинен бути виданий виключно органом з сертифікації, акредитованим у системі сертифікації УкрСЕПРО), або копію паспорту якості, тощо з урахуванням того, що технічні, якісні характеристики Товару за предметом закупівлі повинні відповідати встановленим/зареєстрованим діючим нормативним актам діючого законодавства (державним стандартам (технічним умовам) ДСТУ, строк дії якого є дійсним на момент подання тендерної пропозиції.
Згідно національних стандартів, нафтовий газ скраплений повинен відповідати вимогам ДСТУ EN 589:2017.
На відповідність національного стандарту до газу нафтового скрапленого, Скаржник може запропонувати сертифікату відповідності (Сертифікат відповідності виданий органом з сертифікації, акредитованим у системі сертифікації УкрСЕПРО) та паспорт якості, з урахуванням того, що технічні, якісні характеристики Товару за предметом закупівлі відповідають встановленим/зареєстрованим діючим нормативним актам діючого законодавства (державним стандартам (технічним умовам) ДСТУ, строк дії якого є дійсним на момент подання тендерної пропозиції та пропонує наступні документи якості:
- Сертифікат відповідності на газ нафтовий скраплений, на відповідність діючим нормативно-правовим актам діючого законодавства, а саме державному станларту до нафтового газу скрапленого, - ДСТУ EN 589:2017 (EN 589:2008+A1:2012, IDT) Палива автомобільні. Газ нафтовий скраплений.
- Паспорт якості на Газ нафтовий скраплений, на відповідність діючим нормативно-правовим актам діючого законодавства, а саме державному станларту до нафтового газу скрапленого, - ДСТУ EN 589:2017 (EN 589:2008+A1:2012, IDT) Палива автомобільні. Газ нафтовий скраплений.


Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 5
Номер: b3b3934608524a55906cfccdf2329c89
Заголовок пункту скарги: 5. Вилучити із тендерної документації вимогу щодо надання інформації від територіального органу ДСНС України (в залежності від розташування об’єктів учасника) про наявність або про відсутність інформації про надзвичайні ситуації на об’єктах учасника за період 2023 року та 2024 р..
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: 1.5. В п. 28 Додатку № 2 до ТД: Замовником встановлено вимогу щодо надання інформації від територіального органу ДСНС України (в залежності від розташування об’єктів учасника) про наявність або про відсутність інформації про надзвичайні ситуації на об’єктах учасника за період 2023 року та 2024 р.:
«Відповідно до ст. 131 Кодексу цивільного захисту України на виконання положень Постанови КМУ «Про затвердження Порядку ведення обліку надзвичайних ситуацій» від 9 жовтня 2013 р. № 738, учасники у складі своїх тендерних пропозицій надають інформацію від територіального органу ДСНС України (в залежності від розташування об’єктів учасника) про наявність або про відсутність інформації про надзвичайні ситуації на об’єктах учасника за період 2023 року та 2024 р.»
З огляду на норми п. 29 Особливостей - у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються.
У разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
З урахуванням заборони застосування Замовником вимоги наявності матеріально-технічної бази учасника, вимога в частині надання Довідки про відсутність надзвичайних ситуацій на об’єктах учасника – є дискримінаційною та такою, що суперечить ст. 5, ст. 22 ЗУ «Про публічні закупівлі» та вимогам п. 29 Особливостей.
Замовником оголошено процедуру закупівлі за предметом: «Бензин А-95, дизельне паливо, нафтовий газ скраплений (код за ДК 021:2015: 09130000-9 - Нафта та дистиляти)»»
Також варто зазначити, що Замовник не можуть встановлюватись вимоги до предмету закупівлі, які не передбачені відповідним національним стандартом:
Згідно національних стандартів Бензин автомобільний повинен відповідати стандарту ДСТУ 7687:2015 «БЕНЗИНИ АВТОМОБІЛЬНІ ЄВРО. Технічні умови» та Технічному регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив, затвердженому Постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.2013 року № 927.
Згідно національних стандартів Дизельне паливо повинно відповідати стандарту ДСТУ 7688:2015 «ПАЛИВО ДИЗЕЛЬНЕ ЄВРО.Технічні умови» та Технічному регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив, затвердженому Постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.2013 року № 927.
Згідно національних стандартів, нафтовий газ скраплений повинен відповідати вимогам ДСТУ EN 589:2017.
З огляду на вищезазначене, вимога в частині надання учасниками у складі своїх тендерних пропозицій надають інформацію від територіального органу ДСНС України (в залежності від розташування об’єктів учасника) про наявність або про відсутність інформації про надзвичайні ситуації на об’єктах учасника за період 2023 року та 2024 р, - є надмірною, такою що суперечить п. 29 особливостей в частині застосування до учасників кваліфікаційного критерію – наявності МТБ та такою, що не визначена вимогами жодного з національних стандартів до Бензину А-95, дизельного палива, нафтового газу скрапленого.
Скаржник планує запропонувати Замовнику здійснювати заправку автомобілів через мережу АЗС БРСМ-нафта. Партнерський договір надає право ТОВ «ТД «ІФС» здійснювати продаж талонів (скретч-карток,дозволів), емітованих власниками мереж АЗС БРСМ-нафта для потреб Замовника, у разі, якщо за результатом закупівлі між нами буде укладено договір.
Скаржник не має в розпоряджені об’єктів, на які повинен отримувати, згідно норм чинного законодавства, на які може отримувати інформацію від територіального органу ДСНС України (в залежності від розташування об’єктів учасника) про наявність або про відсутність інформації про надзвичайні ситуації на об’єктах учасника за період 2023 року та 2024 р.
Об’єкти автозаправної станції належать партнеру Скаржника, а отже скаржник не є суб’єктом, який отримує інформацію від територіальних органів ДСНС України про наявність або про відсутність надзвичайних ситуацій на таких об’єктах.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації