• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП

Дизельне паливо, Бензин А-95, Газ нафтовий скраплений

Дизельне паливо, Бензин А-95, Газ нафтовий скраплений

Завершена

3 720 341.80 UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 18 973.74 UAH
Період оскарження: 06.01.2025 13:34 - 11.01.2025 00:00
Скарга
Відхилено
КЕП

Скарга на дискримінаційні умови тендерної документації

Номер: 693c93e6c2df4cf5829cccc0033725f2
Ідентифікатор запиту: UA-2025-01-06-003381-a.b1
Назва: Скарга на дискримінаційні умови тендерної документації
Скарга:
Скарга на дискримінаційні умови тендерної документації
Пов'язані документи: Учасник Орган оскарження Замовник
Дата розгляду скарги: 20.01.2025 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 13.01.2025 13:35
Дата прийняття рішення про відхилення скарги: 21.01.2025 15:34
Автор: ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "ВЕЛЕС ДХ", ВЯЧЕСЛАВ ХРЯПА 380668298749 velesdx@ukr.net

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: f477665bd6ab46e889f68e946f57fab3
Заголовок пункту скарги: Скарга на дискримінаційні умови тендерної документації
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Технічна специфікація предмета закупівлі
Тип порушення: Технічна специфікація предмета закупівлі
Опис суті пункту скарги: Комунальним підприємством «Водоканал Плюс» Кобеляцької міської ради (далі також – Замовник) було розпочато процедуру закупівлі (відкриті торги з особливостями) «Дизельне паливо, Бензин А-95, Газ нафтовий скраплений За кодом ДК 021:2015:09130000-9: Нафта і дистиляти»,
Назва номенклатурної позиції предмета закупівлі Код згідно з Єдиним закупівельним словником, що найбільше відповідає назві номенклатурної позиції предмета закупівлі
Дизельне паливо ДК 021:2015: 09134200-9 — Дизельне паливо
Бензин А-95 ДК 021:2015: 09132000-3 — Бензин
Газ нафтовий скраплений ДК 021:2015: 09133000-0 — Нафтовий газ скраплений
оголошення про проведення якої оприлюднене на вебпорталі Уповноваженого органу за № UA-2025-01-06-003381-a.
Процедуру закупівлі було оголошено у відповідності до Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон № 922-VIII), на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості № 1178).
Тендерна документація до процедури закупівлі № UA-2025-01-06-003381-a, затверджена рішенням Уповноваженої особи Замовника відповідно до протокольного рішення від 20.12.2025 № 6, як наведено у тендерні документації (далі – Документація).
Частиною першою статті 5 Закону № 922-VIII визначено, що закупівлі здійснюються, зокрема, за принципом недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель.
Згідно з частиною четвертою статті 5 Закону № 922-VIII замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
Відповідно до абзацу першого пункту 28 Особливостей № 1178 тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону № 922-VIII з урахуванням цих особливостей.
Частиною четвертою статті 22 Закону № 922-VIII передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України «Про доступ до публічної інформації» та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.
ТОВ «ВЕЛЕС ДХ», яке має намір взяти участь у процедурі закупівлі № UA-2025-01-06-003381-a, позбавлене такої можливості через виявлений ряд вимог Документації Замовника, які на нашу думку є дискримінаційними по відношенню до суб'єктів господарювання, у тому числі скаржника ТОВ «ВЕЛЕС ДХ», штучно звужують конкуренцію та є такими, що порушують права та законні інтереси скаржника, основні принципи проведення закупівель, а також суперечить вимогам Закону № 922-VIII з урахуванням Особливостей № 1178.
Відповідно до пункту 55 Особливостей № 1178 оскарження відкритих торгів відбувається відповідно до статті 18 Закону № 922-VIII з урахуванням цих Особливостей.
Відповідно до пункту 59 Особливостей № 1178 скарги, що стосуються тендерної документації, можуть подаватися до органу оскарження з моменту оприлюднення оголошення про проведення відкритих торгів, але не пізніше ніж за три дні до кінцевого строку подання тендерних пропозицій, установленого до внесення змін до тендерної документації.
Тендерною документацією замовника, а саме Додатком 1.1 «Технічна специфікація до предмета закупівлі Дизельне паливо, Бензин А-95, Газ нафтовий скраплений Пластикові картки (талони)» передбачено, серед іншого, інформацію про мережу АЗС, на яких буде здійснюватися заправка за талонами повинна бути розташована на відстані не більше 3 км від місця знаходження Замовника, а також додатково в Полтавській, Дніпропетровській, Київській областях. При цьому, відповідно до тендерної документації та оголошення про проведення відкритих торгів предметом закупівлі є «Дизельне паливо, Бензин А-95, Газ нафтовий скраплений За кодом ДК 021:2015:09130000-9: Нафта і дистиляти», а мережа АЗС для відпуску палива є вимогами до учасника, а не технічними вимогами до предмету закупівлі.
Згідно норм статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» у тендерній документації зазначається інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідну технічну специфікацію (у разі потреби - плани, креслення, малюнки чи опис предмета закупівлі). Технічні, якісні характеристики предмета закупівлі та технічні специфікації до предмета закупівлі повинні визначатися замовником з урахуванням вимог, визначених частиною четвертою статті 5 вказаного Закону.
В свою чергу, відповідно до частини 1 статті 23 Закону України «Про публічні закупівлі» технічна специфікація повинна містити опис усіх необхідних характеристик товарів, робіт або послуг, що закуповуються, у тому числі їх технічні, функціональні та якісні характеристики.
Враховуючи зазначені норми законодавства, інформація про технічні характеристики предмета закупівлі відноситься саме до предмету закупівлі та характеризує саме предмет закупівлі, тобто талони на дизельне паливо, бензин А-95, газ нафтовий скраплений, а інформація про мережу АЗС, на яких буде здійснюватися заправка відноситься до матеріально-технічної бази учасника та ніяким чином не відноситься до технічних характеристик предмету закупівлі – талонів на дизельне паливо, бензин А-95, газ нафтовий скраплений.
Одночасно з цим, у разі проведення відкритих торгів для закупівлі бензину, дизельного пального, газу скрапленого для автомобільного транспорту, положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону (наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій; наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід) замовником не застосовуються.
Відповідно до інформації розміщеному на сайті Комунального підприємства «Водоканал Плюс» Кобеляцької міської ради (https://voda-plus.info-gkh.com.ua/page/4988) ККП «Водоканал Плюс» є юридичною особою, суб’єктом господарювання, утвореним у формі комунального унітарного підприємства.
ККП «Водоканал Плюс» забезпечує населення міста Кобеляки і Кобеляцької територіальної громади (сіл Красне, Правобережна Сокілка, Лучки, Озера, Прощурапди, Підгора, Чкалове, Шенгури, Лівобережна Сокілка, Гарбузівка, Перегонівка, Лебедине, Суха, Сухинівка, Придніпрянське, Кунівка) рядом послуг, а саме перевезення побутових відходів. Перевезення побутових відходів здійснюється на відстань до 100 км, а надання інших послуг взагалі не передбачає виїзд за межі міста Кобеляки і Кобеляцької територіальної громади, що підтверджує можливість руху по відповідному маршруту на одному баку палива. Такі поїздки складають близько 99% від загальної кількості поїздок, а інші – не мають відношення до діяльності Замовника.
За вказаних обставин встановлення умов щодо наявності мережі АЗС в Дніпропетровській, Київській областях, безпідставно включена до тендерної документації та є дискримінаційною вимогою по відношенню до нас.
Тобто Замовник створений для надання послуг в т.ч. для отримання прибутку, але лише в межах міста Кобеляки і Кобеляцької територіальної громади, а не в сусідніх населених пунктах, областях тощо.
Невідомо чому Замовнику необхідні АЗС у областях у яких не здійснює господарську діяльність.
Нормальна практика коли Замовник для економії палива, часу та коштів вказують відстань від якої точки (наприклад від місцезнаходження Замовника, від місця зберігання автотранспорту, від місця здійснення щоденної господарської діяльності) повинні знаходитися АЗС учасника.
Враховуючи зазначене дії Замовника, ТОВ «ВЕЛЕС ДХ» не має можливості прийняти участь у цій процедурі закупівлі та запропонувати свою вигідну для Замовника та бюджету міста цінову пропозицію.
З аналізу статей 22 Закону України «Про публічні закупівлі» випливає, що замовник вправі визначати вимоги до учасника і зазначати про них у тендерній документації, яка може містити також іншу інформацію відповідно до законодавства, яку замовник вважає за необхідне до неї включити.
Частиною четвертою статті 22 вказаного Закону встановлено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
Чинне законодавство, в тому числі в сфері публічних закупівель не містить вимог щодо обмеження віддаленості заправних станцій від місцезнаходження замовника. Враховуючи зазначене, вищевказані вимоги замовника свідчать про дискримінаційний характер вказаних умов Тендерної документації, оскільки взяти участь у процедурі закупівлі зможуть лише ті суб`єкти господарювання, які відповідають зазначеним критеріям.
З даного питання, слід відмітити позицію органу оскарження при розгляді аналогічних справ відносно віддаленості розташування АЗС потенційних учасників, на яких буде здійснюватися заправка автотранспорту замовника без належного обґрунтування таких умов (рішення Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України від 25.01.2019 № 807, від 21.10.2019 № 15085).
Зазвичай у межах визначеної території наявні АЗС, як правило, одного власника та/або афілійованих із ним суб'єктів господарювання. Зазначене призводить до звуження кола потенційних учасників торгів, відтак встановлення замовником наведених вище умов тендерної документації без належного обґрунтування порушує один із принципів здійснення закупівель, визначених статтею 3 Закону про закупівлі, а саме недискримінацію учасників. Отже, визначені в тендерній документації вимоги до розташування АЗС потенційних учасників мають, як і відповідати обґрунтованим потребам Замовника, так і забезпечувати можливість конкуренції між учасниками під час проведення процедури закупівель, на що вказує позиція органу оскрження задокументована в Рекомендаціях Антимнопольного комітету України від 09.04.2020 № 17-рк.
Враховуючи усе вищевказане, зазначені вище умови тендерної документації вважаємо такими, що звужують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, порушують наші права та інтереси, як учасника процедури закупівлі.
Додатково про відповідність способу захисту прав Скаржника, зазначаємо, що на думку ТОВ «ВЕЛЕС ДХ», у даних спірних правовідносинах має враховуватися принцип співмірності наслідків реагування скаржника тим невідповідностям, які допущені Замовником в цій закупівлі, та ризиків, які вони можуть утворити, а також справедливого балансу між інтересами суб’єктів господарювання, безпосереднього Замовника і публічними інтересами.
Права та законні інтереси скаржника ТОВ «ВЕЛЕС ДХ» можуть бути захищені лише шляхом зобов’язання Замовника усунути наведені вище невідповідності через внесення відповідних змін до тендерної документації.
Конституційний Суд України у Рішенні від 25 січня 2012 року № 3-рп/2012 (справа № 1-11/2012) зазначив, що одним із елементів верховенства права є принцип пропорційності, який серед іншого означає, що заходи, передбачені в нормативно-правових актах, повинні спрямовуватися на досягнення легітимної мети та мають бути співмірними з нею. Додержання принципу пропорційності означає необхідність дотримання балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване відповідне рішення (ст. 2 КАС України).
Отже, оскарження дискримінаційних вимог Документації Замовника відповідає критерію «пропорційності», оскільки ряд суб’єктів господарювання (потенційних учасників), які сумлінно виконують свій обов’язок, мають належний кваліфікаційний рівень, позбавлені права взяти участь у закупівлі, що може призвести до безпідставного порушення прав господарюючих суб`єктів – учасників закупівлі (зокрема, стосовно забезпечення свободи підприємницької діяльності, вільного руху капіталів, товарів та послуг на території України; обмеження державного регулювання економічних процесів у зв'язку з необхідністю забезпечення соціальної спрямованості економіки, що гарантовано Конституцією України, Господарським кодексом, іншими актами законодавства України).
Якщо умовно розібрати дану Скаргу на традиційну юридичну конструкцію порушень Замовника та підстав її подання, то маємо викладене далі.
Об’єкт порушення: права та охоронювані законом інтереси особи, пов'язані з участю у процедурі закупівлі, зокрема:
• право на добросовісну конкуренцію серед учасників;
• недискримінація учасників та рівне ставлення до них;
• право учасника брати участь у закупівлі на рівних умовах;
• комерційний інтерес суб'єкта господарювання;
• право на отримання винагороди суб'єктом господарювання за належно виконані договірні умови;
Суб'єкт порушення: Замовник.
Об'єктивна сторона порушення: рішення, дії чи бездіяльність Замовника, що суперечать законодавству у сфері публічних закупівель, а саме вище перелічені вимоги тендерної документації, які затверджені рішенням Уповноваженої особи Замовника.
Наслідки не усунення: порушення прав та охоронюваних законом інтересів особи, пов'язаних з участю у процедурі закупівлі.
Звертаємо увагу, шо Управлінням Північно-східного офісу Держаудитслужби в Полтавській області неодноразово проведено моніторинг закупівель Замовника (https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2024-07-22-008790-a, https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2024-04-18-011968-a), зокрема згідно Наказів № 43-З від 14.05.2024, № 99-З від 22.11.2024, по результатам яких зобов’язано уповноважену особу підвищити рівень своєї кваліфікації. Вищезазначене викликає сумніви щодо законності складення розглядуваної тендерної документації.
Ураховуючи викладене, та численну практику задоволення органом оскарження подібних вимог Скаржників, керуючись статтею 18 Закону № 922-VIII з урахуванням Особливостей № 1178,

ПРОСИМО:
1. Прийняти дану скаргу до розгляду;
2. Зобов’язати Замовника процедури закупівлі Комунальне підприємство «Водоканал Плюс» Кобеляцької міської ради внести зміни до тендерної
документації за процедурою закупівлі – «Дизельне паливо, Бензин А-95, Газ нафтовий скраплений За кодом ДК 021:2015:09130000-9: Нафта і дистиляти», оголошення про проведення якої оприлюднене на веб-порталі Уповноваженого органу за № UA-2025-01-06-003381-a, з метою усунення порушень, зазначених у мотивувальній частині цієї скарги.

Додатки (документи, які надаються на підтвердження обґрунтування порушених прав та охоронюваних законом інтересів):
1. Витяг з тендерної документації (вимоги, що оскаржуються) Додаток 1.1 до тендерної документації на 2 арк. в 1 прим.
2. Інформація з веб-сайту Замовника про територію діяльності.
3. Закон України «Про Публічні закупівлі».
4. Постанова КМУ від 12 жовтня 2022 р. № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування».
5. Рішення Конституційного суду України від 25 січня 2012 року № 3-рп/2012.
6. Рекомендації Антимнопольного комітету України від 09.04.2020 № 17-рк.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації