• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП
  • 1

Бензин А-95, Дизпаливо

Завершена

151 600.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 758.00 UAH
Період оскарження: 26.12.2024 14:19 - 12.01.2025 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП

Скарга на умови тендерної документації

Номер: 54b3dff7781248cb8fabd45524e0869c
Ідентифікатор запиту: UA-2024-12-26-008590-a.c1
Назва: Скарга на умови тендерної документації
Скарга:
Дата розгляду скарги: 08.01.2025 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 31.12.2024 16:17
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 09.01.2025 17:29
Дата виконання рішення Замовником: 10.01.2025 12:24
Коментар замовника щодо усунення порушень: Згідно протоколу уповноваженої особи № 3 від 10.01.2025р. керуючись рішенням комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель №349-р/пк-пз від 08.01.2025р. , уповноваженою осободю було прийнято рішення внести зміни до тендерної документації за процедурою закупівлі – «Бензин А-95, Дизпаливо» оголошення № UA-2024-12-26-008590-a, з метою усунення порушень зазначеих у мотивувальній частині рішеня №349-р/пк-пз від 08.01.2025р.
Автор: ТОВ "ТД "ІФС", Макаров Андрій 0979679211 interferencsistem@gmail.com

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: 4b089b9fab4a4dde82ed71ae15ea2578
Заголовок пункту скарги: 1. Вилучити із тендерної документації вимогу, щодо наявності у учасника мережі АЗС власної торгової марки та розгалужену мережу АЗС власної торгової марки в межах України з наданням підтверджуючих документів.
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: 1.1. В Додатку № 2 до ТД Замовник встановив вимогу, щодо наявності у учасника мережі АЗС власної торгової марки та розгалужену мережу АЗС власної торгової марки в межах України з наданням підтверджуючих документів:

«8. Учасник повинен мати мережу власної торгової марки в м. Хмельницькому (не менше трьох одиниць) та розгалужену мережу АЗС власної торгової марки в межах України (в т.ч. території, де ведуться бойові дії), про що у складі пропозиції потрібно надати підтверджуючі документи.»
Дискримінаційна умова в частині наявності у учасника мережі АЗС, з наданням підтверджуючих документів
Вимагаючи від учасників наявність Учасник повинен мати мережу власної торгової марки в м. Хмельницькому - Замовник порушує принципи проведення закупівель, які закріплено в ст. 5 Закону України "Про публічні закупівлі" (далі – Закон), зокрема "недискримінація учасників", оскільки встановлює вимоги, за яких участь у закупівлі зможуть прийняти ВИКЛЮЧНО учасника, які мають АЗС у праві власності/оренді/користуванні.
В галузі майнового права "власник", "орендар" та "користувач" має однакові ознаки – та відносяться до видів права власності (право користування, володіння та розпорядження, які і є дискримінаційні). Тому вимагаємо Замовника виключити вимогу щодо права усіх видів "права власності" (належні конкретному власнику правомочності володіння, користування та розпорядження своїм майном - ця тріада правомочностей належить у сукупності тільки власнику) та дозволити брати участь у закупівлі учасникам які здійснюють свою діяльність на умовах партнерських відносин з емітентами талонів та власниками АЗС, але такі договори не можуть підтверджувати право користування, оскільки предметом є – купівля-продаж ПММ у вигляді талонів на паливо, а не право користування матеріально-технічною базою АЗС, що є правомочністю власника на рівні з володінням і розпорядженням.
Зазначена вимога тендерної документації є дискримінаційною, оскільки у випадку, якщо реалізація учасником пального на підставі талонів здійснюватиметься не через АЗС на праві користування, а через мережі АЗС компаній-партнерів, то вимога тендерної документації про те, що учасник повинен мати АЗС у власності або з правом користування учасником - фактично унеможливлюватиме виконання вимог тендерної документації в цій частині тими учасниками, які здійснюють реалізацію палива через партнерську мережу АЗС.
Таким чином, у процедурі закупівлі зможуть взяти участь лише власники/орендарі мереж АЗС, які пропонують виключно свою мережу АЗС ( так як право користування – це один із видів права власності). Учасники які не мають АЗС у праві користуванні/власності/оренді, та здійснюють свою діяльність на підставі партнерських договорів, - фактично не зможуть виконати вказану вимогу тендерної документації.
Також, звертаємо увагу на той факт, що Скаржник не власник/користувач/орендар мережі БРСМ-нафта, а отже вимога щодо можливого надання патнерського договору, але при цьому такий договір повинен передбачати користування АЗС – є дискримінаційною вимогою по відношенню до Скаржника, оскільки умовами укладеного договору партнерства з мережею БРСМ-нафта є купівля-продаж ПММ у вигляді талонів на паливо, а не користування АЗС.
В абзаці 1 пункту 29 Особливостей визначено, що у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються.
В сукупності вищеперелічені вимоги до учасників свідчать про наявність матеріально-технічної бази учасника, а саме наявність АЗС у праві власності або користуванні, що суперечить п. 29 Особливостей в частинні заборони застосування вимог положення п. 1 ст. 16 Закону України «Про публічні закупівлі».

Скаржник планує запропонувати Замовнику здійснювати заправку автомобілів через мережу АЗС БРСМ-нафта. Партнерський договір надає право ТОВ «ТД «ІФС» здійснювати продаж талонів (скретч-карток), емітованих власниками мереж АЗС БРСМ-нафта для потреб Замовника, у разі, якщо за результатом закупівлі між нами буде укладено договір.

Дискримінаційна вимога в частині наявності у учасника власної торгової марки мережі АЗС

Вимога щодо надання у складі пропозиції документів підтверджуючих наявність мережу власної торгової марки в м. Хмельницькому (не менше трьох одиниць) та розгалужену мережу АЗС власної торгової марки в межах України (в нормативно-правовому полі - знаків для товарів і послуг або ліцензійний договір на право власності торгової марки мережі АЗС) – є дискримінаційною та такою, що обмежує Скаржника в праві на участь.
Вимагаючи надання у складі пропозиції підтверджуючих документів наявності мережі власної торогової марки в м. Хмельницький (не менше 3 одиниць) та розгалуджену мережу АЗС власної торгової марки - Замовник порушує принципи проведення закупівель, які закріплено в ст. 5 Закону України "Про публічні закупівлі", зокрема "недискримінація учасників" та встановлює кваліфікаційні критерії до учасників в частині наявності мережі АЗС у учасника, а отже наявності матеріально-технічної бази учасника.
Скаржник, як постачальник палива, не має документів підтверджуючих наявності власної торгової марки (торгової марки, яка зображена на АЗС), проте має партнерські договори, які дозволяють йому здійснювати продаж палива (талонів) для потреб Замовників через мережі АЗС партнерів.
При цьому відповідно до положень Господарського кодексу України, кожен суб’єкт господарювання вільний у виборі способів і методів господарювання, місця ведення господарської діяльності.
Для введення господарської діяльності з постачання палива ТОВ «ТД «ІФС», відсутність права на власної торогової марки в м. Хмельницький (сертифікату або іншого документа, підтверджуючий підстави використання товарного знаку) та розгалужену мережу АЗС власної торгової марки в межах України, - не перешкоджає виконувати свої зобов’язання за договорами, укладеними за результатом аналогічних закупівель.
Встановлюючи відповідні вимоги Замовник обмежує конкуренцію та встановлює надмірні додаткові вимоги, які не впливають на постачання палива.
Емітентом талонів та власником мережі АЗС БРСМ-нафта є партнер Скаржника та власник мережі АЗС. При цьому, відповідний факт жодним чином не впливає на той факт, що при цьому Скаржник є власником талонів, які передані йому у власність на умовах партнерського договору та має можливість поставляти палива через партнерську мережу АЗС БРСМ-нафта на умовах укладеного партнерського договору.
Встановлення відповідної вимоги не дозволяє взяти участь у закупівлі учасникам, які не є емітентами талонів, що обмежує встановлені у статті 5 ЗУ «Про публічні закупівлі» принципи проведення процедури Закупівлі.
Скаржник планує запропонувати Замовнику здійснювати заправку автомобілів через мережу АЗС БРСМ-нафта. Партнерський договір надає право ТОВ «ТД «ІФС» здійснювати продаж талонів (скретч-карток), емітованих партнером Скаржника в мережі АЗС БРСМ-нафта, торгова марка якої належить Партнеру Скаржника – власнику мережі АЗС, якщо за результатом закупівлі між нами буде укладено договір.
Крім того, відповідно до пункту 29 Особливостей у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються.
У разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 2
Номер: 185be7abbaa04e2dbcdafc571488c1a7
Заголовок пункту скарги: 2. Вилучити із тендерної документації вимогу, яка обмежує Скаржника в праві на участь у закупівлі, оскільки Замовник допускає до участі в закупівлі лише тих учасників, які можуть запропонувати йому здійснювати заправку авто на АЗС за талонами та картками одночасно.
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: 2.В Додатку № 2 до ТД, Замовник встановив вимогу, яка обмежує Скаржника в праві на участь у закупівлі, оскільки Замовник допускає до участі в закупівлі лише тих учасників, які можуть запропонувати йому здійснювати заправку авто на АЗС за талонами та картками одночасно:
«

з/п Найменування товару Одиниця виміру Кількість, обсяг поставки (передачі) товару
1 Бензин марки А-95 (талони,картки)) літр 200
2 Дизельне паливо (талони (картки)) літр 2500

2. Поставка талонів (карток) від Учасника Покупцю проводиться частинами за письмовим узгодженням сторін, але не пізніше 31.12.2025р. Відпуск палива здійснюється за адресою: Україна, 29000, Хмельницька область, АЗС в м. Хмельницькому, АЗС в межах України (в т.ч. території, де ведуться бойові дії).
3. Відпуск нафтопродуктів Покупцю здійснюється цілодобово по талонах (картках), що є підставою для відвантаження нафтопродуктів з всіх АЗС запропонованих учасником. У складі тендерної пропозиції Учасник повинен надати відсканований зразок талону, за якими здійснюватиметься відпуск палива.»
Замовник встановлює обмежувальну умову щодо можливості взяти участь у закупівлі лише тим учасникам, які мають впроваджену на АЗС систему здійснення відпуску палива за Паливними картками, та відповідною вимогою тендерної документації нівелюють можливість взяти участь у закупівлі учасникам, які можуть здійснити поставку палива за талонами або скретч-картами.
Відповідно до пункту 10.3. "Порядок відпуску нафтопродуктів" Інструкції про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України затвердженої Наказом Мінпаливенерго України, Мінтрансзв'язку України, Мінекономіки України, Держспоживстандарту України 20.05.2008 N 281/171/578/155:
10.3.1 Відпуск нафтопродуктів за готівку
10.3.2 Відпуск нафтопродуктів за відомостями
10.3.3 Відпуск нафтопродуктів за талонами
10.3.4 Відпуск нафтопродуктів за платіжними картками.
Варто зазначити, що згідно до пункту 4 статті 23 Закону України «Про публічні закупівлі» Технічні специфікації не повинні містити посилання на конкретні марку чи виробника або на конкретний процес, що характеризує продукт чи послугу певного суб’єкта господарювання, чи на торгові марки, патенти, типи або конкретне місце походження чи спосіб виробництва. У разі якщо таке посилання є необхідним, воно повинно бути обґрунтованим та містити вираз "або еквівалент".
Тобто, Замовник оголосив закупівлю, предметом якої є паливо (Товар). Встановлюючи дискримінаційні вимоги щодо засобів відпуску пального з АЗС (по талонам ТА карткам) – замовник обмежує коло потенційних учасників, які здійснюють постачання палива за талонами та надає можливість брати участь у процедури закупівлі лише учасникам, які мають впроваджену систему обліку та видачі палива за паливними картами.

Відповідно до Інструкції про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України :
«Талон (скретч-карта) - спеціальний талон, придбаний за умовами та відпускною ціною обумовленого номіналу, що підтверджує право його власника на отримання на АЗС фіксованої кількості нафтопродукту певного найменування і марки, які позначені на ньому. Талон на паливо /скретч-карта на паливо – не має ніякої технічної необхідності наявності у Постачальника електронного кабінету та сайту.
Вважаємо, що зазначена умова здійснення відпуску по паливним карткам обмежує в праві на участь тих учасників, які мають можливість здійснювати відпуск палива за талонами.
Замовник не обґрунтовано встановлює дискримінаційну вимогу до учасників, яка не має відношення та не впливає на постачання Товару.
Відповідно до абз. 2 п. 29 Особливостей у разі здійснення закупівель для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі). Згідно тендерної документації Замовника, закупівлі оголошена на придбання Товару:
«Бензин марки А-95, дизельне паливо ДК 021:2015 "Єдиний закупівельний словник" – 09130000-9 - Нафта і дистиляти (09132000-3 Бензин; 09134200-9 Дизельне паливо)»
Варто звернути увагу, що національного стандарту для відповідного предмета закупівлі, а саме ДСТУ 7688:2015, ДСТУ 7687:2015 та Технічним регламентом щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.2013 №927 (зі змінами) – не передбачена та не встановлена вимога до Дизельного палива та Бензину А-95, щодо обов’язку відпуску товару саме за паливними картами.
Замовник не обґрунтовано встановлює дискримінаційну вимогу до учасників, яка не має відношення та не впливає на постачання Товару (Дизельного палива).
Скаржник планує запропонувати Замовнику здійснювати заправку автомобілів через мережу АЗС БРСМ-нафта. Партнерські договори надають право ТОВ «ТД «ІФС» здійснювати продаж талонів (скретч-карток), емітованих власниками мереж АЗС БРСМ-нафта для потреб Замовника, у разі, якщо за результатом закупівлі між нами буде укладено договір.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 3
Номер: c6e4aacab24346c19223df6565e1c2e2
Заголовок пункту скарги: 3. Вилучити із тендерної документації вимогу, яка обмежує Скаржника в праві на участь, оскільки Замовник допустив до участі лише тих учасників, які можуть запропонувати АЗС у визначеній Замовником кількості – не менше 3 одиниць.
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: 1.3.В Додатку 2 до тендерної документації Замовником встановлено вимогу, яка обмежує Скаржника в праві на участь, оскільки Замовник допустив до участі лише тих учасників, які можуть запропонувати АЗС у визначеній Замовником кількості – не менше 3 одиниць:

«8. Учасник повинен мати мережу власної торгової марки в м. Хмельницькому (не менше трьох одиниць) та розгалужену мережу АЗС власної торгової марки в межах України (в т.ч. території, де ведуться бойові дії), про що у складі пропозиції потрібно надати підтверджуючі документи.»
Замовник встановлює обмежувальну умову щодо наявності АЗС учасника з наступним місцезнаходженням «Учасник повинен мати мережу власної торгової марки в м. Хмельницькому (не менше трьох одиниць) та розгалужену мережу АЗС власної торгової марки в межах України», що є дискримінаційною для Скаржника, з огляду на наступне:
На виконання вимог щодо місцезнаходження АЗС Скаржник планує АЗС мережі БРСМ-нафта з місцезнаходженням у м. Хмельницькому у кількості 2 (двох одиниць):
БРСМ: Хмельницька обл., м. Хмельницький, вул. П. Мирного, 5/1
БРСМ: Хмельницька обл., м. Хмельницький, вул. Трудова, 9/3Г

Та розгалужену мережу АЗС торгової марки БРСМ-нафта в межах України.
Мережа АЗС БРСМ-нафта НЕ МАЄ САМЕ 3 (трьох) одиниць АЗС у межах міста Хмельницький.
Але, при цьому має 2 одиниці АЗС у межах міста Хмельницький та близько 200 АЗС по всій території України за посиланням (Сайт мережі АЗС БРСМ-нафта з зображенням та зазначенням адрес, які може запропонувати Скаржник: https://brsm-nafta.com/map у кількості 2 одиниць АЗС у межах міста Хмельницький)

Тобто, встановлена вимога Замовника в частині наявності виключно Учасник повинен мати мережу власної торгової марки в м. Хмельницькому (не менше трьох одиниць) та розгалужену мережу АЗС власної торгової марки в межах України, - обмежує коло учасників, які можуть прийняти участь в закупівлі, оскільки є дискримінаційною до Скаржника, але через встановлення обмеження в кількості – не може взяти участь у закупівлі.
Також, варто звернути увагу, що В абзаці 1 пункту 29 Особливостей визначено, що у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються.
У разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
Звертаємо увагу Комісії, що згідно пункту 4.1. Розділу 1 тендерної документації Назва предмету закупівлі: «Бензин марки А-95, дизельне паливо ДК 021:2015 "Єдиний закупівельний словник" – 09130000-9 - Нафта і дистиляти (09132000-3 Бензин; 09134200-9 Дизельне паливо)».
Відповідно, Замовником встановлена вимога в частині місцезнаходження АЗС учасника та кількості таких АЗС на території м. Хмельницького, а саме Учасник повинен мати мережу власної торгової марки в м. Хмельницькому (не менше трьох одиниць) та розгалужену мережу АЗС власної торгової марки в межах України, - суперечать п. 29 Особливостей, оскільки предметом закупівлі є: неетильований бензин, до якого не можуть застосовуватись вимоги наявності матеріально-технічної бази.

З урахуванням вищезазначеного, Скаржник вимагає виключити вимогу тендерної документації в частині кількості АЗС за визначеним окремим переліком:
- Учасник повинен мати мережу власної торгової марки в м. Хмельницькому (не менше трьох одиниць) та розгалужену мережу АЗС власної торгової марки в межах України.
Скаржник планує запропонувати Замовнику здійснювати заправку автомобілів через мережу АЗС БРСМ-нафта. Партнерські договори надають право ТОВ «ТД «ІФС» здійснювати продаж талонів, емітованих власниками мереж АЗС БРСМ-нафта для потреб Замовника, у разі, якщо за результатом закупівлі між нами буде укладено договір.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації