• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП
  • 2

Електрична енергія

Торги відмінено

4 809 864.80 UAH з ПДВ
мін. крок: 1% або 48 098.65 UAH
Період оскарження: 25.12.2024 12:59 - 02.02.2025 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП

на незаконні вимоги тендерної документації

Номер: a2b26d59d70c4de192463178047438bd
Ідентифікатор запиту: UA-2024-12-25-007007-a.b1
Назва: на незаконні вимоги тендерної документації
Скарга:
Відповідно до оголошення № UA-2024-12-25-007007-a, яке розміщене на авторизованому електронному майданчику на веб-порталі Уповноваженого органу за посиланням https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2024-12-25-007007-a Замовником – ВІДДІЛ ОСВІТИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ ЧЕРНЯХІВСЬКОЇ СЕЛИЩНОЇ РАДИ, було оголошено процедуру відкритих торгів (відкритих торгів з особливостями) на закупівлю електрична енергія (ДК 021:2015: 09310000-5 — Електрична енергія). На нашу думку, умови, викладені у тендерній документації, є дискримінаційними, незаконними та такими, що значно обмежують кількість потенційних учасників процедури закупівлі, виходячи з наступного. 1. Відповідно до ПУНКТІВ 20, 21, 25, 31, 32, 38, 42, 43 ДОДАТКУ 2 – «Перелік документів та/або інформації, які подаються учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції» до Тендерної документації Учасник має надати в складі пропозиції: «20. Протокол перевірки показників якості електроенергії на відповідність вимогам, що встановлені у ДСТУ ЕN 50160-2023 разом із наочним графіком усереднених значень відхилень напруги протягом терміну вимірювання. Відповідний протокол повинен бути виданий на ім’я учасника процедури закупівлі спеціалізованою метрологічною лабораторією уповноваженого на це органу або підприємства у 2024 році. Для підтвердження повноважень метрологічної лабораторії учасники у складі пропозиції подають копію чинного сертифікату визнання вимірювальних можливостей такої лабораторії, що виданий уповноваженим органом. 21) Копія чи оригінал сертифікату системи менеджменту/управління охорони здоров’я та безпеки праці ДСТУ ISO 45001:2019 або ISO 45001:2018 та ДСТУ ISO 14001:2015 або ISO 14001:2015 «Системи екологічного управління. Вимоги та настанови щодо застосовування», чинні на момент подання пропозиції та видані учаснику органом сертифікації, що включений до реєстру акредитованих органів оцінки відповідності Національного агентства з акредитації України. На підтвердження акредитації установи, яка видала сертифікат, надати відповідний документ з усіма додатками з підтвердженням сфери акредитації органу з сертифікації у сфері відповідної системи менеджменту (управління) за видом економічної діяльності «Постачання електроенергії», чинний на момент проведення сертифікації 25. Документальне підтвердження про наявність у штаті учасника не менше одного працівника, що має відповідним чином оформлене посвідчення про проходження навчання та перевірку знань щодо законів та нормативно-правових актів у сфері охорони праці та пожежної безпеки (копія посвідчення надається учасником у складі пропозиції). 31. Для підтвердження відповідності вимогам ДСТУ EN ISO 22301:2021 Безпека та стабільність. Системи управління неперервністю діяльністю (бізнесу). Вимоги. (EN ISO 22301:2019, IDT; ISO 22301:2019, IDT) Учасник надає у складі тендерної пропозиції відповідний сертифікат, що є чинним на момент подання пропозиції. 32. Відповідно до пункту 6.1.1. Правил ринку, затверджених постановою НКРЕКП від 14 березня 2018 року № 307 (зі змінами), учасники ринку, які є сторонами відповідальними за баланс (СВБ), крім оператора ринку (ОР), оператора системи постачання (ОСП), гарантованого покупця та ОСР, які є СВБ та не мають інших учасників ринку у своїй балансуючій групі, зобов’язані надавати ОСП фінансові гарантії виконання зобов’язань за договорами про врегулювання небалансів електричної енергії. Отже Учасники повинні підтвердити виконання вимог Правил ринку, шляхом надання у складі пропозиції чинної фінансової гарантії виконання зобов’язань за договорами про врегулювання небалансів електричної енергії або у разі, якщо Учасник не є СВБ, надати лист - підтвердження від СВБ про те, що Учасник входить до балансуючої групи та /або копію договору з СВБ, а також копію гарантії СВБ, чинної на момент подання пропозиції. 38.Оригінал чинного на дату розкриття тендерних пропозицій сертифікату на систему управління якістю, виданого учаснику органом сертифікації (або органом з оцінки відповідності), про відповідність системи управління безпекою ланцюга постачання учасника стосовно торгівлі електроенергією вимогам ДСТУ ISO 28001:2009 (ISO 28001:2007, IDT). 42. У складі тендерної пропозиції учасники мають надати підтвердження проходження сертифікації їхньої діяльності вимогам ДСТУ ISO 55001:2019 (ISO 55001:2014, ЮТ) «Управління активами. Сисетми управління. Вимоги», ДСТУ EN ISO 41001:2021 (EN ISO 41001:2018, IDT; ISO 41001:2018, IDT). 43. Надати Протокол перевірки показників якості електроенергії на відповідність вимогам пунктів 11.4.7. – 11.4.12 Глави 11.4. Розділу ХІ Кодексу систем розподілу, затвердженого Постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 310.» Зазначена вимога Замовника є для нас, як для Учасника торгів, дискримінаційною, безпідставною та такою, що не дозволяє нам прийняти участь у цій закупівлі на рівні з іншими учасниками, оскільки: Відповідно до пункту 29 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджені Постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 "Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування" (далі – Особливості) у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються. У разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі). Предметом закупівлі за цими торгами є електрична енергія (ДК 021:2015: 09310000-5 — Електрична енергія). Для електричної енергії передбачено відповідний чинний національний стандарт ДСТУ EN 50160:2023 «Характеристики напруги електропостачання в електричних мережах загальної призначеності (EN 50160:2022, IDT)». В Україні також діє ДСТУ 3466-96 «Якість електричної енергії. Терміни та визначення», що теж є національним стандартом для предмету закупівлі, який не передбачає необхідність отримання документів, що оскаржуються. Документи, які вимагаються Замовником не передбачені національним стандартом для предмета закупівлі - ДСТУ EN 50160:2023 - це означає, що виготовлення даних документів відповідними органами, підприємствами та організаціями та надання їх на ім’я Учасника та подання самим Учасником у складі Тендерних пропозицій не є обов’язковим. Отже, Замовник усвідомлено та неправомірно встановив оскаржувані вимоги до предмета закупівлі, чим порушив пункт 29 Особливостей/ За таких умов, вищезазначені умови Документації не узгоджуються із вимогами законодавства в цій частині. Крім того, жодними іншими нормативно-правовим актами, законодавчими вимогами тощо, не передбачено обов’язку для постачальника електричної енергії отримувати дані документи. Таким чином, Учасник, виконуючи усі норми законодавства,в тому числі ліцензійні щодо постачання електричної енергії, у будь-якому разі не може взяти участь у цій закупівлі через встановлення Замовником незаконних, необґрунтованих та дискримінаційних вимог. Такі вимоги не узгоджуються з Особливостями, тобто є незаконними, дискримінаційними, оскільки значно звужує коло потенційних учасників закупівлі. Тож, Учасник, який має змогу належним чином виконати умови закупівлі та поставити електричну енергію відповідно до ліцензійних умов, нормативно-правової бази, не зможе взяти участь у цій закупівлі через встановлення Замовником дискримінаційних та незаконних вимог. Таким чином, участь у цій закупівлі можуть взяти ті учасники, які мають дані документи, незважаючи на відсутність такого обов’язку. Замовник повинен внести відповідні зміни до тендерної документації для усунення невідповідностей вимогам чинного законодавства в сфері публічних закупівель. Керуючись ст. 3, 5, 18 Закону України «Про публічні закупівлі», а також відповідно до пунктів 55-67 Особливостей, Скаржник - Товариство з обмеженою відповідальністю «НІК ЕНЕРГО СТАНДАРТ», Просимо: 1. Прийняти скаргу до розгляду по суті. 2. Прийняти рішення, яким зобов’язати Замовника внести зміни до тендерної документації.
Пов'язані документи: Учасник Орган оскарження Замовник
Дата розгляду скарги: 06.01.2025 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 31.12.2024 16:03
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 07.01.2025 17:19
Дата виконання рішення Замовником: 31.01.2025 13:01
Коментар замовника щодо усунення порушень: Відповідно до рішення від 31.12.2024 № 20864 АМКУ відділом освіти, молоді та спорту Черняхівської селищної ради порушення усунуто.
Автор: ТОВ НІК ЕНЕРГО СТАНДАРТ, Хортюк Василь Іванович +380953777611 nikenergystandard@gmail.com

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: 3b6fb43aeb864272b8ab48b7b1d391ce
Заголовок пункту скарги: незаконні вимоги
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Інші дії/бездіяльність замовника (у т.ч. ненадання роз’яснень тощо)
Тип порушення: Інші дії/бездіяльність замовника (у т.ч. ненадання роз’яснень тощо)
Опис суті пункту скарги: 1. Відповідно до ПУНКТІВ 20, 21, 25, 31, 32, 38, 42, 43 ДОДАТКУ 2 – «Перелік документів та/або інформації, які подаються учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції» до Тендерної документації Учасник має надати в складі пропозиції:
«20. Протокол перевірки показників якості електроенергії на відповідність вимогам, що встановлені у ДСТУ ЕN 50160-2023 разом із наочним графіком усереднених значень відхилень напруги протягом терміну вимірювання. Відповідний протокол повинен бути виданий на ім’я учасника процедури закупівлі спеціалізованою метрологічною лабораторією уповноваженого на це органу або підприємства у 2024 році. Для підтвердження повноважень метрологічної лабораторії учасники у складі пропозиції подають копію чинного сертифікату визнання вимірювальних можливостей такої лабораторії, що виданий уповноваженим органом.
21) Копія чи оригінал сертифікату системи менеджменту/управління охорони здоров’я та безпеки праці ДСТУ ISO 45001:2019 або ISO 45001:2018 та ДСТУ ISO 14001:2015 або ISO 14001:2015 «Системи екологічного управління. Вимоги та настанови щодо застосовування», чинні на момент подання пропозиції та видані учаснику органом сертифікації, що включений до реєстру акредитованих органів оцінки відповідності Національного агентства з акредитації України. На підтвердження акредитації установи, яка видала сертифікат, надати відповідний документ з усіма додатками з підтвердженням сфери акредитації органу з сертифікації у сфері відповідної системи менеджменту (управління) за видом економічної діяльності «Постачання електроенергії», чинний на момент проведення сертифікації
25. Документальне підтвердження про наявність у штаті учасника не менше одного працівника, що має відповідним чином оформлене посвідчення про проходження навчання та перевірку знань щодо законів та нормативно-правових актів у сфері охорони праці та пожежної безпеки (копія посвідчення надається учасником у складі пропозиції).
31. Для підтвердження відповідності вимогам ДСТУ EN ISO 22301:2021 Безпека та стабільність. Системи управління неперервністю діяльністю (бізнесу). Вимоги. (EN ISO 22301:2019, IDT; ISO 22301:2019, IDT) Учасник надає у складі тендерної пропозиції відповідний сертифікат, що є чинним на момент подання пропозиції.
32. Відповідно до пункту 6.1.1. Правил ринку, затверджених постановою НКРЕКП від 14 березня 2018 року № 307 (зі змінами), учасники ринку, які є сторонами відповідальними за баланс (СВБ), крім оператора ринку (ОР), оператора системи постачання (ОСП), гарантованого покупця та ОСР, які є СВБ та не мають інших учасників ринку у своїй балансуючій групі, зобов’язані надавати ОСП фінансові гарантії виконання зобов’язань за договорами про врегулювання небалансів електричної енергії. Отже Учасники повинні підтвердити виконання вимог Правил ринку, шляхом надання у складі пропозиції чинної фінансової гарантії виконання зобов’язань за договорами про врегулювання небалансів електричної енергії або у разі, якщо Учасник не є СВБ, надати лист - підтвердження від СВБ про те, що Учасник входить до балансуючої групи та /або копію договору з СВБ, а також копію гарантії СВБ, чинної на момент подання пропозиції.
38.Оригінал чинного на дату розкриття тендерних пропозицій сертифікату на систему управління якістю, виданого учаснику органом сертифікації (або органом з оцінки відповідності), про відповідність системи управління безпекою ланцюга постачання учасника стосовно торгівлі електроенергією вимогам ДСТУ ISO 28001:2009 (ISO 28001:2007, IDT).
42. У складі тендерної пропозиції учасники мають надати підтвердження проходження сертифікації їхньої діяльності вимогам ДСТУ ISO 55001:2019 (ISO 55001:2014, ЮТ) «Управління активами. Сисетми управління. Вимоги», ДСТУ EN ISO 41001:2021 (EN ISO 41001:2018, IDT; ISO 41001:2018, IDT).
43. Надати Протокол перевірки показників якості електроенергії на відповідність вимогам пунктів 11.4.7. – 11.4.12 Глави 11.4. Розділу ХІ Кодексу систем розподілу, затвердженого Постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 310.»

Зазначена вимога Замовника є для нас, як для Учасника торгів, дискримінаційною, безпідставною та такою, що не дозволяє нам прийняти участь у цій закупівлі на рівні з іншими учасниками, оскільки:
Відповідно до пункту 29 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджені Постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 "Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування" (далі – Особливості) у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються. У разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
Предметом закупівлі за цими торгами є електрична енергія (ДК 021:2015: 09310000-5 — Електрична енергія). Для електричної енергії передбачено відповідний чинний національний стандарт ДСТУ EN 50160:2023 «Характеристики напруги електропостачання в електричних мережах загальної призначеності (EN 50160:2022, IDT)». В Україні також діє ДСТУ 3466-96 «Якість електричної енергії. Терміни та визначення», що теж є національним стандартом для предмету закупівлі, який не передбачає необхідність отримання документів, що оскаржуються.
Документи, які вимагаються Замовником не передбачені національним стандартом для предмета закупівлі - ДСТУ EN 50160:2023 - це означає, що виготовлення даних документів відповідними органами, підприємствами та організаціями та надання їх на ім’я Учасника та подання самим Учасником у складі Тендерних пропозицій не є обов’язковим.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації