• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП
  • 2

09130000-9– «Нафта і дистиляти»

Завершена

3 519 250.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 17 596.25 UAH
Період оскарження: 05.12.2024 14:32 - 25.12.2024 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП

СКАРГА на умови тендерної документації по процедурі ВІДКРИТІ ТОРГИ (з особливостями) на закупівлю Товару Бензин А-95, дизельне паливо та нафтовий газ скраплений ДК 021:2015 – 09130000-9– «Нафта і дистиляти», затвердженої Рішенням Уповноваженої особи КОМУНАЛЬНОГО ПІДПРИЄМСТВА “ЛОЗОВАВОДОСЕРВІС” ЛОЗІВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ Протокол № 157 від 05.12.2023 року

Номер: b2e2a459e99744b692f5562cf0ab6d99
Ідентифікатор запиту: UA-2024-12-05-012361-a.b2
Назва: СКАРГА на умови тендерної документації по процедурі ВІДКРИТІ ТОРГИ (з особливостями) на закупівлю Товару Бензин А-95, дизельне паливо та нафтовий газ скраплений ДК 021:2015 – 09130000-9– «Нафта і дистиляти», затвердженої Рішенням Уповноваженої особи КОМУНАЛЬНОГО ПІДПРИЄМСТВА “ЛОЗОВАВОДОСЕРВІС” ЛОЗІВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ Протокол № 157 від 05.12.2023 року
Скарга:
Дата розгляду скарги: 19.12.2024 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 11.12.2024 16:26
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 20.12.2024 17:17
Дата виконання рішення Замовником: 23.12.2024 13:32
Коментар замовника щодо усунення порушень: Змінити в тендерній документації Додаток 3, та викласти його в новій редакції
Автор: ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «БРЕНТ ПЕТРОЛ», Наталія Волкова +380972020403 brentpetrol.tender@ukr.net

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: 6c3620e7e6654b3996d843b17da39218
Заголовок пункту скарги: 1. Щодо необхідності наявності розвиненої мережі АЗС на території України (мінімум у 4-ох центрах обласних України, без врахування тимчасово окупованих територій) та мінімум 1 АЗС на відстані не більше 2,0 км від адреси замовника м. Лозова вул. Степова 3.
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Інші умови тендерної документації
Тип порушення: Інші умови тендерної документації
Опис суті пункту скарги: Відповідно до частини четвертої статті 5 Закону замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
Абзацом першим статті 23 Закону встановлено, що технічні специфікації можуть бути у формі переліку експлуатаційних або функціональних вимог, у тому числі екологічних характеристик, за умови, що такі вимоги є достатньо точними, щоб предмет закупівлі однозначно розумівся замовником і учасниками.
Відповідно до пункту 29 Особливостей у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються.
У разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
Відповідними національними стандартами для бензинів, дизельного палива та газу нафтового скрапленого не передбачено вимог, що встановлені Замовником у пункті 3 додатку 3 до тендерної документації.
Жодним із положень тендерної документації не визначено місцем перебування (місцем знаходження) Замовника (підрозділів Замовника) та/або здійснення діяльності Замовника у 4-ох обласних центрах України. Згідно інформації, яка міститься у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (далі – ЄДР), згідно інформації оприлюдненої на веб-порталі PROZORRO щодо закупівлі UA-2024-12-05-012361-a за предметом Бензин А-95, дизельне паливо та нафтовий газ скраплений ДК 021:2015 - 09130000-9– «Нафта і дистиляти», а також інформації, що міститься у тендерній документації Замовника, зокрема у підпункті 2.2 «місцезнаходження» та підпункті 2.2 «місце, кількість, обсяг поставки товарів (надання послуг, виконання робіт)» розділу 1 «Загальні положення» тендерної документації, місцезнаходженням Замовника, КОМУНАЛЬНОГО ПІДПРИЄМСТВА "ЛОЗОВАВОДОСЕРВІС" ЛОЗІВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ є: 64608, Україна, Харківська область, м. Лозова, вул. Степова, будинок 3.
Таким чином, тендерна документація Замовника, зокрема технічна специфікація, не містить підтвердження технічної необхідності обов’язкової наявності АЗС у 4-ох обласних центрах України а також АЗС на відстані не більше 2,0 км від адреси замовника м. Лозова вул. Степова 3, що свідчить про застосування дискримінаційного підходу до учасників під час проведення процедури закупівлі.
Скаржник має змогу здійснювати відпуск Замовнику дизельного палива, бензину А-95 та нафтового газу скрапленого, що є предметом закупівлі, на розвиненій мережі АЗС по Харківський області, в тому числі на АЗС розташованій, безпосередньо, у м. Лозова Харківської області (в тому числі на відстані не більше 5,6 км від адреси Замовника м. Лозова вул. Степова 3) та на АЗС ще у декількох областях України (без врахування тимчасово окупованих територій).
Проте, Скаржник не має АЗС у 4-ох обласних центрах України, а також АЗС на відстані не більше 2,0 км від адреси замовника м. Лозова вул. Степова 3. Як наслідок, зазначена вимога пункту 3 додатку 3 до тендерної документації Замовника обмежує законне право Скаржника на участь у оскаржуваній процедурі закупівлі за предметом Бензин А-95, дизельне паливо та нафтовий газ скраплений ДК 021:2015 - 09130000-9– «Нафта і дистиляти».
За таких умов взяти участь у процедурі закупівлі можуть лише ті учасники, які мають АЗС у 4-ох обласних центрах України та АЗС на відстані не більше 2,0 км від адреси Замовника м. Лозова вул. Степова 3, що є дискримінаційною та необґрунтованою умовою по відношенню до суб’єктів господарювання, які не мають АЗС у 4-ох обласних центрах України та АЗС на відстані не більше 2,0 км від адреси замовника м. Лозова вул. Степова 3, зокрема Скаржника. Слід зазначити, що виконати вимогу пункту 3 додатку 3 до тендерної документації Замовника має змогу лише один єдиний учасник.
Таким чином, Замовником не зазначено та, як наслідок, не обґрунтовано в тендерній документації технічної необхідності обов’язкової наявності в учасника процедури закупівлі АЗС у 4-ох обласних центрах України, а також АЗС на відстані не більше 2,0 км від адреси замовника м. Лозова вул. Степова 3.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 2
Номер: 9d6a2dd7e21c49b6a45dbad0a8b40aef
Заголовок пункту скарги: 2. Щодо необхідності надання Правил користування електронними носіями системи безготівкових рахунків, які будуть включатись до умов договору про закупівлю та надання опису технології, що буде використовуватись постачальником.
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: Відповідно до частини четвертої статті 5 Закону замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
Абзацом першим статті 23 Закону встановлено, що технічні специфікації можуть бути у формі переліку експлуатаційних або функціональних вимог, у тому числі екологічних характеристик, за умови, що такі вимоги є достатньо точними, щоб предмет закупівлі однозначно розумівся замовником і учасниками.
Відповідно до абзацу четвертого статті 23 Закону технічні специфікації не повинні містити посилання на конкретні марку чи виробника або на конкретний процес, що характеризує продукт чи послугу певного суб’єкта господарювання, чи на торгові марки, патенти, типи або конкретне місце походження чи спосіб виробництва.
Відповідно до пункту 29 Особливостей у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються.
У разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
Відповідними національними стандартами для бензинів, дизельного палива та газу нафтового скрапленого не передбачено вимог, що встановлені Замовником у пункті 15 додатку 3 до тендерної документації та у додатку 2 до проєкту договору, викладеного у додатку 6 до тендерної документації Замовника.
З метою встановлення єдиного порядку організації та виконання робіт, пов'язаних з прийманням, транспортуванням, зберіганням, відпуском та обліком товарної нафти і нафтопродуктів в Україні Наказом №281/171/578/155 від 20.05.2008 року затверджено Інструкцію про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України (далі – Інструкція).
Чинним законодавством України, зокрема Інструкцією, не передбачено правил користування електронними носіями системи безготівкових рахунків, які повинні передбачати застосування технології із застосуванням лімітної схеми аналітичного субрахунку покупця та РОS-терміналів для товаророзпорядчих документів на пальне. Тендерна документація Замовника, як і додатки до неї, не містять жодних посилань на законодавчі акти, якими керується Замовник при встановленні зазначеної вимоги, а також жодних обґрунтувань та/або підтверджень технічної необхідності наявності в учасника процедури закупівлі Правил користування електронними носіями системи безготівкових рахунків, які будуть включатись до умов договору про закупівлю та надання опису технології, що буде використовуватись постачальником. Зазначена вимога передбачає необхідність наявності в учасника процедури закупівлі певного обладнання, матеріально-технічної бази та технологій
Таким чином, Замовник, встановлюючи вимогу пункту 15 додатку 3 до тендерної документації та додатку 2 до проєкту договору, викладеного у додатку 6 до тендерної документації Замовника порушує пункт 29 Особливостей, яким встановлено що замовники не можуть застосовувати до учасників положення, зокрема, пункту 1 частини другої статті 16 Закону, як наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій та, тим самим, незаконно обмежує коло потенційних учасників, порушуючи право Скаржника на участь у оскаржуваній процедурі закупівлі.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
Скарга
Виконана замовником
КЕП

Скарга на умови тендерної документації

Номер: 3fb31ebd32e548edb70e5c9731a02382
Ідентифікатор запиту: UA-2024-12-05-012361-a.a1
Назва: Скарга на умови тендерної документації
Скарга:
Пов'язані документи: Учасник Орган оскарження Замовник
Дата розгляду скарги: 19.12.2024 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 11.12.2024 17:02
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 20.12.2024 18:21
Дата виконання рішення Замовником: 23.12.2024 13:31
Коментар замовника щодо усунення порушень: Змінити в тендерній документації Додаток 3, та викласти його в новій редакції
Автор: ТОВ "ТД "ІФС", Макаров Андрій 0979679211 interferencsistem@gmail.com

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: 191d873713854a948fbb48f01de4d25e
Заголовок пункту скарги: 1. Вилучити із тендерної документації вимогу, щодо наявності у учасників документу (сертифікат тощо), який згідно з ДСТУ 9001:2015 (ISO 9001:2015, IDT) «Система управління якістю» підтверджує впровадження системи управління якістю в Учасника.
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: 1.1. В Додатку 3 до тендерної документації Замовник встановив вимогу, щодо наявності у учасників документу (сертифікат тощо), який згідно з ДСТУ 9001:2015 (ISO 9001:2015, IDT) «Система управління якістю» підтверджує впровадження системи управління якістю в Учасника:
«12. Учасник у складі пропозиції надає оригінал документу (сертифікат тощо), який згідно з ДСТУ 9001:2015 (ISO 9001:2015, IDT) «Система управління якістю» підтверджує впровадження системи управління якістю в Учасника, як суб’єкта господарювання – юридичної особи стосовно торгівлі (оптової чи роздрібної) пальним (паливом), виданий акредитованим уповноваженим органом у сфері сертифікації, а також надає копію документу (атестат про акредитацію тощо), який підтверджує належну сферу акредитації такого органу з сертифікації.»

Вимога щодо надання у складі Пропозиції документів, що підтверджують впровадження системи управління якістю згідно ДСТУ 9001:2015 (ISO 9001:2015, IDT) – є дискримінаційною та такою, що обмежує Скаржника в праві на участь, оскільки у Скаржника сертифіковано впроваджену систему згідно ДСТУ EN ISO 9001:2018 Системи управління якістю. Вимоги (EN ISO 9001:2015, IDT; ISO 9001:2015, IDT)
Сертифікат ДСТУ EN ISO 9001:2018 включає в себе версію стандарту ДСТУ ISO 9001:2015 Системи управління якістю. Вимоги (ISO 9001:2015, IDT), що зазначено в Настанові про введення системи управління якістю. Таким чином, дані стандарти є ідентичними, дублюючими та ДСТУ EN ISO 9001:2018 включає, при розробці системи управління якості на підприємстві, вимоги, передбачені в стандарті ДСТУ ISO 9001:2015, IDT.
За посиланням http://online.budstandart.com/ua/catalog/doc-page?id_doc=79941 міститься інформація, яка підтверджує, що "Посиланням на документи", відповідно до яких розроблено стандарт ДСТУ EN ISO 9001:2018 Системи управління якістю. Вимоги (EN ISO 9001:2015, IDT; ISO 9001:2015, IDT) є Вимоги, передбачені стандартами: ДСТУ ISO 9001:2015 Системи управління якістю. Вимоги (ISO 9001:2015, IDT) та ДСТУ ISO 9001:2015 Системи управління якістю. Вимоги. Поправка;
Скаржник вважає за необхідне не обмежувати конкуренцію та надати можливість брати участь у закупівлі Учасникам, які мають Сертифікат згідно ДСТУ EN ISO 9001:2018 Системи управління якістю. Вимоги (EN ISO 9001:2015, IDT; ISO 9001:2015, IDT).
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 2
Номер: 8fc07b1032db4f44b5c792892fb424f3
Заголовок пункту скарги: 2. Вилучити із тендерної документації вимогу щодо документального підтвердження правомірність використання торгової марки чи бренду.
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: 1.2. В Додатку № 3 до ТД: Замовником встановлено вимогу щодо документального підтвердження правомірність використання торгової марки чи бренду:

«14. Учасник повинен документально підтвердити правомірність використання торгової марки чи бренду»

Вимагаючи від учасників документально підтвердити правомірність використання торгової марки чи бренду, - носить обмежувальний та дискримінаційний характер по відношенню до Скаржника.
Вимагаючи надання у складі пропозиції документальне підтвердження наявності права у Учасника на використання торгової марки чи бренду - Замовник порушує принципи проведення закупівель, які закріплено в ст. 5 Закону України "Про публічні закупівлі", зокрема "недискримінація учасників".
Використання (власника, орендаря) конкретної марки чи бренду законодавчо підтверджується Ліцензійним договором на використання об’єктів інтелектуальної власності.
Скаржник, як постачальник палива, не має ліцензійного договору на використання об’єктів використання торгової марки чи бренду, проте має партнерські договори, які дозволяють йому здійснювати продаж палива (талонів) для потреб Замовників через мережі АЗС партнерів.
При цьому відповідно до положень Господарського кодексу України, кожен суб’єкт господарювання вільний у виборі способів і методів господарювання, місця ведення господарської діяльності. У стислі строки, які надані для підготовки участі у торгах, нафтотрейдери не мають змогу змінити спосіб господарювання аби виконати ці дискримінаційні вимоги, щодо наявності в учасника ліцензійного договору на використання об’єктів права використання торгових марок.
Для введення господарської діяльності з постачання палива ТОВ «ТД «ІФС», відсутність права на використання торгових марок, зазначених на талонах не перешкоджає виконувати свої зобов’язання за договорами, укладеними за результатом аналогічних закупівель.
Встановлюючи відповідні вимоги Замовник обмежує конкуренцію та встановлює надмірні додаткові вимоги, які не впливають на постачання палива.
Скаржник не використовує торгові марки, які нанесені на талони, оскільки Скаржник не емітує та не виготовляє талони на пальне.

Скаржник планує запропонувати Замовнику здійснювати заправку автомобілів через мережу АЗС Маршал. Партнерський договір надає право ТОВ «ТД «ІФС» здійснювати продаж талонів (скретч-карток), емітованих партнером Скаржника, у мережі АЗС Маршал (Лілія) для потреб Замовника, у разі, якщо за результатом закупівлі між нами буде укладено договір.
Крім того, відповідно до пункту 29 Особливостей у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються.
У разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 3
Номер: cc824d930e46460bab82b9995ea277fa
Заголовок пункту скарги: 3. Вилучити із тендерної документації вимогу, яка обмежує Скаржника в праві на участь у закупівлі, оскільки Замовник допускає до участі в закупівлі лише тих учасників, які можуть надати Замовнику сертифікат Технічному регламенту та ДСТУ 7687:2015 «Бензин автомобільний Євро. Технічні умови» та ДСТУ 7688:2015 «Паливо дизельне Євро. Технічні умови» одночасно.
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Технічна специфікація предмета закупівлі
Тип порушення: Технічна специфікація предмета закупівлі
Опис суті пункту скарги: 1.3. В Додатку № 3 до ТД Замовник встановив вимогу, яка обмежує Скаржника в праві на участь у закупівлі, оскільки Замовник допускає до участі в закупівлі лише тих учасників, які можуть надати Замовнику сертифікат Технічному регламенту та ДСТУ 7687:2015 «Бензин автомобільний Євро. Технічні умови» та ДСТУ 7688:2015 «Паливо дизельне Євро. Технічні умови» одночасно:
«1. Бензин А-95, дизельне паливо та нафтовий газ скраплений має за всіма своїми показниками відповідати вимогам ДСТУ.
Учасник повинен надати в складі тендерної пропозиції:
1.1. Сертифікат відповідності Технічному регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив та ДСТУ 7688:2015 «Паливо дизельне Євро. Технічні умови» на паливо дизельне та ДСТУ 7687:2015 «Бензини автомобільні Євро. Технічні умови» на бензин А-95, нафтовий газ скраплений (EN 589:2017) (далі - паливо).
1.2. Паспорт якості із зазначенням технічних характеристик пропонованого палива.»

Дискримінаційна умова в частині надання сертифікату відповідності Технічному регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив та ДСТУ 7687:2015 і ДСТУ 7688:2015
Технічний регламент щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 1 серпня 2013 року № 927 передбачає, зокрема:
17. Для проведення оцінки відповідності виробник або уповноважений представник застосовує процедуру оцінки відповідності згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 13 січня 2016 р. № 95 "Про затвердження модулів оцінки відповідності, які використовуються для розроблення процедур оцінки відповідності, та правил використання модулів оцінки відповідності" (Офіційний вісник України, 2016 р., № 16, ст. 625) для:
палив, що виробляють або імпортують партіями, - за модулем F1;
палив, що виробляють дослідними партіями, - за модулем F1;
палив, що виробляють серійно, - за модулем A1.
За результатами проведення оцінки відповідності виробник або уповноважений представник складає декларацію про відповідність за формою згідно з додатком 6 до цього Технічного регламенту.
Перед введенням в обіг та під час надання палива на ринку на документ про якість (паспорт якості) виробником повинен бути нанесений знак відповідності технічним регламентам, який підтверджує відповідність палива вимогам цього Технічного регламенту, так, щоб забезпечувалася його видимість, розбірливість та незмивність. У разі проведення оцінки відповідності призначеним органом з оцінки відповідності до знака відповідності додається його ідентифікаційний номер.
Додаток 6 до Технічного регламенту містить декларацію про відповідність та передбачає, зокрема:
"Сертифікат відповідності*______________________ (номер сертифіката відповідності, дата його реєстрації, строк дії, назва та місцезнаходження призначеного органу з оцінки відповідності).
*Застосовується за умови використання модуля, в якому оцінка відповідності проводиться призначеним органом з оцінки відповідності".
Постановою Кабінету Міністрів України від 13 січня 2016 року № 95 "Про затвердження модулів оцінки відповідності, які використовуються для розроблення процедур оцінки відповідності, та правил використання модулів оцінки відповідності", передбачено, зокрема:
Модуль A1 (внутрішній контроль виробництва з проведенням випробувань продукції під наглядом)
Виробник складає письмову декларацію про відповідність для моделі продукції та зберігає її разом із технічною документацією для подання на запити органів державного ринкового нагляду протягом десяти років після введення в обіг останнього зразка такої моделі. У декларації про відповідність зазначається інформація, яка дає змогу ідентифікувати продукцію, для якої її складено.
Копія декларації про відповідність подається відповідним органам державного ринкового нагляду на їх запити.
Враховуючи наведене, за результатами оцінки відповідності палив, що виробляються серійно, виробник або уповноважений представник складає декларацію про відповідність за формою згідно з додатком 6 до Технічного регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 1 серпня 2013 року № 927.
Слід зазначити, що Документацією передбачено підтвердження відповідності технічному регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив та ДСТУ лише сертифікатом відповідності.
Також, відповідно до положень Технічного регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив зазначено, що саме виробник або уповноважений представник складає декларацію про відповідність технічному регламенту.
Варто звернути увагу на той факт, що у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються.
У разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
Отже, з урахуванням вищезазначеного, надання Сертифікату відповідності виключно Технічному регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив та ДСТУ 7687:2015 «Бензин автомобільний Євро. Технічні умови» та ДСТУ 7688:2015 «Паливо дизельне Євро. Технічні умови» одночасно на Бензин А-95 та Дизельне паливо – є обмежувальною та дискримінаційною вимогою, оскільки передбачає вимогу, не передбачену національним стандартом до Бензину А-95 та Дизельного палива.
Вимогами національного стандарту для відповідного предмета закупівлі – Бензину А-95, є ДСТУ 7687:2015 Бензини автомобільні Євро. Технічні умови, який розроблено з метою забезпечення впровадження та застосування Технічного регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 1 серпня 2013 р. № 927.
На відповідність та згідно визначених національних стандартів до Бензину А-95, Скаржника може надати:
1) Сертифікат відповідності на Бензин А-95-Євро5-Е0 на відповідність ДСТУ 7687:2015;
2) Паспорт якості на Бензин А-95-Євро5-Е0 на відповідність ДСТУ 7687:2015 та Технічному регламенту;
3) Декларація на відповідність Технічному регламенту.
Вимогами національного стандарту для відповідного предмета закупівлі – Дизельне паливо, є ДСТУ 7688:2015 ПАЛИВО ДИЗЕЛЬНЕ ЄВРО. Технічні умови, який розроблено з метою забезпечення впровадження та застосування Технічного регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 1 серпня 2013 р. № 927.
На відповідність та згідно визначених національних стандартів до Дизельне паливо, Скаржника може надати:
1) Сертифікат відповідності на Дизельне паливо Зимове на відповідність ДСТУ 7688:2015;
2) Паспорт якості на Дизельне паливо Зимове на відповідність ДСТУ 7687:2015 та Технічному регламенту.
3) Декларація на відповідність Дизельне паливо Зимове Технічному регламенту.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 4
Номер: 02d53c98d5d24dab8e26322e2fecd489
Заголовок пункту скарги: 4. Вилучити із тендерної документації вимогу, яка обмежує Скаржника в праві на участь у закупівлі, оскільки Замовник допускає до участі в закупівлі лише тих учасників, які можуть запропонувати здійснення відпуску на АЗС виключно за паливними картами, з наданням опису технологій, а також наявності АЗС учасника та надання ліцензії на роздрібну торгівлю пальним на кожну запропоновану АЗС.
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Технічна специфікація предмета закупівлі
Тип порушення: Технічна специфікація предмета закупівлі
Опис суті пункту скарги: 1.4. В Додатку № 3 до ТД Замовник встановив вимогу, яка обмежує Скаржника в праві на участь у закупівлі, оскільки Замовник допускає до участі в закупівлі лише тих учасників, які можуть запропонувати здійснення відпуску на АЗС виключно за паливними картами, з наданням опису технологій, а також наявності АЗС учасника та надання ліцензії на роздрібну торгівлю пальним на кожну запропоновану АЗС:
«2. Учасник у складі пропозиції надає оригінал листа з гарантією безумовного, цілодобового та безперебійного здійснення відпуску пального на АЗС протягом одного року за паливними картами Учасника. Лист повинен містити назву та місцезнаходження кожної АЗС та зразок копії (або оригіналів) паливних карток, за якими буде здійснюватися відпуск палива Замовника.
3. Учасник повинен мати розгалужену мережу АЗС на території України (мінімум у 4-ох центрах обласних України, без врахування тимчасово окупованих територій), на яких буде здійснюватися заправка автотранспорту Змовника, дані АЗС повинні забезпечувати реалізацію усіх видів палива, що є предметом закупівлі, на підтвердження чого Учасник в складі тендерної пропозиції надає лист (довідку) складений в довільній формі із зазначенням переліку АЗС Учасника їх місць (адрес) розташування на території України, а також із обов’язковим зазначенням найменування (виду) палива яке реалізовується на АЗС Учасника.
4. Надати ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним на провадження відповідної господарської діяльності на кожну АЗС запропоновану учасником відповідно до п.3.»
«15. Учасник повинен надати Правила користування електронними носіями системи безготівкових рахунків, які будуть включатись до умов договору про закупівлю. Правила користування електронними носіями системи безготівкових рахунків повинні передбачати застосування технології, яка буде використовуватись постачальником, при виконанні зобов’язань за результатом вкладеного договору із застосуванням лімітної схеми аналітичного субрахунку покупця та РОS-терміналів для товаророзпорядчих документів на пальне. Надати опис зазначеної технології.»


Дискримінаційна вимога в частині наявності АЗС учасника

Замовником встановлено дискримінаційну вимогу в частині надання учасниками: лист (довідку) складений в довільній формі із зазначенням переліку АЗС Учасника… зазначенням найменування (виду) палива яке реалізовується на АЗС Учасника, що суперечить умовам п. 29 Особливостей, оскільки передбачає наявність матеріально-технічної бази у учасника.
Зазначена вимога тендерної документації є дискримінаційною, оскільки у випадку, якщо реалізація учасником пального на підставі талонів здійснюватиметься не через АЗС Учасника, а через мережі АЗС компаній-партнерів, то вимога тендерної документації про те, що учасник повинен мати АЗС, - фактично унеможливлюватиме виконання вимог тендерної документації в цій частині тими учасниками, які здійснюють реалізацію палива через партнерську мережу АЗС.

Таким чином, у процедурі закупівлі зможуть взяти участь лише власники/користувачі мереж АЗС, які пропонують виключно свою мережу АЗС (право власності – право володіння/оренди/користування АЗС). Учасники які не мають АЗС у праві користуванні/власності АЗС, та здійснюють свою діяльність на підставі партнерських договорів, - фактично не зможуть виконати вказану вимогу тендерної документації.
В абзаці 1 пункту 29 Особливостей визначено, що у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються.
В сукупності вищеперелічені вимоги до учасників свідчать про наявність матеріально-технічної бази учасника, а саме наявність АЗС у Учасника, що суперечить п. 29 Особливостей в частинні заборони застосування вимог положення п. 1 ст. 16 Закону України «Про публічні закупівлі».


Дискримінаційна вимога в частині надання ліцензії на роздрібну торгівлю пальним на кожну АЗС

Згідно вимог Замовника учасники закупівлі повинні надати ліцензію на роздрібну торгівлю пальним на кожну АЗС, що є дискримінаційною, обмежувальною та суперечить п. 29 Особливостей, в частині наявності МТБ учасників.
Вимагаючи від учасників наявність ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним на провадження відповідної господарської діяльності на кожну АЗС запропоновану учасником відповідно до п.3. - Замовник порушує принципи проведення закупівель, які закріплено в ст. 5 Закону України "Про публічні закупівлі" (далі – Закон), зокрема "недискримінація учасників", оскільки встановлює вимоги, за яких участь у закупівлі зможуть прийняти ВИКЛЮЧНО учасники, які мають ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним, що передбачена законодавством для власників/орендарів АЗС, оскільки видається на кожне місце роздрібної торгівлі (згідно положень ЗУ «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального»).
Відповідно до статті 15 зазначеного Закону - Для отримання ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на право зберігання пального разом із заявою додатково подаються завірені заявником копії таких документів:
документи, що підтверджують право власності або право користування земельною ділянкою, або інше передбачене законодавством право землекористування на земельну ділянку, на якій розташований об’єкт оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, чинні на дату подання заяви та/або на дату введення такого об’єкта в експлуатацію, будь-якого цільового призначення;
акт вводу в експлуатацію об’єкта або акт готовності об’єкта до експлуатації, або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об’єктів, або інші документи, що підтверджують прийняття об’єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо всіх об’єктів у місці оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, необхідних для оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального;
дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки.
Копії таких документів не подаються у разі їх наявності у відкритих державних реєстрах, якщо реквізити таких документів та назви відповідних реєстрів зазначено в заяві на видачу ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на зберігання пального.
Відповідальність за достовірність даних у документах, поданих разом із заявою, несе заявник.
У разі якщо зазначені документи видані (оформлені) іншій особі, ніж заявник, такий заявник додатково подає документи, що підтверджують його право на використання відповідного об’єкта.
Тобто, Скаржник, не маючи права на використання об’єктів АЗС, не має права на отримання ліцензії на роздрібну торгівлю пальним з АЗС партнера.
Відповідно до ст.15 Закону № 418 - суб'єкти господарювання отримують ліцензії на право оптової торгівлі та зберігання пального на кожне місце оптової торгівлі пальним або кожне місце зберігання пального відповідно, а за відсутності місць оптової торгівлі пальним – одну ліцензію на право оптової торгівлі пальним за місцезнаходженням суб'єкта господарювання або місцезнаходження постійного представництва.
Відповідно до Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального" здійснення господарської діяльності з роздрібної торгівлі пальним передбачає продаж або відпуск пального з автозаправної станції / автогазозаправної станції/газонаповнювальної станції / газонаповнювального пункту та інших місць роздрібної торгівлі через паливороздавальні колонки та/або оливороздавальні колонки.
Зазначена умова тендерної документації носить обмежувальний характер, в тому числі, враховуючи у ІНДИВІДУАЛЬНУ ПОДАТКОВУ КОНСУЛЬТАЦІЮ від 24.07.2019 № 3422/6/99-99-12-02-02-15/ІПК – в якій податковий орган підтвердив, що діяльність з продажу талонів на пальне не потребує отримання ліцензії на роздрібну торгівлю пальним.
У разі, якщо суб’єкт господарювання здійснює операції лише з талонами та/або смарт-картками на пальне, без реалізації пального в розумінні п. п. 14.1.212 п. 14.1 ст. 14 ПКУ, при цьому договором передбачено постачання талонів (карток), як торгівельної послуги на отримання палива, то за такими операціями суб’єкту господарювання не потрібно реєструватись платником акцизного податку з реалізації пального, об’єкт оподаткування акцизним податком при цьому не виникатиме. (https://dp.tax.gov.ua/media-ark/news-ark/491049.html).
Варто звернути увагу, що предметом даної закупівлі є: «Паливо (ДК 021:2015: 09130000-9 Нафта і дистиляти)»
Також, умовами Проекту договору передбаченими Додатком № 6 до ТД визначено:
п. 5.6. Отримання Товару Замовником здійснюється за електронними носіями, що виготовляються за рахунок Постачальника і безкоштовно надаються Замовнику впродовж 24 годин з моменту укладення Договору (з пред’явленням представником Замовника доручення), а у разі виходу з ладу електронних носіїв - впродовж 24 годин з моменту отримання письмового повідомлення від Замовника про вихід з ладу носія.
п. 5.6.1. Правила користування електронними носіями системи безготівкових розрахунків зазначені в Додатку №2, який є невід’ємною частиною цього Договору.
п. 5.8. Відпуск Товару Замовнику на підставі пошкодженого або недійсного електронного носія не проводиться.

Продаж палива за довірчими документами як форма відпуску товару (талон, паливними картами, відомостями або за готівку), відповідно до процитованих вище норм законодавства, не передбачає отримання ліцензій на роздрібну торгівлю пальним.
Варто звернути увагу, що предметом даної закупівлі є: «Бензин А-92, бензин А-95, дизельне паливо та нафтовий газ скраплений ДК 021:2015 - 09130000-9 – Нафта і дистиляти»
Скаржник для ведення господарської діяльності підприємства отримав Ліцензію на право оптової торгівлі пальним, за відсутності місць оптової торгівлі.
Скаржник планує запропонувати Замовнику здійснювати заправку автомобілів через мережу АЗС Маршал. Партнерський договір надає право ТОВ «ТД «ІФС» здійснювати продаж талонів (скретч-карток), емітованих партнером Скаржника, у мережі АЗС Маршал (Лілія) для потреб Замовника, у разі, якщо за результатом закупівлі між нами буде укладено договір.
Також, варто звернути увагу, що В абзаці 1 пункту 29 Особливостей визначено, що у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються.
З урахуванням вищезазначеного, Скаржник вимагає виключити вимогу тендерної документації в частині:
- надати ліцензію на роздрібну торгівлю пальним на кожну АЗС із довідки згідно п. 3.

Дискримінаційна вимога в частині здійснення відпуску палива саме за паливними картами Учасника та надати опис зазначеної технології

Замовник встановлює обмежувальну умову щодо можливості взяти участь у закупівлі лише тим учасникам, які мають впроваджену на АЗС систему здійснення відпуску палива за паливними картами Учасника, та відповідною вимогою тендерної документації нівелюють можливість взяти участь у закупівлі учасникам, які можуть здійснити поставку палива за талонами, при цьому які введені в обіг та емітовані мережею АЗС партнера Скаржника, а не Скаржником.
Відповідно до Інструкції про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України (далі - Інструкція):
Талон - спеціальний талон, придбаний за умовами та відпускною ціною обумовленого номіналу, що підтверджує право його власника на отримання на АЗС фіксованої кількості нафтопродукту певного найменування і марки, які позначені на ньому.
При цьому, згідно Інструкцією, до поняття «Талон» не передбачено НАСТУПНОЇ ТЕХНОЛОГІЇ: «Учасник повинен надати Правила користування електронними носіями системи безготівкових рахунків, які будуть включатись до умов договору про закупівлю. Правила користування електронними носіями системи безготівкових рахунків повинні передбачати застосування технології, яка буде використовуватись постачальником, при виконанні зобов’язань за результатом вкладеного договору із застосуванням лімітної схеми аналітичного субрахунку покупця та РОS-терміналів для товаророзпорядчих документів на пальне. Надати опис зазначеної технології.»

Талон на паливо – не має ніякої технічної необхідності наявності у Постачальника Правил користування електронними носіями системи безготівкових рахунків, передбачати застосування технології, із застосуванням лімітної схеми аналітичного субрахунку покупця та РОS-терміналів для товаророзпорядчих документів на пальне, надати опис зазначеної технології.
Варто зазначити, що згідно до пункту 4 статті 23 Закону України «Про публічні закупівлі» Технічні специфікації не повинні містити посилання на конкретні марку чи виробника або на конкретний процес, що характеризує продукт чи послугу певного суб’єкта господарювання, чи на торгові марки, патенти, типи або конкретне місце походження чи спосіб виробництва. У разі якщо таке посилання є необхідним, воно повинно бути обґрунтованим та містити вираз "або еквівалент".
Тобто, Замовник оголосив закупівлю, предметом якої є паливо (Товар). Встановлюючи дискримінаційні вимоги щодо засобів відпуску пального з АЗС – замовник обмежує коло потенційних учасників, які здійснюють постачання палива за талонами та надає можливість брати участь у процедури закупівлі лише учасникам, які мають затверджені правила користування електронними носіями системи безготівкових рахунків, передбачати застосування технології, із застосуванням лімітної схеми аналітичного субрахунку покупця та РОS-терміналів для товаророзпорядчих документів на пальне, надати опис зазначеної технології.
Мережу АЗС, яку пропонує Скаржник на вимогу Документації Замовника, не впроваджено та не передбачено наявність в обігу здійснення відпуску палива за паливними картами, а тільки впроваджено облік талонів на паливо.
Вважаємо, що зазначена умова тендерної документації обмежує в праві на участь тих учасників, які мають можливість здійснювати відпуск палива за талонами.
Замовник не обґрунтовано встановлює дискримінаційну вимогу до учасників, яка не має відношення та не впливає на постачання Товару (палива: Дизельного, Бензину А-95 та нафтового газу).
Відповідно до абз. 2 п. 29 Особливостей у разі здійснення закупівель для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
Згідно тендерної документації Замовника, закупівлі оголошена на придбання Товару:
«Бензин А-92, бензин А-95, дизельне паливо та нафтовий газ скраплений ДК 021:2015 - 09130000-9 – Нафта і дистиляти.»
Варто звернути увагу, що національного стандарту для відповідного предмета закупівлі, а саме ДСТУ 7687:2015, ДСТУ 7688:2015 та Технічного регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.2013 №927 (зі змінами) – не передбачена та не встановлена вимога до Бензину А-95 та Дизельного палива щодо обов’язку наявності електронних носіїв системи безготівкових рахунків, передбачати застосування технології, із застосуванням лімітної схеми аналітичного субрахунку покупця та РОS-терміналів для товаророзпорядчих документів на пальне з наданням опису зазначеної технології.
Замовник не обґрунтовано встановлює дискримінаційну вимогу до учасників, яка не має відношення та не впливає на постачання Товару (Бензину А-95, Дизельного палива та Газу нафтового).

Також, умовами Проекту договору передбаченими Додатком № 6 до ТД визначено вимоги до технологій, які повинні бути наявні у Постачальника за умови укладення договору за результатом проведеної процедури закупівлі, які в сукупності передбачають поставку палива ВИКЛЮЧНО за електронними носіями:
п. 5.6. Отримання Товару Замовником здійснюється за електронними носіями, що виготовляються за рахунок Постачальника і безкоштовно надаються Замовнику впродовж 24 годин з моменту укладення Договору (з пред’явленням представником Замовника доручення), а у разі виходу з ладу електронних носіїв - впродовж 24 годин з моменту отримання письмового повідомлення від Замовника про вихід з ладу носія.
п. 5.6.1. Правила користування електронними носіями системи безготівкових розрахунків зазначені в Додатку №2, який є невід’ємною частиною цього Договору.
п. 5.8. Відпуск Товару Замовнику на підставі пошкодженого або недійсного електронного носія не проводиться.
Також, варто звернути увагу, що В абзаці 1 пункту 29 Особливостей визначено, що у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються, п. 1 ч. 2 ст. 16 ЗУ «Про публічні закупівлі» передбачає кваліфікаційний критерій - наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій - а отже такі умови в частині надання опису технологій – не можуть застосовуватись до учасників.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації