• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП

Щітки графітові до двигунів постійного струму, код 31160000-5 за ДК 021:2015 «Частини електродвигунів, генераторів і трансформаторів»

Торги не відбулися

5 892 368.10 UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 29 461.84 UAH
Період оскарження: 04.12.2024 13:56 - 24.12.2024 00:00
Скарга
Розгляд припинено
КЕП

Порушення законодавства у сфері публічних закупівель

Номер: 3403426aa4f0416d89785bacae0ebeb7
Ідентифікатор запиту: UA-2024-12-04-011001-a.c1
Назва: Порушення законодавства у сфері публічних закупівель
Скарга:
Повідомляємо, що КОМУНАЛЬНЕ ПІДПРИЄМСТВО "КИЇВПАСТРАНС" (далі за текстом – Замовник) порушило законодавство України у сфері публічних закупівель шляхом: - порушення основоположного принципу недискримінації учасників публічних закупівель, на етапі складання тендерної документації конкурсних торгів (Ідентифікатор закупівлі: UA-2024-12-04-011001-a, що тягне за собою суттєве обмеження права учасників торгів на добросовісну конкуренцію та права участі на рівних умовах в закупівлі. ОБГРУНТУВАННЯ НАЯВНОСТІ ПОРУШЕНИХ ПРАВ ТА ЗАКОННИХ ІНТЕРЕСІВ УЧАСНИКІВ ПУБЛІЧНИХ ЗАКУПІВЕЛЬ Протокольним рішенням № 68 від 04 грудня 2024 року Уповноваженої особи КОМУНАЛЬНОГО ПІДПРИЄМСТВА «КИЇВПАСТРАНС» затверджено тендерну документацію на закупівлю Щітки графітові до двигунів постійного струму, код 31160000-5 за ДК 021:2015 «Частини електродвигунів, генераторів і трансформаторів». 04 грудня 2024 року Замовник розмістив в системі електронних публічних закупівель ProZorro оголошення про проведення відкритих торгів з ідентифікатором закупівлі UA-2024-12-04-011001-a за відповідним предметом. За результатами ознайомлення з вищезазначеною Тендерною документацією, враховуючи характер та сутність умов, викладених в документації, з наступних підстав вважаємо, що Замовником порушено основоположні принципи здійснення публічних закупівель, а саме, принцип недискримінації учасників публічних закупівель та принцип дотримання прав учасників на добросовісну конкуренцію. ОБГРУНТУВАННЯ НЕПРАВОМІРНОСТІ ВИМОГ, ВИЗНАЧЕНИХ ЗАМОВНИКОМ В ТЕНДЕРНІЙ ДОКУМЕНТАЦІЇ 1. Щодо вимог тендерної документації, викладених Замовником в пункті 1 «Перелік критеріїв та методика оцінки тендерної пропозиції із зазначенням питомої ваги критерію» Розділу V «Оцінка тендерної пропозиції» тендерної документації. Правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави та територіальної громади встановлює Закон України «Про публічні закупівлі» та Постанова Кабінету Міністрів України № 1178 від 12 жовтня 2022 року «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (далі за текстом – Постанова КМУ). Згідно положень пунктів 31, 32 частини 1 статті 1 Закону України «Про публічні закупівлі» тендерна документація - документація щодо умов проведення публічних закупівель, що розробляється та затверджується замовником і оприлюднюється для вільного доступу в електронній системі закупівель. Тендерною ж пропозицією є пропозиція щодо предмета закупівлі або його частини (лота), яку учасник подає замовнику відповідно до вимог тендерної документації, тобто з умовою її дотримання. Обов’язковість дотримання вимог тендерної документації при складанні та поданні тендерної пропозиції закріплено також положеннями статті 31 Закону України «Про публічні закупівлі». Так відповідно до положень пункту 2 частини 1 цієї статті однією з підстав відхилення тендерної пропозиції учасника є невідповідність такої пропозиції умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації (підпункт 2 пункту 41 Постанови КМУ). Керуючись правовою суттю проаналізованих вище статей, Замовник в пункті 1 «Перелік критеріїв та методика оцінки тендерної пропозиції із зазначенням питомої ваги критерію» Розділу V «Оцінка тендерної пропозиції» тендерної документації встановив перелік вимог, що стосуються потенційних учасників, які не є платниками ПДВ. Зокрема, Замовником в пункті 1 «Перелік критеріїв та методика оцінки тендерної пропозиції із зазначенням питомої ваги критерію» Розділу V «Оцінка тендерної пропозиції» (сторінка 12 тендерної документації) зазначено: «У разі якщо очікувана вартість закупівлі зазначена з урахуванням ПДВ, для участі у процедурі закупівлі учасник – неплатник ПДВ повинен привести свою цінову пропозицію до рівних умов з іншими учасниками процедури закупівлі – платниками ПДВ, а саме: цінова пропозиція повинна бути з урахуванням ПДВ (20%). У зв’язку з вищевказаним, цінова пропозиція (ціна, що зазначається учасником в електронній системі закупівель) для таких учасників повинна включати в себе як базову ціну тендерної пропозиції (без урахування ПДВ) так і вартість з ПДВ (20%): 1. при поданні тендерної пропозиції, учасник зазначає вартість цінової пропозиції в електронній системі закупівель з урахуванням ПДВ. 2. переможець процедури закупівлі завантажує в електронну систему закупівель свою цінову пропозицію (при закупівлі товару та послуг) без ПДВ. У формі цінової пропозиції в додатку №7 до тендерної документації зазначається в п. 6 ціна з ПДВ 20% та в п. 6.1. ціна без ПДВ 20%. 3. ціною договору вважається ціна тендерної пропозиції учасника без ПДВ (п. 6.1. форми цінової пропозиції в додатку № 7 до тендерної документації). Недотримання зазначених вимог при підписанні договору вважається відмовою від підписання договору та є підставою для відхилення згідно вимог Закону з урахуванням абз.2 пп. 3 пункту 44 Особливостей.». Скаржник є платником єдиного податку 3-ї групи без реєстрації ПДВ, на підтвердження надається витяг з реєстру платників єдиного податку № 5539 від 16.01.2024р. Оскаржувана вимога ставить Скаржника у невигідне неконкурентне становище по відношенню до учасників-платників ПДВ. Спочатку учасники неплатники ПДВ повинні додати до ціни своєї тендерної пропозиції неіснуючу для нього суму ПДВ (20%), а вже потім для підписання договору, у випадку, якщо його визначать переможцем, відняти суму ПДВ від своєї пропозиції за результатом аукціону. Вказані умови ставлять виключно учасників-платників ПДВ у вигідне становище по відношенню до неплатників ПДВ, а не вирівнюють становище платників ПДВ та неплатників ПДВ. Одним із принципів проведення публічних закупівель є добросовісна конкуренція серед учасників та максимальна економія, ефективність та пропорційність. Вищенаведені умови тендерної документації порушують вказані принципи проведення публічних закупівель. За таких умов, прийняти участь у процедурі закупівлі серед неплатників ПДВ зможуть лише ті учасники, які врахують в ціну Пропозиції ПДВ (20%), що є дискримінаційним по відношенню до інших суб’єктів господарювання, у тому числі, Скаржника. Аналогічної позиці дотримується Комісія АМКУ в Рішенні від 09.08.2023р. № 12383-р/пк-пз (ідентифікатор закупівлі: UA-2023-07-25-005060-a), Рішенні від 20.02.2024р. № 3209-р/пк-пз (ідентифікатор закупівлі: UA-2024-02-07-007553-a), Рішенні від 13.03.2024р. № 4636-р/пк-пз (ідентифікатор закупівлі: UA-2024-02-26-007096-a). Зазначені вимоги є дискримінаційними та обмежують суттєво коло учасників закупівлі, в тому числі і Скаржника. Вищенаведені дискримінаційні вимоги можуть бути усунені шляхом їх видалення із тендерної документації або зміни. З огляду на вказане, слід зазначити, що номенклатуру постачання Скаржника в тому числі складає товар, що є предметом вказаної вище закупівлі. Зважаючи на це, ФІЗИЧНА ОСОБА-ПІДПРИЄМЕЦЬ ГАРМАШ ІЛЛЯ БОРИСОВИЧ є потенційним учасником, що має бажання та можливість прийняти участь у зазначеній закупівлі. Тобто Учасник, зважаючи на специфіку власної господарської діяльності, має можливість поставити необхідну Замовнику продукцію, але з огляду на наявність несправедливих умов для неплатників ПДВ, що ставлять його в нерівні умови з платниками ПДВ відповідно, не має можливості на справедливих умовах прийняти участь у закупівлі, а також захистити власну тендерну пропозицію, виходячи з умов оподаткування його діяльності. Таким чином, виходячи з викладеного вбачається, що вимога тендерної документації про донарахування 20% ПДВ неплатниками ПДВ на вартість тендерної пропозиції і згодом відняття цієї суми від ціни договору при його укладанні є дискримінаційною та такою, що обмежує права Скаржника як потенційного учасника на добросовісну конкуренцію, ставить його в нерівне становище з учасниками платниками ПДВ та порушує принципи здійснення публічних закупівель, визначені положеннями Закону України «Про публічні закупівлі» - частина третя статті 5 та частина четверта статті 22, - а також принцип рівності положення учасників, що ґрунтується на безсторонності та універсальності вимог тендерної документації у відкритих торгах. Викладені вище факти свідчать про те, що Замовником, при складанні тендерної документації до публічних торгів з Ідентифікатором закупівлі: UA-2024-12-04-011001-a, належним чином не дотримано принципу недискримінації учасників закупівлі, добросовісної конкуренції, рівності положення учасників закупівлі, а також принципу відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівлі. Це в свою чергу є підставою для врегулювання спірних положень тендерної документації шляхом внесення відповідних змін або виключень згідно діючого законодавства України у сфері публічних закупівель. Слід також підкреслити, що незважаючи на низку рішень Органу оскарження щодо даних умов тендерної документації саме цього Замовника, Комунальне підприємство «КИЇВПАСТРАНС» продовжує систематично встановлювати відповідні дискримінаційні умови для учасників торгів. Виходячи з вищевикладеного, керуючись положеннями ст. 3, ст. 12, ст. 18, ст. 32 Закону України «Про публічні закупівлі», - ПРОШУ 1. Прийняти Скаргу ФІЗИЧНОЇ ОСОБИ-ПІДПРИЄМЦЯ ГАРМАШ ІЛЛІ БОРИСОВИЧА (ІПН 3251210998) до розгляду. 2. Прийняти рішення про встановлення порушення процедури закупівлі при проведенні публічних торгів за ідентифікатором закупівлі UA-2024-12-04-011001-a. 3. Зобов’язати Замовника усунути дискримінаційні умови зазначені вище та привести тендерну документацію у відповідність із вимогами законодавства України у сфері публічних закупівель, зокрема. Додатки до Скарги: 1. Копія Рішення Комісії АМКУ від 09.08.2023р. № 12383-р/пк-пз (ідентифікатор закупівлі: UA-2023-07-25-005060-a). 2. Копія Рішення Комісії АМКУ від 20.02.2024р. № 3209-р/пк-пз (ідентифікатор закупівлі: UA-2024-02-07-007553-a). 3. Копія Рішення Комісії АМКУ від 13.03.2024р. № 4636-р/пк-пз (ідентифікатор закупівлі: UA-2024-02-26-007096-a). 4. Копія Витягу з реєстру платників єдиного податку № 5539 від 16.01.2024р. Фізичної особи-підприємця Гармаш Іллі Борисовича.
Дата розгляду скарги: 19.12.2024 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 11.12.2024 16:08
Причина: Замовником відповідно до Закону про публічні закупівлі усунено порушення
Дата прийняття рішення про припинення розгляду скарги: 20.12.2024 17:39
Дата прийняття рішення про припинення розгляду скарги: 20.12.2024 17:39
Автор: ФІЗИЧНА ОСОБА-ПІДПРИЄМЕЦЬ ГАРМАШ ІЛЛЯ БОРИСОВИЧ, Гармаш Илья 380509550061 GARMASH5011989@GMAIL.COM

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: 74a85bc1971547fa97d3fe1b42cd6d56
Заголовок пункту скарги: Порушення основоположного принципу недискримінації учасників публічних закупівель, на етапі складання тендерної документації конкурсних торгів (Ідентифікатор закупівлі: UA-2024-12-04-011001-a, що тягне за собою суттєве обмеження права учасників торгів на добросовісну конкуренцію та права участі на рівних умовах в закупівлі
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Інші умови тендерної документації
Тип порушення: Інші умови тендерної документації
Опис суті пункту скарги: Правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави та територіальної громади встановлює Закон України «Про публічні закупівлі» та Постанова Кабінету Міністрів України № 1178 від 12 жовтня 2022 року «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (далі за текстом – Постанова КМУ).
Згідно положень пунктів 31, 32 частини 1 статті 1 Закону України «Про публічні закупівлі» тендерна документація - документація щодо умов проведення публічних закупівель, що розробляється та затверджується замовником і оприлюднюється для вільного доступу в електронній системі закупівель. Тендерною ж пропозицією є пропозиція щодо предмета закупівлі або його частини (лота), яку учасник подає замовнику відповідно до вимог тендерної документації, тобто з умовою її дотримання.
Обов’язковість дотримання вимог тендерної документації при складанні та поданні тендерної пропозиції закріплено також положеннями статті 31 Закону України «Про публічні закупівлі». Так відповідно до положень пункту 2 частини 1 цієї статті однією з підстав відхилення тендерної пропозиції учасника є невідповідність такої пропозиції умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації (підпункт 2 пункту 41 Постанови КМУ).
Керуючись правовою суттю проаналізованих вище статей, Замовник в пункті 1 «Перелік критеріїв та методика оцінки тендерної пропозиції із зазначенням питомої ваги критерію» Розділу V «Оцінка тендерної пропозиції» тендерної документації встановив перелік вимог, що стосуються потенційних учасників, які не є платниками ПДВ.
Зокрема, Замовником в пункті 1 «Перелік критеріїв та методика оцінки тендерної пропозиції із зазначенням питомої ваги критерію» Розділу V «Оцінка тендерної пропозиції» (сторінка 12 тендерної документації) зазначено:
«У разі якщо очікувана вартість закупівлі зазначена з урахуванням ПДВ, для участі у процедурі закупівлі учасник – неплатник ПДВ повинен привести свою цінову пропозицію до рівних умов з іншими учасниками процедури закупівлі – платниками ПДВ, а саме: цінова пропозиція повинна бути з урахуванням ПДВ (20%).
У зв’язку з вищевказаним, цінова пропозиція (ціна, що зазначається учасником в електронній системі закупівель) для таких учасників повинна включати в себе як базову ціну тендерної пропозиції (без урахування ПДВ) так і вартість з ПДВ (20%):
1. при поданні тендерної пропозиції, учасник зазначає вартість цінової пропозиції в електронній системі закупівель з урахуванням ПДВ.
2. переможець процедури закупівлі завантажує в електронну систему закупівель свою цінову пропозицію (при закупівлі товару та послуг) без ПДВ. У формі цінової пропозиції в додатку №7 до тендерної документації зазначається в п. 6 ціна з ПДВ 20% та в п. 6.1. ціна без ПДВ 20%.
3. ціною договору вважається ціна тендерної пропозиції учасника без ПДВ (п. 6.1. форми цінової пропозиції в додатку № 7 до тендерної документації).
Недотримання зазначених вимог при підписанні договору вважається відмовою від підписання договору та є підставою для відхилення згідно вимог Закону з урахуванням абз.2 пп. 3 пункту 44 Особливостей.».
Скаржник є платником єдиного податку 3-ї групи без реєстрації ПДВ, на підтвердження надається витяг з реєстру платників єдиного податку № 5539 від 16.01.2024р.
Оскаржувана вимога ставить Скаржника у невигідне неконкурентне становище по відношенню до учасників-платників ПДВ. Спочатку учасники неплатники ПДВ повинні додати до ціни своєї тендерної пропозиції неіснуючу для нього суму ПДВ (20%), а вже потім для підписання договору, у випадку, якщо його визначать переможцем, відняти суму ПДВ від своєї пропозиції за результатом аукціону.
Вказані умови ставлять виключно учасників-платників ПДВ у вигідне становище по відношенню до неплатників ПДВ, а не вирівнюють становище платників ПДВ та неплатників ПДВ.
Одним із принципів проведення публічних закупівель є добросовісна конкуренція серед учасників та максимальна економія, ефективність та пропорційність. Вищенаведені умови тендерної документації порушують вказані принципи проведення публічних закупівель.
За таких умов, прии?няти участь у процедурі закупівлі серед неплатників ПДВ зможуть лише ті учасники, які врахують в ціну Пропозиціі? ПДВ (20%), що є дискримінаціи?ним по відношенню до інших суб’єктів господарювання, у тому числі, Скаржника.
Аналогічної позиці дотримується Комісія АМКУ в Рішенні від 09.08.2023р. № 12383-р/пк-пз (ідентифікатор закупівлі: UA-2023-07-25-005060-a), Рішенні від 20.02.2024р. № 3209-р/пк-пз (ідентифікатор закупівлі: UA-2024-02-07-007553-a), Рішенні від 13.03.2024р. № 4636-р/пк-пз (ідентифікатор закупівлі: UA-2024-02-26-007096-a).
Зазначені вимоги є дискримінаційними та обмежують суттєво коло учасників закупівлі, в тому числі і Скаржника. Вищенаведені дискримінаційні вимоги можуть бути усунені шляхом їх видалення із тендерної документації або зміни.

З огляду на вказане, слід зазначити, що номенклатуру постачання Скаржника в тому числі складає товар, що є предметом вказаної вище закупівлі.
Зважаючи на це, ФІЗИЧНА ОСОБА-ПІДПРИЄМЕЦЬ ГАРМАШ ІЛЛЯ БОРИСОВИЧ є потенційним учасником, що має бажання та можливість прийняти участь у зазначеній закупівлі. Тобто Учасник, зважаючи на специфіку власної господарської діяльності, має можливість поставити необхідну Замовнику продукцію, але з огляду на наявність несправедливих умов для неплатників ПДВ, що ставлять його в нерівні умови з платниками ПДВ відповідно, не має можливості на справедливих умовах прийняти участь у закупівлі, а також захистити власну тендерну пропозицію, виходячи з умов оподаткування його діяльності.
Таким чином, виходячи з викладеного вбачається, що вимога тендерної документації про донарахування 20% ПДВ неплатниками ПДВ на вартість тендерної пропозиції і згодом відняття цієї суми від ціни договору при його укладанні є дискримінаційною та такою, що обмежує права Скаржника як потенційного учасника на добросовісну конкуренцію, ставить його в нерівне становище з учасниками платниками ПДВ та порушує принципи здійснення публічних закупівель, визначені положеннями Закону України «Про публічні закупівлі» - частина третя статті 5 та частина четверта статті 22, - а також принцип рівності положення учасників, що ґрунтується на безсторонності та універсальності вимог тендерної документації у відкритих торгах.
Викладені вище факти свідчать про те, що Замовником, при складанні тендерної документації до публічних торгів з Ідентифікатором закупівлі: UA-2024-12-04-011001-a, належним чином не дотримано принципу недискримінації учасників закупівлі, добросовісної конкуренції, рівності положення учасників закупівлі, а також принципу відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівлі. Це в свою чергу є підставою для врегулювання спірних положень тендерної документації шляхом внесення відповідних змін або виключень згідно діючого законодавства України у сфері публічних закупівель.
Слід також підкреслити, що незважаючи на низку рішень Органу оскарження щодо даних умов тендерної документації саме цього Замовника, Комунальне підприємство «КИЇВПАСТРАНС» продовжує систематично встановлювати відповідні дискримінаційні умови для учасників торгів.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації