• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП

Матеріали для проведення ремонтних робіт господарським способом

Торги відмінено

1 869 100.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 9 345.50 UAH
Період оскарження: 03.12.2024 15:54 - 28.12.2024 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП

СКАРГА на порушення Замовником законодавства у сфері публічних закупівель в частині встановлення дискримінаційних умов в тендерній документації

Номер: cda5ace92b2149578533068c6cff8c7f
Ідентифікатор запиту: UA-2024-12-03-015919-a.a1
Назва: СКАРГА на порушення Замовником законодавства у сфері публічних закупівель в частині встановлення дискримінаційних умов в тендерній документації
Скарга:
Замовником торгів оголошено проведення відкритих торгів з особливостями на закупівлю «Згідно ЄЗС ДК 021:2015 – 44810000-1 «Фарби» (Матеріали для проведення ремонтних робіт господарським способом)» (ідентифікатор закупівлі: UA-2024-12-03-015919-a). Кінцевий строк подання тендерних пропозицій 11.12.2024 00:00. Кінцева дата оскарження умов закупівлі (тендерної документації): 08.12.2024 00:00. Проте вимоги, що містяться в тендерній документаціє є дискримінаційними, а відтак такими, що суперечать Закону України «Про публічні закупівлі» та Особливостям з огляду на наступне.
Пов'язані документи: Учасник Орган оскарження Замовник
Дата розгляду скарги: 18.12.2024 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 10.12.2024 16:31
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 19.12.2024 19:25
Дата виконання рішення Замовником: 24.12.2024 11:39
Коментар замовника щодо усунення порушень: Рішення АМКУ від 18.12.2024 №20164-р/пк-пз виконано Замовником.
Автор: ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "ВИРОБНИЧЕ ПІДПРИЄМСТВО "ПОЛІСАН", Бугаєнко Інна Володимирівна +380503846389 tender@farbex.com.ua http://farbex.ua

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: e22551edd859414ab0b2ae30929d8dbe
Заголовок пункту скарги: І. Стосовно порушення Замовником порядку визначення предмету закупівлі та включення до предмету закупівлі товарів, що не відповідають визначеному коду ДК 021:2015: 44810000-1: Фарби
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Технічна специфікація предмета закупівлі
Тип порушення: Технічна специфікація предмета закупівлі
Опис суті пункту скарги: Пунктом 4 розділу І тендерної документації Замовником визначена наступна Інформація про предмет закупівлі:

4 Інформація про предмет закупівлі
4.1 назва предмета закупівлі згідно ЄЗС ДК 021:2015 – 44810000-1 «Фарби»
(Матеріали для проведення ремонтних робіт господарським способом)
4.2 опис окремої частини (частин) предмета закупівлі (лота), щодо якої можуть бути подані тендерні пропозиції Окремих частин предмету закупівлі не передбачено.
Закупівля здійснюється в цілому.
Детальний опис предмету закупівлі (інформація про технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі) в Додатку № 3.

Аналогічна інформація щодо визначеного Замовником за Єдиним закупівельним словником ДК 021:2015 предмету закупівлі розміщена в електронній системі закупівель, де зазначена наступна інформація про предмет закупівлі:

«Вид предмету закупівлі: Товари
Класифікатор та його відповідний код: ДК 021:2015:44810000-1: Фарби.»

В свою чергу Додатком №3 до тендерної документації визначений наступний перелік продукції, яка входить до предмету закупівлі:

№ Найменування продукції К-ть, шт.
1 Фарба водно-дисперсійна Wandfarbe M1a ТМ MGF (або еквівалент), 14кг 509
2 Фарба водно-дисперсійна Eco Fassade M690 ТМ MGF (або еквівалент), 14кг 179
3 Емаль ПФ-115, 2,8 кг, біла 830
4 Емаль ПФ-115, 2,8 кг, синя 288
5 Емаль ПФ-115, 2,8 кг, блакитна 306
6 Емаль ПФ-115, 2,8 кг, бузкова 102
7 Емаль ПФ-115, 2,8 кг, зелена 333
8 Емаль ПФ-115, 2,8 кг, салатова 112
9 Емаль ПФ-115, 2,8 кг, червона 111
10 Емаль ПФ-115, 2,8кг, помаранчева 105
11 Емаль ПФ-115, 2,8 кг, жовта 110
12 Емаль ПФ-115, 2,8 кг, коричнева 326
13 Емаль ПФ-115, 2,8 кг, чорна 91
14 Емаль ПФ-115, 2,8 кг, сіра 349
15 Емаль ПФ-115, 2,8 кг, бежева 280
16 Емаль ПФ-115, 2,8 кг, фіолетова 102
17 Емаль ПФ-115, 2,8 кг, вишнева 98
18 Емаль ПФ-115, 2,8 кг, бірюзова 14
19 Емаль ПФ-115, 2,8 кг, червоно-коричнева 101
20 Емаль ПФ-266 для підлоги жовто-коричнева, 2,8 кг 98
21 Емаль ПФ-266 для підлоги червоно-коричнева, 2,8 кг 235
22 Емаль антикорозійна 3 в 1, не менше 2,2 кг 88
23 Розчинник, 1 л 835

Таким чином, Замовником об’єднано в один предмет закупівлі під кодом ДК 021:2015: 44810000-1: Фарби наступні види продукції:
- Фарба водно-дисперсійна;
- Емаль ПФ-115;
- Емаль ПФ-266;
- Емаль антикорозійна 3 в 1;
- Розчинник.
Але якщо Фарба водно-дисперсійна, емалі ПФ-115 та ПФ-266 та емаль антикорозійна 3 в 1 за своїм призначенням є лакофарбовими матеріалами, тобто фарбами, то розчинник не є фарбами.
Розчинники - це хімічна сполука, яка здатна чинити розчинну дію на різні речовини, утворюючи з ними однорідну систему змінного складу. Ці матеріали часто використовуються для доведення сумішей до потрібної консистенції, знежирення поверхонь та очищення інструментів від різного роду забруднень.
Розчинники не використовуються самостійно для фарбування поверхонь, що додатково підтверджує невірне закупівлю їх за кодом ДК 021:2015: 44810000-1 — Фарби.
Це підтверджується й вимогами Додатку №3 до ТД, що встановлені самим Замовником до позиції 23 «Розчинник, 1 л»:
«Загальний опис: Використовується в якості побутового розчинника емалей, алкідних емалей, лаків та красок масляних, а також для очистки інструмента та знежирення металевих та інших поверхонь перед фарбуванням. Не містить сторонніх домішок».

Проте в електронній системі закупівель в електронних полях «Інформація про предмет закупівлі» в описі окремої частини або частин предмета закупівлі Замовником також визначено для розчинника визначено код ДК 021:2015: 44810000-1 — Фарби:

«835 штука
Розчинник, 1 л
Місце поставки товарів або місце виконання робіт чи надання послуг: 04071, Україна, Київська область, Київ, ЗО відповідно до дислокації (дод.6 до ТД).
Строк поставки товарів, виконання робіт чи надання послуг: 27 грудня 2024.
ДК 021:2015: 44810000-1 — Фарби

Тобто визначена Замовником назва предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником не відповідає товарам, що фактично планує закупити замовник.

Відповідно до пункту 15 Особливостей предмет закупівлі визначається замовником відповідно до вимог Закону та Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 15 квітня 2020 р. № 708 (далі - Порядок визначення предмета закупівлі).
Згідно з пунктом 1 Порядку визначення предмета закупівлі він встановлює правила визначення замовником предмета закупівлі відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі» із застосуванням показників цифр основного словника національного класифікатора України ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник», затвердженого наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 23 грудня 2015 року № 1749 (далі - Єдиний закупівельний словник), а також особливості визначення предмета закупівлі для окремих товарів, робіт і послуг.
Відповідно до пункту 3 Порядку визначення предмета закупівлі предмет закупівлі товарів і послуг визначається замовником згідно з пунктами 21 і 34 частини першої статті 1 Закону та за показником четвертої цифри Єдиного закупівельного словника.
При цьому, пунктом 5 вказаного Порядку визначено, що Замовник може визначити окремі частини предмета закупівлі (лоти) за показниками четвертої-восьмої цифр Єдиного закупівельного словника, обсягом, номенклатурою, місцем поставки товарів, виконання робіт або надання послуг.

Одночасно Єдиним закупівельним словником визначена наступна деталізація коду 44810000-1 Фарби за показниками четвертої-восьмої цифр:

44810000-1 Фарби
44811000-8 Фарби для дорожньої розмітки
44812000-5 Художні фарби
44812100-6 Емалі та глазурі
44812200-7 Олійні та водні фарби
44812210-0 Олійні фарби
44812220-3 Водні фарби
44812300-8 Фарби для дитячої творчості
44812310-1 Набори фарб
44812320-4 Фарби для оформлення вивісок
44812400-9 Оздоблювальні матеріали

Тобто в коді «44810000-1 Фарби», як за показником четвертої цифри, так і за показниками четвертої – восьмої цифр відсутні такі товари як «розчинник».
Одночасно Єдиний закупівельний словник містить наступні коди, що за показниками четвертої-восьмої цифр насправді відповідають товарам, що планує закупити замовник, а саме:

Розчинник:
44830000-7 Мастики, шпаклівки, замазки та розчинники
…….
44832000-1 Розчинники
44832100-2 Розчинники лаків і фарб
44832200-3 Розріджувачі

Таким чином, не дивлячись на наявність в Єдиному закупівельному словнику кодів, які відповідають товарам, що фактично планує закупити Замовник, ним було визначено предмет закупівлі з порушенням ЗУ «Про публічні закупівлі», Особливостей, Порядку визначення предмета закупівлі та оголошено закупівлю розчинника, за кодом ДК 021:2015: 44810000-1 — Фарби, що фактично їм не відповідає.
Відповідно до підпункту 5 пункту 21 Особливостей договір про закупівлю є нікчемним у разі коли назва предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником не відповідає товарам, роботам чи послугам, що фактично закуплені замовником.
Згідно з частиною 2 статті 215 ЦКУ недійсним є правочин, якщо його недійсність встановлена законом (нікчемний правочин). У цьому разі визнання такого правочину недійсним судом не вимагається.
Отже, Замовник власним порушенням порядку визначення предмету закупівлі може нанести матеріальні збитки Переможцю закупівлі, яким потенційно може бути ТОВ «ВП «ПОЛІСАН», розміром до 1`869`100.00 грн. (бюджет закупівлі).
Поставка товару та послідуюче отримання Переможцем оплати за договором, який є нікчемним відповідно до підпункту 5 пункту 21 Особливостей, може в майбутньому потягнути за собою вимоги від органів фінансового контролю чи правоохоронних органів та інших суб’єктів (включно із самим Замовником) щодо повернення державних коштів, отриманих Переможцем за нікчемним договором. Відтак, отримання грошових коштів за нікчемним договором та подальші правові наслідки нікчемності правочину є порушенням прав та інтересів будь-якого суб’єкту господарювання.
Вказане більш ніж підтверджує обґрунтованість вимог Скаржника щодо необхідності зобов’язати Замовникам привести предмет закупівлі UA-2024-12-03-015919-a у відповідність до коду ДК 021:2015 за яким вона проводиться, а саме 44810000-1: Фарби.
Окрім того, додавання до предмету закупівлі за кодом ДК 021:2015: 44810000-1 — Фарби, інших товарів, які не відповідають зазначеному коду є дискримінаційним по відношенню до потенційних учасників, зокрема й ТОВ «ВП «ПОЛІСАН» адже обмежують можливість їх участі у закупівлі.

Окрім того, включення до предмету даної закупівлі, яка проводиться за кодом ДК 021:2015: «44810000-1 — Фарби» позиції «Розчинник, 1 л» обмежує можливість участі ТОВ «ВП «ПОЛІСАН» у закупівлі з огляду на наступне.
ТОВ «ВП «ПОЛІСАН» є виробником лакофарбової продукції, зокрема в своєму асортименті має товар «Розчинник для емалей, лаків та фарб ТМ «DekArt», який виготовляється у фасуванні 0,5 л. (технічна специфікація з інформацією про фасування надано в Додатку №1 до скарги).
Дане фасування є кратним фасуванню, яке визначив Замовник (1 л.), отже дозволить розподілити продукцію між закладами освіти за кількістю відповідно до їх замовлень.
Проте через встановлення Замовником вимог до частини предмету закупівлі «Розчинник, 1 л» вимог щодо фасування продукції виключно 1 л. ТОВ «ВП ПОЛІСАН» не має змоги запропонувати продукцію власного виробництва.

Отже включення до предмету даної закупівлі позиції «Розчинник, 1 л» порушує права ТОВ «ВП ПОЛІСАН» в двох аспектах:
1. Назва предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником (ДК 021:2015: «44810000-1 — Фарби») не відповідає товарам, що фактично закупаються замовником («розчинник»), що тягне за собою нікчемність договір про закупівлю.
2. Встановлення вимог щодо фасування частини предмету закупівлі «Розчинник, 1 л» виключно 1 л.

Статтею 5 Закону визначено, що закупівлі здійснюються, зокрема, за принципом недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель. Згідно з частиною четвертою статті 5 Закону замовник не може встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників. Частиною четвертою статті 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, які обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
Дії Замовника в частині встановлення у Документації наведених вище вимог порушують вимоги частини четвертої статті 5 та частини четвертої статті 22 Закону, якими передбачена недискримінація учасників, а також права та законні інтереси ТОВ «ВП «ПОЛІСАН», пов'язані з його участю у процедурі закупівлі, та принципи недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, передбачені статтею 3 Закону.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 2
Номер: 02ed2fb0580c47708a352adaea8eef6e
Заголовок пункту скарги: ІІ. Стосовно медичних критеріїв безпеки/показників
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Технічна специфікація предмета закупівлі
Тип порушення: Технічна специфікація предмета закупівлі
Опис суті пункту скарги: Відповідно до пункту 1 розділу ІІІ ТД тендерна пропозиція подається в електронному вигляді шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, у яких зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх установлення замовником), інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям (у разі їх (його) встановлення, наявність/відсутність підстав, установлених у пункті 47 Особливостей і в тендерній документації, та шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у тендерній документації:

- інформацією про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики (технічна специфікація) предмета закупівлі, (відповідно до Додатку № 3 до тендерної документації);
…»
Пункт 6 розділу ІІІ ТД визначено, що Учасники процедури закупівлі повинні надати у складі тендерних пропозицій інформацію та документи, які підтверджують відповідність тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі технічним, якісним, кількісним та іншим вимогам до предмета закупівлі, установленим замовником (Додаток № 3).
Додатком №3 до ТД встановлені, зокрема, наступні вимоги до технічних характеристик предмету закупівлі:

№ Найменування продукції Технічні характеристики
1 Фарба водно-дисперсійна Wandfarbe M1a ТМ MGF (або еквівалент), 14 кг Медичні критерії безпеки/показники:
Визначення індексу «гострої» токсичності при нанесенні на шкіру – 0 балів
Визначення індексу «хронічної» токсичності при нанесенні на шкіру – 0 балів
Визначення індексу шкірно-подразнюючої дії – 0 балів
2 Фарба водно-дисперсійна Eco Fassade M690 ТМ MGF (або еквівалент), 14 кг Медичні критерії безпеки/показники:
Визначення індексу «гострої» токсичності при нанесенні на шкіру – 0 балів
Визначення індексу «хронічної» токсичності при нанесенні на шкіру – 0 балів
Визначення індексу шкірно-подразнюючої дії – 0 балів
3 Емаль ПФ-115, 2,8 кг, біла Медичні критерії безпеки/показники:
Визначення індексу «гострої» токсичності при нанесенні на шкіру – 0 балів
Визначення індексу «хронічної» токсичності при нанесенні на шкіру – 0 балів
Визначення індексу шкірно-подразнюючої дії – 0 балів
4 Емаль ПФ-115, 2,8 кг, синя Медичні критерії безпеки/показники:
Визначення індексу «гострої» токсичності при нанесенні на шкіру – 0 балів
Визначення індексу «хронічної» токсичності при нанесенні на шкіру – 0 балів
Визначення індексу шкірно-подразнюючої дії – 0 балів
5 Емаль ПФ-115, 2,8 кг, блакитна Медичні критерії безпеки/показники:
Визначення індексу «гострої» токсичності при нанесенні на шкіру – 0 балів
Визначення індексу «хронічної» токсичності при нанесенні на шкіру – 0 балів
Визначення індексу шкірно-подразнюючої дії – 0 балів
6 Емаль ПФ-115, 2,8 кг, бузкова Медичні критерії безпеки/показники:
Визначення індексу «гострої» токсичності при нанесенні на шкіру – 0 балів
Визначення індексу «хронічної» токсичності при нанесенні на шкіру – 0 балів
Визначення індексу шкірно-подразнюючої дії – 0 балів
7 Емаль ПФ-115, 2,8 кг, зелена Медичні критерії безпеки/показники:
Визначення індексу «гострої» токсичності при нанесенні на шкіру – 0 балів
Визначення індексу «хронічної» токсичності при нанесенні на шкіру – 0 балів
Визначення індексу шкірно-подразнюючої дії – 0 балів
8 Емаль ПФ-115, 2,8 кг, салатова Медичні критерії безпеки/показники:
Визначення індексу «гострої» токсичності при нанесенні на шкіру – 0 балів
Визначення індексу «хронічної» токсичності при нанесенні на шкіру – 0 балів
Визначення індексу шкірно-подразнюючої дії – 0 балів
9 Емаль ПФ-115, 2,8 кг, червона Медичні критерії безпеки/показники:
Визначення індексу «гострої» токсичності при нанесенні на шкіру – 0 балів
Визначення індексу «хронічної» токсичності при нанесенні на шкіру – 0 балів
Визначення індексу шкірно-подразнюючої дії – 0 балів
10 Емаль ПФ-115, 2,8кг, помаранчева Медичні критерії безпеки/показники:
Визначення індексу «гострої» токсичності при нанесенні на шкіру – 0 балів
Визначення індексу «хронічної» токсичності при нанесенні на шкіру – 0 балів
Визначення індексу шкірно-подразнюючої дії – 0 балів
11 Емаль ПФ-115, 2,8 кг, жовта Медичні критерії безпеки/показники:
Визначення індексу «гострої» токсичності при нанесенні на шкіру – 0 балів
Визначення індексу «хронічної» токсичності при нанесенні на шкіру – 0 балів
Визначення індексу шкірно-подразнюючої дії – 0 балів
12 Емаль ПФ-115, 2,8 кг, коричнева Медичні критерії безпеки/показники:
Визначення індексу «гострої» токсичності при нанесенні на шкіру – 0 балів
Визначення індексу «хронічної» токсичності при нанесенні на шкіру – 0 балів
Визначення індексу шкірно-подразнюючої дії – 0 балів
13 Емаль ПФ-115, 2,8 кг, чорна Медичні критерії безпеки/показники:
Визначення індексу «гострої» токсичності при нанесенні на шкіру – 0 балів
Визначення індексу «хронічної» токсичності при нанесенні на шкіру – 0 балів
Визначення індексу шкірно-подразнюючої дії – 0 балів
14 Емаль ПФ-115, 2,8 кг, сіра Медичні критерії безпеки/показники:
Визначення індексу «гострої» токсичності при нанесенні на шкіру – 0 балів
Визначення індексу «хронічної» токсичності при нанесенні на шкіру – 0 балів
Визначення індексу шкірно-подразнюючої дії – 0 балів
15 Емаль ПФ-115, 2,8 кг, бежева Медичні критерії безпеки/показники:
Визначення індексу «гострої» токсичності при нанесенні на шкіру – 0 балів
Визначення індексу «хронічної» токсичності при нанесенні на шкіру – 0 балів
Визначення індексу шкірно-подразнюючої дії – 0 балів
16 Емаль ПФ-115, 2,8 кг, фіолетова Медичні критерії безпеки/показники:
Визначення індексу «гострої» токсичності при нанесенні на шкіру – 0 балів
Визначення індексу «хронічної» токсичності при нанесенні на шкіру – 0 балів
Визначення індексу шкірно-подразнюючої дії – 0 балів
17 Емаль ПФ-115, 2,8 кг, вишнева Медичні критерії безпеки/показники:
Визначення індексу «гострої» токсичності при нанесенні на шкіру – 0 балів
Визначення індексу «хронічної» токсичності при нанесенні на шкіру – 0 балів
Визначення індексу шкірно-подразнюючої дії – 0 балів
18 Емаль ПФ-115, 2,8 кг, бірюзова Медичні критерії безпеки/показники:
Визначення індексу «гострої» токсичності при нанесенні на шкіру – 0 балів
Визначення індексу «хронічної» токсичності при нанесенні на шкіру – 0 балів
Визначення індексу шкірно-подразнюючої дії – 0 балів
19 Емаль ПФ-115, 2,8 кг, червоно-коричнева Медичні критерії безпеки/показники:
Визначення індексу «гострої» токсичності при нанесенні на шкіру – 0 балів
Визначення індексу «хронічної» токсичності при нанесенні на шкіру – 0 балів
Визначення індексу шкірно-подразнюючої дії – 0 балів
20 Емаль ПФ-266 для підлоги жовто-коричнева, 2,8 кг Медичні критерії безпеки/показники:
Визначення індексу «гострої» токсичності при нанесенні на шкіру – 0 балів
Визначення індексу «хронічної» токсичності при нанесенні на шкіру – 0 балів
Визначення індексу шкірно-подразнюючої дії – 0 балів
21 Емаль ПФ-266 для підлоги червоно-коричнева, 2,8 кг Медичні критерії безпеки/показники:
Визначення індексу «гострої» токсичності при нанесенні на шкіру – 0 балів
Визначення індексу «хронічної» токсичності при нанесенні на шкіру – 0 балів
Визначення індексу шкірно-подразнюючої дії – 0 балів
22 Емаль антикорозійна графітова 3 в 1, не менше 2,2 кг Медичні критерії безпеки/показники:
Визначення індексу «гострої» токсичності при нанесенні на шкіру – 0 балів
Визначення індексу «хронічної» токсичності при нанесенні на шкіру – 0 балів
Визначення індексу шкірно-подразнюючої дії – 0 балів
23 Розчинник, 1 л Медичні критерії безпеки/показники:
Визначення індексу «гострої» токсичності при нанесенні на шкіру – 0 балів
Визначення індексу «хронічної» токсичності при нанесенні на шкіру – 0 балів
Визначення індексу шкірно-подразнюючої дії – 0 балів

Окрім того, пунктом 2 Додатку 3 до ТД визначений перелік документів, що повинен надати Учасник у складі тендерної пропозиції до кінцевого строку подання пропозицій для підтвердження відповідності запропонованого товару технічним, якісним, кількісним та іншим характеристикам до предмету закупівлі згідно встановлених вимог:
«2.1. Медичні критерії безпеки/показники та показники якості, що зазначені в колонці «технічні характеристики» таблиці 1 Додатку 3 підтвердити протоколом або іншим відповідним документом на запропоновану партію продукції у складі пропозиції учасника, виданим не раніше 2023 року:
- випробувальною лабораторією, акредитованою НААУ у відповідній галузі (додатково у складі пропозиції надати атестат про акредитацію НААУ лабораторії, що провела випробування, (уповноваження, визнання тощо) з підтвердженням можливості здійснювати зазначені у протоколі або іншому відповідному документі випробування, що відповідають показникам якості у таблиці 1 Додатку 3 до цієї тендерної документації (з відповідністю об’єкта випробувань (фарби та/або лаки та/або емалі та/або лакофарбові вироби), досліджуваного показника та нормативного документа на метод проведення випробування галузі (сфері тощо) акредитації лабораторії)),
або
- лабораторією, що отримала свідоцтво про відповідність вимогам ДСТУ ISO 10012:2005 (додатково у складі пропозиції надати свідоцтво про відповідність системи вимірювань вимогам ДСТУ ISO 10012:2005 з підтвердженням відповідності сфери об’єктів та процесів системи вимірювань випробуванням, що відповідають показникам якості у таблиці 1 Додатку 3 до цієї тендерної документації показникам (з відповідністю об’єкта випробувань (фарби та/або лаки та/або емалі та/або лакофарбові вироби) та досліджуваного показника (величини)). Зазначене свідоцтво та сфера об’єктів та процесів системи вимірювань мають бути видані Державним підприємством зі стандартизації, метрології та сертифікації)».

Проте встановлення вищезазначених вимог до предмету закупівлі, яким є лакофарбова продукція є необґрунтованим, таким, що не відповідає специфіці продукції, законодавству та обмежує коло учасників продукції, що обґрунтовується наступним.

Єдиним нормативно-правовим актом в Україні, який визначає медичні критерії, наведені Замовником у Додатку 3 до ТД є Державні санітарні правила і норми безпеки продукції парфумерно-косметичної промисловості, затв. Постановою Головного державного санітарного лікаря України від 1 липня 1999 р. №27 (далі - СанПіН).
Відповідно до п.2.2. СанПін до обов'язкових токсиколого-гігієнічних показників безпеки для здоров'я людини продукції парфумерно-косметичної промисловості належать:
- Індекс "гострої" токсичності при нанесенні на шкіру;
- Індекс "хронічної" токсичності при нанесенні на шкіру;
- Індекс шкірно-подразнюючої дії;
- Індекс подразнюючої дії на слизову оболонку очей;
- Індекс сенсибілізуючої дії;
- Індекс "гострої" токсичності при введенні у шлунок;
- Індекс "хронічної" токсичності при введенні у шлунок;
- Індекс фотосенсибілізуючої дії;
- Індекс негативної дії на стан шкіри людини, її придатків та слизових оболонок в умовах практичного використання парфумерно-косметичних засобів.
Згідно п. 2.3. СанПін Індекс "гострої" токсичності при нанесенні на шкіру є інтегральним показником безпеки для здоров'я парфумерно-косметичного засобу при епікутанному шляху ведення до організму. Показник визначають з метою випробування безпеки для здоров'я всіх асортиментних груп (видів) продукції парфумерно-косметичної промисловості.
Індекс "гострої" токсичності при нанесенні на шкіру лабораторних тварин за ступенем дії (загибель піддослідних тварин, симптоми інтоксикації) оцінюють у балах:
0 балів - відсутність токсичної дії (загибель піддослідних тварин, симптоми інтоксикації) при одноразовому нанесенні на шкіру тварин у дозі 2500 мг/кг.
Відповідно до п.2.4. СанПін Індекс "хронічної" токсичності при нанесенні на шкіру характеризує наявність кумулятивної дії (матеріальна та функціональна кумуляція) парфумерно-косметичного засобу при багаторазовому нанесенні на шкіру піддослідних тварин у дозах (концентраціях), які рекомендовані з метою застосування згідно з призначенням. Показник визначають на етапі поставлення на виробництво нових асортиментних груп чи видів парфумерно-косметичної промисловості.
Індекс "хронічної" токсичності при нанесенні на шкіру лабораторних тварин за ступенем дії парфумерно-косметичного засобу оцінюють у балах:
0 балів - відсутність токсичної кумулятивної дії (матеріальна та/чи функціональна кумуляція);
1 бал - наявність токсичної кумулятивної дії (матеріальна та/чи функціональна кумуляція).
Згідно п. 2.5. СанПін Індекс шкірно-подразнюючої дії характеризує спроможність облігатної подразнюючої дії парфумерно-косметичного засобу при нанесенні на шкіру - зміни функціонального стану шкіри піддослідних тварин у формі запальної реакції (еритема та/чи набряк). Показник визначають з метою випробування всіх асортиментних груп (видів) продукції парфумерно-косметичної промисловості. Індекс шкірно-подразнюючої дії за ступенем змін функціонального стану шкіри оцінюють у балах: 0 балів - відсутність подразнюючої дії (Iсut = 0); 1 бал - слабка подразнююча дія (0>Iсut < 1,0); 2 бали - помірна подразнююча дія (1,0 >Iсut < 2,0); 3 бали - виражена подразнююча дія (2,0 >Iсut < 3,0); 4 бали - різко виражена подразнююча дія (Iсut > 3,0).

Відповідно до п.1.1., 1.2. СанПіН 1.1. Державні санітарні правила і норми безпеки продукції парфумерно-косметичної промисловості (далі - СанПіН) поширюються на парфумерні та косметичні засоби, що виробляють, імпортують, реалізують, застосовують в побуті і професійно використовують при наданні населенню косметолого-перукарських послуг.
Парфумерні засоби - засоби, які при застосуванні виконують гігієнічні та естетичні функції.
Косметичні засоби - засоби, які застосовуються для догляду за шкірою, волоссям, ротовою порожниною; виконують гігієнічні, профілактичні та естетичні функції.
1.2. Ці СанПіН встановлюють гігієнічні вимоги та норми безпеки для здоров'я людини продукції парфумерно-косметичної промисловості, а також порядок проведення державної санітарно-гігієнічної експертизи на етапах розробки, виробництва, транспортування, зберігання, реалізації і професійного використання при наданні населенню косметолого-перукарських послуг.

Відтак, показники (медичні критерії безпеки/показники) визначені Замовником у Додатку 3 до тендерної документації щодо лакофарбової продукції, а саме:
«Медичні критерії безпеки/показники:
Визначення індексу «гострої» токсичності при нанесенні на шкіру – 0 балів
Визначення індексу «хронічної» токсичності при нанесенні на шкіру – 0 балів
Визначення індексу шкірно-подразнюючої дії – 0 балів»
визначені неправомірно щодо ЛФП (лакофарбової продукції), яка не є продуктом парфумерно-косметичної промисловості.

Окрім того, Замовник не зазначає в тендерній документації жодного обґрунтування встановленим вимогам саме для лакофарбової продукції:
1. Нормативно-правовий чи нормативно-технічний документ, який встановлює до лакофарбової продукції вимоги щодо «визначення індексу «гострої» токсичності при нанесенні на шкіру», «визначення індексу «хронічної» токсичності при нанесенні на шкіру», «визначення індексу шкірно-подразнюючої дії».
2. Нормативно-правовий чи нормативно-технічний документ, який визначає методологію випробувань лакофарбової продукції на «визначення індексу «гострої» токсичності при нанесенні на шкіру», «визначення індексу «хронічної» токсичності при нанесенні на шкіру», «визначення індексу шкірно-подразнюючої дії».
3. Нормативно-правовий чи нормативно-технічний документ, який визначає, що вказані показники вимірюються саме в «балах».
4. Нормативно-правовий чи нормативно-технічний документ, який визначає значення цих показників має бути саме 0 балів, а не наприклад 1, 5 чи 100.

Відповідно до п.28 Особливостей тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей.
Відповідно до п.3 ч.2 ст.22 Закону у тендерній документації зазначаються такі відомості: інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідну технічну специфікацію (у разі потреби - плани, креслення, малюнки чи опис предмета закупівлі). Технічні, якісні характеристики предмета закупівлі та технічні специфікації до предмета закупівлі повинні визначатися замовником з урахуванням вимог, визначених частиною четвертою статті 5 цього Закону.
Згідно ч.4 ст. 5 Закону Замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.

При цьому наголошуємо, що Замовник не висуває вимог до продукції, які дійсно передбачені законодавством для лакофарбової продукції, натомість включаючи ті, які не передбачені для даного виду продукції.

Зокрема, Постановою КМУ від 28 квітня 2021 р. №432 затверджений «Технічний регламент обмеження використання свинцю у лакофарбових матеріалах і сировинних компонентах», який установлює вимоги щодо обмеження використання свинцю, зокрема його сполук, у лакофарбових матеріалах і сировинних компонентах незалежно від їх призначення та застосування з метою забезпечення охорони здоров’я людини і захисту навколишнього природного середовища.
Відповідно до пункту 3 Постанови КМУ від 28 квітня 2021 р. №432 установлено, що лакофарбові матеріали і сировинні компоненти, які введені в обіг до набрання чинності цією постановою і не відповідають усім чи окремим вимогам цього Технічного регламенту, можуть бути надані на ринку протягом одного року з дати набрання чинності цією постановою.
Відповідно до пункту 9 самого Технічного регламенту знак відповідності технічним регламентам наноситься на лакофарбовий матеріал і сировинний компонент таким чином, щоб він був видимим, розбірливим і незмивним. У разі коли це є неможливим, знак відповідності технічним регламентам наноситься на пакування та зазначається у супровідних документах.
Знак відповідності технічним регламентам застосовується згідно із загальними принципами маркування таким знаком, установленими Законом України “Про технічні регламенти та оцінку відповідності”.
В свою чергу Постановою КМУ від 30 грудня 2015 р. №1184 затверджено форму, опис знака відповідності технічним регламентам, правил та умов його нанесення.
Окрім того, пунктом 8 Технічного регламенту визначено, що Постачальники сировини для виробництва лакофарбових матеріалів зобов’язані надавати виробникам паспорти безпеки з вичерпною інформацією щодо вмісту небезпечних речовин (зокрема сполук свинцю) і несуть відповідальність згідно з вимогами законодавства у випадку надання недостовірної інформації.
Враховуючи вищезазначене виділяємо ключові аспекти:
- наразі законодавчо обмежено вміст свинцю в лакофарбових матеріалах;
- лакофарбові матеріали, які не відповідають усім чи окремим вимогам цього Технічного регламенту могли реалізовуватись лише рік після введення його в дію, тобто наразі вони не можуть реалізовуватись;
- знак відповідності технічним регламентам наноситься на лакофарбовий матеріал або на пакування та зазначається у супровідних документах.
Таким чином, наявність на пакуванні лакофарбового матеріалу (зокрема етикетках) знаку відповідності Технічному регламенту обмеження використання свинцю прямо передбачена законодавством, проте така вимога, яка прямо передбачена для ЛФМ та при недотриманні якої дійсно може бути завдано суттєвої шкоди дітям (як найбільш вразливій категорії), так і дорослим, чомусь відсутня в тендерній документації Замовника.

Окрім того, на території України діє Технічний регламент щодо обмеження викидів летких органічних сполук унаслідок використання органічних розчинників у лакофарбових матеріалах для будівель та ремонту колісних транспортних засобів, затверджений Наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України 02.10.2018 №1394.
Відповідно до пункту 7 вказаного Технічного регламенту уведення в обіг продукції за Переліком здійснюється за умови наявності маркування, на якому зазначаються:
підкатегорія продукції (цифрова або літерна, згідно з таблицями вмісту ЛОС) та відповідне значення ЛОС у г/л (g/l) згідно з Таблицями вмісту ЛОС;
максимальний вміст ЛОС у г/л (g/l) продукції в готовому для використання стані.
Таким чином, відповідність запропонованої продукції вимогам щодо вмісту ЛОС Замовник також може перевірити передбачивши надання у складі пропозиції зразки маркування товару (тобто етикетки, адже саме на етикетках наноситься вся інформація щодо товару).

Відтак резюмуємо, що враховуючи чинне законодавство для лакофарбових матеріалів передбачена наявність наступних документів, які б могли підтвердити, зокрема й безпечність продукції:
- зразки пакування/етикеток лакофарбового матеріалу, які містять знак відповідності Технічному регламенту обмеження використання свинцю та максимальний вміст ЛОС, відповідно до Технічного регламенту щодо обмеження викидів летких органічних сполук;
- паспорти безпеки, які також містять інформацію щодо вмісту ЛОС.

На підтвердження наявності у Скаржника таких документів та спроможності подати їх у складі тендерної пропозиції і тим самим підтвердити її «безпечність» у визначений законодавством спосіб додаємо до цієї відповіді, як зразки, наступні документи:
- паспорт безпеки на Фарбу інтер'єрну "Interior Paint" TM DekART (Додаток 2 до Скарги);
- паспорт безпеки на Емаль алкідну ПФ-115П TM DekART (Додаток 3 до Скарги);
- етикетку на Емаль алкідну ПФ-115П TM Delfi (Додаток 4 до Скарги).

Підсумовуючи:
1. Замовником в тендерній документації не зазначено жодного посилання на будь-який нормативно-правовий акт, який би передбачав необхідність чи хоча б можливість дослідження лакофарбових матеріалів (які використовуються для здійснення ремонтних робіт будівель та споруд, тощо) на предмет відповідності їх «медичним критеріям безпеки/показникам» «визначення індексу «гострої» токсичності при нанесенні на шкіру», «визначення індексу «хронічної» токсичності при нанесенні на шкіру», «визначення індексу шкірно-подразнюючої дії».
2. Замовником в тендерній документації не зазначено жодного посилання на нормативно-правовий чи нормативно-технічний документ, який визначає методологію відповідних досліджень, одиниць вимірювання, діапазон значень тощо.
3. Законодавством передбачені вимоги стосовно обмеження використання свинцю, зокрема його сполук, та обмеження летких органічних сполук в лакофарбових матеріалах, а також підтвердження відповідності вказаним вимогам відповідним маркуванням на етикетках чи пакуванні та паспортами безпеки, які Скаржник має змогу надати у складі тендерної пропозиції.

Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 3
Номер: 4c9757a7e5614df780be4b4b88c011d5
Заголовок пункту скарги: ІІІ. Стосовно встановлення дискримінаційних вимог до Учасників, які планують пропонувати еквівалент визначеної Замовником продукції
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Технічна специфікація предмета закупівлі
Тип порушення: Технічна специфікація предмета закупівлі
Опис суті пункту скарги: Пунктом 1 розділу ІІІ тендерної документації передбачено, що тендерна пропозиція подається в електронному вигляді шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, у яких зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх установлення замовником), інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям (у разі їх (його) встановлення, наявність/відсутність підстав, установлених у пункті 47 Особливостей і в тендерній документації, та шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у тендерній документації:
- інформацією про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики (технічна специфікація) предмета закупівлі, (відповідно до Додатку № 3 до тендерної документації);
- інших документів, які вимагаються замовником у тендерній документації та додатках до неї, які є невід’ємною частиною цієї тендерної документації.
Відповідно до пункту 6 Додатку №3 тендерної документації Учасники процедури закупівлі повинні надати у складі тендерних пропозицій інформацію та документи, які підтверджують відповідність тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі технічним, якісним, кількісним та іншим вимогам до предмета закупівлі, установленим замовником (Додаток № 3).

Додатком №3 до тендерної документації визначена наступна Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі (Технічна специфікація):
№ Найменування продукції Технічні характеристики
1 Фарба водно-дисперсійна Wandfarbe M1a ТМ MGF (або еквівалент), 14кг
2 Фарба водно-дисперсійна Eco Fassade M690 ТМ MGF (або еквівалент), 14кг
3 Емаль ПФ-115, 2,8 кг, біла …..
Виробник: ТОВ “ПОЛІКОЛОР” або еквівалент
ТУ У 24.3-30012591-010:2010 або еквівалент
4 Емаль ПФ-115, 2,8 кг, синя …
Виробник: ТОВ “ПОЛІКОЛОР” або еквівалент
ТУ У 24.3-30012591-010:2010 або еквівалент
5 Емаль ПФ-115, 2,8 кг, блакитна …..
Виробник: ТОВ “ПОЛІКОЛОР” або еквівалент
ТУ У 24.3-30012591-010:2010 або еквівалент
6 Емаль ПФ-115, 2,8 кг, бузкова ……
Виробник: ТОВ НВП «Дніпро-Контакт» або еквівалент
ТУ У 20.3-24248561-033:2018 або еквівалент
7 Емаль ПФ-115, 2,8 кг, зелена …..
Виробник: ТОВ “ПОЛІКОЛОР” або еквівалент
ТУ У 24.3-30012591-010:2010 або еквівалент
8 Емаль ПФ-115, 2,8 кг, салатова ……
Виробник: ТОВ НВП «Дніпро-Контакт» або еквівалент
ТУ У 20.3-24248561-033:2018 або еквівалент
9 Емаль ПФ-115, 2,8 кг, червона ……
Виробник: ТОВ “ПОЛІКОЛОР” або еквівалент
ТУ У 24.3-30012591-010:2010 або еквівалент
10 Емаль ПФ-115, 2,8кг, помаранчева ……
Виробник: ТОВ НВП «Дніпро-Контакт» або еквівалент
ТУ У 20.3-24248561-033:2018 або еквівалент
11 Емаль ПФ-115, 2,8 кг, жовта ……
Виробник: ТОВ “ПОЛІКОЛОР” або еквівалент
ТУ У 24.3-30012591-010:2010 або еквівалент
12 Емаль ПФ-115, 2,8 кг, коричнева ……
Виробник: ТОВ “ПОЛІКОЛОР” або еквівалент
ТУ У 24.3-30012591-010:2010 або еквівалент
13 Емаль ПФ-115, 2,8 кг, чорна ……
Виробник: ТОВ “ПОЛІКОЛОР” або еквівалент
ТУ У 24.3-30012591-010:2010 або еквівалент
14 Емаль ПФ-115, 2,8 кг, сіра ……
Виробник: ТОВ “ПОЛІКОЛОР” або еквівалент
ТУ У 24.3-30012591-010:2010 або еквівалент
15 Емаль ПФ-115, 2,8 кг, бежева ……
Виробник: ТОВ НВП «Дніпро-Контакт» або еквівалент
ТУ У 20.3-24248561-033:2018 або еквівалент
16 Емаль ПФ-115, 2,8 кг, фіолетова ……
Виробник: ТОВ НВП «Дніпро-Контакт» або еквівалент
ТУ У 20.3-24248561-033:2018 або еквівалент
17 Емаль ПФ-115, 2,8 кг, вишнева ……
Виробник: ТОВ “ПОЛІКОЛОР” або еквівалент
ТУ У 24.3-30012591-010:2010 або еквівалент
18 Емаль ПФ-115, 2,8 кг, бірюзова ……
Виробник: ТОВ НВП «Дніпро-Контакт» або еквівалент
ТУ У 20.3-24248561-033:2018 або еквівалент
19 Емаль ПФ-115, 2,8 кг, червоно-коричнева ……
Виробник: ТОВ “ПОЛІКОЛОР” або еквівалент
ТУ У 24.3-30012591-010:2010 або еквівалент
20 Емаль ПФ-266 для підлоги жовто-коричнева, 2,8 кг ……
Виробник: ТОВ “ПОЛІКОЛОР” або еквівалент
ТУ У 24.3-30012591-011:2010 або еквівалент
21 Емаль ПФ-266 для підлоги червоно-коричнева, 2,8 кг ……
Виробник: ТОВ “ПОЛІКОЛОР” або еквівалент
ТУ У 24.3-30012591-011:2010 або еквівалент
Тобто, Замовник визначив предмет закупівлі та сформував технічну специфікацію з посиланнями на конкретні торгові марки (зокрема ТМ MGF) та виробника (ТОВ “ПОЛІКОЛОР” та ТОВ НВП «Дніпро-Контакт»), що характеризує продукт певного суб’єкта господарювання.
При цьому Замовник передбачив можливість подачі еквіваленту.
Проте Додатком №3 до тендерної документації визначений перелік документів, що повинен надати Учасник у складі тендерної пропозиції для підтвердження відповідності запропонованого товару технічним, якісним, кількісним та іншим характеристикам до предмету закупівлі згідно встановлених вимог, який містить різний перелік документів, що мають надати Учасники, які будуть пропонувати продукцію, що визначена Замовником (тобто ТМ MGF, ТОВ “ПОЛІКОЛОР” (ТУ У 24.3-30012591-010:2010), ТОВ НВП «Дніпро-Контакт» ТУ У 20.3-24248561-033:2018) та Учасників, що будуть пропонувати еквіваленти. 

При цьому при формуванні перелік документів, які мають надати Учасники, що будуть пропонувати еквіваленти Замовником застосовано дискримінаційний підхід оскільки він є більшим та надмірним у порівнянні з Учасниками, які будуть пропонувати визначену Замовником продукцію.
На підтвердження надаємо порівняння переліків документів, які мають надати вказані категорії Учасників:
Перелік документів для Учасників, які пропонуватимуть визначену Замовником продукцію (тобто ТМ MGF, ТОВ “ПОЛІКОЛОР” (ТУ У 24.3-30012591-010:2010), ТОВ НВП «Дніпро-Контакт» ТУ У 20.3-24248561-033:2018) Перелік документів для Учасників, які пропонуватимуть еквівалент
Спільні документи для обох категорій Учасників
Протокол або інший відповідний документ на запропоновану партію продукції у складі пропозиції учасника, виданий не раніше 2023 року, що підтверджує медичні критерії безпеки/показники та показники якості, що зазначені в колонці «технічні характеристики» таблиці 1, виданий
- випробувальною лабораторією, акредитованою НААУ у відповідній галузі.
або
- лабораторією, що отримала свідоцтво про відповідність вимогам ДСТУ ISO 10012:2005.
(пункт 2.1 Додатку №3 до ТД)
Атестат про акредитацію НААУ лабораторії, що провела випробування (уповноваження, визнання тощо) з підтвердженням можливості здійснювати зазначені у протоколі або іншому відповідному документі випробування, що відповідають показникам якості у таблиці Додатку 1 до цієї тендерної документації (з відповідністю об’єкта випробувань (фарби та/або лаки та/або емалі та/або лакофарбові вироби), досліджуваного показника та нормативного документа на метод проведення випробування галузі (сфері тощо) акредитації лабораторії))
або
свідоцтво про відповідність системи вимірювань вимогам ДСТУ ISO 10012:2005 з підтвердженням відповідності сфери об’єктів та процесів системи вимірювань випробуванням, що відповідають показникам якості у таблиці Додатку 1 до цієї тендерної документації показникам (з відповідністю об’єкта випробувань (фарби та/або лаки та/або емалі та/або лакофарбові вироби) та досліджуваного показника (величини))
(пункт 2.1 Додатку №3 до ТД)
Гарантійний лист на дотримання якісних (технічних) та інших вимог документації
(пункт 2.2 Додатку №3 до ТД)
Технічна специфікація на запропоновану продукцію відповідно до встановлених технічних вимог
(пункт 2.3 Додатку №3 до ТД)
Паспорт якості на партію виготовленого товару, виданий виробником (власником торгової марки), в якому повинні бути зазначені:
- «норма» згідно з документом, за яким виготовлений товар
- показники, встановлені за результатами проведеного аналізу (допускається зазначення «відповідає»/«не відповідає»)
- найменування та торгова марка товару запропонованого учасником
-фасування
-дату виготовлення товару
-нормативний документ згідно якого виготовляється товар
- дата паспорту має бути не раніше 2023 року
(пункт 2.4 Додатку №3 до ТД)
Оригінал гарантійного листа від виробника або дилера виробника, яким виробник або дилер підтверджує можливість поставки Учаснику предмету закупівлі (товару) цих електронних торгів зі строками придатності та в терміни, визначені в документації.
(пункт 2.5 Додатку №3 до ТД)
Додаткові документи, які мають надати Учасники у разі пропонування еквіваленту
Повний опис запропонованого товару, фото запропонованого еквівалентного товару, посилання на вільні джерела інформації (посилання на інтернет ресурс, сайт), де міститься інформація з технічними та якісним характеристикам запропонованого товару, відомості про виробника запропонованого товару
та
документальне підтвердження сертифікат/паспорт якості виданий виробником та в якому підтверджена інформація про технічні та якісні характеристики товару, повної відповідності основних технічних та якісних характеристик запропонованого товару з основними технічними та якісними характеристиками відповідних вимог з обов'язковим відображенням у таблиці порівняльних характеристик
(Примітки Додатку №3)
Порівняльна таблиця, в якій порівнюються характеристики запропонованого товару з характеристиками, зазначеними Замовником в тендерній документації
(пункт 3.1 Додатку №3 до ТД)
Чітке фото кожної позиції запропонованого еквівалентного товару в оригінальній тарі, що буде постачатися зі зворотною та лицьовою стороною з етикетками
Фото упаковки повинно бути з усіх сторін з можливістю чіткого та розбірливого читання тексту маркування; та фото запакованого товару з усіх сторін, в тому вигляді в якому товар буде доставлено до Замовника. На фото запропонованого еквівалентного товару на етикетці повинна бути зазначена інформація щодо виробника, країни виробництва, нормативного документу згідно якого виготовлено товар, терміну придатності, технічних характеристик, складу, торгова марка, дата виготовлення, місце виробництва, штрих код. Пакування повинно повністю відповідати ДСТУ 2887-94
(пункт 3.2 Додатку №3 до ТД)
Повна сканована копія нормативного документу або витягу з нього на виготовлення еквівалентного товару (технічні умови (ТУ).
ТУ повинні бути розроблені оформлені відповідно до вимог ГОСТ 2.114-95 або СОУ КЗПС 74.9-02568182-003:2016. ТУ або нормативний документ іноземного походження, за яким виготовляється продукція, повинен містити розділи та інформацію відповідно до розділу 4 ГОСТ 2.114-95.
(пункт 3.3 Додатку №3 до ТД)
Сертифікат відповідності на запропонований еквівалентний товар, що виданий призначеним органом з оцінки відповідності, який підтверджує відповідність товару ДСТУ, що зазначені в вимогах (характеристиках) до товару
та
підтвердження органу з оцінки відповідності на право проводити сертифікацію згідно чинного законодавства
(пункт 3.4 Додатку №3 до ТД)
Сертифікати відповідності ISO 9001 та 14001 що видані виробнику, призначеним органом з оцінки відповідності на запропонований еквівалентний товар
(пункт 3.5 Додатку №3 до ТД)

Тобто, у разі пропозиції еквіваленту визначеним Замовником товарам ( ТМ MGF, ТОВ “ПОЛІКОЛОР” (ТУ У 24.3-30012591-010:2010), ТОВ НВП «Дніпро-Контакт» ТУ У 20.3-24248561-033:2018) Учасник має додатково надати щонайменше три різних документи, виданих сторонніми організаціями на платній основі, які не є обов’язковими відповідно до законодавства, а саме:
- сертифікат відповідності ISO 9001, що виданий виробнику, призначеним органом з оцінки відповідності на запропонований еквівалентний товар;
- сертифікат відповідності ISO 14001, що виданий виробнику, призначеним органом з оцінки відповідності на запропонований еквівалентний товар;
- сертифікат відповідності на запропонований еквівалентний товар, що виданий призначеним органом з оцінки відповідності, який підтверджує відповідність товару ДСТУ, що зазначені в вимогах (характеристиках) до товару + підтвердження органу з оцінки відповідності на право проводити сертифікацію згідно чинного законодавства.

При цьому Замовник не обґрунтував та документально не підтвердив, чому аналогічні вимоги не встановлюються у разі пропозиції продукції, що ним безпосередньо визначена як предмет закупівлі - ТМ MGF, ТОВ “ПОЛІКОЛОР” (ТУ У 24.3-30012591-010:2010), ТОВ НВП «Дніпро-Контакт» ТУ У 20.3-24248561-033:2018).
Та чи взагалі виробники вказаної продукції мають на неї визначені вище сертифікати відповідності.

ТОВ «ВП «ПОЛІСАН» є безпосереднім виробником лакофарбової продукції та має змогу подати пропозицію для участі у даній закупівлі та запропонувати ціни від виробника без надбавок посередників.
Також ТОВ «ВП «ПОЛІСАН» має сертифікат на систему управління якістю ДСТУ ISO 9001:2015 стосовно виготовлення лакофарбової продукції, клею, антисептиків, штукатурок та шпаклівок від 01.07.2024 №UA.CУЯ.109-24 дійсний до 30.06.2027 (Додаток 5 до скарги).

Проте для участі у даній закупівлі, враховуючи вимоги Замовника, Товариству необхідно додатково отримувати й інші сертифікат на систему управління якістю ДСТУ ISO 9001:2015 стосовно саме запропонованого еквівалентного товару, а це 21 найменування продукції, яке ТОВ «ВП «ПОЛІСАН» планує запропонувати для участі у даній процедурі закупівлі у якості еквівалентів. Окрім того, Скаржнику також необхідно отримати на ці ж 21 найменування сертифікати відповідності ISO 14001.
Це потягне за собою додаткове фінансове навантаження, адже вартість проходження аудиту систему управління якістю з отриманням одного сертифікату стартує від 30 тис. грн., що в умовах триваючої війни та складного становища економіки є надмірним для суб’єктів господарювання які з над зусиллями продовжують свою діяльність.
Окрім того, наявність сертифікату на систему управління якістю ДСТУ ISO 9001:2015 не є обов’язковим, адже відповідно до його положень запровадити систему управління якістю - стратегічне рішення організації, як і не обов’язкове отримання сертифікати відповідності ISO 14001. Потворно наголошуємо, що ТОВ «ВП «ПОЛІСАН», має на продукцію власного виробництва всі документи, що стосуються безпечності продукції, які дійсно передбачені чинним законодавством, як то паспорти безпеки та маркування щодо відповідності технічним регламентам, які розміщені на етикетках.
Проте для Участі у даній закупівлі Скаржник має отримати ряд документів, наявність яких є необов’язковою та надання яких взагалі не передбачено для Учасників, які будуть пропонувати саме ту продукцію, яку зазначив Замовник у тендерній документації. Що ставить Скаржника у дискримінаційне становище по відношенню до таких Учасників.
Натомість частиною четвертою статті 5 Закону передбачається, що Замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 4
Номер: 933fa831adf44614a6de44ebf784791f
Заголовок пункту скарги: ІV. Стосовно вимог Замовника до технічних характеристик (показників якості) предмету закупівлі
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Технічна специфікація предмета закупівлі
Тип порушення: Технічна специфікація предмета закупівлі
Опис суті пункту скарги: Пунктом 1 розділу ІІІ тендерної документації передбачено, що тендерна пропозиція подається в електронному вигляді шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, у яких зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх установлення замовником), інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям (у разі їх (його) встановлення, наявність/відсутність підстав, установлених у пункті 47 Особливостей і в тендерній документації, та шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у тендерній документації:
- інформацією про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики (технічна специфікація) предмета закупівлі, (відповідно до Додатку № 3 до тендерної документації);
- інших документів, які вимагаються замовником у тендерній документації та додатках до неї, які є невід’ємною частиною цієї тендерної документації.
Відповідно до пункту 6 Додатку №3 тендерної документації Учасники процедури закупівлі повинні надати у складі тендерних пропозицій інформацію та документи, які підтверджують відповідність тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі технічним, якісним, кількісним та іншим вимогам до предмета закупівлі, установленим замовником (Додаток № 3).

Додатком №3 до тендерної документації визначена наступна Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі (Технічна специфікація):
№ Найменування продукції Технічні характеристики
1 Фарба водно-дисперсійна Wandfarbe M1a ТМ MGF (або еквівалент), 14кг Показники якості:
Покривна здатність висушеної плівки, г/м2, не більше – 160
2 Фарба водно-дисперсійна Eco Fassade M690 ТМ MGF (або еквівалент), 14кг Показники якості:
Покривна здатність висушеної плівки, г/м2, не більше – 150
3 Емаль ПФ-115, 2,8 кг, біла Показники якості:
Приріст блиску, %, не менше - 60
В’язкість, с, в межах – 70 - 100
Стійкість плівки фарби до дії вологи, год., не менше - 2
Виробник: ТОВ “ПОЛІКОЛОР” або еквівалент
ТУ У 24.3-30012591-010:2010 або еквівалент
4 Емаль ПФ-115, 2,8 кг, синя Показники якості:
Приріст блиску, %, не менше - 60
В’язкість, с, в межах – 70 - 100
Стійкість плівки фарби до дії вологи, год., не менше - 2
Виробник: ТОВ “ПОЛІКОЛОР” або еквівалент
ТУ У 24.3-30012591-010:2010 або еквівалент
5 Емаль ПФ-115, 2,8 кг, блакитна Показники якості:
Приріст блиску, %, не менше - 60
В’язкість, с, в межах – 70 - 100
Стійкість плівки фарби до дії вологи, год., не менше - 2
Виробник: ТОВ “ПОЛІКОЛОР” або еквівалент
ТУ У 24.3-30012591-010:2010 або еквівалент
6 Емаль ПФ-115, 2,8 кг, бузкова Показники якості:
Приріст блиску, %, не менше - 50
В’язкість, с, не менше – 80
Стійкість плівки фарби до дії вологи, год., не менше - 2
Виробник: ТОВ НВП «Дніпро-Контакт» або еквівалент
ТУ У 20.3-24248561-033:2018 або еквівалент
7 Емаль ПФ-115, 2,8 кг, зелена Показники якості:
Приріст блиску, %, не менше - 60
В’язкість, с, в межах – 70 - 100
Стійкість плівки фарби до дії вологи, год., не менше - 2
Виробник: ТОВ “ПОЛІКОЛОР” або еквівалент
ТУ У 24.3-30012591-010:2010 або еквівалент
8 Емаль ПФ-115, 2,8 кг, салатова Показники якості:
Приріст блиску, %, не менше - 50
В’язкість, с, не менше – 80
Стійкість плівки фарби до дії вологи, год., не менше - 2
Виробник: ТОВ НВП «Дніпро-Контакт» або еквівалент
ТУ У 20.3-24248561-033:2018 або еквівалент
9 Емаль ПФ-115, 2,8 кг, червона Показники якості:
Приріст блиску, %, не менше - 60
В’язкість, с, в межах – 70 - 100
Стійкість плівки фарби до дії вологи, год., не менше - 2
Виробник: ТОВ “ПОЛІКОЛОР” або еквівалент
ТУ У 24.3-30012591-010:2010 або еквівалент
10 Емаль ПФ-115, 2,8кг, помаранчева Показники якості:
Приріст блиску, %, не менше - 50
В’язкість, с, не менше – 80
Стійкість плівки фарби до дії вологи, год., не менше - 2
Виробник: ТОВ НВП «Дніпро-Контакт» або еквівалент
ТУ У 20.3-24248561-033:2018 або еквівалент
11 Емаль ПФ-115, 2,8 кг, жовта Показники якості:
Приріст блиску, %, не менше - 60
В’язкість, с, в межах – 70 - 100
Стійкість плівки фарби до дії вологи, год., не менше - 2
Виробник: ТОВ “ПОЛІКОЛОР” або еквівалент
ТУ У 24.3-30012591-010:2010 або еквівалент
12 Емаль ПФ-115, 2,8 кг, коричнева Показники якості:
Приріст блиску, %, не менше - 60
В’язкість, с, в межах – 70 - 100
Стійкість плівки фарби до дії вологи, год., не менше - 2
Виробник: ТОВ “ПОЛІКОЛОР” або еквівалент
ТУ У 24.3-30012591-010:2010 або еквівалент
13 Емаль ПФ-115, 2,8 кг, чорна Показники якості:
Приріст блиску, %, не менше - 60
В’язкість, с, в межах – 70 - 100
Стійкість плівки фарби до дії вологи, год., не менше - 2
Виробник: ТОВ “ПОЛІКОЛОР” або еквівалент
ТУ У 24.3-30012591-010:2010 або еквівалент
14 Емаль ПФ-115, 2,8 кг, сіра Показники якості:
Приріст блиску, %, не менше - 60
В’язкість, с, в межах – 70 - 100
Стійкість плівки фарби до дії вологи, год., не менше - 2
Виробник: ТОВ “ПОЛІКОЛОР” або еквівалент
ТУ У 24.3-30012591-010:2010 або еквівалент
15 Емаль ПФ-115, 2,8 кг, бежева Показники якості:
Приріст блиску, %, не менше - 50
В’язкість, с, не менше – 80
Стійкість плівки фарби до дії вологи, год., не менше - 2
Виробник: ТОВ НВП «Дніпро-Контакт» або еквівалент
ТУ У 20.3-24248561-033:2018 або еквівалент
16 Емаль ПФ-115, 2,8 кг, фіолетова Показники якості:
Приріст блиску, %, не менше - 50
В’язкість, с, в межах – 80 - 120
Стійкість плівки фарби до дії вологи, год., не менше - 2
Виробник: ТОВ НВП «Дніпро-Контакт» або еквівалент
ТУ У 20.3-24248561-033:2018 або еквівалент
17 Емаль ПФ-115, 2,8 кг, вишнева Показники якості:
Приріст блиску, %, не менше - 60
В’язкість, с, в межах – 70 - 100
Стійкість плівки фарби до дії вологи, год., не менше - 2
Виробник: ТОВ “ПОЛІКОЛОР” або еквівалент
ТУ У 24.3-30012591-010:2010 або еквівалент
18 Емаль ПФ-115, 2,8 кг, бірюзова Показники якості:
Приріст блиску, %, не менше - 50
В’язкість, с, не менше – 80
Стійкість плівки фарби до дії вологи, год., не менше - 2
Виробник: ТОВ НВП «Дніпро-Контакт» або еквівалент
ТУ У 20.3-24248561-033:2018 або еквівалент
19 Емаль ПФ-115, 2,8 кг, червоно-коричнева Показники якості:
Приріст блиску, %, не менше - 60
В’язкість, с, в межах – 70 - 100
Стійкість плівки фарби до дії вологи, год., не менше - 2
Виробник: ТОВ “ПОЛІКОЛОР” або еквівалент
ТУ У 24.3-30012591-010:2010 або еквівалент
20 Емаль ПФ-266 для підлоги жовто-коричнева, 2,8 кг Показники якості:
Приріст блиску, %, не менше - 60
В’язкість, с, в межах – 90-150
Стійкість плівки фарби до дії вологи, год. не менше – 2
Виробник: ТОВ “ПОЛІКОЛОР” або еквівалент
ТУ У 24.3-30012591-011:2010 або еквівалент
21 Емаль ПФ-266 для підлоги червоно-коричнева, 2,8 кг Показники якості:
Приріст блиску, %, не менше - 60
В’язкість, с, в межах – 90-150
Стійкість плівки фарби до дії вологи, год. не менше – 2
Виробник: ТОВ “ПОЛІКОЛОР” або еквівалент
ТУ У 24.3-30012591-011:2010 або еквівалент

Проте, визначені Замовником показники якості не відповідають існуючим нормативно-технічним документам, що регламентують методологію випробувань лакофарбової продукції, а подекуди є неіснуючими.

Так, наприклад, визначений Замовником для пунктів 1-21 Додатку №3 до ТД Емаль ПФ-115 та Емаль ПФ-266 різних кольорів показник «Приріст блиску» не визначається для емалей ПФ-115 та ПФ-266, адже ДСТУ ISO 2813:2015 «Фарби та лаки. Визначення блиску під кутом 20°, 60° і 85°» (ISO 2813:2014, IDT) для фарб та лаків не регламентує такий показник як «приріст блиску».

Окрім того, для пунктів 1-21 Додатку №3 до ТД Емаль ПФ-115 та Емаль ПФ-266 різних кольорів Замовником визначений такий показник «В’язкість, с».
При цьому, Замовник встановив різні значення даного показника для різних кольорів:
емалі ПФ-115: білий, синій, блакитний, зелений, червоний, жовтий, коричневий, чорний, сірий, вишневий - в межах – 70-100, тобто обмежене мінімальне та граничне значення;
емалі ПФ-115: бузковий, салатовий, помаранчевий, бежевий, бірюзовий - не менше – 80, тобто встановлене мінімальне, але не встановлене граничне значення;
емалі ПФ-115: фіолетовий - в межах – 80-120, тобто обмежене мінімальне та граничне значення;
емалі ПФ-266 для підлоги: червоно-коричневий, жовто-коричневий - межах – 90-150, тобто обмежене мінімальне та граничне значення.

Проте Замовник не обґрунтував на підставі чого ним сформовані різні технічні вимог до в’язкості продукції одного виду (емалей ПФ-115 та емалей ПФ-266) різного кольору.
Окремо звертаємо увагу, що певним значенням/діапазонам відповідає продукція конкретного виробника, а саме:
емалі ПФ-115: білий, синій, блакитний, зелений, червоний, жовтий, коричневий, чорний, сірий, вишневий (в’язкість в межах – 70-100 с), емалі ПФ-266 для підлоги червоно-коричневий, жовто-коричневий (в’язкість в межах – 90-150 с) – це виробник ТОВ «ПОЛІКОЛОР» ТУ У 24.3-30012591-011:2010;
емалі ПФ-115: бузковий, салатовий, помаранчевий, бежевий, бірюзовий - (в’язкість не менше 80 с) та фіолетовий (в’язкість в межах – 80-120 с) – це виробник ТОВ НВП «Дніпро-Контакт» ТУ У 20.3-24248561-033:2018.
При цьому, як вбачається навіть з вимог Замовника в’язкість у продукції різних виробників дещо відрізняється.

За таких умов, прийняти участь у закупівлі, зможуть лише учасники, що пропонуватимуть продукцію у розрізі вищезазначених кольорів виробників ТОВ «ПОЛІКОЛОР» та ТОВ НВП «Дніпро-Контакт», що суперечить вимогам законодавства у сфері публічних закупівель.

Окрім того, Замовником встановлені вимоги стосовно стійкості плівки фарби до дії вологи по позиціям в годинах.
Зазначаємо, що стійкість покриття до дії води визначають згідно з ДСТУ ISO 2812-2. Зразки готують відповідно до п. 7.2. Перед випробуванням пластини з покриттям витримують за температури (23 ± 2) °С та відносної вологості повітря (50 ± 5) % протягом 5 діб. Потім зразки занурюють на 3/4 висоти в дистильовану або деіонізовану воду згідно з ДСТУ 180 3696 і витримують протягом визначеного часу.
Після випробування проводять первинну оцінку, далі зразки витримують на повітрі за температури (23 ± 2) °С протягом 2 годин і оглядають зовнішній вигляд покриття. При цьому комплексну оцінку покриття проводять згідно з ДСТУ ISO 4628-1 – де стійкість покриття до дії води визначають вже в ступенях, а не годинах, а тим паче хвилинах.
Відтак, вимоги Замовника стосовно стійкості покриття до дії води встановлені у годинах та хвилинах не відповідають вимогам сучасних стандартів.

Також для позицій 1-2 Додатку №3 до ТД фарби водно-дисперсійні Замовником встановлені вимоги щодо покривної здатності висушеної плівки, г/м2. Проте Замовником не визначено, яким стандартом визначені вимоги щодо визначення даного показника саме для фарб водно-дисперсійних. Одночасно ДСТУ EN 1062 та 13300 не встановлюють вимог щодо класифікації фарб відповідно до покривної здатності висушеної плівки.

Додатком №3 до ТД визначено, що учасники мають підтвердити відповідність запропонованої продукції вимогам Замовника, в тому числі шляхом надання паспорту якості виробника та протоколом випробувань виданим випробувальною лабораторією, акредитованою НААУ у відповідній галузі або лабораторією, що отримала свідоцтво про відповідність вимогам ДСТУ ISO 10012:2005 з підтвердженням відповідності сфери об’єктів та процесів системи вимірювань випробуванням, що відповідають показникам якості у таблиці 1 Додатку 3 до цієї тендерної документації показникам (з відповідністю об’єкта випробувань (фарби та/або лаки та/або емалі та/або лакофарбові вироби) та досліджуваного показника (величини).
Проте встановлення Замовником вимог, які суперечать чи не передбачені національним стандартам, що визначають методологію відповідних випробувань унеможливлюють надання таких документів.
Вимірювальна лабораторія ТОВ «ВП «ПОЛІСАН» має свідоцтво №09-008 від 21.10.2022 про відповідність систем вимірювання вимогам ДСТУ ISO 10012:2005 (Додаток 7 до Скарги).
Проте сфера об’єктів та процесів вимірювань даного свідоцтва містить посилання на виключно реально існуючі, чинні методики вимірювань, ті, що стосуються саме лакофарбової продукції, яка є предметом закупівлі (а не будь-яких інших фарб, що існують взагалі), та не можуть містити методики та показники, які Замовник сам вигадав.

Складається враження, що Замовник сам вигадує неіснуючі показники, спочатку «медичні критерії», потім «приріст блиску» без посилань хоч на якийсь нормативно-правовий чи нормативно-технічний документ, що розповсюджується саме на лакофарбові матеріали, які є предметом закупівлі.
Частиною четвертою статті 5 Закону передбачається, що Замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
Проте в межах даної закупівлі Замовник встановлює вимоги, які не передбачені чинними стандартами, які регламентують дану сферу.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації