• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП
  • 1

Електрична енергія

Завершена

3 523 650.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 17 618.25 UAH
Період оскарження: 03.12.2024 14:48 - 21.12.2024 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП

СКАРГА на незаконні вимоги тендерної документації

Номер: 896abdbdc7134bffbd882bf0b5338a4d
Ідентифікатор запиту: UA-2024-12-03-012921-a.c1
Назва: СКАРГА на незаконні вимоги тендерної документації
Скарга:
Дата розгляду скарги: 17.12.2024 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 10.12.2024 15:30
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 19.12.2024 15:25
Дата виконання рішення Замовником: 19.12.2024 16:46
Коментар замовника щодо усунення порушень: На виконання рішення АМКУ від 17.12.2024 № 20072-р/пк-пз внесено зміни в додатки 1, 2 тендерної документації: з додатку 1 вилучено п.3.10, п.4.5; з додатку 2 вилучено абзац 5 розділу «Вимоги Замовника до товару» (протокол УО від 19.12.2024 № 108
Автор: ТОВ "ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД", Коваль Ольга 380631137124 angelkaaa@ukr.net http://gasenergotrade.com.ua/

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: ab28bb2b1fec482b94678cda406d67c2
Заголовок пункту скарги: п. 4.5. Додатку 1, а також Додаток 2 до ТД
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Інші умови тендерної документації
Тип порушення: Інші умови тендерної документації
Опис суті пункту скарги: 1. Відповідно до п. 4.5. Додатку 1, а також згідно з Додатком 2 до ТД Замовником встановлено, що:
«На підтвердження дотримання вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, та відсутності порушення Ліцензійних умов з постачання електричної енергії споживачу, учасник надає довідку в довільній формі, щодо дотримання ним вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, та відсутності порушень Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу, затверджених постановою НКРЕКП від 27.12.2017 № 1469.»

Зазначені вище вимоги Замовника є необґрунтованими і дискримінаційними, а відтак незаконними та такими, що обмежують коло учасників, які бажають взяти участь у закупівлі, оскільки:

Відповідно до пункту 29 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджені Постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 "Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період 2 дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування" (далі – Особливості) у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються. У разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
Предметом закупівлі за цими торгами є ДК 021:2015: 09310000-5 — Електрична енергія. Для електричної енергії передбачено відповідний чинний національний стандарт ДСТУ EN 50160:2023 (EN 50160:2022, IDT), який, у свою чергу, не передбачає оскаржувані нами документи, що вимагає надати Замовник. Більше того, в Україні також діє ДСТУ 3466-96 «Якість електричної енергії. Терміни та визначення», що теж є національним стандартом для предмету закупівлі, який не передбачає необхідність отримання документів, що оскаржуються.».
Жоден з оскаржуваних нами документів, які вимагає надати Замовник, не передбачена національним стандартом для предмета закупівлі ДСТУ EN 50160:2023 (EN 50160:2022, IDT) та ДСТУ 3466-96.
Отже, Замовник неправомірно встановив оскаржувані вимоги до предмета закупівлі, в
порушення пункту 29 Особливостей,
За таких умов, вищезазначені умови Документації не узгоджуються із вимогами
законодавства в цій частині.

Окрім того, зазначена вимога є дискримінаційною щодо ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» та такою, що унеможливлює участь у цій закупівлі з огляду на таке:

ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» у відповідь на своє звернення до НКРЕКП отримало лист №1231/14.1.1/7-24 від 01.02.2024 року, яким встановлено, що «ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» не дотримано вимоги нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, та порушено Ліцензійні умови провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу, затверджені постановою НКРЕКП від 27 грудня 2017 року № 1469 (далі – Ліцензійні умови з постачання електричної енергії споживачу). Відповідно до статей 17, 19 та 22 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» НКРЕКП постановою від 11 квітня 2023 року № 647 застерегла Товариство щодо недопущення надалі недотримання вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, та порушення Ліцензійних умов з постачання електричної енергії споживачу та не застосовувала до Товариства санкції у вигляді накладення штрафу.»
Тобто, у ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» були незначні порушення Ліцензійних умов, що стало підставою для відповідного застереження НКРЕКП, проте це не спричинило втрату ліцензії на постачання електричної енергії споживачу, а отже не позбавило ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» право здійснювати відповідну ліцензію.
Відтак, чинне законодавство не обмежує у діяльності постачальників електричної енергії щодо здійснення діяльності з постачання електроенергії, в разі наявності застережень НКРЕКП.
Такі застереження носять виключно попереджувальний характер, і ніяким чином не впливають на постачання електричної енергії і не є перепоною для подальшого постачання, участі у закупівлях, тощо.
Більше того, наявність таких застережень в минулому абсолютно не впливає на постачання електричної енергії в 2025 році, адже суб’єкт господарювання не має жодних встановлених законодавством обмежень як учасник ринку електричної енергії, в тому числі і таких, що перешкоджали б йому брати участь у процедурі закупівлі. Тобто, це жодним чином не впливає на його здатність добросовісно виконувати свої зобов'язання за договором, бути постачальником електричної енергії тощо. А відтак, вимога про надання вказаної довідки носить відверто дискримінаційний характер, унеможливлює участь у закупівлі значної кількості суб’єктів господарювання, в тому числі і Скаржника, та надає необгрунтовані переваги для участі у закупівлі визначеному колу учасників, проте, об’єктивно не має істотного значення для Замовника.
Таким чином, ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» не може надати відповідну довідку щодо дотримання ним вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, та відсутності порушень Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу, затверджених постановою НКРЕКП від 27 грудня 2017 року № 1469, через наявність таких обставин, а отже і позбавлене права взяти участь в цій закупівлі.
За таких умов, взяти участь в торгах зможуть лише ті учасники, які зможуть надати довідку, що вимагається замовникм, що є дискримінаційним щодо ТОВ "ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД".
Тому, просимо зобов’язати Замовника внести зміни до документації в цій частині.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 2
Номер: d8792729936b4975875e8d3c53b5d9c9
Заголовок пункту скарги: п.3.10 Додатку 1 до ТД
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Інші умови тендерної документації
Тип порушення: Інші умови тендерної документації
Опис суті пункту скарги: 2. Відповідно до п.3.10 Додатку 1 до ТД учасники повинні надати Витяг з реєстру платників податку на додану вартість, у разі сплати Учасником ПДВ, або Витяг з реєстру платників єдиного податку, у разі сплати Учасником єдиного податку. Якщо Учасник не є платником ПДВ або платником єдиного податку – надати лист- пояснення із зазначенням підстави ненадання документу/ів.

Відповідно до частини четвертої статті 22 Закону Документація не повинна містити вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації" та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.
В Україні існує сервіс "Реєстр платників ПДВ" https://cabinet.tax.gov.ua/login.
З лютого 2023 даний сервіс відновив свою роботу, Доступ до відомостей реєстру платників ПДВ надається шляхом пошуку за кодом ЄДРПОУ або ІПН за умови ідентифікації особи, яка бажає отримати такі відомості, з використанням засобів електронної ідентифікації (кваліфікованим або удосконаленим електронним підписом). https://buh.ligazakon.net/news/217468_shukati-v-restr-platnikv-pdv-znovu-mozhlivo-alez-etsp.
Відповідно до пункту 28 Особливостей тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей.
Відомості з реєстру платників ПДВ містяться у державному реєстрі, доступ до якого є вільним.
За таких умов, вищезазначені умови документації не узгоджуються з вимогами Закону в цій частині.
Встановивши наведені вище умови у документації, Замовник порушив положення статті 22 Закону.
Враховуючи вище викладене, Замовник повинен усунути наведені вище невідповідності шляхом внесення відповідних змін до документації в цій частині.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації