-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
- 2
Електрична енергія
Торги відмінено
1 137 809.40
UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 5 689.05 UAH
мін. крок: 0.5% або 5 689.05 UAH
Період оскарження:
03.12.2024 10:54 - 08.12.2024 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП
СКАРГА на незаконні вимоги тендерної документації
Номер:
bb634e73644a488892e03555908f5a29
Ідентифікатор запиту:
UA-2024-12-03-004743-a.c1
Назва:
СКАРГА на незаконні вимоги тендерної документації
Скарга:
Пов'язані документи:
Учасник
- 1.ТД на закупівлю ел. енергії на 2025 рік.docx 07.12.2024 14:54
- скарга_ГЕТ.doc 07.12.2024 14:54
- 5. 1054 ДД Газенерго-Трейд з ДУ 11.pdf 07.12.2024 14:54
- 4.Про затвердження особливостей з... _ від 12.10.2022 № 1178.pdf 07.12.2024 14:54
- 3.«ДСТУ 3466-96 Якість електричної енергії. Терміни та визначення».pdf 07.12.2024 14:54
- скарга_ГЕТ.pdf 07.12.2024 14:54
- 2.«ДСТУ EN 50160_2023 Характеристики напруги електропостачання в електричних мережах загальної призначеності (EN 50160_2022, IDT)».pdf 07.12.2024 14:54
- sign.p7s 07.12.2024 15:09
- рішення від 10.12.2024 № 19538.pdf 10.12.2024 15:31
- інформація про резолютивну частину рішення від 18.12.2024 № 20160.pdf 19.12.2024 11:26
- рішенння від 18.12.2024 № 20160.pdf 20.12.2024 16:36
- відповідь АКУ електрична енергія.pdf 12.12.2024 11:28
- Відповідь на скаргу АМКУ по ел. енергії (1).docx 12.12.2024 11:28
Дата прийняття скарги до розгляду:
07.12.2024 15:54
Дата розгляду скарги:
18.12.2024 10:00
Місце розгляду скарги:
Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду:
10.12.2024 15:31
Дата прийняття рішення про вирішення скарги:
20.12.2024 16:36
Дата виконання рішення Замовником:
01.01.2025 11:08
Коментар замовника щодо усунення порушень:
На виконання рішення Антимонопольного комітету України від 18.12.2024 № 20160-р/пк-пз внесено зміни до тендерної документації
Пункт скарги
Порядковий номер пункту скарги:
1
Номер:
5d7130f111dc4bb1b86f9112e09ad866
Заголовок пункту скарги:
пункт 2 Розділу 5 Тендерної документації
Тип пов'язаного елемента:
Скарга на закупівлю
Тип порушення:
Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації:
Інші умови тендерної документації
Тип порушення:
Інші умови тендерної документації
Опис суті пункту скарги:
1. Відповідно до пункту 2 Розділу 5 Тендерної документації:
Розрахунок ціни пропозиції повинен здійснюватися наступним чином:
Р = Ni план * (Црдн. +М + Тпер.)*1,2, грн. з ПДВ де,
Р – ціна пропозиції, у гривні (UAH)
Ni план – плановий обсяг закупівлі електричної енергії для відповідного об’єкта Замовника (обсяг закупівлі), кВт*год.
Црдн –середньозважена ціна на РДН, яка при подачі учасником пропозиції застосовується за повний розрахунковий період (календарний місяць), зокрема за листопад 2024 року – 5,56745 грн. за 1 кВт*год без ПДВ за даними ДП «Оператор ринку» розміщеними на його веб сайті https://www.oree.com.ua/;
Т пер. – тариф на послуги з передачі електричної енергії згідно постанови НКРЕКП від 09.12.2023 №2322 «Про встановлення тарифу на послуги з передачі електричної енергії НЕК «УКРЕНЕРГО» на 2024 рік» – 0,52857 грн. за 1 кВт*год без ПДВ;
1,2 – математичне вираження ставки податку на додану вартість (ПДВ - 20%);
М – маржа (вартість послуг Учасника), запропонована Учасником. Маржа розраховується замовником у гривнях згідно розрахунку, наведеного у даному пункті, та включається в договір про закупівлю
Зазначені вище вимоги Замовника є необґрунтованими і дискримінаційними, а відтак незаконними та такими, що обмежують коло учасників, які бажають взяти участь у закупівлі, оскільки:
Відповідно до пункту 29 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджені Постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 "Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період 2 дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування" (далі – Особливості) у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються. У разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
Предметом закупівлі за цими торгами є ДК 021:2015: 09310000-5 — Електрична енергія. Для електричної енергії передбачено відповідний чинний національний стандарт ДСТУ EN 50160:2023 (EN 50160:2022, IDT), який, у свою чергу, не передбачає оскаржувані нами документи, що вимагає надати Замовник. Більше того, в Україні також діє ДСТУ 3466-96 «Якість електричної енергії. Терміни та визначення», що теж є національним стандартом для предмету закупівлі, який не передбачає необхідність отримання документів, що оскаржуються.».
Жоден з оскаржуваних нами документів, які вимагає надати Замовник, не передбачена національним стандартом для предмета закупівлі ДСТУ EN 50160:2023 (EN 50160:2022, IDT) та ДСТУ 3466-96.
Отже, Замовник неправомірно встановив оскаржувані вимоги до предмета закупівлі, в
порушення пункту 29 Особливостей,
Крім того, відповідно до п. 28 Особливостей встановлено, що «Тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують нижню межу ціни тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі.»
Зазначені вище вимоги Тендерної документації обмежують нижню межу ціни тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі, оскільки запропонована вартість товару, з урахуванням послуг постачальника та без урахування інших супутніх послуг, не повинна бути нижчою середньозваженої ціни на РДН, яка при подачі учасником пропозиції застосовується за повний розрахунковий період (календарний місяць), зокрема за листопад 2024 року.
За таких умов, вищезазначені умови Документації не узгоджуються із вимогами
законодавства в цій частині.
Більше того, визначення ціни у формулі обмежує нас у визначенні саме маржі, по якій ми готові здійснювати постачання електроенергії. Так, відповідно до підпункту 17 пункту 2.2 розділу 2 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу, затверджених Постановою НКРЕКП від 27.12.2017 № 1469: "При провадженні ліцензованої діяльності ліцензіат повинен дотримуватися таких організаційних вимог: … для забезпечення постачання електричної енергії споживачам здійснювати купівлю-продаж електричної енергії за двосторонніми договорами та/або на ринку "на добу наперед", внутрішньодобовому ринку і на балансуючому ринку, а також шляхом імпорту відповідно до Закону України "Про ринок електричної енергії" та нормативно-правових актів, що забезпечують функціонування ринку електричної енергії;…". Тобто, чинні нормативно-правові акти не обмежують постачальника електричної енергії в купівлі електричної енергії виключно на ринку "на добу наперед" за відповідними встановленими цінами. ТОВ "ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД" здійснює купівлю великих обсягів електричної енергії саме за двосторонніми договорами, що не заборонено чинним законодавством. Відповідно і ціна за 1 кВт*годину електричної енергії, купленої на підставі двостороннього договору, відрізняється від ціни РДН ОЕС України, а саме, зазвичай, є меншою. Таким чином, зазначена вимога Замовника перешкоджає добросовісній конкуренції між учасниками закупівлі та порушує принцип максимальної економії, адже, маючи можливість обґрунтовано визначити ціну своєї тендерної пропозиції, не занижуючи її, Учасник має без жодних підстав, завищувати вартість постачання електричної енергії, щоб його пропозиція не була відхилена.
Більше того, така вимога Замовника є незаконною, оскільки відповідно до Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених Постановою НКРЕКП від 14.03.2018 року № 312 договір про постачання електричної енергії споживачу - домовленість двох сторін (електропостачальник і споживач), що є документом певної форми, яка передбачає постачання всього обсягу фактичного споживання електричної енергії споживачем у певний період часу одним електропостачальником за вільними цінами. Ця формула, яку Замовник передбачив «з метою запобігання необґрунтованому заниженню (демпінгу) при здійснені закупівлі» не дублюється і не передбачена в проекті договору, відповідно, ніяк не захищає від демпінгу та безпідставного підняття договірної ціни в майбутньому.
Згідно зі ст. 1 Закону України «Про захист національного товаровиробника від демпінгового імпорту» демпінг — ввезення на митну територію України товару за цінами, нижчими від порівнянної ціни на подібний товар у країні експорту, що заподіює шкоду національному товаровиробнику подібного товару. Поняття демпінгу не передбачено чинним Законом України «Про публічні закупівлі». Однак, Законом передбачено такий метод боротьби із заниженням цін, як визначення системою аномально низької ціни пропозиції (надалі – АНЦ). Для замовників це є додатковим інструментом захисту від недобросовісних постачальників та уникнення свідомого заниження цін. Поняття аномально низької ціни введено для того, щоб була змога для автоматичного
відхилення аномально низьких цінових пропозицій, для боротьби з демпінгом цін, який
призводить до закупівель неякісних товарів і послуг або змушує бюджетні установи
погоджуватись на менший обсяг закупівлі. Саме механізм АНЦ є законним інструментом для боротьби з демпінгом.
Отже, вищевказані вимоги Документації є незаконними, дискримінаційними та такими, що порушують вимоги пунктів 28, 29 Особливостей, тому просимо зобов'язати Замовника внести відповідні зміни до Документації та виключити оскаржувані нами вимоги.
Розрахунок ціни пропозиції повинен здійснюватися наступним чином:
Р = Ni план * (Црдн. +М + Тпер.)*1,2, грн. з ПДВ де,
Р – ціна пропозиції, у гривні (UAH)
Ni план – плановий обсяг закупівлі електричної енергії для відповідного об’єкта Замовника (обсяг закупівлі), кВт*год.
Црдн –середньозважена ціна на РДН, яка при подачі учасником пропозиції застосовується за повний розрахунковий період (календарний місяць), зокрема за листопад 2024 року – 5,56745 грн. за 1 кВт*год без ПДВ за даними ДП «Оператор ринку» розміщеними на його веб сайті https://www.oree.com.ua/;
Т пер. – тариф на послуги з передачі електричної енергії згідно постанови НКРЕКП від 09.12.2023 №2322 «Про встановлення тарифу на послуги з передачі електричної енергії НЕК «УКРЕНЕРГО» на 2024 рік» – 0,52857 грн. за 1 кВт*год без ПДВ;
1,2 – математичне вираження ставки податку на додану вартість (ПДВ - 20%);
М – маржа (вартість послуг Учасника), запропонована Учасником. Маржа розраховується замовником у гривнях згідно розрахунку, наведеного у даному пункті, та включається в договір про закупівлю
Зазначені вище вимоги Замовника є необґрунтованими і дискримінаційними, а відтак незаконними та такими, що обмежують коло учасників, які бажають взяти участь у закупівлі, оскільки:
Відповідно до пункту 29 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджені Постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 "Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період 2 дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування" (далі – Особливості) у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються. У разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
Предметом закупівлі за цими торгами є ДК 021:2015: 09310000-5 — Електрична енергія. Для електричної енергії передбачено відповідний чинний національний стандарт ДСТУ EN 50160:2023 (EN 50160:2022, IDT), який, у свою чергу, не передбачає оскаржувані нами документи, що вимагає надати Замовник. Більше того, в Україні також діє ДСТУ 3466-96 «Якість електричної енергії. Терміни та визначення», що теж є національним стандартом для предмету закупівлі, який не передбачає необхідність отримання документів, що оскаржуються.».
Жоден з оскаржуваних нами документів, які вимагає надати Замовник, не передбачена національним стандартом для предмета закупівлі ДСТУ EN 50160:2023 (EN 50160:2022, IDT) та ДСТУ 3466-96.
Отже, Замовник неправомірно встановив оскаржувані вимоги до предмета закупівлі, в
порушення пункту 29 Особливостей,
Крім того, відповідно до п. 28 Особливостей встановлено, що «Тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують нижню межу ціни тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі.»
Зазначені вище вимоги Тендерної документації обмежують нижню межу ціни тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі, оскільки запропонована вартість товару, з урахуванням послуг постачальника та без урахування інших супутніх послуг, не повинна бути нижчою середньозваженої ціни на РДН, яка при подачі учасником пропозиції застосовується за повний розрахунковий період (календарний місяць), зокрема за листопад 2024 року.
За таких умов, вищезазначені умови Документації не узгоджуються із вимогами
законодавства в цій частині.
Більше того, визначення ціни у формулі обмежує нас у визначенні саме маржі, по якій ми готові здійснювати постачання електроенергії. Так, відповідно до підпункту 17 пункту 2.2 розділу 2 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу, затверджених Постановою НКРЕКП від 27.12.2017 № 1469: "При провадженні ліцензованої діяльності ліцензіат повинен дотримуватися таких організаційних вимог: … для забезпечення постачання електричної енергії споживачам здійснювати купівлю-продаж електричної енергії за двосторонніми договорами та/або на ринку "на добу наперед", внутрішньодобовому ринку і на балансуючому ринку, а також шляхом імпорту відповідно до Закону України "Про ринок електричної енергії" та нормативно-правових актів, що забезпечують функціонування ринку електричної енергії;…". Тобто, чинні нормативно-правові акти не обмежують постачальника електричної енергії в купівлі електричної енергії виключно на ринку "на добу наперед" за відповідними встановленими цінами. ТОВ "ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД" здійснює купівлю великих обсягів електричної енергії саме за двосторонніми договорами, що не заборонено чинним законодавством. Відповідно і ціна за 1 кВт*годину електричної енергії, купленої на підставі двостороннього договору, відрізняється від ціни РДН ОЕС України, а саме, зазвичай, є меншою. Таким чином, зазначена вимога Замовника перешкоджає добросовісній конкуренції між учасниками закупівлі та порушує принцип максимальної економії, адже, маючи можливість обґрунтовано визначити ціну своєї тендерної пропозиції, не занижуючи її, Учасник має без жодних підстав, завищувати вартість постачання електричної енергії, щоб його пропозиція не була відхилена.
Більше того, така вимога Замовника є незаконною, оскільки відповідно до Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених Постановою НКРЕКП від 14.03.2018 року № 312 договір про постачання електричної енергії споживачу - домовленість двох сторін (електропостачальник і споживач), що є документом певної форми, яка передбачає постачання всього обсягу фактичного споживання електричної енергії споживачем у певний період часу одним електропостачальником за вільними цінами. Ця формула, яку Замовник передбачив «з метою запобігання необґрунтованому заниженню (демпінгу) при здійснені закупівлі» не дублюється і не передбачена в проекті договору, відповідно, ніяк не захищає від демпінгу та безпідставного підняття договірної ціни в майбутньому.
Згідно зі ст. 1 Закону України «Про захист національного товаровиробника від демпінгового імпорту» демпінг — ввезення на митну територію України товару за цінами, нижчими від порівнянної ціни на подібний товар у країні експорту, що заподіює шкоду національному товаровиробнику подібного товару. Поняття демпінгу не передбачено чинним Законом України «Про публічні закупівлі». Однак, Законом передбачено такий метод боротьби із заниженням цін, як визначення системою аномально низької ціни пропозиції (надалі – АНЦ). Для замовників це є додатковим інструментом захисту від недобросовісних постачальників та уникнення свідомого заниження цін. Поняття аномально низької ціни введено для того, щоб була змога для автоматичного
відхилення аномально низьких цінових пропозицій, для боротьби з демпінгом цін, який
призводить до закупівель неякісних товарів і послуг або змушує бюджетні установи
погоджуватись на менший обсяг закупівлі. Саме механізм АНЦ є законним інструментом для боротьби з демпінгом.
Отже, вищевказані вимоги Документації є незаконними, дискримінаційними та такими, що порушують вимоги пунктів 28, 29 Особливостей, тому просимо зобов'язати Замовника внести відповідні зміни до Документації та виключити оскаржувані нами вимоги.
×
-
Назва доказу:
Договір купівлі ЕЕ
-
Повʼязаний документ:
5. 1054 ДД Газенерго-Трейд з ДУ 11.pdf
-
-
Назва доказу:
особливості
-
Повʼязаний документ:
4.Про затвердження особливостей з... _ від 12.10.2022 № 1178.pdf
-
-
Назва доказу:
дсту
-
Повʼязаний документ:
3.«ДСТУ 3466-96 Якість електричної енергії. Терміни та визначення».pdf
-
-
Назва доказу:
дсту
-
Повʼязаний документ:
2.«ДСТУ EN 50160_2023 Характеристики напруги електропостачання в електричних мережах загальної призначеності (EN 50160_2022, IDT)».pdf
-
-
Назва доказу:
тд
-
Повʼязаний документ:
1.ТД на закупівлю ел. енергії на 2025 рік.docx
Вимоги:
Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
×
-
1. Прийняти скаргу до розгляду по суті. 2. Прийняти рішення, яким зобов’язати Замовника внести зміни до тендерної документації.