• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП
  • 2

Електрична енергія (Код ДК 021:2015 - 09310000-5 Електрична енергія)

Торги відмінено

10 332 500.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 51 662.50 UAH
Період оскарження: 28.11.2024 14:38 - 22.12.2024 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП

скарга на незаконні вимоги тендерної докментаії заовника

Номер: 3ca4033d7ada42419d5c6b35686db743
Ідентифікатор запиту: UA-2024-11-28-009849-a.a2
Назва: скарга на незаконні вимоги тендерної докментаії заовника
Скарга:
Пов'язані документи: Учасник Орган оскарження Замовник
Дата розгляду скарги: 11.12.2024 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 04.12.2024 14:27
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 13.12.2024 17:00
Дата виконання рішення Замовником: 19.12.2024 15:13
Коментар замовника щодо усунення порушень: У відповідності до вимог ст. 4, 11 та 14 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закону), Постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування», Положення про уповноважену особу, відповідальну за проведення процедур закупівель, що затверджене наказом директора КП КМР «Костопільводоканал» від 23.04.2024р. №145 з метою організації закупівлі товару «Електрична енергія» за ДК 021:2015 – 09310000-5 Електрична енергія енергія за процедурою «відкриті торги з особливостями», ідентифікатор закупівлі UA-2024-11-28-009849-a, на виконання рішень №№ 19754-р/пк-пз від 11.12.2024, 19755-р/пк-пз від 11.12.2024 комісія Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель щодо внесення змін в тендерну документацію та усунення виявлених у тендерній документації невідповідностей, у порядку п.54 Постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування»
Автор: ТОВ "ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД", ЖУК РОМАН ЄВСТАХІЙОВИЧ 380934108320 gasenergotendr@gmail.com http://gasenergotrade.com.ua/

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: a9fe38766429438c85dd9242b719e7ba
Заголовок пункту скарги: 1. Відповідно до Додатку 2 та п. 2 Додатку № 3 Тендерної документації:
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Інші умови тендерної документації
Тип порушення: Інші умови тендерної документації
Опис суті пункту скарги: «Підтвердження наявності у постачальника досвіду виконання договору з імпорту електричної енергії крім РФ, РБ. (Довідка про обсяги електричної енергії поставленої за зовнішньоекономічними контрактами видана НЕК ПРАТ УКРЕНЕРГО) здійсненого до дня оприлюднення оголошення про тендерну закупівлю.
«Для забезпечення безперервного надання послуг з постачання електричної енергії в осінньо-зимовий період, та в умовах можливого надзвичайного стану в енергетиці, Постачальник повинен мати можливість здійснювати своєчасну закупівлю електричної енергії в необхідному обсязі та якості, що за належних умов забезпечать безперебійне постачання для задоволення попиту на споживання електричної енергії Споживачем, для чого необхідно підтвердити наявність (завірену копію) у постачальника діючого (на день оприлюднення оголошення про тендерну закупівлю):
- договору з імпорту електричної енергії (крім РФ, РБ) дійсного на 2023-2024 рр.
- договору (діючого на день оприлюднення оголошення про тендерну закупівлю) на оптову закупівлю електричної енергії (завірену копію) на 2023-2024 рр.»
Відповідно до пункту 29 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджені Постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 "Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період 2 дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування" (далі – Особливості) у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються. У разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
Предметом закупівлі за цими торгами є ДК 021:2015: 09310000-5 — Електрична енергія. Для електричної енергії передбачено відповідний чинний національний стандарт ДСТУ EN 50160:2023. «Характеристики напруги електропостачання в електричних мережах загального призначення (EN 50160:2022, IDT)» та ДСТУ 3466-96 .
Оскаржуваний нами документ, який вимагає надати Замовник, не передбачений національним стандартом для предмета закупівлі ДСТУ EN 50160:2023 та ДСТУ 3466-96.
Отже, Замовник неправомірно встановив оскаржувані вимоги до предмета закупівлі, в
порушення пункту 29 Особливостей,
За таких умов, вищезазначені умови Документації не узгоджуються із вимогами
законодавства в цій частині.
Крім того, жодними іншими нормативно-правовим актами, ліцензійним умовами тощо, не передбачено обов’язку для постачальника електричної енергії отримувати зазначений вище документ.
ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» отримало ліцензію на постачання електричної енергії відповідно до Постанови НКРЕКП №805 від 26.07.2022 року, проте не зобов’язане отримувати для здійснення постачання електричної енергії оскаржуваний документ, у зв’язку з чим не може взяти участь у цій закупівлі.
Відповідно до підпункту 17 пункту 2.2 розділу 2 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу, затверджених Постановою НКРЕКП від 27.12.2017 № 1469: "При провадженні ліцензованої діяльності ліцензіат повинен дотримуватися таких організаційних вимог: … для забезпечення постачання електричної енергії споживачам здійснювати купівлю-продаж електричної енергії за двосторонніми договорами та/або на ринку "на добу наперед", внутрішньодобовому ринку і на балансуючому ринку, а також шляхом імпорту відповідно до Закону України "Про ринок електричної енергії" та нормативно-правових актів, що забезпечують функціонування ринку електричної енергії;…". Тобто, чинні нормативно-правові акти не обмежують постачальника електричної енергії в купівлі електричної енергії виключно шляхом імпорту електричної енергії, укладеного Учасником закупівлі із суб’єктом зовнішньо-економічної діяльності.
ТОВ "ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД" здійснює купівлю великих обсягів електричної енергії саме за двосторонніми договорами, що не заборонено чинним законодавством. Зокрема, ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» має укладений Договір № 65-150-SD-23-0154 26 грудня 2023 року з ДП «Національна атомна енергогенеруюча компанія «ЕНЕРГОАТОМ» в особі відокремленого підрозділу «Енергоатом-Трейдинг» ДП «Національна атомна енергогенеруюча компанія «ЕНЕРГОАТОМ» (додається). Цей Договір чинний до 31 грудня 2024 року.
Тобто Скаржник, маючи можливість поставити електричну енергію Замовнику, оскільки має укладені належним чином двосторонні договори про купівлю-продажу електроенергії, не зможе взяти участь в процедурі закупівлі через встановлення Замовником дискримінаційної вимоги.
А тому зазначена вище вимога тендерної документації має бути вилучена з її тексу Замовником.
Таким чином, Учасник, виконуючи усі норми законодавства щодо постачання електричної енергії, у будь-якому разі не може взяти участь у цій закупівлі через встановлення Замовником незаконних, дискримінаційних вимог.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 2
Номер: 3aff359a0f404a598e17953d7cb60136
Заголовок пункту скарги: 2. Відповідно до розділу № 5 «Розгляд та оцінка тендерної пропозиції» ТД Замовника
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Інші умови тендерної документації
Тип порушення: Інші умови тендерної документації
Опис суті пункту скарги: «Учасник повинен надати гарантійний лист про те, що протягом 2022 року та 2023 року він не набував статусу «дефолтного» або «переддефолтного» та зазначена інформація не була оприлюднена на сайті оператора системи передачі (ДП «НЕК «Укренерго»), який виконує функції адміністратора розрахунків та/або інших відкритих джерелах інформації, відповідно до «Правил ринку», затверджених Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 14 березня 2018 року N 307 у редакції постанови НКРЕКП від 24 червня 2019 року N 1168».
"Правила ринку" затверджені Постановою НКРЕКП від 24.06.2019 № 1168. Відповідно до пункту 1.1.1 "Правил ринку". Правила визначають порядок реєстрації учасників ринку, порядок та вимоги до забезпечення виконання зобов'язань за договорами про врегулювання небалансів електричної енергії, правила балансування, правила функціонування ринку допоміжних послуг, порядок проведення розрахунків на балансуючому ринку та ринку допоміжних послуг, порядок виставлення рахунків, порядок внесення змін до цих Правил, положення щодо функціонування ринку при виникненні надзвичайної ситуації в об’єднаній енергетичній системі України.
"Правилами ринку" передбачено надання статусу "переддефолтний" у разі настання однієї з трьох подій або обставин, що передбачені пунктом 1.7.1 Правил. У випадку визнання за суб’єктом господарювання статусу "переддефолтний" та/або "дефолтний", про це офіційно повідомляється на веб-сайті адміністратора розрахунків (НЕК "Укренерго"). Інформація про учасників ринку, що набули відповідного статусу, оновлюється щоденно.
В такому випадку, учаснику ринку надається два робочі дні для усунення підстав, які стали причиною надання статусу «переддефолтний». У разі тривалості статусу «переддефолтний» для учасника ринку більше двох робочих днів, учасник ринку набуває статусу «дефолтний» (п.1.7.4. Правил ринку).
Відтак, чинне законодавство не обмежує у діяльності постачальників електричної енергії щодо здійснення діяльності з постачання електроенергії, в разі набуття статусу «переддефолтний». Цей статус може тривати лише два робочі дні, і у разі зняття такого статусу, постачальник електричної енергії здійснює свою діяльність незалежно від перебування в статусі «переддефолтний».
Статус «переддефолтний» анулюється в разі вирішення подій або обставин п. 1.7.1. Правил ринку та носить виключно попереджувальний характер, і ніяким чином не впливає на постачання електричної енергії і не є перепоною для подальшого постачання, участі у закупівлях, тощо.
Також відповідно до пункту 6 Положення про особливості постачання електричної енергії споживачам та розрахунків між учасниками роздрібного ринку електричної енергії у період дії вУкраїні воєнного стану, затвердженого Наказом Міністерства енергетики України від 13 квітня 2022 року № 148: «За поданням оператора системи встановлюється статус «Переддефолтний» та «Дефолтний» для електропостачальників (крім ПУП або постачальника останньої надії) у випадку несплати послуг оператора системи, наданих у період дії воєнного стану, до 15 числа місяця наступного за розрахунковим, з урахуванням постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 25 лютого 2022 року № 332 «Про забезпечення стабільного функціонування ринку електричної енергії, у тому числі фінансового стану учасників ринку електричної енергії, під час особливого періоду» (із змінами)». А згідно з пунктом 13 розділу XVII «прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про ринок електричної енергії» від 13 квітня 2017 року № 2019-VIII функції постачальників універсальних послуг можуть виконувати виключно електропостачальники, створені у результаті здійснення заходів з відокремлення операторів системи розподілу (кількість приєднаних споживачів до системи розподілу яких перевищує 100 тисяч).
З цього випливає, що постачальники універсальних послуг, навіть за наявності підстав для надання їм статусу «переддефолтний» не набуватимуть його у зв’язку з запровадженням на території України воєнного стану відповідно до Указу Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022.
Відповідно до ч. 4 ст. 56 Закону України «Про ринок електричної енергії» покладення зобов’язань з надання універсальних послуг не обмежує права електропостачальника здійснювати постачання електричної енергії за вільними цінами.
Отже постачальники універсальних послуг беруть участь в процедурах закупівлі електричної енергії на рівних умовах з іншими учасниками, вільно встановлювати свої ціни на електричну енергію при участі в публічних закупівлях.
Таким чином наявність оскаржуваної вимоги в тендерній документації ставить в дискримінаційне становище інших учасників, в тому числі ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД», поряд з постачальниками універсальних послуг, які навіть при наявності підстави для отримання статусу «Переддефолтний» не набуватимуть його у зв’язку з чинністю Положення про особливості постачання електричної енергії споживачам та розрахунків між учасниками роздрібного ринку електричної енергії у період дії в Україні воєнного стану, затвердженого Наказом Міністерства енергетики України від 13 квітня 2022 року № 148.
Власне статус «переддефолтний» анулюється в разі вирішення подій або обставин п. 1.7.1. Правил ринку та носить виключно попереджувальний характер, і ніяким чином не впливає на постачання електричної енергії і не є перепоною для подальшого постачання, участі у закупівлях, тощо.
Помилковою вимогу про надання гарантійного листа щодо дефолтного та переддефолтного стану вважає й Антимонопольний комітет України (далі - Комітет), який надав обов’язкові для розгляду рекомендації Міністерству розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України щодо вдосконалення вимог до учасників процедур закупівель електричної енергії від 05.03.2020 № 5-рк.Комітет зазначає, що при закупівлі електричної енергії замовники виписують до постачальників вимоги, яким можуть відповідати тільки найкрупніші гравці на ринку.
Однією із таких вимог Комітет визнає надання гарантійного листа про те, що потенційний постачальник не набував статусу "Дефолтного" або "Переддефолтного". Хоча насправді у випадку визнання такого статусу про це офіційно повідомляється на веб-сайті Адміністратора розрахунків. Інформація там оновлюється щодня, тому перевірити відсутність в переліку учасника торгів на день закупівель можна без додаткової вимоги надати довідку.
Комітет зазначає (пункти 45-48 наведених вище рекомендацій), що відповідно до пункту 1.7.2 "Правил ринку" Адміністратор розрахунків на період існування такого статусу, зокрема, публікує на офіційному веб-сайті Адміністратора розрахунків повідомлення про набуття учасником ринку статусу "Переддефолтний" із зазначенням дати набуття такого статусу.
Отже, чинним нормативно-правовими актами, що діють у сфері енергетики, а саме - "Правилами ринку", передбачено обов’язок Адміністратора розрахунків публікувати на офіційному веб-сайті інформацію щодо учасників, які набули статусу "Переддефолтний".
Отже, Замовник може безперешкодно перевірити, чи не набув учасник відкритих торгів такого статусу за допомогою даних з відкритих джерел (офіційний веб-портал Адміністратора розрахунків), а отже, встановлення в Документації вимог щодо надання гарантійного листа про те, що Скаржник не набував статусу "Дефолтного" або "Переддефолтного", може бути додатковим бар’єром для учасників відкритих торгів, а також давати необгрунтовані підстави для Замовника щодо недопуску Пропозиції певного учасника до оцінки.
Комітет також підкреслює, що допуск до публічних торгів якомога більшої кількості учасників призведе до цінової конкуренції, а відтак і до здешевлення електроенергії для кінцевого споживача.
На час проведення Процедури закупівлі TOB "ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД" не має статусу "переддефолтного" або "дефолтного".
Тобто, на сьогоднішній день ТОВ "ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД" є повноцінним учасником ринку, який належним чином виконує свої зобов’язання перед АР та не перебуває під будь-якими обмеженнями, пов’язаними з набуттям статусів "Переддефолтний" або "Дефолтний".
Таким чином, гарантійний лист, що має надати учасник, абсолютно не гарантує Замовнику неможливість настання негативних наслідків під час виконання останнім договірних зобов’язань.
Така вимога Замовника обмежує коло потенційних учасників лише тими, хто протягом 2022 та 2023 років жодного разу не набував статусу «переддефолтний» та/або "дефолтний", а також перешкоджає ТОВ "ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД" взяти участь у закупівлі.
Наявність статусу "Дефолтного" або "Переддефолтного" в минулому абсолютно не впливає на постачання електричної енергії в 2024-2025 році, адже після ануляції відповідного статусу суб’єкт господарювання не має жодних встановлених законодавством обмежень як учасник ринку електричної енергії, в тому числі і таких, що перешкоджали б йому брати участь у процедурі закупівлі. Тобто, це жодним чином не впливає на його здатність добросовісно виконувати свої зобов'язання за договором, бути постачальником електричної енергії тощо. А відтак, вимога про надання вказаного гарантійного листа носить відверто дискримінаційний характер, унеможливлює участь у закупівлі значної кількості суб’єктів господарювання, в тому числі і Скаржника, та надає необгрунтовані переваги для участі у закупівлі визначеному колу учасників, проте, об’єктивно не має істотного значення для Замовника.
Також зазначаємо, що згідно з Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 19.01.2024 у справі № 380/24950/23 дії ПАТ «УКРЕНЕРГО» про включення 17.10.2023 ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» до переліку учасників ринку, які набули статус «Переддефолтний» були визнані протиправними. Відповідне рішення додається.
Зазначене вище ще раз свідчить, що оскаржувана вимога є дискримінаційною у зв’язку з тим, що рішення про включення до переліку учасників ринку, яким надано статус «переддефолтний» може бути прийняте незаконно, помилково, однак потенційні учасники, які незаконно його набули, будуть в будь-якому випадку позбавлені можливості участі в процедурі закупівлі через наявність оскаржуваної вимоги.
Відповідно до пункту 29 Особливостей у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газускрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються.
У разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
Предметом закупівлі за цими торгами є ДК 021:2015: 09310000-5 — Електрична енергія.
Для електричної енергії передбачено діючий стандарт ДСТУ EN 50160:2014. «Характеристики напруги електропостачання в електричних мережах загального призначення (EN 50160:2010, IDT)».
Оскаржувані нами вимоги не передбачено національним стандартом для предмета закупівлі ДСТУ EN 50160:2014.
Отже Замовник неправомірно встановив оскаржувані вимоги до предмета закупівлі, в порушення пункту 29 Особливостей,
За таких умов, вищезазначені умови Документації не узгоджуються із вимогами законодавства в цій частині.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
Скарга
Виконана замовником
КЕП

Скарга на незаконні вимоги тендерної документації

Номер: 470d9bc36c604dedb00ef7f07d9bcb58
Ідентифікатор запиту: UA-2024-11-28-009849-a.b1
Назва: Скарга на незаконні вимоги тендерної документації
Скарга:
Пов'язані документи: Учасник Орган оскарження Замовник
Дата розгляду скарги: 11.12.2024 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 04.12.2024 14:42
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 16.12.2024 13:35
Дата виконання рішення Замовником: 19.12.2024 15:12
Коментар замовника щодо усунення порушень: У відповідності до вимог ст. 4, 11 та 14 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закону), Постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування», Положення про уповноважену особу, відповідальну за проведення процедур закупівель, що затверджене наказом директора КП КМР «Костопільводоканал» від 23.04.2024р. №145 з метою організації закупівлі товару «Електрична енергія» за ДК 021:2015 – 09310000-5 Електрична енергія енергія за процедурою «відкриті торги з особливостями», ідентифікатор закупівлі UA-2024-11-28-009849-a, на виконання рішень №№ 19754-р/пк-пз від 11.12.2024, 19755-р/пк-пз від 11.12.2024 комісія Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель щодо внесення змін в тендерну документацію та усунення виявлених у тендерній документації невідповідностей, у порядку п.54 Постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування»
Автор: ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "РІВНЕНСЬКА ОБЛАСНА ЕНЕРГОПОСТАЧАЛЬНА КОМПАНІЯ", Ковальчук Євгеній 380981832088 yevhenii.kovalchuk@ez.rv.ua http://www.ez.rv.ua/

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: 34a2e4b9379d4a998cf6de18f5490298
Заголовок пункту скарги: Вимога в тендерній документації, щодо наявності у постачальника діючого договору з імпорту електричної енергії (крім РФ, РБ) дійсного на 2023-2024 рр, - договору (діючого на день оприлюднення оголошення про тендерну закупівлю) на оптову закупівлю електричної енергії (завірену копію) на 2023-2024 рр, а також, досвіду виконання договору імпорту
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Інші умови тендерної документації
Тип порушення: Інші умови тендерної документації
Опис суті пункту скарги: Замовник вимагає, відповідно до Додатку 2 до тендерної документації «ІНФОРМАЦІЯ про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі (технічне завдання)»:
«Для забезпечення безперервного надання послуг з постачання електричної енергії в осінньо-зимовий період, та в умовах можливого надзвичайного стану в енергетиці, Постачальник повинен мати можливість здійснювати своєчасну закупівлю електричної енергії в необхідному обсязі та якості, що за належних умов забезпечать безперебійне постачання для задоволення попиту на споживання електричної енергії Споживачем, для чого необхідно підтвердити наявність (завірену копію) у постачальника діючого (на день оприлюднення оголошення про тендерну закупівлю):
- договору з імпорту електричної енергії (крім РФ, РБ) дійсного на 2023-2024 рр.
- договору (діючого на день оприлюднення оголошення про тендерну закупівлю) на оптову закупівлю електричної енергії (завірену копію) на 2023-2024 рр.»
А також відповідно до п.2 Додатку 3 до тендерної документації:
2. Наявність документально підтвердженого досвіду виконання договору з імпорту електричної енергії Підтвердження наявності у постачальника досвіду виконання договору з імпорту електричної енергії крім РФ, РБ. (Довідка про обсяги електричної енергії поставленої за зовнішньоекономічними контрактами видана НЕК ПРАТ УКРЕНЕРГО) здійсненого до дня оприлюднення оголошення про тендерну закупівлю.



Стосовно даних оскаржуваних вимог повідомляємо наступне:
Відповідно до ч.5 ст. 56 ЗУ «Про ринок електричної енергії»:

«Для забезпечення постачання електричної енергії споживачам електропостачальники здійснюють купівлю-продаж електричної енергії за двосторонніми договорами та/або на ринку "на добу наперед", внутрішньодобовому ринку і на балансуючому ринку, а також шляхом імпорту.»
Тобто ЗУ «Про ринок електричної енергії»:не встановлює імперативної норми про наявність договору імпорту а лише вказує на таку можливість для постачальника.
Також варто зазначити, що у Додатку 2 До тендерної документації замовник вказує:
«Лічильники на об’єктах споживання електричної енергії відноситься до площадок вимірювання групи «Б».»
У ст. 30. ЗУ «ПРО ЕЛЕКТРОЕНЕРГЕТИКУ»
«Енергопостачальники, які отримали доступ до пропускної спроможності міждержавних електричних мереж, зобов’язані в строки та у порядку, передбачені правилами оптового ринку електричної енергії України та порядком проведення електронних аукціонів з розподілення пропускної спроможності міждержавних електричних мереж, подавати добовий погодинний графік експорту/імпорту електричної енергії. У разі якщо у вищезазначений строк енергопостачальник не надав добовий погодинний графік експорту/імпорту електричної енергії, такий енергопостачальник втрачає доступ до пропускної спроможності міждержавних електричних мереж на відповідну добу, а підприємство, яке здійснює централізоване диспетчерське управління об’єднаною енергетичною системою України і передачу електричної енергії магістральними та міждержавними електричними мережами, здійснює розподіл невикористаної величини пропускної спроможності на добовому аукціоні»
Також, у постанові НКРЕКП 14.03.2018 № 311 «Про затвердження Кодексу комерційного обліку електричної енергії»:
4.4.9. Площадки комерційного обліку за ознаками вимог щодо періодичності проведення вимірювання, формування та передачі даних відносяться до групи «а» та групи «б».
4.4.10. До групи «а» належать площадки комерційного обліку, що містять:
електроустановки з приєднаною потужністю 150 кВт і більше або середньомісячним обсягом споживання електричної енергії понад 50 тис.кВт·год (фактичним за попередній календарний рік або заявленим для нових електроустановок) на об’єктах споживачів (крім багатоквартирних житлових будинків та побутових споживачів);
генеруючі установки та/або електроустановки зберігання енергії з можливістю відпуску електричної енергії в електричні мережі ОС або інших користувачів;
електроустановки споживача за його ініціативою, якщо відповідні засоби обліку відповідають вимогам щодо формування та передачі даних комерційного обліку для площадок групи «а».
4.4.11. Площадки комерційного обліку групи «а» мають бути забезпечені інтелектуальними лічильниками, що встановлені на комерційній межі цієї площадки комерційного обліку та функціонують у складі автоматизованої системи, з гарантованим автоматичним щодобовим дистанційним зчитуванням інтервальних результатів вимірювання, формуванням та передачею до АКО валідованих погодинних фактичних даних комерційного обліку електричної енергії, відповідно до вимог цього Кодексу.
4.4.12. Площадки комерційного обліку, які не належать до групи «а» відносяться до групи «б».
4.4.13. Для площадки комерційного обліку групи «б» має забезпечуватися формування та передача до АКО даних комерційного обліку щомісяця або за менший період (у рамках процесів змін постачальника, відключення споживача тощо), передбачений вимогами нормативно-правових актів, щодо забезпечення комерційного обліку електричної енергії.».
Тобто можливість постачання електричної енергії шляхом її імпорту неможлива, в наслідок відсутності площадок комерційного обліку групи «а».
Відповідно до п. 29 Особливостей:
- у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються.
- у разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
Тобто, Замовник при здійсненні закупівлі електричної енергії не може вимагати:
1) підтвердження наявності в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій, наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід;
2) будь-який документ, який не передбачено відповідним національним стандартом. Предметом закупівлі за цими торгами є ДК 021:2015: 09310000-5 — Електрична енергія. Для електричної енергії передбачено діючий стандарт ДСТУ EN 50160:2014. «Характеристики напруги електропостачання в електричних мережах загального призначення (EN 50160:2010, IDT)», який не передбачає обов’язковість наявності в Постачальника електричної енергії
З огляду на вищезазначене оскаржувані ТОВ «РОЕК» вимоги взагалі не відповідають положенням Особливостей. У зв’язку з цим вони є незаконною, дискримінаційною, а тому має бути вилучена Замовником з тексту тендерної документації.
Більше того відповідно до підпункту 17 пункту 2.2 розділу 2 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу, затверджених Постановою НКРЕКП від 27.12.2017 № 1469: "При провадженні ліцензованої діяльності ліцензіат повинен дотримуватися таких організаційних вимог: … для забезпечення постачання електричної енергії споживачам здійснювати купівлю-продаж електричної енергії за двосторонніми договорами та/або на ринку «на добу наперед», внутрішньодобовому ринку і на балансуючому ринку, а також шляхом імпорту відповідно до Закону України «Про ринок електричної енергії» та нормативно-правових актів, що забезпечують функціонування ринку електричної енергії…".
Також відповідно до пп.13 п.5.2.1. Правил роздрібного ринку електричної енергії Електропостачальник має право купівлі-продажу електроенергії за двосторонніми договорами та на організованих сегментах ринку з метою її постачання споживачам та надання послуг з управління попитом.
Тобто, чинні нормативно-правові акти не обмежують постачальника електричної енергії в купівлі електричної енергії виключно на ринку "на добу наперед", або лише за договорами імпорту електричної енергії.
ТОВ «РОЕК» є постачальником електричної енергії, має відповідну ліцензію, видану згідно з Постановою НРКЕКП № 429 від 14.06.2018, а тому зазначені вище законодавчі норми поширюють свою дію і на Скаржника, ТОВ «РОЕК», який не зобов’язаний відповідно купувати електричну енергію за договорами імпорту електричної енергії.
ТОВ «РОЕК» здійснює купівлю електричної енергії за двосторонніми договорами, що передбачено чинним законодавством, на ринку «на добу наперед», «внутрішньодобовому ринку», на балансуючому ринку, і не має договору з імпорту електричної енергії (крім РФ, РБ) дійсного на 2023-2024 рр, і як наслідок не має підтвердження наявності в Учасника досвіду виконання договору з імпорту електричної енергії (крім РФ, РБ) здійсненого до дня оприлюднення оголошення про цю тендерну закупівлю у формі довідки про обсяги електричної енергії поставленої за зовнішньоекономічними контрактами видана НЕК ПРАТ УКРЕНЕРГО.
Також, Відповідно до п. 29 Особливостей:
- у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються..
Тобно замовник не мав права вимагати підтвердження наявності в Учасника досвіду виконання договору з імпорту електричної енергії (крім РФ, РБ) здійсненого до дня оприлюднення оголошення про цю тендерну закупівлю у формі довідки про обсяги електричної енергії поставленої за зовнішньоекономічними контрактами видана НЕК ПРАТ УКРЕНЕРГО.
Тому, враховуючи замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом(за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі),який для електричної енергії ДСТУ EN 50160:2014. «Характеристики напруги електропостачання в електричних мережах загального призначення (EN 50160:2010, IDT)», в якому відсутня вимога про обов’язок постачальником заключення договору імпорту., а також підтвердження наявності в Учасника досвіду виконання договору з імпорту електричної енергії (крім РФ, РБ) здійсненого до дня оприлюднення оголошення про цю тендерну закупівлю у формі довідки про обсяги електричної енергії поставленої за зовнішньоекономічними контрактами видана НЕК ПРАТ УКРЕНЕРГО, відповідно до пункту 29 Особливостей, також те, що постачання електричної енергії Замовнику шляхом її імпорту неможлива, враховуючи те, що дана вимога обмежує право скаржника взяти участь, та бути визнаним переможцем процедури, вважаємо, що оскаржувана вимога повинна бути вилучена з тендерної документації.
Зважаючи на наведене, ТОВ «РОЕК» не може виконати дані вимоги Замовника про наявність договору з імпорту електричної енергії (крім РФ, РБ) дійсного на 2023-2024 рр, і як наслідок підтвердження наявності в Учасника досвіду виконання договору з імпорту електричної енергії (крім РФ, РБ) здійсненого до дня оприлюднення оголошення про цю тендерну закупівлю у формі довідки про обсяги електричної енергії поставленої за зовнішньоекономічними контрактами видана НЕК ПРАТ УКРЕНЕРГО( у зв’язку з їх відсутністю) які є дискримінаційними, та такими, що значно звужує коло потенційних учасників закупівлі, зокрема і права ТОВ «РОЕК», як потенційного учасника процедури закупілі, що не зможе взяти участь та потенційно бути визнаним переможцем процедури закупівлі. через дискримінаційні та незаконні вимоги.

- Стосовно договору (діючого на день оприлюднення оголошення про тендерну закупівлю) на оптову закупівлю електричної енергії (завірену копію) на 2023-2024 рр.
Відповідно до ч.5 ст. 56 ЗУ «Про ринок електричної енергії»:

«Для забезпечення постачання електричної енергії споживачам електропостачальники здійснюють купівлю-продаж електричної енергії за двосторонніми договорами та/або на ринку "на добу наперед", внутрішньодобовому ринку і на балансуючому ринку, а також шляхом імпорту.»

Тобто в даному переліку можливих варіантів закупівлі електроенергії для забезпечення електричної енергії споживачам, відсутній «договір на оптову закупівлю електричної енергії».

Також, відповідно до пункту 29 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджені Постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 "Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період 2 дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування" (далі – Особливості) у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються. У разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом(за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
Предметом закупівлі за цими торгами є ДК 021:2015: 09310000-5 — Електрична енергія.
Для електричної енергії передбачено діючий стандарт ДСТУ EN 50160:2014. «Характеристики напруги електропостачання в електричних мережах загального призначення (EN 50160:2010, IDT)».
В зазначеному вище національному стандарті для предмета закупівлі ДСТУ EN 50160:2014 немає жодної згадки про відсутній «договір на оптову закупівлю електричної енергії»., та не встановлено обов’язковості постачальникам на його заключення.
Чинні нормативно-правові акти не встановлюють обов’язку купувати електричну енергію за рахунок договорів «на оптову закупівлю», згадок про який немає в законодавстві.
ТОВ «РОЕК» здійснює купівлю електричної енергії за двосторонніми договорами, що передбачено чинним законодавством, на ринку «на добу наперед», «внутрішньодобовому ринку», на балансуючому ринку, і не має договору на оптову закупівлю електричної енергії (завірену копію) на 2023-2024 рр.
Отже, Замовник неправомірно встановив оскаржувану вимогу, яку скаржник не зможе виконати, та яка обмежує право ТОВ «РОЕК» взяти участь, та можливість бути визнаним переможцем процедури закупівлі.
А тому оскаржувана вище вимога є незаконною, дискримінаційною та такою, що значно звужує коло потенційних учасників, зокрема і має бути вилучена з тексту тендерної документації Замовника.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 2
Номер: e099264194b14c9dade88e35584bfbf6
Заголовок пункту скарги: Незаконна вимога тендерної документації стосовно сертифікатів ISO
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Інші умови тендерної документації
Тип порушення: Інші умови тендерної документації
Опис суті пункту скарги: Замовник вимагає, відповідно до Додатку 2 до тендерної документації:
«Система управління діяльністю учасника з постачання електричної енергії повинна відповідати вимогам стандартів системи управління ISO 9001:2015 (або еквівалент). Сфера сертифікації – торгівля електроенергією. На підтвердження учасник у складі пропозиції повинен надати сертифікат системи управління якістю ДСТУ ISO 9001:2015, виданий на ім’я учасника та діючий на дату подання пропозиції.»
Також відповідно до п.10 Додатку 8 до тендерної документації:
«Оригінал сертифікату відповідності вимогам ДСТУ ISO 9001:2015 (ISO 9001:2015, IDT) / ДСТУ ISO 9001:2018 «Системи управління якістю. Вимоги», виданого на ім‘я учасника закупівлі та чинного на момент подачі тендерної пропозиції, або іншого сертифікату відповідності національному стандарту, що установлює вимоги до системи управління якістю та виданого на ім‘я учасника закупівлі у відповідності до міжнародних норм та вимог Національної агенції з акредитації України, та чинного на момент подачі тендерної пропозиції. Наданий документ повинен відповідати предмету закупівлі.»

Відповідно до пункту 29 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджені Постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 "Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період 2 дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування" (далі – Особливості) у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються. У разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом(за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
Предметом закупівлі за цими торгами є ДК 021:2015: 09310000-5 — Електрична енергія.
Для електричної енергії передбачено діючий стандарт ДСТУ EN 50160:2023. «Характеристики напруги електропостачання в електричних мережах загального призначення (EN 50160:2022, IDT)».
Відповідно до п. 29 Особливостей:
- у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються.
- у разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
Тобто, Замовник при здійсненні закупівлі електричної енергії не може вимагати:
1) підтвердження наявності в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій, наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід;
2) будь-який документ, який не передбачено відповідним національним стандартом. Предметом закупівлі за цими торгами є ДК 021:2015: 09310000-5 — Електрична енергія. Для електричної енергії передбачено діючий стандарт ДСТУ EN 50160:2023. «Характеристики напруги електропостачання в електричних мережах загального призначення (EN 50160:2022, IDT)», який також не передбачає обов’язковість наявності в Постачальника електричної енергії зазначених вище сертифікатів ISO.
Скаржник знову ж таки наголошує, що жодним нормативно-правововим актом не передбачено необхідності отримання електропостачальником Сертифікатів ISO, така сертифікація може здійснюватись ним лише на добровільній основі.
Скаржник не зобов’язаний витрачати зайві кошти на отримання таких сертифікатів, щоб лише взяти участь в оголошеній Замовником процедурі закупівлі. А тому взяти участь в такій закупівлі зможуть тільки ті учасники, які вже мають в наявності такий сертифікат або мають зайві кошти на його отримання.
Підсумовуючи вищенаведене, Скаржник наголошує, що оскаржувана вимога є не тільки незаконною, а й абсолютно незрозумілою, нелогічною, та такою, що жодним чином не підтверджує і не впливає на якість надання послуг з постачання електричної енергії ТОВ «РОЕК» Замовнику в разі перемоги в публічній закупівлі.
Навіть при наявності даних сертифікатів у відповідності до міжнародних норм та вимог Національної агенції з акредитації України, ТОВ «РОЕК» не може претендувати на перемогу, так як вимоги Документації сформовані таким чином, що виконати таку вимогу Замовника зможуть лише ті учасники, які отримали дані сертифікати у акредитованих компаній, (статтею 5. Закону України «Про акредитацію органів з оцінки відповідності» від 17.05.2001 № 2407III встановлена добровільність акредитації. Поряд із акредитацією, є Нотифікація – незалежне оцінювання компетентності органу сертифікації відповідно до вимог стандартів CASCO (Комітету з оцінки відповідності ISO) з видачою офіційного дозволу виконання робіт в системі за встановленими правилами.).
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації