• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП
  • 1

Дизельне паливо

Торги відмінено

975 000.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 4 875.00 UAH
Період оскарження: 20.11.2024 15:28 - 05.01.2025 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП

Скарга на умови тендерної документації

Номер: a14918ca1e70491ca67c465b092c32c4
Ідентифікатор запиту: UA-2024-11-20-013137-a.b1
Назва: Скарга на умови тендерної документації
Скарга:
Дата розгляду скарги: 03.12.2024 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 26.11.2024 18:20
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 05.12.2024 10:53
Дата виконання рішення Замовником: 02.01.2025 12:08
Коментар замовника щодо усунення порушень: Внесенням вищезазначених змін до Додатків до Тендерної документації Рішення Комісіїї АМКУ № 19238-р/пк-пз від 03.12.2024 р. виконано в повному обсязі
Автор: ТОВ "ТД "ІФС", Макаров Андрій 0979679211 interferencsistem@gmail.com

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: 46c4fe41a4c144f796804aa89cfab6df
Заголовок пункту скарги: 1. Вилучити із тендерної документації вимогу щодо наявності у учасників документів щодо права користування АЗС.
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: . В пункті 6.6. Додатку № 4 та Додатку № 2 до ТД: Замовником встановлено вимогу щодо наявності у учасників документів щодо права користування АЗС:
«• Учасник повинен надати підтверджуючі документи щодо права користування запропонованою АЗС через які буде здійснюватися заправка (власних та/або орендованих та/або суборендованих та/або на підставі партнерських взаємовідносин), які повинні бути дійсними до кінця 2024 року.»
«6.6. Учасник повинен надати підтверджуючі документи щодо права користування запропонованою АЗС через які буде здійснюватися заправка (власних та/або орендованих та/або суборендованих та/або на підставі партнерських взаємовідносин), які повинні бути дійсними до кінця 2024 року.»


В абзаці 1 пункту 29 Особливостей визначено, що у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються.
Вимагаючи від учасників наявність АЗС у праві власності/оренди/користуванні - Замовник порушує принципи проведення закупівель, які закріплено в ст. 5 Закону України "Про публічні закупівлі" (далі – Закон), зокрема "недискримінація учасників", оскільки встановлює вимоги, за яких участь у закупівлі зможуть прийняти ВИКЛЮЧНО учасника, які мають АЗС у праві власності/користуванні/оренди.
В галузі майнового права "власник", "орендар" та "користувач" має однакові ознаки – та відносяться до видів права власності (право користування, володіння та розпорядження, які і є дискримінаційні). Тому вимагаємо Замовника виключити вимогу щодо права усіх видів "права власності" (належні конкретному власнику правомочності володіння, користування та розпорядження своїм майном - ця тріада правомочностей належить у сукупності тільки власнику) та дозволити брати участь у закупівлі учасникам які здійснюють свою діяльність на умовах партнерських відносин з емітентами талонів.
Зазначена вимога тендерної документації є дискримінаційною, оскільки у випадку, якщо реалізація учасником пального на підставі талонів здійснюватиметься не через АЗС на праві користування, а через мережі АЗС компаній-партнерів, то вимога тендерної документації про те, що учасник повинен мати АЗС у власності або з правом користування учасником - фактично унеможливлюватиме виконання вимог тендерної документації в цій частині тими учасниками, які здійснюють реалізацію палива через партнерську мережу АЗС.
Таким чином, у процедурі закупівлі зможуть взяти участь лише власники/орендарі/у праві користуванні мереж АЗС, які пропонують виключно свою мережу АЗС ( так як право користування – це один із видів права власності). Учасники які не мають АЗС у праві користуванні/власності/оренді, та здійснюють свою діяльність на підставі партнерських договорів, - фактично не зможуть виконати вказану вимогу тендерної документації.
Скаржник планує запропонувати Замовнику здійснювати заправку автомобілів через мережу АЗС БРСМ-нафта. Партнерський договір надає право ТОВ «ТД «ІФС» здійснювати продаж талонів (скретч-карток), емітованих власниками мереж АЗС БРСМ-нафта для потреб Замовника, у разі, якщо за результатом закупівлі між нами буде укладено договір. При цьому, предметом зазначеного договору є продаж пального (талонів на пальне), а не користування АЗС, за наступною адресою:
АЗК БРСМ Нафта - Turbota Pro, вул. Овчаренко, 2а, Хащеве, (Самарський район) Дніпропетровська область, 51262 – в радіусі 20,4 км від селища Черкаське Самарівського району Дніпропетровської області.
Та АЗС мережі БРСМ-нафта по всій території України.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 2
Номер: c568ac0aaa8f43d999d8cf6d72582976
Заголовок пункту скарги: 2. Вилучити із тендерної документації вимогу, яка обмежує Скаржника в праві на участь, оскільки Замовник допустив до участі лише тих учасників, які можуть забезпечити наявність генераторів або інших резервних засобів живлення на кожній із запропонованих ними АЗС із наданням підтверджуючих документів про їх наявність ((власних та/або орендованих та/або суборендованих та/або на підставі партнерських
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: 1.2. В пункті 9 Додатку 4 до тендерної документації Замовник встановив вимогу, яка обмежує Скаржника в праві на участь, оскільки Замовник допустив до участі лише тих учасників, які можуть забезпечити наявність генераторів або інших резервних засобів живлення на кожній із запропонованих ними АЗС із наданням підтверджуючих документів про їх наявність ((власних та/або орендованих та/або суборендованих та/або на підставі партнерських взаємовідносин у вигляді листа від власників/орендодавців/суборендодавців/партнерів з переліком таких засобів або додаткових угод до договорів оренди/суборенди/партнерських взаємовідносин з переліком таких засобів).):
«• Для забезпечення рівних прав Учасників та з метою уникнення дискримінації Учасників, враховуючи воєнний стан в Україні, перебої в постачанні електроенергії, з метою забезпечення безперебійного постачання пально-мастильних матеріалів, Учасники в складі тендерної пропозиції надають лист у довільній формі про наявність на кожній із запропонованих ним АЗС генераторів або інших резервних засобів живлення із наданням підтверджуючих документів про їх наявність (власних та/або орендованих та/або суборендованих та/або на підставі партнерських взаємовідносин у вигляді листа від власників/орендодавців/суборендодавців/партнерів з переліком таких засобів або додаткових угод до договорів оренди/суборенди/партнерських взаємовідносин з переліком таких засобів).»
Вважаємо, що Замовником необґрунтовано вимагається від учасників наявність можливості забезпечення автозаправних станцій генераторами або інші резервні засоби живлення, із наданням підтверджуючих документів про їх наявність, з огляду на наступне:
По-перше: гарантувати та забезпечувати на АЗС наявність генераторами або інші резервні засоби живлення може лише власник/орендар/користувач АЗС, що є дискримінаційним по відношенню до Скаржника, що описано в пункті 1.1. цієї Скарги.
По-друге: забезпечення автозаправних станцій генератори або інші резервні засоби живлення, із наданням підтверджуючих документів свідчить про наявність матеріально-технічної бази у учасника, а отже замовник встановлює вимоги у тендерній документації, які суперечать п. 29 Особливостей.
Звертаємо увагу, що предметом відповідної процедури закупівлі є: Товари - Код ДК 021:2015 09130000-9 Нафта і дистиляти (ДК 021:2015: 09134200-9 Дизельне паливо).
Варто зазначити, що згідно п. 29 Особливостей У разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються. У разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
Отже, документація містить необґрунтовані, суперечливі вимоги, які передбачають наявність у учасника матеріально-технічної бази (генераторів або інші резервні засоби живлення) для здійснення відпуску товару за талонами.
Скаржник планує запропонувати Замовнику здійснювати заправку автомобілів через мережу АЗС БРСМ-НАФТА. Партнерський договір надає право ТОВ «ТД «ІФС» здійснювати продаж талонів (скретч-карток), емітованих власником мережі АЗС БРСМ-НАФТА для потреб Замовника, у разі, якщо за результатом закупівлі між нами буде укладено договір.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 3
Номер: 8c3f3822b5f04869a784cca123a07cb0
Заголовок пункту скарги: 3. Вилучити із тендерної документації вимогу, яка обмежує Скаржника в частині надання на виконання вимог наявності документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів) Листа-відгука, який обов’язково повинен містити ID закупівлі та вихідний номер з датою не раніше дати оголошення, до якої він додається.
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: 1.3. В Додатку 4 до тендерної документації Замовник встановив вимогу, яка обмежує Скаржника в частині надання на виконання вимог наявності документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів) Листа-відгука який обов’язково повинен містити ID закупівлі та вихідний номер з датою не раніше дати оголошення, до якої він додається:

«1.1. На підтвердження досвіду виконання аналогічних за предметом закупівлі договорів Учасник має надати:
1.1.1. Копії договорів за предметом закупівлі договорів (не менше двох договорів.).
Аналогічним вважається договір за умовами якого передбачено поставка товару за ДК 021:2015: 09134200-9 Дизельне паливо
1.1.2. не менше двох копій договорів в повному обсязі, включаючи всі додатки, додаткові угоди, тощо.
1.1.3. копії/ю документів/а на підтвердження поставки товару не менше ніж двох договорів (видаткові накладні, тощо) та лист-відгук (або рекомендаційний лист, тощо) (не менше одного) від контрагента згідно з аналогічним договором, про належну поставку товару з обов’язковим зазначенням ID закупівлі на яку надається відгук та повинен містити вихідний номер з датою не раніше дати оголошення, до якої він додається.»
Стаття 16 ЗУ «Про публічні закупівлі» передбачає встановлення Замовником кваліфікаційного критерію: наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів).

Замовником встановлено у Додатку № 1 до тендерної документації надання учасниками на підтвердження наявності документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів):
1) Наявності Листа відгуку датованого з обов’язковим зазначенням ID закупівлі, - що є дискримінаційною умовою по відношенню до Скаржника, оскільки останній може надати Лист відгук, який не містить ID закупівлі, але при містить інформацію про номер та дату укладеного договору, інформацію про належну поставку товару, та має вихідний номер з датою не раніше дати публікації закупівлі без використання електронної системи закупівель.

2) Наявності Листа відгуку який обов’язково повинен містити вихідний номер з датою не раніше дати оголошення, до якої він додається, - що є дискримінаційною умовами, оскільки аналогічний договір та лист-відгук, який Скаржник планує запропонувати Замовнику як аналогічний на закупівлю товару у вигляді талонів, укладений за процедурою закупівлі згідно п. 9 Особливостей, а саме укладений без використання електронної системи закупівель, а отже до такого листа відгуку не може застосовуватись умова в частині «датою не раніше дати оголошення, до якої він додається».

Згідно ст. 2 ЗУ «Про публічні закупівлі» Оголошення про проведення конкурентних процедур закупівель - оголошення про проведення відкритих торгів, оголошення про проведення торгів з обмеженою участю та оголошення про проведення конкурентного діалогу.
З урахуванням вимог чинного законодавства, поняття «Оголошення» може застосовуватись виключно до проведення:
3) Відкритих торгів;
4) Торгів з обмеженою участю;
5) Конкурентного діалогу.
Враховуючи вищезазначене, наявна обмежувальна вимога в частині встановлення Замовником надання «лист-відгук повинен містити вихідний номер з датою не раніше дати оголошення, до якої він додається».

Скаржник на підтвердження досвіду виконання аналогічних за предметом закупівлі договорів (Аналогічним вважається договір за умовами якого передбачено поставка товару за ДК 021:2015: 09134200-9 Дизельне паливо) може надати Лист-відгук від контрагента згідно з аналогічним договором, про належну поставку товару, який містить вихідний номер з датою не раніше дати публікації звіту про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, до якої він додається.


Звертаємо увагу, що умовами договору про закупівлю, який Скаржник планує запропонувати на підтвердження досвіду виконання аналогічного за предметом закупівлі договору (Договір про закупівлю товарів № 23-10-2023 ІНТ від 24.10.2023 року), звіт про який опублікований в електронній системі закупівель 24.10.2023 року та Лист відгук, який виданий Замовником 25.12.2023 року за вих. № 221-01 (а отже після 24.10.2023 року) та який містить інформацію про належну поставку товару.
Також на виконання вимоги в частині інформації про ID закупівлі – Скаржник може надати у складі пропозиції інформацію про ідентифікатор такої процедури закупівлі (ID закупівлі UA-2023-10-24-008583-a)
Проте, Замовник встановлює дискримінаційні вимоги тендерної документації, які не впливають на успішне виконання та документальне підтвердження з боку учасником аналогічних за предметом закупівлі договорів, а саме:
- щодо наявності Листа відгуку датованого з обов’язковим зазначенням ID закупівлі;
- щодо наявності Листа відгуку, який обов’язково повинен містити вихідний номер з датою не раніше дати оголошення, до якої він додається.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 4
Номер: 23c68768a31b4d9ea3202ecf5895f319
Заголовок пункту скарги: 4. Вилучити із тендерної документації вимогу щодо Термін дії талонів/скретч-карт Учасника не менше 24 місяців з дати передачі талонів або скретч-карток замовнику.
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Інші умови тендерної документації
Тип порушення: Інші умови тендерної документації
Опис суті пункту скарги: 2. Про суперечливі умови тендерної документації:

2.1. В Додатку № 2 та Додатку № 4 до ТД: Замовником встановлено вимогу щодо Термін дії талонів/скретч-карт Учасника не менше 24 місяців з дати передачі талонів або скретч-карток замовнику:
«Термін дії талонів/скретч-карт Учасника не менше 24 місяців з дати передачі талонів або скретч-карток замовнику. У разі, якщо Учасник здійснює перехід на талони нового зразку, він повинен здійснити рівноцінний обмін талонів старого зразку, що залишилися у Замовника та не були реалізовані, на талони нового зразку, в тому числі, що залишились у Замовника після закінчення строку їх дії. У разі закінчення терміну строку дії невикористаних Замовником талонів, учасник обміняє ці талони на аналогічні з незакінченим строком дії без додаткової за це оплати Замовником або продовжує термін використання наявних у Замовника талонів. (На підтвердження надати гарантійний лист у довільній формі).»

При цьому, варто звернути увагу на той факт, що Згідно форми оголошення про проведення відкритих торгів, опублікованої Замовником на сайті уповноваженого органу, строк поставки товару – 31 грудня 2024 року.
Згідно п. 10.1. Проєкту договору (Додаток № 3 до ТД), Замовник визначає Строк дії Договору: «10.1. Цей Договір набирає чинності з дня складання та діє до 31.12.2024 року включно, але в будь-якому випадку до повного виконання сторонами своїх обов’язків.»

Отже, тендерна документація Замовника містить суперечливі умови в частині Терміну дії талонів не менше 24 місяців та обміну цих талони на аналогічні з незакінченим строком дії, та в частині строку поставки Товарів згідно форми Оголошення про проведення відкритих торгів - до 31.12.2024 року, при цьому Проєктом Договору також передбачено строк дії договору про закупівлю – до 31. 12.2024 року.
Звертаємо увагу Комісії, що згідно Форми річного плану закупівель, закупівля оголошена на 2024 рік.
Оскільки закупівля опублікована на сайті уповноваженого органу 20.11.2024 року, та прийом пропозицій визначено Замовником до 28.11.2024 року, термін дії талонів, який згідно вимогам ТД повинен складати не менше 24 місяців та можливості обміну цих талони на аналогічні з незакінченим строком дії – а отже, закінчуватись щонайменше до листопада 2026 року, а у випадку обміну – такі талону повинні мати термін дії – незакінчений (безстроковий), що свідчить про неузгодженість вимог тендерної документації, в частині вимог згідно Додатку № 2 до ТД, Додатку № 4 до ТД, Додатку № 3 до ТД (Проєкту договору) та Форми річного плану закупівлі на 2024 рік - в частині строку поставки Товару, а саме щодо Термін дії талонів на паливо - не менше 24 місяців та можливості обміну цих талони на аналогічні з незакінченим строком дії.
Таке визначення наведено у п. 3 Інструкції № 281. Із цього тлумачення випливає, що талони засвідчують право покупця на отримання раніше оплачених ПММ, які тимчасово зберігаються на АЗС. Відповідно до п. 17.1. Інструкції про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України, існують природні втрати під час транспортування, приймання, зберігання та відпуску нафти і нафтопродуктів. Природні втрати нафтопродуктів - це втрати (зменшення маси при збереженні якості у межах вимог нормативних документів), що є наслідком фізико-хімічних властивостей нафтопродуктів та впливу метеорологічних факторів.
Отже, при визначені терміну дії талонів не менше 24 місяців та можливості обміну цих талони на аналогічні з незакінченим строком дії, Замовник має враховувати, що існують природні втрати нафтопродуктів, при довгостроковому зберіганні нафтопродуктів реальна вартість талонів на пальне значно зростає.
В ч. 1 ст. 3 Бюджетного кодексу України зазначено, що бюджетний період для всіх бюджетів, що складають бюджетну систему України, становить один календарний рік, який починається 1 січня кожного року і закінчується 31 грудня того ж року. Згідно п. 38 Постанови КМУ від 28 лютого 2002 р. №228 «Про затвердження Порядку складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ», кошторис в бюджетних установах затверджується за загальним і спеціальним фондами на рік.
З огляду на вище описане, Замовник встановлює суперечливі вимоги тендерної документації в частині терміну дії талонів не менше 24 місяців та можливості обміну цих талони на аналогічні з незакінченим строком дії, з урахуванням, що строк поставки Товару - до 31 грудня 2024 року як і згідно плану закупівлі – Закупівля проводиться згідно Річного плану закупівлі на: 2024 рік, як і бюджетний період закінчується 31 грудня 2024 року. Відповідно до чинного законодавства України Замовники здійснюють закупівлі згідно із затвердженим кошторисом та планують їх відповідно до потреб на поточний рік.

Скаржник планує запропонувати Замовнику здійснювати заправку автомобілів через мережу АЗС БРСМ-нафта. Партнерський договір надає право ТОВ «ТД «ІФС» здійснювати продаж талонів (скретч-карток,дозволів), емітованих власниками мереж АЗС БРСМ-нафта для потреб Замовника, у разі, якщо за результатом закупівлі між нами буде укладено договір.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації