• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП
  • 1

Бензин А-95-Євро 5 по талонах; Дизельне паливо-Євро 5 по талонах

Торги відмінено

650 000.00 UAH без ПДВ
мін. крок: 0.5% або 3 250.00 UAH
Період оскарження: 19.11.2024 10:35 - 20.12.2024 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП

СКАРГА на умови тендерної документації

Номер: edc8460983e6450395608b206a8f9912
Ідентифікатор запиту: UA-2024-11-19-003427-a.a1
Назва: СКАРГА на умови тендерної документації
Скарга:
Дата розгляду скарги: 03.12.2024 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 26.11.2024 16:59
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 04.12.2024 16:38
Дата виконання рішення Замовником: 16.12.2024 14:53
Коментар замовника щодо усунення порушень: На виконання рішення №19202-р/пк-пз від 03.12.2024 Замовником були внесені зміни до закупівлі
Автор: ТОВ "ТД "ІФС", Макаров Андрій 0979679211 interferencsistem@gmail.com

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: d604620e24e74a87b8128133a60f8e32
Заголовок пункту скарги: 1. Вилучити із тендерної документації вимогу, яка суперечить чинним вимогам законодавства в частині наявності вимоги наявності в учасника процедури закупівлі однієї АЗС в межах п’яти кілометрової граничної зони розміщення за місцезнаходженням Замовника (м. Одеса, Французький бульвар 52) по автомобільних дорогах.
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: 1.1. В Додатку № 1 та Додатку 3 до ТД Замовник встановив вимогу, яка суперечить чинним вимогам законодавства в частині наявності вимоги наявності в учасника процедури закупівлі однієї АЗС в межах п’яти кілометрової граничної зони розміщення за місцезнаходженням Замовника (м. Одеса, Французький бульвар 52) по автомобільних дорогах:


«Заправка службового автотранспорту Замовника безпосередньо на АЗС учасника з обов’язковою кількістю АЗС - не менше чотирьох у місті Одеса, одна з яких АЗС повинна знаходитись в межах п’яти кілометрової граничної зони розміщення за місцезнаходженням Замовника (м. Одеса, Французький бульвар 52) по автомобільних дорогах. Учасник у своїй тендерній пропозиції повинен надати перелік власних та партнерських АЗС з адресами по всій території м. Одеса, Одеській області та по Україні.»

«Заправка службового автотранспорту Замовника безпосередньо на АЗС учасника з обов’язковою кількістю АЗС - не менше чотирьох у місті Одеса, одна з яких АЗС повинна знаходитись в межах п’яти кілометрової граничної зони розміщення за місцезнаходженням Замовника (м. Одеса, Французький бульвар 52) по автомобільних дорогах. Учасник у своїй тендерній пропозиції повинен надати перелік власних та партнерських АЗС з адресами по всій території м. Одеса, Одеській області та по Україні.»

Замовник встановлює обмежувальну умову щодо наявності АЗС учасника в межах п’яти кілометрової граничної зони розміщення за місцезнаходженням Замовника (м. Одеса, Французький бульвар 52) по автомобільних дорогах, що є обмежувальною та дискримінаційною для Скаржника.
Місцезнаходження Замовника: м. Одеса, Французький бульвар 52.
Також, Замовник визначає додаткові умови в частині місцезнаходження АЗС учасників (згідно Додатку № 3 до ТД): «АЗС учасника з обов’язковою кількістю АЗС - не менше чотирьох у місті Одеса»
Виконати такі умови тендерної документації зможе виключно великі мережі АЗС, які мають АЗС саме в межах п’яти кілометрової граничної зони розміщення за місцезнаходженням Замовника (м. Одеса, Французький бульвар 52) по автомобільних дорогах та не менше чотирьох у місті Одеса , що свідчить про дискримінаційні умови тендерної документації, які суперечать ст. 5 ЗУ «Про публічні закупівлі» та п. 29 Особливостей, зокрема в частині встановлення вимог наявності матеріально-технічної бази учасника.

На виконання вимог щодо місцезнаходження АЗС Скаржник планує запропонувати АЗС мережі БРСМ-нафта за адресами:
АЗК БРСМ-Нафта: вулиця Балківська, 1, Одеса, Одеська область, 65000 – відстань 8,2 км від АЗС до Замовника по автомобільним дорогам
Одеська обл., м. Одеса, вул. Хімічна, 1
Одеська обл., м. Одеса, вул. Чорноморського козацтва, 96
Одеська обл., м. Одеса, вул. Чорноморського козацтва, 175
Одеська обл, м. Одеса, Київське шосе, 1
Одеська обл., м. Одеса, Овідіопільська дорога, 3А
Та по всій території України.
Але при цьому, відстань від місцезнаходження (адреси) Замовника (м. Одеса, Французький бульвар 52) до АЗС мережа БРСМ – 8,2 км, що свідчить про наявність дискримінаційної вимоги в частині визначеної Замовником у ТД відстані до АЗС учасника «в межах п’яти кілометрової граничної зони розміщення за місцезнаходженням Замовника (м. Одеса, Французький бульвар 52) по автомобільних дорогах».
Замовник значно обмежує коло учасників, які можуть прийняти участь в закупівлі, оскільки встановлює вимогу в частині обмеження відстані до найближчої АЗС від місцерозташування Замовника.
При цьому, АЗС Скаржника знаходиться на відстань до адреси Замовника (м. Одеса, Французький бульвар 52) – 8,2 км, наявні підстави для збільшення відстані до АЗС учасників до 8,2 км по автомобільним дорогам
Вимогою щодо місцезнаходження АЗС на відстані, що в межах п’яти кілометрової граничної зони розміщення за місцезнаходженням Замовника (м. Одеса, Французький бульвар 52) по автомобільних дорогах, з урахуванням вимоги Додатку № 3 та Додатку № 5 до ТД в частині надання документального підтвердження права користування АЗС Скаржником (п. 10 Додатку № 3 до ТД та п. 24 Додатку № 5 до ТД), Замовник встановлює кваліфікаційну вимогу тендерної документації до учасників, а саме наявність матеріально-технічної бази учасника, що суперечить п. 29 Особливостей.
В абзаці 1 пункту 29 Особливостей визначено, що у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються.
У разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
Згідно частини 2 статті 16 ЗУ «Про публічні закупівлі» Замовник установлює один або декілька з таких кваліфікаційних критеріїв:
1) наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій;
Звертаємо увагу Комісії, що згідно пункту 4.1. Розділу 1 тендерної документації Назва предмету закупівлі: «ДК 021:2015-09130000-9 – «Нафта і дистиляти» (Бензин А-95-Євро5 по талонах, дизельне паливо-Євро5 по талонах)».
З урахуванням вищезазначеного, Скаржник вимагає виключити вимогу тендерної документації в частині:
- АЗС учасника в межах п’яти кілометрової граничної зони розміщення за місцезнаходженням Замовника (м. Одеса, Французький бульвар 52) по автомобільних дорогах.
Або збільшити таку відстань до 8,2 км для дотримання принципів ст. 5 ЗУ «Про публічні закупівлі» та п. 29 Особливостей.
Скаржник планує запропонувати Замовнику здійснювати заправку автомобілів через мережу АЗС БРСМ-нафта. Партнерські договори надають право ТОВ «ТД «ІФС» здійснювати продаж талонів, емітованих власниками мереж АЗС БРСМ-нафта для потреб Замовника, у разі, якщо за результатом закупівлі між нами буде укладено договір.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 2
Номер: aefea917993e4236be813af824e69f99
Заголовок пункту скарги: 2. Вилучити із тендерної документації вимогу щодо наявності у учасників АЗС у праві власності та партнерства.
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: 1.2. В Додатку 3 до тендерної документації, Замовником встановлено вимогу щодо наявності у учасників АЗС у праві власності та партнерства:

«Заправка службового автотранспорту Замовника безпосередньо на АЗС учасника з обов’язковою кількістю АЗС - не менше чотирьох у місті Одеса, одна з яких АЗС повинна знаходитись в межах п’яти кілометрової граничної зони розміщення за місцезнаходженням Замовника (м. Одеса, Французький бульвар 52) по автомобільних дорогах. Учасник у своїй тендерній пропозиції повинен надати перелік власних та партнерських АЗС з адресами по всій території м. Одеса, Одеській області та по Україні.»
«Заправка службового автотранспорту Замовника безпосередньо на АЗС учасника з обов’язковою кількістю АЗС - не менше чотирьох у місті Одеса, одна з яких АЗС повинна знаходитись в межах п’яти кілометрової граничної зони розміщення за місцезнаходженням Замовника (м. Одеса, Французький бульвар 52) по автомобільних дорогах. Учасник у своїй тендерній пропозиції повинен надати перелік власних та партнерських АЗС з адресами по всій території м. Одеса, Одеській області та по Україні.»



Дискримінаційна вимога в частині наявності мережі АЗС у праві власності
Замовник встановив обмежувальні умови в частині наявності у учасників ВЛАСНИХ та ПААРТНЕРСЬКИХ АЗС, що свідчить про дискримінаційні вимоги та такі, що суперечать п. 29 Особливсотей, в частині встановлення кваліфікаційного критерію до Скаржника, а саме – наявності матеріально-технічної бази – АЗС у праві власності та партнерських АЗС.
Вимагаючи від учасників наявність АЗС у праві оренди/власності/користуванні - Замовник порушує принципи проведення закупівель, які закріплено в ст. 5 Закону України "Про публічні закупівлі" (далі – Закон), зокрема "недискримінація учасників", оскільки встановлює вимоги, за яких участь у закупівлі зможуть прийняти ВИКЛЮЧНО учасника, які мають АЗС у праві користуванні.
В галузі майнового права "власник", "орендар" та "користувач" має однакові ознаки – та відносяться до видів права власності (право користування, володіння та розпорядження, які і є дискримінаційні). Тому вимагаємо Замовника виключити вимогу щодо права усіх видів "права власності" (належні конкретному власнику правомочності володіння, користування та розпорядження своїм майном - ця тріада правомочностей належить у сукупності тільки власнику) та дозволити брати участь у закупівлі учасникам які здійснюють свою діяльність на умовах партнерських відносин з емітентами талонів та власниками АЗС, але такі договори не можуть підтверджувати право ВЛАСНОСТІ АЗС СКАРЖНИКОМ, оскільки предметом є – купівля-продаж ПММ у вигляді талонів на паливо, а не право користування матеріально-технічною базою АЗС, що є правомочністю власника на рівні з володінням і розпорядженням.
Зазначена вимога тендерної документації є дискримінаційною, оскільки у випадку, якщо реалізація учасником пального на підставі талонів здійснюватиметься не через АЗС на праві користування, а через мережі АЗС компаній-партнерів, то вимога тендерної документації про те, що учасник повинен мати АЗС у власності - фактично унеможливлюватиме виконання вимог тендерної документації в цій частині тими учасниками, які здійснюють реалізацію палива через партнерську мережу АЗС.
Таким чином, у процедурі закупівлі зможуть взяти участь лише власники мереж АЗС, які пропонують виключно свою мережу АЗС , а також, при цьому, які мають партнерські відносини з іншими мережами АЗС. Учасники які не мають АЗС у праві власності, та здійснюють свою діяльність на підставі тільки партнерських договорів, - фактично не зможуть виконати вказану вимогу тендерної документації.
В абзаці 1 пункту 29 Особливостей визначено, що у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються.
Встановивши вимогу в частині наявності права власності мережею автозаправних станцій - Замовник встановив вимогу в частину наявності у учасників матеріально-технічної бази, що суперечить п. 29 Особливостей.
Скаржник планує запропонувати Замовнику здійснювати заправку автомобілів через мережу АЗС БРСМ-нафта. Партнерський договір надає право ТОВ «ТД «ІФС» здійснювати продаж талонів (скретч-карток), емітованих власниками мереж АЗС БРСМ-нафта для потреб Замовника, у разі, якщо за результатом закупівлі між нами буде укладено договір, з урахуванням вимог Замовника в частині місцезнаходження АЗС учасників:
АЗС БРСМ-Нафта:
вулиця Балківська, 1, Одеса, Одеська область, 65000 – відстань 8,2 км від АЗС до Замовника по автомобільним дорогам
Одеська обл., м. Одеса, вул. Хімічна, 1
Одеська обл., м. Одеса, вул. Чорноморського козацтва, 96
Одеська обл., м. Одеса, вул. Чорноморського козацтва, 175
Одеська обл, м. Одеса, Київське шосе, 1
Одеська обл., м. Одеса, Овідіопільська дорога, 3А
Та по всій території України.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 3
Номер: 22a5606d4c30486c8162caa685616101
Заголовок пункту скарги: 3. Вилучити із тендерної документації вимогу щодо терміну дії талонів - один рік.
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Інші умови тендерної документації
Тип порушення: Інші умови тендерної документації
Опис суті пункту скарги: 2. Про суперечливі та дискримінаційні умови тендерної документації:

2.1. В Додатку № 3. та Додатку № 2 (Проєкту договору) до ТД : Замовником встановлено вимогу щодо терміну дії талонів - один рік:

Додаток 3 до ТД: «Відпуск за талонами; талони дійсні не менше ніж один рік з дати отримання їх замовником та гарантованим продовженням їх терміну дії на один рік без перерахування ціни Товару (талонів) на момент звернення Замовника відповідно закінчення строку талонів, що діють в мережах АЗС на території України» (для Бензину А-95 та для Дизельного палива)
Додаток 2 (Проєкту договору) до ТД: «3.4. Талони повинні мати термін дії не менше одного року з моменту їх отримання Замовником та гарантованим продовженням їх терміну на один рік без перерахування ціни Товару (талонів) на момент звернення Замовника відповідно закінчення строку талонів. Талони повинні діяти на всіх АЗС Постачальника (власних або партнерських)..»

Замовник визначає дискримінаційну умови в тендерній документації в частині строку дії Талонів, який повинен становити один рік, - що є дискримінаційним та обмежувальним по відношенню до Скаржника, оскільки містить обмеження, які не визначені національним стандартом.
З огляду на норми абз. 2 п. 29 Особливостей - у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії, - замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
Згідно Інструкції про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України затвердженої Наказом від 20.05.2008 року за № 281/171/578/155 (далі - Інструкція) – строк дії талонів – не передбачений як обов’язковий реквізит, встановлених емітентом на талоні.
Згідно розділу І Інструкції, - ця Інструкція встановлює єдиний порядок організації та виконання робіт, пов'язаних з прийманням, транспортуванням, зберіганням, відпуском та обліком товарної нафти (далі - нафта) і нафтопродуктів.
Згідно Інструкції, Талон - спеціальний талон, придбаний за умовами та відпускною ціною обумовленого номіналу, що підтверджує право його власника на отримання на АЗС фіксованої кількості нафтопродукту певного найменування і марки, які позначені на ньому.
Тобто, незрозуміло яким саме стандартом Замовник визначає обов’язковість умови у випадку здійснення відпуску за талонами, строк дії таких талонів на пальне, та чим обґрунтовує та документально підтверджує законодавча можливість визначати термін таких талонів ВИКЛЮЧНО один рік.
Талони, емітовані мережею БРСМ-нафта, мають строк дії 6 місяців, при цьому такі талони та порядок здійснення відпуску палива на АЗС - повністю відповідають вимогам Інструкції. АЗС відповідної мережі здійснюють свою діяльність у відповідності до норм законодавства.
Таке визначення наведено у п. 3 Інструкції № 281. Із цього тлумачення випливає, що талони засвідчують право покупця на отримання раніше оплачених ПММ, які тимчасово зберігаються на АЗС. Відповідно до п. 17.1. Інструкції про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України, існують природні втрати під час транспортування, приймання, зберігання та відпуску нафти і нафтопродуктів. Природні втрати нафтопродуктів - це втрати (зменшення маси при збереженні якості у межах вимог нормативних документів), що є наслідком фізико-хімічних властивостей нафтопродуктів та впливу метеорологічних факторів.
Отже, при визначені терміну дії талонів, який повинен один рік, Замовник має враховувати, що існують природні втрати нафтопродуктів, при довгостроковому зберіганні нафтопродуктів реальна вартість талонів на пальне значно зростає.
Скаржник може запропонувати Замовнику талони мережі БРСМ-нафта з терміном дії 6 місяців, та можливістю обміну таких талонів у випадку закінчення їх терміну дії до повного використання, чим так само може виконати вимоги п. 3.3. та п. 1.1. Проєкту Договору (згідно Додатку № 2 до ТД):
«Строк поставки: до 31.12.2024 року.»
«Постачальник зобов'язується протягом 2024 року у терміни, в порядку та на умовах, визначених цим Договором, поставити та передати у власність «Замовнику» найменування товару: Дизельне паливо (в талонах номіналом 10-20 літрів), визначених згідно Єдиного закупівельного словника ДК 021 2015, наступної категорії: 09130000-9 Нафта і дистиляти (09134200-9 Дизельне паливо, 09132000-3 Бензин), (надалі – Товар), у кількості, зазначеній в узгодженій Сторонами Специфікації (Додаток № 1 до даного Договору), а Замовник зобов'язується прийняти Товар та оплатити його на умовах, визначених цим Договором.
1.2. У випадках, встановлених цим Договором, або у разі, коли цього потребують взаємні інтереси Сторін, укладаються Додаткові угоди, в яких Сторони визначають додаткові істотні умови продажу окремої партії Товару. Додаткові угоди є невід'ємними частинами цього Договору.»

Скаржник планує запропонувати Замовнику здійснювати заправку автомобілів через мережу АЗС БРСМ-нафта. Партнерський договір надає право ТОВ «ТД «ІФС» здійснювати продаж талонів, емітованих власниками мереж АЗС БРСМ-нафта для потреб Замовника, у разі, якщо за результатом закупівлі між нами буде укладено договір.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації