• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП
  • 4

Придбання паливно-мастильних матеріалів для виробництва теплової або іншого виду енергії (Дизельне паливо)

Завершена

132 000.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 1% або 1 320.00 UAH
Період оскарження: 18.11.2024 11:09 - 11.12.2024 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП

Скарга на умови тендерної документації

Номер: dac3060295a9435284637912846278a9
Ідентифікатор запиту: UA-2024-11-18-003737-a.a1
Назва: Скарга на умови тендерної документації
Скарга:
Дата розгляду скарги: 02.12.2024 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 22.11.2024 15:38
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 04.12.2024 16:30
Дата виконання рішення Замовником: 09.12.2024 15:07
Коментар замовника щодо усунення порушень: уповноваженою особою внесені зміни до тендерної документації
Автор: ТОВ "ТД "ІФС", Макаров Андрій 0979679211 interferencsistem@gmail.com

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: 02ac96dcf36548fcabe164898d1d533c
Заголовок пункту скарги: 1. Вилучити із тендерної документації вимогу, яка обмежує Скаржника в праві на участь у закупівлі, оскільки Замовник допускає до участі в закупівлі лише тих учасників, які мають АЗС не менше однієї АЗС на відстані не більше 3 км від місцезнаходження Замовника.
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: 1.1. В Додатку № 1.1. до ТД та Додатку № 4 до ТД Замовник встановив вимогу, яка обмежує Скаржника в праві на участь у закупівлі, оскільки Замовник допускає до участі в закупівлі лише тих учасників, які мають АЗС не менше однієї АЗС на відстані не більше 3 км від місцезнаходження Замовника:



В Додатку 1.1 до ТД: «Довідка складена за формою 2 цього Додатку про місцерозташування АЗС через які (яку) учасником здійснюватиметься відпуск/заправлення автотранспорту Замовника паливом на території смт. Коцюбинське, Київська обл. та/або на відстані, що не перевищує 5 км. від адреси Замовника.»
«* У разі якщо учасником пропонується заправка автомобілів на АЗС яка знаходиться на відстані, що не перевищує 5 км. від адреси Замовника, у складі тендерної пропозиції до форми 2 учасник має надати схему проїзду по автодорогах (автодорозі) від адреси місцезнаходження Замовника до місцезнаходження АЗС.»
В Додатку № 4 до ТД: «1.2.2. Місце поставки товарів: поставка талонів на пальне здійснюється за адресою Замовника вул. Доківська, 2 смт. Коцюбинське, Київська обл., 08298.
Заправка паливом автотранспорту за талонами здійснюється через АЗС на території смт. Коцюбинське, Київська обл. та/або на відстані, що не перевищує 5 км. від адреси Замовника (відстань розраховується по автодорогах від адреси Замовника, вул. Доківська, 2 смт. Коцюбинське, Київська обл. до адреси автозаправної станції).»
«***Під стаціонарною мережею автозаправних станцій (АЗС) мається на увазі наявність щонайменше 1-ї АЗС на території смт. Коцюбинське, Київська обл. та/або на відстані, що не перевищує 5 км. від адреси Замовника»
«2.1. Довідка складена за формою 2 Розділу 2 цього додатку про місцерозташування АЗС через які (яку) учасником здійснюватиметься відпуск/заправлення автотранспорту Замовника паливом на території смт. Коцюбинське, Київська обл. та/або на відстані, що не перевищує 5 км. від адреси Замовника.»
«АЗС Учасника у смт. Коцюбинське, Київська обл. та/або на *відстані, що не перевищує 5 км. від адреси Замовника. (зазначаються усі АЗС Учасника)»
«* У разі якщо учасником пропонується заправка автомобілів на АЗС яка знаходиться на відстані, що не перевищує 5 км. від адреси Замовника, у складі тендерної пропозиції до форми 2 учасник має надати схему проїзду по автодорогах (автодорозі) від адреси місцезнаходження Замовника до місцезнаходження АЗС.»

Замовник встановлює обмежувальну умову щодо наявності АЗС учасника на території смт. Коцюбинське, Київська обл. та/або на відстані, що не перевищує 5 км. від адреси Замовника, що є обмежувальною та дискримінаційною для Скаржника.
На виконання вимог щодо місцезнаходження АЗС Скаржник планує запропонувати АЗС мережі БРСМ-нафта за адресою:
БРСМ: село Петропавлівська Борщагівка, вул. Соборна, 22 – відстань від місцезнаходження (адреси) Замовника (вул. Доківська, 2 смт. Коцюбинське, Київська обл.,6 08298) до АЗС - 6 км, що свідчить про наявність дискримінаційної вимоги в частині відстані до АЗС учасника не більше 5 км.
Замовник значно обмежує коло учасників, які можуть прийняти участь в закупівлі, оскільки встановлює вимогу в частині відстані на території смт. Коцюбинське, Київська обл. та/або на відстані, що не перевищує 5 км. від адреси Замовника.
При цьому, АЗС Скаржника знаходиться на відстань до адреси Замовника (вул. Доківська, 2 смт. Коцюбинське, Київська обл., 08298) – 6,00 км, наявні підстави для збільшення відстані до АЗС учасників до 6,00 км.
Вимогою щодо місцезнаходження АЗС на відстані, що на території смт. Коцюбинське, Київська обл. та/або на відстані, що не перевищує 5 км. від адреси Замовника, з урахуванням вимоги Додатку № 1.1 та Додатку № 4 до ТД в частині надання документального підтвердження права користування АЗС Скаржником, Замовник встановлює кваліфікаційну вимогу тендерної документації до учасників, а саме наявність матеріально-технічної бази учасника, що суперечить п. 29 Особливостей.
Також, варто звернути увагу, що в абзаці 1 пункту 29 Особливостей визначено, що у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються.
У разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
Звертаємо увагу Комісії, що згідно пункту 4.1. Розділу 1 тендерної документації Назва предмету закупівлі: «Придбання палива - за кодом CPV за ДК 021:2015 –09130000-9 Нафта і дистиляти (Дизельне паливо, відповідний код за ДК 021:2015 - 09134200-9 –Дизельне паливо )».
З урахуванням вищезазначеного, Скаржник вимагає виключити вимогу тендерної документації в частині:
- АЗС учасника на території смт. Коцюбинське, Київська обл. та/або на відстані, що не перевищує 5 км. від адреси Замовника (згідно всіх формулювань Замовника у тендерній документації та додатків до неї).
Скаржник планує запропонувати Замовнику здійснювати заправку автомобілів через мережу АЗС БРСМ-нафта. Партнерські договори надають право ТОВ «ТД «ІФС» здійснювати продаж талонів, емітованих власниками мереж АЗС БРСМ-нафта для потреб Замовника, у разі, якщо за результатом закупівлі між нами буде укладено договір.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 2
Номер: 6e37dcbbf8694057bf9cd9b80c5a80a2
Заголовок пункту скарги: 2. Вилучити із тендерної документації вимогу щодо наявності у учасників АЗС у праві власності/оренди/користування та здійснення відпуску палива за талонами зразка учасника.
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: 1.2. В Додатку 1.1. та Додатку № 4 до тендерної документації, Замовником встановлено вимогу щодо наявності у учасників АЗС у праві власності/оренди/користування та здійснення відпуску палива за талонами зразка учасника:

«2.1. Довідка складена за формою 2 Розділу 2 цього додатку про місцерозташування АЗС через які (яку) учасником здійснюватиметься відпуск/заправлення автотранспорту Замовника паливом на території смт. Коцюбинське, Київська обл. та/або на відстані, що не перевищує 5 км. від адреси Замовника.
2.1.1. У разі якщо учасник є власником АЗС в складі тендерної пропозиції надаються документи, які підтверджують право власності на АЗС та ліцензія на право роздрібної торгівлі пальним у зазначених (зазначеній) у довідці складеної відповідно до п. 2.1. Розділу 2 цього Додатку.
2.1.2. У разі користування учасником АЗС на підставі договору(-ів) оренди АЗС у складі тендерної пропозиції надається (-ються) ліцензія (-ії) на право роздрібної торгівлі пальним на АЗС яка вказана (-ні) у довідці складеної відповідно до п. 2.1. Розділу 2 цього Додатку.
2.1.3. У разі користування учасником АЗС на підставі будь-якого іншого(-их) договору(-ів), згідно якого(-их) відпуск нафтопродуктів здійснюватиметься суб'єктом господарювання який має ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним через мережу АЗС надається довідка (за довільною формою із зазначенням ЄДРПОУ та найменування ліцензіата) про наявність відповідної(-них) ліцензії(-зій) у субʼєкта (-ів) господарювання, що безпосередньо здійснює(-ють) відпуск палива через мережу АЗС за талонами зразка Учасника та з яким учасником укладено відповідний договір, на кожну АЗС інформація про яку (-і) зазначена Учасником у довідці складеній відповідно до п. 2.1. Розділу 2 цього Додатку із посиланням на відкритий (вільний у доступі) реєстр який має відомості про ліцензіатів роздрібної торгівлі пальним за яким Замовник матиме змогу перевірити зазначену Учасником інформацію. Якщо відповідний реєстр тимчасово не функціонує (закритий доступ тощо) надається пояснення в довільній формі з цього приводу та ліцензія (-ії) на право роздрібної торгівлі пальним субʼєкта (-ів) господарювання, що безпосередньо здійснює(-ють) відпуск палива через мережу АЗС зазначену (-ні) у довідці складеної відповідно до п. 2.1. Розділу 2 цього Додатку.»



Дискримінаційна вимога в частині наявності мережі АЗС у праві користуванні
В абзаці 1 пункту 29 Особливостей визначено, що у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються.
Встановивши вимогу в частині наявності права користування мережею автозаправних станцій, які відпускають бензин по талонах, - Замовник встановив вимогу в частину наявності у учасників матеріально-технічної бази, що суперечить п. 29 Особливостей.
Замовник встановив обмежувальні умови в частині наявності у учасників обмежений перелік документального підтвердження наявності у учасника можливості здійснення відпуску Товару на власних/орендованих/ у праві користуванні АЗС.
Вимагаючи від учасників наявність АЗС у праві оренди/власності/користуванні - Замовник порушує принципи проведення закупівель, які закріплено в ст. 5 Закону України "Про публічні закупівлі" (далі – Закон), зокрема "недискримінація учасників", оскільки встановлює вимоги, за яких участь у закупівлі зможуть прийняти ВИКЛЮЧНО учасника, які мають АЗС у праві користуванні.
В галузі майнового права "власник", "орендар" та "користувач" має однакові ознаки – та відносяться до видів права власності (право користування, володіння та розпорядження, які і є дискримінаційні). Тому вимагаємо Замовника виключити вимогу щодо права усіх видів "права власності" (належні конкретному власнику правомочності володіння, користування та розпорядження своїм майном - ця тріада правомочностей належить у сукупності тільки власнику) та дозволити брати участь у закупівлі учасникам які здійснюють свою діяльність на умовах партнерських відносин з емітентами талонів та власниками АЗС, але такі договори не можуть підтверджувати право користування АЗС, оскільки предметом є – купівля-продаж ПММ у вигляді талонів на паливо, а не право користування матеріально-технічною базою АЗС, що є правомочністю власника на рівні з володінням і розпорядженням.
Зазначена вимога тендерної документації є дискримінаційною, оскільки у випадку, якщо реалізація учасником пального на підставі талонів здійснюватиметься не через АЗС на праві користування, а через мережі АЗС компаній-партнерів, то вимога тендерної документації про те, що учасник повинен мати АЗС у власності/оренді або з правом користування учасником - фактично унеможливлюватиме виконання вимог тендерної документації в цій частині тими учасниками, які здійснюють реалізацію палива через партнерську мережу АЗС.
Таким чином, у процедурі закупівлі зможуть взяти участь лише власники/орендарі мереж АЗС, які пропонують виключно свою мережу АЗС (так як право користування – це один із видів права власності). Учасники які не мають АЗС у праві користуванні/власності/оренді, та здійснюють свою діяльність на підставі партнерських договорів, - фактично не зможуть виконати вказану вимогу тендерної документації.
Скаржник планує запропонувати Замовнику здійснювати заправку автомобілів через мережу АЗС БРСМ-нафта. Партнерський договір надає право ТОВ «ТД «ІФС» здійснювати продаж талонів (скретч-карток), емітованих власниками мереж АЗС БРСМ-нафта для потреб Замовника, у разі, якщо за результатом закупівлі між нами буде укладено договір.

Дискримінаційна вимога в частині здійснення відпуску за талонами зразка Учасника;

В абзаці 1 пункту 29 Особливостей визначено, що у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються.
Вимагаючи від учасників наявність талонів зразка Учасника - Замовник порушує принципи проведення закупівель, які закріплено в ст. 5 Закону України "Про публічні закупівлі" (далі – Закон), зокрема "недискримінація учасників", оскільки встановлює вимоги, за яких участь у закупівлі зможуть прийняти ВИКЛЮЧНО учасники, які мають талони емітовані Учасником.
Емітентом талонів мережі АЗС БРСМ-нафта є партнер Скаржника та власник мережі АЗС. При цьому, відповідний факт жодним чином не впливає на той факт, що при цьому Скаржник є власником талонів, які передані йому у власність на умовах партнерського договору.
Встановлення відповідної вимоги не дозволяє взяти участь у закупівлі учасникам, які не є емітентами талонів, що обмежує встановлені у статті 5 ЗУ «Про публічні закупівлі» принципи проведення процедури Закупівлі.
Скаржник планує запропонувати Замовнику здійснювати заправку автомобілів через мережу АЗС БРСМ-Нафта. Партнерські договори надають право ТОВ «ТД «ІФС» здійснювати продаж талонів (скретч-карток), емітованих власником мережі АЗС БРСМ-Нафта, а не Скаржником, для потреб Замовника, у разі, якщо за результатом закупівлі між нами буде укладено договір.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 3
Номер: be94060941eb4eb8a720f5ae50258959
Заголовок пункту скарги: 3. Вилучити із тендерної документації вимогу щодо терміну дії талонів, який повинен бути не менше 12 місяців з дати видачі їх Замовнику
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Технічна специфікація предмета закупівлі
Тип порушення: Технічна специфікація предмета закупівлі
Опис суті пункту скарги: 2. Про суперечливі умови тендерної документації:

2.1. В Додатку № 1.1. та Додатку № 4 до ТД: Замовником встановлено вимогу щодо терміну дії талонів, який повинен бути не менше 12 місяців з дати видачі їх Замовнику:

Додаток 4 до ТД: «1.3. Термін дії талонів бути не менше 12 місяців з дати видачі їх Замовнику.»
«3.1. Оригінал листа від учасника - власника талонів на пальне, з підтвердженням того, що талони на пальне, зразки яких надані у складі тендерної пропозиції, мають строк дії не менше ніж 12 місяців з дати укладення договору.»
«4.2. Оригінал гарантійного листа від власника (емітента) талонів, з підтвердженням та гарантією того, що строк дії талонів на пальне становитиме не менше ніж 12 місяців з дати підписання договору між Замовником та учасником. Лист має містити кваліфікований електронний підпис особи яка його підписала, з урахуванням вимог Закону України «Про електронні документи та електронний документообіг» та Закону України «Про електронні довірчі послуги».»
Додаток 1.1. до ТД: «16.1. Оригінал листа від учасника - власника талонів на пальне, з підтвердженням того, що талони на пальне, зразки яких надані у складі тендерної пропозиції, мають строк дії не менше ніж 12 місяців з дати укладення договору.»
«17.2. Оригінал гарантійного листа від власника (емітента) талонів, з підтвердженням та гарантією того, що строк дії талонів на пальне становитиме не менше ніж 12 місяців з дати підписання договору між Замовником та учасником. Лист має містити кваліфікований електронний підпис особи яка його підписала, з урахуванням вимог Закону України «Про електронні документи та електронний документообіг» та Закону України «Про електронні довірчі послуги».»

Замовник визначає дискримінаційну умови в тендерній документації в частині строку дії Талонів, який повинен становити не менше 12 місяців з дати укладання договору про закупівлю, - що є дискримінаційним та обмежувальним по відношенню до Скаржника, оскільки містить обмеження, які не визначені національним стандартом.
З огляду на норми абз. 2 п. 29 Особливостей - у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії, - замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
Згідно Інструкції про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України затвердженої Наказом від 20.05.2008 року за № 281/171/578/155 (далі - Інструкція) – строк дії талонів – не передбачений як обов’язковий реквізит, встановлених емітентом на талоні.
Згідно розділу І Інструкції, - ця Інструкція встановлює єдиний порядок організації та виконання робіт, пов'язаних з прийманням, транспортуванням, зберіганням, відпуском та обліком товарної нафти (далі - нафта) і нафтопродуктів.
Згідно Інструкції, Талон - спеціальний талон, придбаний за умовами та відпускною ціною обумовленого номіналу, що підтверджує право його власника на отримання на АЗС фіксованої кількості нафтопродукту певного найменування і марки, які позначені на ньому.
Тобто, незрозуміло яким саме стандартом Замовник визначає обов’язковість умови у випадку здійснення відпуску за талонами, строк дії таких талонів на пальне, та чим обґрунтовує та документально підтверджує термін таких талонів ВИКЛЮЧНО не менше 12 місяців.
Талони, емітовані мережею БРСМ-нафта, мають строк дії 6 місяців, при цьому такі талони повністю відповідають вимогам Інструкції та АЗС відповідної мережі здійснюють свою діяльність у відповідності до норм законодавства.
Таке визначення наведено у п. 3 Інструкції № 281. Із цього тлумачення випливає, що талони засвідчують право покупця на отримання раніше оплачених ПММ, які тимчасово зберігаються на АЗС. Відповідно до п. 17.1. Інструкції про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України, існують природні втрати під час транспортування, приймання, зберігання та відпуску нафти і нафтопродуктів. Природні втрати нафтопродуктів - це втрати (зменшення маси при збереженні якості у межах вимог нормативних документів), що є наслідком фізико-хімічних властивостей нафтопродуктів та впливу метеорологічних факторів.
Отже, при визначені терміну дії талонів, який повинен бути не менше 12 місяців з дати видачі їх Замовнику.», Замовник має враховувати, що існують природні втрати нафтопродуктів, при довгостроковому зберіганні нафтопродуктів реальна вартість талонів на пальне значно зростає.
Скаржник може запропонувати Замовнику талони мережі БРСМ-нафта з терміном дії 6 місяців, та можливістю обміну таких талонів у випадку закінчення їх терміну дії до повного використання, чим так само може виконати вимоги п. 6.3 Проєкту Договору (згідно Додатку № 5 до ТД):
«6.3. Постачальник зобов’язаний:
6.3.1. Забезпечити поставку товарів у строки, встановлені цим Договором.
6.3.2. Забезпечити поставку товарів, якість яких відповідає умовам, встановленим розділом ІІ цього Договору.
6.3.3. Надавати рахунки, накладні (акти приймання-передачі), а також інші документи, передбачені чинним законодавством та зазначені в цьому Договорі в порядку та в строки, що передбачені цим Договором.
6.3.4. Інші обов’язки:
Здійснювати заправку автотранспорту Замовника на умовах цього Договору.
Забезпечити відповідність якості товару діючим в Україні ДСТУ, ТУ та підтверджувати паспортом (сертифікатом) якості.
При заправці автотранспорту Замовником на АЗК (АЗС) Постачальника на його вимогу надавати копію паспорта (сертифіката) якості на товар або надати Замовнику можливість ознайомитись із зазначеними документами на АЗС /АЗК.
Перед відпуском товару Замовнику, Постачальник зобов’язується перевірити дійсність бланків талонів отриманих від довірених осіб Замовника.»
Скаржник планує запропонувати Замовнику здійснювати заправку автомобілів через мережу АЗС БРСМ-нафта. Партнерський договір надає право ТОВ «ТД «ІФС» здійснювати продаж талонів, емітованих власниками мереж АЗС БРСМ-нафта для потреб Замовника, у разі, якщо за результатом закупівлі між нами буде укладено договір.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації