• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП
  • 2

Бензин А-95, дизельне паливо

Призупинено

1 403 085.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 7 015.42 UAH
Період оскарження: 18.11.2024 10:49 - 24.11.2024 00:00
Скарга
Задоволена, очікує виконання
КЕП

Скарга на умови тендерної документації

Номер: 0c8043392b584b00ba97768150a3931e
Ідентифікатор запиту: UA-2024-11-18-002657-a.a1
Назва: Скарга на умови тендерної документації
Скарга:
Дата розгляду скарги: 03.12.2024 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 26.11.2024 17:56
Дата прийняття рішення по скарзі: 04.12.2024 16:47
Автор: ТОВ "ТД "ІФС", Макаров Андрій 0979679211 interferencsistem@gmail.com

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: 328eca68fdfd4e73abff08baaa1451ef
Заголовок пункту скарги: 1. Вилучити із тендерної документації вимогу, яка обмежує Скаржника в праві на участь у закупівлі, оскільки Замовник допускає до участі в закупівлі лише тих учасників, які можуть запропонувати не менш ніж однієї АЗС в усіх обласних центрах України (крім тимчасово окупованих територій та м. Херсон, м. Запоріжжя, м. Харків).
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: 18.11.2024 року, у закупівлі за ідентифікатором UA-2024-11-18-002657-a, за предметом код ДК 021:2015 09130000-9 Нафта і дистиляти (бензин А-95, дизельне паливо), Замовником було опубліковано тендерну документацію, яка містить дискримінаційні умови, які обмежують ТОВ «ТОРГОВИЙ ДІМ «ІНТЕРФЕРЕНЦ СИСТЕМ», в праві на участь, а також зазначена тендерна документація складена з порушенням пункту 29 Особливостей.
Кінцевий строк подання пропозиції згідно редакції тендерної документації Замовника від 18.11.2024 року - 1.1. Кінцевий строк подання тендерних пропозицій – 26.11.2024 р. до 00.00.
Згідно п. 59. Особливостей, Скарги, що стосуються тендерної документації, можуть подаватися до органу оскарження з моменту оприлюднення оголошення про проведення відкритих торгів, але не пізніше ніж за три дні до кінцевого строку подання тендерних пропозицій, установленого до внесення змін до тендерної документації.
Тобто, станом на дату подання відповідної Скарги кінцевий строк для подання Скарги 23.11.24 до 00.00, що свідчить про наявність законодавчих підстав для подання відповідної Скарги.
Кінцевий строк подання пропозиції згідно редакції тендерної документації Замовника від 19.11.2024 року - 1.1. Кінцевий строк подання тендерних пропозицій – 27.11.2024 р. до 00.00.
Згідно п. 59. Особливостей, Скарги, що стосуються тендерної документації, можуть подаватися до органу оскарження з моменту оприлюднення оголошення про проведення відкритих торгів, але не пізніше ніж за три дні до кінцевого строку подання тендерних пропозицій, установленого до внесення змін до тендерної документації.
Тобто, станом на дату подання відповідної Скарги кінцевий строк для подання Скарги 24.11.24 до 00.00, що свідчить про наявність законодавчих підстав для подання відповідної Скарги.

ІІ. Обґрунтування наявності у суб'єкта оскарження порушених прав та охоронюваних законом інтересів з приводу рішення, дії чи бездіяльності замовника, що суперечать законодавству у сфері публічних закупівель і внаслідок яких порушено право чи законні інтереси такої особи;
ТОВ «ТОРГОВИЙ ДІМ «ІНТЕРФЕРЕНЦ СИСТЕМ» (далі – Скаржник) планує прийняти участь у закупівлі, в якій подано цю Скаргу.
Скаржник вважає, що Замовником порушено його права, як учасника закупівлі, закріплені в статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі», в тому числі щодо обов’язку Замовника дотримуватись принципу недискримінації учасників.
Також, Замовником порушено положення абзацу 1 пункту 29 Особливостей та положення статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі».
В пункті 31 статті 1 Закону України «Про публічні закупівлі» визначено, що тендерна документація - документація щодо умов проведення тендеру, що розробляється та затверджується замовником і оприлюднюється для вільного доступу в електронній системі закупівель;


1. Про дискримінаційні умови тендерної документації:



1.1. В Додатку № 3 до ТД та в частині 6 Розділу ІІІ тендерної документації, п. 5.1. Проєкту договору, Замовник встановив вимогу, яка обмежує Скаржника в праві на участь у закупівлі, оскільки Замовник допускає до участі в закупівлі лише тих учасників, які можуть запропонувати не менш ніж однієї АЗС в усіх обласних центрах України (крім тимчасово окупованих територій та м. Херсон, м. Запоріжжя, м. Харків):

В частині 6 Розділу ІІІ тендерної документації: «Учасник процедури закупівлі повинен надати у складі тендерної пропозиції документи, які підтверджують відповідність тендерної пропозиції учасника технічним, якісним та іншим вимогам до предмета закупівлі, установленим замовником в Додатку 3 до тендерної документації, а саме:
- довідку довільної форми, що повинна містити наступну інформацію: перелік АЗС, на яких учасник може забезпечити безперешкодну (за 1 годину до початку та через 1 годину після завершення комендантської години) заправку автотранспорту Замовника із зазначенням адрес розташування АЗС та прав Учасника на них (власні/орендовані/партнерські) на:
- не менш ніж двох АЗС у м. Суми;
- не менш ніж одній АЗС в усіх обласних центрах України (крім тимчасово окупованих територій та м. Херсон, м. Запоріжжя, м. Харків)
- на не менш ніж одній АЗС у Херсонській, Запорізькій та Харківській областях.

В Додатку № 3 до ТД : «6.1. Учасники процедури закупівлі повинні надати у складі тендерної пропозиції документи, які підтверджують відповідність тендерної пропозиції учасника технічним, якісним, кількісним та іншим вимогам до предмета закупівлі, установленим замовником у п. 6.3. цієї частини, а саме:
- довідку довільної форми, що повинна містити наступну інформацію: перелік АЗС, на яких учасник може забезпечити безперешкодну (за 1 годину до початку та через 1 годину після завершення комендантської години) заправку автотранспорту Замовника із зазначенням адрес розташування АЗС та прав Учасника на них (власні/орендовані/партнерські) на:
- не менш ніж двох АЗС у м. Суми;
- не менш ніж одній АЗС в усіх обласних центрах України (крім тимчасово окупованих територій та м. Херсон, м. Запоріжжя, м. Харків)
- не менш ніж одній АЗС у Херсонській, Запорізькій та Харківській областях.»

Замовник встановлює обмежувальну умову щодо наявності АЗС учасника в усіх обласних центрах України (крім тимчасово окупованих територій та м. Херсон, м. Запоріжжя, м. Харків) - зможе задовільнити лише 1 мережа АЗС, а отже не створює конкурентного середовища для закупівлі даного виду товару.
Скаржник планує запропонувати Замовнику здійснювати заправку автомобілів через мережу АЗС БРСМ-нафта. Партнерський договір надає право ТОВ «ТД «ІФС» здійснювати продаж талонів (скретч-карток), емітованих партнером Скаржника, у мережі АЗС БРСМ-нафта для потреб Замовника, у разі, якщо за результатом закупівлі між нами буде укладено договір,

мережа АЗК "БРСМ-Нафта" додаток №1
Київ - Київська область
1 м. Київ, вул. Світла, 1
47 Київська обл., Вишгородський р-н., с.Нові Петрівці, вул. Леніна, 1-в, тр. Київ-Овруч 20км
48 Київська обл., Вишгородський р-н, с. Нові Петрівці, вул. Свято-Покровська, 326
Вінницька область
50 Вінницька обл., м. Вінниця, Немирівське шосе, 84А
Волинська область
59 Волинська обл., м. Луцьк, вул. Конякіна, 24А
Дніпропетровська область
64 Дніпропетровська обл., м. Дніпро, вул. Журналістів, буд. 16 В
Житомирська область
82 Житомирська обл., м. Житомир, пр-т Незалежності, 95
Закарпатська область
87 Закарпатська обл., м.Ужгород, вул. Баб’яка, 26
Запорізька область
94 Запорізька обл., м.Запоріжжя, вул, Південне шосе, 75
Івано-Франківська область
105 Івано-Франківська обл., м. Надвірна, вул. Рамішвілі, 15
Кіровоградська область
106 Кіровоградська обл., м. Кропивницький, вул. Полтавська, 69А
Львівська область
115 Львівська обл., м. Львів, вул. Городоцька, 116Г
Миколаївська область
133 Миколаївська обл, м. Миколаїв, вул. Набережна, буд. 2/3
Одеська область
138 Одеська обл., м. Одеса, вул. Хімічна, 1
Полтавська область
153 Полтавська обл., м. Полтава, пр-т Вавілова, 2В
Рівненська область
164 Рівненська обл., м. Рівне, вул. Костромська, 42
Сумська область
166 Сумська обл., м. Суми, пр-т Курський, 135/1
Тернопільська область
170 Тернопільська обл., м. Тернопіль, вул. Митрополита Шептицького, 32
Харківська область
174 Харківська обл., м. Харків, пр-т Московський, 138Г
Херсонська область
194 Херсонська обл., м. Херсон, вул. Нафтовиків, 4
Хмельницька область
196 Хмельницька обл., м. Хмельницький, вул. П. Мирного, 5/1
Черкаська область
202 Черкаська обл., м. Черкаси, вул. Смілянська, 164/3
Чернівецька область
210 Чернівецька область, м. Чернівці, вул. Комунальників, буд.2
Чернігівська область
211 Чернігівська обл., м. Чернігів, вул. Щорса, 55Д

При цьому, зазначена мережа АЗС не має АЗС в усіх обласних центрах України.
Замовник значно обмежує коло учасників, які можуть прийняти участь в закупівлі, оскільки встановлює вимогу наявності АЗС в усіх обласних центрах України.
На виконання вимог щодо місцезнаходження АЗС, Скаржник планує запропонувати АЗС мережі БРСМ-нафта, яка розповсюджена по всій території України, але при цьому не має АЗС в усіх обласних центрах України, а саме АЗС відповідної мережі відсутні в:
- обласному центрі Івано-Франківська область, а саме у м. Івано-Франківськ, при цьому АЗС відповідної мережі наявна у м. Надвірна, вул. Рамішвілі, 15, Івано-Франківської області та згідно карти мережі АЗС на офіційному сайті мережі https://brsm-nafta.com/map .

Також, варто звернути увагу, що В абзаці 1 пункту 29 Особливостей визначено, що у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються, а отже вищезазначені вимоги, визначені Замовником, визначають наявність матеріально-технічної бази учасників, що суперечить п. 29 Особливостей та нівелюють дотримання ст. 5 ЗУ «Про публічні закупівлі» Замовником.
З урахуванням вищезазначеного, Скаржник вимагає виключити вимогу тендерної документації в частині наявності матеріально-технічної бази учасника:
- не менш ніж одній АЗС в усіх обласних центрах України (крім тимчасово окупованих територій та м. Херсон, м. Запоріжжя, м. Харків).

Також, постає питання законодавчої обгрунтованості обов'язкової наявності АЗС в усіх обласних центрах України, оскільки місцезнаходження Замовника: 40007, Україна, Сумська область, м. Суми, вул. Харківська, будинок 116. Згідно інформації, опублікованої на офіційному сайті Замовника https://sumdu.edu.ua/uk/all-sumdu.html , місце здійснення своєї господарської діяльності, яку веде відповідний заклад за КВЕД: 85.42 Вища освіта – надання послуг вищої освіти. Адреси розташування закладів – м. Суми.
З урахуванням вищезазначеного, незрозуміло законодавче обгрунтування потреби наявності заправки Товаром (паливом) у кожному обласному центрі України службовим транспортом Замовника.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 2
Номер: 3ad324f7a8294deb8344932d328ff529
Заголовок пункту скарги: 2. Вилучити із тендерної документації вимогу наявності у учасника ліцензії на право зберігання пального.
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: 1.2. В п. 3 Додатку № 3 до ТД Замовник встановив вимогу наявності у учасника ліцензії на право зберігання пального:

«Учасник повинен надати копію ліцензії або документа дозвільного характеру на право провадження господарської діяльності (зберігання, торгівлю пальним) згідно з предметом закупівлі.»
Варто звернути увагу на той факт, що пунктом 1.4 Додатку № 2 до тендерної документації (Проєкту договору) Не пізніше наступного дня після отримання замовлення від Покупця, Продавець передає, на АЗС Продавця у м. Суми, товар згідно накладної, сторони підписують акт приймання-передачі партії Товару на зберігання і Продавець видає Покупцю по акту приймання-передачі бланків-дозволів бланки-дозволи (талони, скретч-карти тощо) на кількість такого Товару.
п. 1.7. Проєкту договору визначено, що Покупець зобов’язується отримати Товар зі зберігання на АЗС у термін (строк), вказаний у бланку-дозволі на отримання цього Товару.
Замовником встановлена дискримінаційна умова у тендерній документації щодо надання в складі тендерної пропозиції ліцензії на право зберігання пального.
Відповідно до Закону України від 19 грудня 1995 року № 481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального»:
Стаття 1:
місце роздрібної торгівлі пальним - місце (територія), на якому розташовані споруди та/або обладнання, та/або ємності, що використовуються для роздрібної торгівлі та/або зберігання пального на праві власності або користування;
Стаття 15:
Суб’єкт господарювання (у тому числі іноземний суб’єкт господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) має право зберігати пальне без отримання ліцензії на право зберігання пального в місцях виробництва пального або місцях оптової торгівлі пальним чи місцях роздрібної торгівлі пальним, на які отримані відповідні ліцензії. Ліцензії на право зберігання пального видаються уповноваженими органами ліцензування за місцем розташування місць зберігання пального.
Тобто, Скаржник, не маючи права на використання об’єктів АЗС, оскільки здійснює свою діяльність з реалізації палива на умовах партнерських відносин, не має права на отримання ліцензії на право зберігання пального на АЗС партнера.
Більш того, партнер Скаржника – суб’єкт господарювання власник АЗС, який отримав ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним.
За таких умов, Замовник, встановивши вимоги в частині: «Учасник повинен надати копію ліцензії або документа дозвільного характеру на право провадження господарської діяльності (зберігання, торгівлю пальним) згідно з предметом закупівлі.», порушив положення пункту 29 Особливостей, оскільки Скаржник не є суб’єктом господарювання, який має ліцензію на право зберігання пального, оскільки не має власних/орендованих АЗС та резервуарів для зберігання палива, а Партнер Скаржника отримав Ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним.

Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 3
Номер: 9a8a51d37e8247a5973f92ba295f7027
Заголовок пункту скарги: 3. Вилучити із тендерної документації вимогу щодо терміну дії талонів, які повинні бути не менш як 12 місяців з моменту їх передачі Замовнику.
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги:
2. Про суперечливі умови тендерної документації:

2.1. В п. 6.3.4. Розділу ІІІ ТД: Замовником встановлено вимогу щодо терміну дії талонів, які повинні бути не менш як 12 місяців з моменту їх передачі Замовнику:
«6.3. Технічні, якісні та кількісні вимоги до предмета закупівлі:
6.3.4. Талони діють протягом не менш як 12 місяців з моменту їх передачі Замовнику.»

При цьому, варто звернути увагу на той факт, що Згідно форми оголошення про проведення відкритих торгів, опублікованої Замовником на сайті уповноваженого органу, відповідна закупівлі оголошена згідно Річного плану на 2024 рік.
Також, Згідно п. 11.1. Проєкту договору (Додаток № 2 до ТД): 11.1. Договір набирає чинності з дати його підписання сторонами та діє до «31» грудня 2024 року, а в частині виконання грошових зобов’язань за цим Договором – до моменту повного та належного виконання Сторонами усіх своїх грошових зобов’язань за цим Договором.
Отже, тендерна документація Замовника містить суперечливі умови в частині Термін дії талонів на паливо, який повинен бути не менш як 12 місяців з моменту їх передачі Замовнику, та в частині строку поставки Товарів згідно форми Оголошення про проведення відкритих торгів на закупівлю Товару на 2024 рік, при цьому Проєктом Договору також передбачено строк дії договору про закупівлю – до 31. 12.2024 року.
Оскільки закупівля опублікована на сайті уповноваженого органу 18.11.2024 року, та прийом пропозицій визначено Замовником до 27.11.2024 00:00, термін дії талонів, який згідно вимогам ТД повинен не менш як 12 місяців з моменту їх передачі Замовнику – а отже, закінчуватись щонайменше листопадом 2025 року, що свідчить про неузгодженість вимог тендерної документації, в частині умов тендерної документації, Додатку № 2 до ТД (Проєкту договору) та Форми оголошення в частині плану оголошеної процедури закупівлі на 2024 рік, а саме щодо Термін дії талонів на паливо - не менш як 12 місяців з моменту їх передачі Замовнику.
Таке визначення наведено у п. 3 Інструкції № 281. Із цього тлумачення випливає, що талони засвідчують право покупця на отримання раніше оплачених ПММ, які тимчасово зберігаються на АЗС. Відповідно до п. 17.1. Інструкції про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України, існують природні втрати під час транспортування, приймання, зберігання та відпуску нафти і нафтопродуктів. Природні втрати нафтопродуктів - це втрати (зменшення маси при збереженні якості у межах вимог нормативних документів), що є наслідком фізико-хімічних властивостей нафтопродуктів та впливу метеорологічних факторів.
Отже, при визначені терміну дії талонів не менш як 12 місяців з моменту їх передачі Замовнику, Замовник має враховувати, що існують природні втрати нафтопродуктів, при довгостроковому зберіганні нафтопродуктів реальна вартість талонів на пальне значно зростає.
В ч. 1 ст. 3 Бюджетного кодексу України зазначено, що бюджетний період для всіх бюджетів, що складають бюджетну систему України, становить один календарний рік, який починається 1 січня кожного року і закінчується 31 грудня того ж року. Згідно п. 38 Постанови КМУ від 28 лютого 2002 р. №228 «Про затвердження Порядку складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ», кошторис в бюджетних установах затверджується за загальним і спеціальним фондами на рік.
З огляду на вище описане, Замовник встановлює суперечливі вимоги тендерної документації в частині терміну дії талонів не менш як 12 місяців з моменту їх передачі Замовнику, з урахуванням, що строк поставки Товару - до 31 грудня 2024 року. Як і бюджетний період закінчується 31 грудня 2024 року. Відповідно до чинного законодавства України Замовники здійснюють закупівлі згідно із затвердженим кошторисом та планують їх відповідно до потреб на поточний рік.
Скаржник планує запропонувати Замовнику здійснювати заправку автомобілів через мережу АЗС БРСМ-нафта. Партнерський договір надає право ТОВ «ТД «ІФС» здійснювати продаж талонів (скретч-карток,дозволів), емітованих власниками мереж АЗС БРСМ-нафта для потреб Замовника, у разі, якщо за результатом закупівлі між нами буде укладено договір.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації