• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП
  • 1

Бензин та дизельне пальне

Завершена

2 561 168.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 1% або 25 611.68 UAH
Період оскарження: 11.11.2024 18:10 - 01.12.2024 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП

Скарга на неправомірні умови тендерної документації

Номер: 6abb4b299e524393886edaad36cb3550
Ідентифікатор запиту: UA-2024-11-11-015670-a.c1
Назва: Скарга на неправомірні умови тендерної документації
Скарга:
У тендерній документації щодо закупівлі UA-2024-11-11-015670-a, затвердженій Протоколом рішення Уповноваженої особи замовника (Територіального управління Державного бюро розслідувань, розташованого у місті Києві) Б. Руденко (далі – Тендерна документація), встановлено умови, які не ґрунтуються на вимогах чинного законодавства та є неправомірними, і як наслідок, унеможливлюють результативну участь у закупівлі окремих учасників (в т.ч., ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ»). В наслідок таких дій замовника порушене право ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ» на участь у процедурі закупівлі на недискримінаційних засадах, право на об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі, право на відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель. В наслідок таких дій замовника, ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ» незаконно позбавлене можливості перемогти у процедурі закупівлі, а також порушено інтереси ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ», пов’язані з можливістю отримання законної вигоди в наслідок виконання договору про закупівлю, укладеного за результатами процедури закупівлі.
Дата розгляду скарги: 26.11.2024 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 18.11.2024 16:46
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 29.11.2024 15:57
Дата виконання рішення Замовником: 29.11.2024 16:37
Коментар замовника щодо усунення порушень: Внесені зміни до тендерної документації у відкритих торгах з особливостями: Бензин та дизельне пальне (ДК 021:2015: 09130000-9 Нафта і дистиляти), оголошення про проведення якої оприлюднене на веб-порталі Уповноваженого органу.
Автор: ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "УКРНАФТА-ПОСТАЧ", Дудник Євген 380978546494 fat-32-2@ukr.net

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: 5c3821d7871d42c08a6e78d3b1e1d0e2
Заголовок пункту скарги: Тендерна документація щодо закупівлі UA-2024-11-11-015670-a містить умови, які не ґрунтуються на вимогах чинного законодавства та є дискримінаційними, оскільки унеможливлюють результативну участь у закупівлі ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ».
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Підстави для відмови в участі у процедурі закупівлі
Тип порушення: Підстави для відмови в участі у процедурі закупівлі
Опис суті пункту скарги: Товариство з обмеженою відповідальністю «УКРНАФТА-ПОСТАЧ» (04053, м. Київ, провулок Несторівський, 3-5; тел. +38 044 239 1480) має намір взяти участь у закупівлі UA-2024-11-11-015670-a, оголошеній Територіальним управлінням Державного бюро розслідувань, розташованого у місті Києві (далі – Замовник).
Тендерна документація щодо закупівлі UA-2024-11-11-015670-a містить умови, згідно з якими:
1. Учасник повинен мати власні або орендовані АЗС.
2. Учасник повинен забезпечити низку додаткових технічних вимог щодо предмету закупівлі, які не передбачені законодавством.
3. Встановлені додаткові вимоги до паспорта якості.
4. Встановлені додаткові вимоги до документів якості.
Зазначені умови є такими, що не ґрунтуються на вимогах чинного законодавства, є дискримінаційними, та унеможливлюють результативну участь у закупівлі ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ».

З цього приводу слід зауважити наступне.
1. Щодо наявності в учасника власних або орендованих АЗС.
Відповідно до умов пункту 1 Додатку 3 до Тендерної документації, учасник повинен мати розвинену мережу ВЛАСНИХ ТА/АБО ОРЕНДОВАНИХ стаціонарних автозаправних станцій (далі – АЗС) по всій території України (у кожній області та обласному центрі) (крім тимчасово окупованих територій) на яких Учасник гарантує заправку транспортних засобів Замовника.
Вбачається, що згідно з цією умовою Замовник допускатиме для участі у закупівлі учасників, які є власниками запропонованих АЗС, та/або є орендарями запропонованих АЗС. Зазначений пункт Тендерної документації не передбачає можливості участі у закупівлі учасників, які не є власниками та/або орендарями запропонованих АЗС, однак залучають АЗС на підставі договорів іншого правового характеру, зокрема, партнерських договорів, договорів поставки тощо.
При цьому, пункт 1 Додатку 3 до Тендерної документації в цій частині не узгоджується з умовами пункту 3 Додатку 3 до Тендерної документації, який передбачає надання учасниками копій «договорів оренди, партнерських договорів, у разі використання стаціонарних АЗС, які не є власністю Учасника», а також з умовами пункту 6 Додатку 3 до Тендерної документації, який передбачає можливість «залучення АЗС на правах відмінних від права власності».
Законодавство, яке регулює сферу роздрібної торгівлі нафтопродуктами і його обігу на ринку, зокрема, Правила роздрібної торгівлі нафтопродуктами, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 20.12.1997 № 1442, а також Технічний регламент щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.2013 № 927, не вимагає обов’язкової наявності у розповсюджувачів палива (в т.ч. ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ»), АЗС саме у власності та/або в оренді.
ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ» має, зокрема, договір про партнерство та поставку від 18.07.2024 № 24/02/2816-МТР, укладений з ПАТ «УКРНАФТА». Відповідно до умов зазначеного договору, ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ» не отримує у власність або в оренду АЗС, однак отримує можливість здійснювати заправку автомобільного транспорту (на підставі паливних талонів) на АЗС, перелік яких наведено у Додатку № 1 до зазначеного Договору.
Зазначений договір є чинним та укладеним з дотриманням вимог Цивільного, Господарського кодексів, а також інших законодавчих актів України. Не зважаючи на це, вказаний договір не відповідає оскаржуваним протиправним вимогам Тендерної документації.

2. Щодо додаткових технічних вимог щодо предмету закупівлі.
Згідно з умовами пункту 2 Додатку 3 до Тендерної документації, відпуск палива має здійснюватися на запропонованих Учасником стаціонарних АЗС по БЛАНКАМ-ДОЗВОЛАМ (ТАЛОНАМ) […].
При цьому, згідно з умовами пункту 7 Додатку 3 до Тендерної документації, «Учасник забезпечує Замовника ОНЛАЙН СИСТЕМОЮ КЕРУВАННЯ (особистим кабінетом користувача) для можливості розподілу, перевірки використання бланків-дозволів (талонів) та іншої інформації. На підтвердження чого Учасником надається фото матеріали відповідного веб-ресурсу із зазначенням його розташування у мережі. Особистий кабінет користувача - це електронний веб-додаток з режимом роботи 24/7, який надає доступ Покупцю (Замовнику) до об’ємів палива за який був здійснений розрахунок з Постачальником (Учасником). Даний додаток дозволяє: самостійне управління звітністю та документами; самостійне блокування/розблокування бланків-дозволів; самостійний доступ до інформації про місце, час та кількість вибраного нафтопродукту з кожної заправки».
З цього приводу слід зауважити, що згідно з Тендерною документацією, предметом закупівлі є «Бензин та дизельне пальне (ДК 021:2015: 09130000-9 - Нафта і дистиляти)» (Бензин А-95 (Євро5) (бланки дозволи (талони) номіналом 10 літрів та Дизельне паливо (Євро) (бланки дозволи (талони) номіналом 10 літрів).
Відповідно до вимог пункту 29 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості), у разі здійснення закупівель, в тому числі, бензину, дизельного пального, замовники НЕ МОЖУТЬ установлювати вимоги до предмета закупівлі, що НЕ ПЕРЕДБАЧЕНІ відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
При цьому, вимоги до бензину та дизельного палива, які є предметом закупівлі, встановлені Технічним регламентом щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.2013 № 927.
Зазначений Технічний регламент взагалі НЕ МІСТИТЬ вимог, які б зобов’язували розповсюджувачів палива (в т.ч. ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ»), мати онлайн систему керування (особистим кабінетом користувача) для можливості розподілу, перевірки використання бланків-дозволів (талонів) та іншої інформації.
Відповідно, Технічний регламент не встановлює і переліку функцій такої онлайн системи керування, зокрема, функцій самостійного управління звітністю та документами; самостійного блокування/розблокування бланків-дозволів; самостійного доступу до інформації про місце, час та кількість вибраного нафтопродукту з кожної заправки.
Звертаємо увагу, що не зважаючи на зазначене, ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ», для забезпечення зручності використання покупцями паливних карток, впроваджено та здійснюється підтримка особистого (електронного) кабінету, який розміщений в мережі Інтернет за адресою: https://naftacards.ukrnafta.com/, доступ до якого надається покупцям (замовникам). Інструкцію користувача особового кабінету розміщено у вільному доступі на інтернет-сторінці ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ» (https://sites.google.com/view/ukrnafta-postach/, у рубриці «Інформація для клієнта / Кабінет клієнта».
При цьому, функціонал електронного кабінету клієнта, у якому покупець може адмініструвати паливні картки «UKRNAFTA», емітентом яких є ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ», дозволяє повною мірою використовувати весь функціонал паливних карток, необхідний для здійснення заправлення автомобілів замовника паливом, а також здійснювати адміністрування паливних карток, їх блокування, розблокування тощо.
Однак, функціонал електронного кабінету клієнта, у якому обслуговуються паливні картки «UKRNAFTA», не поширюється на паливні талони, скретч картки тощо.
За таких умов, тендерна пропозиція, яка буде подана ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ», не відповідатиме умовам Тендерної документації, та буде відхилена Замовником.
Отже, встановлення Замовником таких вимог може призвести до порушення вимог частини 4 статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі», відповідно до якої тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.

3. Щодо додаткових вимог до паспорта якості.
Згідно з умовами пункту 5 Додатку 3 до Тендерної документації, документ про якість (паспорт якості) має містити, зокрема:
- повну адресу підприємства-виробника;
- назву та повну адресу постачальника (Учасника);
- дату виготовлення бензину;
- дату відбирання проби;
- відомості щодо декларації про відповідність;
- знак відповідності згідно з ДСТУ 2296 (в разі проведення сертифікації).
З цього приводу слід зауважити, що єдиний порядок організації та проведення робіт, пов'язаних з контролюванням якості товарної нафти (далі - нафта) та нафтопродуктів під час їх приймання, зберігання, транспортування та відпуску встановлений Інструкцією з контролювання якості нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України, затвердженою наказом Мінпаливенерго України, Держспоживстандарту України від 04.06.2007 № 271/121, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 04.07.2007 за № 762/14029 (далі – Інструкція).
Згідно з вимогами зазначеної Інструкції, паспорт якості - документ, що містить дані для ідентифікації та фактичні значення показників якості нафти та/або нафтопродуктів, отримані в результаті лабораторних випробувань, і їх відповідність вимогам нормативних документів.
Форма паспорту якості та перелік інформації, яку він повинен містити, встановлені у Формі № 11-НК (Додаток 11 до Інструкції).
Зазначена Форма НЕ МІСТИТЬ ВИМОГ щодо включення до паспорту якості такої інформації, як: повна адреса підприємства-виробника; назва та повна адреса постачальника (Учасника); дата виготовлення бензину; дата відбирання проби; відомості щодо декларації про відповідність; знак відповідності згідно з ДСТУ 2296 (в разі проведення сертифікації).
Враховуючи зазначене, включення Замовником зазначених вимог до Тендерної документації, є безпідставним та неправомірним.
ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ» має, зокрема, чинний Паспорт якості від 31.10.2024 № 528 на бензин автомобільний А-95-Євро5-Е0, чинний Паспорт якості від 31.10.2024 № 53 на паливо дизельне ДП-З-Євро5-В0.
Зазначені паспорти якості є чинними та отримані з дотриманням вимог чинного законодавства. Не зважаючи на це, вказані паспорти якості не відповідають оскаржуваним протиправним вимогам Тендерної документації.

4. Щодо додаткових вимог до документів якості.
Згідно з умовами пункту 6 Додатку 3 до Тендерної документації, «документи про якість ПОВИННІ БУТИ ПОСВІДЧЕНІ власником \ розпорядником АЗС, що забезпечує Учасника відповідною мережею АЗС».
Встановлення такої вимоги не ґрунтується на положеннях жодного нормативно-правового акту, не має впливу на законність та чинність документів якості, а лише ставить учасника у залежність від рішень третіх осіб, які можуть відмовитися виконувати не передбачені для них законом вимоги щодо завірення копій документів, не виданих ними.
ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ» має, зокрема, чинний Сертифікат відповідності № UA.TR.138.017-24, чинний Сертифікат відповідності № UA.TR.138.019-24, чинний Паспорт якості від 31.10.2024 № 528, чинний Паспорт якості від 31.10.2024 № 53.
Зазначені документи якості (сертифікати відповідності та паспорти якості) є чинними та отримані з дотриманням вимог чинного законодавства. Не зважаючи на це, вказані сертифікати відповідності та паспорти якості не відповідають оскаржуваним протиправним вимогам тендерної документації.

Перелік доказів:
1. Тендерна документація щодо закупівлі UA-2024-11-11-015670-a.
2. Договір про партнерство та поставку від 18.07.2024 № 24/02/2816-МТР.
3. Інструкція користувача особового кабінету.
4. Паспорт якості від 31.10.2024 № 528.
5. Паспорт якості від 31.10.2024 № 53.
6. Сертифікат відповідності № UA.TR.138.017-24.
7. Сертифікат відповідності № UA.TR.138.019-24.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації