• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП

Універсальний автоматичний титратор

Завершена

1 408 200.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 7 041.00 UAH
Період оскарження: 11.11.2024 16:25 - 03.12.2024 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП

Скарга на дискримінаційні умови тендерної документації.

Номер: e20726581ab04f3692c6ed9bf0cc5ff8
Ідентифікатор запиту: UA-2024-11-11-013765-a.a1
Назва: Скарга на дискримінаційні умови тендерної документації.
Скарга:
Дата розгляду скарги: 26.11.2024 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 18.11.2024 16:37
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 29.11.2024 15:46
Дата виконання рішення Замовником: 02.12.2024 17:41
Коментар замовника щодо усунення порушень: На виконання рішення Комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель від 26.11.2024 №18893-р/пк-пз Замовником(код ЄДРПОУ 02883096) внесено зміни до тендерної документації за процедурою закупівлі – «Універсальний автоматичний титратор» (ідентифікатор закупівлі UA-2024-11-11-013765-a).
Автор: ТОВ "ЮНІЛАБ", Тетяна Журавкова +380504139946 info@unilab.kiev.ua http://unilab.kiev.ua/

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: 810d534b7969496d8ad6843a5ec58fd4
Заголовок пункту скарги: Наявність вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації Учасників
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Інші умови тендерної документації
Тип порушення: Інші умови тендерної документації
Опис суті пункту скарги: Проаналізувавши тендерну документацію затверджену Уповноваженою особою з організації та проведення процедур закупівель Київського науково-дослідного інституту судових експертиз Міністерства юстиції України від 11 листопада 2024 р. (Далі — тендерна документація), ТОВ «ЮНІЛАБ» вважає, що її умови порушують вимоги Закону України "Про публічні закупівлі" (далі - Закон), Постанови Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 «Про затвердження ОСОБЛИВОСТЕЙ здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (далі – Особливості).
1. Згідно ч. 1 розділу 3 тендерної документації, Учасник відповідно до вимог цієї тендерної документації повинен надати у складі тендерної пропозиції:
4) інформації про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, а також відповідну технічну специфікацію, згідно переліку наведеного в пункті 6 цього Розділу тендерної документації; технічні, якісні характеристики предмета закупівлі повинні передбачати необхідність застосування заходів із захисту довкілля (додаток 4 цієї тендерної документації);
Згідно вимог ч. 6 розділу 3 тендерної документації, Вимоги до предмета закупівлі (технічні, якісні та кількісні характеристики) згідно з пунктом третім частини другої статті 22 Закону зазначено в Додатку 4 до цієї тендерної документації.
Пункт 3 з Додатку 4 містить наступне:
3. Перелік документів та/або інформації на підтвердження інформації про технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі.
3.1. Учасник надає таблицю, складену в довільній формі, яка у порівняльному вигляді містить відомості щодо основних технічних та якісних характеристик товару, що вимагається Замовником до основних технічних та якісних характеристик запропонованих Учасником товару. Таблиця повинна містити точну назву товару, яка пропонується учасником.
Технічні, якісні характеристики предмета закупівлі повинні передбачати необхідність застосування заходів із захисту довкілля.

Разом з тим, Додаток 1 містить Розділ II тендерної документації, де Замовник пояснює механізм підтвердження вимог документами та інформацією і спосіб подачі, який містить:
1. Запропонований учасником товар обов’язково повинен відповідати (або бути не гірше) усім наведеним технічним вимогам, характеристикам, параметрам і комплектації. Учасник повинен підтвердити відповідність запропонованого ним товару вказаним технічним вимогам (параметрам/характеристикам) щодо даного предмету закупівлі в повному обсязі. Відповідність технічних характеристик запропонованого Учасником предмету закупівлі технічним вимогам Замовника повинна бути обов’язково підтверджена посиланням на відповідні розділи та/або сторінки технічних документів виробника (проспекту виробника та/або настанови з експлуатації та/або інструкції та/або брошур чи технічних умов, та/або інших технічних документів виробника українською мовою), в яких міститься ця інформація, разом з додаванням відповідних документів. Підтвердження технічним вимогам надається у формі заповненої таблиці наведеної вище, із зазначенням технічних характеристик запропонованого обладнання та відповідним посиланням на сторінки технічних документів виробника.

Тендерна пропозиція, що не відповідає технічним вимогам, викладеним у Додатку 4 та Додатку 1, буде відхилена як така, що не відповідає умовам тендерної документації.
У Додатку 1 до тендерної документації встановлені вимоги до предмету закупівлі. Частиною 4 статті 22 Закону встановлено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації Учасників. Крім того, вважаємо що дії Замовника (в частині встановлення зазначених нижче умов тендерної документації) порушують вимоги цієї статті Закону та один з принципів здійснення державних закупівель, визначених статтею 5 Закону, а саме - недискримінація Учасників.
Уважно вивчивши вказані вимоги до предмета закупівлі (Додаток 1 до документації) наше товариство приходить до висновку, що такі вимоги є невиправдано надмірними, дискримінаційними та такими, що звужують коло учасників у даних торгах до одного учасника (виробника), що фактично унеможливлює конкуренцію у цих торгах.
ТОВ «ЮНІЛАБ» є офіційним представником виробника титраторів Metrohm AG в Україні (як доказ надаємо лист авторизації від вказаного виробника) та може запропонувати Універсальний автоматичний титратор (товар, що є предметом даних торгів), відповідно Скаржник є потенційним учасником даної закупівлі. Однак, Замовником встановлено ряд дискримінаційних та «ексклюзивних» вимог до предмету закупівлі, що обмежують конкуренцію в цілому і порушують наше право на участь у даних торгах, зокрема:

1.1. У Розділі І. Технічні та якісні вимоги до Предмета закупівлі, Додатку 1 до тендерної документації, встановлені вимоги до комплекту Універсального автоматичного титратора і наведено 40 характеристик.
Насамперед з усіх характеристик титратора виникає питання до 14 характеристик, зокрема:

1 Кольоровий графічний сенсорний дисплей управління не менше 7 дюймів
2 Верхньопривідна мішалка з максимальною швидкістю не менше 3800 об/хв.
3 Інтегрована магнітна мішалка з максимальною швидкістю не менше 1000 об/хв
4 Світлодіодний індикатор стану на терміналі та блоку приладу
5 Вбудований в корпус приладу радіочастотний зчитувач для передачі ваги зразка, даних про реагенти, що використовуються для титрування
6 Можливість встановлення плати для проведення кулонометричного титрування по методу К. Фішера
7 Можливість встановлення плати для проведення кондуктометричного титрування
8 Можливість встановлення плати для проведення термометричного титрування
9 Можливість підключення датчика рівня для реагентів
10 Три режими керування системою при підключеному зовнішньому ПЗ: з термінала, з ПК, одночасне паралельне керування з термінала титратора та комп'ютера
11 Автоматичне розпізнавання всіх зовнішніх пристроїв. Підключення та ініціалізація зовнішніх пристроїв без перезавантаження системи: бюретки, датчики, сканери, насоси, принтери, автоподатчики, модулі дозування, ваги та ін.
12 Види алгоритмів роботи: титрування динамічне, інкрементне, до кінцевої точки, до точки еквівалентності, кулонометричне, термометричне, волюметричне титрування за методом Фішера, кондуктометричне, вольтамперометричне, рН-статування, метод стандартних добавок з іон-селективними сенсорами
13 Діапазон вимірювань не гірше:
- рН від 0 до 14
- масової долі речовин у пробі в режимі титрування, від 0,0001 до 100 %
- питомої електропровідності - від 0,01 до 1000 мСм/см
14 Діапазон вимірювань ЕРС не гірше: від -2000 до +2000мВ

Відверто, взагалі не є зрозумілим чим керувався Замовник при визначенні саме таких характеристик до титратора – складається враження, що таки характеристики були обрані під окремого виробника (учасника).
Чим обумовлена такі вимоги? Документами окремого виробника та бажанням Замовника лобіювати інтереси цього виробника у даних торгах? Як це узгоджується з принципами проведення торгів – ми не розуміємо. Вочевидь, дані вимоги є дискримінаційними, так як обмежують коло потенційних учасників та унеможливлюють пропонування титратора (предмета закупівлі) Скаржником.
Задля забезпечення конкуренції, на наш погляд, Замовнику необхідно або виключити такі необґрунтовані вимоги або викласти їх у новій редакції. Ми прикріпляємо в якості доказів, файл з таблицею відповідно Додатка 1 де надаємо коментарі, в разі виконання яких, можливе повне усунення дискримінаційних вимог і участь кількох виробників на паритетних умовах.
Наголосимо, що перелічені надмірні, необґрунтовані вимоги Розділу І. Технічні та якісні вимоги до Предмета закупівлі, Додатку 1, що встановлені Замовником штучно звужують коло потенційних учасників, зокрема і дискримінують нас, як потенційного учасника, що пропонує товар, що є предметом закупівлі, який відповідає нормам українського національного законодавства.
В цілому, як реальний учасник ринку предмету закупівлі, впевнені, що внесення запропонованих змін до описаних вимог Розділу І. Технічні та якісні вимоги до Предмета закупівлі, Додатку 1 до Документації жодним чином не погіршить предмет закупівлі та його функціональність чи ефективність, однак розширить конкуренцію (у тому числі відновиться наше порушене право на участь у цих торгах) та призведе до дотримання принципів проведення закупівлі, що закріплені у ст. 5 Закону у даних торгах.
З огляду на вказане просимо зобов’язати Замовника внести зміни у тендерну документацію, зокрема змінити вимоги Розділу І. Технічні та якісні вимоги до Предмета закупівлі, Додатку 1 до тендерної документації.

1.2. Стосовно сертифікації титратора. Згідно та Розділ II Додатку 1 до тендерної документації Замовник вимагає:
В складі пропозиції надати документальне підтвердження вимог щодо забезпечення якості запропонованого Учасником обладнання та відповідності Технічним вимогам до предмета закупівлі.
2. Якість запропонованого обладнання підтверджується обов’язковою наявністю сертифікату ISO9001 виробника обладнання (надати копії сертифікатів у складі тендерної пропозиції з завіреним перекладом). Обов’язкова наявність у Учасника, як представника виробника обладнання на території України сертифікату на систему управління якості підприємства ISO9001:2015 (надати копії документів). Запропоноване Учасником обладнання має відповідати вимогам Технічного регламенту законодавчо регульованих засобів вимірювальної техніки, затверджений постановою КМУ від 13 січня 2016 р. №94. Для підтвердження інформації Учасник має надати копію декларації про відповідність відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 13.01.2016 № 94 «Про затвердження Технічного регламенту законодавчо регульованих засобів вимірювальної техніки»

У Розділ I Додатку 1 до тендерної документації Замовник аналогічно вимагає
Декларація про відповідність відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 13.01.2016 № 94 «Про затвердження Технічного регламенту законодавчо регульованих засобів вимірювальної техніки» - 1 шт.

З наведеної вимоги вбачається, що при поставці Постачальник зобов’язаний надати копію декларацію про відповідність відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 13.01.2016 № 94 «Про затвердження Технічного регламенту законодавчо регульованих засобів вимірювальної техніки» та свідоцтво про калібрування чи інший документ, що підтверджує якість або відповідність виданий вповноваженим органом України».
Тобто декларація про відповідність відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 13.01.2016 № 94 «Про затвердження Технічного регламенту законодавчо регульованих засобів вимірювальної техніки» є обов’язковим документом при постачанні товару Замовнику.
За змістом п. 15 Постанови Кабінету Міністрів України від 13.01.2016 № 94 «Про затвердження Технічного регламенту законодавчо регульованих засобів вимірювальної техніки» (Надалі – Постанова) вбачається, що Виробники складають технічну документацію, зазначену у пунктах 48-52 цього Технічного регламенту, та виконують відповідну процедуру оцінки відповідності, наведену в пункті 47 цього Технічного регламенту, або забезпечують її виконання.
Згідно п. 47.Постанови, Оцінка відповідності засобів вимірювальної техніки суттєвим вимогам, що до них застосовуються, повинна проводитися за вибором виробника шляхом застосування однієї з процедур оцінки відповідності, наведених у додатку 1, відповідно до додатка 3.
Слід зазначити, що за процедурою, що передбачена постановою Кабінету Міністрів України від 13.01.2016 № 94 «Про затвердження Технічного регламенту законодавчо регульованих засобів вимірювальної техніки» отриманню Декларації про відповідність передує проходження процедури оцінки відповідності виробником, яка включає в себе не тільки верифікації технічним регламентам, а й практичні тести обладнання. Така процедура що займає тривалий час (не менше місяця – за сприятливих умов, а то і 3- 4 місяці і більше).
Зауважимо, що строк поставки товару за даними торгами становить до 16.12.2024 року (згідно п. 3. Проекту договору - Додаток № 3), що свідчить про звуження кола осіб, що зможуть виконати вимоги п. 2.7 Додатку № 4 (забезпечення) до тих, хто вже пройшов необхідну процедуру оцінки відповідності, як це передбачено Постановою.
Відомості про виробників, обладнання (що є предметом даних торгів), яких вже успішно пройшло відповідну процедуру оцінки відповідності міститься в електронному реєстрі - РЕЄСТР ЗАТВЕРДЖЕНИХ ТИПІВ ЗАСОБІВ ВИМІРЮВАЛЬНОЇ ТЕХНІКИ (надаємо посилання https://legalzvt.kiev.ua/), який веде ДП «УКРМЕТРТЕСТСТАНДАРТ», як уповноважений орган сертифікації (оцінки відповідності). Для зручності долучаємо «скрін» з вказаного реєстру за запитом «Титратор».
З даних вказаного реєстру вбачається, що є тільки 2 виробника, які мають належний рівень сертифікації титраторів і відповідно зможуть виконати вимоги Додатку 1 - це Mettler Toledo та Metrohm AG (представником якого є Скаржник).
Однак, як вбачається з вищевикладеного у даній скарзі, товар виробництва Metrohm AG (який пропонується Скаржником для участі у даних торгах), що пройшов усі необхідні процедури згідно постанови Кабінету Міністрів України від 13.01.2016 № 94 «Про затвердження Технічного регламенту законодавчо регульованих засобів вимірювальної техніки» дискримінується окремими вимогами тендерної документації (14 вимог з Додатку 1 до тендерної документації).
Відтак, вбачається, що предметом закупівлі фактично може бути лише продукція Mettler Toledo, що вказує на відсутність щонайменше двох виробників, продукція яких відповідає умовам Документації (зокрема Додатку 1 до тендерної документації), що суперечить нормам законодавства у сфері закупівель. Замовник надає перевагу одному виробнику (учаснику), шляхом встановлення надмірно завищених та невиправданих вимог до товару, що є предметом закупівлі.
Нам не зрозуміло чому Замовник дозволяє собі таке нехтування вимогами законодавства і унеможливлює конкуренцію, хоча на ринку предмета закупівлі є конкуренція, є інші варіанти, що відповідають вимогам технічних регламентів і які використовуються для цілей Замовника. Встановлені вимоги надають виключну перевагу одному учаснику (виробнику) і унеможливлює дотримання принципу максимальної економії та ефективності.
З огляду на вказане просимо зобов’язати Замовника внести зміни у тендерну документацію і виключити дискримінаційні вимоги, що порушують права Скаржника та унеможливлюють конкуренцію у цих торгах.
Відповідно до ЗУ «Про публічні закупівлі» мета процедури закупівлі полягає в забезпеченні рівних та недискримінаційних умов для кожного потенційного учасника, а також досягнення найбільшої економічної ефективності та економі витрачання державних коштів. Законом визначено, що учасники (резиденти та нерезиденти) всіх форм власності та організаційно-правових форм беруть участь у процедурах закупівель на рівних умовах. Незаконні, дискримінаційні вимоги тендерної документації, шо встановлені Замовником порушують права ТОВ «ЮНІЛАБ» на відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель, добросовісну конкуренцію, недискримінацію його як учасника.
Частинами 1 та 4 Статті 5 Закону передбачено, що закупівлі здійснюються за такими принципами:
1) добросовісна конкуренція серед учасників;
2) максимальна економія, ефективність та пропорційність;
3) відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель;
4) недискримінація учасників та рівне ставлення до них;
5) об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі;
6) запобігання корупційним діям і зловживанням.
Замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
Виходячи з вищевикладеного та керуючись ст. 18 ЗУ «Про публічні закупівлі», , постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 «Про затвердження ОСОБЛИВОСТЕЙ здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» та Конституцією України,
ПРОСИМО:
1.Прийняти скаргу до розгляду.
2.Зобов’язати Замовника внести зміни у тендерну документацію в частинах, що описані у скарзі та усунути порушення процедури закупівлі.
3. Встановити порушення процедури закупівлі Замовником

Додатки (Докази):

- Авторизаціний лист від виробника (з перекладом)
- Скрін та витяг з реєстру затверджених типів засобів вимірювальної техніки з сайту https://legalzvt.kiev.ua/ за пошуковим запитом «Титратор»
- Таблиця вимог Додатка 1 і коментарів Скаржника.

Директор
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації