• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП

Розроблення містобудівної документації (генерального плану, звіту про стратегічну екологічну оцінку (СЕО) села Вишнів), код ДК 021:2015: 71410000-5 — Послуги у сфері містобудування

Завершена

900 000.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 4 500.00 UAH
Період оскарження: 06.11.2024 12:49 - 13.11.2024 00:00
Скарга
Розгляд припинено
КЕП

Скарга стосовно встановлення Замовником дискримінаційних вимог.

Номер: 5d9e26ebb824410dac7c67db31a3b657
Ідентифікатор запиту: UA-2024-11-06-006626-a.b1
Назва: Скарга стосовно встановлення Замовником дискримінаційних вимог.
Скарга:
Скарга, що стосується тендерної документації у закупівлі UA-2024-11-06-006626-a, стосовно порушення процедури закупівлі – встановлення Замовником в Тендерній документації дискримінаційних вимог до потенційних Учасників
Пов'язані документи: Учасник Замовник Орган оскарження
Дата розгляду скарги: 19.11.2024 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 12.11.2024 17:20
Причина: Замовником відповідно до Закону про публічні закупівлі усунено порушення
Дата прийняття рішення про припинення розгляду скарги: 21.11.2024 18:47
Дата прийняття рішення про припинення розгляду скарги: 21.11.2024 18:47
Автор: КОНСОРЦІУМ "ЗЕМЛЕВПОРЯДНИЙ СОЮЗ", Олег Гайворонський 380661113573 anastasiakoretskaw@gmail.com

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: 99b5ae01bc6c431db691d28aba765f9f
Заголовок пункту скарги: Щодо встановлення дискримінаційних умов щодо відповідності тендерної пропозиції учасника технічним, якісним, кількісним та іншим вимогам до предмета закупівлі.
Тип пов'язаного елемента: Скарга на лот
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Інші умови тендерної документації
Тип порушення: Інші умови тендерної документації
Опис суті пункту скарги: №1. Щодо встановлення дискримінаційних умов щодо відповідності тендерної пропозиції учасника технічним, якісним, кількісним та іншим вимогам до предмета закупівлі.
За результатами ознайомлення Скаржника із умовами Тендерної документації, нами було виявлено встановлення Замовником дискримінаційних вимог в частині надання підтвердження відповідності тендерної пропозиції учасника технічним, якісним, кількісним та іншим вимогам до предмета закупівлі.
Так, відповідно до п.4.3 Додатку №1 до Тендерної документації Замовником вимагається:
«Перелік документів та/або інформації на підтвердження інформації про технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, а саме:
- Надати в складі тендерної пропозиції чинний на момент подання сертифікат на систему управління якістю щодо відповідності ДСТУ ISO 9001:2018 (ISO 9001:2015) «Системи управління якістю. Вимоги» стосовно діяльності у сфері розроблення проектної містобудівної діяльності. Даний сертифікат повинен бути виданий на ім’я Учасника цих торгів уповноваженим органом у сфері сертифікації (з акредитацією НААУ).
- Надати в складі тендерної пропозиції чинний на момент подання сертифікат на систему управління щодо протидії корупції щодо відповідності ДСТУ ISO 37001:2018 (ISO 37001:2016) «Системи управління щодо протидії корупції. Вимоги та настанови щодо застосування» стосовно діяльності у сфері розроблення проектної містобудівної діяльності. Даний сертифікат повинен бути виданий на ім’я Учасника цих торгів уповноваженим органом у сфері сертифікації (з акредитацією НААУ)».
Предметом оскаржуваної закупівлі є Розроблення містобудівної документації (генерального плану, звіту про стратегічну екологічну оцінку (СЕО) села Вишнів), код ДК 021:2015: 71410000-5 — Послуги у сфері містобудування.
Таким чином, фактично обсяг послуг згідно Технічного завдання, що міститься у Додатку №2 до Тендерної документації складаються послуги у сфері містобудування.
Порядок надання вищевказаних послуг регулюються відповідним профільним законодавством, перш за все: Законом України «Про регулювання містобудівної діяльності», Законом України «Про архітектурну діяльність», Законом України «Про землеустрій».
Скаржнику не зрозуміло встановлення завищеної вимоги щодо наявності в Учасника сертифікату на систему управління якістю ДСТУ ISO 9001:2018 (ISO 9001:2015) «Системи управління якістю. Вимоги» стосовно діяльності у сфері розроблення проектної містобудівної діяльності виданий на ім’я Учасника цих торгів уповноваженим органом у сфері сертифікації (з акредитацією НААУ) та подання сертифікату на систему управління охороною здоров’я та безпекою праці щодо відповідності систему управління щодо протидії корупції щодо відповідності ДСТУ ISO 37001:2018 (ISO 37001:2016) «Системи управління щодо протидії корупції. Вимоги та настанови щодо застосування» стосовно діяльності у сфері розроблення проектної містобудівної діяльності виданий уповноваженим органом у сфері сертифікації (з акредитацією НААУ)», адже жодним нормативно-правовим актом, що регулює надання послуг, що складають Предмет закупівлі не встановлена вимога до Виконавця відповідних послуг, щодо наявності у нього вищевказаного сертифікату.
Вимогу щодо наявності сертифікатів ДСТУ ISO 9001:2018 (ISO 9001:2015) та ДСТУ ISO 37001:2018 (ISO 37001:2016) із конкретизацією «…стосовно діяльності у сфері розроблення проектної містобудівної діяльності. Даний сертифікат повинен бути виданий на ім’я Учасника цих торгів уповноваженим органом у сфері сертифікації (з акредитацією НААУ)» вважаємо необґрунтованою та дискримінаційною, аргументуємо наступним: Система сертифікації якості ISO (ІСО) проводиться на відповідність міжнародним стандартам, встановленим Міжнародною Організацією по Стандартизації (ISO, International Organization for Standardization).
Організація ISO не проводить сертифікацію, а тільки розробляє стандарти відповідності. Функція сертифікації переходить на національні акредитовані установи, які займаються впровадженням стандартів на підприємстві, видають сертифікати та проводять наглядовий аудит.
Організацією ISO розроблено велику кількість стандартів у різних сферах діяльності, зокрема і Стандарти ДСТУ ISO 37001:2018 (ISO 37001:2016), ISO 9001:2018 (або ДСТУ ISO 9001:2015), ISO 14001:2015 (або ДСТУ ІSO 14001:2015), ДСТУ ISO 28000:2008 (або ISO 28000:2007), ДСТУ ISO/IEC 27001:2015 (або ISO/IEC 27001:2013) та інші.
Усі ці стандарти стосуються безпосередньо менеджменту та бізнес-процесів, які в результаті опосередковано впливатимуть на якість продукції, захист довкілля та безпеку праці. Організація ISO не сертифікує компанії на відповідність стандартами і відповідно до своїх повноважень не може зобов`язати сертифікувати у обов`язковому порядку ні певну компанію, ні певну галузь. Ці рішення приймаються виключно на рівні кожної окремої держави, а в Україні діє принцип добровільної сертифікації. Тобто, ніхто не може зобов’язати бізнес в примусовому порядку сертифікувати послуги чи підприємство, оскільки дана вимога відсутня в чинному законодавстві тим паче щодо специфічної діяльності.
Стандарти ISO 9001 – це система управління якістю, сертифікація за якою гарантує, що підприємство може випускати продукцію на стабільному рівні якості та постійно його підвищувати. Вимоги, викладені в ISO 9001 є загальними і призначені для застосування всіма організаціями, незалежно від їх типу, розміру і характеру. Виробники товарів та послуг не зобов`язані її проходити, тим паче не зобов’язані отримувати такий сертифікат щодо кожного виду діяльності.
Зазначаємо, що Скаржник має сертифікат ISO 9001 (надається як доказ до Скарги) проте даний сертифікат не є відповідним до вимоги Замовника - стосовно діяльності у сфері розроблення проектної містобудівної діяльності, а саме це уточнення Замовник і встановив в тексті вимоги п. 4.3 Додатку 1.
Зауважуємо, що відповідно ст.19 Конституції України - органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти тільки на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України .
Замовник не є контролюючим або сертифікаційним органом, для того щоб встановлювати вимоги сфери сертифікації за якою проводиться сертифікація підприємства, в тому числі Скаржника.
Сертифікат ISO 37001 - є міжнародним стандартом, який встановлює вимоги до системи управління проти корупції на підприємствах. Він надає підприємствам рамки та рекомендації для запобігання, виявлення та боротьби з корупційними практиками. Виробники товарів та послуг не зобов`язані її проходити, тим паче не зобов’язані отримувати такий сертифікат щодо кожного виду діяльності.
Стосовно систем протидії корупції, слід окремо зазначити, що в Україні діє окремий напрямок законодавчого регулювання, а саме ЗУ «Про запобігання корупції» який НЕ ВСТАНОВЛЮЄ обов’язкової сертифікації за стандартами ДСТУ ISO 37001:2018 (ISO 37001:2016) тим паче в окремих сферах діяльності, таких як містобудівна сфера. Щодо публічних закупівель – існує лише вимога щодо учасників публічних закупівель вартістю понад 20 млн. грн., щодо наявності у них антикорупційної програми чи уповноваженого з реалізації антикорупційної програми.
Скаржником також надається як Доказ до скарги Сертифікат ISO 37001, який свідчить про те, що Скаржник не тільки дотримується в своїй діяльності норм щодо запобігання корупції, але й пройшов відповідну сертифікацію, проте сертифікат Скаржника не є відповідним до надмірної вимоги Замовника - стосовно діяльності у сфері розроблення проектної містобудівної діяльності виданий уповноваженим органом у сфері сертифікації (з акредитацією НААУ). Окремо зауважуємо, що отримання сертифікатів в організаціях, що пройшли акредитацію НААУ є значно дорожчим для компаній-учасників, та у сферах, де застосування сертифікатів не є обов’язковим – призводить до надмірних витрат учасників та, відповідно, ДО ПЕРЕВИТРАТ БЮДЖЕТНИХ КОШТІВ. Ще раз зауважуємо, не тільки сам факт наявності подібних сертифікатів НЕ Є ОБОВ’ЯЗКОВИМ, але й наявність сертифікату виданого уповноваженим органом у сфері сертифікації (з акредитацією НААУ) НЕ Є ОБОВ’ЯЗКОВОЮ.
Вважаємо що замовник не довів та документально не підтвердив необхідність встановлення даної вимоги. Чим дискримінує та обмежує участь у публічній закупівлі Учасників, в тому числі Скаржника.
З 01.01.2018 року в Україні скасована обов`язкова сертифікація продукції та послуг. Відповідно до наказу ДП «УкрНДНЦ» від 29 грудня 2017р. №500 «Про скасування національних нормативних документів» з 01.01.2018 року скасовані стандарти державної системи сертифікації. Наказом від 26.01.2018 року №93 Міністерства економічного розвитку і торгівлі України втратив чинність «Перелік продукції, що підлягає обов`язковій сертифікації в Україні».
Відповідно до Закону України ст.16, п.4, ЗУ «Про публічні закупівлі» з урахування Особливостей документи, що не передбачені законодавством для учасників – юридичних, фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб-підприємців, не подаються ними у складі тендерної пропозиції.
Відповідно до п.2 ч.2 Розділу 5 Тендерної документації Замовника - Документи, що не передбачені законодавством для учасників — юридичних, фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб — підприємців, не подаються ними у складі тендерної пропозиції.
Вимога про надання вищезазначених сертифікатів не є впливовим кваліфікаційним критерієм або технічною характеристикою щодо гарантії постачання предмету закупівлі та жодним чином не впливає на якість надання послуг що є предметом закупівлі та є надмірною, а отримання такого сертифікату з боку учасника може лише призвести до надмірних витрат учасника та, до здорожчання ціни пропозиції, а це в свою чергу призведе до перевитрати бюджетних коштів.

Окремо слід звернути увагу, що в галузі землеустрою та геодезії, розробленні містобудівної документації менеджмент охорони здоров'я та безпеки праці в Україні регулюється обов'язковим дотриманням норм КЗпП, ЗУ «Про охорону праці» та інших нормативно-правових актів згідно з якими Скаржник здійснює свою діяльність.
Скаржник добровільно пройшов сертифікацію ДСТУ ISO 9001:2018 (ISO 9001:2015) «Системи управління якістю. Вимоги», ДСТУ ISO 37001:2018 (ISO 37001:2016) в сертифікованому центрі проте без акредитації НААУ, а також ISO 14001:2015 «Системи екологічного управління» однак попри це, Учасник позбавлений можливості прийняти участь у даній процедурі закупівлі, внаслідок встановлення Замовником надлишкової та не обґрунтованої вимоги про наявність ДСТУ ISO 9001:2018 (ISO 9001:2015) щодо сфери містобудування та ДСТУ ISO 37001:2018 (ISO 37001:2016) щодо сфери містобудування від акредитованого НААУ центру сертифікації. Відповідно, умови Замовника щодо наявності в учасника сертифікату ДСТУ ISO 9001:2018 (ISO 9001:2015) щодо сфери містобудування та ДСТУ ISO 37001:2018 (ISO 37001:2016) щодо сфери містобудування від акредитованого НААУ центру сертифікації носять дискримінаційний характер стосовно нашого підприємства та інших потенційних учасників в закупівлі.
Зазначені вимоги щодо наявності в учасника сертифікату для Скаржника (і для багатьох інших учасників) дискримінаційними, оскільки вони унеможливлюють підготувати свою Пропозицію у відповідності до вимог Документації і участь взагалі у цьому тендері.
Таким чином, підсумовуючи вищевикладене, зазначаємо, дана вимога, обмежує конкуренцію та призводить до дискримінації учасників, оскільки встановивши дану вимогу, можна припустити, що члени Замовник лобіює інтереси одного учасника, який відповідає цьому критерію.
Просимо Колегію зобов’язати Замовника внести зміни в ТД та розширити коло можливих потенційних учасників процедури закупівлі.
Процедура сертифікації підприємства на відповідність ДСТУ ISO 9001:2018 (ISO 9001:2015) щодо сфери містобудування та ДСТУ ISO 37001:2018 (ISO 37001:2016) щодо сфери містобудування від акредитованого НААУ центру сертифікації не являється швидкою, простою та дешевою бо отримання сертифікатів ISO – це довготривалий процес, що потребує підготовки (близько 30 робочих днів і більше), що значно перевищує строк періоду подання тендерних пропозицій за даною процедурою Закупівлі, відповідно, прийняти участь в ній можуть лише Учасники, які вже мають наявні сертифікати, що звужує коло потенційних Учасників та дискримінує їх
Враховуючи викладене, вважаємо, що дії Замовника в частині встановлення зазначеної вище умови Документації порушують вимоги частини четвертої статті 22 Закону, частини четвертої статті 5 Закону відповідно до яких тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також порушують принципи здійснення публічних закупівель згідно з частиною першою статті 5 Закону, зокрема – добросовісна конкуренція серед учасників, недискримінація учасників та рівне ставлення до них. Наявність порушених прав обґрунтовується тим фактом, що Скаржник бажає взяти участь у даній процедурі закупівлі та претендує на укладення договору з Замовником у майбутньому, бо є реальним учасником ринку надання послуг у сфері Розроблення містобудівної документації, проте через необґрунтовані і дискримінаційні вимоги Замовника не може взяти участь у цій закупівлі.
Виходячи з вищезазначеного, просимо Колегію зобов’язати Замовника внести зміни в Тендерну документацію та виключити дискримінаційну вимогу п. 4.3 Додатку №1 до Тендерної документації а саме:
«Надати в складі тендерної пропозиції чинний на момент подання сертифікат на систему управління якістю щодо відповідності ДСТУ ISO 9001:2018 (ISO 9001:2015) «Системи управління якістю. Вимоги» стосовно діяльності у сфері розроблення проектної містобудівної діяльності. Даний сертифікат повинен бути виданий на ім’я Учасника цих торгів уповноваженим органом у сфері сертифікації (з акредитацією НААУ).
- Надати в складі тендерної пропозиції чинний на момент подання сертифікат на систему управління щодо протидії корупції щодо відповідності ДСТУ ISO 37001:2018 (ISO 37001:2016) «Системи управління щодо протидії корупції. Вимоги та настанови щодо застосування» стосовно діяльності у сфері розроблення проектної містобудівної діяльності. Даний сертифікат повинен бути виданий на ім’я Учасника цих торгів уповноваженим органом у сфері сертифікації (з акредитацією НААУ)».
Або
Викласти її в редакції що не звужує коло потенційних учасників, тобто без уточнення сфери діяльності в сертифікаті та без вимоги щодо акредитації НААУ, а саме:
«Надати в складі тендерної пропозиції чинний на момент подання сертифікат на систему управління якістю щодо відповідності ДСТУ ISO 9001:2018 (ISO 9001:2015) «Системи управління якістю. Вимоги».
- Надати в складі тендерної пропозиції чинний на момент подання сертифікат на систему управління щодо протидії корупції щодо відповідності ДСТУ ISO 37001:2018 (ISO 37001:2016) «Системи управління щодо протидії корупції. Вимоги та настанови щодо застосування».

Аналогічної позиції притримується Комісія в своїх Рішеннях №15562-р/пк-пз від 19.09.2024 та № 15106 від 10.09.2024.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації