• Відкриті торги з особливостями
  • Мультилотова
  • КЕП
  • 1

ДК 021:2015 (CPV) 09130000-9 Нафта і дистиляти. (Бензин А-95, бензин А92, дизельне паливо)

Торги не відбулися

281 545.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 0% або 121.28 UAH
Період оскарження: 01.11.2024 15:38 - 06.12.2024 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП

Скарга на умови тендерної документації

Номер: cf1fdbd6731942708b831f4341cc89cf
Ідентифікатор запиту: UA-2024-11-01-010812-a.a1
Назва: Скарга на умови тендерної документації
Скарга:
Дата розгляду скарги: 18.11.2024 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 11.11.2024 16:14
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 20.11.2024 17:10
Дата виконання рішення Замовником: 05.12.2024 13:51
Коментар замовника щодо усунення порушень: Було внесено зміни до закупівлі
Автор: ТОВ "ТД "ІФС", Макаров Андрій 0979679211 interferencsistem@gmail.com

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: 0d53a9a20ac445ffa51c77ed2a4a5785
Заголовок пункту скарги: 1. Вилучити із тендерної документації вимогу щодо наявності у учасників обладнання, матеріально-технічної бази та технологій та працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід;
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: 1.1. В п. 5 Додатку 1 до тендерної документації Замовник встановив вимогу щодо наявності у учасників обладнання, матеріально-технічної бази та технологій та працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід:

«5. Копія свідоцтва про державну реєстрацію транспортного засобу (технічний паспорт), який містить інформацію про реєстрацію транспортного засобу за Учасником.»

Замовником встановлена дискримінаційна вимога до учасників в частині наявності у останніх обладнання, матеріально-технічної бази та технологій, а саме наявності реєстрацію транспортного засобу за Учасником, що суперечить п. 29 Особливостей, оскільки передбачає наявність матеріально-технічної бази (автомобільного засобу) у Учасника.
Згідно п. 29 Особливостей, У разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються.
Згідно статті 16 ЗУ «Про публічні закупівлі», Замовник вимагає від учасників процедури закупівлі подання ними документально підтвердженої інформації про їх відповідність кваліфікаційним критеріям, а саме:
1) наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій;
Враховуючи вищезазначене, Замовник суперечить п. 29 Особливостей, в частині встановлення до учасників закупівлі кваліфікаційного критерію щодо надання Копії свідоцтва про державну реєстрацію транспортного засобу (технічний паспорт), який містить інформацію про реєстрацію транспортного засобу за Учасником, що передбачає наявність обладнання, матеріально-технічної бази та технологій для надання/постачання предмету закупівлі відповідно до вимог тендерної документації.
Звертаємо увагу, що предметом відповідної процедури закупівлі є: Товари - ДК 021:2015 (CPV) 09130000-9 Нафта і дистиляти (Бензин А-95 преміум, бензин А92, дизельне паливо).
Варто зазначити, що згідно п. 29 Особливостей У разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються. У разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 2
Номер: 10670d057aa647329997bd2765cf09c7
Заголовок пункту скарги: 2. Вилучити із тендерної документації вимогу, щодо наявності партнерських договорів, правовою природою яких повинен бути дилерський або дистриб’юторський договір;
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: 1.2. В п. 6 Додатку 2 до тендерної документації Замовник встановив вимогу, щодо наявності партнерських договорів, правовою природою яких повинен бути дилерський або дистриб’юторський договір:
«У разі, якщо учасник не являється власником чи володільцем АЗС або відповідної мережі, він повинен надати у складі тендерної пропозиції:
- Партнерський (дилерський, дистриб’юторський) договір, що передбачає можливість продажу товару шляхом відпуску пального за талонами через відповідні АЗС або мережі, діючий на весь період постачання товару;
- Лист від власника чи володільця кожної АЗС або відповідної мережі про гарантований відпуск палива по талонам запропонованого учасником зразка (лист повинен містити назву, місцезнаходження кожної АЗС та зразки (фото) талонів, за якими буде здійснюватися реалізація палива, а також строк, впродовж якого гарантується відповідний відпуск палива, цей строк має бути не меншим за строк дії договору згідно тендерних умов..»


Замовник надає можливість взяти участь у закупівлі учасникам, які мають партнерські договори з власниками АЗС, але при цьому встановив правові ознаки такого договору як:
-Дилерський договір;
або
-Дистриб’юторський договір.

Тобто, Замовник нібито визначив можливість взяти участь у закупівлі учасникам, які можуть запропонувати АЗС парнера, при цьому обмежив такий партнерський договір умовою, щодо правової природи такого договору – дилерський або дистриб’юторський.
Згідно ст. 627 Цивільного кодексу України, Відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.
Згідно ст. 630 ЦКУ, Договором може бути встановлено, що його окремі умови визначаються відповідно до типових умов договорів певного виду.
Укладений між Скаржником та партнером власником АЗС мережі БРСМ-нафта договір, визначає типові умови договору Купівлі-продажу (ст. 655 ЦКУ), а отже не може вважатись дилерським або дистриб’юторським, що створю обмежувальні та дискримінаційні умови для Скаржника та нівелює модливість взяти участь у відповідній процедурі закупівлі.
Скаржник планує запропонувати Замовнику здійснювати заправку автомобілів через мережу АЗС БРСМ-Нафта. Партнерські договори надають право ТОВ «ТД «ІФС» здійснювати продаж талонів (скретч-карток), емітованих власником мережі АЗС БРСМ-Нафта, а не Скаржником, для потреб Замовника, у разі, якщо за результатом закупівлі між нами буде укладено договір.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 3
Номер: 6c5dc3e7ea174fb580a2eb21c6e0312c
Заголовок пункту скарги: 3. Вилучити із тендерної документації вимогу щодо номіналу талонів 5, 15, 10 та 20 літрів та мати термін дії після продовження – один рік;
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: 1.3. В п. 3 Додатку № 2 до тендерної документації Замовником визначена вимогу щодо номіналу талонів 5, 15, 10 та 20 літрів та мати термін дії після продовження – один рік:

«3. Поставка талонів від Учасника Замовнику проводиться частинами за письмовим узгодженням сторін. Адреса поставки: 45626, Волинська обл., Луцьк., смт Рокині, вул. Наукова, 1.Талони повинні бути єдиного зразка, номіналом 5, 15, 10 та 20 літрів та інші, мати термін дії не менше ніж три місяці з моменту їх отримання та гарантоване продовження їх терміну на один рік. »

Дискримінаційні умови тендерної документації в частині наявності талонів номіналом 5 та 15 літрів
Скаржник планує запропонувати Замовнику здійснювати заправку автомобілів через мережу АЗС БРСМ-нафта. Партнерський договір надає право ТОВ «ТД «ІФС» здійснювати продаж талонів (скретч-карток), емітованих мережею АЗС БРСМ-нафта для потреб Замовника, у разі, якщо за результатом закупівлі між нами буде укладено договір.
Зазначена мережа АЗС не має впровадженого в обігу номіналу талонів 5 та 15 літрів, при цьому має впроваджений в обіг номіал талонів 10 та 20 літрів. В кожній окремій мережі АЗС існує окремий зразок талону та затверджений номінал.
За таких умов взяти участь у закупівлі лише ті суб’єкти господарювання, які зможуть запропонувати Талони номіналом саме 5 та 15 літрів, що є дискримінаційним по відношеню до Скаржника.
Скражник не емітент талонів, але може запропонувати талони, емітовані партнером Скаржника номіналом 10 та 20 літрів для здійснення заправки автомобілів в мережі АЗС БРСМ-нафта за наступними адресами (з урахуванням вимоги Замовника в частині місцезнаходження АЗС за умовою місцерозташування за адресою:
БРСМ-нафта: Волинська обл., м. Луцьк, вул. Конякіна, 24А
БРСМ – нафта: Волинська обл., м. Луцьк, вул. Глушець, 39А
За таких обставин, Скаржник може забезпечити Замовника здійсненням заправки в мережі АЗС партнера Скаржника БРСМ-нафта, але при цьому така мережа не має встановленого номіналу талонів 5 та 15 літрів.

Дискримінаційні умови тендерної документації в частині наявності талонів зі строком дії після продовження – 1 рік

Замовник визначає суперечливу вимогу тендерної документації в частині строку дії талонів – «гарантоване продовження їх терміну на один рік» з огляду на наступне:
Згідно Проєкту договору, опублікованого Замовником у Додатку № 3 до ТД визначено строк дії договору: «10.1. Цей Договір набирає чинності з моменту його підписання і діє до 31 грудня 2024 року, а в час-тині проведення розрахунків - до повного виконання Сторонами взаємних зобов’язань та не раніше дати отримання палива за всіма талонами.»
Також, Замовником встановлено умови п. 4.4. Розділі 1 тендерної документації в частині Строку поставки товару: «по 31.12.2024 р. включно».
Згідно Форми оголошення Замовника, строку поставки Товару – до 31.12.2024 року.
Отже, тендерна документація Замовника містить суперечливі умови в частині терміну дії талонів після їх продовження, який повинен бути гарантоване продовження їх терміну на один рік, та в частині строку дії Договору про закупівлю Товару – до 31.12.2024 року та строку поставки Товару до 31.12.2024 року.
Зазначені строки не узгоджуються між собою та є дискримінаційними для Скаржника, з урахуванням дати публікації в електронній системі закупівель 01.11.2024 року, прийому пропозицій до 11.11.2024 року, а отже з урахуванням строку талонів 3 місяці та після їх продовження, який повинен бути «гарантоване продовження їх терміну на один рік», а отже закінчуватись мінімум у лютому 2026 року (з урахуванням, що строк дії таких талонів буде 3 місяці до продовження). Така вимога є незрозумілою та суперечливою, оскільки згідно Проєкту договору (Додаток № 3 до ТД) – Строк дії Договору до 31.12.2024 року, а отже зобов’язання з поставки Товару Постачальником (Скаржником) повинні закінчуватись 31.12.2024 року.
Відповідні вимоги тендерної документації та додатків до неї свідчать про неузгодженість вимог тендерної документації, в частині вимог згідно Проєкту Договору про закупівлю згідно Додатку 3 до ТД та вимог Додатку № 2 до ТД Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі та технічна специфікація до предмета закупівлі в частині строку поставки Товару та Термінів дії талонів після їх продовження - гарантоване продовження їх терміну на один рік.
Таке визначення наведено у п. 3 Інструкції № 281. Із цього тлумачення випливає, що талони засвідчують право покупця на отримання раніше оплачених ПММ, які тимчасово зберігаються на АЗС. Відповідно до п. 17.1. Інструкції про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України, існують природні втрати під час транспортування, приймання, зберігання та відпуску нафти і нафтопродуктів. Природні втрати нафтопродуктів - це втрати (зменшення маси при збереженні якості у межах вимог нормативних документів), що є наслідком фізико-хімічних властивостей нафтопродуктів та впливу метеорологічних факторів.
Отже, при визначені терміну дії талонів після їх продовження - «гарантоване продовження їх терміну на один рік», Замовник має враховувати, що існують природні втрати нафтопродуктів, при довгостроковому зберіганні нафтопродуктів реальна вартість талонів на пальне значно зростає.
В ч. 1 ст. 3 Бюджетного кодексу України зазначено, що бюджетний період для всіх бюджетів, що складають бюджетну систему України, становить один календарний рік, який починається 1 січня кожного року і закінчується 31 грудня того ж року. Згідно п. 38 Постанови КМУ від 28 лютого 2002 р. №228 «Про затвердження Порядку складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ», кошторис в бюджетних установах затверджується за загальним і спеціальним фондами на рік.
З огляду на вище описане, Замовник встановлює суперечливі вимоги тендерної документації в частині строку дії талонів «гарантоване продовження їх терміну на один рік», що строк поставки Товару - до 31 грудня 2024 року та строк дії Договору до 31.12.2024 року. Як і бюджетний період закінчується 31 грудня 2024 року. Відповідно до чинного законодавства України Замовники здійснюють закупівлі згідно із затвердженим кошторисом та планують їх відповідно до потреб на поточний рік.
Скаржник планує запропонувати Замовнику здійснювати заправку автомобілів через мережу АЗС БРСМ-нафта. Партнерський договір надає право ТОВ «ТД «ІФС» здійснювати продаж талонів (скретч-карток,дозволів), емітованих власниками мереж АЗС БРСМ-нафта для потреб Замовника, у разі, якщо за результатом закупівлі між нами буде укладено договір.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 4
Номер: ef2d41d769724e32a24969a44659f4fd
Заголовок пункту скарги: 4. Вилучити із тендерної документації вимогу, щодо постачання Товару Бензину А-95 виключно «преміум»;
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Технічна специфікація предмета закупівлі
Тип порушення: Технічна специфікація предмета закупівлі
Опис суті пункту скарги: 1.4. В Додатку 2 до тендерної документації Замовник встановив вимогу, щодо постачання Товару Бензину А-95 виключно «преміум»:
«
2 09132000-3 - Бензин Бензин А95 преміум (талони)
58,21 грн/л 1200 л

»
«2. Якість нафтопродуктів повинна бути підтверджена завіреними копіями паспортів та сертифікатів відповідності. Сертифікати відповідності повинні бути чинними на весь період постачання товару. Дизельне паливо, бензин А95, що є предметом закупівлі, повинен відповідати:
- дизельне паливо Євро5 (або еквівалент) - ДСТУ 7688:2015 «Паливо дизельне Євро. Технічні умови» або Технічному регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив (затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.2013 № 927. Дизельне паливо повинно бути літнім або зимовим відповідно до сезону.
- бензин А95 преміум - ДСТУ 7687:2015 «Бензини автомобільні Євро. Технічні умови»
- бензин А95 преміум - ДСТУ 7687:2015 «Бензини автомобільні Євро. Технічні умови»»

Вимога щодо постачання Товару: «Бензину А-95 преміум»- є дискримінаційною та такою, що обмежує Скаржника в праві на участь.
Відповідно до п. 4 ст. 23 ЗУ «Про публічні закупівлі» Технічні специфікації не повинні містити посилання на конкретні марку чи виробника або на конкретний процес, що характеризує продукт чи послугу певного суб’єкта господарювання, чи на торгові марки, патенти, типи або конкретне місце походження чи спосіб виробництва. У разі якщо таке посилання є необхідним, воно повинно бути обґрунтованим та містити вираз "або еквівалент".
Замовник визначає обмежувальну вимогу в частині визначення певного типу та марки Товару «преміум » у закупівлі за предметом : «ДК 021:2015 (CPV) 09130000-9 Нафта і дистиляти.)»
Замовником оголошено процедуру закупівлі, предметом якої є Товар – паливо (Бензин А-95 преміум, Бензин А-92 та Дизельне паливо).
З огляду на норми п. 29 Особливостей - у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються.
У разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
Згідно національних стандартів та умов Додатку № 2 до ТД, Бензину А-95 повинен відповідати вимогам ДСТУ 7687 2015
Вимога в частині постачання Бензину А-95 саме з Торговою маркою (товарним знаком) «ПРЕМІУМ» – суперечить національним стандартам до Бензину А-95, які не містить посилання на обов’язковість такого показника до даного типу Товару та відповідної марки.
Всупереч статті 23 ЗУ «Про публічні закупівлі» - Замовником встановлено посилання вимогами Технічної специфікації до торгової марки та типу Товару.
Скаржник може запропонувати постачання Бензину А-95, який відповідає ДСТУ 7687:2015 «Бензини автомобільні Євро. Технічні умови» та Технічному регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив, затвердженому Постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.2013 року № 927, при цьому такий Бензин А-95 не містить показника ПРЕМІУМ.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 5
Номер: 9202b8872e624ee497f22202e10dca4d
Заголовок пункту скарги: 5. Вилучити із тендерної документації вимогу, яка обмежує Скаржника в праві на участь у закупівлі, оскільки Замовник допускає до участі в закупівлі лише тих учасників, які мають у наявності щонайменше -10 АЗС у м. Луцьк, та на магістральних трасах і основних, шляхових вузлах України в кількості не менше двох в радіусі 15 км.
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: 1.5. В Додатку 2 до тендерної документації Замовник встановив вимогу, яка обмежує Скаржника в праві на участь у закупівлі, оскільки Замовник допускає до участі в закупівлі лише тих учасників, які мають у наявності щонайменше -10 АЗС у м. Луцьк, та на магістральних трасах і основних, шляхових вузлах України в кількості не менше двох в радіусі 15 км:

«6. Необхідно надати перелік автозаправних станцій на території на всій території України з обов’язковим розташуванням АЗС в м. Луцьку, Волинській області та на магістральних трасах і основних, шляхових вузлах України в кількості не менше двох в радіусі 15 км. АЗС Учасника можуть бути як власними, так і партнерськими чи орендованими. У разі, якщо учасник не являється власником чи володільцем АЗС або відповідної мережі, він повинен надати у складі тендерної пропозиції:»
«АЗС повинні розташовуватися на території Волинської області, у м. Луцьк (щонайменше -10 АЗС). Для талонів, що розповсюджуються на території Волинської області, учасник повинен надати інформацію про мережу АЗС в межах вищевказаної території, на яких буде здійснюватися заправка (вказати адреси АЗС). »

Замовник встановлює обмежувальну умову щодо наявності АЗС учасника в частині наявності АЗС виключно в щонайменше -10 АЗС у м. Луцьк, та на магістральних трасах і основних, шляхових вузлах України в кількості не менше двох в радіусі 15 км що є обмежувальною та дискримінаційною для Скаржника.

На виконання вимог щодо місцезнаходження АЗС Скаржник планує запропонувати АЗС мережі БРСМ-нафта за адресами:
БРСМ-нафта: Волинська обл., м. Луцьк, вул. Конякіна, 24А
БРСМ – нафта: Волинська обл., м. Луцьк, вул. Глушець, 39А
Замовник, встановлюючи вимогу в частині кількості АЗС – не менше 10 АЗС у м. Луцьк та не менше 2-ох АЗС, які повинні знаходитись у радіусі 15 км – дискримінує Скаржника та встановлює кваліфікаційні критерії в частині наявності матеріально-технічної бази Учасника, в тому числі в частині обмеження кількості АЗС у адміністративно-територіальних межах м. Луцьк та на магістральних трасах і основних, шляхових вузлах України в кількості не менше двох в радіусі 15 км.
Замовник значно обмежує коло учасників, які можуть прийняти участь в закупівлі, оскільки встановлені вищезазначені вимогу в частині кількості та місцезнаходження матеріально-технічної бази учасника (автозаправні станції), зможе виконати лише один постачальник палива, що нівелює принцип змагальності сторін.
Враховуючи вищезазначене, наявні підстави для виключення зазначеної умови тендерної документації, оскільки АЗС Скаржника у кількості 2 АЗС у м. Луцьк зможуть в повній мірі задовільнити потреби Замовника, при цьому з дотриманням статті 5 ЗУ «Про публічні закупівлі» з урахуванням додержання Замовником п. 29 Особливостей.
В абзаці 1 пункту 29 Особливостей визначено, що у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються.
У разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
Варто звернути увагу, що предметом даної закупівлі є: ДК 021:2015 (CPV) 09130000-9 Нафта і дистиляти (Бензин А-95 преміум, бензин А92, дизельне паливо).
Скаржник планує запропонувати Замовнику здійснювати заправку автомобілів через мережу АЗС БРСМ-Нафта. Партнерські договори надають право ТОВ «ТД «ІФС» здійснювати продаж талонів (скретч-карток), емітованих власником мережі АЗС БРСМ-Нафта, а не Скаржником, для потреб Замовника, у разі, якщо за результатом закупівлі між нами буде укладено договір.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації